Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:53

Als je soms ziet hoe hard paarden elkaar liefkozen, dan denk ik soms ook ai ai ai.
Ik denk dat een paard niet echt last heeft van een schouderklopje.Ik ben zelf meer van het kriebelen en kroelen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:05

Ik erger me er ook altijd wel een beetje aan. Paarden associëren het klopje misschien wel met braaaafff, maar weet het paard dan ook wat braaf betekend? Als je altijd braaaaaaaaf zegt tijdens dat nogal vervelende klopje, dan vinden ze braaaaaaaaaafff ook niet meer fijn..
Gewoon een aai, of een kriebel, lijkt me genoeg

En ik lach me rot over sommige berichten hier:

Ik spank m'n paard niet kapot. }>

Krabbelen met een hark vind ie heerlijk :(:)

Paarden hebben veel spieren in de nek, dus voelen ze niet zoveel..

Hmm.. volgens mij voel je met je huid :z

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:12

Tis maar net wat een paard heeft geleerd..
Vroeger was het echt normaal om een klopje te geven.. mensen kregen een schouderklopje, paarden zijn veul groter, dus krijgen een veul harder schouderklopje.. daar komt het vandaan..

Toen mijn opa langs kwam om naar mn paard te kijken, en hem een flinke klop op de hals gaf, sprong mijn paard een meter opzij := Ik doe dat nl nooit, ik aai hem juist altijd op zijn voorhoofd, nek of borst.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:21

Onze Westernpaarden worden nooit beloond met een klopje op de hals (neckreining :o ) maar als ik beloon tijdens of na het rijden kriebel ik met mn hand even op hun schoft óf geef ze een klopje op hun bovenbeen of op de achterhand, maar nooit op de hals! Dat zullen ze niet als "belonen"ervaren! ;)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:06

Poownies hier worden lekker eens gekriebeld en niet gepetst haha.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:40

Ik snap het probleem niet helemaal? Ik denk dat het ook aan het paard ligt wat hij lekker vindt.... je ziet het idd in de topsport dat er op een "harde" manier beloond wordt, maar voor 't zelfde vindt dat paard dat gewoon lekker? Als z'n sportpaard net de adrenaline door z'n aderen heeft stromen van een uitputtende wedstrijd dan voelen ze dat aaien denk ik niet eens?
Ik denk niet dat wij voor hun kunnen beslissen wat voor hun lekker fijn of goed is... Wel kun je aan hun reactie afleiden wat ze lekker vinden? Zoals iemand hier wiens paard een meter opzij sprong van een klop/klap op z'n hals... nouja die vindt kroelen dus lekkerder.

't paard wat ik vaak rij vindt kroelen veel te zacht, dan gaat ie bewegen, met z'n hoofd schudden etc... ik moet em dan gewoon "harder" kriebelen ;) dan ineens staat ie wel te genieten! Paarden zijn voor elkaar ook niet bepaald zachtaardig hè :P

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:01

ik vind het heel normaal?
Ik doe het zelf namelijk ook ;) Of ik kriebel hem lekker in z'n manen. :+
Eigenlijk snap ik je probleem niet zo?

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:05

Inderdaad je hebt gelijk!
Ik sla/beloon een paard nooit zo..
Vroeger wel maar nu niet meer:
Iemand had een keer gezegt 'wat vind je zelf fijner dat iemand je aait of klopjes geeft?'
Dat had me aan het denken gezet :P
Nou doe ik het nooit meer... :P

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:37

Ezzzyy schreef:
Iemand had een keer gezegt 'wat vind je zelf fijner dat iemand je aait of klopjes geeft?'

Wat die "iemand" heeft gezegd slaat vlgs mij nergens op; we moeten eens ophouden om te denken dat een paard een soort groot 4-benig mens is.
Hopelijk ben je nog nooit net zo "gekriebeld" door je paard zoals hij/zij het bij een ander paard doet: lekker in elkaars manenkam bijten, dat gaat echt niet zachtzinnig (in onze ogen) hoor.
Als je paard het niet gewend is om een paar vriendelijke klappen op de hals te krijgen als beloning en je doet het dan plotseling, dan schrikt hij natuurlijk.
Zelf heb ik nog geen enkel paard meegemaakt dat het vervelend vond. (Wel paarden die een hekel hadden aan gefriemel aan hun lijf.) Als je hem met klopjes beloont weet hij heel goed dat je trots bent (op hem) en tevreden en blij. Paarden voelen perfect aan of een klap goed of boos bedoeld is en dan kan de goedbedoelde nog harder zijn ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:44

Ik geef wel klopjes. Ik sla me paard er niet in 2 stukken hoor door haar op deze manier te belonen. Ze weet heel goed dat het belonen is. Er zijn verschillende manieren om te belonen. En dat doe ik op verschillende manieren meestal gewoon een zachte klopjes en soms lekker kriebelen. Tja maar net wat er past zeg maar.

En persoonlijk vind ik een schouderklopje van je eventuele baas fijner dan een kriebeltje in me nek of een aaitje. Maar goed mensen en paarden niet vergelijken..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:16

Monica_1987 schreef:
Ik geef wel klopjes. Ik sla me paard er niet in 2 stukken hoor door haar op deze manier te belonen. Ze weet heel goed dat het belonen is. Er zijn verschillende manieren om te belonen. En dat doe ik op verschillende manieren meestal gewoon een zachte klopjes en soms lekker kriebelen. Tja maar net wat er past zeg maar.
En persoonlijk vind ik een schouderklopje van je eventuele baas fijner dan een kriebeltje in me nek of een aaitje. Maar goed mensen en paarden niet vergelijken..

Dat doe ik net zo, de ene keer een hele enthousiaste KLOP op haar hals (meestal als ik er op zit) en een andere keer wat subtieler gewrijf over haar hoofd, of kriebel tussen haar oren (als ik er naast sta). Ik heb er een gehad die het lekker vond als je zijn oor stevig vastpakte :+ en daar zijn veel paarden helemaal niet van gediend.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:22

ik geef je volkomen gelijk !

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:37

Ben het met TS eens...mijn haflinger raakt volledig de kluts kwijt als ik haar klopjes zou geven op dr hals als beloning.
Heb ik wel eens gedaan, uit gewoonte, maar door haar reactie wordt ik er dan weer aan herrinnert dat ze dit niet fijn vind.
Ik kroel haar vaak door dr manen of achter dr oortje dat vind ze heerlijk en ontspant dan ook helemaal.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:34

Merlijn schreef:
Wat die "iemand" heeft gezegd slaat vlgs mij nergens op; we moeten eens ophouden om te denken dat een paard een soort groot 4-benig mens is.
Hopelijk ben je nog nooit net zo "gekriebeld" door je paard zoals hij/zij het bij een ander paard doet: lekker in elkaars manenkam bijten, dat gaat echt niet zachtzinnig (in onze ogen) hoor.
Als je paard het niet gewend is om een paar vriendelijke klappen op de hals te krijgen als beloning en je doet het dan plotseling, dan schrikt hij natuurlijk.
Zelf heb ik nog geen enkel paard meegemaakt dat het vervelend vond. (Wel paarden die een hekel hadden aan gefriemel aan hun lijf.) Als je hem met klopjes beloont weet hij heel goed dat je trots bent (op hem) en tevreden en blij. Paarden voelen perfect aan of een klap goed of boos bedoeld is en dan kan de goedbedoelde nog harder zijn ook.

Ik moet zeggen, ik moet hier eigenlijk ook wel om lachen, een beetje. Met NH wordt bedoelt dat we paarden'taal' leren begrijpen, niet dat we onze paarden vermenselijken. Natuurlijk, ik schrijf af en toe verhalen van het oogpunt van mijn paard, maar die zijn nooit serieus bedoelt, een paard denkt immers niet als een mens.

Betekend ook niet dat ik mijn paard sla, ik sluit me aan bij dat ligt aan wat dieren gewend zijn, maar panisch doen omdat iemand een klop op de hals geeft... nee, da's dan weer een ander uiterste.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:55

Ik trommel regelmatig op mijn paard :o "Chickiiiiie!" *trommel* en ze vinden het allebei machtig mooi :') Maar goed, dat ligt misschien meer aan mijn paarden.

Als beloning krijgen ze een kriebel op wat er maar voorhanden is. Schouder, heup, hals. Ik kriebel ook regelmatig gewoon met mijn paarden ter begroeting, dan krijg ik een neus in mijn haar en weten we weer wie we zijn :P Ze weten ook dat een kriebel 'goed' is. Zowel mijn merrie onder het zadel als mijn tweejarige aan de hand. En natuurlijk stembeloning, daar reageren ze ook goed op. Net zoals een stemverheffing. Meer is niet nodig ter correctie.

Hard op de hals kloppen/slaan.. neuh, daar zie ik niet echt het nut van in.

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:48

Wanneer ik paardrijd, en mijn paard beloon, krijg hij
gewoon een klopje tegen de hals, zacht, geen kletsen dus.
en tijdens het rijden is het gewoon, ''goedzo wijffie, of manneke.''

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:58

horsiegek schreef:
Ik erger me er ook altijd wel een beetje aan. Paarden associëren het klopje misschien wel met braaaafff, maar weet het paard dan ook wat braaf betekend? Als je altijd braaaaaaaaf zegt tijdens dat nogal vervelende klopje, dan vinden ze braaaaaaaaaafff ook niet meer fijn..
Gewoon een aai, of een kriebel, lijkt me genoeg

En ik lach me rot over sommige berichten hier:

Ik spank m'n paard niet kapot. }>

Krabbelen met een hark vind ie heerlijk :(:)

Paarden hebben veel spieren in de nek, dus voelen ze niet zoveel..

Hmm.. volgens mij voel je met je huid :z

Ja dat vond hij zalig langs de manenkam en zijn staart aanzet. Dan krabbelde hij altijd terug met zijn bovenlip.
Tja soms krijg je dat soort dingen als je kijkt naar je paard en hoort wat hij je vertelt..
Per paard is het verschillend wat ze prettig vinden en als eigenaar is het je taak om te luisteren naar waar je paard van geniet en wat zij als beloning zien.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:00

Als klaar bent en uit draf komt dan geef ik hem de zogehete schouderklopje maar niet een harde want daar totaal hou ik niet van.(net als bij onze schouderkloppje van goed gedaan)

Na tijdens een tijdje stappen aai ik hem nog wel eens even met 2 handen bij der hals.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:22

Je paard flink pijn doen met een klopje? Ik krijg dat idee echt niet. En mijn merrie is een muts hoor, qua aanrakingen en gebeuren. Maar denk dat veel paarden, een klopje (of een spank hoe mensen dat hier zo leuk noemen) in combinatie met lieve woorden, een blije baas en een lang teugel niet als naar ervaren. Iig niet mijn paard. Overigens geef ik zelf niet zulke klopjes, meestal mijn stem en een krabbeltje. En ook dát leren ze dat het 'goed' is. Want zo'n krabbeltje, wat stelt dat nu voor. Denk dat menig paard een krabbeltje van 2 seconden op de schoft niet als boeiend ervaren, doe maar een flink uitgebreide rosbeurt daar, dát is pas genieten.

Denk dat het in alle gevallen een combinatie is. Ik kan mijn paard wel een kriebeltje geven na het werk, maar als ik niet tevreden ben maar meer zoiets heb van; nou moet maar voor vandaag, morgen weer een dag hopelijk; dat het paard het dan ook niet echt mee krijgt als een beloning.

Ene paard is het andere niet. Zullen best gevoelige muppen zijn die van een klopje terugdeinsen, andere kan je niet hard genoeg 'rammen' en leunen ze nog even er extra in omdat het een heerlijke massage is :+ Evenals poetsen. De ene kan je amper aanraken met een super zachte borstel, maar mijn paard poets ik van top tot teen, ook hoofd en benen met een flink harde borstel. Zij vind het HEERLIJK! Terwijl ik bij een ander paard bij ons op stal niet eens met die harde borstel naar hem kon wijzen of hij stond al te piepen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:57

die van mij krijgt meestal een stembeloning, een knuffel, of een kiebel, en denk dat hij behoorlijk verontwaardigd zal zijn als je hem zou klappen...

ik denk dat het aan de intentie ligt in eerste instantie, mar vooral wat het paard geleerd heeft. (lees; wat is het referentie kader van je paard)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:12

ik vind een klopje iets anders dan een klap
dan zou mijn paard toch anders lopen dan met haar oren strak naar voren?

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:12

Er is een groot verschil tussen 'harde kletsen' en wat klopjes. ;)
Ik geef klopjes & kriebel hem door de manen. Je moet die oortjes maar naar voren zien gaan. ;)

mariska761

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:23

AxMigo schreef:
Er is een groot verschil tussen 'harde kletsen' en wat klopjes. ;)
Ik geef klopjes & kriebel hem door de manen. Je moet die oortjes maar naar voren zien gaan. ;)

ik denk ook dat veel mensen het verkeerd op hebben opgevat ofzo dat ze gewoon harder zijn gaan "slaan" .

ik geef een klopje niet slaan maar gewoon een aai zegmaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:28

meestal wrijf ik stevig tegen de hals aan :)
maar ik geef ook wel klopjes op de hals, als ik zie hoe paarden met elkaar vrijen, denk ik dat dat een stuk steviger is dan de klopjes die ik geef, en de oortjes staan dan ook altijd naar voren toe, ;)

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:20

Merlijn schreef:
Ezzzyy schreef:

Dat waar.. ;)
Ik geef een paard ook wel eens klopjes maar niet echt hard.