Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:12

dat paard is nieuw dus is aan het overleven.
dwz, zijn plek in de rangorde aan het zoeken om veiligheid te scheppen voor zichzelf.
het territorium is de padock.
de rivalen; alles wat in de padock loopt en in zijn ruimte komt.
dan is het hij weg of die ander weg.
een 'spel' wat nu op scherp staat omdat het paard nieuw is, maar ook altijd onderling in beweging blijft.

jou zoon liep in de padock, wellicht ook in de persoonlijke ruimte van het paard,
zoals iemand al eerder schreef in de reacties, het paard zal wellicht seintjes hebben gegeven maar een kind ziet dat niet.
'dus' vloog het paard je zoon aan, want hij kan hem makkelijk baas en voelt zich duidelijk hoger in rang dan het kind.

over je reactie, ik zou niet weten wat je anders had kunnen doen.
tuurlijk vlieg je op dat paard af en kwak je hem in de stal of waarheen dan ook,
en kijk je eerst naar je kind en troost je het en ben je erg geschrokken.

als je bovenstaande toen al in acht had genomen / had geweten, dan had je je zoon vast niet in de bak gelaten bij het nieuwe paard.
het lastige is ook dat niet elk paard zoiets zou doen.
er zijn er ook zat die gewoon niet zo doen tegen mensen / kinderen.

ik denk dus dat dit paard misschien niet geschikt is als paard wanneer je ook een kind hebt,
maar ik zeg 'misschien' omdat de tijd het zal moeten uitwijzen.
ik denk dat jij het paard moet duidelijk maken dat het kind bij jou hoort en daardoor altijd hoger in rang zal staan dan hij.
zegmaar dat het het veulen van de leider is, daar blijven ze ook van af.

en over de veroordeling, het is altijd lastig
als je je kind vrijheid en ruimte geeft en er gaat iets fout dan ben je een onverantwoorde ouder
en als je je kind geen ruimte en vrijheid geeft dan bescherm en beperk je het teveel.
eigenlijk doe je het nooit goed, want zodra er iets mis gaat,
dus zodra er een ongeluk gebeurd, of zodra het kind jou angsten overneemt omdat je het beschermd
in beide gevallen heb jij het fout gedaan.

sterkte met je zoon en zijn blauwe plekken en schrik
en ook met het paard en de eventuele keuzes die je misschien van plan bent te maken over wel of niet aanhouden, en hoe met paard en kind om te gaan in het vervolg.

ikzelf zou het denk ik even aangekeken hebben maar als mijn gevoel zou zeggen dat het vertrouwen weg is en het paard is echt nieuw en nog in binnen de wettelijke teruggeef termijn zou ik hem terug brengen.
het is hobby en het moet leuk blijven,
je hebt nu nog geen band met het paard en het paard nog niet met jullie.
en je kind gaat voor.
maar jij voelt zelf wel of het wel of niet iets wordt met dit paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:12

Julia_14 schreef:
Bij dat filmpje wat jij plaatst: Paard heeft kennelijk een zeer lage tolerantie, ook in dit geval niet slim van de verantwoordelijke om dat meisje daar zo haar gaan te laten gaan. En ja het is natuurlijk gedrag. Eigenaar had het paard blijkbaar beter moeten opvoeden. Maar als ik een paard had dat na 2 van die kietelklopjes al zo reageert...

Dat vind een makkelijke uitspraak. Ik heb een perfect opgevoedde merrie die vooral gezien haar jonge leeftijd goed luistert. Echter heeft ze al van kleins af aan een hekel aan honden en kleine kinderen. Bij honden weet ik niet waarom, bij kinderen wel: Ze zijn kleiner dan zij is, zijn vaak druk en maken hectische, abrupte bewegingen. Dat vind ze vervelend. Een groot persoon die zich hectisch beweegt is geen probleem, alleen bij kleine kinderen.

Het enige wat ik imo kan doe is er voor zorgen dat er geen kinderen bij mijn paard komen (dus zowel ouders als kinderen waarschuwen) en dat ik mijn paard uit de buurt van kleine kinderen en honden hou.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:14

Bij allebei de filmpjes had het paard van mij al een enorme klap voor zijn harses te pakken gehad!

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:14

Adil schreef:
Ja, ze geeft het paard een tik.

http://www.youtube.com/watch?v=PV7gWBfr ... re=related
Deze is een stuk linker.....

Oh ik word er misselijk van en mijn tenen trekken krom. Arm kind.
Hoop dat hij niet te ernstig verwond is. Paard geeft inderdaad wel aan dat hij er niet van gediend is (voor zover je kan zien in een filmpje ) maar hij bijt ook echt ontzettend gemeen.
Ik heb geen idee wat ik zou doen als een paard zo naar mijn kind zou bijten ( alhoewel ik het, denk ik, nooit zover zou laten komen ).
Ik weet wel dat het paard hard moet rennen _-:(

TS, wat ontzettend vervelend dat het is gebeurd. Hoe is het nu met je zoontje?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:16

Lielle schreef:
en dat zou ik dus volkomen onacceptabel gedrag (van het paard!) vinden, en eigenlijk in het eerste filmpje ook. Staat er los van dat kinderen niet zonder toezicht bij paarden zouden moeten zijn, een paard mag ook niet zomaar bijten (en het eerste filmpje vind ik - zonder verdere context - nog steeds zomaar). Bijten mag gewoon nooit, tenzij in uiterste provocatie.

Jij wordt dus ook pas boos bij uiterste provocatie?

Ik ben het met je eens dat een paard op dit gedrag gestraft moet worden...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:17

MamboBeach schreef:
Bij allebei de filmpjes had het paard van mij al een enorme klap voor zijn harses te pakken gehad!

Zeker! Bij mij ook. Maar die heeft mijn merrie ook al wel eens gehad, ook alleen voor het dreigen naar kleine kinderen. Kinderen die zich rustig bewegen is ook geen probleem, maar dat is vaak zelden bij een klein kind op een stal vol ponies :+

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:22

Adil schreef:
Julia_14 schreef:
Bij dat filmpje wat jij plaatst: Paard heeft kennelijk een zeer lage tolerantie, ook in dit geval niet slim van de verantwoordelijke om dat meisje daar zo haar gaan te laten gaan. En ja het is natuurlijk gedrag. Eigenaar had het paard blijkbaar beter moeten opvoeden. Maar als ik een paard had dat na 2 van die kietelklopjes al zo reageert...

Dat vind een makkelijke uitspraak. Ik heb een perfect opgevoedde merrie die vooral gezien haar jonge leeftijd goed luistert. Echter heeft ze al van kleins af aan een hekel aan honden en kleine kinderen. Bij honden weet ik niet waarom, bij kinderen wel: Ze zijn kleiner dan zij is, zijn vaak druk en maken hectische, abrupte bewegingen. Dat vind ze vervelend. Een groot persoon die zich hectisch beweegt is geen probleem, alleen bij kleine kinderen.

Het enige wat ik imo kan doe is er voor zorgen dat er geen kinderen bij mijn paard komen (dus zowel ouders als kinderen waarschuwen) en dat ik mijn paard uit de buurt van kleine kinderen en honden hou.

Nou ik vind dat je dan heel goed handelt! Risico's verminderen en rekening houden met je paard, ben ik het mee eens hoor :) En ik kan goed begrijpen dat er paarden zijn die moeite hebben met kleine kinderen, inderdaad vanwege abrupte en grote bewegingen. Dus is het inderdaad de taak van de verantwoordelijke om een situatie waarin dit kan voorkomen te vermijden, wat jij dus ook goed doet. Maar dan nog, mocht het moment daar een keer zijn. Een paard hoort dan naar mijn mening te hebben geleerd dat bijten NIET wordt getolereerd. Hij moet mensen met respect kunnen behandelen. Een paard in het wild geeft zijn meerdere ook niet even een hap hoor wanneer deze een keer vervelend doet, dan is en blijft ie onderdanig of loopt weg.
"Fout" ligt misschien weleens aan de kant van de mens wanneer er zoiets gebeurt als bij de TS of op die filmpjes (terwijl er zeker in dat 2e filmpje toch eigenlijk niks gebeurt?), paard hoort niet te bijten. Punt. Als het paard mag gaan kiezen wanneer en in welke situatie hij/zij verdedigend gedrag mag gaan vertonen, gaat het een keer gigantisch fout.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:22

Adil schreef:
Lielle schreef:
en dat zou ik dus volkomen onacceptabel gedrag (van het paard!) vinden, en eigenlijk in het eerste filmpje ook. Staat er los van dat kinderen niet zonder toezicht bij paarden zouden moeten zijn, een paard mag ook niet zomaar bijten (en het eerste filmpje vind ik - zonder verdere context - nog steeds zomaar). Bijten mag gewoon nooit, tenzij in uiterste provocatie.

leuke vraag :D

Ik ga het niet al te persoonlijk beantwoorden als je het niet erg vindt, maar ik laat me niet provoceren, ik loop weg. Die keuze hebben beide paarden ook, en zeker het paard in het tweede filmpje gedraagt zich volkomen onacceptabel. Maar ik vind idd wel dat het de kunst is om al lang ervoor de signalen op te vangen, dat ben ik met je eens.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:25

Tuurlijk moet het paard een lel krijgen (beiden trouwens), want je wilt dat hij het in het vervolg niet meer in zn hoofd haalt. Maar als een paard nooit eerder geleerd heeft dat hij niet mag bijten, is het "normaal" gedrag.

Ik werk af en toe bij stichting De Paardenkamp, waar tig bejaarde paarden staan en mensen vragen me vaak "welk paardje is altijd lief en kunnen we goed aaien met onze kinderen?". Veel mensen zijn helemaal verbaasd als ik ze vertel dat ik niet kan garanderen dat een paard altijd lief is en dat als hij geen zin heeft om geaaid te worden, zelfs het liefste paard een keer kan happen. Tsja, paarden hebben nou eenmaal niet allemaal hetzelfde karakter, hebben goede en slechte dagen en vinden het niet altijd leuk om "lastig gevallen" te worden. Sommige kinderen (en ook volwassenen!!) dagen zo'n paard behoorlijk uit, terwijl ze zelf denken dat ze onschuldig bezig zijn. Wie weet wat er is gebeurt voorafgaande aan deze filmpjes...

Lielle

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:29

Nou, ik vind dat een lief paard wel heeft geleerd dat bijten dus niet/nooit mag. Ik kan het met onze paarden ook nooit garanderen, maar je zou me wel kunnen wegdragen als onze Raimaer een kind zou bijten, ook al is dat kind irritant bezig.

Overigens een prima uitleg, dat terzijde. Begrip dat een paard ook recht heeft op een humeur ontbreekt helaas veel te vaak.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:31

Dat valt me op, om het goed te praten wordt er dan afgevraagd wat er van te voren is gebeurd? Waarschijnlijk weinig of niets... Net of er in elk geval dat een paard iets doet er speciaal een aanleiding is en dat het eigenlijk de schuld van de mens is, want paarden maken nooit fouten of hebben nooit geen rotbui. Ik kan hier echt enorm pissig van worden...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:31

Maar om even dat laatste filmpje als voorbeeld te nemen, dat paard kan toch weg lopen als hij er geen behoefte aan heeft?
Of vraag ik nu iets heel doms? Ik ben echt nog nooit door een paard gebeten, of een agressief paard meegemaakt :?
Of misschien wel, maar heb ik ze genegeerd en kan ik het me niet meer herinneren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:34

mee eens Limonade, dat vind ik dus ook.
MB, er zijn situaties waarin een paard wat mij betreft het recht heeft om te bijten. Maar dan praat je wel over heel erg extreme provocatie, en geen andere opties.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:40

@Liele, er zijn paarden die het snel doen uit hunzelf, er zijn paarden die het mogelijk zouden kunnen doen uit paard natuurlijk gedrag, en er zijn paarden die het echt nooit zouden doen.
als kinderpony heeft het toch wel sterk de voorkeur dat het een karakter is die echt niet zou bijten of uithalen naar kinderen.
natuurlijk blijven het altijd dieren en kinderen moeten leren hoe ze daar mee om moeten gaan, hoe ze de taal kunnen verstaan etc.
onze pony bijvoorbeeld zou never bijten, het is ook totaal geen bijter.
in de groep loopt ze weg of miept wat en bijt soms ook wel maar goed.
naar mensen niet.
maar ze durft wel kinderen om te gooien, kunstje dat ze ontdekt heeft, kindje omgooien en dan snel gaan grazen.
en soms heeft ze het lef om bijna raak achteruit te trappen tijdens het 'spelen'.
mag ook niet.
maar ik zou heel raar opkijken als zij bewust op een kind af zou rennen om het aan te vallen.
terwijl ik andere pony's heb gekend van wie ik dat wel kon verwachten, dat gedrag.
ik vind een kind moet bij een bekende brave pony altijd onder toezicht met de pony omgaan.
en bij een nieuwe of domintante pony niet alleen in de wei of padock rondlopen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:47

Lielle schreef:
mee eens Limonade, dat vind ik dus ook.
MB, er zijn situaties waarin een paard wat mij betreft het recht heeft om te bijten. Maar dan praat je wel over heel erg extreme provocatie, en geen andere opties.

Maar dat bedoel ik ook eigenlijk niet. Dat er al gedacht wordt dat er vooraf iets gebeurd is want dan kan het paard er zelf niets aan doen. Begrijp je wat ik bedoel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:52

Adil schreef:
MamboBeach schreef:

Zeker! Bij mij ook. Maar die heeft mijn merrie ook al wel eens gehad, ook alleen voor het dreigen naar kleine kinderen. Kinderen die zich rustig bewegen is ook geen probleem, maar dat is vaak zelden bij een klein kind op een stal vol ponies :+

Mijn nieuwe pony deed dit ook, maar dan uit pure angst en dan had straffen absoluut geen zin.
Pas na respect te hebben voor haar angst en haar wat met rust te hebben gelaten ging het steeds beter en was het over. Nu kan ik er alles mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:53

Als je bedoelt dat een paard in de betreffende filmpjes het recht zou krijgen om te bijten door wat er eerder gebeurd zou kunnen zijn, wel. Mijn uitgangspunt is dat niets het gedrag in die twee filmpjes (en zeker in de tweede) goedpraat, en als je daar hetzelfde over denkt, snappen we elkaar.

Marigold, ik snap je opmerking richting mij niet helemaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:59

Liele dat was op je zinnetje over paarden die geleerd hebben niet te bijten en het niet helemaal kunnen garanderen maar ik maakte de post veel langer dan ik van plan was dus die @jou paste idd niet meer echt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:59

Ts hoe is het nu met je zoontje.
mijn gunst wat zal jij geschrokken zijn.
Hoe je het ook went of keert als men het zelf meemaakt dan weet men hoe het is.
Wat betreft mensen en paarden... we hebben allemaal andere karakters de 1 kan meer hebben als de ander maar het is aan ons mensen om rekening te houden met het fenomeen paard.
Bij het tweede filmpje zie je een heftige reactie maar het kind komt zo snel met zijn hand naar het paard toe dat het schrikt de ene zal dus bijten en de ander vlucht en de ander geeft weer een hele andere reactie.
Dat is aan ons om uit te vinden met wat voor dier je te maken hebt.
Ben wel bang dat het lontje, van het paard van de TS, erg kort is en snap best wel als dat er een tijd mee gewerkt is en ze het nog steeds niet vertrouwd het misschien beter is om een ander dier te kopen.
Maar misschien door goed naar het dier te kijken en mee te werken is er uiteindelijk niks aan de hand.
Iig sterkte en ik hoop dat je zoontje nu niet heel erg bang is voor paarden want het blijven goede leermeesters voor ons oh zo slimme mensen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:21

Lielle schreef:
Adil schreef:
Lielle schreef:

leuke vraag :D

Ik ga het niet al te persoonlijk beantwoorden als je het niet erg vindt, maar ik laat me niet provoceren, ik loop weg.

nog even een kleine toevoeging. Bijten staat voor mij gelijk aan ongecontroleerd erop los meppen, en dat vind ik idd ook bij mensen niet acceptabel.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:25

vroeger gaf ik ponykampen en hadden we kinderen die altijd erg bang (en voorzichtig) waren met paarden,
en dan had je van die kapoentjes die alles durfden (en gevaar niet in (willen) zien, die hebben dus meer risico om iets tegen te komen.
kinderen altijd geleerd niet roepen en niet wild doen bij paarden, niet bij de staart-achterbenen in de buurt komen,
over de oren van het paard en wat dit wil zeggen (oren plat etc))
en wat te doen als ze je ''omver zouden lopen'' (voor geval dat) groot maken en veel bewegen lawaai maken

ook hebben we nu een ouder paard die héél lief is, maar als je zijn box nadert, kan het net zo goed zijn dat hij de staldeur aanvalt, omdat het ZIJN stal is waar jij aan nadert en hij dit niet wil.
voor ons als eigenaar is het hem kennen, voor anderen is hij dan wel erg eng en gemeen....
misschien had je paard ook zoiets van dit is mijn terrein en jij moet weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:18

Een paard gaat om met een mens alsof het een paard is. Mijn paarden bijten elkaar ook in het gezicht als de één jaloers is dat de ander als eerste een stukje wortel krijgt, althans, ze proberen het want zodra ik de oren en neusgaten naar achter zie trekken zeg ik "UUHHH, DENK EROM!!" en dan laten ze het wel.
En als de situatie wijzigt doordat er een nieuw paard bij komt begint het hele spelletje van wie is wie de baas meteen overnieuw.
Het paard weet niet dat hij bij een mens onherstelbare schade aan kan richten door te bijten. Hij weet niet dat een mens veel fragieler is, hij volgt alleen maar zijn instinct.
Ik heb mijn fjord van een onderdanige jandoedel zien veranderen naar een gevaarlijke draak toen hij bij een jonge ruin kwam te staan... en weer terug naar een onderdanige jandoedel bij de shire.

Over het slaan... mijn shire heeft me 1x heel hard gebeten. Hij greep toen naar de wortelschijfjes in mijn jaszak en beet me bijna een stuk uit mijn zij. Ik heb hem toen wel een paar flinke klappen gegeven en heb hem de hele wei doorgejaagd, ben compleet ontploft.
Hij heeft er niets aan over gehouden behalve dat hij het nooit weer in zijn hoofd zal halen en ik nu ook gewoon gehurkt en met mijn rug naar zijn neus zijn voer kan klaarmaken zonder dat hij opdringerig wordt. Ik kan hem een wortelschijfje tussen mijn vingers laten wegpakken zonder dat hij zijn tanden durft te gebruiken. Hij heeft er flink van geleerd!! En hij is nog steeds even knuffelig en blijft ook gewoon liggen wanneer ik in de wei kom en naast hem ga zitten. Meneer weet donders goed dat hij fout was en door zijn leider even flink op zijn plek werd gezet... onder elkaar doen ze dat ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:02

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat jullie elkaar nog niet zo goed kennen. Jij kent het paard nog niet zo goed, het paard jou niet en je kind zeker niet.

Voor het paard is alles nog vreemd en nieuw, die moet z'n plekkie nog vinden, en uitvinden wat de regels ter plekke zijn. De een gaat daarin verder dan de ander, er zijn paarden bij die je kind nooit een haar zullen krenken, er zijn er ook bij die het kind gebruiken om te kijken waar de grenzen liggen. Of het paardje heeft nog nooit te maken gehad met een klein kind en beseft gewoon niet dat het niet mag, omdat hij het niet kent.

Het paard mag zeker wel gestraft worden voor deze hap, hij heeft z'n tandjes lekker thuis te houden. En deze heeft het blijkbaar nodig gehad om dat proefondervindelijk uit te vogelen. Denk dat het best ok is dat je er met een opgeheven riek opaf gestormd bent, weet ie ook weer waar ie aan toe is. En hopelijk dat ie z'n tandjes de volgende keer wel bij zich houd.

Een ding is zeker, je kan in elk geval de eerste tijd je kind geen seconde alleen laten met dit paard. In elk geval totdat het paard de rangorde tussen mensen en paarden die bij jullie geld goed begrepen heeft, of je kind zo groot is dat het zelf overwicht begint te krijgen. En je zal flink op je tellen moeten passen, zeker totdat je ongeveer weet wat je aan elkaar hebt. Maar dat is op zich niets abnormaals als je een nieuw paard gekocht hebt. Ik vind het dan ook niet erg slim dat je een paard dat je pas net kent even alleen laat met je zoontje, hoe kort ook. Hoop trouwens wel dat je zoontje er geen ernstig letsel aan heeft overgehouden, of angst voor paarden heeft gekregen.

Ik kan ook prima begrijpen dat je je kind even alleen laat met een paard. Er zijn er zat die hun leven geven om een kind te beschermen. Ik ken een Shire die ik zo de weg op durf te sturen met een klein kind (niet dat ik het doe! Ik ben er altijd bij en heb het paard ook altijd vast met een touwtje door het bit heen), dit paard zorgt er echt wel voor dat een kind niets overkomt, hij is zo vriendelijk naar kinderen . Mijn eigen Fjordje ook. Ze mag dan een echte diva zijn en zich gedragen alsof ze een godin is, naar kinderen is ze volledig te vertrouwen voor zover je een dier kan vertrouwen. Kinderen hebben al in haar staart gehangen, aan haar benen getrokken, op haar geklommen, haar als glijbaan gebruikt en aan haar oren getrokken en ze staat er rustig bij stil en kijkt als het te ruw word even heel erg ongelukkig, zo van "baasje, alsjeblieft, red me", maar ze hapt of slaat zeker niet. En dat is toch echt een aardige Diva die in de kudde flink dominant is en niet schroomt andere paarden op te jagen en een flinke klap of hap uit te delen als het haar uitkomt. Naar mensen, hoe klein ook, is ze gewoon een hele lieve schat.

Maar met dit paard dus even niet. Geef het beestje de tijd om te wennen, geef jullie allemaal de tijd om aan elkaar te wennen en je paardje de tijd om de regels te leren. Geef jullie allemaal de tijd om elkaar te leren kennen. De kans is groot dat het best goed komt als het paard de regels bij jullie eenmaal doorheeft en z'n draai gevonden heeft in de nieuwe omgeving, zolang jij maar consequent bent naar je paard toe. Mocht het gedrag alleen niet redelijk snel veranderen zou ik toch verkoop overwegen en er en bewezen kindvriendelijk dier voor terugkopen. Die zijn er ook zat. Maar ook dan blijft gelden, altijd goed oppassen, zeker als ze net nieuw op stal zijn. Zeker in het begin moet het paard niet eens in een positie komen waarin het een kind iets kan aandoen. Ik ben

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:46

MamboBeach schreef:
Dat valt me op, om het goed te praten wordt er dan afgevraagd wat er van te voren is gebeurd? Waarschijnlijk weinig of niets... Net of er in elk geval dat een paard iets doet er speciaal een aanleiding is en dat het eigenlijk de schuld van de mens is, want paarden maken nooit fouten of hebben nooit geen rotbui. Ik kan hier echt enorm pissig van worden...

Ik denk niet dat een paard ooit 'schuld' kan hebben. Het is ook niet voor niets dat dieren voor de wet niet vervolgd kunnen worden. Als een paard zulk gedrag vertoont is het toch gewoon omdat hij niet geleerd heeft het niet te doen. Dan kan je natuurlijk de pech hebben dat jij een paard tegen komt dat iets (nog) niet geleerd heeft en bijv bijt, trapt of bovenop je tenen gaat staan, maar dan heb jij geen schuld en het paard geen schuld dan heb je gewoon domme pech.

Overgens zou ik er niet van overtuigd zijn dat het paard nu direct een probleem heeft met dominantie oid naar de Ts. Omdat jij nu met het dier aan de gang gaat. Het lijkt mij eerder dat het paard niet heeft geleerd met kinderen om te gaan of zelfs ooit heeft geleerd dat kinderen niet leuk zijn. Eerder had de TS toch niets gemerkt aan het paard? Het lijkt me dan ook belangrijk dat je het paard straks ook langzaam laat wennen aan kinderen. Veel dieren reageren anders op kinderen hoe braaf ze ook zijn voor volwassenen (onze hond is er ook zo een, poeslief maar totaal ongehoorzaam bij kinderen. Mijn neefje van 10 geeft ze geen poot als hij het zelf vraagt, vreemde mensen op straat wel :Y) ).

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:00

zo mijn maag draait ff 2 keer in de ronte van die 2 filmpjes , in beide gevallen zou het paard van mij op zijn donder hebben gekregen , maar ik had bij het 2e filmpje ook nooit zo rustig hebben staan filmen als mijn dochtertje mijn paard zo zou behandelen. maar zou mijn kleine dochter even min zo onder toezicht zo voor een groot paard laten staan , dit is geen kwestie van ff niet opgelet , maar meer een gevalletje van "stond er bij en ik keek er naar "