Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:39

LADPR schreef:
Dat is maar net wat hengsten geleerd hebben. Hebben ze geleerd normaal te gedragen bij merries, dus er naast gepoetst worden er naast in een span staan, enz. Dan heb je die problemen niet.

hengsten zijn net als met hondjes als de merrie hengstig is of de hond loops dan denken ze maar aan 1 ding.
opvoeding of niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:40

Als ik een hengst in mijn bezit zou hebben zou ik hem hengst laten zolang het kan.

Zolang het paard handelbaar blijft en op vreemd terrein ook goed luisterd.. dan zou ik hem zolang mogelijk hengst laten.
Als het niet nodig is om te castreren zou ik het ook zeker niet doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:40

mannelijk in general :D :D :D

vrouwtje gewillig, dan is zelfs de best opgevoedde man niet in staat dit te weerstaan :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:43

Knoopje ik heb het dan natuurlijk niet over een hengstige merrie. Dat je geen tweespan bijvoorbeeld gaat rijden met een dekhengst en hengstige merrie is natuurlijk logisch.

Buiten de hengstigheid om is het geen enkel probleem voor een hengst als hij dat geleerd heeft. Ik ben nu druk met die van mij bezig om hem te laten wennen aan het normaal vinden van naast een merrie gepoetst worden, enz. Om over een paar maanden hem in te spannen naast een merrie. Ben heel benieuwd hoe het gaat, maar er van overtuigd dat het kan, zo niet dat zien we dat vanzelf wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:46

LADPR schreef:
Waarom is het beperkend voor het dier Kiwiko? Wat kan een hengst niet wat een ruin wel kan?

De meeste pensionstallen zijn eenvoudig niet ingericht op het houden van hengsten.
Meestal staat er dan maar 1 hengst die dan inderdaad niet in de wei bij de andere paarden mag/kan. (al dan niet omdat de andere paardeneigenaren dat niet willen)
En ja dan vind ik paarden welzijn toch wel in het gedingkomen. Zo'n hengst komt dan 2 uurtjes per dag eruit en dat vindt ik wel heel sneu. Dan kan zo'n dier beter als ruin door het leven en lekker naar buiten. Ik lees dat sommige andere hun niet gekeurde hengst gewoon bij een andere ruin in de wei zetten. Ja prima hoor. Dan maakt het voor de hengst in kwestie geen bal uit(gnagnagna :D o sorry)

Je kan het niet vergelijken met een goedgekeurde hengst. Die staan doorgaans op een hengstenhouderij waar doorgaans veel met de hengsten gedaan word en er speciale weides en of paddocks zijn waar de hengsten wel lekker naar buiten kunnen. die dieren staan zich niet de hele dag dood te vervelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:48

Eens in de zoveel tijd komt er weer een topic bovendrijven over het houden van een of meerdere hengsten.

En in elk van deze topics komen er reacties van kinderen met hengstjes van een jaar of twee jaar, die nog niet echt met hormonen te maken hebben gehad, en die van mening zijn dat het allemaal wel meevalt. Ze hebben wilde plannen voor hengstenkeuringen en wedstrijden, en vinden dat men zich maar aanstelt.

En dan komen ook de reacties van volwassenen, fokkers of iig paardeneigenaren met mogelijkheid van stalling aan huis, waar de hengst met een aantal vriendjes, of zelfs merrie het land op mag. Waar alleen een persoon, of maar een beperkt aantal mensen met de paarden omgaan. Hengsten met een evenwichtig character, paardvriendelijk gehouden, met de mogelijkheid om hun natuurlijke gang te volgen, en een degelijke opvoeding. Helaas heeft niet iedere paardeneigenaar die mogelijkheid. Dus kun je naar oplossingen zoeken om je paard ergens te stallen waar hij wel die mogelijkheid heeft. Alleen wordt die spoeling heel dun als je roept dat je een hengst hebt...

Mijn mening is bij velen die in dit topic hebben gereageerd, bekend.
Voor degenen die dat nog niet weten, heb ik hier wat leesvoer:

[OPG] Hengsten in omgang.

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

[OPG] wie heeft een hengst?

[VSW] hengst laten of ruinen

[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

[PP] Zielig???

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[VSW] tips over omgaan met hengsten
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-04-10 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:54

NatasjavE: Het welzijn staat voorop dat is iedereen al lang met elkaar eens.

Een label gg veranderd ook niet zoveel hoor, ik dek nouwelijks daar hoef ik hem niet speciaal hengst voor te laten en waarom zou als een hengst de stempel gg heeft ineens dan het allemaal niet meer uitmaken enkel omdat het dier gg is?

Die van mij mag ik dus de rest van zijn leven alleen in een kleine paddock een paar uurtjes per dag zetten, enkel omdat hij gg is? Dat vind ik pas scheef kijken.

Welzijn gaat voor gg of niet gg. Als ik weg zou moeten waar ik nu sta en de enige optie was verhuizen naar een stal waar ze niet buiten komen als hengst, dan ging bij alles de ballen eraf gg of niet maakt dan geen enkel verschil.

Ik heb geen hengsten om het mooie dus een label van gg of niet maakt niks uit voor de welzijn eisen die ik voor mijn dieren stel en dat zou ook niks uit moeten maken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:55

LADPR schreef:
Knoopje ik heb het dan natuurlijk niet over een hengstige merrie. Dat je geen tweespan bijvoorbeeld gaat rijden met een dekhengst en hengstige merrie is natuurlijk logisch.

Buiten de hengstigheid om is het geen enkel probleem voor een hengst als hij dat geleerd heeft. Ik ben nu druk met die van mij bezig om hem te laten wennen aan het normaal vinden van naast een merrie gepoetst worden, enz. Om over een paar maanden hem in te spannen naast een merrie. Ben heel benieuwd hoe het gaat, maar er van overtuigd dat het kan, zo niet dat zien we dat vanzelf wel.

je hebt zeker pony's?

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:57

Haha ik zat op die opmerking te wachten.

Jij hebt zeker geen ervaring met kleine hengstjes?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:59

ponie of peerd maarkt eignenlijk niet veel uit..... behalve dat een paard makkelijker schade aanbrengt dan een ponie.........

soort van teckel tegenover een herder :0

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:00

[VSW] hengst laten of ruinen

Kijk even in bovenstaand topic naar het vragenlijstje van Zesiram aan het eind van pagina 1. Dat is in mijn ogen een samenvatting van alle vragen die je jezelf kunt stellen op het moment dat je een hengst hebt en hem hengst wilt houden...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:02

Ach ja, de belangrijkste reden zal toch altijd het geld blijven. Uitzonderingen daar gelaten van hengsten die wat minder testosteron hebben.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:02

Ik zie hier veel reacties van (jonge) hengsteneigenaren die stellen 'ik laat hem hengst, tot ie vervelend wordt dan gaan de ballen eraf'. Hm. Mijn ervaring is dat voor hengsten waarbij de hormonen dusdanig gaan opspelen dat ze mn in het voorjaar nog maar moeilijk te handhaven zijn, castratie een zeer, zeer ingrijpende ingreep is. En dan bedoel ik met name mentaal gezien. De hele hormoonhuishouding wordt op z'n kop gezet en een aantal 'gecastreerde hengsten' komt hier niet zo makkelijk overheen. Ze worden overmatig aggressief (compensatiegedrag?) of soms depressief. Dit lijkt me wel iets om rekening mee te houden en ik vraag me daarom ook echt af waarom je een hengst die toch niet voor de dekdienst wordt gebruikt niet gewoon laat casteren voordat de hormonen gaan opspelen. Tenzij je natuurlijk een oprecht 'doetje' hebt, die zijn er ook. Of in een merrievrije omgevng woont (let wel de merries moeten dan echt op grote afstand staan want geur rijkt ver!)

Een castratie is heus niet fijn maar stelt relatief weinig voor als het op jonge leeftijd gebeurt. Na een paar dagen huppelt je nieuwbakken ruin alweer vrolijk door de wei, verzekerd van een relaxed, sociaal leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:05

noekje schreef:
Ach ja, de belangrijkste reden zal toch altijd het geld blijven. Uitzonderingen daar gelaten van hengsten die wat minder testosteron hebben.

nee de belangrijkste reden is ego baasje :) :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:06

LADPR schreef:
Haha ik zat op die opmerking te wachten.

Jij hebt zeker geen ervaring met kleine hengstjes?

jawel,ik heb vorige week nog een schetje wegegeven aan een bokker ook een hengstje,zo 1 met een hele grote mond en ontzettend stoer,keek naar een grote merrie zo van ik pak je wel effe lekker ding,hij liep ook gewoon tussen de jaarling merrie's.
er staat ook in mijn eerste post dat ik het over paarden heb en niet over pony's daar zit nogal wat verschil tussen.
een paard is net even wat sterker en richt meer schade aan dan een pony.vanaar dat ik het ook vroeg,het zal namenlijk niet snel bij iemand met een paard hengst en een paard merrie opkomen om ze in een span te zetten,er komt een moment dat de merrie hengstig word,en in het begin van de hengstigheid merk je het niet vaak meteen.
niet om neerbuigent te doen over pony's hoor!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 21-04-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:07

KiWiKo schreef:
noekje schreef:

nee de belangrijkste reden is ego baasje :) :)

En reden nummer twee is dat ze het houden van een hengst toch serieus onderschatten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:10

Noekje wat heeft geld er mee te maken?

Peer2005 er zijn genoeg hengsten die helemaal geen last hebben van de hormonen, mijn hengst dekt ook wel een jaar niet en de vorige had nog nooit gedekt. Die zijn dan echt niet zielig of gefrustreerd of zo.

Daarnaast is casteratie nog steeds een vrij risicovolle ingreep en dat is voor mij de reden om niet te ruinen als het niet nodig is.

Knoopje: Ik heb met heel veel rijpaardhengsten gewerkt en deze waren stuk voor stuk veel makkelijker handzaam en makkelijker in de omgang dan de kleine hengstjes waar ik ervaring mee heb. Dus ja er zit nogal een verschil tussen maar naar mijn mening dus dat een een kleintje veel moeilijker is dan een grote. En nee ik spring niet gelijk op de kast hoor, kan wel wat hebben ondertussen haha. Met mijn hengst merk ik het nog voordat de merrie zelf weet dat ze hengstig wordt haha. Maar dat zeg ik, ik heb het nog nooit gedaan, wordt dus de eerste keer, maar wil het zeker gaan proberen al is het maar om lekker ritten te maken door het bos.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:13

castratie is geen risicovolle ingreep :)

das lopende bandwerk, zou je zelf kunnen doen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:13

LAPR............ en wat als het fout gaat?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:14

Ja en toch overleiden er elk jaar nog een flink aantal paarden door. Mij niet gezien dus als het niet nodig is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:14

Als het niet wil dan is het jammer, dan blijf ik ze enkelspan rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:15

maar de gevolgen van het fout gaan bedoel ik :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:16

Wat geld ermee heeft te maken? Een hengst is over het algemeen meer waard dan een ruin, en biedt mogelijkheden tot fokken, wat ook weer geld oplevert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:16

LADPR schreef:
Ja en toch overleiden er elk jaar nog een flink aantal paarden door. Mij niet gezien dus als het niet nodig is.

er overleiden procentueel gezien meer paarden aan een koliekoperatie............en zelfs dat is lopende band werk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:17

noekje schreef:
Wat geld ermee heeft te maken? Een hengst is over het algemeen meer waard dan een ruin, en biedt mogelijkheden tot fokken, wat ook weer geld oplevert.

onzin. alleen goedgekeurde dekhengsten zijn geld waard :) :) ruinen zijn meer geld waard dan een hengst die niet goedgekeurd is