Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:59

hihi oke,..
mijn pony is een kruis WelshX....
maar behoord tog echt bij het vuurpaard XD

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:10

knetterhard schreef:
Aardepaard
Element Aarde
De grootste hobby van dit type is eten. Het paard zal niet snel schrikken en laat kinderen graag alles met hem doen. Het paard is niet het snelste.

Dit type paard heeft een regelmatige training nodig, maar geen uitputtende. Om het paard goed te trainen is geduld en herhaling belangrijk.

Vuurpaard
Element Vuur
Een vuurpaard is een aandachtstrekker. Hij staat het liefst in het middelpunt van de belangstelling. Ze zijn meestal vrolijk. Vuurpaarden zijn meestal nogal gevoelig. Ze hebben daarom een baasje nodig die consequent met ze is en een goede begeleider voor ze is.

De training voor een vuurpaard moet afwisselend zijn. Doordat hij zo snel is afgeleid moeten er veel verschillende oefeningen achter elkaar gedaan worden. Kort trainen werkt beter dan lang. Het Vuurpaard is uitermate geschikt voor de dressuur en shows.

Metaalpaard
Element Metaal
Metaalpaarden zijn rustig. Doen niet snel ergens moeilijk over. Dit type verwacht veel eerlijkheid. Hij doet wat zijn baas doet. Hij kan wel goed werken en wil ook wel wedstrijden rijden, maar alles moet eerlijk gebeuren. Een metaalpaard leert snel.

Waterpaard
Element Water
Waterpaarden zijn eenlingen. Ze hebben veel wilskracht in zich. Het paard moet niet streng behandelt worden, maar het moet ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien en te laten zien wat hij kan.

Houtpaard
Element Hout
Ze zijn ook moedig. Hij werkt graag en kan hard rennen. Houtpaarden houden van competitie en zullen deze ook voeren met hun trainer. Dit maakt de paarden uiterst lastig om te trainen. Een trainer van een houtpaard moet mentaal en fysiek sterk zijn om het paard te overwinnen. Er moet echter mee worden opgepast het paard op jonge leeftijd te overvragen. Hij lijkt het aan te kunnen, maar is op neurologisch gebied pas laat rijp.

Ze zijn zeer geschikt voor militairy, racen en springen.

Nikas, als een reactie op jou reactie...
Maak er maar wat van :') enige wat duidelijk te zien is dat hij het minste heeft met het waterpaard... :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:52

Nikass schreef:
Liefssjulia1 schreef:
Mijn pony is zonder twijfel een houtpaard, ontzettend snel, eigenwijs, nerveus en erg traag van begrip (tenminste zo doet hij) ik heb het gevoel dat. Sommige paarden ook wel doen alsof ze iets niet snappen terwijl als je het met een iets duidelijkere hulp doet ze dat wel begrijpen

Een hout paard is alles behalve nerveus.

Traag van begrip past ook totaal niet bij Hout..

Liefssjulia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:50

vuurpaard of waterpaard, twijfel een beetje... al neigt ze het meeste naar een waterpaard, beschrijvingen kloppen beide :')

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:06

Grappig dit.
Beth zou in dan bij metaal indelen, Ze is rustig in de omgang en makkelijk te overtuigen zolang ze maar eerlijk en met rust behandeld word. ook zeker als ik naar de klachten kijk komt veel me bekend voor.
Toch zie ik ook trekjes van de andere elementen,
Zo is ze ook erg dol op eten gaat hier heel ver voor en zoekt ze continu naar de grens tot hoever ze kan gaan.

Leukertje

Re: Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:10

Vuurrr!! :brr:

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:21

Die van mij is een vuur/houttype (tuigpaard gelders), moet zeggen dat het nog niet zo gemakkelijk is om mee te werken. De gevoeligheidsbeschrijving medisch klopt aardig. Ze heeft een hartritmestoornis gehad en is erg gevoelig voor koliek. Mijn osteopaat beschreef haar als een die zich nog wel eens dood zou lopen.
Zelf moet ik sterk in mijn schoenen staan om haar aan te kunnen, maar voorzichtig zijn dat ik haar niet beledig.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:34

Liefssjulia1 schreef:
maar als ik mijn pony moet indelen is hij toch het meest een houtpaard, en hij doet alsof hij traag van begrip is . maar echt een topper http://www.mijnalbum.nl/Album=WYHRTP4L#I6ZNYTHY

Of is je paard je steeds net een stapje voor en eigenlijk gewoon wat slimmer? Waaruit maak je op dat hij traag van begrip is?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:47

Mijn Haflinger is écht een Aardepaard,
Schrikt bijna nooit, loopt langs vuur, door water kan lang stil staan, en is niet snel bang voor iets nieuws enz.
Super lief, maar ze kan soms wel een beetje sloom zijn, maar weet niet of ze dit eerder ook al was (ze is 19 en heb er nog maar een klein jaar). En ik vind het helemaal niet erg als ze soms wat sloomer is!, ben een echte beginner, en heb zo goed als geen ervaring.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:41

Wat leuk, aardepaard klopt beetje, maar vuurpaard toch veel meer en ik heb een fjord hihi. alles behalve een warmbloed paard, maar hij is verschrikkelijk dominant en erg aandachtrekkerig en redelijk nerveus, maar aan de andere kant zodra ik hem door rijd is hij weer super gefocust op mij.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:18

Mijn IJslander is denk ik 80% metaal en 20% water, ze heeft ook precies de "metaalklachten".
M'n Irish Sport Horse is erg duidelijk hout. Als ze geen leiding krijgt gaat ze met je aan de loop en als je teveel de leiding neemt probeert ze je eraf te werken. ;) Ze is wel heel lief hoor :P Ze is trouwens ook een eventingpony geweest. Grappig dat terwijl ik hier niet echt in geloof het wel lijkt te kloppen. Ik denk dat bepaalde eigenschappen gewoon vaak samengaan, mogelijkerwijs veroorzaakt door de kwaaltjes die er dan bijkomen. Zoals je van bepaalde orgaanafwijkingen nerveus kan worden ect.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:41

A_nouk schreef:
knetterhard schreef:
Aardepaard
Element Aarde
De grootste hobby van dit type is eten. Het paard zal niet snel schrikken en laat kinderen graag alles met hem doen. Het paard is niet het snelste.

Dit type paard heeft een regelmatige training nodig, maar geen uitputtende. Om het paard goed te trainen is geduld en herhaling belangrijk.

Vuurpaard
Element Vuur
Een vuurpaard is een aandachtstrekker. Hij staat het liefst in het middelpunt van de belangstelling. Ze zijn meestal vrolijk. Vuurpaarden zijn meestal nogal gevoelig. Ze hebben daarom een baasje nodig die consequent met ze is en een goede begeleider voor ze is.

De training voor een vuurpaard moet afwisselend zijn. Doordat hij zo snel is afgeleid moeten er veel verschillende oefeningen achter elkaar gedaan worden. Kort trainen werkt beter dan lang. Het Vuurpaard is uitermate geschikt voor de dressuur en shows.

Metaalpaard
Element Metaal
Metaalpaarden zijn rustig. Doen niet snel ergens moeilijk over. Dit type verwacht veel eerlijkheid. Hij doet wat zijn baas doet. Hij kan wel goed werken en wil ook wel wedstrijden rijden, maar alles moet eerlijk gebeuren. Een metaalpaard leert snel.

Waterpaard
Element Water
Waterpaarden zijn eenlingen. Ze hebben veel wilskracht in zich. Het paard moet niet streng behandelt worden, maar het moet ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien en te laten zien wat hij kan.

Houtpaard
Element Hout
Ze zijn ook moedig. Hij werkt graag en kan hard rennen. Houtpaarden houden van competitie en zullen deze ook voeren met hun trainer. Dit maakt de paarden uiterst lastig om te trainen. Een trainer van een houtpaard moet mentaal en fysiek sterk zijn om het paard te overwinnen. Er moet echter mee worden opgepast het paard op jonge leeftijd te overvragen. Hij lijkt het aan te kunnen, maar is op neurologisch gebied pas laat rijp.

Ze zijn zeer geschikt voor militairy, racen en springen.

Nikas, als een reactie op jou reactie...
Maak er maar wat van :') enige wat duidelijk te zien is dat hij het minste heeft met het waterpaard... :+

Deze info is maar heel beperkt. Er is wel wat meer te zeggen over de verschillende elementen. Heb je dit uit het boek van Laarakker?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:44

ingaa schreef:
Grappig dit.
Beth zou in dan bij metaal indelen, Ze is rustig in de omgang en makkelijk te overtuigen zolang ze maar eerlijk en met rust behandeld word. ook zeker als ik naar de klachten kijk komt veel me bekend voor.
Zo is ze ook erg dol op eten gaat hier heel ver voor en zoekt ze continu naar de grens tot hoever ze kan gaan.

Metaal is no nonsens, introvert, moeilijk contact mee te maken. Een metaalpaard dat niet happy is trekt zich terug in zichzelf, sluit zich af. In harmonie zijn het bijvoorbeeld goede politie paarden. Ze doen wat er van hun verwacht wordt. Niet meer en niet minder. Ze houden niet van eindeloos poetsen ed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:46

Anoniem schreef:
vuurpaard of waterpaard, twijfel een beetje... al neigt ze het meeste naar een waterpaard, beschrijvingen kloppen beide :')

Water is angst, zal jou nagenoeg nooit helemaal vertrouwen. Vuur wil juist alle aandacht, in het middelpunt staan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:47

Nikass schreef:
Anoniem schreef:

Water is angst, zal jou nagenoeg nooit helemaal vertrouwen. Vuur wil juist alle aandacht, in het middelpunt staan.

Maar een Vuurpaard uit balans schiet door in Water, dus het kan ook nog een beetje van allebei zijn..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:49

Mirjam1202 schreef:
Schrikt bijna nooit, loopt langs vuur, door water kan lang stil staan, en is niet snel bang voor iets nieuws enz.
Super lief, maar ze kan soms wel een beetje sloom zijn, maar weet niet of ze dit eerder ook al was (ze is 19 en heb er nog maar een klein jaar). En ik vind het helemaal niet erg als ze soms wat sloomer is!, ben een echte beginner, en heb zo goed als geen ervaring.

Dan heb je een heel goed paard uitgekozen!

Ijssnuiver: daar heb je gelijk in, maar een vuurpaard uit balans blijft wel een vuurpaard, als je snapt wat ik bedoel. Je ziet dan wellicht water, maar het is nog steeds vuur.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:53

Sunneva schreef:
Mijn IJslander is denk ik 80% metaal en 20% water, ze heeft ook precies de "metaalklachten".
M'n Irish Sport Horse is erg duidelijk hout. Als ze geen leiding krijgt gaat ze met je aan de loop en als je teveel de leiding neemt probeert ze je eraf te werken. ;) Ze is wel heel lief hoor :P Ze is trouwens ook een eventingpony geweest. Grappig dat terwijl ik hier niet echt in geloof het wel lijkt te kloppen. Ik denk dat bepaalde eigenschappen gewoon vaak samengaan, mogelijkerwijs veroorzaakt door de kwaaltjes die er dan bijkomen. Zoals je van bepaalde orgaanafwijkingen nerveus kan worden ect.

Het is niet iets waar je wel of niet in kan geloven. Het is gewoon een beschrijving van karakters. Of je de manier van beschrijven juist vindt is een tweede, maar het is geen (religieuze) stroming ofzo.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:06

Nikass schreef:
Mirjam1202 schreef:

Ijssnuiver: daar heb je gelijk in, maar een vuurpaard uit balans blijft wel een vuurpaard, als je snapt wat ik bedoel. Je ziet dan wellicht water, maar het is nog steeds vuur.

Jahoor, ik snap prima wat je bedoelt ;) .
Ik bedoelde ook te zeggen, dat ze heel goede van beide elementen wat kan zien en twijfelt bij welke haar paard daadwerkelijk hoort.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:13

Nikass schreef:
ingaa schreef:
Grappig dit.

Metaal is no nonsens, introvert, moeilijk contact mee te maken. Een metaalpaard dat niet happy is trekt zich terug in zichzelf, sluit zich af. In harmonie zijn het bijvoorbeeld goede politie paarden. Ze doen wat er van hun verwacht wordt. Niet meer en niet minder. Ze houden niet van eindeloos poetsen ed.

Nee ik heb uit de begin post van de TS de punten gefilterd die aansluiten bij mijn paard ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:14

Heb water, vuur en aarde...

Leuke variatie, toch? :+

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:48

Nikass schreef:
ingaa schreef:
Grappig dit.

Dit klopt ook wel aardig, ik heb er zeker 2 jaar over gedaan voor ik het idee had dat ze iets van me wou hebben en voor me wou werken, maar kan zich snel afsluiten als het haar niet aanstaat en hoef ik ook niks van haar te verwachten houd niet van poetsen tutten ed. borstel erover en het klaar, ook drukte om der heen kan ze niet waarderen en sluit zich dan af of word nerveus.
Wel is ze ontzettend eerlijk en lief naar eigen mensen, onbekenden laat ze met rust maar kunnen prima met haar omgaan.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:13

pinto_1 schreef:
Heb water, vuur en aarde...

Leuke variatie, toch? :+

Haha iid ;) Ik ben echt van een aardepaard maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:15

Nikass schreef:
Mirjam1202 schreef:

haha beetje wel ja als je het zo allemaal ziet ;) Ze is super lief, maar als je haar voornamelijk voor het rijden/wedstrijdrijden zou willen gebruiken is ze minder geschikt... Ze voldoet perfect aan mijn eisen ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:16

Ik denk een waterpaard. Er zitten bij elk type dingen die bij lady horen maar ook bij elk type veel niet dus heb eerlijk gezegd geen idee. :P