Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Da_Laico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:04

Hoi,

Hoe is het nu met je pony?
Is hij ondertussen al gecastreerd?
Zo ja, is het goed gegaan?

Waar woon je ergens? Als het niet ver is kan ik je misschien wel helpen met de opvoeding.

Marigold

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:06

zelfde vragen als bovenstaande..!
ben echt benieuwd hoe dit verhaal verder gaat!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:17

Ik heb even snel het topic door gelezen.

Hier kan ik toch zo kwaad om worden. Niet zozeer om het feit dat "onervaren mensen" een jong paard kopen. En dan ook nog eens een hengst. Maar meer om het feit dat iemand een jonge hengst verkoopt aan mensen die duidelijk hebben gezegd dat het paard voor een meisje is.

Ik hoop echt voor je dat het allemaal goed gaat komen en jullie er een super paard aan gaan hebben. Ik blijf dit topic even volgen. Ben reuze benieuwd hoe alles gaat verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:50

Vervelend gedrag is niet met een castratie gelijk over hoor, het hengstengedrag kan nog even aanhouden, dus heb geduld. Blijf wel consequent doorpakken, ze hebben zo door wat ze kunnen maken of niet.

Da_Laico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:42

bij de mijne was het hengstengedrag met 4 weken weg, maar dat is volgens mij wel heel erg snel

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 18:27

De castratie stond afgelopen week gepland, maar is uitgesteld door de kliniek vanwege een spoedgeval. En wij hadden niet zo'n haast dat het perse moest, anders had het nog wel gekund.
We hopen dus op komende week!

In de wei gaat het redelijk nu. We verplaatsen hem wel eens van wei. En dat gaat steeds beter.

Hij ging steeds steigeren en dan met zijn voorpoten richting degene draaien die ernaast loopt.
Van de week dus ook weer. Ik stond echter naast zijn schouder, dus ik gaf hem een flinke duw. En toen kwam hij, wel een beetje zielig...., met één voorpoot over t stroomdraad en daar bleef hij dus aan hangen.. De stroom stond erop, maar hij kon trekken wat hij wilde, maar het ging niet stuk....
Ik ben snel op de draad gaan staan, waardoor hij los kon komen..

Sindsdien heeft hij niet weer gesteigerd, als we er naast lopen. een geluk bij een ongeluk dus.
Het uitbreken gaat ook een stuk beter. Nu liggen niet meer alle paaltjes om, nu nog maar een paar.

Verder gaat het eigenlijk redelijk. Hij vertoont wel hengsten gedrag, maar dat mag natuurlijk ook wel.
Hij heeft afgelopen week twee tanden gewisseld.

We zijn tot een compromis gekomen met de verkoper, zij betalen de castratie , 250 euro, en geven ons 250 voor training.
Dit geld wordt binnen twee weken gestort, dus ik ben benieuwd!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:41

Al de 2e keer dat het is uitgesteld?? Of wil je hem misschien stiekum toch hengst laten, nee toch???
En hij heeft voorbenen ;) poten klinkt zo, ......... >;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:14

Door het schrikdraad is hij wel zo geschrokken dat hij weet dat hij het niet meer moet doen, dus ik denk dat dat wel heel mooi is :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:50

Ni-Ne: ook wij hebben jaren geleden een flinke vergissing begaan met de aankoop van een pony voor ons toen 7-jarig dochtertje met nauwelijks rij-ervaring. Ze reed bij een manege en wij hebben bij huis de ruimte voor een pony. Dus na een lange zoektocht een 6-jarige A-welsh merrie gekocht; bij een handelaar. Ze zou volkomen ingereden en mak zijn. Ons dochtertje had er even op gezeten en gestapt en de pony, die echt een plaatje was om te zien, bleef kalm, ook tijdens het hanteren (er was daar geen bak of wei, alles moest langs de weg). De verkoper verzekerde ons dat het een kindermakke, brave, goed ingereden pony was.

Eenmaal hier bleek het een onwaarschijnlijk valse en niet ingereden pony te zijn. Ze viel je aan met ontblote tanden, probeerde te trappen, drukte je plat tussen de muur en haarzelf, sloeg als je aan haar voeten kwam, bokte en steigerde hoog tijdens het rijden en hanteren en beet tot bloedens toe. De hoefsmid zei dat hij haar niet meer wilde bekappen als die pony zo levensgevaarlijk was.

Daar sta je dan. Je dochter is dol op een levensgevaarlijk beest waar je niks mee kunt. Teruggeven was geen optie/mogelijkheid en verkopen wilden we niet, want zo'n paardje is eigenlijk alleen goed voor de slacht, als je eerlijk bent. Dus aan het werk.

Doordat de pony op een winterdag met haar voorbenen door een raam (en de afscherming ervan) probeerde te springen, en zo zichzelf en de tijdelijke stal vernielde, moesten we haar noodgedrongen in een naburige manege stallen. Elke dag ging ik naar haar toe om in de bak grondwerk met haar te doen. Ik heb het boek van Klaus Hempfling als uitgangspunt gebruikt. Eigenlijk kwam het vooral neer op eindeloos leidoefeningen doen en longeren zonder longe etc. Iedereen in die manege vond het maar raar, maar het werkte wel. Na een half jaar was de nieuwe stal hier klaar en kon ze terug. We hebben toen een ervaren ruiter gezocht die niet te zwaar was en die geholpen heeft met het inrijden. Voor ons is ze uiteindelijk heel gemakkelijk geworden. Rustig, heel vertrouwend en ze luisterde ontzettend goed. Alleen met vreemden had ze weleens problemen, ze is redelijk eenkennig. Alle agressie en nervositeit waren weg.

Het kan dus wel, maar het is een lange weg. De essentie is dat de pony leert om je te vertrouwen door zelf heel consequent te zijn. Kleine stapjes nemen en langzaamaan kom je er wel.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hem wilt houden, ook al ben ik het met iedereen, inclusief jezelf, eens dat het geen verstandige aankoop was. Dat gold ook voor onszelf indertijd, maar het kan beslist goed komen.

Succes!

*oh ja, beslist laten castreren als je hem wilt houden. Voor de castratie beet ons paard en sloeg met zijn voorbenen. Na de castratie is dat geleidelijk en redelijk vlot overgegaan. Hij was natuurlijk pas 2,5 jaar oud, dus wat jonger dan die van jou.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 10:19

@ Rosieposie
Ik hoop dat onze pony het net zo goed gaat doen, dan die van jullie! Fijn om te lezen dat het dus wel goed kan komen!

@ Claudia
Ik denk dat ik wel duidelijk genoeg heb omschreven dat ik hem zeker géén hengst wil laten.
We wonen nogal afgelegen, en de kliniek is heel klein.
We hebben een afspraak gemaakt over de kosten.
Dit kon wat lager, mits we akkoord gingen met een deal.
Wanneer er een ander 'paard' komt, voor de reguliere prijs, dat we dan even wachten. Hooguit twee weken.
Daarvan is nu één om, dus we gaan ervanuit dat hij komende week of de week erna gecastreerd wordt.
Dit scheelt ons (nogal) in de kosten. Voor dat geld willen we hem laten beleren/ doorrijden. En misschien zelfs voor een karretje doen, omdat hij voor het meisje waarschijnlijk niet geschikt is. En met een karretje kunnen we zelf met hem aan de slag.
Vandaar...

Hij stond vanmorgen keurig in zijn eigen wei, met alles nog heel...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:29

met wie heb je een afspraak over een ander paard voor de reguliere prijs, die snap ik even niet??

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:36

Hey Ni-Ne bedankt voor de uitleg! En wat een fijne post om te lezen hierboven van RosiePosie dat het uiteindelijk toch goed gekomen is met die pony, dat geeft de burger weer moed!

Dat ie nu al zijn weide niet verbouwd heeft is natuurlijk ook wel een goed teken, heeft dat schrikdraad misschien wel geholpen. En wie weet als je over een paar jaar terug kijkt; zal je zien waar het allemaal goed voor was om deze pony in je leven te krijgen, het zal je heel veel leren!

Blijf je ons op de hoogte houden?
gr Claudia

danger1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:35

Helaas zie je ook regelmatig dat handelaren zulke paarden rustig spuiten als er kijkers komen, zeker als je zegt wanneer je komt en hoe laat, niet allemaal hoor maar die handelaren zijn er, ik heb weleens bij een handelaar gekeken waarvan ik dat idee had en toen gezegd dat ik er om een bepaalde tijd zou zijn, inderdaad daar geweest en was een rustige hengst, later gezegd dat ik nog een keer wilde komen was geen probleem maar moest wel bellen van te voren
dus weer gebeld en een tijd afgesproken maar toen anderhalf uur eerder ineens voor de deur gaan staan en gezegd sorry ik ben te vroeg....dat beest brak alles af in de bak en was niet te hanteren....toen wist ik genoeg....ben weggegaan en nooit meer teruggegaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:38

Al de tweede keer uitstel? Bij onze DA konden we binnen 2 dagen terecht voor castratie en kostte het maar 80 euro, die DA van jou heeft niet zulke goede service om eerlijk te zijn.

Welk gedrag 'tolereer' jij onder het mom van 'hij mag hengst zijn'?

Ik vraag me nog steeds af of het wel zo verstandig is om hem te houden. Waarom zou je hem willen houden?
Je kunt wel zeggen; we hebben nu eenmaal voor hem gekozen dus hij blijft hier maar dan vermenselijk je hem. Het is geen mens, het is een paard.
Hij is gelukkig als hij zijn basisbehoefte's krijgt, dus eten, drinken, voldoende ruimte en sociaal contact.
Van een baas wil hij consistentie en consequentie en het maakt hem niet uit of jij daarvoor zorgt, je buurman of een ander willekeurig persoon.

Hij is veel gelukkiger op een plek waar hij begrepen wordt en duidelijke grenzen krijgt. Jij bent veel gelukkiger met een pony die bij jullie past, ookal gaat hij zich in de toekomst beter gedragen, het zal nooit worden wat je in gedachten had en dat is voor jullie beide erg jammer.

Ik adviseer je sterk om nog eens na te denken over het verkopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:41

ni_ne schreef:
Dit scheelt ons (nogal) in de kosten. Voor dat geld willen we hem laten beleren/ doorrijden. En misschien zelfs voor een karretje doen, omdat hij voor het meisje waarschijnlijk niet geschikt is. En met een karretje kunnen we zelf met hem aan de slag.
Vandaar...

Je zou hem ook gecastreerd kunnen verkopen en voor dat bedrag + het bedrag voor evt training een leuke kindmakke pony weer kopen.
En als je een beetje doorzoekt kun je zelfs wel pony's vinden die kindmak zijn én voor een karretje kunnen, hebben jullie er allemaal plezier van en geen gezeur meer.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:54

Hoi Annelies,
die laatste tip hebben we inderdaad nog in overweging.
Hij is vandaag gecastreerd.
dit is allemaal erg voorspoedig gegaan.
Gister avond brak hij steeds los aan de longe, en toen hebben we hem op het laatst maar heel lang laten rennen, tot hij niet meer kon. En daarna weer aan de longe gedaan.
Toen was het goed.
Het blijft toch even een macht spelletje.

Hij ging in één keer op de trailer, zonder blikken of blozen.
(Ik zei nog: Straks is hij blij dat hij weg mag ofzo..., maar laten we er maar niet vanuit gaan dat hij zo ver kan denken... haha)

We gaan even kijken hoe hij het nu gaat doen de komende tijd.
Maar als hij echt een pony blijft, waar we niks mee kunnen, of geen klik mee hebben, gaan we hem proberen te verkopen.

Maar op de één of andere manier, hebben we het gevoel dat hij ons steeds meer gaat vertrouwen. Dus we hebben goede hoop.
En zo niet, dan staat er een hele mooie pony te koop.

Ik zal nog even kijken of ik een foto kan plaatsen nu, heb het geld tenslotte ontvangen en alles is achter de rug!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:06

Daar is ie dan voor de liefhebbers!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:49

dat is wel echt een heel gave pony!
zou zowat denken dat er ijslanderbloed in zit.

fijn dat hij nu gecastreerd is,
nu maar even een tijdje laten staan zou ik zeggen, en als dan straks de testosteron gezakt is eens kijken of hij makkelijker wordt in de omgang.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:59

RosiePosie schreef:
Ni-Ne: ook wij hebben jaren geleden een flinke vergissing begaan met de aankoop van een pony voor ons toen 7-jarig dochtertje met nauwelijks rij-ervaring. Ze reed bij een manege en wij hebben bij huis de ruimte voor een pony. Dus na een lange zoektocht een 6-jarige A-welsh merrie gekocht; bij een handelaar. Ze zou volkomen ingereden en mak zijn. Ons dochtertje had er even op gezeten en gestapt en de pony, die echt een plaatje was om te zien, bleef kalm, ook tijdens het hanteren (er was daar geen bak of wei, alles moest langs de weg). De verkoper verzekerde ons dat het een kindermakke, brave, goed ingereden pony was.

Eenmaal hier bleek het een onwaarschijnlijk valse en niet ingereden pony te zijn. Ze viel je aan met ontblote tanden, probeerde te trappen, drukte je plat tussen de muur en haarzelf, sloeg als je aan haar voeten kwam, bokte en steigerde hoog tijdens het rijden en hanteren en beet tot bloedens toe. De hoefsmid zei dat hij haar niet meer wilde bekappen als die pony zo levensgevaarlijk was.

Daar sta je dan. Je dochter is dol op een levensgevaarlijk beest waar je niks mee kunt. Teruggeven was geen optie/mogelijkheid en verkopen wilden we niet, want zo'n paardje is eigenlijk alleen goed voor de slacht, als je eerlijk bent. Dus aan het werk.

Doordat de pony op een winterdag met haar voorbenen door een raam (en de afscherming ervan) probeerde te springen, en zo zichzelf en de tijdelijke stal vernielde, moesten we haar noodgedrongen in een naburige manege stallen. Elke dag ging ik naar haar toe om in de bak grondwerk met haar te doen. Ik heb het boek van Klaus Hempfling als uitgangspunt gebruikt. Eigenlijk kwam het vooral neer op eindeloos leidoefeningen doen en longeren zonder longe etc. Iedereen in die manege vond het maar raar, maar het werkte wel. Na een half jaar was de nieuwe stal hier klaar en kon ze terug. We hebben toen een ervaren ruiter gezocht die niet te zwaar was en die geholpen heeft met het inrijden. Voor ons is ze uiteindelijk heel gemakkelijk geworden. Rustig, heel vertrouwend en ze luisterde ontzettend goed. Alleen met vreemden had ze weleens problemen, ze is redelijk eenkennig. Alle agressie en nervositeit waren weg.

Het kan dus wel, maar het is een lange weg. De essentie is dat de pony leert om je te vertrouwen door zelf heel consequent te zijn. Kleine stapjes nemen en langzaamaan kom je er wel.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hem wilt houden, ook al ben ik het met iedereen, inclusief jezelf, eens dat het geen verstandige aankoop was. Dat gold ook voor onszelf indertijd, maar het kan beslist goed komen.

Succes!

*oh ja, beslist laten castreren als je hem wilt houden. Voor de castratie beet ons paard en sloeg met zijn voorbenen. Na de castratie is dat geleidelijk en redelijk vlot overgegaan. Hij was natuurlijk pas 2,5 jaar oud, dus wat jonger dan die van jou.

Wow, ik wist niet dat merries gecastreerd konden worden?? :+

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:33

Prachtig diertje!!!!

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:25

Libera schreef:
RosiePosie schreef:

Succes!

Wow, ik wist niet dat merries gecastreerd konden worden?? :+

Volgens mij gaat dit over 2 verschillende paarden. Het hele verhaal van de onhandelbare merrie die met veel werk toch lief werd en nog even als extraatje dat de hengst die ze hadden veel rustiger werd na castratie

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:57

Helemaal juist :), en de merrie was een PONYmerrie en de hengst een PAARD! Ik had dat juist expliciet gezegd om het verschil aan te geven, sorry dat het toch niet duidelijk genoeg was.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:27

Wat een naar verhaal zeg! Dan koop je een pony met de veronderstelling dat ie lief en mak is, is t z'n naarling... |o
Ik hoop echt voor jullie dat de pony na de castratie een lieve ruin wordt ;)
Hij ziet er trouwens wel uit als een hunk :P

Owh nog een vraagje, wat deden jullie precies toen de pony steigerde/tegen jullie aan steigerde?
Hadden jullie gewoon halstertouw of hengstenketting?(misschien erover heen gelezen)
Wat misschien helpt... is gewoon halstertouw om met hengstenketting als borg (als hij na de castratie nog zo vervelend is)

Veel succes!
Groeten Denise

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 17:14

We hadden gewoon een halstertouw.
Maar als het na de castratie zo blijft, gaan we zeker over op de hengstenketting.
Hij is vandaag echt heel erg zielig en bang.....

Hij kijkt zeer beledigd....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:44

Waarom is hij vandaag zielig en bang?