Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:52

jus schreef:
Tsjaaa heb een heel leuk gelders paard op stal die moeilijk te laden was (eenmaal erin keihard er weer uit) , iemand bood aan met NHS te helpen , als een paard kan lachen, mannetje werd gewoon overal heen gedragen grote gelder en hij net een lappepop en probleem werd steed erger paard had lekker door dat dat mannetje niks was , ik heb dit paard nog nooit geslagen omdat het een lief dier is maar werd het zat , zweep erbij gepakt aan beide kanten , hij keek naar links en rechts dacht oliebol dit word serieus en liep gewoon erop , moet even aantikken van achter dat hij weet dat hij er niet uit mag schieten ,maar gaat steeds beter , gepruts met NHS was dus voor dit paard geen oplossing.

Je moet niet iemand vragen die toevallig een boekje heeft gelezen maar iemand die inmiddels al zijn sporen heeft verdient in het NHS. Hier op bokt bijvoorbeeld zijn al veel ervaringen uitgewisseld. Dus iemand vinden met kennis van zaken is niet zo moeilijk.

Misschien heb ik mazzel gehad de juiste mensen te hebben gevonden. Slaan is voor mij nooit een optie (geweest). Ik ben er dan ook fel op tegen. Vaak is het een wisselwerking dus kan het net zo goed de fout van de eigenaar zijn. Dan is het paard dus de dupe.

Yinnar

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:58

Je wordt als mens geen "alphamerrie" door je paard te slaan hoor. Dat werkt echt anders. En in een kudde al helemaal.
Ïk zou slaan nooit promoten. Er zijn vele andere wegen die naar Rome leiden. Het is aan TS aan welk advies ze waarde hecht. Vertrouwen opbouwen of het paard d.m.v. slaan te laten doen wat zij wil.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:10

Het is maar een keer hoor? Geen reden om het zo te dramatiseren, het hielp, dus het was wss wel nodig.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:17

Heleennn schreef:
Het is maar een keer hoor? Geen reden om het zo te dramatiseren, het hielp, dus het was wss wel nodig.

Huh?? Wie dramatiseert? Waar staat dat?? Goed lezen meiske!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:19

Goed gedaan Heleen, jouw paard is al te ver heen om het alleen met stem op te lossen, voor 99% zal dat wel lukken maar die ene keer dat ze gevaarlijk word heb je goed opgelost. Volgende keer is een keer met een barse stem haar tot orde roepen voldoende.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:26

Yinnar schreef:
Heleennn schreef:

Het lijkt alsof je me het heel kwalijk neemt dat ik deze reactie gaf, redelijk verwarrend als al de rest juist het tegenovergestelde zegt... Ik mishandel haar niet ofzo hoor...

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:26

Goedzo! Nu heb je in ieder geval de toon gezet, en haar overrompeld. Dat is sowieso goed. En die tik, die overleeft ze echt wel hoor, anders had jij em straks gehad!

Goed dat je er echt wel aan wilt werken, en de reactie die je nu gaf was snel en doelgericht, misschien heb je die reactie volgende keer met longeren wel weer? En dan denk ik dat je dit er zeker wel uit gaat krijgen!

Blijf je ons op de hoogte houden? Ik lees mee!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:31

Doe ik :)

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:32

Ik zou flink de zweep er een keer over halen. Zulk gedrag moet je gelijk de kop in drukken, anders worden ze je de baas

Met de zweep er flink overheen lijkt mij niet de oplossing. Het gaat om vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:39

zoef123 schreef:
Ik zou flink de zweep er een keer over halen. Zulk gedrag moet je gelijk de kop in drukken, anders worden ze je de baas

Met de zweep er flink overheen lijkt mij niet de oplossing. Het gaat om vertrouwen.

Jaja, ik vertrouw dit soort paarden anders niet als ze met de voorbenen maaiend op me afkomen. Ga jij nog steeds ho braaf roepen??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:45

@joolien,

Ho, braaf hier heb je een snoepje. :7

Paardje moet wel even wachten, want ik moet de keukentrap ophalen.
Paard staat op zijn achterbenen en dan zijn ze wel heel erg groot.

Afbeelding

Ook mijn idee, een paar goede kletsen met de zweep.
Paar keer een goede brul geven.
Als je dat doet ben je gelijk ook dominanter in je gedrag.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 27-12-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:45

Ariebren schreef:
@joolien,

En alles fluisterend he, we zijn niet voor niks paardenfluisteraars!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:52

Joolien schreef:
Ariebren schreef:
@joolien,

En alles fluisterend he, we zijn niet voor niks paardenfluisteraars!

:')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:54

Ik heb het verkeerde beroep gekozen.

Had paarden fluisteraar moeten worden en dan de klant maanden aan het lijntje moeten houden.

Knal, boem werkt honderd keer beter dan fluisteren. :7

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:56

Ergens zal het inderdaad wel om vertrouwen draaien, maar dan moet je eerst de leider worden, en we weten nu allemaal wel hoe dat moet :) Bij deze merrie hielp "fluisteren" niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:58

Idd Heleen. De basis is gewoon even verkeerd gegaan. Als je trouwens wilt paardenfluisteren moet je even in mn profiel spieken :')

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:02

Wow Wat ben je goed *\%/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:36

Heleen, met gezond verstand kun jij dat ook en je bent op weg, koppie erbij houden en dan komt het goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:42

Fluisteren tegen paarden heeft geen nut. Of je nu hard of zacht praat , paarden spreken geen nederlands dus verstaan doen ze je niet! :+

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:46

Heleennn schreef:
Yinnar schreef:

Het lijkt alsof je me het heel kwalijk neemt dat ik deze reactie gaf, redelijk verwarrend als al de rest juist het tegenovergestelde zegt... Ik mishandel haar niet ofzo hoor...

Lieve schat, dat bedoel ik met lezen. Quote eens een passage van mij waarin ik zeg dat JIJ je paard mishandeld. Ik probeer je te vertellen dat het ook anders kan. Ik geef je een voorbeeld van mijn eigen ervaring. Het is aan jou om je keuze te maken. En neem van me aan als iedereen iets zegt hoeft dat niet per definitie direct het juiste te zijn. Ga af op je verstand.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:25

@Joolien, geweldig, jij kan echt paardenfluisteren. Ga ik ook eens proberen als mijn Bridie-tje haar bokkenpruikje op heeft gezet en mij even tegen een stalwandje wil pletten. Gaat vast beter werken dan die knal tegen haar kont die ze anders krijgt. Ik zal vooral 'koekje' heel goed articuleren ;-).

Heleenn, blijf goed bij je gevoel. Als je daar op kunt vertrouwen, weet je ook 9 van de 10 keer wel hoe je moet reageren op acties van je paard. Dat kan dan de ene keer een brul zijn en de andere keer een tor. En als ze lief is, zeker wel een koekje :D .

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 05:38

Heleennn schreef:
jensvl schreef:
Hoe groot is de diameter van de longeercirkel? Hoe lang wordt ze al gelongeerd?
Ik krijg de indruk dat het paard met het terugvallen in draf probeerde duidelijk te maken dat ze niet klaar was om nog langer te galoperen. Natuurlijk moet het paard niet bepalen wanneer het genoeg is geweest, maar ik denk dat het beter zou zijn geweest om voor die moment te stoppen en dan voortaan beter in te schatten wat het paard aankan. Omdat je ze terug wilde laten versnellen (en ik denk ook omdat ze weet dat als ze niet versneld ze een tik van de zweep zou krijgen), werd ze redelijk bang. Als reactie probeerde ze weg te komen, maar ze kon niet weg want ze zat tussen omheining. Als een paard niet kan vluchten zal hij zich verdedigen wat hij ook deed. Het feit dat hij je niet heeft geraakt laat zien dat hij zich wilde verdedigen. Als hij wilde aanvallen, twijfel ik er sterk aan of je dit topic had kunnen openen. Als een paard aanvalt heb je maar heel weinig overlevingskans. Om dat je de zelfverdediging wilde afstraffen werd ze nog banger en probeerde ze zich nog meer te verdedigen. Lijkt mij dus juist niet het dominante type. Ik stel voor om volgende keer minder lang te longeren. Voor een 4-jarige was de training best heftig en ik denk dat je haar gewoon overvraagd hebt. Probeer de volgende keer het terugvallen in draf voor te zijn.

Je hebt nu het vertrouwen een beetje beschadigd, maar maak je daar geen zorgen om. Verander jezelf en je paard zal je fout vergeven en je terug vertrouwen.
Ga maar van 1 ding uit. Je paard wil je best voor je doen en is een goede volgeling als hij een vriendelijke en goede leider heeft. Probeer niet te denken dat het paard dominant is, want een dominant paard bestaat eigenlijk niet. Een paard zal pas zelf leiding beginnen nemen als we als mens sterk gefaald hebben. Een paard wil goede leiding. Ik ben ook niet voor het dominantie verhaal. Wees vriendelijk en begripvol. Je paard zal het dan ook zijn.

Ik longeerde niet in een longeerbak, ze had dus plaats genoeg om weg van me te lopen, maar ze koos ervoor om naar mij toe te dreigen. Echt aanvallen was het nog niet (gelukkig). Er bestaan echt wel dominante paard hoor, in elke kudde is er minstens 1 dominant paard. Is helemaal niets mis mee natuurlijk maar je moet ermee leren omgaan, daar ben ik nu dus mee bezig.

Ik had het over de lengte van de draad, aangezien die de diameter bepaald.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 05:47

Ah ja, wat je zegt over dominante paarden, klopt deels. In elke kudde is een paard dat de leiding neemt. Ook dat paard zal geen leiding willen nemen als die betere leiding krijgt van een paard of een mens. Sommige paarden kunnen goed leiding geven en worden dan sneller als dominant gezien omdat ze minder snel andere leiding beter vinden dan hun eigen leiding. Dominantie van een paard zoals mensen vaak zien, is eigenlijk agressiviteit. In de meeste kudden zitten enkele agressievelingen, maar vertrouwen in of respect voor die agressievelingen is er eigenlijk nooit te zien. Wel angst en de neiging te mijden. In een menselijke omgeving zijn de meeste paarden die vrij agressief zijn zo gemaakt omdat mensen er altijd agressief tegen waren (snel een tik geven zonder te begrijpen dat het paard helemaal niet koppig was of zo).

Maar ik denk niet dat jou paard valt in de groep die makkelijk leiding neemt of agressief is. Ik zie in dit verhaal enkel een paard dat zich wilde uiten, die door die uiting een correctie kreeg, en dan bang werd. Ik denk niet dat je paard agressief is of dat zal worden. Om een paard echt te laten aanvallen moet je veel moeite doen. Het zit gewoon niet in de natuur van een paard. Politiepaarden vallen wel echt aan, maar worden jaren intensief getraind om dat klaar te krijgen. Echt, jou paard wilde je niet kwetsen, hij stuurde enkel een laatste signaal. Defensief stampen in jou richting. En geloof me, had hij je willen raken met die stamp dan was dat makkelijk gelukt. Geen spoortje agressie dus, enkel wantrouwen en verdediging.

(met elk paard moet je leren omgaan. Ieder paard is uniek.)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:27

@ Heleennnn, ik ben het met Diane eens. Je hebt juist gehandeld. Yinnar heeft duidelijk het hele topic niet doorgelezen, anders zou ze niet gepost hebben wat ze nu deed. Denkend dat TS en meerdere van ons paarden afranselen.... Maar als het paard van Yinnar het mijne was geweest, had ie ook een pak op z'n falie gehad. Kom zeg, een paard wat in het land dreigend op je af komt op de achterbenen krijgt van mij echt wel een paar klappen. Dat tolereer je toch niet.

Heleennn, gewoon doorzetten. Rustig en eerlijk maar consequent zijn, dat werkt echt wel bij een brutaal paard. Zodra ze eenmaal weet dat jij de leider bent, zal het beter gaan. Maar blijf altijd op je hoede (zoals even je hand op haar kont leggen, ondoordacht....)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:31

Yinnar schreef:
Heleennn schreef:

Nee Yinnar, jij doet alsof TS haar paard stelselmatig slaat. Als een paard gericht naar je slaat aan de longeerlijn, dan is een klap (of meerdere) met de longeerzweep echt op zijn plaats. Foei zeggen, helpt dan niet....
En af en toe een corrigerende mep is heel iets anders dan een paard afranselen, mishandelen, slaan. Hoe je het wilt noemen.