Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lailapri schreef:Ik ben er zelfs nog 1 vergeten, hihi. Ook parelli achtig, vraag was haar te motiveren. Zodra ze touwhalster omkrijgt gaat ze of in de ik leef niet meer stand of in gevecht en dan op dr oude leeftijd nog stijgeren. Ze moest snoepje van tonnetje eten en dan naar overkant en daar hetzelfde. Ze wachtte tot instucteur snoepje in haar mond stopte en sjokte wel mee naar de overkant. Daarna begon ze een uitleg te geven en haar aandacht was weg van paard, ton en snoep. Gapte laila snel even snoepje van ton. Later met instructeur weer doen of ze niet snapt. Beetje zo van jij dom mens, uiteindelijk doe jij wat ik wil ipv ik wat jij wilt. Ik heb me wel vermaakt. Ben nog altijd niet overtuigd om met haar nh te doen, dat niet. Dit kan ik namelijk ook met paard los op het erf en vergeten de deur van stal dicht te doen. Waar ze ook staat, al kan ze de hele deur niet zien, ze heeft daar een soort zesde zintuig voor hihi.
Jammer genoeg meer van hetzelfde .. een instructeur die het niet begrepen heeft ... Die oefening met de tonnetjes kan voor bepaalde paarden super werken, en voor anderen totaal niet... Het gaat erom dat je dat herkend en erkend, en niet dat je de oefening doet omdat die in het rijtje van de oefeningen staat. Altijd jammer vind ik dit soort dingen.. (niet op jouw gericht hoor, maar het kleurt wel je beeld van NH natuurlijk en dat is spijtig
). unihorses schreef:Bo_Cassey schreef:Ik heb een andere vraag, of eigenlijk 2. Niet per se aan Cassidy (die ik hier quote), maar aan iedereen: Is bitloos per definitie zachter dan met bit rijden? En valt hackamore onder bitloos (wat het ook is)?
nee, bitloos is niet zachter. het hangt nog steeds af van hoe jij je hand gebruikt. hangen aan het bit doet net zo goed pijn als je hangt aan haar neus.
en ja, hackamore is bitloos, aangezien er geen bit in hangtmaar hier kun je je paard ook serieus mee dwingen.
de manier van rijden maakt wat er vriendelijk is. en daarmee kun je met stang en trens wel meer nh-bezig zijn dan bitloos ( hackamore bijvoorbeeld) en maar schoppen en trekken.

Bo_Cassey schreef:Ik weet dat hackamore letterlijk bitloos is, maar vraag me af of dat ook valt onder bitloos rijden zoals in de NH doorgaans begrepen wordt.
Cassidy schreef:Bo_Cassey schreef:Ik weet dat hackamore letterlijk bitloos is, maar vraag me af of dat ook valt onder bitloos rijden zoals in de NH doorgaans begrepen wordt.
Welke hackamore bedoel je nou? De mechanische of de natural hackamore?
In de NH zijn er meer bitloze optomingen waaronder de bosal en de sidepull. Deze worden oa in de western gebruikt bij het beleren van jonge dieren. De natural hackamore hoort ook bij de bitloze optomingen. Kingekruisd en kaakgekruisd en wat er nog meer voor recente ontwikkelingen zijn kom ik echter binnen de NH niet tegen. Kan me ook niet voorstellen dat al deze hoofdstellen een even fijne en onmiddelijke release geven. Het Dually halster van Roberts vind ik al een drama.
lailapri schreef:Ach ik heb met die ouwe geen ambities om nog aan nh oid te doen, gewoon lekker zo door als nu, precies doen wat zij lleuk vind en niet meer omdat het moet. ..... Verder genieten met de dag.

...... Ikzelf heb mijn paard opgevoed d.m.v. een combinatie van freestyle (Voest methode), een aantal Parelli-achtige oefeningen (fase 1 en 2) en mijn eigen mixje van wat ik van alle NH-stromingen heb meegekregen. Ik rij vanaf het inrijden al bitloos met hem. Bewuste keuze om er geen bit in te doen (wat anderen doen moeten ze zelf weten, maar ik ben wel pro-bitloos in principe. Mijn dochter van 8 heeft ook les op een bitloos adresje
, gaat prima). Maar ik heb zat vriendinnen met paarden die wel met bit rijden en wij maken daar onderling geen ruzie om. We zijn bezig met de recht richt methode van Marijke de Jong (heb goede instructie daarin) en doen dus wel degelijk dressuurmatige oefeningen. Ben echt heel bewust bezig met mijn paard. Daarnaast rijden we ook recreatief, doen we heel veel grondwerk, soms wat horse agility (ook grondwerk) en doe ik daarnaast ook regelmatig lessen en workshops in andere NH gerelateerde zaken. Hartstikke leuk, zowel voor mijn paard als voor mezelf. Ik heb een zeer vriendelijk, relaxt paard, maar er zit wel een sterk karakter in. Dus iemand rijdt er niet zomaar mee weg (hij is ook erg eenkennig). Dat komt echt niet door de NH of iets, maar dat is zijn karakter. Ik kan met hem lezen en schrijven na al die jaren. Ken hem door en door.

lailapri schreef:Ach ik heb met die ouwe geen ambities om nog aan nh oid te doen, gewoon lekker zo door als nu, precies doen wat zij lleuk vind en niet meer omdat het moet. Tussendoor doe ik nog wel wat lichaamsbewustzijn oefeningen omdat die wel echt goed werkte. Verder genieten met de dag.
Maar idd hier wordt nu wel parelli les gegeven, maar degene die het serieus doet met 2 pony's, die pony's zijn voor mij niet leuk in omgang, even snel ontwormen gaat niet, met rijden helemaal in de war en de rust is ver te zoeken. Als ik dan wat lichaamstaal probeer geen reactie tot ik een parelli hulp geef.
Een wilde het serieus doen en specifieke dingen in de les gaat ook erg goed maar het grote geheel heeft ze niet haar doel berrijkt. Die is nu met academische rijkunst begonnen en daar wel nu een manier gevonden om rust en evenwicht te brengen ipv in angst/stress/onzekerheid blijven hangen zodra er iets gevraagt wordt.
Voor elk paard is er dus wel wat.

lailapri schreef:Ik geloof dat jij het opvat als afkraken. Maar moet die discussie nu hier plaats vinden?
Als er een iets is voor alles, waarom doet dan niet iedereen het? Het is dus blijkbaar niet perfect want er kan net als met alle methodes een hoop mis gaan en niet elk paard en ook niet elk persoon (ik dus) reageert er goed op. Is dat een probleem?
Soms werkt iets ook super en heeft het al 100 paarden geholpen, maar paard 101 vraagt toch net iets anders, een andere aanpak, een andere manier van houden, een ander wat dan ook. Hiermee is de methode niet fout maar is het fout om je visie niet te verruimen. Ergens in blijven hangen omdat een ander erbij zweert maar je het tegen je eigen gevoel in doet is ook zoiets.

Cassidy schreef:Bo_Cassey schreef:Ik weet dat hackamore letterlijk bitloos is, maar vraag me af of dat ook valt onder bitloos rijden zoals in de NH doorgaans begrepen wordt.
Welke hackamore bedoel je nou? De mechanische of de natural hackamore?
In de NH zijn er meer bitloze optomingen waaronder de bosal en de sidepull. Deze worden oa in de western gebruikt bij het beleren van jonge dieren. De natural hackamore hoort ook bij de bitloze optomingen. Kingekruisd en kaakgekruisd en wat er nog meer voor recente ontwikkelingen zijn kom ik echter binnen de NH niet tegen. Kan me ook niet voorstellen dat al deze hoofdstellen een even fijne en onmiddelijke release geven. Het Dually halster van Roberts vind ik al een drama.
Roman1996 schreef:

Bo_Cassey schreef:Ik weet niet zo veel van harnachement, ik weet niet wat het verschil is tussen een natural hackamore en die ik ken? Ik ben bekend met een lange (metalen) schaar en een korte (kunststof) schaar, ieder weet denk ik wel wat ik bedoel. Vallen deze onder bitloos in de NH?