paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:59

Frozenstar schreef:
Ik heb wel vaak gezien dat als een paard veel steigerde dat er wel eens (op het moment dat het paard neerkwam) door de ruiter een klap met de zweep van bovenaf tussen de oren werd gegeven..maar of dat nou zo goed is..ik betwijfel het..

Je twijfel is terecht. Paard wordt dan gestraft voor het neerkomen.
Neerkomen=klap

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:06

soms is het we lastig . straffen en belonen moet altijd precies op het juiste moment .

liljebo'; bedankt voor je reactie !
je weet idd zelf vaak wel wanneer het vertrouwd is of niet .

femke

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:07

Ja en de reden dat dat gebeurde is meer omdat je dan pas weer houvast hebt denk ik..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:10

toen ik nog met bit reed op mijn paard , wou ze die ook nooit in . ik gaf haar dan altijd een paar brokjes als ze het goed deed. alleen hielp dat niet echt goed . want eerst moet je het nog zoeken in je zak etc . en ze onthouden dingen in een straal van 3 sec . eindelijk het brokje gevonden , was ze alweer vergeten wat ze ook al weer goed had gedaan . daarom deed ik het altijd met m'n stem , die heb je altijd bij je .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:17

hoi!

ik ben net terug van yela.
en ik weer niets andrs zeggen dan dat het gewoon weer super ging
waar ze gisteren nog een beetje haperde , ging ze nu zonder problemen langs . daarna zelfs nog even een paard rondjes erop gezeten , ook zonder problemen .

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:25

Hartstikke fijn.
Haal evengoed eens een keer de boeken van mark rashid bij de bieb als je de kans hebt. Denk zeker dat je die met veel plezier zult lezen.
En dan meteen ook zult begrijpen waarom het nu zoveel beter gaat...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:13

zal ik doen Liljibo :)

ik heb hier trouwens ook een boek van Chris Erwin .
ook een hele fijne schrijver !
ik kan morgen iig een boek van Mark Rashid halen , mooi de tijd voor , want de eerste twee weken ga ik voorlopig toch niet naar school toe .

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:48

trouwens , nog even jullie mening gevraagd;

van het zomer heb ik veel met haar gewandeld aan alleen touwtje aan haar hals , dat ging prima , is dat misschien een geschikte , volgende oefening om eens mee te beginnen ?

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:49

van het zomer heb ik veel met haar gewandeld aan alleen touwtje aan haar hals , dat ging prima , is dat misschien een geschikte , volgende oefening om eens mee te beginnen ?

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:50

sorry , dubbelgeklikt :o

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:11

ik heb geduld.
mijn 2 jarige weigerde de bak in te lopen.
heb gewoon gewacht en meneer was dat zo zat dat hij toch maar is gekomen.
sins dien probeert hij het af en toe maar hij geeft altijd op.
ik moet er wel bij zeggen als je hem slaat intresseert dat hem niet van daar dat ik dat gewoon niet doen

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:55

Ik heb een engels volbloed die heeft geracet maar die doet ook niet gek van een beetje winter of een paar weken weinig werken/stilstaan. Ieder paard kan dat, ook jouw draver, ik weet t zeker! :P
Maar ik zou je paard toch maar een klap verkopen, als het echt dominantie is en geen bangigheid oid... Op het hoofd is dan ook een optie, aangezien ze dan soms denken dat ze hun hoofd gestoten hebben en niet meer steigeren! Maar dit werkt beter tijdens t rijden omdat je echt een klap tussen dr oren moet geven. Of inderdaad een ei op dr hoofd kapotslaan, werkt echt...
Succes ermee!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:04

1133 schreef:

femke

Als je het gevoel hebt dat het kan... waarom niet. Desnoods laat je nog even het halster om zodat je makkelijk kunt wisselen als het niet gaat.
Ik denk dat het leuk is om op een veilige manier grenzen te verkennen en elkaar te leren kennen.
Een beetje experimenteren mag best, mits veilig.
Waar het vooral om gaat (en dat mag je nooit uit ogen verliezen) is dat jullie samen plezier hebben.
Zo is het ook leuk om afwisselend iets te doen wat jij wilt en iets waarvan je zeker weet dat zij het leuk vindt.
Of gewoon tijd met haar doorbrengen zonder iets te willen
Of inderdaad eens een kleine uitdaging aan te gaan, zoals het uitproberen van de halsring.

Veel plezier samen, want daar gaat het uiteindelijk om.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 11:12

hoi Liljebo,

Nu het aan de hand goed gaat , is het altijd leuk om het wat uit te breiden . ik zal het vanmiddag zeker eens proberen .

femke

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:54

Heb je het paard al lang? Misschien is het een idee om gewoon helemaal opnieuw te beginnen? Of zij heeft iets meegemaakt voordat jij haar kocht (maar daar is ze wel heel jong voor) of de vertrouwen tussen jullie is ergens verloren gegaan. Misschien doordat zij jou uitprobeerde en jij niet op tijd strafte.
Maar goed, begin opnieuw rustig de vetrouwen op te bouwen. Dus als het mis gaat tijdens het rijden (als je al op haar rijdt) ga een paar dagen alleen met haar stappen, zoals je tijdens de zomer deed. Als ze helemaal braaf is ga je longeren. Dan rijden maar niet te lang of ingewikkeld .
Zo bouw je langzaam de vertrouwen op zonder dat je in 1 keer verwacht dat zij met alles heel braaf is, daar wordt zij ook gestressd van. Doe veel leuke dingen samen, daar gaat het idd om. En als ze tijdens de 'oefeningen', bijv alleen met haar stappen, stout is, straf niet met op de hoofd slaan, ik ben van mening dat dat nooit goed is. Maar zeg wel luid en duidelijk nee.
En ik zou toch als ik jou was een professionel inhuren die veel weet over paardengedrag. Wij kunnen jou veel tips geven maar met echte duidelijke begeleiding kom je veel verder. Elke keer dat je haar op de foute manier straft of hier niks aan doe, wordt het alleen erger.
Succes!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:46

hallo!

bay@ ; bedankt voor je berichtje!
zoals je al zei is bij het begin beginnen inderdaad het beste.
in dit geval is dat bij mij grondwerk . en misschien kun je al wel uit de vorige berichten opmaken , maar het gaat nu steeds een stukje beter met yela en vooral ook met het plezier dat we samen hebben ! verder antwoord op je vraag om ze iets heeft meegemaakt . nee , niet iets in de vorm van mishandeling iig . wat ik wel weet is dat ze geboren is bij hele lieve mensen, en dat ze veel met haar trainden voor op de baan , maar helaas was ze niet snel genoeg , toen is ze verkocht aan mensen , maar deze mensen zorgden niet voor haar . dwz ze stond alleen , op een kaal weitje , geen aandacht , geen hoefsmid , geen wormenspuit , en geen tijd . ze hebben haar te koop gezet en toen hebben de eerste eigenaren haar weer teruggekocht . en daarna is ze aan ons verkocht . we hebben haar nu bijna een jaar .

verder over hoe het vandaag is gegaan ;

weer super , net als de rest van de week .
ik heb met een touw om de hals gelopen en dat ging zonder problemen , alleen af en toe bleef ze even staan als ze ergens een plukje gras zag . maar het hoeft ook niet in één keer perfect. stoppen , stappen , en zelf een stukje draf ; het ging allemaal prima ! bij het uitstappen heb ik er zelfs nog even opgezeten :)

liefs femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:19

super. leuk te horen. Komt helemaal goed met jullie.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:38

leuk om te horen! Ik ben blij dat het de goede kant op gaat. En misschien toch ergens dat gebrek aan ritme en discipline tijdens dat jaartje bij die andere eigenaren dat doet dat ze nu je vaak uitprobeert.
Maar ik ben blij om te horen dat het beter gaat, misschien dat ze bij jou weer helemaal haarzelf wordt :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:55

het komt vast helemaal goed !
ik ben zelf ook niet altijd even concequent en handig geweest .
maar ze gaat nu weer de goede kant op , en het komt vast weer helemaal goed !

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 07:49

1133 schreef:
het komt vast helemaal goed !
ik ben zelf ook niet altijd even concequent en handig geweest .
maar ze gaat nu weer de goede kant op , en het komt vast weer helemaal goed !

femke

''
Ik denk dat maar bar weinig mensen hier altijd even consequent en handig zijn. We maken allemaal fouten. En zonder fouten leer je niets. De kunst is om dat in te zien.
Een zeer bekend paardenman zei: Godzijdank heb ik een heleboel fouten gemaakt. Anders had ik niet zoveel geleerd...

Super dat het weer de goede kant uit gaat. Reken er maar op dat er heus nog wel momenten zullen komen waarop het even niet gaat, een terugval is of andere problemen ontstaan. Dat gebeurt altijd en iedereen. Zie het dan gewoon als een uitdaging. Zoek de oorzaak van het gedrag, probeer de situatie vanuit het oogpunt van je paard te bekijken en zoek dan een oplossing.
Veel goede boeken lezen over gedrag ed kan je daarbij enorm helpen.
Maar ik weet zeker dat je ook door zulke momenten heen komt.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:23

Een corrigerent tikje doet wonderen ;)
Soms heeft mijn vast rijpaard op de manege ook van die streken.
Ik geef haar dan gewoon een klap op de hals ( NIET MET DE ZWEEP).
Als je paard egt te overheersend gaat doen, dan zou ik zeker even een klapje geven :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:36

jammer dat veel mensen die reageren niet de moeite nemen om het topic eerst te lezen...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:46

ik heb nu een besluit genomen , en daar hou ik me aan .
lief dat je meedenkt , maar het brengt me soms in de war , ookal heb ik wel mijn standpunt;)

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:47

ik ga naar Yela nu.

ik laat jullie horen hoe het is gegaan !

femke

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:32

1133 schreef:
zie topic [OPG] schreeuwen tegen paard?

ze gaat nu steeds verder , ze verzet nu zelf geen stap meer zonder de lucht in te schieten .
vinden jullie , dat ik dan een klap mag geven ? ik ben er zelf niet voor , maar naast dat het winter is , is ze ook aan het uitzoeken wie de baas is .
en ik bedoel een klap op het hoofd , de staleigenaar heeft het vanmiddag even van me overgenomen en ik zag dat hij mijn paard wel een beste dreun verkocht.
hij deed daarna wel normaal bij hem .

tips welkom:)

x femke

:O PIK DIT NIET! het is toch duidelijk dat na die eene dreun hij wel normaal kan doen?? hoelanger je het uitstlet hoe moeilijker het is! neem anders je zweep mee!
die van mij kan dit kunstje ook ,d8 eers ook ,wat nu?? maar gewoon naast hem lopen ,naast ze hoofd [die van mij beet ,dan stijgeren en dan weg rennen] gewoon zodra die ook maar doet alsof ie je gaat bijten of harder gaat lopen ,en ongelofelijke lel verkopen [ik dee met zweep!] hij kan heus wel wat hebben hoor!! wees niet te lief ,zo te horen doet hij dat nu nmlk ook niet voor jou!