Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:06

Dus de stelling hier is nu: als je met bit rijd kun je je paard niet aan....?

Volgens mij reageert elk paard anders op bit/bitloos en moet je werken aan wat het fijnst tussen jou en je paard is... Mijn KWPN merrie Vienna reed ik eigenlijk NOOIT zonder bit buiten, puur omdat ze met bit toch wat fijner onder controle was. Terwijl ik als ik had gewild rustig met neckrope door het dorp had kunnen rijden. Waarom ik dat niet doe? Ik kan mn paard prima aan maar wil het risico niet nemen.... (En ja, ook mét bit kunnen ze er tussenuit klappen, maar dan kun je iig nog enigzinds sturen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:12

lailapri schreef:
Ik ben er zelfs nog 1 vergeten, hihi. Ook parelli achtig, vraag was haar te motiveren. Zodra ze touwhalster omkrijgt gaat ze of in de ik leef niet meer stand of in gevecht en dan op dr oude leeftijd nog stijgeren. Ze moest snoepje van tonnetje eten en dan naar overkant en daar hetzelfde. Ze wachtte tot instucteur snoepje in haar mond stopte en sjokte wel mee naar de overkant. Daarna begon ze een uitleg te geven en haar aandacht was weg van paard, ton en snoep. Gapte laila snel even snoepje van ton. Later met instructeur weer doen of ze niet snapt. Beetje zo van jij dom mens, uiteindelijk doe jij wat ik wil ipv ik wat jij wilt. Ik heb me wel vermaakt. Ben nog altijd niet overtuigd om met haar nh te doen, dat niet. Dit kan ik namelijk ook met paard los op het erf en vergeten de deur van stal dicht te doen. Waar ze ook staat, al kan ze de hele deur niet zien, ze heeft daar een soort zesde zintuig voor hihi.

:+ Jammer genoeg meer van hetzelfde .. een instructeur die het niet begrepen heeft ... Die oefening met de tonnetjes kan voor bepaalde paarden super werken, en voor anderen totaal niet... Het gaat erom dat je dat herkend en erkend, en niet dat je de oefening doet omdat die in het rijtje van de oefeningen staat. Altijd jammer vind ik dit soort dingen.. (niet op jouw gericht hoor, maar het kleurt wel je beeld van NH natuurlijk en dat is spijtig ;) ).

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:21

unihorses schreef:
Bo_Cassey schreef:
Ik heb een andere vraag, of eigenlijk 2. Niet per se aan Cassidy (die ik hier quote), maar aan iedereen: Is bitloos per definitie zachter dan met bit rijden? En valt hackamore onder bitloos (wat het ook is)?

nee, bitloos is niet zachter. het hangt nog steeds af van hoe jij je hand gebruikt. hangen aan het bit doet net zo goed pijn als je hangt aan haar neus.
en ja, hackamore is bitloos, aangezien er geen bit in hangt ;) maar hier kun je je paard ook serieus mee dwingen.
de manier van rijden maakt wat er vriendelijk is. en daarmee kun je met stang en trens wel meer nh-bezig zijn dan bitloos ( hackamore bijvoorbeeld) en maar schoppen en trekken.

Ik weet dat hackamore letterlijk bitloos is, maar vraag me af of dat ook valt onder bitloos rijden zoals in de NH doorgaans begrepen wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:22

Sterker nog, het is allemaal in de ogen van de lesser "Parelli" en NH. En dat is het bij lange na niet. Parelli heeft niet voor niets een certificeringssysteem voor zijn instructeurs, kies voor een Parelli gecertificeerde instructie, bespaard je een hoop ellende en frustratie die worden veroorzaakt door de beunhazen die "Parelli-achtig" les staan te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:23

Bo_Cassey schreef:
Ik weet dat hackamore letterlijk bitloos is, maar vraag me af of dat ook valt onder bitloos rijden zoals in de NH doorgaans begrepen wordt.

Welke hackamore bedoel je nou? De mechanische of de natural hackamore?

In de NH zijn er meer bitloze optomingen waaronder de bosal en de sidepull. Deze worden oa in de western gebruikt bij het beleren van jonge dieren. De natural hackamore hoort ook bij de bitloze optomingen. Kingekruisd en kaakgekruisd en wat er nog meer voor recente ontwikkelingen zijn kom ik echter binnen de NH niet tegen. Kan me ook niet voorstellen dat al deze hoofdstellen een even fijne en onmiddelijke release geven. Het Dually halster van Roberts vind ik al een drama.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:24

Ach ik heb met die ouwe geen ambities om nog aan nh oid te doen, gewoon lekker zo door als nu, precies doen wat zij lleuk vind en niet meer omdat het moet. Tussendoor doe ik nog wel wat lichaamsbewustzijn oefeningen omdat die wel echt goed werkte. Verder genieten met de dag.

Maar idd hier wordt nu wel parelli les gegeven, maar degene die het serieus doet met 2 pony's, die pony's zijn voor mij niet leuk in omgang, even snel ontwormen gaat niet, met rijden helemaal in de war en de rust is ver te zoeken. Als ik dan wat lichaamstaal probeer geen reactie tot ik een parelli hulp geef.

Een wilde het serieus doen en specifieke dingen in de les gaat ook erg goed maar het grote geheel heeft ze niet haar doel berrijkt. Die is nu met academische rijkunst begonnen en daar wel nu een manier gevonden om rust en evenwicht te brengen ipv in angst/stress/onzekerheid blijven hangen zodra er iets gevraagt wordt.

Voor elk paard is er dus wel wat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:51

Cassidy schreef:
Bo_Cassey schreef:

In de NH zijn er meer bitloze optomingen waaronder de bosal en de sidepull. Deze worden oa in de western gebruikt bij het beleren van jonge dieren. De natural hackamore hoort ook bij de bitloze optomingen. Kingekruisd en kaakgekruisd en wat er nog meer voor recente ontwikkelingen zijn kom ik echter binnen de NH niet tegen. Kan me ook niet voorstellen dat al deze hoofdstellen een even fijne en onmiddelijke release geven. Het Dually halster van Roberts vind ik al een drama.

Toch reageert mijn RB-E VEEEEL beter op een kingekruist dan een sidepull.
Ik vind dat het per paard verschilt.

Ik rijd trouwens mijn verschillende optomingen en het bit bevalt voor het bak-werk het beste.
Buiten rijd ik liever op touwhalster en stick :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:28

lailapri schreef:
Ach ik heb met die ouwe geen ambities om nog aan nh oid te doen, gewoon lekker zo door als nu, precies doen wat zij lleuk vind en niet meer omdat het moet. ..... Verder genieten met de dag.

Doe ik ook hoor, vooral sinds ik met Parelli bezig ben :+
En ontwormen gaat hier wel gewoon, zonder halster of dergelijke, gewoon in de weide .. Zou niet weten waarom dat bij een Parelli-paard niet zou kunnen :7

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:33

Die twee parelli paarden zij er dus wel eenkennig en verward door geraakt. Welke factoren daar de schuld van zijn mag een ieder zelf invullen, echter ze doen aan parelli en ze zijn niet meer normaal te ontwormen. Dus daar heb ik met mijn pony meteen werk van gemaakt en die doet het wel weer braaf nu.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:55

Wat een gedoe hier allemaal :+ ...... Ikzelf heb mijn paard opgevoed d.m.v. een combinatie van freestyle (Voest methode), een aantal Parelli-achtige oefeningen (fase 1 en 2) en mijn eigen mixje van wat ik van alle NH-stromingen heb meegekregen. Ik rij vanaf het inrijden al bitloos met hem. Bewuste keuze om er geen bit in te doen (wat anderen doen moeten ze zelf weten, maar ik ben wel pro-bitloos in principe. Mijn dochter van 8 heeft ook les op een bitloos adresje :) , gaat prima). Maar ik heb zat vriendinnen met paarden die wel met bit rijden en wij maken daar onderling geen ruzie om. We zijn bezig met de recht richt methode van Marijke de Jong (heb goede instructie daarin) en doen dus wel degelijk dressuurmatige oefeningen. Ben echt heel bewust bezig met mijn paard. Daarnaast rijden we ook recreatief, doen we heel veel grondwerk, soms wat horse agility (ook grondwerk) en doe ik daarnaast ook regelmatig lessen en workshops in andere NH gerelateerde zaken. Hartstikke leuk, zowel voor mijn paard als voor mezelf. Ik heb een zeer vriendelijk, relaxt paard, maar er zit wel een sterk karakter in. Dus iemand rijdt er niet zomaar mee weg (hij is ook erg eenkennig). Dat komt echt niet door de NH of iets, maar dat is zijn karakter. Ik kan met hem lezen en schrijven na al die jaren. Ken hem door en door.

Ik heb een degelijk boomloos zadel, mijn paard wordt natuurlijk bekapt, staat ook 24/7 buiten met schuilstal in een groep. Maar goed, volgens mij valt dat laatste onder het 'zo natuurlijk mogelijk houden van je paard'. Ook dat is een hele bewuste keuze, maar staat buiten het NH-gebeuren. Wat ik belangrijk vind, is dat mijn paard zoveel mogelijk paard mag zijn en een gelukkig, relaxt leven heeft. En wat mensen met een totaal andere mening vinden, vind ik onbelangrijk. Kijk naar mijn paard en je weet genoeg, denk ik dan maar. :)

Ik heb overigens wel lang in een zeer traditionele (in de breedste zin van het woord) stalling gestaan (weliswaar weidegang) en daar snapten ze niets van hoe ik met mijn paard omging. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daardoor wel een afkeer heb tegen de ubertraditionele paardenomgang en -benadering. Maar zoals ik al zei, ik heb ook zat vriendinnen die niet met NH bezig zijn, maar gewoon zo goed mogelijk voor hun paard willen zorgen, maar me wel vaag aan gaan kijken als ik een kritische vraag stel. Maar dat gaat dan ook heel vaak over het natuurlijk houden van paarden. Veel mensen hebben geen idee hoe een wintervacht echt werkt bijvoorbeeld. Of ze hebben geen idee wat je op moet letten bij het (laten) bekappen van je paard. Gewoon omdat ze de diepte niet in gaan wat betreft hun kennis. Ik heb zelf het idee dat veel oprecht geinteresseerde mensen, die je naar mijn idee wat meer ziet in mensen die zich verdiepen in NH en het natuurlijker houden van paarden, veel meer kennis hebben. Dat is in elk geval mijn ervaring met mensen die ik inmiddels al jaren ken, o.a. door dit forum, maar ook in real life. Voor mij dus niets anders meer dan NH training (gecombineerd met andere trainingen die prima samen kunnen gaan) in combinatie met hoe ik mijn paard al jaren hou. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:33

lailapri schreef:
Ach ik heb met die ouwe geen ambities om nog aan nh oid te doen, gewoon lekker zo door als nu, precies doen wat zij lleuk vind en niet meer omdat het moet. Tussendoor doe ik nog wel wat lichaamsbewustzijn oefeningen omdat die wel echt goed werkte. Verder genieten met de dag.

Maar idd hier wordt nu wel parelli les gegeven, maar degene die het serieus doet met 2 pony's, die pony's zijn voor mij niet leuk in omgang, even snel ontwormen gaat niet, met rijden helemaal in de war en de rust is ver te zoeken. Als ik dan wat lichaamstaal probeer geen reactie tot ik een parelli hulp geef.

Een wilde het serieus doen en specifieke dingen in de les gaat ook erg goed maar het grote geheel heeft ze niet haar doel berrijkt. Die is nu met academische rijkunst begonnen en daar wel nu een manier gevonden om rust en evenwicht te brengen ipv in angst/stress/onzekerheid blijven hangen zodra er iets gevraagt wordt.

Voor elk paard is er dus wel wat.

Laat ik het anders stellen, voor elke persoon is er wel wat. Want Parelli kan op elk paard, en dat een paard er angstig, gestressd en onzeker van wordt ligt aan de manier waarop het wordt toegepast en niet aan de methode. En op grond van referentiekader wat je aan beoefenaars om je heen ziet een methode meteen af te kraken is menselijk maar niet wenselijk.

En dan is Parelli er niet voor het paard, want die weet het allemaal wel, maar voor de mens. En geen ambities meer hebben met een 30 jarige kan best, met het is de persoon die er wat van opsteekt, en als je met verschillende paarden omgaat, van verschillende paarden wat opsteekt. Dus het ver weg schuiven omdat je paard te oud is, is in mijn ogen zonde van de tijd die je zou kunnen besteden aan een basis voor jezelf.

Dus Parelli niet geschikt voor je paard is nonsens. Het is de mens die niet weet hoe hij het op dat specifieke paard toe kan passen, of het is de instructie (al dan niet gecertificeerd) die het niet kan overbrengen. Daar heeft de methode geen schuld aan, die is goed genoeg doordacht en jarenlang ontwikkeld, en biedt garantie op succes als je hem echt gaat volgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:46

Ik geloof dat jij het opvat als afkraken. Maar moet die discussie nu hier plaats vinden?

Als er een iets is voor alles, waarom doet dan niet iedereen het? Het is dus blijkbaar niet perfect want er kan net als met alle methodes een hoop mis gaan en niet elk paard en ook niet elk persoon (ik dus) reageert er goed op. Is dat een probleem?

Soms werkt iets ook super en heeft het al 100 paarden geholpen, maar paard 101 vraagt toch net iets anders, een andere aanpak, een andere manier van houden, een ander wat dan ook. Hiermee is de methode niet fout maar is het fout om je visie niet te verruimen. Ergens in blijven hangen omdat een ander erbij zweert maar je het tegen je eigen gevoel in doet is ook zoiets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:55

lailapri schreef:
Ik geloof dat jij het opvat als afkraken. Maar moet die discussie nu hier plaats vinden?

Als er een iets is voor alles, waarom doet dan niet iedereen het? Het is dus blijkbaar niet perfect want er kan net als met alle methodes een hoop mis gaan en niet elk paard en ook niet elk persoon (ik dus) reageert er goed op. Is dat een probleem?

Soms werkt iets ook super en heeft het al 100 paarden geholpen, maar paard 101 vraagt toch net iets anders, een andere aanpak, een andere manier van houden, een ander wat dan ook. Hiermee is de methode niet fout maar is het fout om je visie niet te verruimen. Ergens in blijven hangen omdat een ander erbij zweert maar je het tegen je eigen gevoel in doet is ook zoiets.

Met deze reactie geef je al duidelijk aan dat jij de indruk hebt dat het vaste patronen zijn en er niet verder gekeken wordt. Ik hoef niet verder te kijken dan Parelli omdat ik daar alles kan vinden. Voor die 100 redelijk in het patroon lopende paarden, en die 101ste die net de andere aanpak vraagt. En ook Parelli kleunt soms mis en moet even zoeken. Was dat niet zo geweest had de hele affaire Catwalk niet en plein public op film komen te staan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:59

Maar nu heb jij het volgens mij over een persoon, meneer parelli die zijn idee bijsteld, niet over een volgeling die volgens zijn methode werkt. Klopt dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:00

Ik heb het over de methode die voor alle paarden geschikt is, omdat er eerder werd geroepen dat het paardafhankelijk is of de methode werkt. Vervolgens komt er een opmerking dat je open moet blijven voor andere manieren van aanpak en gezien je vorige berichten in dit topic, concludeer ik daaruit dat dit per definitie buiten Parelli is. En daarop antwoord ik dat je zo ver niet hoeft te kijken omdat je binnen Parelli ook de ruimte hebt voor anderen manieren van aanpak en die andere insteek.

Het voordeel, maar ook het nadeel van Parelli is dat het een thuisprogramma is, je kunt clinics volgen en lessen nemen (en in mijn ogen ontkom je er niet aan om je te laten controleren, al is het maar per video) maar bent dan met de lessen voornamelijk afhankelijk of de leerling (ik zeg met opzet niet "volgeling") een Parelli gecertificeerd instructeur treft of een beunhaas. En dan kan de ervaring die je bij een dergelijke instructeur opdoet bepalend zijn voor je resultaten met je paard.

Waarom er zoveel mensen zijn die Parelli niet volgen? Omdat het voor sommigen al een gepasseerd station is. Voor anderen is het een kwestie van principes, omdat ze al gaan steigeren bij een commerciele aanpak en - vooral in de paarden - het allemaal niets mag kosten. En derden beginnen eraan, hebben een illegale kopie van het lesmateriaal, klooien wat aan en kleunen behoorlijk mis, nemen de tijd niet om bij A te beginnen maar beginnen halverwege het Alfabet waardoor ze tegen problemen aanlopen, wordt het boek in de kast gesmeten, de DVD's op Marktplaats gezet en gaat men op de oude voet verder. En de vierde categorie hebben nog nooit van de beste man gehoord. En dan zijn er de gevallen tussenin, en er zal vast na de vierde categorie nog een hele rits volgen.

Parelli is met een confrontatie met jezelf, en je wordt met je eigen tekortkomingen geconfronteerd. Nee, dat is niet altijd leuk, en daar kunnen mensen soms niet tegen. En ipv aan jezelf te werken, is het makkelijker om toe te geven aan dat gemene stemmetje tussen je oren. En je dient al helemaal stevig in je schoenen te staan als je een omgeving treft die je daarin niet steunt. Of hun eigen draai eraan gegeven heeft, zoals menig doorgeslagen fanatiekeling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:37

Sorry ik stop met de discussie omdat deze hier niet gepast is. Waarschijnlijk dezelfde ideeën alleen anders benoemd.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:25

Cassidy schreef:
Bo_Cassey schreef:

Ik weet niet zo veel van harnachement, ik weet niet wat het verschil is tussen een natural hackamore en die ik ken? Ik ben bekend met een lange (metalen) schaar en een korte (kunststof) schaar, ieder weet denk ik wel wat ik bedoel. Vallen deze onder bitloos in de NH?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:27

Roman1996 schreef:

Haha menig ander mens had het nooit zo uit de hand laten lopen als jij! Jij blijft er maar van overtuigd dat de gebeurtenissen van het verleden aan jouw paard liggen, maar ze liggen aan jou! Bloed irritant vind ik mensen die niet over zelfreflectie beschikken en alles toeschrijven aan hun paard. En dat jou dat niet kan schelen, zegt ook weer veel over jou.
Er is niks mis met een zoektocht, die heb ik zelf ook gemaakt en ook ik heb veel fouten gemaakt tijdens deze zoektocht en waarschijnlijk maak ik ze nog steeds wel eens, maar ik heb wel de ballen om dan naar mijn eigen onkunde/miscommunicatie te kijken ipv met mijn vingertje naar mijn oh zo moeilijke paard te wijzen! Maar goed, ik zal me er niet meer mee bemoeien! Veel succes met je zoektocht![/quote]

ook best bloed irritant om alleen een account aan te maken om iemand te vertellen dat jij vind dat het anders moet en kan met haar paard.
dit betreft een hele andere discussie !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:43

fuego3 schreef:
ook best bloed irritant om alleen een account aan te maken om iemand te vertellen dat jij vind dat het anders moet en kan met haar paard.
dit betreft een hele andere discussie !

Account is niet recent aangemaakt, maar dit riekt idd naar stalking en persoonlijk aanval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:45

Bo_Cassey schreef:
Ik weet niet zo veel van harnachement, ik weet niet wat het verschil is tussen een natural hackamore en die ik ken? Ik ben bekend met een lange (metalen) schaar en een korte (kunststof) schaar, ieder weet denk ik wel wat ik bedoel. Vallen deze onder bitloos in de NH?

In de NH leer je je paard uiteindelijk weer met bit te rijden. Wat er met natural hackamore bedoelt wordt is een touwhalster waar je een mecate rein aan vastknoopt. De andere hackamores (mechanische hackamores) kunnen in de Natural stroming gebruikt worden, maar in mijn ogen vallen ze niet onder NH.

Dit is een natural hackamore:

Afbeelding

mechanische hackamore

Afbeelding

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:57

O, bedoel je het zo. Ik wist niet dat een touwhalster ook onder de naam hackamore geschaard kan worden (pun not intended, maar het staat wel grappig zo).

Ok, duidelijk. Ik vroeg me af of hackamore ook onder bitloos valt, omdat: TS nogal wordt aangevallen wegens bitgebruik, omdat het zonder bit blijkbaar niet lukt. Echter, me dunkt dat een hackamore (lange schaar) stukken harder inwerkt dan een bit. Ik kende iemand die met bit haar paard buiten niet hield, en daarom met stang of hackamore reed (zonder problemen).
Wanneer dat dus onder bitloos zou vallen, zou het hele 'bitloos is zachter-argument' mank gaan.

Verder: Ik rij niet bitloos. Iemand op stal wel, ik zag daar de kinbanden al bij niet zo heel veel druk aardig aantrekken. Het leek mij niet zo heel lekker, dat klemmen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:04

Een touwhalster zonder de teugel is gewoon een touwhalster. Knoop de mecate er aan vast en je hebt een natural hackamore.

Een halster waar je je paard mee vast kunt zetten is gewoon een halster. Knoop er een teugel aan vast en je hebt een bitloze optoming. :D

Ik heb weinig ervaring met andere bitloze optomingen dan de natural hackamore, maar nogmaals, release bij bijv. een Dually halster is niet onmiddelijk om dat de touwen op de neus vast kunnen hangen. Stop met druk geven bij een touwhalster en de druk is acuut weg. Geldt voor bosal ook, maar een goed passende bosal is heel duur, en kan met name op de neusrug flink wat schade aanrichten.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:13

Ja, ik heb het dually halster even opgezocht. Ziet er wel erg streng uit, hoor. Lijkt me alleen nodig bij paarden die zich lostrekken oid? Heeft dit nu een beetje dezelfde werking als wanneer je bij een gewoon halster het halstertouw om de neus doet en door de halsterringen haalt om stevig aan te kunnen trekken? Zo ziet het er wel uit op de foto iig.
Ik snap niet dat een 'horseman' met zaken komt die niet onmiddellijk release geven.

Heb de bosal even bekeken. Ziet er normaal uit, behalve dat de neusriem rond is. Wat maakt dit zo schadelijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:17

De bosal is gemaakt van rawhide, en de randen van rawhide kunnen heel scherp zijn. De kwaliteit van de bosal wordt bepaald door het aantal plaids, dus strengen rawhide waarvan de bosal gemaakt is. Hoe meer plaids de bosal heeft, hoe minder breed de strengen zijn, hoe gladder hij aanvoelt. Hij moet goed om het paard passen, en de combinatie met een paar van paardenhaar gemaakte mecatereins zorgt ervoor dat een kwalitatief goede bosal 1000 Euro en meer kan kosten.

Voor wat meer info over de bosal:

viewtopic.php?f=99&t=1452518

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:30

OK, thanks!