Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:50

Je zegt het is niet kort door de bocht maar de waarheid. Ja, zo zie jij het maar anderen schijnbaar niet.

Goos_Horses

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:53

ja en dus is dat mijn mening en dwing ik hem nergens op aan anderen. in een discussie kan het soms hoog oplopen en tja als je geen weer woord wil/ kan hebben moet je simpelweg niet mee doen. (in het algemeen gesproken!)

Ik ben bereid mijn mening bij te draaien mits er sterke argumenten op tafel komen en die komen maar niet dus in dit geval draai ik mijn mening niet bij.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:59

Peppertree schreef:
Ja, dan is het kiezen tussen twee kwaden Keshia. Toch zou ik voor mijn eigen paard wel op zoek gaan naar een andere oplossing.

nee hoor ik zie het probleem juist niet... ik vind het belangrijk dat mijn merrie het naar haar zin heeft... dat is toch geen kwaad?
ik merk nu namelijk sinds zij met de ruin samen staat ( en dus gedekt word) dat zij het stukken beter naar haar zin heeft...
ze is rustig, loopt graag samen met de ruin, en heeft een veel beter humeur...

zou ik haar dan alsnog bij de merrie's moeten zetten? alleen maar om te voorkomen dat zij misschien een krasje van de ruin oploopt? nee hoor.. denk zelfs dat het risico tussen een groep merries groter is... al die hengstige dames bij elkaar, al dat rennen... nee mij niet gezien..
maar ik ben ook zo'n type dat geen beenbeschermers om doe bij een paard in de weide omdat ze zich mogelijk ooit kan beschadigen..
ik vind dat een paard lekker paard mag zijn, in zoverre dat het samen gaat met de paar uurtjes die ik wil rijden...

zoals al eerder aangegeven, zou ik het anders vinden, als de ruin continu achter mijn merrie aan blijft rennen en zich aan haar opdringt. Dat mijn merrie voor hem weg moet rennen, hem moet slaan ed.
heb er ook duidelijk een gesprek over gehad, dat ik geen enkel probleem heb met een ruin bij mijn merrie mits het klikt... en ach, ze rollen samen drinken samen uit een tonnetje, staan heel de dag heerlijk te soezen, op een weiland van bijna een hectare met z'n tweeen... ze kan makkelijk van hem weg als ze zou willen, maar toch word ze gedekt.. lekker heen laten doen denk ik dan...
ik denk dat er meer paarden blessures oplopen door te kort draaien in een paddock, het lopen in een stapmolen, tijdens het longeren, of rennen op de wei, dan gedekt worden door een vriendelijke ruin....

dus ik laat mijn merrie gerust haar lolletje hebben... ookal zou dat betekenen dat ze mogelijkerwijs ooit in de komende vijf jaar, daar ooit een weekje rust voor zou moeten houden... ik heb namelijk nog nooit een blessure gehad bij mijn paard in de afgelopen 4 jaar dat ik haar heb, dus denk dat het wel goed gaat zo...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:02

De perfectie is nou eenmaal niet eenvoudig te vinden.

Ik geef toe niet de perfecte stalling te hebben, maar wel 1 die aan de meeste van mijn eisen tegemoed komt en
ook de veiligheid van mijn paarden tot op zekere hoogte kan waarborgen.

Ik neem aan dat als iedereen de keuze had tot perfectie er ook geen blubber in de wei was
en afzettingen niet bestonden uit hekjes waar hoeven tussen kunnen komen.
Net zo min als sloten als weide afzetting waar een paard in zou kunnen vallen.

"Leven" in de ruimste zin van het woord, is het nemen van risico's.
De paarden kunnen bij ons op stal neuzen met de buren (tralie boven werk), echter een dichte wand
zou veiliger zijn.
(nu kan er in principe een been tussen de tralies geslagen worden, dan wel een kaak breken aan de stijlen)
En toch is dit vanwege het sociale contact een wel overwogen risico.
Weer een niet perfect puntje, maar wel 1 waar mee mijn paard in zijn dagelijks leven het leuker heeft
dan met een gemetselde muur tussen hem en zijn buren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:47

Eens met keshia...vindt dat er ook wel wat overdreven wordt gereageerd....paarden lijken wel van suiker tegenwoordig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:45

keshia schreef:
Peppertree schreef:
Ja, dan is het kiezen tussen twee kwaden Keshia. Toch zou ik voor mijn eigen paard wel op zoek gaan naar een andere oplossing.

nee hoor ik zie het probleem juist niet... ik vind het belangrijk dat mijn merrie het naar haar zin heeft... dat is toch geen kwaad?
ik merk nu namelijk sinds zij met de ruin samen staat ( en dus gedekt word) dat zij het stukken beter naar haar zin heeft...
ze is rustig, loopt graag samen met de ruin, en heeft een veel beter humeur...

zou ik haar dan alsnog bij de merrie's moeten zetten? alleen maar om te voorkomen dat zij misschien een krasje van de ruin oploopt? nee hoor.. denk zelfs dat het risico tussen een groep merries groter is... al die hengstige dames bij elkaar, al dat rennen... nee mij niet gezien..
maar ik ben ook zo'n type dat geen beenbeschermers om doe bij een paard in de weide omdat ze zich mogelijk ooit kan beschadigen..
ik vind dat een paard lekker paard mag zijn, in zoverre dat het samen gaat met de paar uurtjes die ik wil rijden...

zoals al eerder aangegeven, zou ik het anders vinden, als de ruin continu achter mijn merrie aan blijft rennen en zich aan haar opdringt. Dat mijn merrie voor hem weg moet rennen, hem moet slaan ed.
heb er ook duidelijk een gesprek over gehad, dat ik geen enkel probleem heb met een ruin bij mijn merrie mits het klikt... en ach, ze rollen samen drinken samen uit een tonnetje, staan heel de dag heerlijk te soezen, op een weiland van bijna een hectare met z'n tweeen... ze kan makkelijk van hem weg als ze zou willen, maar toch word ze gedekt.. lekker heen laten doen denk ik dan...
ik denk dat er meer paarden blessures oplopen door te kort draaien in een paddock, het lopen in een stapmolen, tijdens het longeren, of rennen op de wei, dan gedekt worden door een vriendelijke ruin....

dus ik laat mijn merrie gerust haar lolletje hebben... ookal zou dat betekenen dat ze mogelijkerwijs ooit in de komende vijf jaar, daar ooit een weekje rust voor zou moeten houden... ik heb namelijk nog nooit een blessure gehad bij mijn paard in de afgelopen 4 jaar dat ik haar heb, dus denk dat het wel goed gaat zo...

Goh, er zijn nog meer mensen die daar een genuanceerde visie op hebben +:)+

Niet om het een of ander maar merries zijn erop gebouwd om gedekt te worden; als dit echt zo gevaarlijk zou zijn, had moeder natuur daar alang iets anders op gevonden!
Het argument van "vuil worden" is aan de eigenaars, namelijk zorgen dat alle edele delen netjes schoon zijn VOORDAT ze het doen. Stukje verzorging dat bij het paard hoort maar waar opvallend veel mensen blijkbaar vies van zijn. Ik vraag me dan weleens af hoe ze dat bij zichzelf doen.......... }>

Ik zie liever dat mijn merrie door een galante heer het hof gemaakt wordt, dan dat ze door een onbehouwen hork (merrie of ruin) door de wei gejaagd wordt! Het is dus afhankelijk van de omstandigheden. Galante heren die zich netjes aan de spelregels houden, mogen hun gang gaan; verkrachters worden afgestraft. Ook hier geldt: it all depends.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:52

Ja, dat is zeker waar. Veel eigenaren doen net of hun paard van suiker is. :j
Als ik me alleen al bedenk dat toen ik op zoek was naar een andere plek, ik me moest conformeren aan allerlei types met paarden, die zoooooo bang waren dat mijn ruin (echt een van de allervriendelijkste paarden, die je in je kudde kan hebben!) bij hun kwam te staan. Ze kenden hem nog niet eens (men had blijkbaar een fobie voor nieuwe paarden), hij heeft ook geen ijzers. Echt een afknapper vond ik dat, dat gezeur onderling meteen al. Gelukkig heb ik een nieuwe fijne plek gevonden en staat hij met merries en ruinen. Gaat prima. Zoals het al jaren prima gaat in een gemengde groep.

Overigens is verhuizen echt niet altijd zo makkelijk. Ik heb er in totaal DRIE jaar over gedaan om echt een goede andere plek in de buurt te vinden. En ook hier zijn plussen en minnen, maar het belangrijkste vind ik dat mijn paard er een fijn leven als paard heeft. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:56

Waar wij nu staan, staan de ruinen en merries voor het merendeel apart. Ik vind dat jammer, zet gewoon alles lekker bij elkaar. Kan prima.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:08

Raja schreef:
Maar als jij als merrie eigenaar weet dat er een dekkende ruin in het land staat, neem je zelf het rsico door je merrie er bij te zetten
Dan moet je je merrie er dus niet bij zetten

Ja, zo gaat dat vaak helaas.. Wordt je paard het land doorgejaagd of de sloot ingejaagd door een etterbak van een ander dan ben jij ook vaak degene die zijn paard alleen/apart van de groep mag zetten. De eigenaar van het andere paard heeft immers "nergens last van". Vind ik niet helemaal terecht, maargoed.

Natuurlijk zijn merries erop gebouwd om gedekt te worden, maar ik denk dat hengsten hoogstens een paar keer dekken en dan de merrie weer met rust laten? Ik heb ruinen wel letterlijk de hele dag door zien gaan :o Ik werd ook niet echt happy van een ruin van een ruime 1,60m op mijn pony van 1,30m met spat in haar achterbenen. Zoals ik al schreef heb ik ook een periode een "dekkend" shetje bij mijn haf gehad, zonder ijzers, die stond er meer een beetje tegenaan en kon er ook niet echt bij om het zo maar te zeggen ;) daar had ik geen problemen mee hoor.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:13

Als er 'last' ondervonden wordt van het dekken bij de eigenaar van de merrie of de ruin lijkt het mij handig om te kijken waarmee het probleem het snelst wordt opgelost.

Heel vaak wordt ook in dit topic gezegd 'ja, dan moet mijn ruin maar apart, da's niet eerlijk want ik heb er geen last van' of juist 'Ja, moet mijn merrie dan apart, wat een onzin, die ruin is toch degene die dekt?'

Dan moet je natuurlijk kijken wat het handigst is in de groep. Als het een merrie en een ruin samen is kun je ze gewoon scheiden door het land te delen. Als er één merrie tussen een groep ruinen staat is het het meest logisch om de merrie apart te zetten. Als er één ruin tussen een groep merries staat en de ruin is degene die dekt is het het meest logisch om die apart te zetten. In die zin maakt het niet zoveel uit wie de 'boosdoener' is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:18

Ik lees met verbazing de topicstart en heb geen tijd om alle reacties te lezen. -O- Mss de knuppel in het hoenderhok, maar mensen doen dat toch ook? Check jij een kerel in het heetst van de strijd of ie wel schoon is? Veel dames gaan zelfs akkoord om het zonder condoom te doen. Over risico's gesproken! En bij paarden komen nog niet zo veel risico's voor. Waarom is het bij een paard dan 'vervuiling'?

Een dekhengst hangt hem in meer merries dan een ruintje die braaf in een vaste groep staat. Als ik aan vervuiling denk, dan denk ik dat een dekhengst meer risico's met zich mee brengt. Een merrie is er duidelijk klaar voor anders werkt ze er echt niet aan mee. Lang geleden hadden we een ruin die idd graag de merrie dekte. Ze vond het heerlijk. Ze ging er echt voor staan. Idd, als het om een shet en een WPN gaat, heb ik mijn bedenkingen, maar als het om 2 gelijkwaardige paarden gaat is het echt puur natuur.

Ik heb een andere reden dat ik het niet wil. Het is een teken van dominantie bij zo'n ruin. Maar zo lang hij mij als zijn meerdere blijft zien, dekt ie er maar lekker op los.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:23

idefix4 schreef:
Ik lees met verbazing de topicstart en heb geen tijd om alle reacties te lezen. -O- Mss de knuppel in het hoenderhok, maar mensen doen dat toch ook? Check jij een kerel in het heetst van de strijd of ie wel schoon is? Veel dames gaan zelfs akkoord om het zonder condoom te doen. Over risico's gesproken! En bij paarden komen nog niet zo veel risico's voor. Waarom is het bij een paard dan 'vervuiling'?

Een dekhengst hangt hem in meer merries dan een ruintje die braaf in een vaste groep staat. Als ik aan vervuiling denk, dan denk ik dat een dekhengst meer risico's met zich mee brengt. Een merrie is er duidelijk klaar voor anders werkt ze er echt niet aan mee. Lang geleden hadden we een ruin die idd graag de merrie dekte. Ze vond het heerlijk. Ze ging er echt voor staan. Idd, als het om een shet en een WPN gaat, heb ik mijn bedenkingen, maar als het om 2 gelijkwaardige paarden gaat is het echt puur natuur.

Ik heb een andere reden dat ik het niet wil. Het is een teken van dominantie bij zo'n ruin. Maar zo lang hij mij als zijn meerdere blijft zien, dekt ie er maar lekker op los.

Die laatste zin is nou jammer want dat is volstrekte onzin. Dekken (en voortplanting) heeft in die zin niks met dominantie te maken. Met dominantie naar de mens toe al helemaal niet, dat is zuiver een kwestie van de juiste opvoeding.

Je overige punten zijn to-the-point en in de juiste context _/-\o_

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:36

Ok....Dus als jouw merrie gedekt wordt door een ruin met een geslachtsdeel waar de vellen aanhangen denk je dat dat geen vervuiling geeft? Als een mens sex heeft met iemand die niet zo veel heeft begrepen van hygiëne kun je nog zeggen 'joh, ga je even wassen' of denken dat het je niet zoveel kan schelen als je er per se iets in wil (hebben) hangen, maar paarden snappen dat niet.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 23-06-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:37

Ik heb helemaal geen problemen met een gemengde kudde, dus merries en ruinen. Maar werd er toch niet vrolijk van toen mijn merrie met behoorlijke rugproblemen steeds gedekt werd door de ruin met wie ze buiten stond. Merrie was nog steeds onder controle van de dierenarts en had zichtbaar meer last van haar rug als hij er weer opgezeten had. Sindsdien ging mijn merrie naar buiten met andere merries. Nu staat ze weer in een gemengde groep waar niet gedekt wordt, daar heb ik totaal geen problemen mee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:47

ik denk dat het ieder zijn eigen keuze is... :)
Ik zou het nooit willen hebben, maar als mensen het wel willen vind ik dat ook niet erg.
Ik ben wel een keer op een pensionstal weggegaan omdat ik problemen had met mijn ruin in het ruinenland en de eigenaar weigerde de betreffende ruin apart te zetten. Mijn paard werd als bezit gezien door die ruin en werd regelmatig lang achterna gezeten en bijna de sloot in gejaagd of door de draad heen geholpen. Ging er gewoon link aan toe en bovendien moest ik mezelf ook weleens tegen paard verdedigen als ik mijn ruin wilde halen en hij zag dat niet zitten. belachelijke situatie met een hoge kans op blessures, dus ik wilde dat het paard de kudde uit moest. Eigenaar weigerde en staleigenaar vond het ook niet zo erg..ik ben toen weggegaan, maar hoorde dat er nu weer iemand staat met hetzelfde probleem, maar die vind het niet erg. Ieder zijn eigen keuze..al kan ik er met mijn hoofd niet bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:00

Peppertree schreef:
Ok....Dus als jouw merrie gedekt wordt door een ruin met een geslachtsdeel waar de vellen aanhangen denk je dat dat geen vervuiling geeft? Als een mens sex heeft met iemand die niet zo veel heeft begrepen van hygiëne kun je nog zeggen 'joh, ga je even wassen' of denken dat het je niet zoveel kan schelen als je er per se iets in wil (hebben) hangen, maar paarden snappen dat niet.

En daar heb je als paard dan een eigenaar voor, die ervoor dient te zorgen dat ALLES bij het paard netjes onderhouden wordt..........

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:07

Tja....Ik ken er meer die het niet dan die het wel doen. En dat is dan nog het gedeelte dat snapt dat het moet gebeuren. De rest weet het niet eens.

In het andere topic heb ik al het verhaal verteld over de merrie die wordt ingeslapen nadat ze een keer gedekt is door een ruin. Verschoven ruggenwervel.

Ik zie echt alleen de nadelen van het dekken door ruinen. Natuurlijk kan er door het dekken van een hengst ook iets mis gaan, maar dan heeft het dekken meestal een doel. Het dekken door een ruin is totaal nutteloos en brengt een risico met zich mee dat ik mijn merrie niet wil laten lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:15

Peppertree schreef:
Tja....Ik ken er meer die het niet dan die het wel doen. En dat is dan nog het gedeelte dat snapt dat het moet gebeuren. De rest weet het niet eens.

In het andere topic heb ik al het verhaal verteld over de merrie die wordt ingeslapen nadat ze een keer gedekt is door een ruin. Verschoven ruggenwervel.

Ik zie echt alleen de nadelen van het dekken door ruinen. Natuurlijk kan er door het dekken van een hengst ook iets mis gaan, maar dan heeft het dekken meestal een doel. Het dekken door een ruin is totaal nutteloos en brengt een risico met zich mee dat ik mijn merrie niet wil laten lopen.

Maar je blijft, net als velen hier, hangen in wat er mis KAN gaan, in plaats van je af te vragen welke omstandigheden nodig zijn om paarden ongestoord hun gang te kunnen laten gaan.
Het probleem is niet dat er gedekt wordt, het probleem is dat paarden nooit geleerd hebben om zich naar elkaar toe te gedragen; niet in de laatste plaats omdat paarden de kans niet krijgen om het netjes te leren door de wijze waarop we met ze omgaan vanaf de allereerste dag.....

Het punt is dus niet de paarden, maar de mens die alles ondergeschikt maakt aan het gebruiksdoel, zonder oog te hebben voor het belang van het paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:24

zolang het maar rustig en netjes gebeurd zou ik me daar niet al te druk over maken.

Geloof me, merries die zich zo aanbieden, dat zijn echte sletten probeer dan maar eens als ruin daar niet op te reageren.

Mijn ruin die doet helemaal niets aan, kijkt alleen maar aan van "huh? wat doe je raar vrouw?" en gaat dan verder op dr dooie gemak grazen hahahaha.

Maar er zijn ruinen die daar dolgraag wat aan willen doen op "verzoek" van een merrie.

Als jij dat zo vervelend vind, dan zet je je merrie toch tijdelijk in paddock of op stal tot de hengstigheid over is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-06-12 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:28

De omstandigheden waarin paarden zich gedragen zoals het hoort zijn de omstandigheden waarbij een kudde in het wild loopt met een hengst daarbij. Een ruin is niet natuurlijk en weet derhalve ook niet precies hoe hij zich moet gedragen en het vormt dus een risico voor zowel de ruin als de merrie als er gedekt wordt.

Wat is in het belang van een paard? Dat het mag dekken? Wat heeft een ruin daaraan? Wat heeft een merrie daaraan als ze alleen maar het risico loopt beschadigd te raken?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:29

Dat zeg ik, ragdollcat, als ik zie dat de ruin die bij mijn merrie staat haar probeert te dekken zet ik haar apart tijdens de hengstigheid. Ik zie er geen toegevoegde waarde in dat ze gedekt wordt door een ruin.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:31

Peppertree: gewoon niet moelijk doen en zet je merrie voor zolang ff apart.

Maar er zijn hengsten die evengoed alles beschadigen bij het dekken hoor niet alleen de ruinen.

Ruinen weten ook waar ie mee bezig zijn hoor, het is een hengst maar dan onvruchtbaar gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-06-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:43

Mijn enige punt is dat mijn merrie van achter helemaal onder de zooi komt en haar huid tussen haar achterbenen helemaal rauw wordt. Probeer nu vaseline en ze is geschoren, dat lijkt aardig te helpen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:43

Peppertree schreef:
De omstandigheden waarin paarden zich gedragen zoals het hoort zijn de omstandigheden waarbij een kudde in het wild loopt met een hengst daarbij. Een ruin is niet natuurlijk en weet derhalve ook niet precies hoe hij zich moet gedragen en het vormt dus een risico voor zowel de ruin als de merrie als er gedekt wordt.?

Mijn merrie is dit voorjaar nog gedekt door een ruin die heel goed wist hoe hij een merrie het hof moest maken en hij dekte haar netjes, vlot en voorzichtig en met een schone piemel.

Peppertree schreef:
Wat is in het belang van een paard? Dat het mag dekken? Wat heeft een ruin daaraan? Wat heeft een merrie daaraan als ze alleen maar het risico loopt beschadigd te raken?

Wat is het belang van jouw sex?
Wat de paarden eraan hebben, is dezelfde fun als die jij aan sex hebt. De natuur heeft daar heus veel beter over nagedacht dan jij......

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:53

Ik geloof er niet zo in dat dieren seks hebben om de seks, net als mensen, dolfijnen en bonobo's. Ik denk wel dat ze het lekker kunnen vinden.

Wat dat betreft heb je gelijk, ik stel de gezondheid van mijn merrie boven haar 'recht' op seks. Gelukkig is ze zo lesbisch als maar kan en wil ze tijdens de hengstigheid alleen maar aandacht van andere merries. Haar weidemaatje die ruin is kijkt ze niet eens aan...