Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kostolany schreef:Even iets heel anders waar niet snel aangedacht wordt. Maar krijgt ze niet gewoon veelste veel krachtvoer te eten? Probeer het eens met alleen veel goed hooi en klein beetje brokken als ze werkt? Want vaak schuilt daar ook een hoop ellende in. Veel suikers wat ook niet bevordelijk is voor zomerexceem:)
Daarbij maak een mix van technieken en methodes die bij het paard passen. Een hele methode volgen is vaak op de lange termijn ook niet alles omdat je per paard ook verschillend bent. Daarbij we blijven bij leren in deze tijden toch hoe dingen nog beter kunnen werken bij je paard. En die methodes blijven vaak hangen als ze iets hebben gevonden wat op veel paarden lijkt te werken:) Maar..als je net als ik een uitzonder paard heb wat het echt niet zomaar doet:) Pas je aan aan het paard met je methode die je toepast. Leer van verschillende meesters;) Niet een is mijn ervaring met een paard wat niet wilde laden. En mijn paard is zwaar beledigd als je hem in zijn gezicht iets vraagt:) Die is meer van subtiler vragen maar wel duidelijke taal. Hij bot tegen mij ik bot terug. Hij lief ik lief enz. Mijn paard was niet bang voor trailer maar wilde gewoon niet mee:) En nu loopt hij spontaan de trailer in terwijl ik naast de klep sta. Dit is aangeleerd op de Chris Irwin methode..maar had daarvoor al een reks andere technieken gehad van meesters (monty roberts, trailerladen.com enz) die bij mijn paard niet gewerkt hebben en het alleen maar erger maakte. Maar wilde toch van huis weg. Dus blijven zoeken enleren wat wel werkt bij ons samen. Terwijl ik in die cursus ook weer andere dingen geleerd heb die wel weer werkte bij mijn paard. Dus van elke meester kun je iets leren wat bij jou en je paard past en blijf daarin dicht bij je eigen gevoel jij kent het paard tenslotte het beste en weet wat ewerkt en wat niet. Want je moet jezelf ook goed voelen bij de techniek die gebruikt wordt anders is het gedoemd te mislukken zeg maar:) Dus mix het op gevoel..en leer van verschillende en pak eruit wat jullie past;)
appiesjappie schreef:ik heb advies gekregen van de hoefsmid om haar muesli zonder haver te geven zodat ze toch bepaalde suplementen binnen krijgt tegen het jeuken omdat ze met de basisbrok dat anders niet binnen krijgt. en ze krijgt pavo havervrije brok. lijkt me niet echt krachtvoer. en het is niet dat ik alleen luister naar de mensen die met mij mee praten. Ik neem iedereen zijn of haar advies over of probeer ik maar ik kan niet elke keeer gaan wisselen. Dee een zegt de ander zegt dat. en ik kan niet na een maand deze muesli geprobeerd te hebben zeggen dat het werkt dat zaleven duren. als het zou werken. ik moet ook iets de kans geven of het werkt ja of te nee.
broadway schreef:Ik ben bang dat Lady wel degelijk een probleem rond de heup/rug/achterbeen had, dat haar gedrag mede daardoor en ook de zg zomerexceem is ontstaan maar ook de reden waarom je niet bij de achterbenen mocht komen !!!
Psychisch zag je zo snel een verbetering komen, dat ik denk dat ze zichzelf voorbij gelopen/gerend/gesprongen is dwz dat ze in haar hoofd zich goed begon te voelen en boven haar kunnen afvloeien....net als dat jij van blijheid een sprongetje maakt en je daarbij blesseerd...!
Normaal gesproken kan een jong paard veel hebben, wordt het er voorzichtiger door... in dit geval is het moeilijk te doorgronden omdat er al iets gaande was...dus eigenlijk een blessure op een blessure ....
Het is natuurlijk heel zuur ,want het ging zo goed...een les die je nooit weer vergeet (omstandigheden kunnen het karakter van een paard heel anders doen lijken dan dat het is)...maar een paard op de wei is een paard zonder toezicht en die kun je niet "in toom houden"...
Dit paard had veel kwaliteiten maar ook een tekortkoming/blessure waardoor het duidelijk haar ei niet kwijt kon met alle gevolgen van dien !
Ik wil jouw een groot compliment geven dat je je , ondanks dat het niet jouw paard was, zo voor haar ingezet hebt en haar niet de handel in hebt geduwd...je hebt haar een eerlijke kans gegeven !!!
Laat horen hoe het verder gaat...is er nog een lichtpuntje ???
appiesjappie schreef:jongens we hebben al besloten om haar zelf in te laten slapen dus geen boze gezichten hier!!