hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:48

Bowen schreef:
unihorses schreef:
:') en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet?
ik heb namelijk een andere definitie van corrigeren, en straffen, en zeker ook van boos worden, boos hoeft niet negatief te zijn!

Dat is niet het omzetten van betekenissen, dat is juist op de juiste manier gebruik maken van definitie's.
Boos is altijd negatief, dat je je niet gelijk geheel laat gaan in die boosheid is een goed iets, maar dat maakt het nog niet positief.

Voor mij is boos niet kalm, ook al ga je er niet op los meppen. Bij welke opvoeding dan ook is kalm zijn wat mij betreft essentieel. Kalm, ontspannen en met geduld.
Voor mij is een leider zijn dan ook iemand proberen te zijn die graag gevolgt wordt, degene met het plan, met rust en rede, iemand om je veilig bij te voelen, iemand die je stimuleerd om het beste uit jezelf te halen, die met begrip en vooral weer die kalmte reageert.

Als ik mijn eigen emotie's al niet kan beheersen, hoe kan ik dat dan van het dier vragen die ik wat wil leren of waarvan ik het gedrag wil aanpassen?
Ook al hou ik die emotie in mijn eigen vel, leef ik dat niet uit, het dier zal het opmerken en erop reageren. Hoe emotioneler het dier, hoe belangerijker dat ik die rots in de branding ben. Dat punt van rust die uitnodigt naar die kalme staat.

ik kan, terwijl ik kalm ben nog steeds boos zijn... maar een ander zou dit streng kunnen vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:50

Bowen, Je maakt het steeds grappiger hier :')
Stel je voor dat je een keer je mening doorzet omdat je niet gedient bent van achter de hulp richting huis willen uitzwaaieren omdat daar de paarden eten krijgen.....oeioeioei wat een dierenmishandeling.

unihorse, volgens mij zitten wij beter op 1 lijn.
Ik ga het ook maar streng noemen denk ik, dan mag ik tenminste nog op mijn eigen paard rijden van Bowen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:53

Sizzle schreef:
Stel je voor dat je een keer je mening doorzet omdat je niet gedient bent van achter de hulp richting huis willen uitzwaaieren omdat daar de paarden eten krijgen.....oeioeioei wat een dierenmishandeling.

Ik ga het ook maar streng noemen denk ik, dan mag ik tenminste nog op mijn eigen paard rijden van Bowen.

En hoe komt het dat jouw paard niet geleerd heeft normaal met jou weg te gaan van de groep? En wie zegt dat een mening doorzetten niet mag?

Je mening doorzetten en corrigeren kan op zo'n moment heel goed, maar boos worden is niet effectief.
Er zijn tientallen manieren om dat op te lossen zonder boos te worden, zelf zonder meer kracht te gaan gebruiken.

Paard wil terug naar de groep en dus niet bij jou blijven, jij wordt boos en maakt jezelf daarmee nog aantrekkelijker en volgende keer krijg je het probleem gewoon weer terug OF als je boos genoeg bent geworden en een paard hebt wat zich makkelijk schikt een paard wat voor altijd gespannen mee naar buiten gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-13 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:54

Sizzle schreef:

Huh, ik heb helemaal niet gezegd dat je niet op je paard mag rijden...

En waar heb ik gezegd dat je dan maar niets aan moet pakken? Er is alleen een verschil tussen kalm corrigeren en uit boosheid straffen.
Vind het een beetje jammer dat er volgens sommigen niets zit tussen alleen kusje kroel doen en boos worden en straffen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:56

Fellor schreef:
Sizzle schreef:

En hoe komt het dat jouw paard niet geleerd heeft normaal met jou weg te gaan van de groep? En wie zegt dat een mening doorzetten niet mag?

Je mening doorzetten en corrigeren kan op zo'n moment heel goed, maar boos worden is niet effectief.
Er zijn tientallen manieren om dat op te lossen zonder boos te worden, zelf zonder meer kracht te gaan gebruiken.

Paard wil terug naar de groep en dus niet bij jou blijven, jij wordt boos en maakt jezelf daarmee nog aantrekkelijker en volgende keer krijg je het probleem gewoon weer terug OF als je boos genoeg bent geworden en een paard hebt wat zich makkelijk schikt een paard wat voor altijd gespannen mee naar buiten gaat.

drog...reden...
jij redeneert gewoon als je boos wordt, dan... en dat is niet altijd het geval.
bij sommige paarden werkt boos(streng,bestraffend wat je wil ) wel, maar bij sommige werkt het ook absoluut niet. en als mevrouw flink hengstig is moet ik toch flink me mannetje staan.. en ja, daar hoort een tik etc. bij soms. de knuffelschattepony ja, daar werkt boosworden dan weer niet.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:06

Mijn mening is dat boos zijn nooit werkt. Ik lees hier voorbeelden van mensen die boos zijn op hun paard, als zij bijten. Ik neem dus aan dat dit vaker voorkomt. Een paard reageert in het moment. Als jij het paard kent, kun je dit allemaal voor zijn. Ik zou mij heel erg zorgen maken als mijn paard mij regelmatig bijt. Dan doe jij iets fout, het paard niet. Het mist of in consequent zijn of in de opvoeding of in het respect. Ik begrijp dat veel paarden anders zijn en een verleden kunnen hebben. Zeker bij de heel onzekere paarden en juist heel dominante paarden moet je consequent zijn en je eigen ruimte bewaken. Niet door te straffen maar gewoon het hoofd van het paard uit jou ruimte duwen.

Om terug te komen op de vraag. Nee, zeker boos worden in het leerproces van het paard werkt niet. Je paard begrijpt je gewoon niet, dus het is niet het paard zijn probleem maar jou probleem. Een paard leert alleen maar door beloning hierin. Een paard doet alleen iets waar hij zelf beter van wordt. Dus die beloning (druk eraf, kriebeltje etc.)

Dus voor mij is in het leerproces het consequent zijn en de beloning alleen van toepassing.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:14

Boos worden is in mijn ogen onzinnig, en ja het gebeurt mij ook wel eens, maar tel tot 10 adem een keer diep in en uit (evt smile relax als het komt omdat paard het allemaal niet begrijpt of het gewoon een leuk ongevaarlijk spelletje vindt) en dan weer verder.

En echt niet dat ik nooit een tik uitdeel, die komt er heus als het nodig is (wat gelukkig haast nooit zo is) maar dan wel zonder dat het persoonlijk naar het paard maar puur naar het gedrag, net als dat het paard het ook niet persoonlijk naar mij meent maar naar mijn handeling. Paard loopt te drammen en vliegt voor me uit, prima dan vliegt de stick heel snel voor me langs en als hij dan zo dom is daar tegenaan te lopen ja jammer eigen schuld ik wordt er niet warm of koud van, loopt hij naast me te springen en te doen zorg ik wel dat dat moeilijk wordt en normaal meelopen makkelijk maar ik word niet boos...
Als ik boos word weet ik al dat ik er niks meer mee ga bereiken, ik boos --> paard heeft het door. ik reageer dan toch anders dan als ik niet boos ben, nog steeds sla ik er niet op in ofzo maar dan push ik waarschijnlijk te veel of wil ik mijn zin, paard doet het dan (uiteindelijk) wel maar leert er niks goeds van en de relatie wordt er ook niet beter op. als ik gewoon zonder emotie had kunnen handelen, kijken naar het paard, waarom doet hij het, hoe kan ik het het best oplossen, enz had het paard er iets van geleerd en was onze band ook beter geworden...
Dus als ik boos word en heb daarna het idee dat verder werken niks positiefs oplevert, jammer dan volgende keer beter genoeg voor vandaag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:27

Oh fellor maar mij paard kan prima alleen weg uit de groep hoor.
Alleen soms lijkt in de wei staan nou eenmaal leuker (ik wil ook wel eens niet uit mijn bed).
Mijn correctie noem ik dan: foei ik ben een beetje boos, we zijn nu wat anders aan het doen.
Net als bij een klein kind dat weet dat hij iets doet wat niet de bedoeling is: een strenge blik met de woorden papa/mama is een beetje boos, kan wonderen doen.
Je hoeft dan echt niet te gaan meppen hoor.
Met mijn paard is dan de discussie direct over, kan heerlijk relaxed rijden verder daarna hoor.
Maar ja, dat mag dus geen boos heten kom ik nu achter.
Ik ben dan dus streng of consequent :P

Bowen: excuus, het was Fellor waarvan ik niet meer op mijn paard mocht.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:38

Toch ben jij een beetje aan het muggenziften, over de juiste betekenis van een bepaald woord.
Het topic gaat niet over de betekenis van een bepaald woord maar hoe train je een paard correct.
Paarden denken nu eenmaal anders dan mensen, paarden hebben helemaal niet een intellect dat een beetje vergelijkbaar is met dat van een mens, ze kennen het begrip boos zijn helemaal niet, dus kunnen ze het ook niet begrijpen, ze leren er dus zeker niets van, een correctie heeft niets met boos zijn te maken, mensen zijn dan soms idd een beetje boos, maar het is geen toegevoegde waarde in het leerproces.
Bij het voorbeeld dat jij hier aanhaalde "mamma en pappa zijn een beetje boos" dat is iets dat enkel kan werken bij de opvoeding van een mensenkind, niet bij een paard.
je vergist je soms blijkbaar in hoe dingen aangebracht moeten worden in het leerproces bij een paard.
Dus eigenlijk als je het echt correct zou moeten gaan doen, tjaaa dan is wat "Fellor" zei idd zeker niet verkeerd, het is beter even een koffie te gaan drinken en terug te komen wanneer je niet meer boos bent, nogmaals corrigeren is niet boos zijn.

Sizzle schreef:
Oh fellor maar mij paard kan prima alleen weg uit de groep hoor.
Alleen soms lijkt in de wei staan nou eenmaal leuker (ik wil ook wel eens niet uit mijn bed).
Mijn correctie noem ik dan: foei ik ben een beetje boos, we zijn nu wat anders aan het doen.
Net als bij een klein kind dat weet dat hij iets doet wat niet de bedoeling is: een strenge blik met de woorden papa/mama is een beetje boos, kan wonderen doen.
Je hoeft dan echt niet te gaan meppen hoor.
Met mijn paard is dan de discussie direct over, kan heerlijk relaxed rijden verder daarna hoor.
Maar ja, dat mag dus geen boos heten kom ik nu achter.
Ik ben dan dus streng of consequent :P

Bowen: excuus, het was Fellor waarvan ik niet meer op mijn paard mocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:34

Tja, jij doet nu datzelfde muggenziften over een woord.
Bovendien snap jij blijkbaar niet dat je dat 'foei stout' niet perse in woorden hoeft uit te drukken maar lichaamstaal genoeg kan zijn. Je kin opheffen en je wenkbauwen optrekken of een finger heffen kan net zo goed. Dat snappen paarden uitstekend.
Hoe dan ook ik denk dat we hetzelfde bedoelen eerlijk gezegd maar het allemaal gewoon wat anders verwoorden. Ik beb namelijk zelden dat ik in de omgang met paarden het geduld verlies, maar ben wel ontzettend strikt in welk gedrag ik tolereer en welk niet.

Gini

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:56

Muggenziften over een woord vind ik in dit geval juist goed. Want ik ben bv. al 7 pagina's lang over "boos worden" aan het discussiëren en nu pas krijg ik te horen dat het dus eigenlijk gaat om "frustratie uitwerken" of "geduld verliezen".
Dat zijn voor mij idd twee andere dingen. Boos worden op een paard kan, frustratie uitwerken of geduld verliezen niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:05

Dat schreef ik in mijn eerst bericht al, boos zijn is niet erg, boos blijven wel.
Omdat boos zijn 1 seconde lang kan duren en geen vertoon is van frustratie of emotie verlies.
Maar zo mag je het idd allemaal niet noemen en de muggezifters (als we het daar dan toch over hebben) in dit topic vinden boos zijn gelijk aan je paard in elkaar meppen van frustratie.
ook al leg je uit dat het dat niet is.

Vergeefse moeite sizzle :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:17

Amusant topic, heb genoten.

Boos worden is menselijk, en valt niet te voorkomen. Boos worden mag, en het zal gerust helpen bij het wat duidelijker overkomen van een gegeven hulp/correctie. De vraag is: wat voor hulp en wat voor correctie pas je toe? En dan, heb je de zelfbeheersing om niet door te schieten, te blijven rammen, onredelijk te worden of onnodig hard te zijn?

Eerder in dit topic lees ik dat een ferme en stevige teugelhulp (of hulpen) bij een paard dat schrikt en profiteert van deze schrikreactie voor sommige ruiters een geoorloofde correctie is. Ik vind dat eerder een teken van armoede, van gebrek aan kennis, en meer een reden om aan jezelf te werken, je rugzak met mogelijke oplossingen uit te breiden. Paard mag niet de dupe worden van jouw onmacht. Kan een keer gebeuren dat je instinctief iets toepast, in panieksituaties moet je snel reageren, maar je zou je af kunnen vragen of je dit de volgende keer niet anders aan zou kunnen pakken. En die bereidheid om te reflecteren mis ik bij sommigen.

De One Rein Stop is eerder opgenoemd, daar zou je bijvoorbeeld naar kunnen kijken bij een schrikreactie. Het is echt de beste noodrem die je op een paard kunt monteren, en mits goed voorbereid en correct toegepast, de beste levensverzekering bij het rijden. Daarnaast kun je kijken in wat voor situaties bij het rijden je paard schrikt of ongecontroleerd wegholt en misbruik maakt van de situaties. Als dat bij een buitenrit op een plek waar hij al 1000 keer langs is geweest, wat ga je dan doen? Rij je door na die snok in de mond of die optater met de zweep, of keer je om, en ga je er desnoods 1000x langs, beide kanten uit, tot je paard er niet meer van staat te kijken? Rij jij zelf wel geconcenteerd op een buitenrit of is dat lang teugeltje flierefluiten?

Als je paard trapt of schopt op het moment dat jij met hem bezig bent, en je gaat dan rammen of slaan: foute oplossing. Je zou op dat moment even kunnen denken of hij vanaf de grond wel genoeg respect voor je heeft en dit recht kunnen zetten met behulp van grondwerk. Als jij met paarden om kunt gaan en voldoende respect hebt van je paard, komen dat soort situaties namelijk niet voor.

Dus boos worden: ja, mag.
Boos blijven niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:30

Dit is een zeer juiste uitleg "cassidy"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:09

Aerolus, ik snap jou nu echt niet meer ben ik bang.
Twee post eerder sluit je boos nog uit en als Cassidi het zegt is het wel ok?

Ik sluit me overigens 100% bij die post aan :j
Boos zijn mag, boos blijven en zelfbeheersing verliezen is nooit goed (ook niet bij mensen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:09

liekec schreef:
Ik vind dat straffen van bijvoorbeeld gericht trappen, steigeren aan de hand, of er vandoor gaan zeker wel bestraft moeten worden. Dat kan gewoon echt niet, en anders ben je alleen maar bezig met belonen, omdat deze situaties waarschijnlijk niet heel erg vaak voorkomen. Dan heb ik het hier over een wel opgevoed paard die dit doet, niet een paard in opleiding, daar kan beloning voor gewoon aan een halstertouw of braaf dressuren zeker wel van toepassing zijn.

Mee eens maar corrigeren doe je rustig en zelfverzekerd, bewust van wat je doet.
Boos zijn is emotioneel en een verlies van zelfbeheersing. En daarom ben ik het met TS eens dat boos worden niet zinvol is.
Ondanks dat ik zelf ook wel eens boos wordt (gemopper), ik vind dat echt een hele slechte eigenschap van mijzelf en probeer dat af te leren. Voel me ook altijd heel schuldig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:14

Bowen schreef:
liekec schreef:
Dus als jij een paard hebt die al 1000 keer door dezelfde bak heeft gelopen en het de 1001ste keer op een lopen zet blijf jij kalm zitten en geef jij hem geen flinke correctie in zijn mond?
Kan je mij dat dan leren, want ik word echt nijdig als hij dat ziet als een manier om onder de training vandaan te komen. :P
(Dan heb ik het niet over schrikken van een vogel etc, gewoon puur even willen rennen)

Flinke correctie in de mond, nooit, dat zou schade kunnen veroorzaken. Daarom rijd ik ook bitloos, tot ik bezig ga met finesse, dan zet ik de teugels op het bit, maar dan heb ik al een warmgelopen paard die netjes reageerd, daar zorg ik voor voordat ik op het bit overga.

En als hij het op een lopen zet blijf ik kalm ja, pissig worden heeft geen zin, ik zal dan moeten nadenken over hoe ik dat varkentje ga wassen en ja dat is soms best lastig met zo'n dikke billen haf die het op zijn heupen heeft. Beetje(of veel) humor meenemen helpt, rustig en diep ademen helpt en mocht dat alles even niet helpen en je toch pissig wordt dan helpt even stoppen en pas weer verder gaan als je kalm bent. Even een kleine meditatie desnoods, maar niet in boosheid handelen.

Nogmaals, ik ben ook maar gewoon een mens, ook bij mij is het dus weleens misgegaan, maar ik heb dat nooit als nuttig gezien of iets dat ok is, dat is echt een terug naar het tekenbord iets.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:14

Maak het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk en het paard zal uiteindelijk de makkelijke optie kiezen. Rust is de beste beloning, en je krijgt daar echt geen overdreven verwende paarden van. Als het paard dingen niet doet zoals hij het zou behoren te doen, dan zet je hem aan het werk en laat je het paard zijn voeten bewegen. In de natuur is het altijd nog het dier wat hoger in rang staat die een ander laat bewegen. Dus daar kun je van profiteren.

Gericht trappen, steigeren en er vandoor gaan is een teken dat het paard geen respect heeft voor jou, dus daar zul je aan moeten werken. Leiderschap zul je echt moeten verdienen, dat krijg je niet door te gaan rammen en te slaan. Als de verhoudingen en het leiderschap goed zitten, zijn problemen als trappen, steigeren en er vandoor gaan als sneeuw voor de zon verdwenen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:20

romyloverrr schreef:
een paard leert wel van boos worden hoor !
bij mijn verzorgpony : toen ik hem de 1e keer reed
stond hij stil en wilde niet meer voorruit.
nadat ik boos ben geworden heeft hij het nooit meer gedaan , hij
heeft er dus wel degelijk van geleerd :j

Wat heeft hij dan geleerd? Bang zijn voor zijn eigenaar...?
Als je emotioneel boos wordt ben je niet betrouwbaar voor je paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:24

little_king schreef:
Corrigeren is een vorm van boosheid
Je roept niet Pas op! met een vrolijke toon.
Dus zolang jij correctie niet als boos ziet en boos al negatief is de discussie zinloos.

En al jij paarden hebt gezien die te heftig reageren op die pijnprikkkel was de prikkel te groot en niet juist gedoseerd/ getimed.
Maar dat is juist weer durven kijken naar de ruiterfout.

En paarden die wel "juist" reageren op de pijnprikkel dan is het dus goed?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:30

Wat ik vaak zie bij mensen om mij heen is dat ze boos worden omdat ze gefrustreerd zijn dat hun paard iets doet en ze dat niet kunnen stoppen. dus worden ze boos.
En idd dat vb wat simpleman net zei over op een buitenrit. je ziet het ook vaak in de dressuurring als een paard ergens niet langs wilt. meteen wordt er geschopt in de mond getrokken +spoor/zweep. Waarom zie je amper mensen die in die situatie hun paard niet gewoon even een klopje geven en zeggen " kom maar paard je kan het" en vervolgens normaal weg kunnen rijden met een paard zonder spanning en/of angst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:33

mala26 schreef:
Wat ik vaak zie bij mensen om mij heen is dat ze boos worden omdat ze gefrustreerd zijn dat hun paard iets doet en ze dat niet kunnen stoppen. dus worden ze boos.
En idd dat vb wat simpleman net zei over op een buitenrit. je ziet het ook vaak in de dressuurring als een paard ergens niet langs wilt. meteen wordt er geschopt in de mond getrokken +spoor/zweep. Waarom zie je amper mensen die in die situatie hun paard niet gewoon even een klopje geven en zeggen " kom maar paard je kan het" en vervolgens normaal weg kunnen rijden met een paard zonder spanning en/of angst.

Met het klopje beloon je verkeerd en ongewenst gedrag. Dergelijke situaties dien je anders op te lossen. En nee, dat houdt niet meteen in dat je gaat rammen en slaan of onnodig hard gaat worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:38

Gini schreef:
Geryon, krijg jij dan alleen paarden in handen die perfect opgevoed zijn en nooit eens iets doen wat niet mag?
Een paard kan bijten, reden maakt op dat moment voor mij echt niet uit. Bijten, stampen en steigeren zijn dingen die een paard bij mij echt niet mag doen, ongeacht wat de reden is. Er mag een leeuw aan zijn nek hangen bij wijze van hyperbool, maar aan mij mag het paard niet raken. Een vlieg die heel irritant is en ik ben net de hoef aan het uitkrabben, pech, ik duld geen getrap.

En ja, bijten, stampen en steigeren corrigeer ik dus onmiddellijk en streng. Daarbij ga ik me echt niet afvragen wat de oorzaak is, het mag niet. Net zoals een hond niet mag bijten, zelfs al hang ik met mijn gezicht 5 cm boven de eetbak.

Hier ben ik het echt totaal niet mee eens!!
Als jij gedrag uitlokt door bij een hond met baknijd boven zijn voerbak te gaan hangen, dan is het toch echt je eigen schuld dat hij bijt.
Hoe gemakkelijk is het om op een positieve manier eerst die baknijd af te leren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:45

Geryon schreef:
Juist als je neutraal bent, heb je veel meer controle over jezelf, dan dat je reageert vanuit emotie. Je kan dan bewuster reageren.
Caeser is wel een heel mooi voorbeeld! En vooral de mensen waarmee hij werkt. Hoe zij onbewust tegenstrijdige of verkeerde dingen aangeven omdat zij vanuit emotie reageren.

Je kan niet beslissen voor een ander wanneer diegene neutraal of blij of boos is. Dat verschilt enorm per persoon.

Helaas vind ik Ceasar Milan en erg slechte hondentrainer. Dat hij kalm blijft, klopt en dat is prima, maar hij kan erg slecht honden "lezen", hij interpreteert regelmatig verkeerd en hij werkt alleen met straf, en niet met positieve training. Heel jammer.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:50

Als je inderdaad goed kijkt en de beelden kijkt die niet op tv komen, schopt hij die honden daadwerkelijk hard. Meeste honden zijn bang voor hem. Dus ik ben ook zeker geen fan van hem.

Wel vind ik dat je honden en paarden niet kan vergelijken. Het is toch echt vlucht/prooidier tegen roofdier.