6maand oud merrieveulen slaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 6maand oud merrieveulen slaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:00

Er hoeft echt niks mis te zijn met het veulen :n Slaan is een compleet normale reactie mbt dominantie. Niet elk veulen is hetzelfde, wees blij dat jij een braaf ding hebt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:55

Maar als hij dan slaat, vertel hem dan 1x heel duidelijk dat ie dat nooit meer hoeft te bedenken :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:55

Equimotion schreef:
Maar als hij dan slaat, vertel hem dan 1x heel duidelijk dat ie dat nooit meer hoeft te bedenken :?

Als je nu in gaat grijpen gaat het heel lang duren voordat je haar in handen krijgt ben ik bang.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:56

Als dat zo is dan was je niet snel en direct genoeg

claire87w schreef:
Ik heb gisteren geprobeerd de merrie te straffen, maar van zodra ik aanstalte maak om haar een mep te geven

Hier is het al helemaal uit de hand gelopen. áls je het dan al zo ver hebt laten komen dat je moet ingrijpen, dan moet je dat snel, direct en duidelijk doen.

Echt opvoeden ga je doen als hij als 2 of 3 jarige uit het land komt, maar je kunt een veulen best heel goed duidelijk maken dat ze 4 voeten aan de grond moeten houden als er een mens bij staat, zonder dat ze daar een levenslang trauma van oplopen.

Juist door het zo halfzacht uit de hand te laten lopen en ze dan onhandig te gaan corrigeren krijgen ze het later moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 10-10-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:58

Equimotion schreef:
Als dat zo is dan was je niet snel en direct genoeg

Tja als je het goed aan pakt moet dat idd geen probleem zijn, maar het juist aanpakken is nog best lastig. Niet iedereen snapt de 45 methode.

claire87w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:19

OK,
Dit wordt meteen mijn laatste reactie want dit is weer helemaal uit de hand aan het lopen, zoals zo veel bokt-onderwerpen. Heb net eens alle reacties overlopen die hier gepost zijn sinds mijn laatste bezoekje. Effe snel nog enkele dingen verduidelijken.
Er zijn mensen die denken dat ik "bang ben" van het veulen. Ik ben absoluut niet bang om te straffen, maar er zijn hier blijkbaar nog altijd mensen die denken dat ik het veulen kon aanraken... Beeld je in: ze staat te eten, ik verhef EEN PINK en ze schiet weg. Zo, dat zou het toch al wat moeten verduidelijken. Ze heeft haar ogen constant op mij en zoals ik zei, was er op het moment dat ze vorige week uithaalde naar mij dus absoluut geen MOGELIJKHEID om haar te raken (ik had toen namelijk niets mee en mijn armen en benen zijn niet ZOOOO lang en flexibel dat ik tussen haar slaande poten heen aan haar billen kan).

NUJA... Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die vinden dat ik het eten maar over de draad moet gooien. Heb dat ook geen enkele keer gedaan want vind dat volkomen flauwekul. Hoe kunnen jullie nu zeggen dat je baas bent over een paard wanneer je zelfs niet met voer in de weide durft te komen? Ik veronderstel dat jullie dan ook altijd op stal het voer door zo'n gaatje gooien? Als ik mijn hond eten geef, springt die ook niet op of loopt me overhoop. Hij heeft geleerd dat hij met geduld ALTIJD zijn eten krijgt. Dat moeten de veulens ook leren. Er was eerder al iemand die zei dat het paard dat baas is in de kudde, zijn eten niet deelt. Dan lijkt eten me toch een sterke bepaler van rangorde.

Nuja, hoewel ik haar bij haar "aanvalspoging" niet heb kunnen raken, heb ik wel erg luid "NEEN" geroepen (mn stem sloeg ervan achterover). Heeft haar blijkbaar toch iets gedaan want ze heeft niet meer echt uitgehaald. Wel dreigde ze gedurende het weekend nog regelmatig met haar billen en dan de oren in haar nek, maar heb dus elke keer consequent met de zweep (vond geen goede "stok") een tik op haar bips gegeven en luid "neen" geroepen. Nu begint ze precies toch door te hebben dat als ze haar kont van me weghoudt, ze geen tik krijgt en bovendien soms zelfs eten. (EN NEEN IK GA NIET ALLEEN MET ETEN IN DE WEIDE... ik sta er meer zonder dan met).
En blijkbaar is ze toch plots heel wat minder brutaal geworden want als ze nu komt afgelopen, is het altijd toch wel vanachter het hengsteveulen. Dan komt ze eerst rustig piepen vanachter zijn billen en glijdt ze zo stilletjes naar voren.

De eetbakken zet ik op de grond, met een drietal meter tussen de twee bakken (bedankt aan diegene die het filpje van de paarden in de sneeuw met tafelmanieren gepost heeft). Elk veulen moet uit zn eigen bak eten. Als ze met tweeen aan een bak staan, duw ik er eentje weg en guideer ik hem/haar naar de vrije bak. Dit lijkt ook hartstikke goed te werken want ze eten nu een pak rustiger ook. Af en toe hou ik de bak vast terwijl ze eten, en dan maak ik met mn vrije hand wat bewegingen die ze vanuit hun ooghoek kunnen zien. De hengst (Renoir gedoopt trouwens), reageert er helemaal niet op en eet gewoon lekker verder. De merrie schrikt wel snel van beweging, maar in plaats van zich om te draaien, reageerde ze zo'n twee uur geleden voor de eerste keer door achteruit te stappen, ipv te dreigen met haar kont.

Zo, dat was dus de update. Ik heb er al wat meer goede hoop op. Ik denk meer en meer dat deze merrie gewoon van nature als schrikreactie "slaan" heeft geleerd. Door haar de voorbije dagen telkens een tik te geven wanneer ze met haar kont naar mij stond, begint ze nu precies toch te leren om achteruit te stappen wanneer ze verschiet, ipv te dreigen met haar kont. Ze komt ook veel minder snel naar me toe wanneer ik de weide opkom en in plaats van hoofd hoog, oren vooruit, lijkt ze nu veel meer ontspannen en stapt ze gewoon rustig en geinteresseerd ipv eerder dreigend.

Er zal echter wel nog veel werk aan zijn om haar handtam te maken doordat zo zo snel schrikt... Renoir kan ik al mooi op zn voorhoofd aaien, maar bij haar hoef je dus al maar je hand, knie, pink of neus te bewegen en ze schrikt weg.

Nog een snelle reactie aan de mensen die erbij zweren een veulen gewoon op de weide met rust te laten tot het oud genoeg is: Hoe hou je ze dan in godsnaam kalm wanneer de hoefsmid komt, de dierenarts, of wanneer ze ontwormd moeten worden? Het lijkt me toch echt nodig dat een veulen mooi aan halster moet kunnen staan en alle voetjes presenteren? Ik wil echt niet dat mijn veulens hinikken op commando, maar ik wil gewoon - vooral om praktische redenen - dat ik ze toch wel zo snel mogelijk kan vasthouden en dan ze hun voeten geven. Wie dit kan doen bij een veulen dat constant op de weide staat en geen menselijk contact heeft, mag me zo snel mogelijk een mailtje sturen met zijn/haar wondermiddel!

claire87w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:38

Nog effe snel iets toevoegen voor de critici hier. Wanneer ik zeg dat ik blij ben dat ik Renoir al op zn voorhoofd kan aaien, is dat niet omdat dat een stap dichter bij "knuffelen" is. Voor mij is dat een stap dichter bij zn halster vastpakken zonder dat ie panikeert...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:03

@TS: reacties hier waren gebaseerd op de indruk dat deze merrie dominant was naar jouw toe. Als ik het verhaal hier boven lees slaat ze uit angst. En van wat ik zo lees werkt je aanpak, dus volhouden en het komt goed. Bedankt voor de update en het duidelijk krijgen van waarom ze dit doet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

Ik ben ook blij met je aanvulling. Zo zie ja maar weer wat wat extra info kan doen :D
Succes met je veulens!

p.s. vraag blijft wel; waarom heb je dan een topic geopend? Je hebt het probleem toch al bijna zelf opgelost?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:38

uryanne schreef:
Ik ben ook blij met je aanvulling. Zo zie ja maar weer wat wat extra info kan doen :D
Succes met je veulens!

p.s. vraag blijft wel; waarom heb je dan een topic geopend? Je hebt het probleem toch al bijna zelf opgelost?

Dat vraag ik mij ook af, TS is zo zeker van zich zelf.

Maar haar systeem van omgaan met veulens is niet mijn systeem.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:57

in het blat ross geeft Annemarie uitleg hoe zij Wezeltje benaderd, contakt maakt en met de pony om gaat, lijkt wel wat op jou veulen.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:10

Super, lekker zo doorgaan! Vind het inderdaad ook belangrijk dat, mocht er iets aan de hand zijn, je iig een halster om kan doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:24

Cassidy schreef:
Voorbeeld - work in progress filmpje, dus geen gelikte demonstratie waarin het paard al weet wat de bedoeling is - van een uit het wild gevangen Mustang.
Zie de ontwikkeling van het paard....

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Dat is grondwerk!

Nou heb ik geen verstand van grondwerk, maar ik vind het begin van dit filmpje niet bepaald vriendelijk. Paard wordt aan zijn kop alle kanten opgesleurd.

On topic: de mooiste oplossing is om het veulen in een groep met oudere paarden te zetten. Weet niet of dat mogelijk is voor jou.
Verder zoals anderen ook zeggen, gelijk afstraffen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:40

Saars schreef:
Hallo, ik weet niet of ik je kan helpen, maar bij deze.
Dit veulen moet de rangorde leren. Zij mocht misschien bij de merries waarbij ze op de wei stond, de baas spelen, of misschien had ze een dominante moeder (leidermerrie) en heeft ze dat gedrag in extreme mate overgenomen. Het hengstje waar ze bijstaat is, zoals ik het ervaar, onderdanig en dus is het haar weide. Laat haar dan eens zien dat het jouw weide is. Bescherm je gezicht, knieën en andere plaatsen waar je geen hoeven wil hebben goed en vraag zeker iemand mee om te helpen, en probeer dan misschien dit. Zet voor je begint een stuk van de weide af met haar alleen en zo weinig mogelijk afleiding (liefst hengstje wegbrengen.) Het gaat nu tussen jij en haar...

Een paard kijkt een ander paard recht in de ogen om te zeggen: ik wil staan waar jij nu staat, want ik sta boven jou. Dat is de basis van alles bij paarden. Een paard dat uit de weg gaat voor een ander, dàt is de rangorde. Kijk je veulen recht aan, maak je groot, sla met een longeerzweep of iets anders op de grond (maak veel lawaai!). Als ze wil aanvallen, niet tonen dat je bang bent! Jij bent de sterkste (ook al is dat misschien niet echt zo!) Jaag haar weg en ga op de plaats staan waar zij eerst stond. Jaag haar van die plaats verder rond in de wei. Als ze weer stilstaat, doe je weer hetzelfde.
Als alles goed gaat, zal ze hierdoor respect krijgen voor je. Ze zal zelf de signalen doorgeven wanneer ze je wil gehoorzamen, en dan kan je ermee stoppen, belonen, en de weide uitgaan.

(Lees ook: principe van de join-up)

Wel even erbij vermelden dat als TS op deze manier te werk gaat,het verhogen van de levensverzekering die Cassidy aandroeg,zeer aan te bevelen is :D

claire87w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:10

Ik had een topic gestart omdat ik me eigenlijk wel zorgen maakte over de "mentale gezondheid" van het veulen. Ik weet dat veulens koppig kunnen zijn en dat je consequent moet zijn, maar ik had nog nooit een veulen ontmoet dat zo gericht aanviel. Ik wou daarom kijken of er niemand was die hier toevallig ervaring mee had en op die manier te weten komen hoe hij/zij het opgelost heeft. Gezien er hier niemand was die blijkbaar met een dergelijk geval te maken heeft gehad, heb ik het maar opgelost zoals ik het in het begin van plan was, consequent zijn. Gelukkig heeft het in dit geval geholpen, maar ik wou hier bij wijze van spreken al anticiperen op de mogelijkheid dat mijn aanpak niet zou helpen.
Het plan is om een paard (bij voorkeur een volwassen merrie) uit het paardenopvangcentrum bij ons onder te brengen. Ik heb al een mailtje gestuurd en de situatie uitgelegd (dat het paard bij twee veulens zou komen te staan) en gezegd dat ik op zoek ben naar een paard dat "goed gemanierd" is en bij voorkeur een leidende rol heeft in de huidige kudde. En heb al antwoord gekregen dat ze wellicht een merrie heeft die in aanmerking komt om bij mij te plaatsen. Ik ga zo snel mogelijk gaan kijken.
En als het op deze manier niet lukt, plaats ik wel een zoekertje dat er nog plaats is op onze weide voor een volwassen paard dat twee pubers aan kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:17

Dus je denkt door er een volwassen paard erbij te zetten dat het merrie veulen goed opgevoed gaat worden richting mens ??
Ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:19

helpt absoluut wel hoor als er een volwassen paard bij komt.
veulens onderling zijn toch altijd tegen elkaar aan het duwen en trekken.

tegen een volwassen paard durven ze niet en dat kan richting mensen wel enorm helpen.
doen wij ook wel hoor bij de jonge dieren, een ouder paard er bij en ze worden een stuk prettiger in de omgang :j

komt vast wel goed, en claire..ook al staan ze op een wei,mak worden doen ze wel,kwestie van geduld ,consequent zijn en doorzetten :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:23

Totdat je de pech hebt dat het nieuwe oudere paard de veulens ineens gaat zien als zijn eigen kudde.
Jaagt de oudere de mens weg om zijn "veulens" te beschermen.
Heb ik ook al meegemaakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:36

Denk dat je zo goed bezig bent..Ik heb zelf ook een veulen gehad wat weinig(of niet) in handen was geweest,hij had ook de neiging zijn kont naar me toe te te keren en dreigend met oren in de nek op me af te komen..Zelf denk ik dat het ook onzekerheid is bij zon diertje,ik geloof op die leeftijd niet echt in dominantie..Doe wat je nu doet,want ze moet weten dat het niet mag maar ik denk dat het allemaal gewoon goed komt gewoon veel geduld met ze hebben..Over een paar maanden zijn het hele andere beestjes..

Succes!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:41

ik zou zien te zorgen dat je dr in de handen krijgt, halstertje om en leren vaststaat, aan het lijf zitten ed.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:40

fokfanaat schreef:
ik zou zien te zorgen dat je dr in de handen krijgt, halstertje om en leren vaststaat, aan het lijf zitten ed.

_/-\o_ Helaas had de fokker dat ook vanaf week drie al zelf kunnen doen, het veulen opvoeden. Ik heb mijn lastige veulen met 10 dagen ook geleerd vast te staan, dat na 14 dagen niet meer gedaan, maar nu ze zes maanden oud is kan ik haar zo weer vastzetten zonder dat ze gaat hangen. Ook geen getrut met halsteren en aan een touwtje meelopen.
Aan haar lijf zitten was de eerste maanden ook een probleem, maar dat deed ik dan en passant als ik haar moeder stond te poetsen. Nu kan ik aan alles zitten, temperaturen, etc.
Jammer dat niet meer fokkers die investering doen zodat zij zelf en de kopers van hun veulens daar profijt van hebben.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:14

Ik heb niet alles gelezen maar gericht naar je trappen is erg dominant gedrag. Ik zou een stevige zweep/stok meenemen die je als verlengstuk van je arm kan gebruiken. Duidelijk jouw ruimte hiermee aangeven. Je hoeft haar niet te slaan, gewoon duidelijk naar haar wijzen als ze te dichtbij komt of haar even aanraken heeft ook al effect. Haalt ze gericht naar je uit, dan mag je best een flinke pets geven maar laat het daarna los. Niet boos blijven of je stem verheffen. Het gaat erom dat je een denkbeeldige cirkel om je heen getrokken hebt en daar mag zij niet in. Ja, pas als jij het zegt maar dan moet ze zich wel fatsoenlijk gedragen. Een stevige stok/zweep is ook heel handig om te beginnen met aanraken. Zo heb je net wat meer afstand tussen jouw lichaam en het veulen waardoor ze zich misschien minder snel bedreigd door je voelt. Belangrijk is dat je het ding ook echt als een verlengde van jezelf ziet, iets om mee te belonen en te straffen en om aan te geven wat je wil. Als je een zweep per definitie ziet als iets om alleen maar mee te straffen zal ze er alleen maar bang voor worden.

Al met al jammer dat er zo'n gat in de opvoeding ontstaan is maar het is wel op te lossen. Heb je er zelf niet veel vertrouwen in, dan zou ik het even aan een prof overlaten. Zorg ook dat je veulen voldoende contact heeft met andere paarden. Één leeftijdsgenootje vind ik wel een beetje emotionele armoe.

claire87w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:36

Nog effe een update.
Voorbije vrijdag, toen ik niet thuis was, heeft het merrieveulen nog eens (door de draad...) geslaan naar mijn jongste zus, die gewoon aan de draad stond te kijken. Paardje komt altijd meteen erg geinteresseerd kijken, maar blijkbaar had mijn zus dus een beweging gemaakt die niet in goede aard viel en dus heeft ze geslaan. Draad doormidden. Grote paniek. Maar alles terug onder controle.

Hebben dan het hele weekend in de weide gelopen om een nieuwe schuilstal te bouwen. Dus erg veel heel en weer geloop, onbekend materiaal in de weide, veel lawaai, etc. en daar reageert ze dus absoluut niet op.
Eten gaat ook een pak rustiger ondertussen. Renoir en Malice hebben al erg mooi door dat ze elk uit hun bak moeten eten. Malice probeert dikwijls nog bij Renoir te eten (ja, hij is dus echt haar grote boer bij wie ze bescherming zoekt). Maar Renoir vindt dat maar niks en jaagt haar dan weg, waardoor ze dus uiteindelijk toch bij haar eigen bak terechtkomt. Elk uit een aparte bak eten heeft ook als gevolg dat ze beiden VEEEEEL rustiger eten. Ze schrokken niet en zijn veel minder verschietachtig.

Merrie is wel nog altijd erg wantrouwig naar elke bewezig of elk geluid dat door een "mens" gemaakt wordt.

Ik zie echter wel vordering buiten twee weken geleden. Gelukkig is ze ongelofelijk nieuwsgierig. Ze verschiet dus erg snel maar komt wel altijd meteen terug. Ik weet dus niet wat er vrijdag bij mn zus misgegaan is, maar als ik in de weide sta en ze verschiet, loopt ze nu wel achteruit, ipv zich om te draaien. Dus die reflex heb ik er toch al in kunnen werken.

Momenteel mag er van mij dus niemand zonder mij in de weide tot ik ze wat meer kan vertrouwen. Maar ik heb er nu toch goede hoop op. Ik wou gewoon dat het allemaal wat sneller zou gaan want ze moeten binnenkort ontwormd en geent worden...

Wat echt kak is: de halsters werden te klein, maar waren zodanig stroef dat ik ze onmogelijk op de weide op een subtiele manier kon vergroten. Van zodra ik te hard begon te trekken, rukte Renoir zich los en liep weg. Heb ze dus beiden moeten losklikken en afdoen om ze te vergroten. Nu moet ik de nieuwe dus op de weide terug aankrijgen... (vorige hebben we op de trailer aangedaan)

Ach ja, ik zal maar wennen aan elke week een nieuwe uitdaging :)