Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mindim schreef:jasz schreef:huh nee? dat zeg ik toch niet.
ik heb niet gezegd dat ik een jonge hengst heb opgevoed.
maar jij gaat er gelijk vanuit dat ik en anderen 17- jarigen dat wel niet zullen kunnen, terwijl je me niet kent.
hoe moet je ervaring opdoen als je alleen een hengst mag volgens jouw als je ervaring hebt?
dan kan niet.
hoe ben jij dan begonnen met ervaring opdoen, ooit moet je begonnen zijn een hengst op te voeden.
Nee, eerst een hoop andere paarden opvoeden en toen een hengst
Kunnen we weer ontopic Jazz, dit wordt voor anderen wat vervelend, denk je ook niet? Wil je me wat zeggen, dan pb maar, houden we het voor iedereen leuk.
Maar als men hun mening over mij wil ventileren, prima, maar stuur me dan een pb, dan hoef alleen ik het te lezen, is voor alle anderen een stuk fijner, lijkt me
Locanda schreef:Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.
Nikass schreef:Locanda schreef:Ik was heel erg van plan me niet in deze discussie te gaan mengen, maar ervaring komt natuurlijk wel met de jaren. En een wat ouder iemand kan vaak makkelijker het grote geheel zien, en problemen in de toekomst aan zien komen. Het is altijd vervelend om te worden aangesproken op iets waar je geen invloed op hebt, zoals leeftijd. Maar feit blijft dat jongeren vaak overmoedig zijn, en zichzelf willen bewijzen. 'Ouderen' proberen 'jongeren' vaak alleen maar te waarschuwen, omdat zij de gevaren kennen.
Ja eens, ik ken zeker jongeren van zestien die goed zijn met paarden, die al van kinds af aan met paarden omgaan en niet bang zijn en daardoor rustig en zeker handelen. Feit is alleen wel dat je op die leeftijd jezelf nog niet zo goed kent en je dus ook niet bewust bent van waar je grenzen precies liggen (want daar moet je nog achter komen). Dan kan een situatie wel gevaarlijk worden als je er achteraf achter komt dat iets een stap te ver blijkt te zijn geweest.
En over 10 jaar, denk je waarschijnlijk heel anders over die stelling. 
sallandval schreef:Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.
Helemaal mee eens. minimelona schreef:sallandval schreef:Tsja, inschattingsvermogen kan ook een valkuil zijn bij de omgang met een hengst natuurlijk. Ik ken meer 25+ vrouwen die onzeker zijn in hun omgang met paarden dan 25-en onzekerheid is killing. Juist onzekerheid wordt uitgebuit, want een paard voelt het meteen als je onzeker bent.
![]()
![]()
Helemaal mee eens.

brigitdeman schreef:Wij hebben ook 2 hengsten maar hebben met voeren van de merries de meeste last. En of hij nou gaat dekken of niet maakt toch niet uit! Als hij maar lief is voor zijn eigenaar dat is het belangrijkste daar moet hij de rest van zijn leven nog mee overweg en niet met de staleigenaar.
Mindim schreef:TornadoSchat @ [WPC] Stal Ysselvlied
TS gaat het over dit hengstje? Die heb je dan toch nog maar net of nog niet? En eerder dit jaar vraag je naar een opfok voor 2 jarige veulens en in je profiel staat een schimmelmerrie die je vanaf september hebt. Hoe zit het nu precies, aangezien je noemt dat de hengst (of je die nu al wel of niet hebt) bij jou zo lief is? En ben je nou niet wezen kijken bij het dier, dus ongezien gekocht?
catzkillz schreef:Kan ik ook beamen.. ben zelf 24 en ben stiekem een angsthaas tot en met! Iedere keer ik op een paard stap, heb ik de eerste 5 minuten een enorm vervelend onzekerheidsgevoel en zelfs beetje schrik. Hoewel ik een bokkend paard redelijk goed kan uitzitten en er toch niet al té snel zal afvallen,.. het zit em tussen m'n oren denk ik.
En dan zie ik kindjes van 10j ofzo lekker gek doen met hun pony's, totaaaaal geen angst of onzekerheid te bespeuren! Ben ik zo jaloers op

Mindim schreef:catzkillz schreef:Kan ik ook beamen.. ben zelf 24 en ben stiekem een angsthaas tot en met! Iedere keer ik op een paard stap, heb ik de eerste 5 minuten een enorm vervelend onzekerheidsgevoel en zelfs beetje schrik. Hoewel ik een bokkend paard redelijk goed kan uitzitten en er toch niet al té snel zal afvallen,.. het zit em tussen m'n oren denk ik.
En dan zie ik kindjes van 10j ofzo lekker gek doen met hun pony's, totaaaaal geen angst of onzekerheid te bespeuren! Ben ik zo jaloers op
Maar wat heeft angst en onzekerheid met je inschattingsvermogen te maken?
Cassidy schreef:Heel veel. Als je lef hebt en geen gevaar ziet (en dat is toch vaak inherent aan leeftijd) ga je dingen doen die mogelijkerwijs niet zo slim zijn. En dat is oa inschattingsvermogen.

Mindim schreef:Cassidy schreef:Heel veel. Als je lef hebt en geen gevaar ziet (en dat is toch vaak inherent aan leeftijd) ga je dingen doen die mogelijkerwijs niet zo slim zijn. En dat is oa inschattingsvermogen.
Maar men heeft het over angst en onzekerheid bij volwassen, niet over lef bij pubers. Kijk bij de laatste koppel ik dat inderdaad aan inschattingsvermogen en het ontbreken daar van. Maar als vrouw van zegge 40 die angst heeft om paard te rijden of onzekerheid, dan koppel ik dat niet aan inschattingsvermogen.
jasz schreef:maar is dan je inschattingsvermogen beter?
het is duidelijk voorzichtiger, maar daarmee in mijn ogen niet beter.
en is het dan je inschattingsvermogen dat je tegen houdt, of is het je eigen angst en onzekerheid. het hoeft helemaal niet je inschattingsvermogen te zijn natuurlijk.
ik denk dat het vooral met angst te maken heeft, die angst bouwen de meeste mensen steeds meer op naarmate ze ouder worden. omdat ze dan meer vinden dat ze dan ergens voor moeten leven denk ik, vaak voor gezin, kind, baan. er wordt dan overal meer bij stil gestaan, maar ik vind niet dat je inschattingsvermogen daarmee ook beter wort.