Angela_28 schreef:tjoppie schreef:ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.
Mijn paard heeft een schuilstal en staat daar niet in. Wel vind ik het belangrijk dat hij die keuze heeft. Als je een paard 24/7 buiten zet hoeft dat niet alleen op gras of modder te zijn he. Wij hebben stukken zand, kiezel en bestrating erbij zodat ze kunnen kiezen op welke ondergrond ze staan. En paddocks/weides met zowel zon als schaduw. En dat paarden het prettiger vinden op stal met bepaalde temperaturen geloof ik niet meer. Heb je daar dan verwarming of airco? Als een paard kan schuilen bij extreme temperaturen kan dat natuurlijk, maar dat hoeft niet in een box of opgesloten in een stal naar mijn mening. Ik heb het beiden lange tijd gezien en ik zie gewoon gelukkigere en fijnere paarden als ze 24/7 buiten staan. Dat er een schuilstal/gelegenheid en zon en schaduw moet zijn is voor mij een must....
Dan heb jij het toch goed voor elkaar? Ik heb even het voor jou belangrijke stukje dik gemaakt in de post die je van mij quote
Ik ben zeker van mening dat een paard het prettiger vind op een koele stal dan in de brandende zon, dat is ook zeker wat mijn ervaring mij geleerd heeft. Op warme zonnige dagen gaan ze overdag naar binnen tussen 12 en 6, daarna gewoon weer naar buiten. In lange periodes van vorst en winterse buien gaan ze rond 8 uur naar binnen om er rond 9 uur weer uit te gaan. En mijn ervaring is dat ze daar helemaal niks onder lijden, sterker nog dat dit hun gezondheid, uitstraling baat omdat ze geen aanslag hoeven te doen op hun reserves om warm te blijven.