Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:56

Bij mijn stal staan ze in de winter van 12 tot 4 buiten en in de zomer van 9 tot een uur of half 5. 's Avonds ga ik altijd naar haar toe, dus dan komt ze er ook lekker uit en als ik vrij ben ga ik meestal twee keer per dag.
Ik wil het liefst dat ze 24/7 buiten staan, maar dat is nu even niet te doen hier in de buurt, zeker als je ook nog de luxe van een binnenbak wilt hebben.
Vroeger had ik twee verzorgpaarden die een inloopstalletje hadden en een supergrote wei. Die stonden vrijwel nooit in hun stal. Een deken hadden ze ook nooit om, dus het werden echte beertjes in de winter.

Vroeger reed ik op een manege waar de paarden alleen in het weekend 1 dag in de wei kwamen als ze geluk hadden.. Vreselijk.

Linnes11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:01

Bij ons kan je zelf je paard in de winter buiten zetten in de paddock. Ze kunnen 's winters niet op het land.
Zomers staan ze heerlijk de hele dag buiten, de nachten op hun box.
Als ik naar mijn eigen paard kijk, dan weet ik dat ik een goede plek voor hem heb. Uiteraard kan het beter, dat je paard continu naar buiten kan. Maar die goede mogelijkheid heb ik niet.
De 1 kan wel veel tijd vrij maken om een eind te rijden naar een stal. Een ander niet. Ik heb de mogelijkheden niet om een eind te rijden naar een plek waar hij het hele jaar overdag op het land kan. Maar ik heb bewust de mogelijkheden afgewogen en zo goed mogelijk naar mijn paard gekeken, volgens mij heeft hij het best goed.
Denk dat dat ook belangrijk is, altijd naar je paard kijken!

Vincentk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

Gypsy schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik zie helaas dagelijks paarden die zo gehouden worden. Vind het dieptriest en denk dat dit verhaal niet zo ver van de waarheid af ligt. Daarnaast zie ik namelijk ook dagelijks paarden die meer of 24/7 op het land staan. En ja, die zijn toch echt een stuk gelukkiger. :j
Ik kan daar echt niet omheen. Snap gewoon niet dat mensen maar niet willen begrijpen dat een paard geen dier is die je 24/7 op wilt sluiten in een box. Ook niet met een of twee uurtjes beweging. Daar is geen enkel excuus voor! :(

Je hebt geen idee hoeveel mensen niet willen begrijpen... Zomaar een voorbeeldje.
Een "vriendin" van mij kocht afgelopen jaar een 2 jarig trekpaard.
Ipv dat het dier in de opfok baby staat te zijn, is het dier op stal beland, momenteel zo'n 20 uur per dag. 4 uur per dag mag ie even "lekker" naar buiten, tot z'n knieën in de modder.... Dus dan word er ook niet veel bewogen. Ja ruzie om de laatste beetjes eten.

Mijn pogingen om haar uit te leggen dat dit niet oké is (een trekpaard met clp moet kunnen bewegen...) hielpen niet veel...
Bewegen word nu al een poosje ohz gedaan, en nee het dier is nog geen 3. Ritten van een uur, want ja dat is goed voor de clp volgens haar. Mooie reden om er ijzers onder te doen, beest is vierkant beslagen, want dit klinkt zo mooi.
Dat het funest is voor de doorbloeding, en het hele schokdempende mechanisme van de hoef kapot maakt en dus extra schadelijk is voor al die onvolgroeide groeischijven, ze weet het niet of ze geeft er niks om.

Het artikel over sluiten van groeischijven dat ik haar gaf? Nooit meer wat over gehoord...
Kan me op dit punt eigenlijk geen flikker schelen als ze het leest, sprak van de week nog een da die ook al zei, dat is precies waarom veel belgen hier niet (laat staan gezond) oud worden...

Hoe mensen zo'n bord voor hun koppen kunnen hebben, en hun paard zo de vernieling in kunnen helpen....

Wat word ik hier boos om zeg, jij weet niet eens wat ze allemaal voor dat paard doet en wat ze er voor over heeft!
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks en dik het zeker niet aan!

Ze heeft aan meerdere mensen informatie gevraagd, voordat ze ook maar met iets begon! Wanneer er dan gezegd word dat het mogelijk is, waarom zou je het dan niet doen?
Jij staat ook niet open voor iets wat een ander zegt, jij gelooft alleen in wat jij leest.

Tot zijn knieën in de modder zeg je, dat is alles behalve waar. Er is een natte periode geweest dat ze misschien wat dieper dan haar hoeven in de modder stond, maar meer ook niet!
Buiten dat om mogen de paarden blij zijn dat ze naar buiten mogen, ik ken een stalling waar ze 24/7 buiten staan in de zomer maar in de winter 24/7 binnen!

En doe niet zo laconiek over die ijzers, "want dit klinkt zo mooi" heeft ze dat ooit gezegd?

Je geeft een totaal verkeerde afspiegeling van hoe het werkelijk is.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:24

Ingaand op de openingspost die imo. dicht bij de waarheid komt van een paard wat leeft op stal. Soms zou je een uurtje eraf kunnen trekken voor het rijden, maar het blijft diep triest dat paarden zo moeten leven.

Wat een geweldige dieren zijn paarden, ik was helemaal doorgeslagen wanneer ik in dezelfde situatie zou zitten...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:32

Mijn verzorgpaard staat 's winters ook in zijn stal, en komt elke dag een half uur tot een uur naar buiten, vaak samen met zijn vriendje. En hij komt er elke dag ongeveer 2 a 3 uur uit met poetsen, rijden, wandelen, enz.
En hij staat elke dag een half uur in de stapmolen. Er is hier geen andere mogelijkheid, je moet zelf op stal zijn als je paard buiten staat. Dus ik sta altijd een half uur tot een uur te wachten dat hij even naar buiten kan.
In de zomer staan ze gelukkig wel de hele dag op de wei. Het liefst had ik het ook anders gezien, maargoed. Ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is, op de vorige stal was hij dit echter wel. Dat laat hij dan altijd heel goed merken. Daar zijn we dan ook weggegaan, omdat hij aangaf het niet naar zijn zin te hebben.

flauwelau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:58

Gypsy schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik zie helaas dagelijks paarden die zo gehouden worden. Vind het dieptriest en denk dat dit verhaal niet zo ver van de waarheid af ligt. Daarnaast zie ik namelijk ook dagelijks paarden die meer of 24/7 op het land staan. En ja, die zijn toch echt een stuk gelukkiger. :j
Ik kan daar echt niet omheen. Snap gewoon niet dat mensen maar niet willen begrijpen dat een paard geen dier is die je 24/7 op wilt sluiten in een box. Ook niet met een of twee uurtjes beweging. Daar is geen enkel excuus voor! :(

Je hebt geen idee hoeveel mensen niet willen begrijpen... Zomaar een voorbeeldje.
Een "vriendin" van mij kocht afgelopen jaar een 2 jarig trekpaard.
Ipv dat het dier in de opfok baby staat te zijn, is het dier op stal beland, momenteel zo'n 20 uur per dag. 4 uur per dag mag ie even "lekker" naar buiten, tot z'n knieën in de modder.... Dus dan word er ook niet veel bewogen. Ja ruzie om de laatste beetjes eten.

Mijn pogingen om haar uit te leggen dat dit niet oké is (een trekpaard met clp moet kunnen bewegen...) hielpen niet veel...
Bewegen word nu al een poosje ohz gedaan, en nee het dier is nog geen 3. Ritten van een uur, want ja dat is goed voor de clp volgens haar. Mooie reden om er ijzers onder te doen, beest is vierkant beslagen, want dit klinkt zo mooi.
Dat het funest is voor de doorbloeding, en het hele schokdempende mechanisme van de hoef kapot maakt en dus extra schadelijk is voor al die onvolgroeide groeischijven, ze weet het niet of ze geeft er niks om.

Het artikel over sluiten van groeischijven dat ik haar gaf? Nooit meer wat over gehoord...
Kan me op dit punt eigenlijk geen flikker schelen als ze het leest, sprak van de week nog een da die ook al zei, dat is precies waarom veel belgen hier niet (laat staan gezond) oud worden...

Hoe mensen zo'n bord voor hun koppen kunnen hebben, en hun paard zo de vernieling in kunnen helpen....

Zeg Dame weet jij eigenlijk waar jij het hier over hebt? Het is best belachelijk te kunnen lezen hoe dom jij bezig bent! Het is lachwekkend om te kunnen volgen hoe jij mensen probeert af te kraken over ijzers! Ik zal je vertellen meisje er bestaan paarden die op ijzers MOETEN, zij hebben hoefkanker of andere aandoeningen zoals een peesblessure... wat moeten deze paarden? Zonder ijzers lopen en dan nog meer hun pezen na de .... helpen omdat jij er OH ZO tegen bent? Jij zou echt eens met een hoefsmid mee moeten lopen om eens na te denken wat jij hier banketstaaf???!
En over die vriendin van jou gesproken... misschien kreeg haar paard wel last van zijn hoeven, omdat hij buiten op straat liep, scheurvorming in de hoef is geen pretje, komt er een infectie binnen hebben ze zo hoefkanker en kun je er wel 3 jaar niks mee doen en moet je dure operaties betalen! dan maar liever even ijzers!
Hoe weet je dat ze ijzers eronder heeft laten slaan, omdat het zo mooi klinkt? heeft ze dat verteld? Volgens mijn berekeningen is die merrie reeds 3 jaar en bij haar vorige baas had ze met 2 jaar al voor de kar gelopen! Dus doe ff een eind normaal en probeer nog een paar vrienden te houden. Want rijden kon jij jaren geleden al niet of waarom ben jij steeds van de makkelijkste manege paarden afgestuiterd?
Ik wil het niet goedkeuren, dat zij redelijk vroeg is begonnen, maar als zelfs de dierenarts zegt dat het goed is als zij beweegt... moet er ergens een vonkje waarheid en nut inzitten toch?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:13

Vrede op aarde en voor alle zielen?

Dus als ik voorgaand bericht lees, moeten we dan concluderen: paard heeft hoefkanker, ijzers onder zetten en lekker effe verder rijden??
Of dierenarts beweert dat het ok is om met een driejarig paard te rijden dat we niet meer zelf moeten nadenken en alles als een kip zonder kop aannemen en maar lekker verder de rug verkloten? Het is de dag van vandaag nog steeds een taboe om toe te geven dat het absoluut niet verantwoord is om een paard in te rijden tot hij volgroeid is, vanaf vijf jaar dus. Als je dit als ruiter aan iemand probeert uit te leggen, krijg je een storm van verontwaardiging over je heen. Denk je dat het voor een dierenarts dan erg commercieel is om toe te geven dat een aantal instructeurs fout bezig zijn???? Denk dat de dierenarts niet veel werk zal houden.

En dat je van de gemakkelijkste manegepaarden afstuitert, wil niet zeggen dat je kennis over paarden nihil is, eerder dat er iets met je evenwicht scheelt ;-) en heb haar nergens zien schrijven dat een paard die ijzers MOET hebben geen ijzers MAG hebben. Ijzers worden zoals je waarschijnlijk zelf weet dikwijls onnodig gebruikt. Ik zie niet in waarom een paard dat nooit de piste verlaat en geen hoefproblemen heeft ijzers zou moeten hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:44

Nou nou flauwelau, het kan ook een toontje lager.
Iedereen mag hier zijn of haar mening geven.
Krijg een beetje het idee dat jij die "vriendin" bent.

verder vind ik dat gypsy gelijk heeft, een trekpaard hoort niet zo vroeg gereden, hoort ook gewoon op de wei en ijzers alleen als het echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:07

*dubbelpost*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:19

flauwelau schreef:
Zeg Dame weet jij eigenlijk waar jij het hier over hebt? Het is best belachelijk te kunnen lezen hoe dom jij bezig bent!

Vraag me af hoeveel mensen enthousiast worden na zo'n aanhef, en vrolijk verder gaan lezen? Ik niet in ieder geval......
flauwelau schreef:
Ik zal je vertellen meisje er bestaan paarden die op ijzers MOETEN, zij hebben hoefkanker of andere aandoeningen zoals een peesblessure... wat moeten deze paarden? Zonder ijzers lopen en dan nog meer hun pezen na de .... helpen omdat jij er OH ZO tegen bent? Jij zou echt eens met een hoefsmid mee moeten lopen om eens na te denken wat jij hier banketstaaf???!

Nooit geweten dat dat indicaties waren om een paard op ijzers te zetten....... en ik zie vrij regelmatig smeden, heb dit werkelijk nog nooit gehoord..... _O- :')

:)* oh wacht, het is om te rijden natuurlijk! :)* dat ik dat niet snapte, stom hè..... ach ja, je zal ook eens niet kunnen rijden...... :(:)

Oh, je toon mag wel iets beleefder trouwens, het is op dit forum niet algemeen om elkaar zo aan te spreken, en ik zou dat graag zo willen houden, we willen geen tweede fok! tenslotte, en geenstijl is ook niet erg verheffend, vind je wel? :)
flauwelau schreef:
En over die vriendin van jou gesproken... misschien kreeg haar paard wel last van zijn hoeven, omdat hij buiten op straat liep,

En hoe komt een 2-jarig paard zomaar buiten op straat? >;)
Dan wordt het tijd om te controleren of de box wel goed dicht zat, en of dat niet iemand vergeten was stroom op het draadje van de wei te zetten......
oh nee, da's waar, hij staat in de drek.......
flauwelau schreef:
scheurvorming in de hoef is geen pretje, komt er een infectie binnen hebben ze zo hoefkanker en kun je er wel 3 jaar niks mee doen en moet je dure operaties betalen! dan maar liever even ijzers!

Kan. Je kunt ook gewoon wachten met rijden tot je paard is uitgegroeid? Geen ijzers, gewoon lekker babypaard zijn met de babypaarden enzo....... dan begin je als ie 4 is eens kalmpjes met een zadel erop, en een beetje longeren en wandelen, en erop hangen......

Oh, en mag ik jouw medische bronnen hebben, ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat hoefkanker kon komen van een scheurtje in de hoef? Overigens kun je die heel best voorkomen door op tijd en goed te bekappen, de draagwand gelijk te vijlen met de zool, mustangroll erin vooraan, en je krijgt geen scheuren.
flauwelau schreef:
Volgens mijn berekeningen is die merrie reeds 3 jaar en bij haar vorige baas had ze met 2 jaar al voor de kar gelopen!

_O-

het wordt steeds gekker hier :') dus die baas heeft een veulen voor de kar gezet? :')

flauwelau schreef:
Dus doe ff een eind normaal en probeer nog een paar vrienden te houden. Want rijden kon jij jaren geleden al niet of waarom ben jij steeds van de makkelijkste manege paarden afgestuiterd?

Oh, ja, dát zegt natuurlijk alles. Als je van een paard valt mag je nergens meer wat over zeggen, want dat zegt natuurlijk álles over de kennis die je hebt :+ :')
flauwelau schreef:
Ik wil het niet goedkeuren, dat zij redelijk vroeg is begonnen, maar als zelfs de dierenarts zegt dat het goed is als zij beweegt... moet er ergens een vonkje waarheid en nut inzitten toch?

De veearts zegt ook over veulens dat het goed is dat ze bewegen, zal ik daar ook maar op gaan zitten?

Vincentk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:21

Ik heb net met iemand gebeld die al erg lang met trekpaarden werkt, deze worden ingereden op 3-jarige leeftijd. Geen van de oudere paarden (boven de 15) heeft ook maar ergens last van. Er word echter wel goed gekeken wie er op gaat(ervaren genoeg) en wat het gewicht is van de desbetreffende persoon. Er mag niet zomaar iemand van 80 kg op, doordat het dan echt te zwaar is.

Dus ik snap niet waarom mensen zeggen dat het niet kan, want het kan dus duidelijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:23

Jij leest niet goed, met dit paard worden al ritten van een uur gemaakt, en het dier is nog geen 3.......

Boven de 15 is niet oud, dan zouden ze in de bloei van hun leven moeten zijn, het is veelzeggend dat 15 als oud wordt gezien........ Boven de 25 is oud......

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:27

Yamcha you go girl _/-\o_

Vincentk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:28

Yamcha schreef:
Jij leest niet goed, met dit paard worden al ritten van een uur gemaakt, en het dier is nog geen 3.......

Boven de 15 is niet oud, dan zouden ze in de bloei van hun leven moeten zijn, het is veelzeggend dat 15 als oud wordt gezien........ Boven de 25 is oud......

Gypsy verzint dat er ritten worden gemaakt van een uur ze weet het zelf niet eens, het zijn kleine rondjes van een half uur en gypsy denkt dat paard geen 3 is moet ze zelf maar komen kijken in het paspoort van het paard.

Ga alsjeblieft niet bijdehand doen, een trekpaard van 20 is oud.
Trekpaarden hebben vaak last van mok en cpl, waardoor ze niet oud kunnen worden.

Kom trouwens maar met bewijs dat er trekpaarden te jong zijn ingereden...

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:37

Trekpaarden hebben vaak last van mok? Verzorg het behang dan van je paard zijn benen en haal hem uit de blubber!

Trekpaard, duwpaard, maakt niet uit welk paard is niet oud op twintig jarige leeftijd als de leeftijden worden gerespecteerd. Heb je de spaanse rijschool al eens bekeken? Daar gebruiken ze nog 24 jarige paarden die de capriool uitvoeren en hoe komt dat? Omdat ze er pas opkruipen als ze acht jaar zijn, dus respect hebben voor het wezen paard en zijn gehele anatomie! Ik vind een persoon pas bijdehand als je van de hoogste kerktoren je waarheid verkondigt, maar absoluut niet beseft wat je eigenlijk aan het zeggen bent. :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:38

Goed, ik weet ook weer precies in hoeverre er meegelezen word in mijn berichten.

Wanneer je altijd maar al het advies dat je krijgt in de wind slaat, en vervolgens andere mensen je problemen op laat lossen, kunnen die dat wel eens zat raken. Dus dan floept er wel eens wat uit. Zo ben ik nu eenmaal, ik hoop alleen dat anderen er weer wat van op kunnen steken.

Verder is het hier geen fok of geenstijl zoals Yamcha al opmerkte, dus mochten jullie nog verder persoonlijk willen worden over brave manegepaarden e.d. dan staat mijn pb box open voor jullie. :)

Ontopic: Ik vind het altijd erg zonde als wij een dier gaan beperken om te kunnen rijden, een paard is geperfectioneerd door miljoenen jaren evolutie, wie zijn wij om er aan te gaan sleutelen, zodat we er op kunnen zitten? Hoe meer ik mij de afgelopen jaren in het wezen dat paard heet ben gaan verdiepen, hoe meer ik tot de conclusie kwam dat paarden (eventueele ziektes/mankementen daar gelaten) goed zijn zoals ze zijn. Ze kunnen gewoon paard zijn, en ondertussen ons een plezier zijn, zonder extra's nodig te hebben. Dat is toch juist fantastisch?

Als het paard in kwestie het zo goed heeft, waar maken jullie je dan druk om? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:39

Oh guttegut, zijn jullie elkaar op facebook berichtjes aan het sturen of zo? :') Het wordt wel heel triest hier, hoor......

Is die vrouw ernstig gehandicapt trouwens, of volkomen hulpeloos, dat zij zelf niet kan reageren?

Maar je snapt het niet, geloof ik, is het wel (alhoewel, als mevrouw flauwelau ook van dezelfde stal is, en er zullen er vast nog een paard komen die zich speciaal hiervoor aanmelden, is het intelligentiepeil niet indrukwekkend hoog, is het wel?)?
Een paard van nog geen 3 hoort helemaal niet bereden te worden, geen 20 uur op stal te staan, en ook niet tot zijn knieën in de drek....... en zelfs met een 3-jarige mag je er even 10 minuutjes op zitten, zo een 2 keer in de week, en gewoon even stappen, beetje draven en er weer af. En liever ook nog niet op een 3-jarige.......
Wachten met rijden tot ze 5 zijn is veel beter, voor de benen, voor de rug, alles......

Vincentk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:47

Zipsy schreef:
Trekpaarden hebben vaak last van mok? Verzorg het behang dan van je paard zijn benen en haal hem uit de blubber!

Trekpaard, duwpaard, maakt niet uit welk paard is niet oud op twintig jarige leeftijd als de leeftijden worden gerespecteerd. Heb je de spaanse rijschool al eens bekeken? Daar gebruiken ze nog 24 jarige paarden die de capriool uitvoeren en hoe komt dat? Omdat ze er pas opkruipen als ze acht jaar zijn, dus respect hebben voor het wezen paard en zijn gehele anatomie! Ik vind een persoon pas bijdehand als je van de hoogste kerktoren je waarheid verkondigt, maar absoluut niet beseft wat je eigenlijk aan het zeggen bent. :(

Het is nu éénmaal zo dat trekpaarden daar vaak last van hebben en dat kan je inderdaad verhelpen door het behang te verzorgen en hem uit de modder te halen. Gelukkig heeft het desbetreffende paard er weinig tot geen last van. Wel van cpl wat een aangeboren chronische afwijking is.

Verder stop ik met mijzelf te verdedigen uit de praktijk weet ik dat het kan en ga verder geen oneindige discussie voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:51

Nou, wees dan gewoon eerlijk, Vincent. Je kunt je gelijk niet krijgen, en daarom reageer je maar niet meer. Je gaat namelijk alleen in op het verhaal mok/cpl, niet op het inrijden...... terwijl dat nu net de crux was van het verhaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:56

Dat is dus keer op keer zo Yamcha, je mag alleen maar zeggen dat het leuk is, kritische vragen worden weggewuifd. Tja dan komt het een keer op de harde manier. Het gaat me er niet om iemand door het slijk te halen, ik noem geen namen, maar als er zo verschrikkelijk fel gereageerd word, dan is dat omdat je zelf ook wel weet dat het ergens niet klopt. Het is nu aan jullie wat je er mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:58

Oh, dan mag je ze aanklagen, dat is inbreuk op de vrijheid van meningsuiting.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:23

Vincentk schreef:
Zipsy schreef:

Het is nu éénmaal zo dat trekpaarden daar vaak last van hebben en dat kan je inderdaad verhelpen door het behang te verzorgen en hem uit de modder te halen. Gelukkig heeft het desbetreffende paard er weinig tot geen last van. Wel van cpl wat een aangeboren chronische afwijking is.

Waarom haal je dit dan aan als het paard geen last heeft van mok? En het is zeer spijtig dat het paard last heeft van cpl, maar daar gaat het niet over!!!

[/quote]Verder stop ik met mijzelf te verdedigen uit de praktijk weet ik dat het kan en ga verder geen oneindige discussie voeren.[/quote]

Vergeet op je weg naar buiten je oogkleppen niet op te zetten. :D

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:19

grappig,ik sta nu eens een maand op een manege voor een ''test'' voor mijn artrosehaflinger.
(ik wil erachter komen hoe zijn artrose reageert met zoals veel op stal staan,solarium,aangepaste training te vergelijken met overdag buiten,aangepaste training)),ik kom 2 x daags,doe veel afwisseling,heb mijn eigen hooi en voer smiddags een hooibeurt extra ,wandel,gooi dagelijks los voor rollen,graas op het dijkje,en nog voel ik me slecht...ik rijd alleen op de goede bodem en stap lekker veel buiten op steen.hij heeft een frisse stal met contact met buren,helaas wel rondom tralies.

de manegepaarden daar staan 24 uur op stal,donker en stoffig door dagelijks opstrooien en het schoonblazen van de gangen.
geen uitkijk naar buiten,veel stallen geen contact met de buren en vooraan alles tralies.
ze staan op zeer veel stro,krijgen 2 x daags muf hooi(ook te weinig) en 2 x sportbiks.
de manegelessen zijn zelden in buitenbak..ER ZIJN GEEN buitenpoetssplaatsen.zomers wel strandritten.

pensionpaarden ook te kleine stallen,teveel stro,zelfde hooi en sportbiksbeurten.
alle paarden staan er als barbiepaarden op stal.er staan zeker 8 stallen leeg.

er is een slechte longeerhoek(mest met zand),die te klein en te zwaar en te ongelijk is.
er is een losgooi/rijbak buiten met zand,die te zwaar is.

er is 1 goede buitenbak met goede gelijkmatige bodem van tapijtsnippers.

als ik een rondje loop zie ik veel zure paarden,of veel te dik of veel te mager,ze kunnen 1 stap naar voren en opzij.een paar peesblesurepaarden.
en als de handelspaarden naast mij ''getraind'' worden moet de slof al strak om IN stal om dan buiten in het zware longeerhoekje te ''trainen''.

ik maak niet veel vrienden denk,want ik ga de discussie nog weleens aan waarom hun hier al jaren staan..

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:38

Zoals casanova zegt, ik heb op een manege gereden geen weidegang. wel als de stallen leeg gemaakt werden mochten ze met 20 ponies te gelijk op een stukje zand wt niet groter was dan de helft van een bak.
en dan nog elke dag twee iur rijden waarvan de helft van de kinderen niet eens kan opzadelen.
arme beestjes en dan zijn er ponies die er al zeker 15 jaar staan.
Erg eigenlijk geld verdienen op zo een manier.
nu ik bij een boer rij waar de paarden 24/7 buiten mogen, weet ik wel anders en zou ik nooit meer op zo een manege mijn geld uit willen geven

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 08:46

casanova schreef:
grappig,ik sta nu eens een maand op een manege voor een ''test'' voor mijn artrosehaflinger.
(ik wil erachter komen hoe zijn artrose reageert met zoals veel op stal staan,solarium,aangepaste training te vergelijken met overdag buiten,aangepaste training)),ik kom 2 x daags,doe veel afwisseling,heb mijn eigen hooi en voer smiddags een hooibeurt extra ,wandel,gooi dagelijks los voor rollen,graas op het dijkje,en nog voel ik me slecht...ik rijd alleen op de goede bodem en stap lekker veel buiten op steen.hij heeft een frisse stal met contact met buren,helaas wel rondom tralies.

de manegepaarden daar staan 24 uur op stal,donker en stoffig door dagelijks opstrooien en het schoonblazen van de gangen.
geen uitkijk naar buiten,veel stallen geen contact met de buren en vooraan alles tralies.
ze staan op zeer veel stro,krijgen 2 x daags muf hooi(ook te weinig) en 2 x sportbiks.
de manegelessen zijn zelden in buitenbak..ER ZIJN GEEN buitenpoetssplaatsen.zomers wel strandritten.

pensionpaarden ook te kleine stallen,teveel stro,zelfde hooi en sportbiksbeurten.
alle paarden staan er als barbiepaarden op stal.er staan zeker 8 stallen leeg.

er is een slechte longeerhoek(mest met zand),die te klein en te zwaar en te ongelijk is.
er is een losgooi/rijbak buiten met zand,die te zwaar is.

er is 1 goede buitenbak met goede gelijkmatige bodem van tapijtsnippers.

als ik een rondje loop zie ik veel zure paarden,of veel te dik of veel te mager,ze kunnen 1 stap naar voren en opzij.een paar peesblesurepaarden.
en als de handelspaarden naast mij ''getraind'' worden moet de slof al strak om IN stal om dan buiten in het zware longeerhoekje te ''trainen''.

ik maak niet veel vrienden denk,want ik ga de discussie nog weleens aan waarom hun hier al jaren staan..

Nou na die test zou het voor mij toch klaar zijn met deze stal, bah bah.
Buiten dat je veel zelf kunt doen zie ik er weinig positiefs aan.
Ik heb zelf een paard met artrose en beweging is toch echt het beste.