Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:altijd alleen maar bezig geweest met andermans paarden.
Paardentango schreef:Anne Marie schreef:Om af te sluiten misschien ook eens een goeie om over na te denken: Hoeveel mensen slaan en schoppen uit angst? Ik vermoed zelf dat minstens de helft van de schoppen en slagen wordt gegeven uit angst voor het paard. Een deel ook uit onmacht, en een deel onkunde misschien? Maar puur aggressie of kwaadwil... Neuh, lang niet zoveel als men denkt...
We hadden het hier niet over agressie of kwaadwil nee.
Maar hoe zou je mensen dan kunnen adviseren om problemen op te lossen met minder geweld? Of denk je niet dat het anders kan ?
Zou kunnen dat paarden ook uit angst voor hen kunnen trappen of schoppen naar mensen.
Of dat een paard je gewoon geen aardig mens vindt en zegt 'ophoepelen'.
hyppolyte schreef:Nee is het ook niet, ik begin ook steeds meer de schurft aan hem te krijgen, hij is echt niet normaal zo irritant. Hij vreet andermans bakken leeg, duwt je omver. Wat ik nou juist zo gek vind, omdat de eigenaresse wel aan parelli doet, ik dus ook en mijn paard is echt stukken beter opgevoed. Die gaat netjes bij een lichte aanwijzing weg. Die lompe vetzak kun je een schop onder z'n hol geven, maar dan loopt ie een meter opzij en na 3 seconden komt ie het gewoon weer proberen.
Ik heb me er niet zo in verdiept wat je dan moet doen, omdat het mijn paard niet is, ik weet dat je met je handen moet zwaaien en wapperen. De meest effectieve methode tot nu toe is hem steeds te laten schrikken, of met een plastic zak te gaan zwaaien (ontdekte ik toen ie wegwapperde), maar dat is niet echt een gewenste methode.
Het hele idee achter parelli is dat je een meewerkend en meedenkend paard krijgt, doorgaans dus ook beter opgevoed. Bij mijn paard werkt dat, maar bij deze....
Paardentango schreef:Anne Marie schreef:Om af te sluiten misschien ook eens een goeie om over na te denken: Hoeveel mensen slaan en schoppen uit angst? Ik vermoed zelf dat minstens de helft van de schoppen en slagen wordt gegeven uit angst voor het paard. Een deel ook uit onmacht, en een deel onkunde misschien? Maar puur aggressie of kwaadwil... Neuh, lang niet zoveel als men denkt...
We hadden het hier niet over agressie of kwaadwil nee.
Maar hoe zou je mensen dan kunnen adviseren om problemen op te lossen met minder geweld? Of denk je niet dat het anders kan ?Zou kunnen dat paarden ook uit angst voor hen kunnen trappen of schoppen naar mensen.
Of dat een paard je gewoon geen aardig mens vindt en zegt 'ophoepelen'.
Citaat:Voernijd en onrust is in mijn ogen op te lossen door onbeperkt hooi te voeren, verdeeld over meerdere plekken. Krijgen ze ook krachtvoer en krijgen ze dat ook op de wei?
Dan voldoende voerbakken neerzetten.
"s zomers blijft mijn groepje van 3 dag en nacht buiten en nooit problemen gehad met voeren of voedernijd. Omdat er altijd voldoende hooi ligt op meerdere plaatsen en omdat ze hun eigen bak hebben. Degene die het hoogst in rang staat krijgt dan eerst zijn muesli en dan kan ik daarna op het gemak de andere twee voeren.