moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:08

Ennnn....hoe gaat het nu met Lady /jullie ?

appiesjappie

Re: moeilijk paard en waarschijnlijk zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:46

hoi,
we zijn net terug van een weekje vakantie en ik ga er vanmiddag weer naar toe.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:48

Nee hoor. We hebben de eenvoudigste brok en meusli zonder haver lijkt me geen krachtvoer.

Kostolany schreef:
Even iets heel anders waar niet snel aangedacht wordt. Maar krijgt ze niet gewoon veelste veel krachtvoer te eten? Probeer het eens met alleen veel goed hooi en klein beetje brokken als ze werkt? Want vaak schuilt daar ook een hoop ellende in. Veel suikers wat ook niet bevordelijk is voor zomerexceem:)

Daarbij maak een mix van technieken en methodes die bij het paard passen. Een hele methode volgen is vaak op de lange termijn ook niet alles omdat je per paard ook verschillend bent. Daarbij we blijven bij leren in deze tijden toch hoe dingen nog beter kunnen werken bij je paard. En die methodes blijven vaak hangen als ze iets hebben gevonden wat op veel paarden lijkt te werken:) Maar..als je net als ik een uitzonder paard heb wat het echt niet zomaar doet:) Pas je aan aan het paard met je methode die je toepast. Leer van verschillende meesters;) Niet een is mijn ervaring met een paard wat niet wilde laden. En mijn paard is zwaar beledigd als je hem in zijn gezicht iets vraagt:) Die is meer van subtiler vragen maar wel duidelijke taal. Hij bot tegen mij ik bot terug. Hij lief ik lief enz. Mijn paard was niet bang voor trailer maar wilde gewoon niet mee:) En nu loopt hij spontaan de trailer in terwijl ik naast de klep sta. Dit is aangeleerd op de Chris Irwin methode..maar had daarvoor al een reks andere technieken gehad van meesters (monty roberts, trailerladen.com enz) die bij mijn paard niet gewerkt hebben en het alleen maar erger maakte. Maar wilde toch van huis weg. Dus blijven zoeken enleren wat wel werkt bij ons samen. Terwijl ik in die cursus ook weer andere dingen geleerd heb die wel weer werkte bij mijn paard. Dus van elke meester kun je iets leren wat bij jou en je paard past en blijf daarin dicht bij je eigen gevoel jij kent het paard tenslotte het beste en weet wat ewerkt en wat niet. Want je moet jezelf ook goed voelen bij de techniek die gebruikt wordt anders is het gedoemd te mislukken zeg maar:) Dus mix het op gevoel..en leer van verschillende en pak eruit wat jullie past;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:39

Ik krijg al langer het idee dat je alleen maar wil luisteren naar mensen die met je meepraten, en alle andere nuttige adviezen van ervaren paardenmensen niet tot je doordringen. BROK EN MUESLI IS KRACHTVOER!!! Er zit altijd energie en zeker suiker in krachtvoer. Voor een paard wat niet werkt, op het gras staat, hooi krijgt en jeuk heeft is dit dus TE VEEL.
Stoppen met dat krachtvoer is een advies wat al veel eerder in dit topic gegeven is, en in verband met haar gedrag, en in verband met de jeuk, misschien wordt het tijd dat je eens gaat luisteren!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:05

ik heb advies gekregen van de hoefsmid om haar muesli zonder haver te geven zodat ze toch bepaalde suplementen binnen krijgt tegen het jeuken omdat ze met de basisbrok dat anders niet binnen krijgt. en ze krijgt pavo havervrije brok. lijkt me niet echt krachtvoer. en het is niet dat ik alleen luister naar de mensen die met mij mee praten. Ik neem iedereen zijn of haar advies over of probeer ik maar ik kan niet elke keeer gaan wisselen. Dee een zegt de ander zegt dat. en ik kan niet na een maand deze muesli geprobeerd te hebben zeggen dat het werkt dat zaleven duren. als het zou werken. ik moet ook iets de kans geven of het werkt ja of te nee.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:30

Ook een arme broksoort of muesli valt onder de categorie krachtvoer.
Zie voor duidelijkheid: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

Voor de vitaminen en mineralen zijn andere oplissingen als Pavo Summerfit http://www.pavo.nl/producten/uniek/pavo+summerfit, al zit je met een goede kwaliteit ruwvoer niet gauw in de gevarenzone.

Uit recente onderzoeken lijkt inderdaad te volgen dat zomereczeem verergert bij een suikerrijk dieet. En over de relatie suiker en gedrag is al heel veel geschreven. o.a. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:52

Ik denk ook echt aan een tekortkoming, al via de moeder (buik)ontstaan...en dat het géén zomerexceem is, dus blijf op je gevoel afgaan !
Tegenwoordig is het gras niet hetzelfde als in de natuur daar moet je je heel erg bewust van zijn en door het gericht fokken ontstaat ook de gevoeligheidsgradatie....hoger in het bloed is gevoeliger en inderdaad hebben ze dan vaak meer toezicht nodig in voer en verzorging...
Reageren vaak sneller op veranderingen en moeten dan wel degelijk bijgevoerd worden en kan alléén gras (té geconcentreerde kweek en zonder kruiden, ook wel koeiegras genoemd !) juist schade toebrengen !
De koeien hebben een aantal magen om het te verteren en moeten melk produceren, die hebben dit soort gras nodig...paarden krijgen er alléén maar problemen door !
Dus stengelige ,doorgeschoten gras is prima maar ook zelf in de hand houden met 1 handjevol tot 1/2 kg musli bijgevoerd ,afhankelijk van het type paard/pony...is heel normaal !
Ook teveel hooi (kuil) /gras voor koeien brengt schade toe aan je p/p !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:59

appiesjappie schreef:
ik heb advies gekregen van de hoefsmid om haar muesli zonder haver te geven zodat ze toch bepaalde suplementen binnen krijgt tegen het jeuken omdat ze met de basisbrok dat anders niet binnen krijgt. en ze krijgt pavo havervrije brok. lijkt me niet echt krachtvoer. en het is niet dat ik alleen luister naar de mensen die met mij mee praten. Ik neem iedereen zijn of haar advies over of probeer ik maar ik kan niet elke keeer gaan wisselen. Dee een zegt de ander zegt dat. en ik kan niet na een maand deze muesli geprobeerd te hebben zeggen dat het werkt dat zaleven duren. als het zou werken. ik moet ook iets de kans geven of het werkt ja of te nee.

Brok is krachtvoer.

Pavo krachtvoer (en de koeken ook trouwens) geven bij gevoelige paarden ook jeuk. Voor de vit.min. kan je een supplement geven als bv pavo vital (de 100gram die je daarvan nodig hebt is meestal te weinig om van te gaan schuren).

Van de jeuk afkomen zal ook haar gedrag ten goede komen. Naast de duidelijke behandeling die ze nu dus krijgt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 22:07

ze heeft een stuk weiland waar ze met een ander paard in staat en het is echt niet te veel. Het is allemaal precies kort genoeg en anders maaien we het kort. Ze krijgt inderdaad niet heel veel brokken. En het is ook meer om haar een beetje te lokken om haar te kunnen pakken of haar even te kunnen aaien

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:00

oooooh jooow.mn ma belde vanmorgen dat Lady in de wei lag en niet meer wilde opstaan. Ik eerst naar mn werk waar ik toch niet lekker zat en meteen naar de paarden gereden. Gelukkig had mn pa haar in de benen gekregen maar ze kon niet op haar linkerachterbeen staan. Ondertussen dierenarts gebeld. Samen met mn pa haar uiteindelijk op stal gekregen met een beetje opjagen, brokjes en trekken. Nu blijkt ze een zwaar gekneusde bovenbeen te hebben. Ze heeft nu een spuit gekregen voor pijnstilling en krijgt nu pijnstilling door het voer. Ze moet voor vrijdag een beetje opgeknapt zijn anders moet de dierenarts weer komen. Pffff.....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:47

Hoe is het met Lady ?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:26

heel slecht. Ze kan er nog steeds niet op staan. Ze gaat steeds liggen. Vandaag is de dierenarts geweest en vindt het er heel slecht uit zien en denkt dat er ergens een botsplinter zit of dat er een spier gescheurd is. Ze had volgens de dierenarts alweer moeten kunnen staan en voorzichtig kunnen stappen maar dat doet ze niet. We hebben weer pijnstiller gekregen voor 2 dagen. en dan hopen we dat het een beetje beter is. Maar we gaan van het ergste uit en dat doet de dierenarts ook. We kunnen nog foto's maken maar weet niet of het nog zin heeft.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:47

òok enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren?

ik vond de filmjes er niet verkeerd uit zien,blijkbaar werkt deze methode wel bij dit paard anders had hij er niet in rust op kunnen stappen.

vervelend dat het slecht gaat met lady,jullie waren net de goede kant op aan het gaan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:55

we hebben echt geen idee. We denken dat ze ergens keihard tegen aangetrapt heeft en dat ze daardoor iets heeft gebroken. We moeten kijken of deze pijnstilling werkt. Anders moeten we haar waarschijnlijk in laten slapen. WE balen er echt zo erg van. We waren net zo blij dat het zo goed met haar ging!!! We hadden eindelijk haar paspoortje binnen en Germain was zo goed met haar bezig geweest en mijn vader probeerde haar iedere dag een beetje te poetsen en 1 keer in de week probeer ik haar een flinke poetsbeurt te geven. Het ging zo ongeloofelijk goed. Ze kreegecht wel wat van haar nukken terug maar het ging zo goed. Dat ik misschien nog wel een cursusjezou gan volgen met Germain en hoopte dat ik er zelf ooit op kon gaan rijden ook al was het maar 1 keer!! Gewoon om het te voelen. Maar het leventje word haar blijkbaar niet gegunt. We zijn echt super verdrietig nu we net een beetje een band met haar kregen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:02

Ik ben bang dat Lady wel degelijk een probleem rond de heup/rug/achterbeen had, dat haar gedrag mede daardoor en ook de zg zomerexceem is ontstaan maar ook de reden waarom je niet bij de achterbenen mocht komen !!!
Psychisch zag je zo snel een verbetering komen, dat ik denk dat ze zichzelf voorbij gelopen/gerend/gesprongen is dwz dat ze in haar hoofd zich goed begon te voelen en boven haar kunnen afvloeien....net als dat jij van blijheid een sprongetje maakt en je daarbij blesseerd...!

Normaal gesproken kan een jong paard veel hebben, wordt het er voorzichtiger door... in dit geval is het moeilijk te doorgronden omdat er al iets gaande was...dus eigenlijk een blessure op een blessure ....

Het is natuurlijk heel zuur ,want het ging zo goed...een les die je nooit weer vergeet (omstandigheden kunnen het karakter van een paard heel anders doen lijken dan dat het is)...maar een paard op de wei is een paard zonder toezicht en die kun je niet "in toom houden"...
Dit paard had veel kwaliteiten maar ook een tekortkoming/blessure waardoor het duidelijk haar ei niet kwijt kon met alle gevolgen van dien !

Ik wil jouw een groot compliment geven dat je je , ondanks dat het niet jouw paard was, zo voor haar ingezet hebt en haar niet de handel in hebt geduwd...je hebt haar een eerlijke kans gegeven !!!
Laat horen hoe het verder gaat...is er nog een lichtpuntje ???

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:16

dankjewel broadway. pfff zit nu alweer te huilen door je mooie tekst. Dat we haar een kans hebben kunnen geven. Had ook al een topic geopend over haar bovenbeen maar krijg daar nu alleen maar chagerijnige mensen naar me toe geslingerd. Dat als ik niet zoveel geld heb dat ik dan geen paard moest kopen. en ze nemen het allemaal kwalijk dat we niets meer voor haar kunnen doen. Ik moet foto's maken en blah blah. pffff. maar danbenik weer 250 euro kwijt in totaal als het niet meer is? Kan haar niet meer vervoeren. Ze kan er niet op staan. Misschien heb je wel gelijk en had ze inderdaadproblemen. Ze was echt zo veranderd. Ze kan nu alleen nog met pijstillers er een heel klein beetje op staan maar ze blijft dichtbij de stal net of ze weet als het is uitgewerkt moet ik wel bij de stal zijn. pffff het is allemaal zo zielig

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:56

Het gaat nog steeds heel slecht met lady en ze word alleen maar magerder. Ze kan nu ook niet meer op rechts achter staan. Ze wiebeld van het eene naar het andere been. Het paardenfonds komt haar deze week halen We weten nog niet precies wanneer. Ze hebben een mangebeld die haar misschien gaat over kopen van het paardenfonds en haar misschien op knapt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:03

oh meis....pas daar mee op.

wel sneu dat het zo moest lopen.
sterkte

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:08

waarom laat je haar niet zelf inslapen?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:13

Dan zou ik haar echt zelf laten inslapen. Je hoort van die verhalen, naar het buitenland e.d. bah..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:50

broadway schreef:
Ik ben bang dat Lady wel degelijk een probleem rond de heup/rug/achterbeen had, dat haar gedrag mede daardoor en ook de zg zomerexceem is ontstaan maar ook de reden waarom je niet bij de achterbenen mocht komen !!!
Psychisch zag je zo snel een verbetering komen, dat ik denk dat ze zichzelf voorbij gelopen/gerend/gesprongen is dwz dat ze in haar hoofd zich goed begon te voelen en boven haar kunnen afvloeien....net als dat jij van blijheid een sprongetje maakt en je daarbij blesseerd...!

Normaal gesproken kan een jong paard veel hebben, wordt het er voorzichtiger door... in dit geval is het moeilijk te doorgronden omdat er al iets gaande was...dus eigenlijk een blessure op een blessure ....

Het is natuurlijk heel zuur ,want het ging zo goed...een les die je nooit weer vergeet (omstandigheden kunnen het karakter van een paard heel anders doen lijken dan dat het is)...maar een paard op de wei is een paard zonder toezicht en die kun je niet "in toom houden"...
Dit paard had veel kwaliteiten maar ook een tekortkoming/blessure waardoor het duidelijk haar ei niet kwijt kon met alle gevolgen van dien !

Ik wil jouw een groot compliment geven dat je je , ondanks dat het niet jouw paard was, zo voor haar ingezet hebt en haar niet de handel in hebt geduwd...je hebt haar een eerlijke kans gegeven !!!
Laat horen hoe het verder gaat...is er nog een lichtpuntje ???

tiwi1969 @ [MD] Paard bovenbeen zwaar gekneusd

hoezo eerlijke kans?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:49

Citaat:
tiwi1969 @ [MD] Paard bovenbeen zwaar gekneusd

hoezo eerlijke kans?

Tja, die had ik nog niet gezien, maar het verbaast me eigenlijk niets, gezien de poging van de TS om in dit topic het medelijden van heel Bokt achter zich te krijgen :(

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:05

jongens we hebben al besloten om haar zelf in te laten slapen dus geen boze gezichten hier!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:57

Als je haar serieus een eerlijke kans wou geven geef je haar de tijd om te herstellen...is dit uitzichtloos dan moet je ook de consequenties nemen en haar onder toezicht uit haar lijden verlossen...dat ze niet alsnog in de handel komt...anders moet ik inderdaad mijn woorden weer terugnemen !
Ik heb genoeg ellende om me heen gezien waarbij het paard de slachtoffer is...
Als je iets niet weet...mag het je niet kwalijk genomen worden.... maar als het je wordt verteld en je sluit alsnog de ogen terwijl het zo duidelijk is ...
ALLÉÉN ALS JE ZEKER WEET DAT ZE HERSTELLEN KAN MAG JE HAAR UIT HANDEN GEVEN... !
Maar dan moet je weten waar het probleem precies zit...toch een attactisch paard ?
Wat voor advies geeft jouw dierenarts en wat is volgens hem/haar het probleem precies , kan het beter worden ???

Lees net je nieuwe bericht...ben blij dat het géén lijdensweg wordt voor Lady...
Bij mij mogen paarden revalideren maar dan moet het ook een eerlijke strijd zijn en géén lijdensweg !!!
Soms loopt het heel anders als dat je zelf gehoopt had, zie je ineens positieve verbeteringen en komt er door een factor van buitenaf ineens een kink in de kabel, wat je niet altijd kunt voorkomen, mede afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn om te revalideren....
Heel veel sterkte , besef goed dat er al iets aan de hand was en jij alléén maar probeerde dit te verbeteren ...
Het is héél moeilijk om een balans in lichaam en geest te krijgen, wanneer je een energieke paard hebt...die strijd in haar lichaam veroorzaakte ook de zg.zomerexceem...was puur vastzitten in de spieren en het niet (meer) los kunnen krijgen...
Ze kon gewoon niet de energie spuien die ze had door een lichamelijk probleem !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:02

appiesjappie schreef:
jongens we hebben al besloten om haar zelf in te laten slapen dus geen boze gezichten hier!!

Ik heb het topic globaal doorgelezen & ik ben het met je eens. Een paard pijn laten lijden vind ik not done. En als een paard eerst een half jaar kliniek in & kliniek uit moet gaan (en het dan nog mischien niet goedkomt), dan zou ik inderdaad dezelfde keuze als jou gemaakt hebben. Dat vind ik geen paardwaardig bestaan. ;)

Veel sterkte & jammer dat het zo heeft moeten lopen.