Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:05

nee dat snap ik heel goed ondanks even mijn meligheid van net.

Ik bemerk aan hem net zoals vanochtend dat even een flinke tik met een gebalde vuist ook niet werkt, hij bijt behoorlijk hoor en het doet hem niets dat ik hem een tik geef. met alle pech erbij sloeg ik per ongeluk mijn hand tegen zijn tanden aan. Aijaijaijaij. had even een wegtrekker, Zijn tanden kwamen vol op een zenuw/pees in mijn hand. Maar goed, ondanks dat het gemeen leek van mijn kant uit, roerde het hem niet en bleef ie doorgaan met bijten.

Daks

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:07

gewoon nog harder slaan. Je kan beter ander voorwerp pakken zodat je je zelf niet zeer doet. Daks heeft het 1 keer geprobeerd om raak te trappen tegen mij en die heeft me een rotschop gehad dat ik een blauwe teen had. Maar hij heeft het nooit meer gedaan.

KiWiKo

halstertouw werk dan beter :D :D

Onze handjes zijn er niet op gemaakt om echt stoute dieren te corrigeren :D

knollentuin

KiWiKo schreef:
hahahaha honkbalknuppel voldoet!! :D :D

nee gekheid :) ook het uiteinde van een halstertouw doettetum wel hoor :)

het gaat er niet om dat je het dier bont en blauw mept, maar het paard moet gewoon even ernstig schrikken van jouw tegenreactie........

precies je moet er helemaal klaar voor zijn en op het moment dat het nodig is mep! hem overrulen, overdonderen.
en consequent blijven als ie het weer doet meteen weer dezelfde reactie .
En idd meelopen stilstaan en dat soort standaard zaken zijn in mijn opvoeding gewoonste zaak en geen beloning waard,je verpest ze zo snel!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:11

jullie hebben het over een halstertouw, maar daar kijkt ie nog niet eens van op, zweep doet hem niets en hij blijft doorgaan met z'n slaan met die voorbenen. Vandaar dat ik net wel even gekkigheid maak met die biels, maar heb zo even het idee dat ik inderdaad zwaarder geschut nodig heb.

Want een knal tegen z'n harses gaat alleen zijn hoofd omhoog en hupakee hij flikt het weer. flinke tik met zweep, hij draait een rondje en hij flikt het weer. halstertouw schrikt ie niet van weg en gaat alleen met zijn hoofd omhoog en doet dan zijn kaken van elkaar om te bijten.

Dat is het 'm juist het is best een k*ttekop als ik het even zo mag zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:14

tja, dan toch maar die biels :D :D

waar woon je ergens?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:17

Ik heb ooit s een draakje gehad op stal en die greep je echt af en toe,daar gebruikte ik zo een free-style touw van voest bij ,zit zo een koordje aan als bij een zweep.dat kwam wel aan...en anders,ja klinkt heftig maar dan echt erin met je zweep net zo hard en lang erin tot ie bij je weg wil ff

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:18

Maastricht Kiwiko.

Ja inderdaad, ik denk dat die biels geen slechte optie is, klinkt cru en bruut, maar anderzijds loopt ie letterlijk over ons heen. en ik zal gewoon actie moeten ondernemen vandaar dat ik het hier voorleg hoe ver ik mag gaan in dergelijk situatie en wat nog binnen de perken is voordat ik dalijk een fout bega.

Nogmaals, hetgeen wat ie gister liet zien stond ik echt verbaasd van, ik heb nog nooit een paard en dan nog zo jong zo met z'n achterbeen tot twee keer achter elkaar zo vol zien uit halen naar voren toe.

En dat doet mij beseffen dat het toch wel heel ernstig is wat ie daar geflikt heeft.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:19

toen die van mij nog hengst was ging ook dominant gedrag vertonen, ondanks dat ik heel conseqent was en oefenende met lopen/stilstaan enz. Slaan heb ik verder nooit gedaan want dat werkte totaal niet, dan viel ie je zowat aan. Grote mond hielp beter en dan echt een GROTE mond. Na tijd ging ie op de wei ook klieren als ie mee moest en had ik zoiets van bekijk het maar en heb ik hem een week geen aandacht gegeven. toen ik daarna kwam was ie ineens heel lief. Niet alles was meteen opgelost maar met veel geduld en telkens zn hoofd wegduwen en nee zeggen als ie wilde bijten ben ik er wel gekomen. Ook schoppen deed ie, dan kreeg ie wel een schop onder zn kont en als ie ging hangen terwijl je m vasthield tijdens poetsen ofso dan deed ik bezem achter zn kont.
Sommige paarden helpt een goeie klap maar geduld kom je toch ook een heel end mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:21

sjattukuh25 schreef:
Maastricht Kiwiko.

Ja inderdaad, ik denk dat die biels geen slechte optie is, klinkt cru en bruut, maar anderzijds loopt ie letterlijk over ons heen. en ik zal gewoon actie moeten ondernemen vandaar dat ik het hier voorleg hoe ver ik mag gaan in dergelijk situatie en wat nog binnen de perken is voordat ik dalijk een fout bega.

Nogmaals, hetgeen wat ie gister liet zien stond ik echt verbaasd van, ik heb nog nooit een paard en dan nog zo jong zo met z'n achterbeen tot twee keer achter elkaar zo vol zien uit halen naar voren toe.

En dat doet mij beseffen dat het toch wel heel ernstig is wat ie daar geflikt heeft.

das een eind weg :D :D

ik ga even nadenken of ik een bokker weet die je misschien hiermee wat reallife tips kan geven. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:22

Lousje22 schreef:
toen die van mij nog hengst was ging ook dominant gedrag vertonen, ondanks dat ik heel conseqent was en oefenende met lopen/stilstaan enz. Slaan heb ik verder nooit gedaan want dat werkte totaal niet, dan viel ie je zowat aan. Grote mond hielp beter en dan echt een GROTE mond. Na tijd ging ie op de wei ook klieren als ie mee moest en had ik zoiets van bekijk het maar en heb ik hem een week geen aandacht gegeven. toen ik daarna kwam was ie ineens heel lief. Niet alles was meteen opgelost maar met veel geduld en telkens zn hoofd wegduwen en nee zeggen als ie wilde bijten ben ik er wel gekomen. Ook schoppen deed ie, dan kreeg ie wel een schop onder zn kont en als ie ging hangen terwijl je m vasthield tijdens poetsen ofso dan deed ik bezem achter zn kont.
Sommige paarden helpt een goeie klap maar geduld kom je toch ook een heel end mee.

Dik gedrukte............... zou je dat ook pikken van zeg een 10 jarig jochie wat bij jou op de hoek woont?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:26

@Lousje:

Geduld is leuk en ben ik ook echt voorstander van, echter behoeft deze situatie INGRIJPEN want op het moment is mijn jaarling behoorlijk gevaarlijk bezig en kom ik NU niet ver met geduld. Waarom nu geduld hebben als gericht schopt naar ons, dat is letterlijk wachten tot er ongelukken komen. Het is en blijft een hengst nu en tot aan zijn castreren en ook zeker daarna moet hij aangepakt worden. Als hij minder "hengst" is en gedraagt zich als een normale jaarling dan kun je de rest aanleren met geduld. Nu niet, want nu is het gevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:27

precies :)

eerst orde op zaken, dan kan je weer gaan bouwen aan vrijheid

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:32

Goed, wij weten nu wat ons te doen staat, desnoods dan maar met iets zwaarder geschut, hetzij zo, maar dit kan niet langer geaccepteerd worden van hem heel simpel. En dan maar hopen dat hij eens eindelijk onder de indruk zal zijn.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:34

Alsof ik het over mijn eigen ruin hoor.. Die ging keurig opgevoed de opfok in waar hij lekker de baas heeft gespeeld over alle andere paardjes daar, eenmaal terug was het een onopgevoed kreng geworden..

Na een tijdje aanmodderen was ik het zo zat dat ik gewoon steeds met zweep in mijn hand op hem ben afgestapt, dan had ik hem in ieder geval bij mij voor het geval dat. Ik ben een heel klein persoontje en van tikken op de neus (of eens een flinke mep) was meneer echt niet onder de indruk.. Nee, dan hapte hij nog een keer uit nijd.. Toen heb ik voor mijzelf de grens getrokken dat het afgelopen was.. Niet meer duwen, niet meer trekken, niet meer bijten, niet meer trappen, niet meer omverlopen.. Ik ben een week ontiegelijk streng geweest en het heeft geholpen. :) Heel duidelijk gesteld, DIT zijn mijn grenzen en ga je eroverheen dan volgen er consequenties.

Nu zeggen sommige waarschijnlijk dat een klap geen optie is, maar geloof me, na een zwaar gekneusde pols, gekneusde ribben en een afgehapte vingertop vind ik dat ik lief genoeg geweest ben geweest.. Eigen paarden zijn toch vaak te snel vergeven voor hun acties, en dan stapelt het zich al snel hoog op.. Ik weet in ieder geval dat ik die fout nooit meer maak..

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:36

Kiwiko, snap wat je bedoeld hoor. Denk ook dat het bij die van mij niet zo erngstig is al bij TS. Dan had ik hem ook wel de hoek in geslagen als het gevaarlijk is.

TS ben het met je eens dat geduld leuk is en als je het toe kan passen mooi, maar als het in jou geval niet werkt of te grvaarlijk is dan moet het idd op een andere manier.

Gaf verder alleen aan hoe ik het op heb kunnen lossen :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:39

KiWiKo schreef:
ik ga even nadenken of ik een bokker weet die je misschien hiermee wat reallife tips kan geven.

Dat zou inderdaad handig en fijn zijn. Wij willen in welk geval dan ook op termijn iemand wekelijks erbij hebben die ons kan leren hoe om te gaan met problematiek van een paard, hoe bepaalde acties aan te pakken en hoe er zelf in te staan. wetende dat vele situaties op dat schoppen na dan gelegen zijn aan het feit dat wij onervaren zijn. Nu moet ik ook wel zeggen dat we het weer "getroffen" hebben hoor met dit paardje. Maar goed, ik ga nu naar stal en eens even kijken hoe het gaat.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:58

Hallo mede bokkers,

Gisteravond zijn we weer op stal geweest en eindelijk voor elkaar dat de pension eigenaar hem in de bak gooit als het leeg is. Vaak als ik er ben dan is de bak bezet en ben je genoodzaakt iedere x terug te komen. Nu gaat de pensioneigenaar dit doen met wat hulp uiteraard om de poort dicht te kunnen doen.

Verder hebben we niet veel aandacht aan Antaro besteed omdat hij stond te eten.

Daarnet weer terug gekomen van stal en heb hem op z'n frans kunnen borstelen en wat eten gegeven in een emmer.

Op dit forum en per PB krijg ik veel hulp aangeboden van mensen die nog al ver weg wonen. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden en ondanks dat ook voor mijn vriend en ik de nood hoog is om hulp te krijgen is het op dit moment gewoon weg niet mogelijk. Wij zitten helaas door dit hele gebeuren aan dubbele stallasten, die op z'n zachts gezegd geen kattenzeik zijn, komt erbij dat Antaro gecastreerd moet worden en ook niet voor een zakje snoepjes gedaan word.

Al met al hebben wij nu op dit moment niet de mogelijkheid om Professionele hulp in te roepen, dit zal op termijn geen enkel probleem zijn, nu moeten we ons even zo zien te redden.

Enfin, ermee aangevend dat ik daarom zelf even moet uitvinden wat het beste bij Antaro werkt, en net zoals vanochtend heb ik bewust mijn zweepje omgedraaid, ipv het lederen stukje heb ik dan het handvat aan het uiteinde.

Hmm, was toch effectiever als ik dacht, ik doe de staldeur open en meneer gooit zijn lijf even tegen de staldeur aan, dat is nou typisch dat opdringerig gedrag van hem, maar goed, ik heb gezegd Terug en hij ging niet, vervolgens ( uiteraard nog niet echt hard ) heb ik hem een tik met dat handvat gegeven boven op z'n neus, enof hij terug ging, hij wilde weer mijn kant uit komen en ik zei: Ho, en hield mijn zweep recht omhoog, hmm dat werkte enigszins. Na toch een aantal keren geprobeerd om te pushen bij de staldeur heeft ie een ietwat hardere tik gekregen en toen bleef ie uiteindelijk achter in het hoekje staan nadat ik Ho, had gezegd, ik heb hem beloond met mijn stem en toen was het goed voor mij, hij heeft geluisterd, ik heb hem beloond en daarmee heb ik mijn bezoek afgerond.

Vanavond nog even proberen.

En ondanks dat ik weet dat bepaalde dingen zoals Terug, Ho en Stap normaal zijn bemerk ik heel goed aan zijn gedrag dat hij het juist nodig heeft om ook voor deze zaken beloond te worden met stem, omdat alles in het verleden maar met snoepjes gebeurde.

Dat hij nog niet helemaal ontzag heeft voor mij dat moge duidelijk zijn, echter vrees ik gewoon voor het feit dat nu hij op box staat, ik eigenlijk iets ga verlangen dat voor zo'n jong dier onmogelijk is, in die zin onmogelijk, wetende dat schoppen en slaan uit den boze is ondanks wat dan ook, maar ik doel meer op commando's, niet opdringerig zijn, pushen noem het maar op juist omdat dit plaats vind op een vierkante meter om het zo maar even uit te drukken.

Is het reeël vraag ik me dan af om van een jaarling een acute gedragsverandering te eisen als hij nooit opvoeding heeft genoten ( want dat blijkt ) en nu worstelt met zijn energie die op vele momenten niet kwijt raakt???

Ik vraag dit bewust en het liefst zoveel mogelijk daar ik t.o.v dieren meer een gevoelsmens ben en alles min of meer ontleedt vooraleer ik stappen onderneem die tegen mijn gevoel naar dieren toe in gaan.

Dat men een paard niet moet behandelen net zoals een hond dat moge duidelijk zijn, maar het was allemaal gemakkelijker geweest als iedereen in de paardenwereld zou zeggen dat je dergelijke jaarling een knal zou moeten verkopen dan wist je dat dat DE manier was om het te veranderen, maar juist omdat ik zoveel adviezen en meningen lees, weet ik als onervaren persoon met Stuiterende Hengsten op den duur niet meer waar ik goed aan doe in het belang van mijn paard.

Is het vaak niet zo dat een probleem juist in de hand word geholpen DOOR de mensen?? Zoveel adviezen en zoveel meningen die mogelijkerwijs zouden kunnen leiden tot een nog groter probleem van het paard omdat juist dat advies wat je hebt aangenomen nou net niet de beste oplossing blijkt te zijn maar het meest averechtse??? Deze vraagstelling staat totaal los van het feit of je een paard een dreun mag/moet verkopen, want daar kan ik me echt wel in vinden dat als ze in de kudde staan dit ook zo gebeurt.

Het is meer een vraagstelling dat betrekking heeft op allerlei problemen waar je tegen aan loopt als eigenaar van een paard en juist het beste wilt voor het dier, Hoe kan ik ooit antwoord op de vraag krijgen wat is het beste voor mijn paardjes als je nagaat dat er zoveel manieren en stijlen zijn om je paard op te voeden en iets te leren???

Neem nou bv NH, men stelt als je je daar helemaal prettig bij voelt De Paardvriendelijke Methode dan moet je dat doen en dit volgen. Wie gaat mij uitleggen of je nou weet of je paard zich er prettig bij voelt ervan uitgaande dat je paard de dingen allemaal doet om ie respect heeft voor jou en graag voor jou werkt??

Wellicht zijn deze vraagstelling een beetje offtopic maar het relateert wel aan het feit dat ik mede hierdoor niet kan zeggen of de acties die ik verricht op den duur de meeste vruchtbare acties zijn. Het kan dan weliswaar direct effect geven ( Los van het slaan en schoppen want dat is een serieuze zaak waarbij direct gehandeld dient te worden ) maar hoe goed is het op termijn??

Groetjes Sjattukuh

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:24

Heb je goed gedaan TS............ ALTIJD gewenst gedrag belonen, ALTIJD!! Ook al heb je hem net 5 seconden daarvoor ergens voor gestraft.

DIT is wat je wil PUNT :) Je wil dat hij niet opdringerig is, dus krijgt ie er een......... volgende moment is hij niet opdringerig dus is hij braaf, en dat mag zeker kenbaar gemaakt worden :)

Problemen worden inderdaad altijd door mensen in de hand gewerkt........ door verkeerd getimed, verkeerd gedoseerd te straffen of te belonen :D Maakt niet uit in welke stroming dan ook :) Timing en Dosering is alles, zowel in het straffen als in het belonen :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:55

hey ik heb je natuurlijk al pb gestuurd voor de rest ga ik hier niet inhouelijk op in dat komt we als ik bij je ben.
voor de rest ben ik het helemaal met kiwiko mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:28

Je hebt het goed gedaan hoor! zo gauw het ongewenste gedrag ophoudt of hij reageerd positief op jouw correctie stopt de straf en krijgt ie beloning. soort van emotieloos consequent zijn,zelf niet boos worden of ongeduldig maar heel beheerst en kalm,lekker duidelijk. knap!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:34

Was aan mijn Pb nog iets vergeten toe te voegen: Ongewenst gedrag moet je stoppen, desnoods met een 'dreun' , maar je moet tegelijkertijd hem wel een alternatief bieden. Straffen (ongewenst gedrag stoppen), hem iets laten doen wat je wel goed vindt (belonen). Dat wat je niet wilt, hoeft niet alleen ophouden met zijn gedrag te zijn hoor... mag vanalles zijn. Hem belonen als zijn gedrag stopt, is de eerste stap maar dan leer je hem nog niets. Zorg dat je met een handeling/oefening hoe klein ook, zijn aandacht krijgt. En nu krijg ik heel bokt over mij heen...: belonen mag ook met iets eetbaars (liever geen snoepjes, want dat is pure suiker). Wees in ieder geval duidelijk en concequent en denk daarbij vanuit het paard en niet vanuit jezelf. Gebruik jouw eigen intuitie

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:47

Hallo Gaelle,

Belonen vind ik heel goed ook met iets eetbaars heb ik hier geen enkel bezwaar tegen. Toch ben ik van mening dat een paard belonen dat alles eraan doet om je daarna te bijten het probleem alleen maar erger maakt.

Ik zie het zo: Neem nou mijn pony, ik gooi een wortel de wei in omdat ik niet wil dat hij het uit mijn handen krijg, vervolgens komt een andere ruin aan en die wilt die wortel pakken, Nee, zegt mijn pony komt niks van in en rent ineens naar die wortel toe en schopt er even flink op los. Als zij onderling al gaan schoppen om wie die wortel krijgt, waar sta ik als mens zijnde dan als ik mijn paard iets "uit" handen geef??

Dan geef ik toch als ware mijn positie in rangorde op of zie ik dit verkeerd?

Juist omdat Antaro heel erg bijterig is kan ik me haast niet voorstellen dat dergelijke paard ( en misschien elk paar ) iets eetbaars als beloning ziet daar dit juist een strijdmiddel is van rangorde bepaling.

Ik ben er bewust mee gestopt en hij zal moeten leren "beloont" te worden op stem en aaien, dan geef ik een manier van affectie als leider zijnde, ik probeer het "groomen" of "knoelen" hoe ze dit ook noemen na te doen als of ik paard ben. Dan geef ik ook als leider zijnde weer dat het in orde is. Iets eetbaars behoort alleen mij toe en niet mijn paard, zo behoud ik mijn plaats in de rangorde.

Dat sommige paarden heel goed functioneren om in het begin te belonen met iets eetbaars kan ik me heel goed voorstellen waarnaar dit afgebouwd kan worden met belonen van stem.

Bij deze jaarling moest acute gestopt worden, hij beet bekans een stuk uit je arm.

Bedankt voor je reactie maar bij die van mij zal het niet werken helaas.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:34

sjattukuh25 schreef:
Hallo Gaelle,

Belonen vind ik heel goed ook met iets eetbaars heb ik hier geen enkel bezwaar tegen. Toch ben ik van mening dat een paard belonen dat alles eraan doet om je daarna te bijten het probleem alleen maar erger maakt.

Ik zie het zo: Neem nou mijn pony, ik gooi een wortel de wei in omdat ik niet wil dat hij het uit mijn handen krijg, vervolgens komt een andere ruin aan en die wilt die wortel pakken, Nee, zegt mijn pony komt niks van in en rent ineens naar die wortel toe en schopt er even flink op los. Als zij onderling al gaan schoppen om wie die wortel krijgt, waar sta ik als mens zijnde dan als ik mijn paard iets "uit" handen geef??

Dan geef ik toch als ware mijn positie in rangorde op of zie ik dit verkeerd?

Juist omdat Antaro heel erg bijterig is kan ik me haast niet voorstellen dat dergelijke paard ( en misschien elk paar ) iets eetbaars als beloning ziet daar dit juist een strijdmiddel is van rangorde bepaling.

Ik ben er bewust mee gestopt en hij zal moeten leren "beloont" te worden op stem en aaien, dan geef ik een manier van affectie als leider zijnde, ik probeer het "groomen" of "knoelen" hoe ze dit ook noemen na te doen als of ik paard ben. Dan geef ik ook als leider zijnde weer dat het in orde is. Iets eetbaars behoort alleen mij toe en niet mijn paard, zo behoud ik mijn plaats in de rangorde.

Dat sommige paarden heel goed functioneren om in het begin te belonen met iets eetbaars kan ik me heel goed voorstellen waarnaar dit afgebouwd kan worden met belonen van stem.

Bij deze jaarling moest acute gestopt worden, hij beet bekans een stuk uit je arm.

Bedankt voor je reactie maar bij die van mij zal het niet werken helaas.

Je hebt mij verkeerd begrepen of ik heb het niet goed uitgelegd: belonen kan ook met snoepjes... OOK gelezen, die mogelijkheid is er ook.

Jouw paard belonen met iets eetbaars terwijl er een ander paard bij is, is vragen om moeilijkheden. ..... Dan gaat het niet meer om jou en jouw pony, maar tussen de paarden onderling.
Nu ga ik nog iets heel ERGS zeggen... Een beloning geven uit de hand mag best...... Krijg weer Bokt over mij heen.....
Er staan hier meerdere paarden met een gedragsproblemen... Beloning in de vorm van iets eetbaars en ook nog uit mijn hand, heeft hier nog nooit en bij geen enkel paard problemen gegeven. Maar, en dan volgt er wel een hele grote maar...... ik laat de paarden er wel iets voor doen, o.a. gewenst gedrag vertonen... Bovendien krijgen ze alleen deze vorm van beloning als ik met ze alleen ben, NOOIT in de groep! Daarnaast doe ik heel veel op gevoel. Gevoel is ook paardentaal.....
Als jouw gevoel zegt dat beloning geven in de vorm van iets eetbaars geven niet wenselijk is, moet je het zeker niet doen. Daarom zei ik al: gebruik jouw intuitie.

Nog iets ter overdenking...:In de natuur lopen paarden vele kilometers om iets eetbaars te vinden: het lopen geeft eten- overleving. Positief gevoel........ Bovendien is het aan het LEIDENDE paard de taak voedsel te vinden, anders overleeft de kudde niet , heeft dus ook geen recht op leiderschap. Nu onze denkwijze... wie heeft die eigenlijk uitgevonden....? ( Dit is een ander topic en daar ga ik uit respect behalve tegen TS niet over uitwijden)
DENK VANUIT HET PAARD......... (Algemene opmerking, niet specifiek tegen TS)

De opmerking over leiderschap: natuurlijk heeft de sterkste de grootste overlevingskans, maar we hebben het paard uit de groep gehaald en nu gaat het tussen jou en hem....

Aan de ene kant willen we het samen doen (paard en mens) , maar andere andere kant willen we leider zijn... Aardige contradictie...

Ik heb er alle vertrouwen in dat je het wel gaat redden, maar aan de andere kant wil ik mensen toch wel bewust maken waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Jij hebt het 'product' ervan gekocht... en jij moet nu met hem door een deur. Ik snap dat ik wat contraversioneel ben, maar ik doe dit werk al 30 jaar.....

Doe het op de manier dat jou goed lijkt om wat voor reden dan ook.....

Succes!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:38

Daks schreef:
gewoon nog harder slaan. Je kan beter ander voorwerp pakken zodat je je zelf niet zeer doet. Daks heeft het 1 keer geprobeerd om raak te trappen tegen mij en die heeft me een rotschop gehad dat ik een blauwe teen had. Maar hij heeft het nooit meer gedaan.

Jeetje mina wat is dit voor achterlijk advies?????? Doe even normaal zeg!!!!!!!!
Steek anders een mestvork tussen ze benen>???? Misselijke mensen hier...