5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:30

Ik denk niet dat het helpt om na het schoppen van een kind, je paard nog eens flink na te trappen. Ik bedoel, corrigeren helpt alleen als je binnen twee seconden reageert. ;)
Moet je er wel naast staan dus...... Bovendien denk ik dat je kinderen uberhaupt niet bij trappende paarden moet laten. Er zijn gelukkig zat paarden die niet trappen. ;)
Mijn kind hou ik uit de buurt van paarden met moeilijk gedrag en ik leer haar sowieso op te letten met paardenbenen.

Nogmaals, een paard geeft over het algemeen tig signalen af, voordat 'ie trapt. Jammer dat er zo weinig mensen zijn die zich daar in verdiepen, maar zich maar vast blijven houden aan symptoombestrijding. :\

Maar goed, kan hier eindeloos over blijven discussieren. Ik plof lekker op de bank met een drankje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:33

Jessix schreef:
Cassidy schreef:
En jij kunt in een fractie van een seconde beslissen of iets met opzet was of per ongeluk?
Weet je hoeveel paarden er bewust expres op je tenen gaan staan? Ga je dan ook eerst even een uur nadenken hoe je reageert?
Nee in een fractie van een seconde je geduld verliezen er op los meppen, dat is goed!

Weet jij wel het verschil tussen kordaat en effectief met eventueel gepast geweld optreden, en je geduld verliezen?

Kwaad worden mag best, als je dan wat kordater overkomt is dat alleen maar meegenomen. Je mag alleen niet boos blijven...Gewoon een keer goed inkomen, en doorgaan waar je mee bezig was.
Te geduldig zijn of ignoreren op dit soort momenten werkt gewoon averechts...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:33

Ziamara en Twiggy: Je kan het wel voorkomen door de keer dat ie naar jou schopt meteen duidelijk te maken dat dát niet de bedoeling is. ;)
In dit geval heeft het paard zonder al te veel signalen getrapt als ik het zo lees zo van *schrik-BOINK*... :+ Vind het jammer dat je aan haalt dat mensen zich moeten verdiepen... Het is niet omdat ik de signalen gezien heb dat ie mag trappen... Naar mij trappen mag niet, nooit, never.... Welke "reden" paard ook denkt te hebben. Ik wil het niet en ik pik het niet. Bij die van mij mag je der via de kont op springen. Ze zal misschien schrikken maar trappen niet... :n

Ik denk dat in dit topic een hoop mensen zijn die zouden moeten leren hoe te straffen... :) Als je er op los moet slaan heb je of te laat gereageerd of verkeerd gereageerd. Reageer je op tijd en juist is 1x inkomen genoeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:47

Cassidy schreef:
Weet jij wel het verschil tussen kordaat en effectief met eventueel gepast geweld optreden, en je geduld verliezen?

Kwaad worden mag best, als je dan wat kordater overkomt is dat alleen maar meegenomen. Je mag alleen niet boos blijven...Gewoon een keer goed inkomen, en doorgaan waar je mee bezig was.
Te geduldig zijn of ignoreren op dit soort momenten werkt gewoon averechts...

Ik denk daar toch heel anders over. Geweld? :n Maar goed, ieder zijn ding..

Ayasha
Blogger

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:49

Als ze onderling elkaar een schop geven, zeg je dan ook "doe doe!"? :) Die schop terug heeft niets te maken met geweld... Dat is puur duidelijke taal.. :) Taal die ze onderling óók gebruiken.. :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:51

Vind het moeilijk om te beoordelen aan de hand van het verhaal of de schop terecht was.

Ik ben ooit eens geraakt door een paard dat van schrik sloeg, heb toen de fout bij mezelf gezocht en het paard niet gestraft.
Het verbaasd me serieus dat er zoveel mensen zijn die vinden dat je een paard dat uit pure schrik slaat moet schoppen.

Paarden die van gemenigheid uithalen moet je zeker weten corrigeren, maar dan heb je daarvoor meestal zelf iets fout gedaan waardoor de rangorde verstoord raakte.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:52

Orlando_ schreef:
KiWiKo schreef:
bij mij is het reflex....... dus ja ik trap ook terug :)

Het gaat bij mij ook op automatische piloot eigenlijk :))

Ja bij mij ook en dan schakelt bij hem de automatische piloot in van kont intrekken! :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:52

heb niet alles gelezen, maar ergens heb je gelijk maar ergens ook weer niet.

Je paard schrok, het is nou eenmaal een vlucht dier die een reactie gaf op het schrikken of misschien heeft ie zich wel geschampt aan je bokje dat hij daar naar schopte. jij geeft als reactie een schop terug, heel begrijpelijk maar in mijn opzicht overdreven. als je paard nou vanuit het niets schopte oke dat je hem een schop terug geeft maar omdat het dier schrikt :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:54

Ayasha schreef:
Als ze onderling elkaar een schop geven, zeg je dan ook "doe doe!"? :) Die schop terug heeft niets te maken met geweld... Dat is puur duidelijke taal.. :) Taal die ze onderling óók gebruiken.. :)

"Geweld" is een woord wat Cassidy gebruikt in haar post en daarom door mij wordt herhaald.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:55

Ik zou het geen geweld noemen... Eerder duidelijke communicatie... :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:58

Ayasha schreef:
Ik zou het geen geweld noemen... Eerder duidelijke communicatie... :=

Ik heb het niet "verzonnen" en het maakt me ook eigenlijk niet uit hoe het genoemd wordt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:00

Weet ik, maakte ik al op uit je eerdere reactie. Wilde enkel erop reageren :D

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:04

Sorry, maar ik vind een paard een schop verkopen echt not done. En zeker in zijn buik ! Een paard kan nou eenmaal schrikken, en zeker een jong dier dat nog veel moet leren en wat ''wild'' kan reageren. Dit paard reageerde gewoon vanuit schrik en trapte om zichzelf te beschermen, ik denk niet dat ie gericht naar jou getrapt heeft. Slaan of schoppen heeft in zo'n geval nooit zin. Een keer een tik geven als corrigering kan best, maar een schop verkopen vind ik niet kunnen. Het blijft ook je eigen schuld, want jij had ervoor moeten zorgen dat zijn hoef goed op de standaard stond. Dan was dit wss ook niet gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:05

Wat ik geweld noem is duidelijk en krachtig inkomen. Een duidelijk verschil met het opgeheven vingertje en "foei", wat een paard toch niet begrijpt.

Verder ben ik een voorstander van: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En bij dingen die wat minder snelle reacties verlangen, kan ik de tijd nemen en de gradaties in aanwijzing doorlopen, en daarbij de kleinste poging om het goed te doen belonen.

Alleen bij dingen als bijten, trappen of me aanvliegen, ga ik ineens door naar de hoogste fase, en geef ze het gevoel dat ik ze levend vil. Te zacht zijn in dergelijke situaties is potentieel levensgevaarlijk...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:16

zachte heelmeesters maken stinkende wonden -:)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:19

Maxielover schreef:
Sorry, maar ik vind een paard een schop verkopen echt not done. En zeker in zijn buik ! Een paard kan nou eenmaal schrikken, en zeker een jong dier dat nog veel moet leren en wat ''wild'' kan reageren. Dit paard reageerde gewoon vanuit schrik en trapte om zichzelf te beschermen, ik denk niet dat ie gericht naar jou getrapt heeft. Slaan of schoppen heeft in zo'n geval nooit zin. Een keer een tik geven als corrigering kan best, maar een schop verkopen vind ik niet kunnen. Het blijft ook je eigen schuld, want jij had ervoor moeten zorgen dat zijn hoef goed op de standaard stond. Dan was dit wss ook niet gebeurd.

dit is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen maar ik niet onder woorden kon brengen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:42

Pashon schreef:
Maxielover schreef:

dit is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen maar ik niet onder woorden kon brengen.

Dank je. Ik hou nou eenmaal niet van zinloos geweld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:46

Cassidy schreef:
Wat ik geweld noem is duidelijk en krachtig inkomen. Een duidelijk verschil met het opgeheven vingertje en "foei", wat een paard toch niet begrijpt.

Verder ben ik een voorstander van: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. En bij dingen die wat minder snelle reacties verlangen, kan ik de tijd nemen en de gradaties in aanwijzing doorlopen, en daarbij de kleinste poging om het goed te doen belonen.

Alleen bij dingen als bijten, trappen of me aanvliegen, ga ik ineens door naar de hoogste fase, en geef ze het gevoel dat ik ze levend vil. Te zacht zijn in dergelijke situaties is potentieel levensgevaarlijk...

In deze situatie begrijp ik dat wel. Maar in die van TS? Ik denk niet dat haar paard haar doelbewust trapte. Het was een reflex van de schrik. Instinct neemt wel vaker de overhand, helemaal bij een vluchtdier. Ik ben gelukkig nooit paarden tegen gekomen die me bewust willen trapen, bijten of aanvliegen.

Wat een paard begrijpt, daar valt over te twisten. Die van mij begrijpen een stemverheffing (meestal: Heey!!) wel degelijk. Ik zal dan ook nooit mijn paard een trap verkopen om de reden waarom TS het heeft gedaan. Ook vraag ik mij altijd af "is het de schrik van jouw reactie of de klap opzich die indruk maakt?" Ik denk het eerste, dus laat ik die klap maar achterwegen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:00

Nee idd, even stevig ingrijpen als een paard je expres aanvalt kan, maar dan moet je je ook wel afvragen waarom dat paard jou expres aanvalt ! Als het een paard is met trauma's die je uit angst, maar wel expres trapt, dan werkt terug schoppen natuurlijk compleet averechts. En ik verwacht niet dat een normaal paard je onder normale omstandigheden ''zomaar'' zal schoppen of bijten. Ik kan over het algemeen met alle paarden prima normaal uit de voeten, en even een stemverheffing of een tikje is dan wel voldoende als het te ver gaat. En ik ben wel wat gewend met een brutale Haflinger.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:02

Ayasha schreef:
Ziamara en Twiggy: Je kan het wel voorkomen door de keer dat ie naar jou schopt meteen duidelijk te maken dat dát niet de bedoeling is. ;)
In dit geval heeft het paard zonder al te veel signalen getrapt als ik het zo lees zo van *schrik-BOINK*... :+ Vind het jammer dat je aan haalt dat mensen zich moeten verdiepen... Het is niet omdat ik de signalen gezien heb dat ie mag trappen... Naar mij trappen mag niet, nooit, never.... Welke "reden" paard ook denkt te hebben. Ik wil het niet en ik pik het niet. Bij die van mij mag je der via de kont op springen. Ze zal misschien schrikken maar trappen niet... :n

Ik denk dat in dit topic een hoop mensen zijn die zouden moeten leren hoe te straffen... :) Als je er op los moet slaan heb je of te laat gereageerd of verkeerd gereageerd. Reageer je op tijd en juist is 1x inkomen genoeg.

het paard schrikt, het is een reactie daarop. dus NIET express. hij denkt er niet aan om jou te trappen, en hij doet het toch per ongeluk. Dus jij geeft hem een trap, maar dan weet dat paard toch niet WAAROM jij hem trapt? omdat hij schrikt denkt die dan.
ik snap echt niet dat je dat paard dan een trapt geeft, het is een reactie op het schrikken, niet op jou bedoeld.

Denk je nou serieus dat als hij de volgende keer dan schrikt, dat die denkt oh ik mag me niet verplaatsen(trap geven in dit geval) nu, want dan krijg ik een trap. NEE want het is een directe actie op het schrikken, hij heeft geen eens de kans om erover na te denken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:02

Jessix schreef:
Cassidy schreef:
En jij kunt in een fractie van een seconde beslissen of iets met opzet was of per ongeluk?
Weet je hoeveel paarden er bewust expres op je tenen gaan staan? Ga je dan ook eerst even een uur nadenken hoe je reageert?
Nee in een fractie van een seconde je geduld verliezen er op los meppen, dat is goed!

Oh, dus jij reageert niet als er een paard op je tenen staat te balanceren? :P

Ik geef een paard toch echt een brul en een zet/tik om opzij te gaan als hij op mijn tenen gaat staan.. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:11

ziamara schreef:
het paard schrikt, het is een reactie daarop. dus NIET express. hij denkt er niet aan om jou te trappen, en hij doet het toch per ongeluk. Dus jij geeft hem een trap, maar dan weet dat paard toch niet WAAROM jij hem trapt? omdat hij schrikt denkt die dan.
ik snap echt niet dat je dat paard dan een trapt geeft, het is een reactie op het schrikken, niet op jou bedoeld.

Denk je nou serieus dat als hij de volgende keer dan schrikt, dat die denkt oh ik mag me niet verplaatsen(trap geven in dit geval) nu, want dan krijg ik een trap. NEE want het is een directe actie op het schrikken, hij heeft geen eens de kans om erover na te denken.

Ben het helemaal met je eens. Een trap uit dominantie is heel wat anders, dan een trap uit schrik/angst. En daar dien je dus ook anders op te reageren, naar mijn mening. Maar goed, als je alleen maar kunt reageren vanuit de menselijke gedachte om alles maar 'onder controle' te houden, tja........ Ik voel me zelf prettiger om een paard toch anders te benaderen, om rekening te houden met wat er echt speelt. Misschien moet je daar gevoel voor hebben of leren krijgen, als je dat van nature niet hebt. Ik weet het niet, want ik kan niet voor anderen praten.

Ziamara, kan het alleen maar helemaal met je eens zijn verder! :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:20

zals ik al zei bij mij is het reflex :)

nou ben ik vrij ervaren in het trappen, en heb ik echt wel een los rechtervoetje........ maar mijn instelling is nog altijd wel die dat het paard even moet schrikken van mijn reactie, en niet drie weken pijn in zn pens moet hebben........ kan gelukkig goed doseren :) ook in de reflex :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:43

Dit paard was niet in paniek oid waardoor hij het op een rennen wilde zetten. Paard zijn hoef gleed een stukje van bok en toen trapte hij.

Mijn paard is goed opgevoed, loopt je niet omver, gaat niet op tenen staan, sleurt je niet mee en trapt of bijt niet. Toch wil ze deze dingen bij anderen nog wel eens doen. Een stemverheffing van mij op het moment dat ze iets van plan is, is dan genoeg om haar voor te zijn. Maar waarom? Omdat ze weet dat ze anders een schop, mep of duw krijgt en het dus niet mag. Paarden zijn geen mensen, maar ook geen volkomen hersenloze wezens die alleen volgens instinct reageren. Daarom werkt een vingertje en "foei" ook niet. Het zijn net kinderen, waarom zou je iets laten als er toch geen consequentie aan zit? Mijn paard reageerd op mijn stemverheffing omdat ze weet wat er anders achteraan komt. En zo extreem intelligent is ze nou ook weer niet, dit werkt zo bij elk paard met een fatsoenlijk denkvermogen ;)

We hebben ooit een paard op stal gehad die een echt rotzak was (lees: schoppen en bijten naar zo'n beetje alles wat bewoog) Op den duur spande ze haar buikspieren al vlak voordat ze iets wilde doen, zodat ze de klap op kon vangen. Vertel mij eens dat die niet van te voren al donders goed doorhad dat ze iets wilde doen wat niet mocht. Het boeide haar alleen totaal niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:47

Tallie1979 schreef:
Oh, dus jij reageert niet als er een paard op je tenen staat te balanceren? :P

Ik geef een paard toch echt een brul en een zet/tik om opzij te gaan als hij op mijn tenen gaat staan.. :+

Oh jawel hoor, ik reageer wel. Maar er zijn meerdere reacties mogelijk dan slaan alleen. :)