Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KiWiKo schreef:hahahaha honkbalknuppel voldoet!!![]()
![]()
nee gekheidook het uiteinde van een halstertouw doettetum wel hoor
het gaat er niet om dat je het dier bont en blauw mept, maar het paard moet gewoon even ernstig schrikken van jouw tegenreactie........
sjattukuh25 schreef:Maastricht Kiwiko.
Ja inderdaad, ik denk dat die biels geen slechte optie is, klinkt cru en bruut, maar anderzijds loopt ie letterlijk over ons heen. en ik zal gewoon actie moeten ondernemen vandaar dat ik het hier voorleg hoe ver ik mag gaan in dergelijk situatie en wat nog binnen de perken is voordat ik dalijk een fout bega.
Nogmaals, hetgeen wat ie gister liet zien stond ik echt verbaasd van, ik heb nog nooit een paard en dan nog zo jong zo met z'n achterbeen tot twee keer achter elkaar zo vol zien uit halen naar voren toe.
En dat doet mij beseffen dat het toch wel heel ernstig is wat ie daar geflikt heeft.
Lousje22 schreef:toen die van mij nog hengst was ging ook dominant gedrag vertonen, ondanks dat ik heel conseqent was en oefenende met lopen/stilstaan enz. Slaan heb ik verder nooit gedaan want dat werkte totaal niet, dan viel ie je zowat aan. Grote mond hielp beter en dan echt een GROTE mond. Na tijd ging ie op de wei ook klieren als ie mee moest en had ik zoiets van bekijk het maar en heb ik hem een week geen aandacht gegeven. toen ik daarna kwam was ie ineens heel lief. Niet alles was meteen opgelost maar met veel geduld en telkens zn hoofd wegduwen en nee zeggen als ie wilde bijten ben ik er wel gekomen. Ook schoppen deed ie, dan kreeg ie wel een schop onder zn kont en als ie ging hangen terwijl je m vasthield tijdens poetsen ofso dan deed ik bezem achter zn kont.
Sommige paarden helpt een goeie klap maar geduld kom je toch ook een heel end mee.
KiWiKo schreef:ik ga even nadenken of ik een bokker weet die je misschien hiermee wat reallife tips kan geven.
sjattukuh25 schreef:Hallo Gaelle,
Belonen vind ik heel goed ook met iets eetbaars heb ik hier geen enkel bezwaar tegen. Toch ben ik van mening dat een paard belonen dat alles eraan doet om je daarna te bijten het probleem alleen maar erger maakt.
Ik zie het zo: Neem nou mijn pony, ik gooi een wortel de wei in omdat ik niet wil dat hij het uit mijn handen krijg, vervolgens komt een andere ruin aan en die wilt die wortel pakken, Nee, zegt mijn pony komt niks van in en rent ineens naar die wortel toe en schopt er even flink op los. Als zij onderling al gaan schoppen om wie die wortel krijgt, waar sta ik als mens zijnde dan als ik mijn paard iets "uit" handen geef??
Dan geef ik toch als ware mijn positie in rangorde op of zie ik dit verkeerd?
Juist omdat Antaro heel erg bijterig is kan ik me haast niet voorstellen dat dergelijke paard ( en misschien elk paar ) iets eetbaars als beloning ziet daar dit juist een strijdmiddel is van rangorde bepaling.
Ik ben er bewust mee gestopt en hij zal moeten leren "beloont" te worden op stem en aaien, dan geef ik een manier van affectie als leider zijnde, ik probeer het "groomen" of "knoelen" hoe ze dit ook noemen na te doen als of ik paard ben. Dan geef ik ook als leider zijnde weer dat het in orde is. Iets eetbaars behoort alleen mij toe en niet mijn paard, zo behoud ik mijn plaats in de rangorde.
Dat sommige paarden heel goed functioneren om in het begin te belonen met iets eetbaars kan ik me heel goed voorstellen waarnaar dit afgebouwd kan worden met belonen van stem.
Bij deze jaarling moest acute gestopt worden, hij beet bekans een stuk uit je arm.
Bedankt voor je reactie maar bij die van mij zal het niet werken helaas.
Daks schreef:gewoon nog harder slaan. Je kan beter ander voorwerp pakken zodat je je zelf niet zeer doet. Daks heeft het 1 keer geprobeerd om raak te trappen tegen mij en die heeft me een rotschop gehad dat ik een blauwe teen had. Maar hij heeft het nooit meer gedaan.