Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Peppertree schreef:Ja, dan is het kiezen tussen twee kwaden Keshia. Toch zou ik voor mijn eigen paard wel op zoek gaan naar een andere oplossing.
keshia schreef:Peppertree schreef:Ja, dan is het kiezen tussen twee kwaden Keshia. Toch zou ik voor mijn eigen paard wel op zoek gaan naar een andere oplossing.
nee hoor ik zie het probleem juist niet... ik vind het belangrijk dat mijn merrie het naar haar zin heeft... dat is toch geen kwaad?
ik merk nu namelijk sinds zij met de ruin samen staat ( en dus gedekt word) dat zij het stukken beter naar haar zin heeft...
ze is rustig, loopt graag samen met de ruin, en heeft een veel beter humeur...
zou ik haar dan alsnog bij de merrie's moeten zetten? alleen maar om te voorkomen dat zij misschien een krasje van de ruin oploopt? nee hoor.. denk zelfs dat het risico tussen een groep merries groter is... al die hengstige dames bij elkaar, al dat rennen... nee mij niet gezien..
maar ik ben ook zo'n type dat geen beenbeschermers om doe bij een paard in de weide omdat ze zich mogelijk ooit kan beschadigen..
ik vind dat een paard lekker paard mag zijn, in zoverre dat het samen gaat met de paar uurtjes die ik wil rijden...
zoals al eerder aangegeven, zou ik het anders vinden, als de ruin continu achter mijn merrie aan blijft rennen en zich aan haar opdringt. Dat mijn merrie voor hem weg moet rennen, hem moet slaan ed.
heb er ook duidelijk een gesprek over gehad, dat ik geen enkel probleem heb met een ruin bij mijn merrie mits het klikt... en ach, ze rollen samen drinken samen uit een tonnetje, staan heel de dag heerlijk te soezen, op een weiland van bijna een hectare met z'n tweeen... ze kan makkelijk van hem weg als ze zou willen, maar toch word ze gedekt.. lekker heen laten doen denk ik dan...
ik denk dat er meer paarden blessures oplopen door te kort draaien in een paddock, het lopen in een stapmolen, tijdens het longeren, of rennen op de wei, dan gedekt worden door een vriendelijke ruin....
dus ik laat mijn merrie gerust haar lolletje hebben... ookal zou dat betekenen dat ze mogelijkerwijs ooit in de komende vijf jaar, daar ooit een weekje rust voor zou moeten houden... ik heb namelijk nog nooit een blessure gehad bij mijn paard in de afgelopen 4 jaar dat ik haar heb, dus denk dat het wel goed gaat zo...
Raja schreef:Maar als jij als merrie eigenaar weet dat er een dekkende ruin in het land staat, neem je zelf het rsico door je merrie er bij te zetten
Dan moet je je merrie er dus niet bij zetten
Ik werd ook niet echt happy van een ruin van een ruime 1,60m op mijn pony van 1,30m met spat in haar achterbenen. Zoals ik al schreef heb ik ook een periode een "dekkend" shetje bij mijn haf gehad, zonder ijzers, die stond er meer een beetje tegenaan en kon er ook niet echt bij om het zo maar te zeggen
daar had ik geen problemen mee hoor.
Mss de knuppel in het hoenderhok, maar mensen doen dat toch ook? Check jij een kerel in het heetst van de strijd of ie wel schoon is? Veel dames gaan zelfs akkoord om het zonder condoom te doen. Over risico's gesproken! En bij paarden komen nog niet zo veel risico's voor. Waarom is het bij een paard dan 'vervuiling'? idefix4 schreef:Ik lees met verbazing de topicstart en heb geen tijd om alle reacties te lezen.Mss de knuppel in het hoenderhok, maar mensen doen dat toch ook? Check jij een kerel in het heetst van de strijd of ie wel schoon is? Veel dames gaan zelfs akkoord om het zonder condoom te doen. Over risico's gesproken! En bij paarden komen nog niet zo veel risico's voor. Waarom is het bij een paard dan 'vervuiling'?
Een dekhengst hangt hem in meer merries dan een ruintje die braaf in een vaste groep staat. Als ik aan vervuiling denk, dan denk ik dat een dekhengst meer risico's met zich mee brengt. Een merrie is er duidelijk klaar voor anders werkt ze er echt niet aan mee. Lang geleden hadden we een ruin die idd graag de merrie dekte. Ze vond het heerlijk. Ze ging er echt voor staan. Idd, als het om een shet en een WPN gaat, heb ik mijn bedenkingen, maar als het om 2 gelijkwaardige paarden gaat is het echt puur natuur.
Ik heb een andere reden dat ik het niet wil. Het is een teken van dominantie bij zo'n ruin. Maar zo lang hij mij als zijn meerdere blijft zien, dekt ie er maar lekker op los.
Peppertree schreef:Ok....Dus als jouw merrie gedekt wordt door een ruin met een geslachtsdeel waar de vellen aanhangen denk je dat dat geen vervuiling geeft? Als een mens sex heeft met iemand die niet zo veel heeft begrepen van hygiëne kun je nog zeggen 'joh, ga je even wassen' of denken dat het je niet zoveel kan schelen als je er per se iets in wil (hebben) hangen, maar paarden snappen dat niet.
Peppertree schreef:Tja....Ik ken er meer die het niet dan die het wel doen. En dat is dan nog het gedeelte dat snapt dat het moet gebeuren. De rest weet het niet eens.
In het andere topic heb ik al het verhaal verteld over de merrie die wordt ingeslapen nadat ze een keer gedekt is door een ruin. Verschoven ruggenwervel.
Ik zie echt alleen de nadelen van het dekken door ruinen. Natuurlijk kan er door het dekken van een hengst ook iets mis gaan, maar dan heeft het dekken meestal een doel. Het dekken door een ruin is totaal nutteloos en brengt een risico met zich mee dat ik mijn merrie niet wil laten lopen.
Peppertree schreef:De omstandigheden waarin paarden zich gedragen zoals het hoort zijn de omstandigheden waarbij een kudde in het wild loopt met een hengst daarbij. Een ruin is niet natuurlijk en weet derhalve ook niet precies hoe hij zich moet gedragen en het vormt dus een risico voor zowel de ruin als de merrie als er gedekt wordt.?
Peppertree schreef:Wat is in het belang van een paard? Dat het mag dekken? Wat heeft een ruin daaraan? Wat heeft een merrie daaraan als ze alleen maar het risico loopt beschadigd te raken?