Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:10

@TS helemaal gelijk in! Paardrijden is een hobby! hobby's zijn leuk (als t goed is) en zijn geen verplichting. Zodra je bang/onzeker wordt of gewoon geen plezier hebt kan je beter kijken hoe je het leuker kan maken, het is gewoon te duur en te gevaarlijk om aan te gaan modderen met een paard die je gewoon niet de baas kan.

Hoop dat je een heel leuk en vooral een voor jullie betrouwbaar paard vinden waar je nog jaren plezier van hebt!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:20

Nee die mening deel ik dus met jullie, en kan jammergenoeg uit ervaring zeggen dat het, zelfs als je alles uit de kast haalt, soms gewoon niet gaat! En dat je daar niet te lang over moet emmeren maar op je instinct af moet gaan. Je lekker niets aan moet trekken van mensen op bokt en wellicht op stal die zeggen dat het zielig is voor het paard. Die zeggen dat je het paard geen kans geeft, dat je eerst eens dit of dat moet proberen ( op jouw kosten) want dat haalt soms gewoon geen snars uit. Je hoeft je daar dus niet schuldig om te voelen. Helaas heb ik dat wel gedaan, omdat Jan en alleman je aanpraat dat je verantwoordelijk bent voor een paard, het zielig is als hij wéér weg moet, je hem een kans moet geven, en er eerst eens wat tijd en moeite in moet steken voordat je hem weg doet. Niets van aan trekken, gewoon je eigen gevoel volgen.

Dat is wat ik wilde zeggen. En dat heb ik nu al een paar keer gedaan, dus ik ga ermee stoppen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:20

ikke schreef:
bigone schreef:
Waarom zijn er zo veel mensen hier die zeggen dat het met een beetje training en andere voeding wel goed gaat komen, de handelsstal had deze merrie niet zo snel moeten verkopen, na een dag op stal kun je nog helemaal niets over het paard zeggen. Dat is hun aan te rekenen, TS is een onervaren ruiter met alleen manegeervaring, je gaat daar op een paard zitten, rijd een paar rondjes en het voelt net als op de manege.
Ts heeft haar les geleerd en kiest voor haar eigen veiligheid en voor de merrie, die moet bij een goede ruiter terecht komen. Hopelijk gebeurt dat ook want het is zonde dat dit paard wederom de handel in gaat, dat is niet alleen ts aan te rekenen.
Ts, ik wil je nog één advies geven, neem lang de tijd en zoek een paard uit met een eigenaar die het dier van haver tot gort kent, ga vaker dan één keer proefrijden, desnoods logeer je een paar dagen bij de verkoper. Een goede, eerlijke verkoper die het beste plekje voor zijn paard wil zal hier zondermeer blij mee zijn, veel succes met de zoektocht.

Oh, dus de handelsstal had maar moeten ruiken dat het paard veel heftiger zou worden en dat dat te veel zou zijn voor TS???
Kom op zeg, dat is ook soort van belachelijk. Het is een HANDELSSTAL. Als iemand bereid is de gevraagde prijs te betalen, is het paard verkocht, punt, uit! Het is eerst en vooral aan de koper om te bepalen of het paard zou kunnen passen, niet aan de verkopende partij!

Als jij een Ferrari gaat kopen, vraagt men ook niet naar je ervaring achter het stuur! Als jij de prijs betaald, krijg je die Ferrari gewoon mee.
Waarom moet dat bij een paard opeens anders zijn??

Een handelsstal wil verkopen, een goede handelsstal kijkt even aan wat voor vlees ze in de kuip hebben. Ik verwijt de handelsstal niets maar één dag op stal en dan als braaf paard verkopen is redelijk dom, zometeen komt ze het paard inruilen en krijg je de volgende, één dag op stal staand braaf paard mee, hoezo, verantwoording alleen bij de koper. Ik dacht zo dat ook de verkopende partij alle voordeel bij een geslaagde match heeft. En dat is de handelsstal aan te rekenen, naast het feit dat ts hier alle schuld op zich neemt en nergens richting handelsstal wijst vind ik dat ook die ook aandeel in deze mismatch heeft en aangezien het paard hier de grootste dupe van is vind ik dit slecht gedrag van de handelsstal. En een Ferrari? Die reageert altijd hetzelfde, wat van een paard niet gezegd kan worden maar ja, soms vinden mensen een paard ook een gebruiksartikel.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:24

Marijse schreef:
We hebben de knoop doorgehakt en houden haar niet. Wij hebben 'teveel paard' aan haar.

Vind ik een heel wijs besluit, voorzowel het paard als jullie :j
Succes met verkopen of ruilen..... Enne, neem iemand mee ie er verstand van heeft en jullie heel goed kan begeleiden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:25

probeer eens een ruin...de zijn wat stabieler wat humeur betreft dan een merrie. :D

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:57

Er staat een hele leuke Fjord op bokt markt voor een leuke prijs zag ik net

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:29

Vind dat de TS in elk geval een juist besluit heeft genomen, om niet door te gaan met DIT paard. En de merrie terugbrengt bij de stal.
Het is voor TS en haar man hun allereerste eigen paard, dan moet je niet met de zenuwen in je maag en de angst in je hart naar dat eigen paard hoeven toe te gaan, daarmee verdwijnt iedere onbevangenheid, en kom je in een vicieuze cirkel. Jij bang/onzeker-paard voelt dat- jij weet dat- dus o jee, paard voelt dat- dus onzekerder, ga zo m,aar door...etc etc.
Hier gaat ieder mogelijk plezier vanaf, terwijl je eerste eigen paard zo heel erg leuk kan en ook zou moeten zijn! JUIST bij een eerste eigen paard mag je verwachten dat je er met plezier en ontspannen heen gaat, en dat er zonder "gevorderden" problemen veel leuks met het paard te beleven valt.

In een aantal van de adviezen hier, zoals toch doorproberen met deze merrie, wordt in mijn visie over het hoofd gezien, dat waar een ERVAREN paarden-iemand de problemen met/het gedrag van deze merrie het hoofd had kunnen bieden, deze mensen eerste eigen paardeneigenaren zijn, of althans willen worden. Iemand met meer ervaring had de merrie wellicht doorgeprobeerd, maar dat moet je wel aankunnen.
De wederhelft van TS heeft al afgehaakt met dit paard, en aangezien het voor beiden leuk moet blijven, kan ik de beslissing zoals ik al eerder verwoord heb, alleen maar onderschrijven.

Of TS het nu inruilt bij de handelsstal (dan heb je inderdaad toch vaak dat er voor de volgende wat moet worden bijbetaald) is aan TS zelf.
Inruilen of het geld terug, zodat er elders verder gezocht kn worden naar wel een geschikt paard.

MET begeleiding van ofwel instructrice of een andere paardenkenner.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:33

jammer dat het niks is geworden..
gaan jullie haar nu inruilen voor een ander bij de handelsstal?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:00

Hee marijse, jammer dit te horen! ze neemt een loopje met je zo te horen.. Ze moet een leider hebben, en zo te horen kunnen jullie dat haar niet bieden. heel jammer. hoop wel dat je haar particulier verkoopt. ivm dat jij weet hoe ze in elkaar zit. maar is natuurlijk jouw eigen keuze! sterkte
hou je me op de hoogte?
Groetjes,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:00

Marijse schreef:
Hallo lieve bokkers allemaal,

Echt onwijs bedankt voor al jullie hulp! Ook erg fijn dat ik niet afgebrand/bekritiseerd worden op het feit dat we misschien de verkeerde keuzes gemaakt hebben en redelijk onervaren zijn. Ook wil ik benadrukken dat wij nooit voor uiterlijk of afkomst gekozen hebben (wij hielden niet zo van schimmels en zochten een iets jonger en kleiner paard in eerste instantie, en topprestaties vonden wij ook niet belangrijk) dus in die zin hebben we nooit met die intentie voor haar gekozen. We hebben haar 'niet voor de show'

Ik weet niet in hoeverre de handelsstal dit had kunnen voorzien want ze stond er net een dag en hadden weinig achtergrond info? Maar goed, dan hadden ze misschien ook meer tijd kunnen nemen haar eerst aan te laten komen en haar te leren kennen..

We hebben de knoop doorgehakt en houden haar niet. Wij hebben 'teveel paard' aan haar.
Zoals de eerdere advertentie al zei; een sensibele merrie met veel looplust.
Ik wil nu niet geforceerd in rap tempo 'dressuur leren rijden' om mijn paard maar een soort van normaal door de bak te krijgen.. Daar is niemand bij gebaat..
Ik wil ook niet met allemaal lessen, hulpmiddelen, bijscholing, privélessen, andere voeding, enz deze situatie enigzins verbeteren voor een hoop tijd en geld en dan maar afwachten of het werkt.
Begrijp me niet verkeerd, een paard koop je niet kant en klaar, dat snap ik.
Dat heeft tijd, liefde geduld en werk nodig. En dat heb ik er voor over, mits ik maar de klik en vertrouwen heb. En dit in mijn eigen tempo mag doen. En voor mijn vriend al helemaal..

Dit alles heeft ons doen besluiten haar niet te houden. Wel hebben wij hier veel van geleerd. Ik weet ook dat deze merrie (nu met meer achtergrond info door mij wellicht) echt wel een goede plek gaat vinden. Er zit een hoop potentie in, en haar karakter is echt super verder.

Wij krijgen deze keer veel hulp van onze lieve instructrice die goed inziet wat wij willen en kunnen.
De twijfel is er alleen of we haar ruilen bij de handelsstal (wat gebeurt er als we een goedkopere recreatie ruin krijgen?, wat voor recreatie paardjes komen daar binnen?) of haar particulier verkopen. Maar dat komt wel goed, dat is weer een beetje off topic.

Dus nogmaals, iedereen erg bedankt voor alle hulp en raad. Ik weet zeker dat het wel goed komt allemaal. Ik geniet zo van het samenzijn met een paard, ik zou het niet meer willen missen.

Groet,

Marijse

Hele verstandige beslissing. Respect. Ik zou nooooooit een Welt Hit als eerste paard aanprijzen. Dan kan je nog beter een Jazz hebben....
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 01:09

Heukeltje schreef:

Een 3 jarige is ook niet zon aanrader voor een beginner en dat dier is maar 1,40.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:11

anneliesdj schreef:
Heukeltje schreef:

Een 3 jarige is ook niet zon aanrader voor een beginner en dat dier is maar 1,40.

Behalve dat zijn Fjorden ook niet makkelijksten hoor. Die banjeren helemaal over je heen als je het voortouw niet neemt. Lompe beesten, met een stoer kapsel.

Daarbij denk ik ook niet dat TS opzoek is naar een sober paardenras.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:07

Nee welke paarden zijn dan wel de makkelijkste?? Friezen ook niet, tinkers ook niet. Elk paard banjert over je heen als je niet consequent genoeg bent. En dat deze maar 1.40 m is zegt toch niets, ik weet de afmetingen en gewicht van TS niet. Het was maar een suggestie!! Leeftijd hecht ik niet zo'n waarde aan, het gaat om het karakter van het beestje. Degene die ze nu heeft is ouder en kan ze ook niets mee.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:10

"elk paard" vind ik ook overdreven hoor...

En je hebt hele makkelijke tinkers, hele makkelijke friezen... het ligt gewoon aan het paard wat voor karakter die heeft, ras zegt wat dat betreft helemaal niets!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:17

Pfoeh, een paard met volbloed in de aderen! Ik had in jullie schoenen niet gekeken naar een WPN met jullie ervaring. Misschien een wat meer koudbloedig paard. Die zijn wat koeler en relaxter. Als ik hier in de stal kijk, heb ik een Andalusier (ik weet geen koudbloed), een WPN met behoorlijk wat volbloed en een Dartmoor. Als ik hier een onervaren ruiter heb, zet ik ze op de Anda. Die zet zijn manege gezicht op en doet keurig wat er gevraagd wordt. Die is veel koeler in het hoofd dan de WPN. Die vertrekt om het minste of geringste.

In jullie schoenen zou ik een afweging maken. Zoek ik een goed bijrijdster, en geloof me, die moet je met een kaarsje zoeken, of kijk ik voor een meer passend rustig paard. Met jullie ervaring is een paard dat geschikt is voor manege lessen wel het paard, dat jullie het meeste plezier kan geven. Maar ik denk ook wel, dat jullie met wat flink ervaren hulp ook een eind zouden kunnen komen. Je geeft al aan priveles te krijgen. Zorg dat je waar voor je geld krijgt, zou ik zeggen. Op die wijze moeten jullie toch echt een eind kunnen komen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:24

Heukeltje schreef:
Nee welke paarden zijn dan wel de makkelijkste?? Friezen ook niet, tinkers ook niet. Elk paard banjert over je heen als je niet consequent genoeg bent. En dat deze maar 1.40 m is zegt toch niets, ik weet de afmetingen en gewicht van TS niet. Het was maar een suggestie!! Leeftijd hecht ik niet zo'n waarde aan, het gaat om het karakter van het beestje. Degene die ze nu heeft is ouder en kan ze ook niets mee.

Verschilt altijd per paard, en is niet onder te brengen onder 1 noemer of ras. In de OP is al te lezen dat het gaat om een paard dat geschikt moet zijn voor zowel haar als haar man (neem de gemiddelde man in NL; 1.80/85kg) en je kunt al concluderen dat een fjord van 1.40 niet gaat werken. Daarbij is leeftijd toch echt een gegeven, een beginnende ruiter moet NOOIT (Nee, echt NOOIT) aan een jong paard beginnen.

@idefix4: Een anda? Voor een beginner? :n Weer zo'n uitzondering op de regel.... Spanjaarden en Portugezen vind ik zeker geen beginnersdieren. Er zijn genoeg leuke, braaf gereden KWPN'ers te koop voor een leuke prijs, goed getraind en het aanbod is ook nog eens velen malen groter. Het behoeft alleen even een kenners oog om het juiste dier te vinden, begeleiding gedurende de aankoop lijkt mij dan ook heel verstandig en voorkomt teleurstellingen.

@ TS: Dappere beslissing. Ik weet niet of je enkele echte paardenkenners in je omgeving hebt? Neem 1 van hen mee, bij voorkeur iemand die ook de nodige know-how heeft van bloedlijnen, do's en don'ts. Het loont ook erg de moeite om jezelf wat meer in bloedlijnen te verdiepen, zeker van duits bloed & KWPN'ers zijn er veel afstammelingrapporten te vinden en ervaringen te lezen op o.a. bokt met betrekking tot karakters. Uitzonderingen zijn er altijd op de regel, maar het vormt vaak een goede leidraad in het karakter van de paarden die je voor je hebt; Indien interesse wil ik best even een lijstje doorsturen met bloedlijnen die in de regel minder sensibele/brave dieren geven.
Maak voor jullie zelf ook een lijstje met specifieke wensen of eisen en precieze doelstelling, dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger.

Succes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:38

Ik snap niet dat hier nog speciefiek rassen worden aangeraden terwijl het toch al meerdere malen aangehaald is dat er hele braverds en hele lomperds of te hete beesten in elk ras te vinden zijn... Beetje overdadige herhaling dus,of zijn er. Mensen echt overtuigd dat de koudbloeden allemaal geschikt zijn voor beginners en volbloeden niet? Die mag hier komen ,een arab en en anglo die ik met elke beginner weg kan sturen, maar ook een anglo waar niemand mee naar buiten wil...
Ts goede keus, neem iemand mee die je een goede keus kan laten maken
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 24-10-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:41

knollentuin schreef:
Ik snap niet dat hier nog speciefiek rassen worden aangeraden terwijl het toch al meerdere malen aangehaald is dat er hele braverds en hele lomperds of te hete beesten in elf ras te vinden zijn... Beetje overdadige herhaling dus,of zijn er. Mensen echt overtuigd dat de koudbloeden allemaal geschikt zijn voor beginners en volbloeden niet? Die mag hhier komen een arab en en anglo die ik met elke beginner weg kan sturen, maar ook een anglo waar niemand mee naar buiten wil...
Ts goede keus, neem iemand mee die ja een gede keus kan laten maen

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het aanraden van een ruin ipv een merrie. Mijn ruin is een stuk minder geschikt voor beginners dan veel merries die ik ken. Je zult maar net de uitzondering treffen die de regel bevestigt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:42

Toevallig is onze Anda er 1 zonder allerhande tekortkomingen door de import. Gewoon een net Nederlands gefokt paard, waarvan wijzelf het hele verleden kennen. Een goede Anda is ontzettend slim en werkwillig. Dat eerste kan wel tegen je werken, als je zelf niet voldoende weet over paarden. Je moet met de aankoop van een paard altijd kijken naar het paard. Daar ben ik het mee eens. Hier hebben we er dus 1 die Anda is en de rust in zich heeft om een beginner de kans te geven. Een Tinker (ik prefereer echt Irish Cob, wetende dat Tinker echt een ongelooflijk scheldwoord is in Ierland) kan ook absoluut geschikt zijn voor beginners. Ik geef al aan, dat je moet kijken naar het type: Manegepaard. En die zijn er echt ook zat in allerhande rassen. En ik zie te veel KWPN'ers die te hoog in het bloed staan tegenwoordig. Dat vind ik een aanfluiting voor beginners. Dan zou ik nog eerder kijken naar een Gelder.

Verder geldt voor elk dier, dat die een concequente baas nodig heeft. Als je dat niet kan zijn, kan je niks opvoeden. Nog geen hond. Dus als je niet voldoende kennis hebt, moet je op zoek naar iemand die dat wel heeft. Eigenlijk had TS beter eerst een tijdje een paard van de manege kunnen leasen. Dan had ze meer geweten, dan ze nu weet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:49

Ik lees teveel "bang" en "angst" dan is mijn conclusie al duidelijk, ik vind dit geen goede combi.
Ik zou het paard verkopen en op zoek gaan naar een brave koele lobbes.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:50

Een manegepaard leasen wil ook niet alles zeggen hoor. Als ik kijk op de manege waar ik reed, dan zou ik daar nog geen paard leasen ook al kreeg ik er geld bij. Het was wel beter geweest om naast de manege-ervaring ook ervaring te hebben met een verzorg en/of bijrijdpaard. dat is toch vaak wat anders dan een manegepaard (niet stom bedoeld, maar vaak zie je dat als je op een manege een paard least, je toch meerijdt met de lessen en blijft "rondhobbelen" en je komt vaak toch weer uit bij je oude vertrouwde paardje dat je al een tijd rijdt... dus in hoeverre je er echt veel meer van gaat leren... de manege blijft alles regelen etc.)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:51

Lottie84 schreef:
Ik lees teveel "bang" en "angst" dan is mijn conclusie al duidelijk, ik vind dit geen goede combi.
Ik zou het paard verkopen en op zoek gaan naar een brave koele lobbes.

Of je leest het topic even door tm de laatste pagina's :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:53

Serendip: Dank voor je aanvulling! Nooit geweten, want ik heb echt maar heel kort op een manege gereden. Ik heb het geluk, dat ik met paarden ben opgegroeid. Maar jouw punt van een bijrijdpaard zelf zoeken is inderdaad een heel goede aanvulling.

Hopelijk helpen we TS met het nemen van een besluit. Je hecht je toch aan een paard. In haar geval is het vrij makkelijk, want ze heeft het paard een half jaar op proef. Dan is het wel duidelijk, dat de verkoper vertrouwen heeft in het paard! Hij zal hem zelf hebben gezien als de lobbes die wij bedoelen. Misschien is zijn hulp hier wel een heel welkome aanvulling voor de oplossing van het probleem.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:54

Heb ik nu gedaan, goed besluit dus! En niet meer voor een paard gaan die als looplustig word omschreven ;)

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:14

Je hebt een pb!!