hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:11

Het ligt er bij mij helemaal aan wat hij doet.
Als hij in de omgang iets verkeerd doet weet hij dat dondersgoed en hoef ik mijn stem maar te verheffen of maar te wijzen.
Het is eén keer voorgekomen in de drie jaar dat ik hem heb dat hij met zijn achterbeen naar me uitgehaald heeft, echt gericht en zomaar uit het niets en dat hij me ook raakte. Toen heeft hij wel een gigantische knal gehad ja. Ook heeft hij eén keer gedreigd het te doen maar toen ik goed hard HE schreeuwde schoot hij achter in zijn stal dus wist hij het ook al dondersgoed.

Met springen straf ik hem nooit, weigeren ook niet. Hij weigert bijna nooit, het afgelopen jaar misschien twee keer, dus als het gebeurt is het honderd procent mijn schuld.

Bij de dressuur kom ik alleen fel met mijn been in als hij naar een paar keer vragen de hulp nog niet accepteert, maar dan nog ga ik niet slaan of schoppen zoals je sommige ruiters wel eens ziet doen.

Ik ben ook van mening dat het bij elk paard een andere wijze vraagt. Bij mijn paard werk belonen bijvoorbeeld ook heel erg goed, dan voel je hem echt even lekker ontspannen en meteen zijn oortjes naar voren.. Hard slaan doe ik eigenlijk bijna nooit, tenzij hij dus naar mij uit zou halen.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:20

Dit ligt hoofdzakelijk aan wat het paard doet en welk paard.
Maar vaak is mijn stemverheffel of een 'boze blik' al genoeg.
Mocht het paard bijvoorbeeld heel erg drammen is achteruit plaatsen ook een goede vind ik persoonlijk.

En verder is het natuurlijk altijd goed als een paard iets goed heeft gedaan dit te belonen door een klopje o.i.d.

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:39

Ik moet bij mijn paard erg consequent zijn en ben dan ook heus niet te flauw om hem af te straffen als hij dondersgoed weet dat hij iets fout doet (d.m.v onder andere stem en achteruit plaatsen). Maar ik vind belonen ook erg belangrijk, dus bij goed gedrag laat ik dat ook heel duidelijk weten.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:44

Ik heb nu zelf een paard, die vroeger mishandeld is. Maar die hoef ik echt niet aan te raken met 1 vinger of hij krijgt t al doodsbenauwd. Stemverheffing is daarbij het belangrijkste. Maar ik vind dat het helemaal aan het paard ligt dat je hebt. *D

rocksyboy

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:00

Met stem kun je al erg veel.

Daarbij ligt het aan waarop je straft. Bv op geen reactie op been is het een tik met de zweep.

Bijten of slaan naar een persoon, dan geef ik echt gerust wel een beste klap of schop hoor. Beter èèn keer best afleren dan dat er ledematen af worden gebeten of getrapt. Daarbij is dan 1 keer vaak genoeg.

Onder het zadel schoppen dan krijgt hij ook tik met de zweep. Nog een bok? Nog een tik. En zo door.

Daarbij vind ik het wel erg belangrijk; vooral ook de goede dingen te belonen!! Dus geen reactie: Tik. Daarna wel reactie: Braaf (stem) en aai door de manen.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 07:32

Als ik mijn stem iets verdraai en zwaarder maak, is dat vaak meer dan voldoende. In al die jaren (7) dat ik mijn paard heb, heb ik denk ik 2 keer "uitgehaald" tegen zijn schouder of zijn buik. Dat doe ik dus echt in zeer uitzonderlijke gevallen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:07

het ligt er helemaal aan wat hij doet ik doe nu sinds een paar maanden een tinker van iemand anders en die heeft hem zelden tot nooit gestraft resultaat een verwend mannetje.... loopt als het ff kan DOOR je heen duwt je omver en dat soort geintjes ik ben nu zo ver dat ik alleen zn naam hard moet zeggen dan weet ie weer van owjah er staat nog een persoon maar daarvoor heeft ie ook wel een flinke tik tegen zn borst of hals gekregen hoor voor we zover zijn als dat we nu zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:03

ik straf niet, ik corrigeer ;)

bij straffen denk ik aan een kind in de hoek zetten , dus ik probeer altijd in corrigeren te denken ,

bijvoorbeeld, een dier wat omhoog komt dat moet je corrigeren door vooruit te rijden en erachter te zien te komen waarom het dat doet,
paard wat door je heen komt en dan bedoel ik letterlijk...we hebben er hier 1 op stal die sociaal wat achterstandjes heeft door solitair gehouden te zijn het jaar na het spenen. gaat steeds beter, maar het is af en toe wel even gevaarlijk als ze met een noodgang letterlijk door je heen wil om ergens heen te gaan ...die zet ik met gang in haar achteruit, de eerste keren was dat zelf met een aardig heftige aanpak. inmiddels maak ik me groot en geef commando "terug" in combinatie met een hand op de borst
is dat een straf? neuh, een correctie ...

tis mieren##ken , het hoe noem ik het , straf of corrigeren, maar ik vind straf gewoon zo vreemd klinken

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:55

met woorden, tenzij hij mij pijndoet, dan krijgt hij meestal een klap.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:58

Het meeste ongewenste gedrag negeer ik tegenwoordig (dat was een paar jaar geledne wel anders) Soms krijgt hij nog wel een klap, als hij het bijvoorbeeld nodig vind ik in mijn jas te bijten of erger, zijn tanden in mij te zetten. Maar dat is ook gewoon gedrag wat je niet kan negeren.

En inderdaad tijdens het rijden corrigeren, zoals iemand anders al zegt. Vooruit rijden en verder gaan waarmee je beizig was.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:30

niet ;) Ik leer het paard aan wat het wel moet doen, ipv te wachten tot hij iets fout doet en dan te straffen.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:49

Anoniem schreef:
ik vind dat mensen vergeten te kijken hoe paarden in de natuur reageren en hoe zij eigenlijk horen te leven

veel paarden die bijten of duwen of vervelend doen staan minstens 23 uur per dag op stal. dit is gewoon niet normaal voor een paard en klopt gewoon niet, dan is het ook niet naar de het paard zijn natuurlijke trekken op zijn eigenaar of andere mensen wilt uitoefenen...

zowiezo werkt straf alleen maar in negatieve zin... als jou paard jou bijt en jij geeft hem gelijk een klap, zal die niet denken ' o ik ben stout omdat ik bijt' nee hij zal die klap zien als iets gemeens wat jij hem aan doet... en dat werkt alleen maar in jou nadeel...
he paard zal vaker saggerijnig worden of zelfs nog vaker gaan bijten..

ik vind een paar reacties in dit topic heel erg overdreven...

slaan en schoppen vindt ik zowiezo niet kunnen... je slaat of schopt je kind toch ook niet? of je hond of je kat.... dit klopt gewoon niet, waarom dan wel een paard slaan of schoppen? alleen omdat deze groter en sterker is en omdat de paarden dat ook weleens bij elkaar doen??

er bestaan geen rangordes tussen mens en paard, dit is alleen in een kudde zo. een paard vind jou als mens fijn of vind jou als mens eng.. ( veel paarden laten niet zien dat ze bang zijn voor de mens omdat ze erg sterk zijn en veel aankunnen)
een paard dat een mens fijn vind zal je ook gaan vertrouwen en daar bouw je een speciale band mee op...

ik denk dat veel mensen dit jammer genoeg mensen ...

ik ben dus tegen het straffen van je paard. het vervelende gedrag negeren of je stem verheffen.
of als je paard jou wilt bijten je arm omhoog doen, maar niet laten merken dat jij dit zelf doet, maar het paard laten denken dat hij zich zelf pijn doet...

iemand heeft ooit tegen mij gezegt dat ik mijn paard erg streng moest aanpakken. met een ketting en zweep...
NOOOOIT gedaan en met gedult en belonen ben ik nu een stuk verder en is mijn paard ongelovelijk lief en luisterd nu echt super goed :)

uiteindelijk bepaald iedereen zelf hoe hij mijn zijn of haar paard omgaat..

Ik ben het helemaal met je eens!! ;)

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:18

Zweep en sporen zijn beide hulpmiddelen en geen strafmiddelen!

Rustig blijven :D!!
Ik straf haar eigenlijk nooit echt, ik heb het idee dat straffen geen zin heeft omdat ze de fout niet goed inziet, ik corrigeer liever :Y)!

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:44

concequent zijn. Dus elke keer als de pony hetzelfde fout doet bestraffen door stemverheffen of een tikje.
als een paard de heletijd trapt of bijt wil ik nog wel eens een tik geven.
ik vind dat je met sporen kan rijden als je er mee om kan gaan.
anders kan je beter zonder rijden, dan richt je alleen maar schade aan.

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:47

Soms is een úh of een hé al genoeg, soms een stemverheffing.
Als ze niet luisterd klap op de hals, gaaat ze dan nog verder of helemaal te ver, pets op de neus of een schop in der buik.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:53

als ze gericht schoppen of bijten krijgen ze van mij wel een schop terug. anders is stemverheffing altijd wel genoeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 03:31

Hangt van paard tot paard af en wat ze doen. :) Dat gaat van een "Eh eh eh" tot, indien nodig, een zeer gemeende schop onder hun pens/klap. :)

Met mijn eigen paarden is "eh eh eh" in 99% van de gevallen voldoende. Zo gauw ik de eerste "eh" heb uitgesproken (ik hoef ze niet eens aan te kijken :') ) zie je ze al helemaal om slaan en denk van "oke, slecht idee, doen we niet!". :D Maar met andermans (minder opgevoede) paarden wil ik wel eens wat harder uit de hoek komen. :) Hoeft maar 1x, dan is t goed. Actie-reactie: Paard lief, ik lief, paard stout, ik stouter :j En daar schaam ik me echt niet voor. Zou me eerder schamen als ik het niet deed en geen kat in de buurt van mijn dieren durfde komen... :=

Onder het rijden hangt het er ook weer van af: bokken/steigeren ze of doen ze iets anders dat echt niet door de beugel kan dan wil ik de zweep er wel eens bij te pakken.... Gaat het gewoon om een slechte dag dat ze een beetje "moeilijk" doen bij een oefening (bv drammen) negeer ik het en probeer ik het als ze weer rustig zijn opnieuw, gaat ie goed, belonen, gaat ie slecht, negeren. :)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 03:46

nou tegenwoordig nu we alleen nog eigen gefokte paarden hebben hoef ik niet meer te straffen want die zijn van het begin afaan goed opgevoed maar mijn ex paard(v.Jazz :P ) kreeg ik helemaal verknipt op stal dus die heb ik een keer echt hard moeten slaan hij gooide me er iedere dag af dus na 3 weken was ik het zat en toen heb ik de striemen erop geslagen het was dat of hij moest terug en dan zou hij naar de slager gaan want die handelaar had hem al een keer of 10 terug gehad dus die was hem ook zat vanaf die dag had hij respect voor me en was een uh genoeg nu is hij heel gelukkig bij een jonger meisje dat ook heel veel 1e prijzen met hem wil gaan halen net als ik :D ik probeer het in ieder geval altijd zo vriendelijk mogelijk op te lossen als je zelf rustig en noraal doet doet je paard dat ook

paardengek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:14

ik knijp mijn paard,want in de natuur bijten ze elkaar.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:35

ik kan met UH! ook al heel veel voor elkaar krijgen..
mijr toen laatst een pony mij echt hard beet heb ik haar wel een klap terug gegeven.. zij is niet de baas...

maar tocht, je vangt meer vliegen met honing dan met azijn

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:38

In straffen probeer ik wel zo consequent mogelijk te zijn!
Als bv mijn paard weigert om een stomme reden dan aai ik wel even met de zweep.
In de natuur gaat het ookt hardhandig aan toe, dus waarom zouden wij lief doen wanneer het paard een schop verdient?
Onze hengst krijgt zo aventoe ook een schop naar zich gericht, want anders krijg je alleen maar problemen wanneer hij ouder, meer man bewust en sterker is!
Maar ik vind wel dat als je je paard straft dat het rechtvaardig moet zijn, beheerst en op het goede moment.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:44

Voorheen moest ik andere methodes toepassen maar tegenwoordig reageert mijn paard op een hard, Hé!

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:10

Toch is de eigenaar niet altijd verantwoordelijk voor het gedrag van je paard..

Hengten hebben aanleg om je eens flink aan je arm te proeven... Deze krijgen bij mij onheroepelijk een knal. Nooit op het hoofd, dit werkt averechts vind ik. Als ze mij voorbij walsen aan de hand, schop ik achteruit, tegen hun borst. Als ze slaan met hun achtebenen bij bv hoefsmid oid, schop ik ook terug.
En niet zacht... Dit gebeurt enkel bij een nieuw paard, daarna hebben ze respect, want ze weten hoever ze kunnen gaan.. Want ik sta altijd hoger in de rangorde dan mijn paard!

En ik geef altijd een "uhh" als commando erbij. Of een vinger knip. Dit hebben ze zo door.
De hele erge doordrammers moet ik wel eens vaker herhalen, maar dit komt zelden voor.

Beter 1 of 2 keer goed hard, dan telkens een klein tikje/ schopje.. Dan blijven ze proberen.

Schrapen enz vind ik weer een ander verhaal, negeren. Gewoon eens een uur laten staan op de poetsplaats, en andere dingen gaan doen. Ik ga dan bv mijn kast opruimen, ben wel in de buurt.
Als ze tijdje braaf rustig staan, krijgen ze weer mijn volledige aandacht.[/quote]

precies, beter gewoon 1 x dan de hele tijd heel zacht. dan hebben ze meteen respect en hoe je het niet vaak meer te herhalen.
want als je steeds maat een klein tikje/schopje geeft voelen ze het gewoon niet meer.[/quote]

Dit klopt allemaal, maar het allerbelangrijkste is toch dat je zelf consequent en dus heel duidelijk bent tegen je paard en daar schort het nogal eens aan bij veel mensen. Hun commando's zijn chaotisch en ze doen of proberen steeds weer iets anders met als gevolg dat het paard niet snapt wat je bedoelt en geen respect voor je heeft. Je moet jezelf dus vooral ook goed trainen in het consequent zijn en vooraf weten wat je doet.
Zo heb je bij het jonge paard in het begin vaak een stevige correctie (dit is geen straf) nodig en gaandeweg kan je je correctie steeds kleiner maken als het paard heeft geleerd juist te reageren op de correctie. Mijn merrie heb ik bijvoorbeeld geleerd op het allerkleinste aanwijzing te doen wat ik aangeef tijdens het longeren. Ik hoef bijvoorbeeld maar heel zachtjes "ga" te zeggen en ze galoppeert aan, in plaats van heel hard meerdere malen "galop" te schreeuwen. Het is eigenlijk wat je met dressuur rijden ook nastreeft: het geven van een zo kleine mogelijke en haast onzichtbare hulp.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:59

Als mijn verzorgpaard iets gevaarlijks doet (je aan de kant duwen) kan ik haar wel eens goed straffen, ik duw dan goed hard terug ofzo. dit is bijna nooit nodig, stem verheffen werkt ook :D

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:05

ik hoef bij mijn pony`s eigelijk alleen mijn stem maar te verheffen !