ziamara schreef:het paard schrikt, het is een reactie daarop. dus NIET express. hij denkt er niet aan om jou te trappen, en hij doet het toch per ongeluk. Dus jij geeft hem een trap, maar dan weet dat paard toch niet WAAROM jij hem trapt? omdat hij schrikt denkt die dan.
ik snap echt niet dat je dat paard dan een trapt geeft, het is een reactie op het schrikken, niet op jou bedoeld.
Denk je nou serieus dat als hij de volgende keer dan schrikt, dat die denkt oh ik mag me niet verplaatsen(trap geven in dit geval) nu, want dan krijg ik een trap. NEE want het is een directe actie op het schrikken, hij heeft geen eens de kans om erover na te denken.
Ben het helemaal met je eens. Een trap uit dominantie is heel wat anders, dan een trap uit schrik/angst. En daar dien je dus ook anders op te reageren, naar mijn mening. Maar goed, als je alleen maar kunt reageren vanuit de menselijke gedachte om alles maar 'onder controle' te houden, tja........ Ik voel me zelf prettiger om een paard toch anders te benaderen, om rekening te houden met wat er echt speelt. Misschien moet je daar gevoel voor hebben of leren krijgen, als je dat van nature niet hebt. Ik weet het niet, want ik kan niet voor anderen praten.
Ziamara, kan het alleen maar helemaal met je eens zijn verder!