Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:31

Ik heb alleen de beginpost gelezen (en door de laatste pagina gescrold) en wil graag toevoegen dat ook ik niet begrijp waarom met paarden wordt omgegaan zoals dat over het algemeen gebeurt. Ik vind het echt triest.

Het begint ook al bij de opvoeding. Het is bijv. heel normaal dat een kind een zweep in z'n handjes en sporen om de enkeltjes krijgt, en huppa, slaan, schoppen en trekken maar. Het is heel gebruikelijk. Dan denk ik, diezelfde ouders vinden het vast niet goed dat hun kind op die manier omgaat met de hond of de kat. Of mogen ze die ook te pas en te onpas schoppen, slaan en pijn doen? Volgens mij niet, maar pony's/paarden zo behandelen is heel gebruikelijk.

Ruitersportzaken zijn halve SM-winkels met martelwerktuigen waar je toch misselijk van wordt? De meeste mensen niet, die kopen en gebruiken dat gewoon.

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:33

Vilar: Wat is dan "over het algemeen" ? En wat zijn "de meeste mensen" ?
Ik ken heel wat paardenvolk, maar mensen die hun paard dagelijks de hersens in timmeren en ze met een slof naar beneden knopen, kan ik toch op 1 hand tellen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:35

Ligt er mss aan waar je komt? Als ik op een ponyconcours kom (wat zelden is) dan heb ik ook wel zoiets van moet dit nou? Kids van een jaar of 6/7 die met sporen en een pessoabit rijden terwijl hun houding nog niet zo is dat ze onafhankelijk zitten. Maar verder kom ik ook weinig mensen tegen die hun paard vol hangen met scherpe bitten, sporen en weet ik het nog meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:38

Daarom, wie zijn dan: De meeste mensen?
Ja, er zijn wel zulke mensen, absoluut, maar de meeste mensen? mwah...

En van die ukkies die sporen omhebben, tja, niet nodig, maar goed, als ze niet eens onder het zadel uit komen, kan het ook geen kwaad.
Helaas wordt op bokt door een bepaalde groep fanatiekelingen elk paard dat niet 24/7 buiten staat, wat weleens met een slof of sporen gereden wordt, wat ijzers onder heeft, etc bestempeld alszijnde "sielugh"

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:39

Maritje1991 schreef:
Ninx schreef:
Lijkt de middelbare school wel... dat gekift van meiden onder elkaar.
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik zie niet exact in wat er zo vreemd is aan de posts van ts.

Ik vind ook dat mensen met veel te grote gebaren werken. Je ziet meer grote bewegingen en correcties (stem en beweging... en dan met een bepaalde venijnigheid) dan fijnzinnig communiceren.
Ik vind dus dat ze zeker een punt heeft.

Paarden die dag in dag uit in een stabiele groep leven met elkaar, en ruimte hebben om 'paard' te zijn vertonen niet zoveel excessief gedrag.
Paarden die meer solitair zijn opgegroeid of veel binnen staan zullen afwijkend gedrag vertonen, dat begrijp ik..... dat type paard komt minder op mijn weg.

Sorry, maar dat is nu werkelijk onzin..
Dus een paard dat in een kudde staat, zal nooit bijten of trappen?
Sorry, maar je hebt t over 5/6/700 kilo of meer wat voor zichzelf denkt en soms ook WEET wat voor kracht ze in huis hebben..

Precies wat ik denk! Dank voor je uitleg _/-\o_

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:48

Pentax schreef:
Paarden zijn echt geen zachtaardige wezens hoor haha. Met die instelling lig je in het ziekenhuis bij het verkeerde paard.
Verder ben je gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen denk ik.

Niet waar: dat zijn paarden van nature namelijk wél. Door toedoen van de mens worden sommige paarden kapot gemaakt, en dus, in de ogen van de dommeren onder ons, "boosaardig".
Uiteraard gedragen paarden zich onderling vaak "hard" (heb die van ons ook in een groep lopen) en duidelijk. Dat is wat anders dan boosaardigheid....

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:50

TS ik vind dat je alles een beetje op de grote hoop veegt. Ik ben het met je eens dat er dingen gebeuren die niet zouden mogen gebeuren maar om nu te stellen dan het zo ongeveer altijd en overal gebeurt vind ik te ver gaan.

Mijn opa was vroeger hengstenhouder en van hem heb ik als klein meisje al hele belangrijke dingen geleerd. Ten eerste: als een paard tijdens het werk/omgang iets niet goed doet dan doet de mens iets verkeerd. Ten tweede: ken het verschil tussen respect, ontzag en angst. Een paard moet te allen tijde respect voor je hebben, soms ontzag maar zorg dat hij nooit angst voor je krijgt. Ten derde: pas je aan aan het karakter van het paard. Een dominant paard pak je heel anders aan dan een angstig paard.

Ik heb het idee dat TS vooral in blijft hangen in die angst. Niet iedere correctie veroorzaakt angst. Ik heb nu een ontzettend lompe en drammerige friese ruin die in de eerste zeven jaar van zijn leven alles mocht. De vorige eigenaresse stond rustig te wachten totdat meneer (1.75m) eens zin had om zijn hoofd naar beneden te doen zodat ze zijn hoofdstel om kon doen. Hoe vaak ik ze niet voorbij heb zien komen dat meneer haar maar mee sleurde zonder dat ze ook maar iets te vertellen had. Het was voor hem dus een hele ommekeer toen hij onder mijn hoede kwam. Ik pik dat soort dingen niet en dat heeft hij echt gevoeld. Hij heeft een paar keer goed mijn legerkist maatje 37 tegen zijn kont gehad, verwensingen naar zijn hoofd gekregen en nu nog moet ik hem af en toe hardhandig 'resetten'. Is hij daardoor angstig geworden: NEE! Het resultaat is dat hij nu respect voor me heeft en braaf (en heus niet slaafs) doet wat ik van hem vraag. Ik heb al van meerdere mensen te horen gekregen dat het nu een veel leuker paard is en helemaal niet zo'n etterbak als ze voorheen dachten.

Bij mijn merrie daarentegen kan ik me niet herinneren wanneer ik haar voor het laatst een tik of zelfs maar mijn stem heb hoeven verheffen. Zou ik haar een schop geven zoals ik mijn ruin wel eens geef dan ben ik bang dat ik pas weer bij haar in de buurt kan komen als het weideseizoen voorbij is en ze braaf achter de anderen aan komt waggelen als alles weer op stal gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:51

mwah... kan het filmpje van een hengst die een veulen vermoord (in het wild!) nog goed voor de geest halen hoor :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:52

Dakotah schreef:
Maar als je paard niet wil komen als je hem uit de wei wil halen, en je gaat dan weg, ben je geen leider.

Toch leuk als je in beelden denkt. :')

*loopt de wei in*
*paard graast door*
*wacht 10 min bij het hek*
*paard graast door*
*loopt demonstratief een rondje om het paard heen, terwijl deze, jawel, doorgraast*
*verlaat de wei*

"Zo, pfoe, dat was toch weer een sterk staaltje leiderschap. I showed him who's boss!"

Maar goed, TS, inmiddels nog een antwoord op mijn vraag? *\o/*
-O- Alsjeblieft?

Citaat:
Geef eens een voorbeeld van een situatie waar een paard het gevraagde niet kan door instinct. Ik DENK (voordat dit het enige onderwerp van discussie wordt) namelijk dat iets wel tegen het instinct in kan gaan, maar dat een paard hier wel overheen kan stappen door middel van leiderschap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:53

Je bent wel volhoudend mylittlejoy, dat moet ik je nageven ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:54

Tja, misschien moet ik eerst het topic verlaten en later terugkomen....je weet wel...leiderschap tonen? XD

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:55

mylittlejoy schreef:
Tja, misschien moet ik eerst het topic verlaten en later terugkomen....je weet wel...leiderschap tonen? XD

_/-\o_

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:55

is een idee, maar ben je niet bang dat TS dan puur reageert omdat ze anders bang is dat ze klappen krijgt?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:56

mylittlejoy schreef:

dan moet je wel wachten tot het topic vanzelf naar jou toekomt hoor!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:57

Ik mis in dit topic heel erg de 'vind ik leuk' knop

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:57

mylittlejoy schreef:

Na zo'n opmerking heb ik nog weinig zin om verder op in te gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:58

@TS: Voor deze opmerking had je ook weinig zin om er op in te gaan? :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:58

nine1987 schreef:
Sorry, maar je hebt t over 5/6/700 kilo of meer wat voor zichzelf denkt en soms ook WEET wat voor kracht ze in huis hebben..

[/quote]

Zeg ik NOOIT? Nee, ik zeg dat ze niet ZOVEEL excessief gedrag vertonen.
5/6/700 kilo... het Gewicht doet er niet toe.
Een dier dat sociaal met andere dieren is opgegroeid, is op 1 vinger weg sturen.... ook wanneer het dier 1100 kilo weegt.

Ik begrijp dat mensen wiens paarden anders opgegroeid zijn niet helemaal bekend zijn met dit gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:59

Maritje1991 schreef:
mylittlejoy schreef:

Beetje jammer dat je dat niet meer wil na een opmerking, terwijl mlj juist heel helder haar mening en vraag heeft neergeschreven en tijd heeft genomen om aan deze discussie mee te doen.

Anoniem

Ik kan me deels wel vinden in de beginpost van TS, ik zie op stal ook wel dingen waarvan ik denk "moet dat nu echt zo?". Maarja, niet mijn paarden dus verder kan ik er toch niks aan doen, als mensen mijn mening vragen zeg ik wel dat ik het zo niet zou doen, maar als zij het dan wel zo blijven doen moet ik me daarbij neerleggen ...

Maar langs de andere kant vraag ik me ook af, de mensen die vinden dat alles lief & zacht moet kunnen, hoeveel paarden hebben die al in de hand gehad? En zijn dit dan paarden vanaf veulen, zijn dit paarden met een verleden, zijn dit paarden die in handen geweest zijn van mensen die er niet veel of juist wel veel verstand van hebben? Of worden meningen gevormd door enkel maar 1 (eigen/verzorg) paard?

Ik heb er nu 3, 2 van mezelf en 1 van de pensioneigenaresse die mij gevraagd heeft of ik daar wat mee wil bezig zijn. En het zijn alle 3 zo verschillende paarden. Eén hiervan kan echt wel eens een schreeuw of knal verwachten, de andere 2 zullen dit niet snel krijgen omdat die al zowat in elkaar kruipen als ik nog maar innerlijk 'boos' wordt :(:) Welk paard heeft dan het leukste leven eigenlijk? Degene die gewoon kan doen maar af en toe wel eens een stapje te ver gaat en hier dan aan herinnerd wordt? Of de andere 2 die bij wijze van spreken al schrik hebben van hun eigen schaduw? Die laatsten zullen nooit een knal krijgen, maar of die zo gelukkig zijn ...

Die ene van mij heeft gisteren nog een "knal" gehad, van de stick, gecombineerd met een schreeuw. Ik vind niet dat hij, zodra ik z'n achterhand wil wegdrijven (zonder aanraking), z'n been moet opheffen en dreigen om mij te gaan slaan. Op 100 andere momenten doet hij dat prima, als hij dan ineens beslist of het niks oplevert om te proberen slaan dan heeft hij toch wel pech. Dat heeft hij me trouwens zelf geleerd, vroeger deed ik dat allemaal niet bij hem, met als resultaat dat hij me letterlijk omver liep ... Onlangs heb ik mezelf nog laten vangen. Als ik in de weide ben komt hij altijd kijken en hij probeert dan altijd kusjes te geven zoals ze zeggen. Ook als ik met iemand sta te praten (dus ik in mijn weide en iemand aan de draad) staat hij constant aan mijn gezicht te snuffelen. Vonden ze allemaal zo schattig en lief, in het begin strafte ik dit af (hem naar achter zetten, uit mijn ruimte, gewoon rustig, geen schreeuwen of slaan maar gewoon een duidelijk "neen" voor hem) maar dat vonden ze zo zielig, hij was toch zo lief. Dus durfde ik hem niet goed meer weg te zetten als er mensen bijstonden, met als gevolg dat hij mij na een paar dagen tegen de stalwand plakte omdat het eten geven hem niet snel genoeg ging .. Alles heeft gevolgen bij dat paard, laat je het ene toe dan bouwt dit allemaal op tot een groter probleem. En ik heb die problemen allemaal gehad, ik vind het wel goed geweest... Dus als ik het nu nodig acht dan ben ik wel eens wat bozer op hem, en krijgt hij wel eens een snauw of klap .. Hij is geen monster, maar wel een paard, en als hij andere paarden weg mag slaan omdat iets hem niet aanstaat (letterlijk, doet hij in de weide, en op de meest idiote momenten) dan mag ik dat ook bij hem ...

(en ik hoop niet dat ik met deze post bereik dat er nu gedacht wordt dat ik contant op mijn pony sta te schreeuwen en hem loop te slaan, als dat wel gedacht wordt mogen jullie eens komen kijken ;) ).

Edit; ik kan me trouwens ook helemaal vinden in de post van _kajo_! Had ik even over het hoofd gezien omdat ik zelf aan het typen was :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_kajo_

Maritje1991 schreef:
mylittlejoy schreef:

Waarom? Omdat jouw opmerkingen gespiegeld worden of omdat dit op een humoristisch manier gedaan wordt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:00

_kajo_ schreef:
Mijn opa was vroeger hengstenhouder en van hem heb ik als klein meisje al hele belangrijke dingen geleerd. Ten eerste: als een paard tijdens het werk/omgang iets niet goed doet dan doet de mens iets verkeerd. Ten tweede: ken het verschil tussen respect, ontzag en angst. Een paard moet te allen tijde respect voor je hebben, soms ontzag maar zorg dat hij nooit angst voor je krijgt. Ten derde: pas je aan aan het karakter van het paard. Een dominant paard pak je heel anders aan dan een angstig paard.

Uitstekend geschreven dit! _/-\o_

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:01

Flauw hoor....Ik heb vier keer inhoudelijk serieus gepost en deze vraag gesteld:

Citaat:
Geef eens een voorbeeld van een situatie waar een paard het gevraagde niet kan door instinct. Ik DENK (voordat dit het enige onderwerp van discussie wordt) namelijk dat iets wel tegen het instinct in kan gaan, maar dat een paard hier wel overheen kan stappen door middel van leiderschap.

Waar je in het geheel niet op reageert en nu heb ik een beetje lol en dan weet je weer niet hoe snel je in de slachtofferrol moet kruipen? Kom op meid, je bent nu spijkers op laag water aan het zoeken en meer bezig met het zoeken naar excuses om niet (inhoudelijk) te reageren dan daadwerkelijk iets te melden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:01

Ninx schreef:
nine1987 schreef:

Zeg ik NOOIT? Nee, ik zeg dat ze niet ZOVEEL excessief gedrag vertonen.
5/6/700 kilo... het Gewicht doet er niet toe.
Een dier dat sociaal met andere dieren is opgegroeid, is op 1 vinger weg sturen.... ook wanneer het dier 1100 kilo weegt.

Ik begrijp dat mensen wiens paarden anders opgegroeid zijn niet helemaal bekend zijn met dit gegeven.[/quote]

Gelukkig ben ik er wel bekend mee.. Maar ben ik er ook bekend mee dat een paard nog altijd voor zichzelf denkt..
En een flink dominant paard stuur je alleen door jezelf nog dominanter op te stellen.. Anders ben je weg..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:03

[***] schreef:
(en ik hoop niet dat ik met deze post bereik dat er nu gedacht wordt dat ik contant op mijn pony sta te schreeuwen en hem loop te slaan, als dat wel gedacht wordt mogen jullie eens komen kijken ;) ).

Maar dat is nu net het probleem..
Als je schrijft dat je je paard weleens een mep verkoopt, of weleens de huid vol scheld, wordt dat uitgelegd alsof je dagelijks je paard half dood slaat...