Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:50

VisibreTeam schreef:
- Als hij in paniek kan en niet weg kan
- Als hij het ergens totaal niet mee eens en je pushed door
- etc etc etc

Maar het is dus iets wat je vaak al aan kunt zien komen omdat het bij alles vaak toch blijft actie - reactie.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een paard bijna in mn nek hangen voor 'no reason' (achteraf is er vaak toch een aanleiding geweest) maar dan krijgt hij ook gewoon een mep en een correctie om hem zijn plek te laten weten.

Maar nogmaals, fysiek gaan vind ik alleen nodig als een paard fysiek naar jou gaat, zie je het aankomen, kun je gewoon ingrijpen waardoor het dus heel vaak totaal onnodig is om je paard fysiek te corrigeren :)

Maar dat zeggen de meeste "pro-schoppers" toch ook? Niemand zegt hier toch je paard maar te pas en onpas te schoppen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:50

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:
Je zegt het al zelf 'als een paard noodzaak ziet om uit te vallen'

Waarom zou een paard aanvallen in eerste instantie? :Y)

Omdat ie een ander niet in zijn ruimte wenst, dezelfde reden waarom ik een schop geef als het paard mijn ruimte grof in komt.

Maar in dat opzicht zou je zeggen: dan is 1 trap genoeg, een paard leert snel genoeg toch?

Als een paard in mijn ruimte komt reageer ik heel simpel: gewoon bewegen en draaien mijn ruimte, staat daar een paard? Jammer joh, mijn ruimte, mijn beweging :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:51

En om te reageren op de openingspost: Ik had beide pony's het liefst gestraft. Geen 2 trappen, dat is overdreven. Binnen de 3 seconden een fikse reactie. Maar ook de pony die beet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:52

VisibreTeam schreef:
Als een paard in mijn ruimte komt reageer ik heel simpel: gewoon bewegen en draaien mijn ruimte, staat daar een paard? Jammer joh, mijn ruimte, mijn beweging :j

Tja en sommige paarden zijn daar niet van onder de indruk en blijven gewoon staan, ondanks je gedraai en beweeg.
En sommige paarden hebben wel meer dan eens een herinnering nodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:52

tess_84 schreef:
Neen, ook dan schop ik niet. Lijkt me trouwens moeilijk als je geplet wordt? Want dan heb je toch erg weinig plaats om je been omhoog te doen om te schoppen? Dan geef ik haar een por in haar zij met mijn elleboog, als dat echt nodig blijkt te zijn. Eerst stemverheffing, dan lichte druk en als dat niet helpt, een por in haar zij. Is trouwens nog niet echt voorgevallen dat ze mij probeerde te pletten (dat terzijde).

Ik heb een merrie gekend die als je jouw procedure volgt absoluut in problemen gebracht had.
Als ze hengstig was dan ging ze tegen de muur aan leunen als je er daar tussen stond. Gaf je een duw terug om om te zetten liet ze zig zo tegen de muur vallen/nog zwaarder leunen.

Echt....je moest heel kordaat optreden....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:53

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:

Tja en sommige paarden zijn daar niet van onder de indruk en blijven gewoon staan, ondanks je gedraai en beweeg.

Als jij in jouw ruimte bewegingen maakt en er komt een elleboog tegen je paard? Meeste paarden nemen dan toch wel even een stapje achteruit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:53

Marjoow schreef:
En om te reageren op de openingspost: Ik had beide pony's het liefst gestraft. Geen 2 trappen, dat is overdreven. Binnen de 3 seconden een fikse reactie. Maar ook de pony die beet...

Ze hadden van mij beide een schop onder hun hol gehad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:54

VisibreTeam schreef:
Als jij in jouw ruimte bewegingen maakt en er komt een elleboog tegen je paard? Meeste paarden nemen dan toch wel even een stapje achteruit :)

Dat doen ze ook als je ze gewoon uit je ruimte zet, zonder al dat gedoe hoor. Hup eruit.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:54

Bmamavan2 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Oh jawel, ik geef wel een schop. Maar dus enkel wanneer ik een trap krijg. Met alle respect maar trappen is levensgevaarlijk en daar moet je snel korte metten mee maken. Niets zo duidelijk als een schop terug ;)

Even ter verduidelijking, de pony naast hem beet naar hem waarop hij dus terugtrapte. het was naar die pony gericht maar helaas stond de verzorgster ertussen.
Degene die hem een schop gaf stond er een stuk vanaf, vraagt wat er gebeurt is, komt naar de pony geeft hem een schop onder zijn buik en uit pure frustratie nog een. Pony wist niet wat hem overkwam en wij dus ook niet.

Zoals gezegd ik verhef mijn stem en als het echt te erg is krijgt 'ie een douw of een por van mijn knie, of een pets.
Ik ga hem niet afslaan als hij op de peostplaats eens ongeduldig schraapt, of een vlieg wil wegjagen. Het is geen machine die je even uitzet. En dat zie ik dus veel op stal gebeuren. Paard vast op de poetsplaats, schraapt met zijn hoef, eigenaar roept "eh" ofzo, paard tilt been op om vlieg weg te jagen en krijgt weer een waarschuwing en als hij dan nog een voetje beweegt, krijgt 'ie een mep. Het zal aan mij liggen maar ik snap dat niet. Zou als paard ook neurotisch worden als een half uur of langer vast zou staan.

Degene die na zo een handgemeen tussen twee paarden aan komt lopen en vragen en dan nog een schop geeft is mi onterecht bezig want die is veel te laat met reactie.
Als eigenaar zijnde, terwijl ik er naast stond, had ik wel op de juiste plek gestaan om meteen te reageren, van mij had hij dus wel een schop gekregen.
Jouw pony heeft gezien dat er een mens stond en hoort daar rekening mee te houden.
Overigens, als het mijn pony was geweest, die jouw pony als eerste gebeten had, had mijn bijtende pony ook een tik gehad.
Wanneer er mensen met ze bezig zijn, horen de voeten op de grond en de tanden gewoon achter gesloten lippen.
Ik ben het er wel mee eens dat je het niet op moet zoek, paarden horen gewoon op gepaste afstand van elkaar te staan.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:56

Precies. Het gaat er niet alleen om dat je draait en beweegt want dat kan ontzettend link zijn! Als jij niet goed jezelf neerzet ga je dat paard dominant maken en hem aangeven: doe wat je wilt met mij, ik ga voor jou aan de kant, ik ben onderdanig.. Niemand schopt er door toch? Ik vind het zo gek dat degenen die ronduit zeggen: ja ik corrigeer erop worden benaderd als slecht terwijl de anti schoppers wel aangeven dat ze " als hij dit of dat doet ja, dan corrigeer ik wel en geef ik een mep".

In feite doen we het dus gelijk. Bij overschrijdend gedrag komt een correctie die uit diverse vormen kan bestaan. Maar corrigeren moet je, anders hoor je niet tussen paarden thuis. Overigens moet je ook belonen, idem, anders hoor je er niet thuis.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:56

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:

:j de mijne is daar een voorbeeld van, zoooo brutaal
Maar wel een heerlijk en eerlijk dier inmiddels

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:58

VisibreTeam schreef:

Mijn Fjord niet hoor.
Moest ik ook erg aan wennen, heb het zelf nooit zo extreem meegemaakt.
Maar zij loopt echt door als jij per ongeluk tussen haar en de deuropening staat/terecht komt.

Zelf met een flinke por met de bezem blijft ze gewoon staan en het liefst komt ze nog een stapje dichterbij.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:58

Pauline schreef:
Precies. Het gaat er niet alleen om dat je draait en beweegt want dat kan ontzettend link zijn! Als jij niet goed jezelf neerzet ga je dat paard dominant maken en hem aangeven: doe wat je wilt met mij, ik ga voor jou aan de kant, ik ben onderdanig.. Niemand schopt er door toch? Ik vind het zo gek dat degenen die ronduit zeggen: ja ik corrigeer erop worden benaderd als slecht terwijl de anti schoppers wel aangeven dat ze " als hij dit of dat doet ja, dan corrigeer ik wel en geef ik een mep".

In feite doen we het dus gelijk. Bij overschrijdend gedrag komt een correctie die uit diverse vormen kan bestaan. Maar corrigeren moet je, anders hoor je niet tussen paarden thuis. Overigens moet je ook belonen, idem, anders hoor je er niet thuis.

Ik heb met meerdere 'dominante' paarden gewerkt en ze reageren op 1 woord dat ze iets niet mochten doen. Het is voornamelijk een kwestie van opvoeden, je grenzen aantonen en duidelijk maken dat daar niet overheen mag worden gegaan. Dan is meppen en trappen naar je paard verder totaal niet nodig :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:59

Ik straf mijn paard nooit heel erg eigenlijk. Alleen mijn paard trapt altijd als hij eten krijgt, dus toen ik in zijn stal stond om zijn deken goewd te leggen trapte hij mij. Toen heeft ie wel een schop meegekregen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:59

Brainless schreef:
VisibreTeam schreef:

Mijn Fjord niet hoor.
Maar zij loopt echt door als jij per ongeluk tussen haar en de deuropening staat/terecht komt.

Zelf met een flinke por met de bezem blijft ze gewoon staan en het liefst komt ze nog een stapje dichterbij.

Herkenbaar... Mijn verzorgfjord is ook zo onwijs lomp... Die loopt ook dwars door je heen. Wellicht niet expres, maar hij doet het wel :P

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:02

Ik moet zeggen dat mijn paard misschien een of twee keer een schop van mij heeft gehad onder haar kont. Dat is bij mij echt uitzonderlijk. Maar ze krijgt hem wel, als ze echt mijn grens over gaat en niet luistert naar stemcorrectie of lichaamstaal. Dat komt gelukkig dus eigenlijk nooit voor.
Mijn hond krijgt nooit een schop. Dat is een heel andere type dan mijn paard. Die wordt al bang van stemverheffing. Dus ik verhef zelfs nooit mijn stem tegen mijn hond.
Ik zie het meer als een uitzonderlijk iets wat na herhaalde correctie in een uiterst geval kan gebeuren of als de veiligheid in het gedrang is.

Ik heb liever iemand die een schop uit deelt die gepast is bij de situatie dan iemand die ten alle tijden door een paard over zich heen laat lopen. Daar kunnen hele gevaarlijke situaties uit ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:05

VisibreTeam schreef:
Ik heb met meerdere 'dominante' paarden gewerkt en ze reageren op 1 woord dat ze iets niet mochten doen. Het is voornamelijk een kwestie van opvoeden, je grenzen aantonen en duidelijk maken dat daar niet overheen mag worden gegaan. Dan is meppen en trappen naar je paard verder totaal niet nodig :)

Hoe geef jij je grenzen aan dan? Als een paard jouw, bijt, schopt of plat drukt, hoe geef jij daar dan je grens in aan?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:06

Marjoow schreef:
Brainless schreef:
Mijn Fjord niet hoor.

Herkenbaar... Mijn verzorgfjord is ook zo onwijs lomp... Die loopt ook dwars door je heen. Wellicht niet expres, maar hij doet het wel :P

ik vind fjorden ook wel andere typen dan een gewone sport pony, vaak zijn die veel gevoeliger. zelf mijn shetlander is gevoeliger dan mijn (lease)fjord!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:07

loveidefix schreef:
Marjoow schreef:

ik vind fjorden ook wel andere typen dan een gewone sport pony, vaak zijn die veel gevoeliger. zelf mijn shetlander is gevoeliger dan mijn (lease)fjord!

Denk dat dat voor koudbloeden veelal wel geld dat ze minder gevoelig zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:08

Mindim schreef:
VisibreTeam schreef:

Hoe geef jij je grenzen aan dan? Als een paard jouw, bijt, schopt of plat drukt, hoe geef jij daar dan je grens in aan?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:09

loveidefix...
Vind ik ook weer niet helemaal waar. Er zijn genoeg gevoelige fjorden.
Mijn pony zou je als je alleen de rassen zou zien ook kunnen zien als lomperik.
Is totaal niet zo.
Opvoeding heeft er ook veel mee te maken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:09

Marjoow schreef:
loveidefix schreef:

Denk dat dat voor koudbloeden veelal wel geld dat ze minder gevoelig zijn.

Koudbloeden zijn gevoeliger dan je denkt maar bluffen graag.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:10

VisibreTeam schreef:
Maar in dat opzicht zou je zeggen: dan is 1 trap genoeg, een paard leert snel genoeg toch?

Dus je beweegt en loopt, who moves who..
Paard is dan wel heel blij, zonder dat die wat doet ga jij bewegen, lopen, chapeau zal het paard denken ik heb het weer voor elkaar ze loopt voor me!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:10

Def schreef:
loveidefix...
Vind ik ook weer niet helemaal waar. Er zijn genoeg gevoelige fjorden.
Mijn pony zou je als je alleen de rassen zou zien ook kunnen zien als lomperik.
Is totaal niet zo.
Opvoeding heeft er ook veel mee te maken.

Komt waarschijnlijk door het fokken. Er word nu natuurlijk meer gefokt richting het sporttype en die zijn dan toch gauw wat gevoeliger.
Dus rastypisch kun je het stellen, maar voor de oudere "traditionele" types. Al houd je altijd uitschieters natuurlijk :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:11

Balou_k schreef:
VisibreTeam schreef:

Dus je beweegt en loopt, who moves who..
Paard is dan wel heel blij, zonder dat die wat doet ga jij bewegen, lopen, chapeau zal het paard denken ik heb het weer voor elkaar ze loopt voor me!

Wie laat bewegen bepaalt toch ;)