Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:59

geef het paard wat tijd, ;)
leuke dingen met haar doen vooral borstelen,
bouwt een band op :D

als ze wat gewend is, komt het allemaal goed. ;)

en ik geloof ook niet echt dat een paard depressief kan zijn omdat zijn vorige eigenaar is overleden,
inderdaad eerder omdat zijn dagelijkse routine is veranderd. ;)
maar iedereen heeft daar zo zijn meningen over.

succes! :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:15

Basbokito schreef:
Hallo

Ze heeft zegt de handelaar veulens gehad.
Wanneer ze haar laatste heeft gehad weet hij niet.

Waar ik zo van baal dat hij gewoon liegt weet je over bepaalde dingen.
Vandaag in de bak met muziek aan. Iedere keer als er een nieuw liedje begon stond ze stil mijn dochter zei ik hoop dat ze zo mooi stil staat als ik een proef gaat rijden. De muziek begint weer en ze gaat lopen.

wat voor indruk maak zij nu op jouw ten opzichte van de eersedere foto.

Echt in de periode dat wij nadachten over de koop.
Ze was niet vooruit te krijgen reageerde niet op hulpen.
Sneet bochten af.

Als ik in die tijd met haar liep aan haar halster dan liep ze gemoedelijk mee sjokte zelfs

Als je haar nu ziet hoe lkker ze loopt en fris ze is echt ik heb er zo spijt van dat ik jullie het verschil niet kan laten zien.

Nu gaat ook alles veel beter kan haar gewoon poetsen. Vandaag ook zoals je ziet zit ze onder het zand van het rollen ook haar benen voor en achter gepoetst.

Van een apatisch paard in een week naar een paard zoals je nu ziet.
Als je haar dingen verteld dan lijkt het of ze luisterd.

ze kijkt je recht aan. Ik vind er nu gewoon leuk worden.
In de bak ook ze gaat haar gang en komt dan naar ons kijken en gaat weer haar gang.

ik liep in de bak ze komt naar me toe en loopt met me mee maakte ik een wending zij ook. ik sta stil zij ook. Op een gegeven moment legt ze haar hoofd op me schouder en ik aaai haar over de hals. praat tegen haar hoe lief ze is. oortjes om hoog kijk lief uit haar ogen.

Ik ben echt heel blij dat ik naar me vriendin geluisterd heb.

Ik heb het gevoel dat er tussen ons en haar iets aan het groeien is.
Ik hoop heel erg dat we naar elkaar zullen goeien.

Sorry voor het lange verhaal maar ben heel erg blij.

Basb.

Gevoelig paardje, dat is duidelijk! Heb er ook zo 1. Een waar monster toen we haar kochten, weggeplukt van d'r vertrouwde omgeving, bij haar dochter vandaan die 4 jaar lang aan d'r zijde was geweest. Je kunt je vast wel voorstellen dat madame behoorlijk beledigt was toen ze alleen in een stal kwam te staan op een boerderij met 100 meter verderop een shetlander.. :oo (Overdag stond ze er wel bij in de paddock/wei).
Omdat ik nog een kind was had ik ontzettend veel tijd voor d'r, en ik was e de hele dag te vinden, moest alles zelf doen; stal uitmesten, water sjouwen, mest ruimen in de paddock/wei etc. ik was er soms hele dagen, en sowieso elke dag een paar uur. Om nog maar niet te spreken over de vele uren die ik doorbracht met schuilen voor de regen bij haar in de stal. :)) Dat schept een enorme band!
Inmiddels (8 jaar verder) zijn we al vaak naar verschillende stallingen gegaan en reageerd ze heel normaal op verhuizingen. :j Vooral door buitenritten raakt het paard aan jou gewend en niet aan zijn omgeving!

Veel succes nog met dit mooie paard! :)

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:59

Hallo

Een tijdje heb ik niets van me laten horen omdat ik nogal druk ben geweest.

Met Tamara gaat het steeds beter.
Ze heeft haar nukken maar dat is nu ook te verklaren.
Toen vorige week haar hoeven bekapt werden ( dit word gedaan door de partner van de manage eigenaar) die zei Tamara is mishandeld in ieder geval heel hard aangepakt. Ze ook het bekappen niet gewend.
Om jullie een beter beeld te geven van tamara heb ik hier de vragen en de antwoorden van de handelaar weer gegeven.

b]Bedenk bij het lezen ervan dat wij haar gekocht hebben als gezins paard.[/b]

Hoe was zij gehuisvest bij de heer X
Zomers volledig in het land 's winter 's nachts op stal
Ze stond in een box van 3 bij 2,5 meter naast en andere merrie

Hoeveel stond zij op stal of op het land.
Zie hierboven

Hoeveel veulens heeft zij gehad en wanneer heeft zij haar laatste veulen gehad en wanneer is dat afgespeend.
Bij mijn weten 2 als 4 en 5 jarige merrie. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid op ca 5 maanden zijn afgespeend maar dit is een aanname

Hoe was zij bij u in de omgang met ander paarden op het land.
Ze koos duidelijk eigen maatjes en beschermde deze. Maar We haalden haar gemakkelijk uit de koppel met een bakje biks

Hoeveel stond ze bij u op het land.
Zomers volledig 's winters alleen overdag in het land.

Hij heeft haar 6 maanden gehad. Wij hebben haar in november gekocht. Knap zulke korte jaar getijden.

Hoe bent u omgegaan met haar dominantie.
Hier hebben we weinig tot geen last van gehad maar we hebben haar met rustige hand en mt geduld behandeld.

Als ze op het land stond was zij de leider van de kudde. Dus dan is ze niet dominant.>

Hoe heeft u haar beleerd.

We hebben haar een week gelongeerd met zadel en hoofdstel in de binnenbak. Daarna zijn we kort gezegd opgestapt en weg gereden. Ze heeft nooit gebokt maar wilde in het begin weleens spontaan stoppen.
Daarom heeft de eerste weken altijd iemand in de bak gestaan om haar voorwaarts te houden. Na 3 weken reden we buiten in de bak en ging kreeg ze meer ontspanning.

Tja wat moet ik hier op zeggen. gisteren is amalia op haar gaan rijden. ze ging voluit door de bak.
Er was niemand nodig om haar voorwaarts te houden.
Heel vreemd.

Hoe is zij doorgereden.

Ze kent de bassigangen stap draf en galop. Springen hebben we niet gedaan.
Ze werd 5 keer per week gereden ca 40 minuten per keer

Wat kent zij rijtechnisch gezien wel en wat niet.
Niet zijgangen en achterwaarts en springen Wel Voltes, wendingen, bassisgangen.

Hoe vaak werd zij bij u bereden en door hoeveel ruiters.
Ze werd door 2 ruiters totaal ca 5 maal per week gereden

Hoe werd zij gepoetst en de hoefverzorging gedaan.
Heeft zij dit wel of niet geleerd.
Ze stond alleen in de wasplaats en daar werd zij volledig gepoetsd en de hoeven uit gekrabt.
De hoefsmid heeft haar ca 8 week voor de verkoop bekapt.
Maar dit alles gebeurde in rust met geduld

Nu wij elkaar beter kennen gaat alles een stuk beter.

Tussen mij en tamar gaat het nietw erken onze karakters botsen te veel. Maar met mijn vriendin en haar dochter gaat het heel goed.
ik heb besloten Tamar te laten voor wat ze is. Ze krijgt van mij lekker we respecteren elkaar en thats it.

Als ik duidelijkheid heb over mijn lichamelijke en geestelijke geteldheid ga ik kijken voor een ander paard of niet.

Ik weet nu wat ik voor een paard wil en wat ik wil gaan doen.
Dat heb ik wel van Tamara geleerd.
Zij heeft me ook geleerd dat ik mijn beperkingen moet accepteren.
Wat ik vroeger kon kan ik nu gewoon niet meer.

ik ga toch maar eens wat info winnen bij het topic paardrijden met beperkingen.

nogmaals allemaal bedankt voor jullie adviesen en bemoedigde woorden.

Basbokito

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 04:05

ik vind het zo leuk hoe je ons op de hoogte houd he?
echt fijn dat ze bij juliie zo'n goed plekje heeft gevonden :D

ik had ook niet meteen een superklik met mijn pony hoor,dat heeft echt een tijdje geduurd.
komt helemaal goed met jullie :D

opisop_shop

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:52

Ah fijn om te lezen dat het goedgaat, gelukkig hebben jullie even doorgebeten en zijn jullie nu blij met haar!
Knap dat jij je eigen tekortkomingen t.o.v het paard inziet, dat is een hele belangrijke stap die erg zwaar zal zijn denk ik, maar dat is wel eerlijk tegenover het paard, goed zo!
Tja en een handelaar blijft en handelaar die zal je altijd naar de mond praten. Fijner zou zijn als je de vorige gewone eigenaar kunt opsporen, die kan vast meer nuttige info verstrekken.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:57

Hallo

Ik heb weer de zoveelste vraag.

Zoals jullie weten staan wij op een manege.

Nu is de regel daar.

Woensdag is rustdag. Mag je eigenlijk niet komen.
Zaterdag en zondag mag je ook niet komen. Zijn ze 9 van de 10 keer naar springwedstrijden om te rijden.

Wij willen gewoon iedere dag naar ons paard moeten kunnen gaan.

Tamara wordt 4 keer per week gereden. Lessen van 3 kwartier.

Vrij rijden kan niet want de manage eigenaresse heeft de binnenbak nodig om haar jonge en wedstrijd paarden te trainen.

Geen poetsplaats
geen warmte lampen
geen longeerbak
1 binnenbak en de buitebakken staan onder water
Altijd hindernissen staan er tijdens de lessen.
Haar box is eigenlijk te klein volgens de richtlijnen 2 x 170 de schofthoogte en 340 * 340= 11,56 m2 doe ik het dan goed zo uit me hoofd. 2 hele kleine raampjes verder niets. De hoeven uitkrabben in de box kan niet is te klein en ze kan slaan wat ze wel een doet tijdens het uitkrabben van haar achter hoeven. het gangpad is te smal kan je haar niet in poetsen raakt ze in paniek.
Ze komt niet meer buiten. De reden is het gras heeft geen voedingswaarde meer.

Wat is gebruikelijk bij een manage als je paard daar staat.

Wat wel zo is ze geeft heel goed les.

Hier is nog een manege daar betalen wij het zelfde als waar we nu staan.

Daar krijgen we het volgende.

Ze krijgt een box met een luik zodat ze naar buiten kan kijken.
Wordt een uur of twee op het land gezet in de winter zomers zolang wij willen.
krijgen winter peen.
er zijn warmte lampen. poetsplaats.
er is een longeer rink overdekt.
Twee binnenbakken.
een buitenbak waar nu nauwelijks water in staat.
als de een van de riojbakken leeg is mag je hem gebruiken als er iemand in rijd kan je vragen of diegen Het goed vind als je ook erin gaat rijden.

Voor mij zijn er beginners lessen voor ouderen
Voor mijn vriendin huisvrouwrijden beginners les.
Voor Malissa dressuur lessen.
en voor jessy ook een beginners les.

Wij twijfelen heel erg om te verhuizen. Wij weten ook dat ze ons geld erg goed kan gebruiken.

Het moeilijkste voor ons is dat Tamara weer moet verhuizen.

wat ze er dan pracktisch voor terug krijgt is
Een grotere box.
Uitzicht naar buiten en kan met haar hoofd naar buiten.
Dagelijkse weide gang.
Betere stal accomodatie

Wat zouden jullie doen.

Basbokito

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:00

ik zou dan eerst een tijdje regelmatig naar die andere stal gaan met paard in de trailer, daar rijden,
later haar daar eens binnen poetsen, enz.
als je het idee hebt dat ze zich daar goed voelt dan, en je zou haar verhuizen daarheen dan is de stap minder groot, en ervaart het paard het misschien minder als verhuizen, omdat ze al vertrouwd is met die plek.
weet je huidige stalhouder van je klachten?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:10

Hallo

Als we dingen willen bespreken heeft ze geen tijd.
Een afspraak maken gaat heel moeizaam lukt nauwelijks.
Als haar pet goed staat kun je kort wat dingen bespreken.
Als zijn dingen veranderd bv voer. Dan komen wij er bij toeval achter.
Wat betrefd het land wij konden het doen met dit antwoord.

Wij weten niet hoe trailer mak Tamara is dus op en neer met de trailer weet ik niet.
Denk ook niet dat zij dat zal accepteren.
Die ander manege heeft de subsidie van de gemeente gekregen di zij al 17 jaar had.

Ze gedraagt zich ook als iemand die nog subsidie heeft en wij tegast zijn bij haar.
Ze ziet ons niet als klant.

Ze zei ik heb verschillende bitten we gaan een goed bit voor haar zoeken. Wij gevraagd en gewacht.
Zaterdag zelf een bit gekocht waarvan wij vinden dat het een goed bit is. het bit wat ze had was gewoon te klein.

kijk deze dingen vind ik minder zwaar wegen als het welzijn van het paard.

Alleen wij willen op de hoogte gehouden worden overleggen als er iets veranderd.
Want door de voer verandering is ze ook vuriger gewordenz eg maar of heet dat meer voorwaarts.

Basbokito

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:20

de klant is koning is toch zo'n mooi gezegde?
ik vind dat je als manege zijnde je klanten wel tevreden moet houden....jullie zijn dat nu dus niet.
zou toch nog es proberen te praten en uitleggen dat je ziet dat je paard nu niet zo gelukkig is.
en dan komt het tweede je denkt dat je paard nu niet zo gelukkig is en op die tweede stal komen ze wel meer buiten,en is er meer afleiding.

dat ze dan weer moet verhuizen is dan zo,maar jullie zijn bij haar en niet weer een nieuwe eigenaar,dus dat geeft sowieso al meer rust.
ik zou het proberen.
praat nog es met de huidige staleigenaar en leg uit dat je het beste wilt voor je paard.
lijkt me vrij logisch dt ze dat wel snappen toch?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:47

Kijk naar het paard... het paard staat 24/7 op die stal 'wij' als eigenaar komen maar een aantal uurtjes op die stal.
Het belang van het paard staat in mijn ogen voorop.
Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:55

Je bent dus niet tevreden daar?!
Dan zou ik je aanraden om verder te zoeken naar een plek waar je wel tevreden bent.
Niet alleen bij maneges, maar ook bij pensionstallen.
Kijk en vergelijk!

Ik zou op je huidige stal iig niet gaan staan, ik wil elke dag naar mijn paard toe kunnen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:06

superwoman schreef:
Ik zou op je huidige stal iig niet gaan staan, ik wil elke dag naar mijn paard toe kunnen.

Mijn idee. Het paard staat dus 24/3 23/4 in een te kleine box. Nu vind ik persoonlijk de afmetingen van de box niet van het grootste belang als ze er regelmatig uit zou komen. Zoals jij het beschrijft zie ik meer voordelen als nadelen om te verhuizen. Die verhuizing komt ze ook wel weer overheen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:07

Ik denk dat je je geen zorgen moet maken over het verhuizen.
Als je paard daar een beter leven krijgt, dus grotere box, meer beweging/buiten lopen, enz. dan maak je je paard daar alleen maar gelukkiger mee. Denk dat ze die verhuizing dan snel vergeten zal zijn.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 16:28

Hallo

Wij hebben de zelfde lijst die igepost heb in exel gezet.
De voor en nadelen van beide manages naast elkaar gezet.
En het welzijn van Tamara staat voorop.
Dan is het eigenlijk wel duidelijk.
En zoals in een post geschreven werd wij verhuizen mee.
Afscheid van een vriendje of vriendinnetje is er niet.

Haar leef omstandigheden worden gewoon beter.

Wat ook een groot punt is de communicatie tussen haar en ons.

Ik zat te denken om de manage eigenaresse een brief met vragen te sturen.
Het eerste wat mijn vriendin zij dan gaat ze uit haar plaat.
Als ze geen tijd heeft om te praten dan stel ik mijn vragen wel op papier.
Het is dan toch te gek dat zij bang is dat de manage eigenaresse uit haar plaat gaat.

Kijk weidegang is niet alleen om te eten maar ook om te bewegen en contact met andere paarden denk ik. Als je niet wil dat ze veel gras eten gooi je een berg hooi in het land of denk ik dan te simpel.

Dat ze meer buiten moet zijn vanwege de frisse lucht.

Ik denk dat ik goede argumenten heb voor weide gang.

Allen zij vind mij dom en dat ik geen verstand van paarden heb.
Nou heb ik dat ook niet. Ik vind mijn argumentatie niet onredelijk wat betrefd weide gang.

Alleen ik heb geen zin in strijd. En oefenloze discussies.

Ik stal mijn paard daar betaal ik een behoorlijk bedrag aan stal geld.
Voor deze conterreien. Het zelfde betaal ik op de nieuwe manage even veel.
(In de winter meer en in de zomer minder. Maar over het geheel genomen het zelfde bedrag per maand.)

En voor alles wat ik voor mijn paard zou willen moet ik strijden.

Niet overleggen maar strijden. Ik vind dat je met de eigenaar van een stal waar je paard in pensioen is moet kunnen overleggen van gedachte wisselen.

wat mij betrefd is zij er vandaag nog weg.

Mijn vriendin twijfelt.

Gister was de manege eigenaresse aardig.
Na 4 weken staat ze niet meer op alleen zaagsel maar nu ook op stro.
Ze krijgt nu gewone hoeveelheid kracht voer.

Tja. Morgen kan je een grote mond krijgen en afgesnauawd worden en het paardje is niks wijzer geworden.

Maar goed jullie bedankt voor het mee denken.
Jullie helpen me wel om mijn vriendin aan het denken te zetten.
Hoop dat ze overtuigender wordt en niet meer twijfeld.

Basbokito

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:20

Ik zou gaan verhuizen.
Brengt wel weer stress voo het paard met zich mee, maar die kan ze dan lekker buiten kwijt raken, ant als ik het goed begrijp komt ze nu amper buiten en dat doet een paard geen goed.
Net wat je zegt, jullie verhuizen met haar mee dus jullie zijn iig vertrouwd voor haar.
Dan erbij moet een manege je vragen e.d. kunnen beantwoorden of er nu wel of geen tijd voor is. Jullie zijn een bron van inkomsten voor haar schrijf je, dan mag ze zich daar ook naar gedragen en als ze daarvoor geen tijd heeft hebben jullie er ook niks aan!
nogmaals ik zou verhuizen!

*edit* Vind de huidige manege eigenaar jou dom :? Als dat echt zo is, zou ik meteen weg gaan. Immers is iedere beginner 'dom' en dan niet in de trant van echt dom, maar wel in de trant van hoe moet het, doe ik het zo goed en veel vragen stellen. Immers wil een beginner leren en dan zijn er nooit geen domme dingen/vragen!! Je vraagt dingen die voor een gevorderde heel normaal zijn, maar voor jou niet en juist dat vele vragen is alleen maar erg goed!!!

Bij mij op stal gaat het er heel anders aan toe!! Je kunt met alle vragen terrecht, ookal hebben ze geen tijd (zijn ze bv aan het mesten of voeren) dan kun je gewoon met ze meelopen en op die manier je vraag stellen en een duidelijk antwoord krijgen. Ookal ben je bij ons een beginner die nog niks weet zul je nooit voor dom uitgemaakt worden, bij ons is het normaal dat als je iets niet weet je de hulp van iemand anders inschakeld om je vragen te beantwoorden.

En nogmaals weidegang is (naar mijn idee) de 1e levensbehoefte van een paard!! Ga zelf maar eens na als jij de hele dag in huis moet zitten en niet naar buiten mag, word je ook niet vrolijker van! Ook zal ze dan hoogstwaarschijnlijk wat rustiger worden omdat ze haar energie gewoon lekker kwijt kan, tevens heeft ze dan extra beweging omdat een paard altijd stap voor stap graast en heeft ze contact met haar soortgenoten wat ook zééééér belangrijk is voor een paard!

Dus vriendin van BB voor het paard is het zeker beter als ze verhuist word, maar ook voor iig BB als ik het zo hoor. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je in overleg gewoon kunt gaan rijden en niet afhankelijk bent dat je les moet hebben om te kunnen rijden. en je kunt er heen wanneer je wilt en bent niet van bepaalde dagen afhankelijk ;)

Succes met de beslissing en ik hoop dat jullie de juiste nemen
Laatst bijgewerkt door idylle op 08-12-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:20

Pfff! Toen ik de titel las wilde ik je gaan uitleggen dat paardengedrag moeilijker te begrijpen is dan het te koppelen aan wat mensen voelen. Antropomorfisme, zoek dat maar op in google. En houd dat in je achterhoofd om een beetje een nuchtere blik op de zaak te houden.

Verder: een dominante merrie als familiepaard voor een familie die blijkbaar niet heel veel ervaring heeft, zou niet mijn persoonlijke keuze zijn, maar goed, het dier is er en blijkbaar ontstaat er een band.

Slaan met een zweep als straf, is een grote fout, in elk opzicht, in elke situatie. De zweep gebruik je als verlengde van je arm, zoals je een teugel vast hebt om mee te sturen, gebruik je een zweep op een dergelijke manier. Als dit paard mishandeld is (en dat zul je nooit zeker weten op wat voor manier) zou ik alle vormen van schreeuwen, slaan en gesjor laten. Ik heb meerdere mishandelde paarden bij me gehad, en ik heb het motto: ik sla heel hard mis en waarschuw ze op tijd als ze fout zitten. Mijn paarden weten genoeg als een vinger omhoog gaat.

Door alle goede bedoelingen heen lees ik wel dat je erg je best doet en het beste met je paard voor hebt. Heel goed. En complimenten voor je doorzettingsvermogen en geduld.

Ik denk dat je een instructeur moet zoeken die je het een en ander bijbrengt, helpt en ondersteund. Boeken en cursussen doen dat niet. Want ze gaan niet uit van jouw paard.

Ik denk dat een osteopaat een goede stap zou zijn, ik heb er goede ervaringen mee betreft vermilderen van het temperament. En je weet ook of ze handelt uit pijn of uit angst (het zal 1 van de twee zijn).

Verder denk ik dat je het eenvoudig moet houden, niet teveel NH, het vergt behoorlijk wat kennis om dat goed toe te kunnen passen zonder brokken te veroorzaken. Nogmaals, schakel hulp in van een gediplomeerd iemand. Ga niet af wat iemand heeft gereden, ga af op hoe iemand met de paarden omgaat.

Betreft die manege: kleine stallen en weinig vrije uitloop en beperkte mogelijkheden om naar je paard te gaan (bijna de helft van de week) zouden voor mij stuk voor stuk genoeg redenen zijn om ergens anders heen te gaan.

Verder zou ik als tip willen geven: blijf wel eerlijk over wat jullie aankunnen en wat jullie willen.

Goed dat je je verdiept en aangeeft hulp te willen (of in elk geval meningen) en dat je probeert om jezelf te ontwikkelen.
succes!

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:10

Hallo

ik ga geen nh doen met tamara.
zi moet nog zoveel leren heeft ze voldoende aan.

Wij zijn diverse zaken aan het bekijken en afwegen. Zeker wat haar fysieke toestand betrefd.
Al hoewel alles veel beter gaat als het in het begin.

ook het rollen in de bak enz gaat veel soepeler.

het mishandelen of hardhandig kwamen we pas na drie weken achter.

Als we naar de nieuwe manage gaan zitten we te denken aan prive les voor onze dochter en tamara 1 of twee keer per week met daarbij een groepsles.

Mijn vriendin en dochter gaan zich bezig houden met tamara. Ik zoek dingen voor ze uit en verzamel info.

Zelf ga ik opzoek naar een ander paard. Dat komt hier aan huis te staan.
Pacht een hectare grond. Komt een inloop stal. Een kennis van ons heeft 20 ponys en paarden door elkaar. Daar mag ik een maatje voor mijn paard uitzoeken of mijn paard mag daar een maatjke uitzoeken laat ik het zo zeggen.

Op het land komt een rijbak.m En daar ga ik parelli doen en rijden.
Rijlessen op de manege. En thuis met mijn eigen paardje verder oefenenen.

Ik ben eigenlijk een penny jongen en ik wil een penny paard.
Die ik smorgens kan kroelen appeltje peentje lekker verwennen.
Een leuke kroel ponny erbij.
Doel is samen lol maken en plezier hebben niks moet veel mag.

Dat zijn de plannen op dit moment.

Dus sparen voor een eigen paard.

Basbokito

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:37

dat klinkt als allemaal goede plannen :)
ik denk dat de beweging die je haar dagelijks geeft in de bak, de stijfheid heel erg goed doet.
ik ben benieuwd hoe het zal gaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:42

je hebt vaak wel een opzeg termijn he?
wel even naar kijken hoe lang die bij jullie op stal is.
nou ja is wel duidelijk dat die andere stal beter is,dus zou met de huidige staleigenaar om de tafel gaan en zeggen dat je het beste wilt voor je paard en zodoende de stal dus op zegt.
vinden ze niet altijd allemaal even leuk,maar goed het gaat om jouw paard dus mag je daar mee doen en laten wat je zelf wilt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:07

Ik zou ook verhuizen, en wanneer de tijd daar is - jij een ander paard hebt en thuis alles voor je paard op rolletjes hebt- Tamara ook aan huis zetten.
Zo houd je zelf overzicht op haar, scheelt vaak ook weer in de kosten en komt de band vast ook ten goede als je haar een paar keer per dag ziet zonder iets van haar te verlangen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:06

ellepel schreef:
je hebt vaak wel een opzeg termijn he?
wel even naar kijken hoe lang die bij jullie op stal is.
nou ja is wel duidelijk dat die andere stal beter is,dus zou met de huidige staleigenaar om de tafel gaan en zeggen dat je het beste wilt voor je paard en zodoende de stal dus op zegt.
vinden ze niet altijd allemaal even leuk,maar goed het gaat om jouw paard dus mag je daar mee doen en laten wat je zelf wilt

Ze heeft nog geen tijd gehad voor een contract, dus geen opzegtermijn ;) Het rijden gaat al veel beter, de galop op de rechterhand gaat nu al redelijk rustig en gecontroleerd ipv gewoon racen. links beetje ander verhaal, dan gaat ze heel moeilijk. Altijd heb ik het gevoel gehad dat ze zich heel erg vast zet tegen het bit, dit wordt ook al minder maar kan altijd nog beter. Gister een paar redelijk goeie kleine voltes gereden in draf. De laatste tijd heeft ze niet meer getrapt, alleen om een of andere reden is d'r buik heel erg gevoelig, zeker bij d'r liezen wordt ze heel nerveus bij aanraken... Ook zijn we erachter gekomen dat ze helaas haken heeft dus binnenkort mag ze naar de tandarts *D (denk dat ze daar iets anders over denk maar goed, ze kan d'r hooi niet meer zo goed eten en zelfs een appel eet ze sinds gister raar ;( )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:49

Basbokito schreef:
ik ga geen nh doen met tamara.
zi moet nog zoveel leren heeft ze voldoende aan.

even een kanttekening, jij bent degene die NH moet leren, de paarden doen het van nature al, die hoeven dat niet meer te leren :+ ze communiceren al miljoenen jaren met elkaar op die manier. Ze zal juist blij zijn als je haar door NH beter gaat begrijpen. Maar zoals al genoemd is het is niet zo makkelijk te leren je moet niet zelf aan de slag gaan maar begeleiding zoeken.

Wat de manege en verhuizen betreft, het feit alleen al dat ik niet mag komen wanneer IK wil zou me doen verhuizen, het is jouw paard en ik snap dat er soms in het weekend eerdere sluitingstijden zouden kunnen zijn, maar juist in het weekend wil ik met mn knollie op stap kunnen want ik moet doordeweeks ook gewoon werken.

- Vrij rijden moet ook kunnen, je betaalt toch ook voor de faciliteiten van de manege? En is ze dan zo moeilijk dat je er niet bij mag rijden als zij haar wedstrijdpaarden traint??? Ze kan toch sturen zeker!
- Die warmtelampen hebben wij ook en die worden never nooit door iemand gebruikt, dus dat is voor mij een bijzaak.
- Weidegang is ook een vereiste voor mij, in de zomer staan ze 24/7 lekker buiten en in de winter helaas niet maar kunnen wel los in een grote paddock. De box moet ook ruim genoeg zijn om lekker languit in de gaan liggen of kunnen rollen.
- Dat die dame dan misschien goed les geeft is ook bijzaak, daar zijn er ook meer van :)
- Hindernissen in de bak tijdens je dressuurlessen, bij ons worden ze gewoon opgeruimd na de les er mag niks blijven staan zonder overleg. Anders valt er bijna niet normaal te rijden.

Kortom ik zou verhuizen.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:11

Hallo

Je heb gelijk cissy nh moet ik leren. ik bedoel eigenlijk parelli.
dat is wat ik ooit eens ga doen of niet weet ik niet.

Nu is mijn doel zo snel mogelijk weer leren rijden. Op de andere manege.
Zorgen dat ik op mijn oude nivo kom. Weer naar de sportschool spieren trainnen. Thuis me oude oefeningen doen.
En zorgen dat ik weer kan rijden.

De eigenaar van de manege waar we zouden gaan staan is langs geweest op de huidige manege.
Mijn vriendin kwam op de manege en werd meteen door haar aangesproken.
Wij hebben dus wel een contract getekend.
Hierin staat dat wij daar voor een jaar staan tot september 2010.
Wij staan er nu net een maand dus nog 11 maanden te gaan.

We moeten nu kijken hoe het verder gaat.

Het voordeel is dat zij zich beroept op het contract. In het contract staat niets over rust dagen en niet op de manege komen dus we kunnen iedere dag naar ons paard.

Ons Duits was niet goed genoeg. Dat moeten we nu bekopen.

Maar we balen wel.

Basbokito

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:16

wow! een jaarcontract?! dat is wel heeel heftig!
Ik zou er toch nog wel eens over praten, want het lijkt niet als ideaal. ookal zeg je nu: over rustdagen wordt niks in het contract gezegd, ik zou me dan toch niet fijn voelen. Ik zou toch proberen om eronderuit te komen en je paard verhuizen.

En zeg anders dat je het niet zo had begrepen? ze zouden als fatsoenlijke mensen wel wat begrip kunnen tonen... vind ik. en anders vind ik iets anders over die manegehouder :+

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 00:31

Hallo

Ik woon in duitsland Daphaan. Regels zijn regels.
Kijk dan vind ik iets ander van de manege houdster dat doe ik al.
want ik had al bijne een behoorlijk aanvaring met haar.

Amalia was van Tamara gevallen. Tamar ging alleen lopen. Men kreeg haar niet te pakken. Ze draaide haar kont naar iedereen.
Ik ben toen de bak in gelopen. Hen haar geroepen en gewoon tegen haar gepraat. Naar hara toe gelopen. Ze dreigde gewoon door gelopen en wat strenger toe gesproken. Ze keer om zag me en kwam naar me toe gelopen. ik had haar bijna vast en zij pakte haar in eens.
Zo dacht ik plof. Omdat ik mezelf goed ken alleen maar boos wat gezegd en door gelopen.

Ik ga ook niet meer daar heen. Ik ben helemaal klar met haar.

Ik ga er weer heen als ik weer wat rijden betrefd op mijn oude nivo ben.
Ga lessen op die andere manege.
Oude kennis ophalen wat betrefd oefeningen thuis.
Hier op het forum kijken voor oefeningen.
Hard trainen kom ik er wel.

Dan ga ik kijken hoe het gaat tussen mij en Tamara of ik op haar kan rijden.
Ik heb hier een kopie van de baan regels.
Als ik rij zullen die zeer streng nageleefd worden.

Geen hindernissen in de bak.
Als er gesprongen word diennen alle ruiters darmee eens te zijn. Dus la dochter lief wil springen wacht ze maar tot ik klaar ben.
zo staan er genoeg regels waar ze zich niet aan houden.
Een les werd afgebeld door hara later bleek dat ze een broek met haar dochter moet kopen. jammer dan maar ik ga rijden.
Zij wordt mij echt wel zat. Dan vraagt ze vanzelf of we niet naar die ander manage willen.
Rot voor Tamar dat ze er een maand of drie nog moet staan zolang duurt het voordat ik kan rijden.
Des noods prive les.

Het positieve is wel.

Nu na het bezoek van die ander. Heeft mijn vriendin gezien dat de paarden meer voer krijgen en meer hooi. Ze krijgen allemaal een mineraal blok.

Zoals ik al eerder zei heeft ze last van stalblindheid.

Basbokito