Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:24

Ik dacht ook besnijdenis hoor, haha!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:48

Mindim schreef:
jasz schreef:
huh nee? dat zeg ik toch niet.
ik heb niet gezegd dat ik een jonge hengst heb opgevoed.
maar jij gaat er gelijk vanuit dat ik en anderen 17- jarigen dat wel niet zullen kunnen, terwijl je me niet kent.
hoe moet je ervaring opdoen als je alleen een hengst mag volgens jouw als je ervaring hebt?
dan kan niet.
hoe ben jij dan begonnen met ervaring opdoen, ooit moet je begonnen zijn een hengst op te voeden.

Nee, eerst een hoop andere paarden opvoeden en toen een hengst ;)

Kunnen we weer ontopic Jazz, dit wordt voor anderen wat vervelend, denk je ook niet? Wil je me wat zeggen, dan pb maar, houden we het voor iedereen leuk.

Dat heeft volgens jou toch geen zin, want jij vind het niet nodig om je per pb toe te lichten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:01

Dat heb ik inderdaad tegen jou gezegd, ik heb mijn mening duidelijk genoeg neergezet in dit topic, ik voel niet de behoefte om daar per pb over te verder te discussieren. Maar als iemand me iets wil zeggen, dan kan dat per pb en niet meer in het topic. Of ik met diegene ga discussieren per pb dat is een tweede ;) Maar als men hun mening over mij wil ventileren, prima, maar stuur me dan een pb, dan hoef alleen ik het te lezen, is voor alle anderen een stuk fijner, lijkt me :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:44

nee ik ben klaar :)
ik heb niet zo'n zin in pb's
laten we dit topic inderdaad weer rustig houden en vooral ontopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:04

jasz schreef:
nee ik ben klaar :)
ik heb niet zo'n zin in pb's
laten we dit topic inderdaad weer rustig houden en vooral ontopic

Gelukkig maar, ik ook niet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:23

Ok, nu ga ik ook even mengen. Niet met het doel je rellen, maar puur wat informatie over wat leeftijd met mij heeft gedaan.

Vroeger, in mijn tienerjaren, kon ik mijzelf behoorlijk overschatten. Ik was wat je noemt een echte penny die dacht alle paarden wel te kunnen temmen. Ik wilde ook altijd op de moeilijkste ponies, in eerste instantie omdat ik helemaal geen angst had, maar ook om iedereen maar even te laten zien hoe je dat varkentje moest wassen. En dat terwijl ik echt voor geen meter kon rijden.

Toen ik ouder werd, en ja cliché, pas na mijn 20e, ging ik mijzelf onderschatten. Doe ik nu nog steeds. Ik zeg niet dat dat een hele goede eigenschap is, want je zet jezelf er soms ook 'gevangen' mee. Maar als ik zelf met het onderschatten zou weten dat ik een hengst goed zou kunnen opvoeden, weet ik zeker dat het werkelijk lukt.

Dus TS, dit is niet een aanval op jou, maar puur een verhaaltje over mezelf die ik in heel veel anderen ook terugzie. Denk eraan dat een goede opvoeding van een hengst, niet alleen ten goede komt van jouw veiligheid, maar dat de hengst hierdoor ook een beter leven heeft. Hij heeft behoefte aan een consequente hand en een duidelijke leider wanneer hij in gevangenschap hengst blijft.
Als een hengst niet goed en consequent wordt opgevoed, krijg je gedragsproblemen. Vaak een reden om hem te verkopen, en niemand anders dan een handelaar wil hem hebben omdat hij deze problemen heeft. Handelaar neemt hem mee, verkoopt hem door aan een andere handelaar in Duitsland of weet ik veel waar. Paard wordt door heel Europa heen gesleurd en wordt er in heel veel opzichten diep ongelukkig van.

Mijn eerdere post sta ik nog steeds achter, zo lang hij goed wordt opgevoed is er niets aan de hand. Maar denk goed na voordat je het doet, en misschien nog belangrijker, laat iemand anders die jou goed kent en veel van paarden weet, een oordeel geven of jij geschikt bent voor een hengst.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:22

Ik vind het jammer dat er hier een "ruzie" moet ontstaan over leeftijd terwijl het om meningen en goed bedoelde adviezen gaat. Wilde ik maar even gezegd hebben:)

@TS: Denk goed na wat JIJ wil en vraag raad aan iemand die jou en je hengst kent.

Wanneer jij handelt naar JOU gevoel en handelt naar wat jou het beste lijkt voor je paard, dan kun je het niet fout doen.

Als je besluit dat je hem hengst houdt en dat je de uitnodiging aangaat, ben ik ervan overtuigd dat er veel mensen zijn die je willen helpen.
Ik denk dat er evengoed veel mensen zijn die respect voor jou hebben wanneer je besluit je hengst te castreren en verder te gaan met hem als ruin.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:25

Locanda schreef:
Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.

Ja eens, ik ken zeker jongeren van zestien die goed zijn met paarden, die al van kinds af aan met paarden omgaan en niet bang zijn en daardoor rustig en zeker handelen. Feit is alleen wel dat je op die leeftijd jezelf nog niet zo goed kent en je dus ook niet bewust bent van waar je grenzen precies liggen (want daar moet je nog achter komen). Dan kan een situatie wel gevaarlijk worden als je er achteraf achter komt dat iets een stap te ver blijkt te zijn geweest.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:47

Nikass schreef:
Locanda schreef:
Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.

Ja eens, ik ken zeker jongeren van zestien die goed zijn met paarden, die al van kinds af aan met paarden omgaan en niet bang zijn en daardoor rustig en zeker handelen. Feit is alleen wel dat je op die leeftijd jezelf nog niet zo goed kent en je dus ook niet bewust bent van waar je grenzen precies liggen (want daar moet je nog achter komen). Dan kan een situatie wel gevaarlijk worden als je er achteraf achter komt dat iets een stap te ver blijkt te zijn geweest.

Mee eens, maar het feit dat je jezelf 'nog niet goed kent' vind ik wat minder. Ik heb eigenlijk juist het idee dat ik heel goed weet hoe ik in elkaar steek en wat mijn grenzen zijn, zeker met betrekking tot paarden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:56

Maar je hebt nog geen 100 verschillende paarden in je handen gehad? :) En over 10 jaar, denk je waarschijnlijk heel anders over die stelling. ;)

Ik ben trouwens erg blij dat dit topic nu weer rustig is! :+ :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:57

Moderatoropmerking:
Gaat goed hier geloof ik...erg jammer dat men alsnog op elkaar doorblijft zagen.
TS of anderen die reageren, als je ergens niet mee eens bent, vecht dit dan per pb uit en niet openbaar in het topic. Erg storend, voor jezelf maar ook voor de andere bokkers. Dus opnieuw, de laatste waarschuwing, om ontopic(met goede adviezen) verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:44

sallandval schreef:
Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.

:j :j :j Helemaal mee eens.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:46

minimelona schreef:
sallandval schreef:
Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.

:j :j :j Helemaal mee eens.

Kan ik ook beamen.. ben zelf 24 en ben stiekem een angsthaas tot en met! Iedere keer ik op een paard stap, heb ik de eerste 5 minuten een enorm vervelend onzekerheidsgevoel en zelfs beetje schrik. Hoewel ik een bokkend paard redelijk goed kan uitzitten en er toch niet al té snel zal afvallen,.. het zit em tussen m'n oren denk ik.
En dan zie ik kindjes van 10j ofzo lekker gek doen met hun pony's, totaaaaal geen angst of onzekerheid te bespeuren! Ben ik zo jaloers op :)

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:04

Wij hebben ook 2 hengsten maar hebben met voeren van de merries de meeste last. En of hij nou gaat dekken of niet maakt toch niet uit! Als hij maar lief is voor zijn eigenaar dat is het belangrijkste daar moet hij de rest van zijn leven nog mee overweg en niet met de staleigenaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:03

brigitdeman schreef:
Wij hebben ook 2 hengsten maar hebben met voeren van de merries de meeste last. En of hij nou gaat dekken of niet maakt toch niet uit! Als hij maar lief is voor zijn eigenaar dat is het belangrijkste daar moet hij de rest van zijn leven nog mee overweg en niet met de staleigenaar.

Hij moet de rest van zijn leven met zichzelf overweg en hormonen kunnen hem daar behoorlijk bij in de weg zitten. De stelling dat hij rest van zijn leven aan een eigenaar vasthangt vind ik een beetje voorbarig.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:06

De staleigenaar moet ook geen last van hem hebben toch? Of misschien zelfs gevaar lopen.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:11

Als je ziet dat hij ongelukkig is kan je als nog castreren.ik zeg niet vast hangt maar dat hij bijna de rest van zijn leven met haar een band hebben word hij vanzelf makkelijker als er meer mensen bij komen als de eigenaar er ook bij is. Bij sommige paarden duurt dat langer dan bij andere. Het zijn en blijven dieren

TornadoSchat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:32

Mindim schreef:
TornadoSchat @ [WPC] Stal Ysselvlied

TS gaat het over dit hengstje? Die heb je dan toch nog maar net of nog niet? En eerder dit jaar vraag je naar een opfok voor 2 jarige veulens en in je profiel staat een schimmelmerrie die je vanaf september hebt. Hoe zit het nu precies, aangezien je noemt dat de hengst (of je die nu al wel of niet hebt) bij jou zo lief is? En ben je nou niet wezen kijken bij het dier, dus ongezien gekocht?

Ik heb hem nog niet zo lang, maar de stal eigenaar had mij gevraagd om met hem langs de voederbak te lopen om te zien of hij bij mij zo zou doen (bij hun doet hij dit wel) en hij deed niets.
Mijn merrie is een lang verhaal kan het wel even pb'en als je wilt.
als je het hele verhaal wilt stuur maar even een pb het is nogal lang voor hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:41

catzkillz schreef:
Kan ik ook beamen.. ben zelf 24 en ben stiekem een angsthaas tot en met! Iedere keer ik op een paard stap, heb ik de eerste 5 minuten een enorm vervelend onzekerheidsgevoel en zelfs beetje schrik. Hoewel ik een bokkend paard redelijk goed kan uitzitten en er toch niet al té snel zal afvallen,.. het zit em tussen m'n oren denk ik.
En dan zie ik kindjes van 10j ofzo lekker gek doen met hun pony's, totaaaaal geen angst of onzekerheid te bespeuren! Ben ik zo jaloers op :)

Maar wat heeft angst en onzekerheid met je inschattingsvermogen te maken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:01

Mindim schreef:
catzkillz schreef:

Maar wat heeft angst en onzekerheid met je inschattingsvermogen te maken?

Heel veel. Als je lef hebt en geen gevaar ziet (en dat is toch vaak inherent aan leeftijd) ga je dingen doen die mogelijkerwijs niet zo slim zijn. En dat is oa inschattingsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:04

Cassidy schreef:
Heel veel. Als je lef hebt en geen gevaar ziet (en dat is toch vaak inherent aan leeftijd) ga je dingen doen die mogelijkerwijs niet zo slim zijn. En dat is oa inschattingsvermogen.

Maar men heeft het over angst en onzekerheid bij volwassen, niet over lef bij pubers. Kijk bij de laatste koppel ik dat inderdaad aan inschattingsvermogen en het ontbreken daar van. Maar als vrouw van zegge 40 die angst heeft om paard te rijden of onzekerheid, dan koppel ik dat niet aan inschattingsvermogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:15

Mindim schreef:
Cassidy schreef:

Maar men heeft het over angst en onzekerheid bij volwassen, niet over lef bij pubers. Kijk bij de laatste koppel ik dat inderdaad aan inschattingsvermogen en het ontbreken daar van. Maar als vrouw van zegge 40 die angst heeft om paard te rijden of onzekerheid, dan koppel ik dat niet aan inschattingsvermogen.

Eens. Een kind of onvolwassene die geen gevaar ziet, niet doordenkt wat de gevolgen kunnen zijn van een val, dat noem ik gebrek aan inschattingsvermogen. Een 40 jarige die eventueel een eigen bedrijf heeft, kinderen thuis heeft of anderzins de gevolgen van een serieuze val kan inschatten, die kan door dergelijke gedachten behoorlijk onzeker worden. Wat uiteindelijk weer zijn uitwerkingen kan hebben in wat er met een paard kan worden bereikt, en de omgang ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:38

Inderdaad. Ik ben zelf een paar keer hard geklapt en daardoor onzeker geworden op het paard. Ik vraag me wel af of het mijn inschattingsvermogen heeft aangetast. Ipv ergens aan te beginnen, zou ik dat eerder niet doen, juist vanwege mijn inschattingsvermogen. En de mogelijke uitwerking er van. Mijn paard is nog jong en juist vanwege het inschattingsvermogen heb ik hem weggebracht om door te rijden en bevestigen en ben zelf weer lessen gaan nemen op een bevestigd paard. Dus mijn inschattingsvermogen heeft me wat dat betreft verstandiger gemaakt.
Ik zou niet zo gauw meer op een vreemd paard gaan zitten, vroeger kon het me geen barst schelen. Juist omdat ik gezin heb en ouder ben, heb ik het idee dat het inschattingsvermogen alleen maar beter wordt, iig bij paarden en omgang.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:02

maar is dan je inschattingsvermogen beter?
het is duidelijk voorzichtiger, maar daarmee in mijn ogen niet beter.
en is het dan je inschattingsvermogen dat je tegen houdt, of is het je eigen angst en onzekerheid. het hoeft helemaal niet je inschattingsvermogen te zijn natuurlijk.
ik denk dat het vooral met angst te maken heeft, die angst bouwen de meeste mensen steeds meer op naarmate ze ouder worden. omdat ze dan meer vinden dat ze dan ergens voor moeten leven denk ik, vaak voor gezin, kind, baan. er wordt dan overal meer bij stil gestaan, maar ik vind niet dat je inschattingsvermogen daarmee ook beter wort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:55

jasz schreef:
maar is dan je inschattingsvermogen beter?
het is duidelijk voorzichtiger, maar daarmee in mijn ogen niet beter.
en is het dan je inschattingsvermogen dat je tegen houdt, of is het je eigen angst en onzekerheid. het hoeft helemaal niet je inschattingsvermogen te zijn natuurlijk.
ik denk dat het vooral met angst te maken heeft, die angst bouwen de meeste mensen steeds meer op naarmate ze ouder worden. omdat ze dan meer vinden dat ze dan ergens voor moeten leven denk ik, vaak voor gezin, kind, baan. er wordt dan overal meer bij stil gestaan, maar ik vind niet dat je inschattingsvermogen daarmee ook beter wort.

Juist dat stil staan bij dingen en het gevaar van dingen in zien en het daarom laten, is inschattingsvermogen ;)
De afweging maken of het juist wel goed is om te doen of niet, kunnen inschatten of er gevolgen aan hangen en wat de gevolgen kunnen zijn en of die gevolgen dusdanig zijn om het te laten of niet.