een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:32

Ik zou er trouwens rap klaar mee zijn als anderen daar als subonderwerp in jouw topic over beginnen.
Zou gerust reageren met: is het jouw paard? Heb je er last van?
Ik gun hem lekker met vriendjes op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:33

Je paard moet het voer krijgen waar het recht op heeft, maar het is wel aan jou om dat zodanig uit te balanceren dat het paard er geen hinder van ondervindt.

Als een paard rondstuitert in de stal omdat je hem zo lang binnen houst maar toch zwaar doorvoert, dan heeft dat paard daar toch hinder van? Het kan immers de overbodige energie niet kwijt. Dan is het aan jou als eigenaar om het voerbeleid aan te passen naar iets waar wel alles in zit wat hij nodig heeft, maar waar hij niet van gaat ontploffen. Dat hoort mijn insziens ook bij het goed houden van paarden. paard heeft er geen lol aan en jij als eigenaar nog minder, tenzij je intensief wil oefenen in het rodeo rijden. En kans is groot dat je met zo'n paard ook nog andere mensen tot last bent. (Ik laat de hypernerveuze paarden van nature nu buiten beschouwing).

Is het ook niet aan jou als paardenhouder om eerst te kijken wat je kan bieden en dan pas te gaan oordelen wat voor paard je kiest? Als je enkel kan beschikken over een moddervette weide die een fructaan- en suikerbom is die je niet kan/mag/wil onderverdelen, dan ga je daar toch ook geen shetter of sober ras op droppen dat gevoelig is voor hoefbevangenheid?
Je gaat toch ook geen grote tinker of stevige BWP of KWPN van 1m80 in een stalletje van 2,5 x 3 droppen met een stukje paddock van amper 5 x 10 en 1 uurtje werk per dag? Komt zo vaak voor, maar da's toch niet goed nadenken voer waar je mee bezig bent?

Als iemand een hengst wil kopen en houden moet daar gewoon een uitgebreid zelfonderzoek aan vooraf gaan of het rendabel is én gezond voor het paard.
Of de mijne nu ooit GGK wordt of niet, ik kan hem ten alle tijde als hengst een paardwaardig leven geven met minimaal 1 maatje en zoveel mogelijk weidegang als nodig. Maar dat sluit niet uit dat ik hem alsnog laat ruinen natuurlijk.

En ikga ook akkoord dat ze echt wel weten waar dat 5e been voor dient, of ze al gedekt hebben of niet. De mijne weet het perfect, heeft nog nooit gedekt nochtans maar je hoeft er geen handleiding bij te stoppen hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Barcelano schreef:
Ze hoeven niet te dekken, het is de natuur die de overhand gaat spelen.
En hengsten die niet gedekt hebben weten vaak echt wel wat ze met hun 5e been moeten doen...
dat is ingeprogameerd.

En zolang je dat niet in je oren wil/kan knopen ben je niet verantwoordelijk bezig

Dat weten ze idd dondersgoed... betrap mijn verzorgpaard wel eens in de weide met een 5e been zijn ding te doen :Y)
Maar hij is verder goed hanteerbaar op eigen terrein, staat lekker op wei :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Cassidy schreef:
bello2005 schreef:
cassidy:

mij hoor je niet zeggen dat je je paard minder moet geven
maar je kunt wel voer uitkiezen wat hem/haar niet zo hitsig maakt!

En hoe beslis jij welk voer een paard nodig heeft om optimaal in de topsport te kunnen functioneren en daarbij succesvol te blijven, zonder dat je hem tekort doet?
Weet je, ik krijg de indruk dat jou referentiekader afwijkt van dat van mij. Een sober gehouden pony die hele dagen op het land staat, en een sportpaard op Grand Prix niveau, zijn niet te vergelijken.

En begin nu niet te bazelen dat ik land moet gaan zoeken voor mijn paarden, want ik kijk verder dan mijn eigen paarden en zie het complete plaatje. Doe jij duidelijk niet.

wat is een paard wat op niveau rijdt minder waard dan een pony voor recreatie
ieder dier hoort lekker buiten te zijn en niet opgesloten te staan
ik hoor ook wel eens.. ja maar mijn paard heeft zoveel 1000e euros gekost..
ja,, wat is dat duurdere paard minder waard qua veel buiten lopen als een paard van 2000 euro ??
hoe meer je je paard buiten kunt zette hoe minder 'wild' hij zal zijn
ik bedoel ik zal jou eens 22 uur in de stal opsluiten, logisch dat je als een dulle door de weide rent..
logisch dat er dan meer kans is dat een paard kreupel word of wat dan ook
en ja, qua voer, uitproberen.. je kunt toch uitproberen waar je dier het beste op werk, zonder erg hitsig te zijn ??
maar je voelt je wel echt aangevallen,, zo uit je reactie op te merken
ik snap niet waarom ??
jij hebt JOU mening en ik de mijne.. PUNT

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:36

Mijn arabische volbloed krijgt overgins gewoon het voer(pavo en muesli) wat hij nodig heeft.
Ik gaat dat niet verminderen om dat ik hem niet aan kan.
Dan moet ik anderen keuzes maken.

Barcelano mijn vorige kreeg gewoon haver...
Zodra jij alles in balans houd is er niks aan de hand.

En wat ik tot nu toe gezien heb om me heen is dat een hengst vaak net wat meer voer krijgt.
Ze verbruiken toch meer energie, ongeacht of je het ziet aan ze of niet, geestelijk verbuiken ze vaak ook al meer.

Die merrie van mij staat meer in het werk en wordt al dik van lucht...
De hengst moet otch echt meer krijgen wil ik hem in nette conditie houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:39

Cassidy schreef:
Varekaj schreef:
Het is ook niet omdat een paard bij jou iets niet doet, dat hij het ook niet bij een ander achterwege zal laten!

.

En daar gaat het mij nu om. Wat hij bij de eigenaar niet flikt, kan hij bij een ander, die ermee omgaat, weer wel proberen.
Dus als jij de enige bent die met een paard omgaat, en de grenzen duidelijk zijn, zal een hengst ze altijd uitproberen, maar als dat op tijd de kop in wordt gedrukt is dat goed.
Het probleem komt als er meerdere mensen met een hengst omgaan, die niet allemaal dezelfde regels hanteren.

Om die reden heb ik 2 andere personen achter de hand waarvan ik weet hoe ze met een hengst moeten omgaan en die op alle vlakken minstens even streng of zelf nog strenger zijn dan ikzelf. De 3e persoon wordt de uitbater van het pension waar ik deze winter naartoe ga. Heb deze dame meer dan genoeg aan het werk gezien met andere moeilijkere paarden en ik kan gerust zeggen dat hij in goede handen is. Als ik daar twijfel over zou hebben, dan zou hij daar ook niet op pension gaan :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:42

Ik zou een niet ggk hengst/hengst zonder echte potentie in de sport laten ruinen.
Waarom: hengst is gewoon lastiger (vaak) te houden. We ebben nu 2 2jarige hengsten pony en paard. Gaan samen snachts buiten dus hebben een prima leven. Pony is echt wakker terwijl paard zo mak als een lam is en geen idee heeft v zijn hengst zijn. Normaal zou ik in voorjaar dat ze 2 worden casterern maar pony gaat naar hengstenkeuring en paard kon daardoor bik hengst in wei blijven wat ook beter was omdat hij nu mooier uitgroeid.
Blijft de zwarte zo tam mag hij voorlopig hengst blijven gezien hij toch met een andere naar buiten kan en een potentieel toppaard is. Hij is voor verkop dus kunnen kopers altijd nog beslissen. Ze zijn er zo onderuit ;). Als hij lastig word gaan ze eraf, we hebben veel merries/veulens dus zon lastige heer kunnen we niet gebruiken.

Helaas zie ik nog vaak mensen die het "cool"(ofzo?) vinden om een "hengst" te rijden...
Deze dieren staan vaak in pension waar Ze alleen in stapmolen komen als eigenaar er is. Ze zijn niet eens goedgekeurd, zijn uitgegroeid en hebben weinig potentie in mijn ogen (potentie noem ik int niveau, deze hebben in het m al moeite)
Hopelijk gaan ze hierover ook regels opstellen in nieuwe welzijnswet.
Overigens zeg ik niet dat wel ggk hengsten zo'n goed sociaal leven hebben helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:49

Ik heb niet zozeer dadelijk beslist om 'm over te kopen van men ex omdat het een hengst was, maar vooral omdat hij heel erg fijn is in de omgang, heeft mooi papier en past prima bij me qua maat. Het had evengoed weer een merrie kunnen zijn of een ruin.

Hij blijft nu gewoon hengst omdat ik wil weten of er optie is tot keuring, wat de opties zijn tot laten uitbrengen in de sport ook. Als het een ruin of merrie was geweest had ik hier niet bij stilgestaan, geef ik ook eerlijk toe, maar een hengst is toch net dat tikje anders en er is al paar keer vraag naar geweest en ik wil ook niet zomaar alles uitsluiten zonder de opties langs te gaan.

Moest hij nu compleet ongekend papier hebben of een bloedlijn waar niet echt veel op doorgefokt wordt, dan was het ook ballen eraf. Hij heeft echter papier van allemaal GGK dekhengsten die zelf top hebben gelopen, de merries van zowel vaders-als moederszijd komen uit mooie stam, dus dat geeft natuurlijk alweer een andere kijk op het zaakje :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:52

colette_007:

zo ken ik er nog iemand
een meisje wat ik ken, wilt ook graag een hengst
en ze wil hem dan bij mij stallen
ik heb haar duidelijk gezegd dat ze moet weten wat ze aanschaft..
ze geeft namelijk al aan een jong dier te willen aanschaffen, zelf in te rijden etc.
en van min 1.60m
ik heb er allemaal geen problemen mee, maar waar ik wel een probleem mee heb is dat ze een hengst wilt om te hebben.
maar de concequenties waar ze tegenaan gaat lopen, realiseert ze niet
ik heb haar ook duidelijk aangegeven dat ik haar wil helpen, en dat als de hengst na mijn stal komt dat hij ook absoluut NIET gecastreert gaat worden!
ze geeft aan dat ze niet iedere dag kan komen, heb haar hier ook duidelijk in verteld dat dat wel zal moeten bij een paard die je aan het inrijden bent
ik hoop dat ze dit goed tot haar opneemt, want heb absoluut geen zin om hier met haar over te 'ruzieen'.

maar dat is dus ook een voorbeeld van .. oohh hengst hebbe hebbe hebbe..
maar gewoon niet weten hoe ze er mee om moeten gaan..
en door zo'n mensen zal de brave hengst uitsterven!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:54

Varekaj schreef:
Ik heb niet zozeer dadelijk beslist om 'm over te kopen van men ex omdat het een hengst was, maar vooral omdat hij heel erg fijn is in de omgang, heeft mooi papier en past prima bij me qua maat. Het had evengoed weer een merrie kunnen zijn of een ruin.

Hij blijft nu gewoon hengst omdat ik wil weten of er optie is tot keuring, wat de opties zijn tot laten uitbrengen in de sport ook. Als het een ruin of merrie was geweest had ik hier niet bij stilgestaan, geef ik ook eerlijk toe, maar een hengst is toch net dat tikje anders en er is al paar keer vraag naar geweest en ik wil ook niet zomaar alles uitsluiten zonder de opties langs te gaan.

Moest hij nu compleet ongekend papier hebben of een bloedlijn waar niet echt veel op doorgefokt wordt, dan was het ook ballen eraf. Hij heeft echter papier van allemaal GGK dekhengsten die zelf top hebben gelopen, de merries van zowel vaders-als moederszijd komen uit mooie stam, dus dat geeft natuurlijk alweer een andere kijk op het zaakje :)

Zo is het bij mijn 1e hengst ook gekomen.
Fokker adviseerde om hem naar de HK te brengen.
Hij bleek scid vrij etc te zijn en werd GGK.
Dan ga je je toekomst anders plannen.

De hengst die ik nu heb, had geen slechte punten op de show, hoge punten voor beweging.
Heeft type.
Dus gaan we volgend jaar de premie keuring proberen.

En ik heb altijd back up plannen hoor :)
Ze zijn er zo afgehaald, er op plakken is zo moeilijk :+

Er zijn trouwens zat stallen die geen hengsten aannemen.
Aan de ene kant balen voor de mensen die er wel mee om kunnen gaan, aan de andere kant is het soort van veiligheid...

Hoorde laatst iemand dat er ergens zelfs een stal is waar alleen ruinen mogen komen :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:56

varekaj:

het komt nu bij me over van dat je wilt profiteren van je hengst
als hij dadelijk ook goed word gekeurd, dat je hem dan gaat gebruiken voor de fok, om geld door hem te verdienen.
vind ik eerlijk gezegd niet netjes van je !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:59

bello2005 schreef:
varekaj:

als hij dadelijk ook goed word gekeurd, dat je hem dan gaat gebruiken voor de fok, om geld door hem te verdienen.

Waarom niet als dat mogelijk is.
Verdient hij mooi zijn stalling geld terug :+

En iedereen profiteert van zijn paard.
Je rijd er toch op en maakt er gebruik van.

Als je een merrie dekt, profiteer je dan ook.

Nee je laat ze een paard waardig bestaan leiden en dat is waar dieren aan denken.Voortplanten........
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 09-09-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:00

Barcelano schreef:
Ze zijn er zo afgehaald, er op plakken is zo moeilijk :+

Ja dat is helemaal waar! _/-\o_

bello2005

barcelano:

ik vind dat echt discriminatie
als een hengst niet welkom is, ik liep toen ook eens bij een stal tegen de paal
er waren geen hengsten welkom, maar zelf hadden ze wel een hengst fries
ik heb haar overtuigd dat de mijne super braaf is, en mocht het gelukkig wel proberen.
en ze stonden er laterna nog van te kijken hoe braaf die van mij was
ik was overigens wel de enige met een hengst daar

Cassidy

bello2005 schreef:
wat is een paard wat op niveau rijdt minder waard dan een pony voor recreatie
ieder dier hoort lekker buiten te zijn en niet opgesloten te staan
ik hoor ook wel eens.. ja maar mijn paard heeft zoveel 1000e euros gekost..
ja,, wat is dat duurdere paard minder waard qua veel buiten lopen als een paard van 2000 euro ??
hoe meer je je paard buiten kunt zette hoe minder 'wild' hij zal zijn
ik bedoel ik zal jou eens 22 uur in de stal opsluiten, logisch dat je als een dulle door de weide rent..
logisch dat er dan meer kans is dat een paard kreupel word of wat dan ook
en ja, qua voer, uitproberen.. je kunt toch uitproberen waar je dier het beste op werk, zonder erg hitsig te zijn ??
maar je voelt je wel echt aangevallen,, zo uit je reactie op te merken
ik snap niet waarom ??
jij hebt JOU mening en ik de mijne.. PUNT

Jij begint hier over waardes van paarden, daar heb ik het nooit over gehad.
Ik zeg alleen dat een athleet een wat andere benadering nodig heeft dan een sober gehouden recreatiepony. Qua benadering, omgang, werk, voer en huisvesting.

Je eerder geplaatste vergelijking over het castreren van een eventuele vriend of man omdat ik bang zou zijn dat hij anderen zwanger maakt, heb ik maar even als hersenloos gekakel terzijde geschoven. Al zou het bij sommige mannen echt niet verkeerd zijn om daar ook de hormonen aan banden te leggen of helemaal uit te schakelen. Menig serieverkrachter zou er rustiger van worden...en menige vrouw/moeder/kind rustiger kunnen slapen.

Jij heb besloten om je paarden natural te houden, en dat is jouw keuze. Ik kies ervoor om dat niet te doen. En dat is mijn keuze.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:01

bello2005 schreef:
varekaj:

Paarden kosten genoeg.
Waarom zou een paard niet een bijdrage mogen leveren in zijn eigen onderhoud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:02

De meeste die mijn 2 paarden kennen zien liever mijn hengst komen dan mijn merrie, de dame heeft nogal een reputatie :+ Maar dat is dan meestal bij mensen die er amper mee overweg kunnen.

Op de stal waar ik deze zomer met beide tijdelijk stond wegens omstandigheden en waar ik vorige winter stond (en nu dus ook terug naartoe ga) hebben ze wel goede ervaring met paarden en die vinden mijn merrie weer 1 van de makkelijkste paarden die er zijn als je er consequent mee omgaat. ook de boer waar ik op zomerpension stond vindt de hengst prima in omgang. We hebben alleen een stroomdraadje voor z'n deur moeten spannen, dus zijn hoofd kan niet buiten. Niet omdat hij anders aan de merrie kan ruiken, dat gaf geen problemen. Maar hij had de onhebbelijke gewoonte het waterkraantje open te prutsen en het hele erf blank te zetten :+

@Bello: Ik heb geen intenties om ervan te profiteren, als hij niet GGK wordt dan blijft hij gewoon lekker mijn maatje. Ik heb mijn paarden in de eerste plaats om er lol mee te trappen. Of er nu ballen onder hangen of niet, maakt me niet zoveel uit, zou hem niet meer kunnen missen en dan gaan we gewoon lekker samen hobbelen :)
Maar het is nu eenmaal zo dat er een mooie bloedlijn achter zit, er is al vraag naar geweest en tgoh, waarom niet proberen? Ik zie mezelf daar trouwens niet eens in slagen, ik zou eerder meedoen voor de grap dan met echt serieuze intenties om hem GGK te krijgen. Lukt het, mooi, dan gaan we daarin verder. Lukt het niet, och, hebben we die ervaring ook weer gehad :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:03

bello2005 schreef:
barcelano:

ik vind dat echt discriminatie
als een hengst niet welkom is, ik liep toen ook eens bij een stal tegen de paal
er waren geen hengsten welkom, maar zelf hadden ze wel een hengst fries
ik heb haar overtuigd dat de mijne super braaf is, en mocht het gelukkig wel proberen.
en ze stonden er laterna nog van te kijken hoe braaf die van mij was
ik was overigens wel de enige met een hengst daar

Maar helaas zijn er ook mensen zat die het verzieken en in godsnaam laat die ze alsjeblieft dan wel hun hengst castereren.

Er zijn vaak zat gevaarlijke sitiaties ontstaan waarbij een hengst betrokken was....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:04

barcelano:

maar als het dier geen geld opbrengt, word hij niet in zn waarde gelaten en dat vind ik sneu!

ja, maar rijden voor de fun of rijden en profiteren van je paard of dier vind ik zielig!

wat ik nu ga zeggen is misschien zeer kort door de bocht maar:
stel je hebt een hond.. en je laat je hond bewijze van 5 keer ( of vaker) dekken op een jaar omdat jij dan extra geld hebt, is toch ook echt profiteren van je beestje.. en het dier word er echt niet gezonder op.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:05

bello2005 schreef:
varekaj:

Jij hebt duidelijk geen idee wat het kost om het traject tot goedkeuring te doorlopen....dan moet je al heel flink dekken wil je er aan verdienen, ik vind dit een hele lage opmerking naar Varekaj!

Verder ga ik mee met Cassidy (respect voor je geduld ook) en denk ik dat een aantal mensen in dit topic zichzelf aardig overschatten...nog nooit een hengst een baal stro zien dekken vanuit het niets zeker. Leuk vooral degene die twee hengsten bij elkaar heeft staan en verwacht dat dit goed blijft gaan...ik ben zeer benieuwd naar het moment dat er een keer een (al dan niet hengstige) merrie in de buurt is waar een van beiden serieuze interesse in heeft, kijken of het dan nog vriendjes zijn, of dat je er dan eentje meteen kan laten afmaken (als dat nog nodig is tenminste).

Ik vind trouwens ook dat als je toch besluit je in het openbaar met een hengst te begeven, je vooral niet moet verwachten dat andere mensen rekening met jou houden...als dat nodig is heb je gewoon thuis te blijven. Ik heb weleens een wedstrijd gereden waarbij ik erg blij was dat ik op dat moment op mijn ruin zat ipv mijn merrie hoor, waar het verstand van die mensen zat...I don't know. Gelukkig zijn de hengsten die ik tegenkom in de hogere klassen doorgaans heel goed op ruiter en begeleider gefocussed en vooral, worden ze gewoon direct aan het werk gezet. Totaal geen last van, en dus ook geen problemen mee.

Trouwens bello, je wil dat ze hengst blijven, maar als ze dan vervolgens mogen dekken (wat ze volgens mij helemaaal niet erg vinden) is het in een keer zielig? kromme redenatie...

bello2005

barcelano:

en daarom zeg ik altijd, weet wat je je aanschaf
als je met een bepaald ras of geslacht niet om kunt gaan laten staan
ook al is die ooh zo mooi..

Cassidy

bello2005 schreef:
stel je hebt een hond.. en je laat je hond bewijze van 5 keer ( of vaker) dekken op een jaar omdat jij dan extra geld hebt, is toch ook echt profiteren van je beestje.. en het dier word er echt niet gezonder op.

Whoehaha, jij wilt een hengst, maar van dekken wordt een dier niet gezonder?
O, veeg me op, briljant gewoon!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:08

esther87:

het gaat mij erom dat er genoeg mensen, die echt profiteren van hun dier!.. en als het dier niet meer goed genoeg is, weg moet..
vind je dat eerlijk tegenover je paard ??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:08

bello2005 schreef:
barcelano:

maar als het dier geen geld opbrengt, word hij niet in zn waarde gelaten en dat vind ik sneu!

ja, maar rijden voor de fun of rijden en profiteren van je paard of dier vind ik zielig!

Nee hoor dan maak je gewoon een carriere omzwaai.
Castereren en lekker genieten van wedstrijd rijden of weet ik het wat....

En ook al brengt je hengst geld op, niet iedereen gaat het dan als een ding zien wat geld oplevert.
Er zijn ook zat mensen die het als hun vriendje blijven zien waar ze lol mee hebben.

En brengt het geen geld op........Prima je hebt dan alsnog plezier van al het anderen wat je met je paard doet...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:09

cassidy:

je leest het fout
hier gaat het over het vrouwelijk geslacht
zal ik eens ieder jaar een jongen op jou los laten dat je ieder jaar weer zwanger bent
wedde dat je niet gezonder word ??
zoiets noemt men profiteren van het dier
en is het dier niet meer goed genoeg dan kan het dier oprotten ..