Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ikke schreef:bigone schreef:Waarom zijn er zo veel mensen hier die zeggen dat het met een beetje training en andere voeding wel goed gaat komen, de handelsstal had deze merrie niet zo snel moeten verkopen, na een dag op stal kun je nog helemaal niets over het paard zeggen. Dat is hun aan te rekenen, TS is een onervaren ruiter met alleen manegeervaring, je gaat daar op een paard zitten, rijd een paar rondjes en het voelt net als op de manege.
Ts heeft haar les geleerd en kiest voor haar eigen veiligheid en voor de merrie, die moet bij een goede ruiter terecht komen. Hopelijk gebeurt dat ook want het is zonde dat dit paard wederom de handel in gaat, dat is niet alleen ts aan te rekenen.
Ts, ik wil je nog één advies geven, neem lang de tijd en zoek een paard uit met een eigenaar die het dier van haver tot gort kent, ga vaker dan één keer proefrijden, desnoods logeer je een paar dagen bij de verkoper. Een goede, eerlijke verkoper die het beste plekje voor zijn paard wil zal hier zondermeer blij mee zijn, veel succes met de zoektocht.
Oh, dus de handelsstal had maar moeten ruiken dat het paard veel heftiger zou worden en dat dat te veel zou zijn voor TS???
Kom op zeg, dat is ook soort van belachelijk. Het is een HANDELSSTAL. Als iemand bereid is de gevraagde prijs te betalen, is het paard verkocht, punt, uit! Het is eerst en vooral aan de koper om te bepalen of het paard zou kunnen passen, niet aan de verkopende partij!
Als jij een Ferrari gaat kopen, vraagt men ook niet naar je ervaring achter het stuur! Als jij de prijs betaald, krijg je die Ferrari gewoon mee.
Waarom moet dat bij een paard opeens anders zijn??
Marijse schreef:Hallo lieve bokkers allemaal,
Echt onwijs bedankt voor al jullie hulp! Ook erg fijn dat ik niet afgebrand/bekritiseerd worden op het feit dat we misschien de verkeerde keuzes gemaakt hebben en redelijk onervaren zijn. Ook wil ik benadrukken dat wij nooit voor uiterlijk of afkomst gekozen hebben (wij hielden niet zo van schimmels en zochten een iets jonger en kleiner paard in eerste instantie, en topprestaties vonden wij ook niet belangrijk) dus in die zin hebben we nooit met die intentie voor haar gekozen. We hebben haar 'niet voor de show'
Ik weet niet in hoeverre de handelsstal dit had kunnen voorzien want ze stond er net een dag en hadden weinig achtergrond info? Maar goed, dan hadden ze misschien ook meer tijd kunnen nemen haar eerst aan te laten komen en haar te leren kennen..
We hebben de knoop doorgehakt en houden haar niet. Wij hebben 'teveel paard' aan haar.
Zoals de eerdere advertentie al zei; een sensibele merrie met veel looplust.
Ik wil nu niet geforceerd in rap tempo 'dressuur leren rijden' om mijn paard maar een soort van normaal door de bak te krijgen.. Daar is niemand bij gebaat..
Ik wil ook niet met allemaal lessen, hulpmiddelen, bijscholing, privélessen, andere voeding, enz deze situatie enigzins verbeteren voor een hoop tijd en geld en dan maar afwachten of het werkt.
Begrijp me niet verkeerd, een paard koop je niet kant en klaar, dat snap ik.
Dat heeft tijd, liefde geduld en werk nodig. En dat heb ik er voor over, mits ik maar de klik en vertrouwen heb. En dit in mijn eigen tempo mag doen. En voor mijn vriend al helemaal..
Dit alles heeft ons doen besluiten haar niet te houden. Wel hebben wij hier veel van geleerd. Ik weet ook dat deze merrie (nu met meer achtergrond info door mij wellicht) echt wel een goede plek gaat vinden. Er zit een hoop potentie in, en haar karakter is echt super verder.
Wij krijgen deze keer veel hulp van onze lieve instructrice die goed inziet wat wij willen en kunnen.
De twijfel is er alleen of we haar ruilen bij de handelsstal (wat gebeurt er als we een goedkopere recreatie ruin krijgen?, wat voor recreatie paardjes komen daar binnen?) of haar particulier verkopen. Maar dat komt wel goed, dat is weer een beetje off topic.
Dus nogmaals, iedereen erg bedankt voor alle hulp en raad. Ik weet zeker dat het wel goed komt allemaal. Ik geniet zo van het samenzijn met een paard, ik zou het niet meer willen missen.
Groet,
Marijse
anneliesdj schreef:Heukeltje schreef:Er staat een hele leuke Fjord op bokt markt voor een leuke prijs zag ik net
Een 3 jarige is ook niet zon aanrader voor een beginner en dat dier is maar 1,40.
Heukeltje schreef:Nee welke paarden zijn dan wel de makkelijkste?? Friezen ook niet, tinkers ook niet. Elk paard banjert over je heen als je niet consequent genoeg bent. En dat deze maar 1.40 m is zegt toch niets, ik weet de afmetingen en gewicht van TS niet. Het was maar een suggestie!! Leeftijd hecht ik niet zo'n waarde aan, het gaat om het karakter van het beestje. Degene die ze nu heeft is ouder en kan ze ook niets mee.
knollentuin schreef:Ik snap niet dat hier nog speciefiek rassen worden aangeraden terwijl het toch al meerdere malen aangehaald is dat er hele braverds en hele lomperds of te hete beesten in elf ras te vinden zijn... Beetje overdadige herhaling dus,of zijn er. Mensen echt overtuigd dat de koudbloeden allemaal geschikt zijn voor beginners en volbloeden niet? Die mag hhier komen een arab en en anglo die ik met elke beginner weg kan sturen, maar ook een anglo waar niemand mee naar buiten wil...
Ts goede keus, neem iemand mee die ja een gede keus kan laten maen