Slaan is een compleet normale reactie mbt dominantie. Niet elk veulen is hetzelfde, wees blij dat jij een braaf ding hebt. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Slaan is een compleet normale reactie mbt dominantie. Niet elk veulen is hetzelfde, wees blij dat jij een braaf ding hebt.
claire87w schreef:Ik heb gisteren geprobeerd de merrie te straffen, maar van zodra ik aanstalte maak om haar een mep te geven
uryanne schreef:Ik ben ook blij met je aanvulling. Zo zie ja maar weer wat wat extra info kan doen![]()
Succes met je veulens!
p.s. vraag blijft wel; waarom heb je dan een topic geopend? Je hebt het probleem toch al bijna zelf opgelost?
Cassidy schreef:Voorbeeld - work in progress filmpje, dus geen gelikte demonstratie waarin het paard al weet wat de bedoeling is - van een uit het wild gevangen Mustang.
Zie de ontwikkeling van het paard....
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0
Dat is grondwerk!
Saars schreef:Hallo, ik weet niet of ik je kan helpen, maar bij deze.
Dit veulen moet de rangorde leren. Zij mocht misschien bij de merries waarbij ze op de wei stond, de baas spelen, of misschien had ze een dominante moeder (leidermerrie) en heeft ze dat gedrag in extreme mate overgenomen. Het hengstje waar ze bijstaat is, zoals ik het ervaar, onderdanig en dus is het haar weide. Laat haar dan eens zien dat het jouw weide is. Bescherm je gezicht, knieën en andere plaatsen waar je geen hoeven wil hebben goed en vraag zeker iemand mee om te helpen, en probeer dan misschien dit. Zet voor je begint een stuk van de weide af met haar alleen en zo weinig mogelijk afleiding (liefst hengstje wegbrengen.) Het gaat nu tussen jij en haar...
Een paard kijkt een ander paard recht in de ogen om te zeggen: ik wil staan waar jij nu staat, want ik sta boven jou. Dat is de basis van alles bij paarden. Een paard dat uit de weg gaat voor een ander, dàt is de rangorde. Kijk je veulen recht aan, maak je groot, sla met een longeerzweep of iets anders op de grond (maak veel lawaai!). Als ze wil aanvallen, niet tonen dat je bang bent! Jij bent de sterkste (ook al is dat misschien niet echt zo!) Jaag haar weg en ga op de plaats staan waar zij eerst stond. Jaag haar van die plaats verder rond in de wei. Als ze weer stilstaat, doe je weer hetzelfde.
Als alles goed gaat, zal ze hierdoor respect krijgen voor je. Ze zal zelf de signalen doorgeven wanneer ze je wil gehoorzamen, en dan kan je ermee stoppen, belonen, en de weide uitgaan.
(Lees ook: principe van de join-up)
fokfanaat schreef:ik zou zien te zorgen dat je dr in de handen krijgt, halstertje om en leren vaststaat, aan het lijf zitten ed.
Helaas had de fokker dat ook vanaf week drie al zelf kunnen doen, het veulen opvoeden. Ik heb mijn lastige veulen met 10 dagen ook geleerd vast te staan, dat na 14 dagen niet meer gedaan, maar nu ze zes maanden oud is kan ik haar zo weer vastzetten zonder dat ze gaat hangen. Ook geen getrut met halsteren en aan een touwtje meelopen.