'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:45

Mijn schimmeltje van 18 is wegens een lijst met gebreken reeds 6 jaar genietend met de VUT. Ze had een prima plek voor prima centen met prima verzorging en prima aandacht ... na 6 jaar langs de kant van het weiland gezeten te hebben kreeg ik van mijn man voor Valentijn een geweldig leuk nieuw paard --> voor erbij, niet in plaats van. Van ons mocht die ouwe nog 10 jaar lekker scharrelen.

Nog geen 2 weken later komt er plots verandering in de situatie die we jaren en jaren konden volhouden. We moeten weg van het adres waar we stonden met het krakkemikkige gebakje. Nu staan we dus voor een groot probleem. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken om een plekje te vinden waar ik beide paarden kan onderbrengen. Maar ja, biede paarden liggen een wereld van verschil uit elkaar. De ouwe heeft niet veel luxe nodig, maar wel een vaste kudde en veel beweging. De nieuwe mag van mij ook lekker veel bewegen maar met haar heb ik nog erg veel begeleiding nodig omdat ze nog zo groen is. Voor beide paarden een stalling van 300 euro ophoesten ... dat trekken we nu net niet.

Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren want mijn oude schat blijft altijd mijn eerste prioriteit en had ik van te voren geweten dat we voor haar ander onderdak moesten regelen dan had de nieuwe er nooit gekomen. Nooit !!
Helaas is de realiteit anders.
In belang voor het paard ben ik nu zoekende naar een rusthuis, maar makkelijk is deze beslissing echt niet. Voor het eerst in 12 jaar staat ze dan ergens niet bij mij om de hoek. En dat alleen al doet mij erg veel verdriet. En natuurlijk zijn daar ook de zorgen over de bijkomende kosten die dit alles met zich meebrengt.

Eerlijk gezegd ligt de slager dichter in de lijn van oplossingen dan de meeste andere opties. Het is echt niet gemakkelijk of betaalbaar om goed voor je oude paard te kunnen zorgen als je zelf geen land en stal aan huis hebt.
Die ouwe scharrelt met haar waslijst aan mankementen nog rustig 10 jaar door. Ik heb er al naar 6 van die jaren zitten kijken, nog 10 jaar wachten om ooit weer met een nieuw paard te kunnen beginnen duurt mij eerlijk gezegd ook wel erg lang. Zelf ben ik ook geen 18 meer ... tegen de tijd dat zij de pijp uitgaat ben ik 50. Dan mijn langzaam slopende ziekte erbij in de mix ... zou ik voor het ideale voor het paard kiezen dan kom ik zelf nooit meer in het zadel. Dromen van de vakanties die ik vroeger met mijn gebakkie maakte is dan alles wat er over blijft.

De oude eigenaren van het nieuwe paard kunnen het paard niet terug nemen en ik voel er weinig voor om haar te verkopen naar anderen. Het ouwe paard is echt mijn lieffie ... maar kan ik haar nog wel bieden wat ze nodig heeft ?? Kopzorgen die me 's nachts wakker houden, krampen van de buikpijn, ik word echt lichamelijk ziek van de ellende. Ik kan alleen maar hopen dat er snel een passende oplossing gevonden gaat worden en dat mijn oudje straks weer een heerlijk mooi thuis heeft dat haar baasje (ik) de komende 10 jaar voor haar kan betalen. Dat zou ik zomaar voor haar over hebben, maar of ik het ook kan realiseren ??? Dat is nu de vraag.

In de ogen van de meeste van jullie ben ik nu dus een paardeneigenaar die haar oude paard afdankt of inruilt voor een jong ding ... maar ik denk dat als je bovenstaande goed leest en je een beetje inleeft in het verdriet en de zorgen ... de wereld is niet zwart/wit ... er is veel meer tinten grijs dan je bedenken kunt.

liljebo

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:19

Nee hoor.
Ik gaf al aan dat situaties als deze voorkomen. Ik denk dat iedereen dat weet.

Het gaat erom dat in het merendeel van de situaties waarbij een oudje of krakwagen te koop staat, geen sprake is van een dergelijke situatie, maar baasje gewoon een nieuw paard wil en niet geconfronteerd wil worden met het getrubbel van een oudje/krakwagentje.

Ik kan mij voorstellen dat je in een rotsituatie zit. Wellicht is een oproepje op bokt een optie, voor het vinden van een pensi(e)n adres voor niet teveel geld. Ik dacht dat hier wel mensen zaten die dat doen... Paard blijft van jezelf, dus hou je verder alles gewoon in eigen hand.
Misschien kun je dan minder vaak bezoeken, maar als je weet dat ze het goed naar haar zin heeft, is dat wellicht toch iets waar je je overheen kunt zetten...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 12:23

jamaar je spreekt er toch niet van om je oudje te verpatsen aan iemand omdat je er vanaf wilt?

hem ergens op een weiland kunnen zetten en zijn verzorging betalen, vind ik niet een paard afdanken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:39

Ook ik heb een paard dat niet 10 % is, ik heb mijn paard terug ivm blessure, hij was vroeger van mij geweest vanaf jaarling af aan tot en met zijn 8ste leeftijd en ik had hem gezond verkocht, nu heeft hij problemen en heeft een blessure, ik heb hem teruggenomen, nu mag hij bij mij genieten van het leven mits hij pijnvrij blijft en van het leven geniet, ik kan er gewoon buitenritten mee rijden, genoeg leuke dingen mee te doen en echt ik geniet van hem en hij van het leven, hij blijft hier bij mij tot aan zijn dood, ik ga hem niet afdanken nu hij wat mankeert en of ouder wordt, hij is nu 13 jaar, veels te jong en te gezond om maar af te laten maken. De ex eigenaars komen hem af en toe opzoeken, wij zijn allemaal blij met deze mooie oplossing.

Ik vind echt dat als je een paard hebt dat te oud is geworden en of niet meer gezond is dat je er zelf voor moet zorgen en houden, want ja ook paarden worden oud net als mensen, en dat weet je van te voren, het is niet eerlijk en fair tegenover het dier om het weg te doen om er maar vanaf te zijn en verder te kunnen met een nieuw paard voor je lol en plezier, doe het dan liever naar de slacht en of laat het inslapen, dat is veel eerlijker en netter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:45

Asjemenauw, ik vind het juist heel erg rot voor je dat je in deze situatie terecht bent gekomen. Ik vind ook absoluut niet dat je je paard 'afdankt' in dit geval. Dit is overmacht en je doet je uiterste best om een goede oplossing te vinden...... Sterkte ermee!!! :(:)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:14

Citaat:
Ik vind echt dat als je een paard hebt dat te oud is geworden en of niet meer gezond is dat je er zelf voor moet zorgen en houden

Dat vinden we denk ik allemaal, maar begrijp wel dat er omstandigheden kunnen zijn die je zelf nooit had kunnen voorzien en die de situatie ernstig kunnen veranderen. Bokker Asjemenouw geeft aan dat dit bij haar nu gebeurd is en dat dit absoluut niet voorzien was.

Ik kan me haar buikpijn, zorgen en ellende helemaal voorstellen, ook ik heb nachtenlang wakker gelegen met de vraag hoe ik toch op een betaalbare en eerlijke manier onze paarden bij elkaar kon houden en dat ook op lange termijn goed geregeld kan krijgen.

Er wordt hier veel te makkelijk geroepen dat je bij aanschaf van een paard maar moet bedenken wat je er tien of twintig jaar later mee moet, niemand hier heeft een glazen bol!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:22

mijn eigen situatie.......... mijn enigste eigenste staat kapot te staan bij Gaelle. Ik had een redelijk goed inkomen en betaalde altijd een jaar vooruit.

Hij is betaald tot september 2010. Maar ik weet niet of ik hem 2011 ook kan betalen.......

kan ik twee dingen doen, kan hem verkopen voor een 4000 euro (10 jarige neostan x ferro, alle knoppen erop) en elke klinische keuring komt die vlag en wimpel door, dus dat is het probleem niet en onder het zadel loopt hij ook niet kreupel want dat is hij veel te enthousiast......... Ik kan hem dus "goedkoop" als goed verkopen......... geen probleem, ben het paard zo kwijt.

OF ik laat hem afmaken als ik het niet meer finacieel blijk te bolwerken in september.......

Ik heb al voor mezelf besloten dat ik hem af laat maken als blijkt dat ik hem in September niet meer kan betalen........

Hij heeft een fijne laatste 3 jaar gehad, en dan is het klaar........ Helaas zo is het.

en met pijn in mijn hart hoor......... dat wel!

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:23

Moet eerlijk bekennen dat ik nu een beetje schrik van de positieve reacties <3 <3 <3

Ik blijf het een enorm krom gedoe vinden hoor. Tuurlijk houd ik haar liever als scharrelpaard -mag ook wel iets kosten, maar de hoofdprijs kan ik er niet voor geven- maar als ik voor oktober geen nieuw goed thuis heb gevonden ??? Kosten van pensioenstallen zijn best hoog. Alles is ver uit de buurt, je kan niet goed controleren of de verzorging echt zo toppie is al beloofd wordt ...
Voor mij is het onverkropbaar dat er straks misschien alleen de slager overblijft als alternatief, doe er ook alles aan om die bestemming nog 10 jaar naar voren te schuiven.

Echt, echt, echt lastig en ik vind het maar getverderrie hoor en hoop echt dat ik straks de juiste keuze maak. Wil haar ook niet van stal naar stal blijven verhuizen. Paardje verdient een eigen kudde en een vast goed huis.

Tuurlijk is het fijn dat er steeds meer mensen goed gaan nadenken over het nemen van (huis)dieren en de daaraan verbonden extra's -mooi is bokt he- maar aan de andere kant merk ik dat ik me steeds vaker zit gek te ergeren bij de topic van De Kraamstal ... zoveel gefok met zo veel weinig betekende paarden en afstammingen en zo veel mensen die maar wat aanhobbyen en van alles met van alles gaan lopen kruisen enz --> komen er alleen maar gezonde paarden in de wereld dan zit je ook niet met een overschot van "stuk wegens erfelijke problemen"
Even de paarden die gewoon stuk gewerkt worden niet in beschouwing genomen dan.

Tis een mooie hobby hoor dat paardenspul, ben al heel mijn leven fan van deze dieren en dat zal ik ook altijd blijven. Maar wat een verdriet doe je je soms zelf aan. Maar ja, dat heb je al snel als je van dieren houdt en er goed voor zorgt.

Ik heb al een topic lopen voor een goed rusthuis voor mijn lekkere truttebol.

Nu ga ik rennen hoor, anders is haar hoefsmid eerder op stal als ikke :D

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:31

@KiWiKo...... Begrijp ik nou goed dat je een gezond paard willen laten slachten??

Dat snap ik niet helemaal heb ook in je profiel gekeken om ergens te lezen dat het paard ziek is??? Maar nix te vinden.... Als het paard gezond is waarom zou je dan in godsnaam het beessie willen laten afmaken.... Dan kan je beter nu een goede eigenaar zoeken.....

Of ik moet het bovenstaande nu helemaal verkeerd lezen??!1

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:32

volgens mij zeg ik dat hij kapot staat te zijn :D :D

maar hij is een bikkel, en zal klinisch goedgekeurd worden alsmede dat hij ohz rad zal lopen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:35

Owh oke... ja dat had ik wel gelezen maar had t anders begrepen omdat je zelf weinig tijd hebt en ook omdat je t misschien niet meer kan betalen... dus vandaar me reactie!!

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:41

Ik heb zelf mijn oude paard teruggekocht vorig jaar. Heb hem als 16 jarige als recreatiepaard verkocht, en nee niet omdat ik hem op ´tijd´ de deur uit wilde doen. Ik was net bevalllen van de 2e en rijden zou er niet van komen, zodoende dacht ik dat hij beter af was bij iemand die wat met hem ging doen dan alleen maar op de wei. Dat leek in eerste instantie ook goed te gaan tot ik via een kennis een mail kreeg dat het paard een paar dagen later naar het slachthuis zou gaan. Hij zou van alles mankeren. Met bloed zweet en tranen hebben we hem terug kunnen kopen..ja kopen! en staat hij nu bij mijn fokmerrie in de wei! Hij mankeert helemaal niets, de da komt hem regelmatig nakijken. Hij is nu 20 en hoop dat hij mijn merrie nog vele jaren gezelschap zal houden.
in mijn profiel staat wel een foto.

psycholove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:42

ik zou me paard wel naar een weiland doen met een kudde
waar ik dan de eigenaar blijf liefst in de buurt dat ik vaak kan gaan...
ik zou hem nooit verkopen of weggeven je weet nooit wat die mensen er later weer mee doen.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:43

KiWiKo schreef:
volgens mij zeg ik dat hij kapot staat te zijn :D :D

maar hij is een bikkel, en zal klinisch goedgekeurd worden alsmede dat hij ohz rad zal lopen.

Wat mankeert hem dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:44

hij heeft een botwoekering op zijn rechter spronggewricht waardoor de diepe buigpees niet goed door de peesschede loopt. Waardoor bolspat in de sprong :)
net boven de bandage op zijn rechterachterbeen zie je de verdikking (die op dit moment overigens helemaal weg is :D )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-06-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:46

Oei is dat ook heel pijnlijk voor hem? Of te verhelpen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:48

met een dure operatie, en dure medicamenten zou je hem wel weer in het werk kunnen hebben........

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:50

Asjemenauw schreef:
In de ogen van de meeste van jullie ben ik nu dus een paardeneigenaar die haar oude paard afdankt of inruilt voor een jong ding ... maar ik denk dat als je bovenstaande goed leest en je een beetje inleeft in het verdriet en de zorgen ... de wereld is niet zwart/wit ... er is veel meer tinten grijs dan je bedenken kunt.

Absoluut niet hoor!
Ik vind het al knap dat jij 6 jaar lang naar een paard kan kijken waar je niets mee kan. Ik persoonlijk had de stekker er al eerder uitgetrokken. Het zijn hele dure dieren in onderhoud en dan moet je er wel een beetje plezier ( sport, recreatie enz) van hebben.

Dus persoonlijk zou ik het oudere dier laten afmaken.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:53

KiWiKo schreef:
met een dure operatie, en dure medicamenten zou je hem wel weer in het werk kunnen hebben........

Zie het op de foto pff..wat een ellende. Hoe oud is hij dan?Of heb ik daar overheen gelezen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:54

hij is 10 nu :)

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:57

Phoe...wel een heftige keuze dan om hem te laten inslapen! Doe het je niet na...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:00

vind het ook absoluut niet prettig.......... maar hij is het prototype paard dat de handel in gaat als ik er zelf in leven afstand van doe............ en dat wil ik gewoon niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:27

Moeilijk Kiwiko, maar ik snap je overweging wel. Zo'n paard moet je óf betaald op rust kunnen zetten óf een waardig einde gunnen. En als het eerste niet lukt, tja ...

Maar wat een prachtig dier en wat zonde dat hij zo geblesseerd is.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:32

@ kiwiko

Maar als Tor weggaat, wie moet dan mijn merries verleiden? Zo'n mooie jongen.....!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:37

hahahaha ik hoop dat ik volgend jaar gewoon kan betalen Gaelle.............

ik ga er zeker mijn best voor doen, ik wil het dier niet dood......... maar ik wil hem ook niet de handel in......... en ik wil zeker niet dat jij zijn kosten gaat dragen, je doet elke dag al genoeg voor mijn vent!