Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Barcelano schreef:Ze hoeven niet te dekken, het is de natuur die de overhand gaat spelen.
En hengsten die niet gedekt hebben weten vaak echt wel wat ze met hun 5e been moeten doen...
dat is ingeprogameerd.
En zolang je dat niet in je oren wil/kan knopen ben je niet verantwoordelijk bezig
Cassidy schreef:bello2005 schreef:cassidy:
mij hoor je niet zeggen dat je je paard minder moet geven
maar je kunt wel voer uitkiezen wat hem/haar niet zo hitsig maakt!
En hoe beslis jij welk voer een paard nodig heeft om optimaal in de topsport te kunnen functioneren en daarbij succesvol te blijven, zonder dat je hem tekort doet?
Weet je, ik krijg de indruk dat jou referentiekader afwijkt van dat van mij. Een sober gehouden pony die hele dagen op het land staat, en een sportpaard op Grand Prix niveau, zijn niet te vergelijken.
En begin nu niet te bazelen dat ik land moet gaan zoeken voor mijn paarden, want ik kijk verder dan mijn eigen paarden en zie het complete plaatje. Doe jij duidelijk niet.
Cassidy schreef:Varekaj schreef:Het is ook niet omdat een paard bij jou iets niet doet, dat hij het ook niet bij een ander achterwege zal laten!
.
En daar gaat het mij nu om. Wat hij bij de eigenaar niet flikt, kan hij bij een ander, die ermee omgaat, weer wel proberen.
Dus als jij de enige bent die met een paard omgaat, en de grenzen duidelijk zijn, zal een hengst ze altijd uitproberen, maar als dat op tijd de kop in wordt gedrukt is dat goed.
Het probleem komt als er meerdere mensen met een hengst omgaan, die niet allemaal dezelfde regels hanteren.
Varekaj schreef:Ik heb niet zozeer dadelijk beslist om 'm over te kopen van men ex omdat het een hengst was, maar vooral omdat hij heel erg fijn is in de omgang, heeft mooi papier en past prima bij me qua maat. Het had evengoed weer een merrie kunnen zijn of een ruin.
Hij blijft nu gewoon hengst omdat ik wil weten of er optie is tot keuring, wat de opties zijn tot laten uitbrengen in de sport ook. Als het een ruin of merrie was geweest had ik hier niet bij stilgestaan, geef ik ook eerlijk toe, maar een hengst is toch net dat tikje anders en er is al paar keer vraag naar geweest en ik wil ook niet zomaar alles uitsluiten zonder de opties langs te gaan.
Moest hij nu compleet ongekend papier hebben of een bloedlijn waar niet echt veel op doorgefokt wordt, dan was het ook ballen eraf. Hij heeft echter papier van allemaal GGK dekhengsten die zelf top hebben gelopen, de merries van zowel vaders-als moederszijd komen uit mooie stam, dus dat geeft natuurlijk alweer een andere kijk op het zaakje
bello2005 schreef:varekaj:
het komt nu bij me over van dat je wilt profiteren van je hengst
als hij dadelijk ook goed word gekeurd, dat je hem dan gaat gebruiken voor de fok, om geld door hem te verdienen.
vind ik eerlijk gezegd niet netjes van je !
bello2005 schreef:wat is een paard wat op niveau rijdt minder waard dan een pony voor recreatie
ieder dier hoort lekker buiten te zijn en niet opgesloten te staan
ik hoor ook wel eens.. ja maar mijn paard heeft zoveel 1000e euros gekost..
ja,, wat is dat duurdere paard minder waard qua veel buiten lopen als een paard van 2000 euro ??
hoe meer je je paard buiten kunt zette hoe minder 'wild' hij zal zijn
ik bedoel ik zal jou eens 22 uur in de stal opsluiten, logisch dat je als een dulle door de weide rent..
logisch dat er dan meer kans is dat een paard kreupel word of wat dan ook
en ja, qua voer, uitproberen.. je kunt toch uitproberen waar je dier het beste op werk, zonder erg hitsig te zijn ??
maar je voelt je wel echt aangevallen,, zo uit je reactie op te merken
ik snap niet waarom ??
jij hebt JOU mening en ik de mijne.. PUNT
als hij dadelijk ook goed word gekeurd, dat je hem dan gaat gebruiken voor de fok, om geld door hem te verdienen.
bello2005 schreef:barcelano:
ik vind dat echt discriminatie
als een hengst niet welkom is, ik liep toen ook eens bij een stal tegen de paal
er waren geen hengsten welkom, maar zelf hadden ze wel een hengst fries
ik heb haar overtuigd dat de mijne super braaf is, en mocht het gelukkig wel proberen.
en ze stonden er laterna nog van te kijken hoe braaf die van mij was
ik was overigens wel de enige met een hengst daar
bello2005 schreef:wat ik nu ga zeggen is misschien zeer kort door de bocht maar:
stel je hebt een hond.. en je laat je hond bewijze van 5 keer ( of vaker) dekken op een jaar omdat jij dan extra geld hebt, is toch ook echt profiteren van je beestje.. en het dier word er echt niet gezonder op.
bello2005 schreef:barcelano:
maar als het dier geen geld opbrengt, word hij niet in zn waarde gelaten en dat vind ik sneu!
ja, maar rijden voor de fun of rijden en profiteren van je paard of dier vind ik zielig!
wat ik nu ga zeggen is misschien zeer kort door de bocht maar:
stel je hebt een hond.. en je laat je hond bewijze van 5 keer ( of vaker) dekken op een jaar omdat jij dan extra geld hebt, is toch ook echt profiteren van je beestje.. en het dier word er echt niet gezonder op.