ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:59

Correct. En veel mensen denken inderdaad dat je vriendjes moest worden, maar niks vriendjes. Master and servant noem ik het.

De grenzen zijn niet gelijk in het begin goed aangegeven en daar maakt zo'n paard heel dankbaar gebruik van.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 03:03

Lovely schreef:
Active, ik was het erg eens met jou post over dat je met geknuffel niks bereikt :D. Heel erg veel mensen gaan met paarden om vanuit de gedachte 'als ik lief doe tegen hem, doe hij ook vast wel lief tegen mij', maar dat is met paarden een volstrekt verkeerde aanpak. Kijk, heb je een ouder paard waar je een goede band mee hebt, dan kun je hem zoveel aaien en knuffelen als je wilt, maar met een jong paard niet.

In_black, ik ben daar dus ook een beetje bang voor omdat dat dier nog vaak genoeg zal proberen om toch een beetje teveel te kleven, teveel in haar ruimte, toch een klein knauwtje, even een klein onschuldig hapje en als dat maar vaak genoeg lukt tilt hij vanzelf wel weer een beentje op.

Ik zie gewoon dingen voorbij komen die ik vaak heb gezien en wat ik vaak heb mis zien gaan. Paard moet gewoon paard zijn en baas moet leider zijn.
Niet in de ruimte van de baas komen en luisteren naar de commando's

en dat eigen inititatief...............ja das bij mensen zo, maar niet bij paarden miz.

Anoniem

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 03:20

Grond in geboord? Dat is niet de bedoeling, maar als het zo door gaat wordt TS straks door het paard de grond in geboord en dat is al zeker niet de bedoeling.

Active, ik ben met je eens dat paarden niet zo van initiatief zijn. Ja, van aangeleerd initiatief, maar dat is gewoon een reactie die ooit ontstaan is en ten onrechte als initiatief wordt betiteld. Mensen verwarren paarden vaak met honden enzo. Honden zijn dieren die moeten jagen voor hun prooi en die dus een strategie moeten hebben om de prooi ook daadwerkelijk te vangen. Een paard hoeft dat allemaal niet, die vreet alleen maar dingen die stil staan of liggen en dat maakt de natuur anders en ook de set van eigenschappen die het van die natuur mee krijgt. Initiatief hoort daar niet bij.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 03:31

Lovely schreef:
Grond in geboord? Dat is niet de bedoeling, maar als het zo door gaat wordt TS straks door het paard de grond in geboord en dat is al zeker niet de bedoeling.

Active, ik ben met je eens dat paarden niet zo van initiatief zijn. Ja, van aangeleerd initiatief, maar dat is gewoon een reactie die ooit ontstaan is en ten onrechte als initiatief wordt betiteld. Mensen verwarren paarden vaak met honden enzo. Honden zijn dieren die moeten jagen voor hun prooi en die dus een strategie moeten hebben om de prooi ook daadwerkelijk te vangen. Een paard hoeft dat allemaal niet, die vreet alleen maar dingen die stil staan of liggen en dat maakt de natuur anders en ook de set van eigenschappen die het van die natuur mee krijgt. Initiatief hoort daar niet bij.

ze vergeten dat honden en katten dieren zijn die hun prooi vangen, en paarden zoeken hun gras, mos, bos enz. Das een wereld van verschil

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:09

Idd proberen dat hij niet tot stijgeren kan komen, maar dat valt met een hittepetit niet mee :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:27

Ze heeft al profi hulp gezocht. Laat die met haar aan de gang gaan!

Alles wat hier wordt gezegd is allemaal goed bedoeld, maar waardeloos advies. Je kunt helemaal niet stellen dat je het paard maar gewoon een pak rammel moet geven als je het paard niet kent, niet gezien hebt en al helemaal niet als je niet weet hoe de eigenaar met het paard is.

Wie zegt mij dat zij wel consequent genoeg is? En dan moet het paard het maar ontgelden aan de hand van een topic op bokt?

Ik heb ook wel eens een paard staatsgevaarlijk uit de opfok gehaald en nee, daar was ook niet mee gewerkt (want hij stond in de groep). Dat paard haalde zeer gericht uit en vocht je bijna naar de grond. Zelfs de dierenarts bestempelde dit paard als een hufter. En ja, het was een lastpak, een behoorlijke zelfs, maar met de juiste aanpak, door hem op de juiste manier in het werk te zetten en hem in een gepaste groep te plaatsen is dat paard kuikenmak geworden.

Een flink pak rammel zou dat paard enkel gevaarlijker gemaakt hebben. Het paard was door alle wisselingen ontzettend onzeker geworden (zo sta je 2,5 jaar in de groep en zo wordt je ineens de kudde uitgehaald, verplaatst en kom je in een vreemde stal, dat doet wat met zo n diertje en niet elk dier gaat daar goed mee om). Zijn onzekerheid uitte zich vechtgedrag, letterlijk vechten voor zijn leven.

Zo n paard flink afrossen gaat met 1 sessie zeker niet het gewenste resultaat geven (want als hij echt gevaarlijk is, dan gaat echt wel meer tijd overheen. Die schikt zich niet zomaar door een flinkedosis geweld en doet hij dat wel, dan was hij kennelijk toch zo gevaarlijk niet :') ) en maakt al helemaal niet dat hij daar makker van wordt. Je bevestigd enkel zijn gevoel dat hij een reden heeft om met alles en iedereen te willen en vooral te moeten vechten.

Natuurlijk, ik laat mij ook niet schoppen. Maar het is aan jou als trainer om ervoor te zorgen dat je niet in de positie wordt gebracht dat hij je kan schoppen. Dan ben je al te laat, achteraf corrigeren heeft geen nut. Je moet het voor zijn. Alleen dan kun je hem dat afleren en van daaruit met hem gaan werken en hem leren dat het gedrag wat hij vertoond geen effect heeft en hij er niets mee opschiet,

Maar nogmaals, laat dit alsjeblieft aan professionals over die het paard hebben gezien, het kan wel tig oorzaken hebben.

Je moet de oorzaak weten, vooraleer je weet of je ervoor straffen kan (wat mijns inziens lang niet altijd de oplossing is, straffen is vechten, en je moet voorkomen dat hij met je vecht, je wilt hem iets afleren in plaats van aanleren. Een corrigerende tik kan best wel eens nodig zijn, maar dat is niet waar hier over gesproken wordt! Hier wordt keihard gesproken over het ordinair afrossen van een dier. Iets wat compleet zinloos is).

Het is zo makkelijk om via een beeldscherm advies te geven, maar het is o zo knullig als er dadelijk op de voorpagina een topic genaamd: "Vrouw overlijdt na aanvaring paard", komt te staan...

Maar ja, wie ben ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:56

Suelza,, ik voel me niet echt aangesproken door je bericht omdat je het hebt over ordinair afrossen en dat zegt mij niks. Bovendien ken je mij niet en heb je mij nooit gezien en kun je je dus ook geen beeld vormen over de manier van omgaan met paarden zoals ik die gewend ben. Dat geeft niks hoor, ik krijg wel vaker het verwijt dat ik niks weet van lastige paarden omdat die van mij altijd braaf zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:04

Lovely schreef:
Suelza,, ik voel me niet echt aangesproken door je bericht

Dan is dat alleen maar mooi... Daar ben ik blij om.

Citaat:
Bovendien ken je mij niet

Dat heb je mij ook niet horen zeggen.

Citaat:
ik krijg wel vaker het verwijt dat ik niks weet van lastige paarden omdat die van mij altijd braaf zijn.

Waar staat dat ik jou iets verwijt? En of jouw paarden braaf zijn weet ik niet, want ik ken ze niet.

Nutteloze discussie overigens. Ik denk dat de essentie van mijn bericht duidelijk is en dat jij heel goed begrijpt wat ik ermee probeer te zeggen.

Edit: mooi onderschrift btw!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:10

@ Suelza: eindelijk een wijze bijdrage....
Aan de hand van het verhaal van ts (dus zonder hands on ervaring met dit betreffende paard) moet het grootste stuk hout van stal gehaald worden om hem eens even flink zijn koppige hoofd in te beuken...
Het moge duidelijk zijn dat ts deze aanpak al heeft 'geprobeerd' en dat dit geen enkel effect heeft.

Ik ben het met Suelza eens dat een prof er beter mee aan de slag kan gaan. De meest staatsgevaarlijke paarden worden lammeren in handen van de juiste mensen, en die mensen doen dat niet per definitie met een pak rammel... in de meeste gevallen blijkt dat niet nodig.
Een paard dat zich dermate vervelend opstelt, zich zo aanstelt, zich zo 'over the top' gedraagt is eerder een onzeker paard dan een zelfverzekerd paard.... het heeft blijkbaar nooit leiding gekregen...

Enfin, hopelijk boeken ts en deze prof snel vooruitgang. Het is schokkend om te lezen hoeveel mensen gaan rammen. Ik heb net een groene ruin gekocht, werk met hem aan de hand en wilde een beetje stelling in draf vragen... Ineens draait hij mij zijn achterhand toe, waarop iemand roept: kijk uit, hij gaat je trappen. Ik keek naar hem en feitelijk draaide hij me alleen zijn kont toe omdat hij liever traversmatig van me af wilde lopen omdat hij scheef is als een banaan en ieder vorm van buiging op die kant zeer ongemakkelijk voor hem is... Veel mensen hadden hem een knal gegeven denk ik..... Dit is natuurlijk geen schokkend gedrag, maar het geeft aan hoe makkelijk mensen gedrag verkeerd interpreteren.

De vraag is namelijk: heeft het paard je echt geraakt? Heeft het je gebeten of geschopt? Heb je de blauwe plekken bij wijze van spreken op je lijf staan? Nee? Dan wil het paard niet gericht aanvallen maar je wel dringend iets duidelijk maken. Een paard dat lijkt te schoppen, slaan of bijten zal dat altijd lukken als het dat echt wil.... Doet het dat niet, dan probeert het je op zeer indringende wijze iets duidelijk te maken.... En ja, wellicht dat het gewoon leiderschap nodig heeft.

Tot slot @ Lovely: je hebt geen paarden gaf je eerder al eens aan in en discussie.... dus dan kunnen mensen je niet verwijten dat je makke lammeren hebt lijkt me? Dat lijkt me geen onderwerp van gesprek.... Niet zinvol om te praten over dieren die er niet zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:16

Ninx, wat goedkoop :). Sinds een maandje heb ik geen paarden meer, maar moet ik dan die afgelopen 30 jaar ervaring maar vergeten? Overigens ben ik wel met je eens dat het paard in kwestie 'wellicht gewoon leiderschap nodig heeft'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:16

In_Black schreef:
Correct. En veel mensen denken inderdaad dat je vriendjes moest worden, maar niks vriendjes. Master and servant noem ik het.

De grenzen zijn niet gelijk in het begin goed aangegeven en daar maakt zo'n paard heel dankbaar gebruik van.

Juist die superioriteit die de mens zichzelf toedicht is gevaarlijk. Je 'timmert' het bordje 'ik ben de baas' aan je deur, maar vaak blijkt uit een reeks hele kleine handelingen (voor een paard relevante zaken) dat men geen echte 'leider' is.

Je hoogste doel zou niet moeten zijn dat je 'de baas' bent, maar een 'samenwerking' aan gaat waarin respect vanzelfsprekend is... die vanzelfsprekendheid is echter weer alleen weggelegd wanneer je consequent en duidelijk bent.... en dat kan vaak zonder rammen.

Je wilt immers een paard dat MET je werkt en niet alleen VOOR je werkt omdat het bang is voor de consequenties wanneer het dat niet doet....

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:20

ik vind het vreemd dat iedereen zomaar via internet kan zien waarom het paard zich zo gedraagt.
ik denk dat je geen advies kan geven voordat je dit zelf gezien hebt, ieder paard is anders, iedere mens-paard combinatie is anders.
om maar te roepen van geef hem op zijn flikker,sla er op los is denk ik niet echt handig aangezien niemand hier ziet wat er precies gebeurt op dat moment.
dat hij aangepakt en opgevoed moet worden is wel duidelijk, maar zoek er alsjeblieft professionele hulp bij, iemand die jullie begeleid, advies geeft etc.
het probleem ligt waarschijnlijk in de combinatie tussen mens en paard.
probeer die verhouding zelf goed te krijgen onder begeleiding van professione hulp.
als je besluit om hem weg te brengen zodat ze intensief met hem aan de slag kunnen, zorg dan wel dat ze jou ook begeleiden in het leren omgaan met hem.
Laatst bijgewerkt door veneri op 06-10-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:20

Leiderschap is wel iets wat je moet begrijpen, daar begint het mee. En belangrijker nog, het is iets dat het paard moet begrijpen met zijn beperkte denkvermogen. Het is voor een paard ondoenlijk om onderscheid te moeten maken tussen samenwerken en meewerken en meer van die onzin. Hij moet zich gewoon normaal gedragen en niet naar de baas slaan. Als je daar uren over moet leuteren met je paard, dan krijg je de boodschap niet helder en het probleem niet opgelost.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:25

ik ben benieuwd hoe het met ts en haar paard nu gaat

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:31

Lovely schreef:
Ninx, wat goedkoop :). Sinds een maandje heb ik geen paarden meer, maar moet ik dan die afgelopen 30 jaar ervaring maar vergeten? Overigens ben ik wel met je eens dat het paard in kwestie 'wellicht gewoon leiderschap nodig heeft'.

De dag dat je me voor jan doedel liet zoeken naar een geschikte stalling in omgeving Amsterdam voor een fictief paard is wel even iets langer dan een maand geleden, die moeite wilde ik onze gespreksgenoten even besparen...

En over je laatste zin: een zelfverzekerde leider (paard) gebruikt nagenoeg geen geweld om leiding te geven. Het zijn vaak de paarden die balanceren op 1e en 2e rang (onzeker) die veel geweld toepassen... soms ook raadselachtig nutteloos. Zijn ze maar aan het jagen rond de hooiruif, en komen ondertussen door dat overdreven gedoe zelf niet aan eten toe... contra-productief.
Waarom er dus van dit soort agressieve leiders zijn is de vraag.... het is niet het algemene beeld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:34

Lovely schreef:
Leiderschap is wel iets wat je moet begrijpen, daar begint het mee. En belangrijker nog, het is iets dat het paard moet begrijpen met zijn beperkte denkvermogen. Het is voor een paard ondoenlijk om onderscheid te moeten maken tussen samenwerken en meewerken en meer van die onzin. Hij moet zich gewoon normaal gedragen en niet naar de baas slaan. Als je daar uren over moet leuteren met je paard, dan krijg je de boodschap niet helder en het probleem niet opgelost.

Een paard begrijpt dat uitstekend, misschien zelfs juist dankzij zijn beperkt denkvermogen en daarmee groter intuïtief vermogen.
Er is een groot onderscheid tussen een paard dat iets doet uit angst voor represailles en een paard dat iets doet omdat de leider (het baasje/ eigenaar) bijzonder duidelijk aangeeft dat het weet wat de bedoeling is. Voor het oog 'lijkt' het hetzelfde, maar in een later stadium stagneert het leerproces...
Ieder paard vind de meeste rust wanneer het kan volgen, en je volgt alleen iemand die duidelijk weet wat hij wil/ hoe hij dat wil en dat het volstrekt veilig is om te volgen.
Een rood aangelopen druktemaker met een zweep die hard staat te schreeuwen is niet iemand waarvan je denkt dat hij/ zij je wel even tussen de leeuwen op de prairie door zal sluizen...

Als je uren leuteren zegt weet ik niet waaraan je refereert.... ik mag aannemen dat niemand met thee en koekjes de taken tussen paard en baas verdeelt.

Nogmaals: raakt het paard je bewust bij het slaan of bijten? Of dreigt het alleen? Ben je ECHT geraakt... dat is de vraag.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:37

Agressie van een paard maar direct uitleggen als gebrek aan respect of leiderschap lijkt me nogal kort door de bocht. Het is duidelijk dat er een probleem is en als dat simpel op te lossen was geweest door "leiderschap"te tonen (overigens toon je dat niet met een pak slaag,je bent immers nog steeds zelf geen paard) dan was dit topic er niet geweest. Mensen koop een hond als je zo graag "de baas"uithangt.

Ik ben geen watje in de omgang met paarden maar een simpel pak slaag geef je slechts uit frustratie,emotie die in de omgang met een paard met ongewensd gedrag niets oplost danwel juist compliceerd.Dit heeft TS inmiddels zelf ondervonden,

Mijn advies aan TS zou hetzelfde zijn als die van een aantal vorige posts:probeer iemand te vinden die je kan leren hoe en waarom een paard reageert zoals hij doet,hoe je dingen kunt herkennen en hoe je daar op kan anticiperen en acteren.Er zal een wereld voor je open gaan en bovenal je paard veilig in de omgang maken en houden,succes

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:46

Ojee ik herken dit helemaal. Mijn merrie die ik helaas heb moeten laten inslapen in april was in het begin ook zo.
Ze was echt ook nog een baby toen ik haar kocht 3 jaar en had eigenlijk niet veel meer gezien als de hof bij de fokker. Dit waren oudere mensen die dan toch niet meer de kracht en de energie in het bezit hadden kwa opvoeding. De laatste maanden hadden ze wel wat meiden op stal die natuurlijk wel wisten hoe daar mee om te gaan maar toen was het er al eigenlijk allemaal ingeslopen.
Na goed ik heb haar idd gekocht en wist ook nog niet wat me allemaal stond te wachten want ze vertoonde dat gedrag toen nog niet.
Binnen de eerste 2 weken begon het wel wat vervelend te worden op stal. Na dat ze me voor de 4e keer een flinke trap had verkocht en ik al bont en blauw was was ik het beuh en heb haar een mep verkocht daar deed ik me zelf nog pijn mee. Maar goed niet leuk maar wel met als resultaat wederzijds respect en heeft nooit meer een pas verkeerd naar mij gedaan. Helaas wel enorm naar anderen ze werd echt een monster bij vreemden omdat ze hun gewoon niet vertrouwde. Bij mij was ze de rust zelf en een echte engel (mis haar nog iedere dag). Toch maar besloten om professionele hulp te halen zodat ze wat meer vertrouwen zou krijgen in de mens. Die hulp heb ik dik een jaar gehad waar ik heel blij mee ben geweest ze is daardoor heel erg verandert en heeft toen geleerd dat niet iedere vreemde haar iets geks wil maar begreep op een gegeven moment goed te filteren wie wel oke was en wie niet. Ze was speciaal en van die geeft het er niet veel maar als ze eenmaal voor je ging was geen berg te hoog voor der.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:47

Ik hoop dat ts hulp heeft gezocht die het paard niet een lesje wil leren,want dat ga je niet winnen met zo'n paard..Ik denk dat het een paard is die uit onzekerheid of pijn reageert door agressie te tonen..Dit soort paarden breek je niet weet ik uit eigen ervaring..Ik vind een tik af een toe ook niet verkeerd,maar wat sommigen hier adviseren vind ik echt belachelijk..Met dat soort methodes zul je het bij veel paarden wel redden om te breken(en mensen kunnen mooi hun eigen frustraties kwijt),maar met paarden die het niet pikken als ze vinden dat ze niet eerlijk behandeld worden word het alleen maar erger..Je moet kijken waar het probleem vandaan komt en hem voor zijn zodat je zijn gedrag kan doorbreken voordat hij iets kan doen door hem bijvoorbeeld iets te laten doe wat hij goed kan en wat hij leuk vind..In een kudde volwassen paarden plaatsen werkt ook erg goed(die dominanter zijn)..Het is erg leuk om te zien hoe oudere paarden de jonkies op kunnen voeden,neemt ons mensen erg veel werk uit handen..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:49

[quote="Asyaa"]Huil wat je wilt. Elk paard wat ik in de hand heb weet dondersgoed dat ik hem helemaal kapot trap als hij/zij/het waagt mij aan te vallen. Bijkomend feit is wel dat ik me niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst ben aangevallen.

Wat ben ik blij dat ik geen personen in mijn omgeving heb zoals jij. Ga jij lekker paarden die je aanvallen helemaal kapot trappen, hoop voor jou dat ze niet hetzelfde met je doen ook al vraagt zo'n metaliteit daar natuurlijk wel om.

TS...ik ken een vergelijkbare situatie, paard had problemen met zijn rug. Ook een jong dier, heeft er al een dierenarts naar gekeken?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:55

Mijn begeleiding heeft nooit geslagen of gedwongen of wat dan ook . Alleen iedere keer de reactie van mijn paard gelezen en daar op in gespeeld. We hebben zelfs een keer met de DA geoefend omdat ze die ook eng vond en iedereen heeft daar veel van geleerd.
Mijn advies is probeer medisch alles uit te sluiten en zoek dan professionele hulp. Ieder mens en dier verdient een kans zo ook dit paardje. Bijna alle reacties hebben een reden. Een reactie uit angst of paniek kan ook gevaarlijk zijn maar geen kwade bedoeling achter zitten. Paarden reageren bijna altijd vanuit zelf bescherming.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:58

DaphneR93 schreef:
Asyaa schreef:
Huil wat je wilt. Elk paard wat ik in de hand heb weet dondersgoed dat ik hem helemaal kapot trap als hij/zij/het waagt mij aan te vallen. Bijkomend feit is wel dat ik me niet meer kan herinneren wanneer ik voor het laatst ben aangevallen.

Wat ben ik blij dat ik geen personen in mijn omgeving heb zoals jij. Ga jij lekker paarden die je aanvallen helemaal kapot trappen, hoop voor jou dat ze niet hetzelfde met je doen ook al vraagt zo'n metaliteit daar natuurlijk wel om.

TS...ik ken een vergelijkbare situatie, paard had problemen met zijn rug. Ook een jong dier, heeft er al een dierenarts naar gekeken?

Wat Asyaa zegt is inderdaad schokkend... en dan schuilt er helaas ook nog een stukje verholen trots in zo'n grotesk verhaal...
Dat klopt natuurlijk van geen kant.
Wanneer iedereen ongewenst gedrag elimineert door alles kapot te trappen ziet de wereld er erg fraai uit denk ik ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:05

Ninx schreef:
Lovely schreef:

De dag dat je me voor jan doedel liet zoeken naar een geschikte stalling in omgeving Amsterdam voor een fictief paard is wel even iets langer dan een maand geleden, die moeite wilde ik onze gespreksgenoten even besparen...

En over je laatste zin: een zelfverzekerde leider (paard) gebruikt nagenoeg geen geweld om leiding te geven. Het zijn vaak de paarden die balanceren op 1e en 2e rang (onzeker) die veel geweld toepassen... soms ook raadselachtig nutteloos. Zijn ze maar aan het jagen rond de hooiruif, en komen ondertussen door dat overdreven gedoe zelf niet aan eten toe... contra-productief.
Waarom er dus van dit soort agressieve leiders zijn is de vraag.... het is niet het algemene beeld.

Oh sorry Ninx, het is alweer oktober natuurlijk 8)7 . Wil je het op de dag exact weten of lijkt het je interessanter te weten hoeveel etterbakjes ik in 30 jaar heb leren luisteren? Die balanceerden geen van allen op 1e en 2e rang trouwens, dat doen paarden namelijk helemaal niet. Ja, van die beesten die niet weten waar ze aan toe zijn omdat er teveel mee geleuterd wordt, die wel.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:15

Een paard moet volgens mijn zijn "mens" zien als zijn leider, net als met honden. Dus eigenlijk als mens moet je de kuddeleider zijn.
Lijkt mij dat deze ruin een dominantie probleem heeft, hij vecht duidelijk zijn positie als ondergeschikte aan.
Op zich zou het een goed idee zijn om zo'n paard in een groep paarden te zetten met veel dominante paarden want hij moet duidelijk nog leren wat zijn positie is.
Maar dan nog kan het zijn dat hij correcties van paarden wel accepteert en die van mensen niet.
Zit ook gewoon in zijn karakter, het ene paard is nou eenmaal een leider en de andere niet. Dit paard wil duidelijk graag een leider zijn..
Kan het niet zijn dat hij ook nog aan het puberen is dat hij gewoon tot zijn vierde of vijfde in de kudde moet blijven? Met dominante paarden die hem duidelijk maken hoe hij zich dient te gedragen? Misschien als hij wat volwassener is in zijn hoofd dat hij wat kalmeert.
Op de manege hadden we ook zo'n ruintje. Hij was nog heel jong, 3 jaar, en hij dacht nog dat hij hengst was. Hij besprong de merries en tijdens het rijden viel hij andere paarden aan. Ook met zadelen daagde hij je uit met zijn voorbenen.
Hij is een paar keer aangepakt door oudere paarden terwijl ze buiten stonden maar ook zelfs een paar keer tijdens het rijden door andere paarden die het niet pikten dat hij ze aanviel. Ook hebben een aantal goede ruiters hem tijdens het rijden aangepakt als hij probeerde aan te vallen, goed doordrijven en hem laten doorlopen. Hij heeft toen ook de hele zomer buitenritten gedaan met de groep. En nu is het eigenlijk een stuk beter. Hij probeert nog steeds dominant te zijn met paarden en mensen, maar als je hem al streng tospreekt is het eigenlijk al klaar. Hij zal altijd wel dominant blijven maar hij is wel hanteerbaar. Heeft dus wel even geduurt en hij is dus opgevoed uiteindelijk door de andere paarden en gewoon door aan het werk te gaan.
Voordeel van zijn karakter is wel dat hij goed alleen mee naar buiten kan en nergens bang voor is. Hij is heel zelfverzekerd en daardoor redelijk bomproof.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:21

Suelza schreef:
Ze heeft al profi hulp gezocht. Laat die met haar aan de gang gaan!

Alles wat hier wordt gezegd is allemaal goed bedoeld, maar waardeloos advies. Je kunt helemaal niet stellen dat je het paard maar gewoon een pak rammel moet geven als je het paard niet kent, niet gezien hebt en al helemaal niet als je niet weet hoe de eigenaar met het paard is.

Wie zegt mij dat zij wel consequent genoeg is? En dan moet het paard het maar ontgelden aan de hand van een topic op bokt?

Ik heb ook wel eens een paard staatsgevaarlijk uit de opfok gehaald en nee, daar was ook niet mee gewerkt (want hij stond in de groep). Dat paard haalde zeer gericht uit en vocht je bijna naar de grond. Zelfs de dierenarts bestempelde dit paard als een hufter. En ja, het was een lastpak, een behoorlijke zelfs, maar met de juiste aanpak, door hem op de juiste manier in het werk te zetten en hem in een gepaste groep te plaatsen is dat paard kuikenmak geworden.

Een flink pak rammel zou dat paard enkel gevaarlijker gemaakt hebben. Het paard was door alle wisselingen ontzettend onzeker geworden (zo sta je 2,5 jaar in de groep en zo wordt je ineens de kudde uitgehaald, verplaatst en kom je in een vreemde stal, dat doet wat met zo n diertje en niet elk dier gaat daar goed mee om). Zijn onzekerheid uitte zich vechtgedrag, letterlijk vechten voor zijn leven.

Zo n paard flink afrossen gaat met 1 sessie zeker niet het gewenste resultaat geven (want als hij echt gevaarlijk is, dan gaat echt wel meer tijd overheen. Die schikt zich niet zomaar door een flinkedosis geweld en doet hij dat wel, dan was hij kennelijk toch zo gevaarlijk niet :') ) en maakt al helemaal niet dat hij daar makker van wordt. Je bevestigd enkel zijn gevoel dat hij een reden heeft om met alles en iedereen te willen en vooral te moeten vechten.

Natuurlijk, ik laat mij ook niet schoppen. Maar het is aan jou als trainer om ervoor te zorgen dat je niet in de positie wordt gebracht dat hij je kan schoppen. Dan ben je al te laat, achteraf corrigeren heeft geen nut. Je moet het voor zijn. Alleen dan kun je hem dat afleren en van daaruit met hem gaan werken en hem leren dat het gedrag wat hij vertoond geen effect heeft en hij er niets mee opschiet,

Maar nogmaals, laat dit alsjeblieft aan professionals over die het paard hebben gezien, het kan wel tig oorzaken hebben.

Je moet de oorzaak weten, vooraleer je weet of je ervoor straffen kan (wat mijns inziens lang niet altijd de oplossing is, straffen is vechten, en je moet voorkomen dat hij met je vecht, je wilt hem iets afleren in plaats van aanleren. Een corrigerende tik kan best wel eens nodig zijn, maar dat is niet waar hier over gesproken wordt! Hier wordt keihard gesproken over het ordinair afrossen van een dier. Iets wat compleet zinloos is).

Het is zo makkelijk om via een beeldscherm advies te geven, maar het is o zo knullig als er dadelijk op de voorpagina een topic genaamd: "Vrouw overlijdt na aanvaring paard", komt te staan...

Maar ja, wie ben ik?

Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn..
Ik denk dat dit topic op dit moment vooral een topic is geworden waarn mensen hun gelijk over trainingsmethodes proberen te halen.
Ik wil dan ook vragen om hiermee te stoppen.
Een update zal ik zo snel mogelijk plaatsen, al open ik daar wel een ander topic voor.
Voor mij heeft dit topic nu geen toevooegende waarde meer en zal deze dan ook niet meer gebruiken. :)