Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:22

Angela_28 schreef:
tjoppie schreef:
ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.

Mijn paard heeft een schuilstal en staat daar niet in. Wel vind ik het belangrijk dat hij die keuze heeft. Als je een paard 24/7 buiten zet hoeft dat niet alleen op gras of modder te zijn he :o . Wij hebben stukken zand, kiezel en bestrating erbij zodat ze kunnen kiezen op welke ondergrond ze staan. En paddocks/weides met zowel zon als schaduw. En dat paarden het prettiger vinden op stal met bepaalde temperaturen geloof ik niet meer. Heb je daar dan verwarming of airco? Als een paard kan schuilen bij extreme temperaturen kan dat natuurlijk, maar dat hoeft niet in een box of opgesloten in een stal naar mijn mening. Ik heb het beiden lange tijd gezien en ik zie gewoon gelukkigere en fijnere paarden als ze 24/7 buiten staan. Dat er een schuilstal/gelegenheid en zon en schaduw moet zijn is voor mij een must....

Dan heb jij het toch goed voor elkaar? Ik heb even het voor jou belangrijke stukje dik gemaakt in de post die je van mij quote
Ik ben zeker van mening dat een paard het prettiger vind op een koele stal dan in de brandende zon, dat is ook zeker wat mijn ervaring mij geleerd heeft. Op warme zonnige dagen gaan ze overdag naar binnen tussen 12 en 6, daarna gewoon weer naar buiten. In lange periodes van vorst en winterse buien gaan ze rond 8 uur naar binnen om er rond 9 uur weer uit te gaan. En mijn ervaring is dat ze daar helemaal niks onder lijden, sterker nog dat dit hun gezondheid, uitstraling baat omdat ze geen aanslag hoeven te doen op hun reserves om warm te blijven.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:31

Dat kan dat het jouw ervaring is dat dit werkt. Voor mij is op stal/in een box geen optie, daar ben ik heel "volhardend" in :o . Vroeger had ik het wel zo en toen werkte het voor mij ook. Lange periodes op wei maar ook periodes en de nacht op stal. Nu ik 24/7 buiten ervaar zou ik zelf niet anders meer willen. Dat een paardenlichaam ervoor werkt om warm te blijven tijdens kou of niet te warm te worden bij hitte vind ik niet meer dan normaal. Zo werkt een (paarden)lichaam. Dat doet ons lichaam immers ook... Ik denk niet dat mijn paard daar extra reserves voor aan moet spreken, het hoort er gewoon bij...

Schuilmogelijkheid/schaduw vind ik wel belangrijk. Je geeft inderdaad aan dat het daar wel eens aan scheelt als mensen paarden op een weiland hebben staan en dat klopt. Het hoeft eigenlijk niet eens een dak te hebben... Als het maar aan een kant schaduw geeft op alle momenten van de dag en als ze met flinke regen en wind (vooral tegelijk kunnen ze soms aardig vervelend vinden) maar uit de wind kunnen gaan staan. Dat voldoet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:34

Met deze stelling hebben we dan een boel verwaarloosde Shetten in NL.
Vindt daar maar eens een passende ruiter voor...
Of tellen de Shets niet, omdat het pony's zijn? :x :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:36

Angela_28 schreef:
Dat kan dat het jouw ervaring is dat dit werkt. Voor mij is op stal/in een box geen optie, daar ben ik heel "volhardend" in :o . Vroeger had ik het wel zo en toen werkte het voor mij ook. Lange periodes op wei maar ook periodes en de nacht op stal. Nu ik 24/7 buiten ervaar zou ik zelf niet anders meer willen. Dat een paardenlichaam ervoor werkt om warm te blijven tijdens kou of niet te warm te worden bij hitte vind ik niet meer dan normaal. Zo werkt een (paarden)lichaam. Dat doet ons lichaam immers ook... Ik denk niet dat mijn paard daar extra reserves voor aan moet spreken, het hoort er gewoon bij...

Schuilmogelijkheid/schaduw vind ik wel belangrijk. Je geeft inderdaad aan dat het daar wel eens aan scheelt als mensen paarden op een weiland hebben staan en dat klopt. Het hoeft eigenlijk niet eens een dak te hebben... Als het maar aan een kant schaduw geeft op alle momenten van de dag en als ze met flinke regen en wind (vooral tegelijk kunnen ze soms aardig vervelend vinden) maar uit de wind kunnen gaan staan. Dat voldoet.

Ik laat mijn paarden niet onnodig "lijden" omdat ik een visie/mening heb. Ik kan wel van alles vinden, maar mijn paarden zijn leidend in mijn acties. Fijn dat het voor jouw paard wel werkt, voor de mijne niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:37

Met Shetten die hun leven slijten in een weitje en waar verder nooit iets mee gedaan wordt,
die vind ik inderdaad verwaarloosd.
Behalve als ze in een goede kudde op een heel flink terrein wonen.
Het gaat niet alleen om het rijden.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:40

Oei, zeg je nu voorzichtig dat ik mijn paard laat "lijden" omdat ik een visie/mening heb? Of lees ik het verkeerd? Dat is namelijk niet zo. Mijn visie/mening is ontstaan door het "leren en beginnen" in de traditionele wereld. Daarna ben ik in contact gekomen met "Natuurlijk paardhouden" en daar trof ik in een keer veel relaxtere en ook gezondere paarden aan. Dus mijn visie/mening is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt in de praktijk. Natuurlijk werkt het een voor het ene paard wel en het andere niet maar ik denk dat ieder paard 24/7 buiten kan staan. :o

Maar goed, gaat een beetje offtopic nu en meningen blijven altijd verschillen natuurlijk. ;)
Laatst bijgewerkt door Angela_28 op 09-07-11 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:41

MarvanTom schreef:
Met deze stelling hebben we dan een boel verwaarloosde Shetten in NL.
Vindt daar maar eens een passende ruiter voor...
Of tellen de Shets niet, omdat het pony's zijn? :x :D

_O- Daar zeg je zo iets! En wat dacht je van al die enters en twenters? Die groeien ook vaak zo op... De mijne althans wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:47

mika11 schreef:
Met Shetten die hun leven slijten in een weitje en waar verder nooit iets mee gedaan wordt,
die vind ik inderdaad verwaarloosd.
Behalve als ze in een goede kudde op een heel flink terrein wonen.
Het gaat niet alleen om het rijden.

Dan worden die van ons ook verwaarloosd, die gaan hoogst waarschijnlijk hun leven slijten als grasmaaiers.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:19

Angela schreef:
enkel 24/7 in de wei KAN verwaarlozing zijn. Als de eigenaar niet naar de paarden omkijkt, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld kreupelheden, wondjes, lange hoeven of niet werkende waterbakken over het hoofd gezien worden. Een paard dat "alleen maar staat te staan met vriendjes" maar waar wel naar omgekeken wordt, heeft waarschijnlijk eerder een gouden plekje. Al geloof ik wel dat veel paarden ook graag eens de wereld buiten hun wei zien, maar dat maakt het nog geen verwaarlozing als dat niet gebeurt.

Dit vind ik een hele mooie post en sluit me hier volledig bij aan :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:49

Angela_28 schreef:
Oei, zeg je nu voorzichtig dat ik mijn paard laat "lijden" omdat ik een visie/mening heb? Of lees ik het verkeerd? Dat is namelijk niet zo. Mijn visie/mening is ontstaan door het "leren en beginnen" in de traditionele wereld. Daarna ben ik in contact gekomen met "Natuurlijk paardhouden" en daar trof ik in een keer veel relaxtere en ook gezondere paarden aan. Dus mijn visie/mening is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt in de praktijk. Natuurlijk werkt het een voor het ene paard wel en het andere niet maar ik denk dat ieder paard 24/7 buiten kan staan. :o

Maar goed, gaat een beetje offtopic nu en meningen blijven altijd verschillen natuurlijk. ;)

Ze ik dat? of vul je dat voor jezelf in? Ik geef aan wat mijn denkwijze is en dat het paard bepaald hoe ik handel. Niet een of andere stroming of zienswijze zoals bijvoorbeeld Natuurlijk Paardenhouden., of natuurlijk bekappen, of noem er nog maar een paar.

Ik heb ook gezegd dat jij het blijkbaar prima voor elkaar hebt mbt schuilmogelijkheden, derhalve snap ik niet dat jij deze post van mij je persoonlijk aantrekt. Ik geef alleen mijn visie op het corect houden van paarden weer, en dat is dat het paard zelf altijd leidend moet zijn in de manier van houden, niet de ideeen van de eigenaar. Ik weet dat de mijne niet gelukkig zijn in de hete zon, dan zijn ze gelukkiger op stal. Ik weet dat de mijne heel veel last hebben van dazen, dan zijn ze gelukkiger op stal. De combinatie zon en dazen maakt ze zelfs ernstig ongelukkig. Dan kan ik koste wat het kost vinden dat mijn paarden 24/7 buiten MOETEN zijn, maar daar maak ik ze niet blij mee, dus gaan ze naar binnen op die dagen.

gohya

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:43

citaat: Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond.

Dat is wat JIJ vind en denkt en meerdere mensen.
Wij denken voor de paarden omdat wij het in de zomer te warm vinden buiten en in de winter te koud.
Het is dus onzin om te zeggen dat ze op stal beter staan bij warm of koud weer.Want wij weten dat gewoonweg niet.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:47

Gho, dan heb ik hier 2 voorbeelden van zéér ernstige verwaarlozing :=
Wat een onzin zeg !
Mijn oudste merrie staat nu al eventjes met pensioen omdat ze het rijden gewoon niet meer aan kan, ze heeft haar oude dag bereikt, haar benen gaan niet meer zo goed mee dus van mij verdiend ze een leventje als grasmaaier :)
En dan nog mijn ponymerrie van 23 jaar, heb ik nu bijna een jaar en wordt nog heel af en toe door mij eventjes in de weide gereden maar daar stopt het ook, ponylief heeft een heel leven als manegepony achter de rug dus zij verdiend haar pensioen ook zeker wel !

Als je je paard nu eenmaal niet meer kunt berijden, zwier ze dan de weide op, wat is daar mis mee ? :)
Zolang ze idd verzorgd worden en voldoende eten, beschutting enz. hebben zie ik hier geen enkel probleem in.

Liever op de weide en niets doen, dan een sportpaard dat 24/7 op stal staat en enkel eruit komt om te werken ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:48

nee hoor dat is niet wat ik vind of denk, dat is wat ik van mijn paarden lees. Heeft niks met mijn denkwijze te maken, maar alles met het gedrag van mijn paarden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:04

Zarco
Een paard met pensioen dat op de wei staat, dat is toch ook goed.

Maar pony's en paarden die vanaf jongs af aan al worden gebruikt als grasmaaier.
Verder ook geen aandacht van mensen krijgen, behalve water en voer, smid en dierenarts.
Die dus hun leven lang niks anders zien dan hun stukje weiland.
Daarvan vind ik dat die dieren wel wat tekort komen in hun leven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:06

tjoppie schreef:
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.

Dus ik mishandel mijn paard volgens jou? _O-

(hij heeft wel struiken, riet en bomen, maar geen schuilstal). Joh, kom eens kijken hoe mijn paard erbij staat en blijf dan meteen even een paar uurtjes zitten om te observeren. Denk dat je deze vrij kortzichtige mening dan heel snel bijgesteld hebt. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:13

Ik weet niet meer wie het net zei, maar onze buitenkudde trekt juist heel erg rond bij ons op het (enorme) land. En ze maken regelmatig een sprintje. Schitterend om te zien. Mijn paard is namelijk gek, die rent graag voor de lol rond, is speels en dolgelukkig buiten. Zomer en winter. En die koude winters van de laatste paar jaar doen hem nog meer goed, dan die regenachtige gure winters van een paar jaar terug. Goed ruwvoer voeren en reserves heeft hij genoeg.

Ik heb hem wel eens binnen gehad vanwege blessures, wat een drama. Hij was doodongelukkig. Ik vind het erg vermoeiend dat veel mensen maar vast blijven houden aan 'binnen zetten, want dat is lekker voor ze'. Nou, niet voor de mijne en dat geldt voor zijn hele kudde, eerlijk gezegd. Ik geloof niet dat die paarden nou zo heel anders zijn dan anderen. En dan heb ik het over gezonde paarden. Voor oude of zieke paarden (paarden met minder weerstand) is het een ander verhaal, daar heb ik ook zeker begrip voor. Maar voor zo'n gezond, sterk paardje als ik heb, is het paradijs, het buitenleven. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:17

Maar het gaat er helemaal niet over dat een paard 24/7 of dagdelen op stal staat.

Het gaat erom dat zelfs paarden die 24/7 buiten staan dingen tekort kunnen komen.
Zelfs als ze verder goed te eten en te drinken hebben.
Dat betekent niet dat ze dan perse gereden moeten worden.
Er zijn zoveel andere dingen.

Eigenlijk moet de vraag zijn:
Hoe hou je een paard die 24/7 buiten leeft lichamelijk en geestelijk gezond?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:23

Twiggy2008 schreef:
tjoppie schreef:

Dus ik mishandel mijn paard volgens jou? _O-

(hij heeft wel struiken, riet en bomen, maar geen schuilstal). Joh, kom eens kijken hoe mijn paard erbij staat en blijf dan meteen even een paar uurtjes zitten om te observeren. Denk dat je deze vrij kortzichtige mening dan heel snel bijgesteld hebt. :D

ik denk niet dat ik mijn kortzichtige mening bijstel omdat een enkeling (waaronder jij) wel begrijpen wat wel en niet belangrijk is voor een buitenpaard. Het merendeel van de mensen welke zo nodig hun paard 24/7 buiten hebben, hebben geen tot weinig schuilgelegenheid, geen bomen, geen schaduw, geen plaats waar de paarden kunnen schuilen voor de dazen. Ik heb mijn onderzoek gedaan, en ik weet dat jij dat wel hebt. Ik snap derhalve ook niet dat jij je aangesproken voelt door mijn post.
Bomen zijn uitstekende schuilstallen! In de regel staan er geen bomen in weiland. Jij staat in een natuurgebied als ik het goed begrepen heb, en behoorlijk nog wat hectares ook, dan heb je het over een hele andere orde van 24/7 buiten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:32

tjoppie schreef:
ik denk niet dat ik mijn kortzichtige mening bijstel omdat een enkeling (waaronder jij) wel begrijpen wat wel en niet belangrijk is voor een buitenpaard. Het merendeel van de mensen welke zo nodig hun paard 24/7 buiten hebben, hebben geen tot weinig schuilgelegenheid, geen bomen, geen schaduw, geen plaats waar de paarden kunnen schuilen voor de dazen. Ik heb mijn onderzoek gedaan, en ik weet dat jij dat wel hebt. Ik snap derhalve ook niet dat jij je aangesproken voelt door mijn post.
Bomen zijn uitstekende schuilstallen! In de regel staan er geen bomen in weiland. Jij staat in een natuurgebied als ik het goed begrepen heb, en behoorlijk nog wat hectares ook, dan heb je het over een hele andere orde van 24/7 buiten!

Tjoppie, ik ken in mijn omgeving erg veel buitenpaarden en die staan er vaak ietsje anders bij dan de mijne (minder ruimte bijvoorbeeld), maar hebben het echt niet slecht, hoor. Ik heb echt meer te doen met de vele binnenpaarden, die ik helaas ook in mijn directe omgeving veel ken. ;(
Vooral in de winter is het hier drama. Het weer is in NL vrij mild trouwens.

Wij hebben ook paarden staan op stukken waar geen bomen staan momenteel. Het zijn mijn paarden niet, maar het scheelt wel dat het bv bij ons op het land altijd al een beetje waait. Ze staan er echt niet zielig bij, is gewoon onzin. Dit zijn overigens paarden die 's winters binnen staan. Je ziet ze zo enorm opbloeien, wat een fysieke en mentale verandering zie je elk jaar weer bij ze. Ik vind dat fascinerend, maar tegelijkertijd ook confronterend om te zien. Je ziet echt zo'n verschil tussen het zomerleven en het winterleven. Vandaar dat ik zo overtuigd ben dat paarden gewoon zoveel mogelijk buiten horen!

Wat ik niet ok vind, is dat je zo stellig zegt dat 24/7 buiten mishandeling is. Dat is gewoon niet waar! Als paarden goed verzorgt en gecheckt worden en niet alleen staan, is het zoveel fijner dan binnen staan. Daarbij is dat geklooi in een kudde, door paarden 's avonds weer binnen te halen en dus te isoleren van de rest (zo is het bij ons in dat geval) gewoon niet goed voor de saamhorigheid van de groep. Juist 's avonds zie je hoe hecht ze zijn, spelen ze vaak, is het echt hun tijd met elkaar zonder de mens. :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:34

Hoe doen die mensen het dan met dazen? of zitten er bij jullie niet zo heel veel? Hoe doen die mensen het dan met brandende zon waar de paarden niet voor kunnen schuilen?

Ik vind een paard laten lijden omdat je als eigenaan een overtuiging hebt altijd mishandeling, en ik vind dat een paard lijd als deze in de volle zon van de dazen mag "genieten"

Zoals ik al zei, jij zit in een heel ander kaliber paard buiten houden. Jouw paard kan onder de bomen schuilen, kan kilometers lopen en ontdekken. Dat is een wereld van verschil met het paard dat op die halve hectare zonder enige schuilmogelijkheid buiten mag staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:38

Mijn paard staat dan wel niet 24 uur buiten maar wel altijd overdag en 's avonds.
Zij heeft een vliegenkap om en elke dag spray ik haar in met anti dazen spray.
Maar het kan best zijn dat dit 'tegen natuurlijk' is en dat sommige mensen dit daarom niet doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:39

Dazen zitten hier niet zoveel nee, valt erg mee. Wij hebben wel de knuttentijd gehad (mei/juni), maar dat is prima te doen, hoor.
Als je paard gek wordt van de insecten, dat is natuurlijk verschrikkelijk. Ben ik helemaal met je eens. Maar dat is hier niet aan de orde.

De eigenaren laten de paarden gewoon staan. De meesten hebben wel wat bomen/struiken naast het land, maar het ligt er ook aan hoe de zon staat. Wat mij al jaren opvalt is dat de paarden gewoon niet schuilen. Ze gaan middenin de zon staan, middenin het land. :+
En maar grazen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:41

mika11 schreef:
Mijn paard staat dan wel niet 24 uur buiten maar wel altijd overdag en 's avonds.
Zij heeft een vliegenkap om en elke dag spray ik haar in met anti dazen spray.
Maar het kan best zijn dat dit 'tegen natuurlijk' is en dat sommige mensen dit daarom niet doen.

Ik heb een vliegenkap in de kast liggen, die alleen te voorschijn komt indien mijn paard's hoofd zwart is van de vliegen of als hij bv ontstoken ogen heeft van die beesten. Het eerste jaar dat ik hem had, zat hij onder de vliegen, maar dat is inmiddels niet meer aan de orde. Het ene paard trekt om de een of andere reden meer vliegen aan dan het andere paard. Net als dat de ene mens altijd geprikt wordt door muggen en een ander nauwelijks.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:43

Ja, bij ons staat er 1 Fries en die heeft altijd de meeste last van vliegen en dazen.
Waarschijnlijk door z'n zwarte kleur, dat hij warmer wordt of zo.
Mijn paard kreeg traanogen van al die vliegen, vandaar de vliegenkap.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:45

Mijn paard staat nu in de schaduw maar loopt het liefst in de zon. Op de andere weide is geen schaduw maar heb nou echt niet het idee dat ze dat missen.
En onder de vliegen, tja, daar hebben ze op stal toch net zo goed last van of als je buiten gaat rijden? Zou dat een reden moeten zijn om ze binnen te houden dan?