Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:23

Dan maar even staven met 'officiele' berichten van DA sites:

Van de site van Dierenkliniek Deventer:
"Ook zijn er paarden die in een bepaalde houding (op de rug) blijven liggen om de pijnlijke plek in de buik te ontlasten."

Van de site van DAP Horst:
"Bij koliek wordt de oorzaak meestal gezocht in een besmetting met maagdarmwormen of lintworm en wordt niet gedacht aan overdadige zandopname. Toch is de opname van veel zand een belangrijke, misschien wel de belangrijkste oorzaak van koliek. De verschijnselen van zandkoliek zijn niet erg specifiek. Het paard heeft slappe waterige mest en blijft graag op de rug liggen. Ondanks de milde verschijnselen is zandkoliek een ernstige aandoening, waaraan regelmatig paarden overlijden."

Ik hoop van harte dat de pony van TS dat niet heeft, maar het is dus zeker wel zinvol om de serieuze berichten hier niet zomaar weg te lachen ... ;)

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:42

en dierenarsten zijn ook onzin !! en alles op hun website is natuurlijk bulshit :') de huistuin en keuken honden en katten, paarden vogels en pony's ect die op de nieuwe manier anno 2012 relaxe dat is geen onzin, dit is normaal.
sorry dat ik het zeg, maar niveau gaat echt achteruit op bokt.

Jullie denken dat koliek dodelijk is. maar zoals ik al eerder aangaf er bestaat ook zoiets als valse koliek !
Ik heb mijn vorige paard hier bijna aan verloren, dus ga mij niet vertellen dat het onzin is wat ik zeg. en dat dit paardje dit maar gewoon doet, paarden horen km te lopen oorspronkelijk. En dit is zeker de luie uitvoering? of het is een shetlander x kat ? /3 :j. Als je het niet zeker weet, dan vraag je toch een diereanart om raad, maar hier schreeuwen mensen meteen dat je dan de dierenarts zijn vakantie betaald. Dan moet je gewoon weg geen paard aanschaffen, als je bang bent dat het iets zou kunnen zijn. Paarden zijn helaas GEEN hond of kat. het is en blijft een dure hobby!! ;)
En iedereen mag natuurlijk z'n mening geven, Maar in de jaren dat ik tussen de paarden werk. Heb ik genoeg meegemaakt en gezien. en wat TS ermee doet, is indd nog altijd haar keus.

Faruba

Re: Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:51

Mijn hemel zeg,wat een stelletje drammers zitten er hier tussen. Alles op alles zetten om je gelijk te halen. Ik hoop dat TS lekker haar gevoel volgt en pas naar een D.A. gaat als ze zelf denkt dat het nodig is,ze kent tenslotte zelf haar beesten het beste.
Helaas denk ik ook dat TS in het vervolg wel 6x nadenkt voor ze weer een fototopic opent. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:54

Mensen reageren wel ronduit infantiel... Dat is toch gênant.
Ik zou het als ts toejuichen dat mensen meedenken....

Er wordt gesuggereerd dat Shetlanders veelal strontluie dieren zijn die afwijkend gedrag vertonen. Een Shetlander is echter zeer energiek, en veelal hebben ze meer energie en looplust dan welk ander ras dan ook.

Ik had het beleefder gevonden wanneer ts (en andere intens grappige posters) hadden gezegd: "fijn dat jullie mij daarop attenderen, zelf heb ik het gevoel dat er niets aan de hand is, maar waardeer het dat jullie meedenken en zal er alert op zijn..." KLAAR! Maar van meet af aan wordt er belachelijk gedaan over de posts van mensen die hun zorg uiten... dan VRAAG je dus om een discussie lijkt me.

Anyway and anyhow.... ik ben wel uitgepraat... ik begin te vermoeden dat jullie allemaal een houten hobbelpaard in de gang hebben staan ;-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:58

Faruba schreef:
Mijn hemel zeg,wat een stelletje drammers zitten er hier tussen. Alles op alles zetten om je gelijk te halen. Ik hoop dat TS lekker haar gevoel volgt en pas naar een D.A. gaat als ze zelf denkt dat het nodig is,ze kent tenslotte zelf haar beesten het beste.
Helaas denk ik ook dat TS in het vervolg wel 6x nadenkt voor ze weer een fototopic opent. ;)

TS heeft anders zelf nadrukkelijk gevraagd in haar openingspost of iemand dit gedrag herkent!

Daarmee vraag je mensen om een reactie.
En nu blijkt dat behoorlijk veel mensen dit inderdaad herkennen, maar wel als ziektebeeld. Dat is dan pech voor TS, maar ze kan ook blij zijn met de moeite die mensen uberhaupt nemen om serieus op haar te reageren en haar filmpje goed te bekijken.
Iedereen kan ook denken 'wat kan het ons schelen wat die pony doet', maar er wordt hier juist geprobeerd om alle mogelijkheden aan te geven. Wat ze er mee doet moet ze inderdaad zelf weten, maar sommige bokkers maken er een flauwe grap van of denken helemaal niet verder na, en dat is best irritant ....

En verder laat ik dit topic ook voor wat het is, zonde van de energie ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 08-07-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:59

Als de pony last van zijn buik heeft al die jaren dan merk je dat echt wel aan meer dingen dan alleen dat hij af en toe op zijn rug ligt.
Als hij verder gewoon actief is, goed eet etc. dan is er echt geen haast om er een dierenarts bij te roepen. Het kán zijn dat de pony iets probeert te ontlasten maar het kan net zo goed zijn dat dit gewoon een onschuldige gewoonte is. Als TS het gewoon een keer vraagt aan de DA als die er toevallig is dan is dat prima.

Aan die zwarte zie ik echt helemaal niets op een slaperig nazomermiddagfilmpje van 3 minuten, echt de nobelprijs voor wie dat wel kan.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:08

simodi schreef:
Faruba schreef:

TS heeft anders zelf nadrukkelijk gevraagd in haar openingspost of iemand dit gedrag herkent!

Daarmee vraag je mensen om een reactie.
En nu blijkt dat behoorlijk veel mensen dit inderdaad herkennen, maar wel als ziektebeeld. Dat is dan pech voor TS, maar ze kan ook blij zijn met de moeite die mensen uberhaupt nemen om serieus op haar te reageren en haar filmpje goed te bekijken.
Iedereen kan ook denken 'wat kan het ons schelen wat die pony doet', maar er wordt hier juist geprobeerd om alle mogelijkheden aan te geven. Wat ze er mee doet moet ze inderdaad zelf weten, maar sommige bokkers maken er een flauwe grap van of denken helemaal niet verder na, en dat is best irritant ....

En verder laat ik dit topic ook voor wat het is, zonde van de energie ...

Mooi gezegd, ze weet dus niet zeker of dit normaal is (blijkt dat ze zich ook zorgen maakt)
Het gaat, meer om het feit HOELANG hij op zn rug ligt, maybe is het een gekke shet.
Maar zoals meer mensen duidelijk maken, en dat probeer jij ook haha, is dit niet oké!
Wellicht heeft hij dit niet 24-7, maar maybe last bij bepaald voer, weer ect ect.
Maar gezond is het niet. En dit zeggen hier meer mensen. Dus als ts verstandig is even de arts een kijkje laten nemen zodat ze zekerheid heeft. Wij zien alleen een filmpje en thats it.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:15

Dan ga ik voor de nominatie voor de nobelprijs.

Die zwarte haalt zijn gewicht van zijn voorbenen af door naar achter te hangen.
Net als bij een hoefbevangen paard maar dan in vele mindere mate.
Hij heeft dus last van die voorbenen en dat zijn geen vliegen.

ik schrik ook erg van de mensen die een hond en paard vergelijken.
En schrij enorm van de antwoorden.
Ik ben zelf iemand die niet bij elk dingetje bij de da staat.
Maar de shet was me zeker een belletje waard geweest voor informatie en de zwarte had verder onderzoek gehad.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:50

schrikdraad schreef:

Maar de shet was me zeker een belletje waard geweest voor informatie en de zwarte had verder onderzoek gehad.

Je doet je naam schrikdraad dan eer aan :D

Ik schrik eerder van het diagnose stellen terwijl je er helemaal niks van kan zeggen. Je hebt het dier nooit in het echt gezien, je weet niet hoe het loopt, wat het te eten krijgt, wat het die dag gedaan heeft, hoe warm het was, wat de ondergrond is, of hij dit altijd doet of toevallig alleen deze 3 minuten etc etc etc etc etc etc etc Echt volslagen overtrokken om voor 1 stukje afwijkend gedrag de DA te bellen terwijl er verder uit niets blijkt dat er wat aan de hand is en het dier verder prima functioneert en tevreden oogt en nota bene sowieso al bekend is met atrose en met pensioen is. Dat zou jij uitgebreid gaan onderzoeken? Dat zou ik nog niet doen als ik een geldboom in de tuin had en de DA bij me in huis woonde.
Als paard nou ook nog moeilijk loopt, pijn vertoont, duidelijk op verandering in voeding zo reageert etc etc dan heb je een punt maar TS zegt dat dat helemaal niet speelt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:34

Waves schreef:
schrikdraad schreef:

Je doet je naam schrikdraad dan eer aan :D

Ik schrik eerder van het diagnose stellen terwijl je er helemaal niks van kan zeggen. Je hebt het dier nooit in het echt gezien, je weet niet hoe het loopt, wat het te eten krijgt, wat het die dag gedaan heeft, hoe warm het was, wat de ondergrond is, of hij dit altijd doet of toevallig alleen deze 3 minuten etc etc etc etc etc etc etc Echt volslagen overtrokken om voor 1 stukje afwijkend gedrag de DA te bellen terwijl er verder uit niets blijkt dat er wat aan de hand is en het dier verder prima functioneert en tevreden oogt en nota bene sowieso al bekend is met atrose en met pensioen is. Dat zou jij uitgebreid gaan onderzoeken? Dat zou ik nog niet doen als ik een geldboom in de tuin had en de DA bij me in huis woonde.
Als paard nou ook nog moeilijk loopt, pijn vertoont, duidelijk op verandering in voeding zo reageert etc etc dan heb je een punt maar TS zegt dat dat helemaal niet speelt.

Tja... de merrie van mijn vriendin liep ook niet duidelijk moeilijk, vertoonde ook geen pijn, maar zette toch telkens bij het staan 1 voorbeen lichtjes buiten de massa (en dat doen paarden nou eenmaal niet normaal gesproken, hoe vaak zie jij een paard dat gezond is met twee voorbenen naar voren staan?) en met dat voorbeen bleek toch wel degelijk iets mis.
Dat het paard echt naar achter hangt kan ik niet zeggen, maar ik zie toch iets vreemds aan de stand van die voorbenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:47

geerke schreef:
Billy schreef:
Mijn honden liggen ook graag op de rug te slapen, maar omdat een pony dat lekker vindt moet hij binnenstebuiten gekeerd worden in de kliniek?
Altijd lachen met Bokt :D

honden zijn ook exact dezelfde dieren als paarden :j
Ik ga zo mijn hond eens zadelen voor een buitenritje.

En..... tilt je paard zijn poot op bij een boom... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:55

Ik heb een reutje, die tilt nooit zijn poot op, plast als een ruin.....moet ik nu naar de DA? ;(

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:28

Ten eerste zijn shetten vreemde wezens.
Wij hebben er 1 gehad, die altijd lang op zijn zij lag te slapen, had zijn benen dan gestrekt (dus van de grond af) en ademde heel rustig en oppervlakkig.
Er heeft dus ook een keer een vrouw staan kijken, die mij aansprak (kwaad), omdat mijn pony dood was.
Ik zei dus nee hoor, hij slaapt, dat doet ie altijd zo.
Ze geloofde me niet, en ze zou wel even de DB bellen.
Mens helemaal over de rooie, dus ik naar de pony toe, klap in mijn handen en floep, staat weer overeind.
En weg was de vrouw, ook nog zonder een sorry.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 09-07-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:42

De shetten van mijn buurbrouw liggen regelmatig op hun zij in een diepe coma. Daar wordt ook weleens van gedacht, dat het niet goed gaat. Echter liggen ze dan gewoon heerlijk te slapen. Shetten zijn inderdaad vreemde wezens... TS zal zelf wel kunnen inschatten of ze er een dierenarts bij moet halen of niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:46

TS, ik vraag me af waarom je dit topic in dit subforum geopend hebt? Je vraagt naar ervaringen. Bokkers geven je die. Sommigen vergelijken de shet met een hond, anderen hebben deze situatie zelf meegemaakt en denken aan iets medisch, de laatste groep overdrijft en denkt aan levensgevaarlijke ziektes (ja, het is bokt he, we gaan nou geen open deuren intrappen).
Ik heb zelf geen mening over de shet, maar als je ervaringen vraagt in dit subforum kan je dit toch verwachten? Je vroeg ervaringen, je krijgt ze. Dat die ervaringen niet zijn wat je wil horen, tja....

PS De eerste groep (die met de hondvergelijking), jullie zijn hilarisch. Paard = hond. Hilarisch. You made my day!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:59

russel schreef:
Ik heb een reutje, die tilt nooit zijn poot op, plast als een ruin.....moet ik nu naar de DA? ;(

Denk het wel.. -:) Of naar een praatgroep voor honden met een identiteitscrisis... :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:02

Vind het knap dat het topic nog open is.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:15

Ts, waarom bel je niet eerst gewoon de DA en leg je het hem/haar uit, en dan hoor je vanzelf wel wat nodig is ... dit lijkt me nl niet echt bepaald gezond..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:18

@sammi1 Ik ook, zeker omdat ik al getemt toen het topic een hele andere wending kreeg en meer belachelijk werd dan ervaring delen. Nu nog steeds komen er kinderachtige reacties binnen. Wat had je verwacht ts? Iedereen die een paard op de rug ziet liggen zo lang zal het op iets medisch gooien, omdat dit ons is geleerd als paardenhouders dat het gevaarlijk is om lang in deze positie te liggen. Ook het krampachtige dat herkent word als koliek ( EN NEE VAN KOLIEK GAAN ZE NIET ALTIJD DOOD DUS HET KAN PRIMA KOLIEK ZIJN!) Is in mijn ogen niet raar dat mensen dat dus zeggen. Ik ben mijn eigen paard aan koliek verloren in januari, dus ik herken dit als zijnde koliek daar die van mij zich precies hetzelfde gedroeg, dat het bij haar fataal is geworden is omdat het een knoop was, en geen simpele kramp, maar het beeld is hetzelfde.
Ts gaat toch haar eigen weg, dus dat is prima, ieder zijn eigen keus en is ook niks mis mee. Maar je vraagt om ervaringen met het beeld/gedrag, dus bij deze.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:34

jups, ik verbaas me hier ook om de reacties , wat een kinderachtig gedoe allemaal, er wordt gevraagd of mensen dit eerder gezien hebben. dan krijg je mensen die dit eerder gezien hebben -van onschuldig tot koliek en mensen die er van alles anders in zien. [die van mij had koliek en lag zo om de pijn te verdragen, dit was de makkelijkste houding. ] zo gauw meneer hier weer zo ligt bel ik de arts. en ja mijn hond ligt geregeld ook zo of mn kat, dan is er niks mis :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:33

janflicka schreef:
HolyPope schreef:
Iedereen die het niet vertrouwd is VRIJ om een kopie van het filmpje te maken en het aan zijn of haar DA voor te leggen.

Geweldig idee!! Geen onnodige kosten voor topicstarter :D

Ben ik even blij met mijn da.
Als ik dit op zou sturen of als ik bel voor advies rekent hij niets.

En helemaal eens met het bericht boven me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:45

Bijzonder dat het dier nog steeds rond rent met zijn koliek :D

En die kreun laten we er in... :(:)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:46

Tijdelijk slotje voor overleg.
Jammer dat het een beetje verziekt wordt door bepaalde reacties.