help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:06

Ahh ok, omdat mijn quote erbij stond dacht ik dat ik je enorm beledigd had :o
Nogmaals, was niet rot bedoeld!
Hoop dat het met de hulp erbij goed gaat komen. Succes!

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:11

mistery schreef:
Ahh ok, omdat mijn quote erbij stond dacht ik dat ik je enorm beledigd had :o
Nogmaals, was niet rot bedoeld!
Hoop dat het met de hulp erbij goed gaat komen. Succes!

En toen was er terug vrede op het forum...
Ik hoop ook dat het in orde komt... zucht...
Zoals je ziet raak ik er een beetje overstuurd van.... sorry

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:40

:(:)

Je zegt: ik zou willen dat ie kon praten. Maar eigenlijk doet ie dat al. Alleen moet je nu niet luisteren met je oren, maar met je hart en je gevoel/ intuitie en met je ogen ;) . Zo te horen ben je al op een goede weg en luister je al naar hem en begin je hem te begrijpen. Rust, vertrouwen. Dat is er niet zo maar.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:19

djune13 schreef:
potverdikkie schreef:
Nogmaals, ik wil je best helpen.

Bedankt voor je aanbod.
Dit weekend start ik met grondoefeningen, ik zal eerst zien hoe dit verloopt.
Vandaag was hij weeral agressief, hij probeerde te slaan toen ik zijn halster uitdeed (op stal), raar genoeg heeft hij geen zo'n gedrag buiten de stal/weide. de staleigenaar stelde voor om hem gerust te stellen, dit heeft meer uigehaald dan hem een tik op de neus geven, zoals de meesten mij voorstellen. (dan wordt heel echt gevaarlijk)...
Misschien komt zijn gedrag voort uit angst ?
Spijtig genoeg weet ik niet wat hij heeft meegemaakt de eerste 15 jaar van zijn leven...
IK hou je op de hoogte

Ik bedoel het niet banketstaaf wat ik nu ga zeggen... Denk met je mee en probeer advies te geven ;)
Maar dit bedoelde ik dat je het paard voor moet zijn en hem niet de kans voor iets moet kunnen geven...
Hoe kan je paard jou slaan als je zijn halster afdoet? Dan sta jij niet goed en geef je hem de kans...
Zet hem langs de muur van de stal, in dit geval de muur waar jij binnenkomt, met zijn neus richting de ingang/ uitgang, ga zelf aan de andere kant van het paard staan...
Zo geef je hem geen kans om zich om te draaien en te slaan...
Groetjes

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:26

Ik bedoel het niet banketstaaf wat ik nu ga zeggen... Denk met je mee en probeer advies te geven ;)
Maar dit bedoelde ik dat je het paard voor moet zijn en hem niet de kans voor iets moet kunnen geven...
Hoe kan je paard jou slaan als je zijn halster afdoet? Dan sta jij niet goed en geef je hem de kans...
Zet hem langs de muur van de stal, in dit geval de muur waar jij binnenkomt, met zijn neus richting de ingang/ uitgang, ga zelf aan de andere kant van het paard staan...
Zo geef je hem geen kans om zich om te draaien en te slaan...
Groetjes[/quote]

IDD, goede tip

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:27

Zilfstar schreef:
:(:)

Je zegt: ik zou willen dat ie kon praten. Maar eigenlijk doet ie dat al. Alleen moet je nu niet luisteren met je oren, maar met je hart en je gevoel/ intuitie en met je ogen ;) . Zo te horen ben je al op een goede weg en luister je al naar hem en begin je hem te begrijpen. Rust, vertrouwen. Dat is er niet zo maar.

Er help nu iemand die zich bezighoud met gedragstherapie, volgens haar heeft het vooral te maken met eten, door ondervoeding in het verleden

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:37

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:21

Dus kort samen gevat Djune, gedraagt jouw paard zich zo vervelend:
Op stal + wanneer er eten in het spel is.
2 dingen dus.

Ik ga weer verder met enkele vragen.
Kun je een omschrijving geven van de stal waar jouw paard in staat?
Staat hij bijvoorbeeld in een stal die tussen andere stallen in zit (dus aan alle kanten een ander paard) en komen er ook erg veel mensen langs zijn stal gelopen dagelijks en is er veel geluid?
Of staat hij misschien helemaal in de laatste stal, waar hij niet veel zicht heeft op andere paarden, waar weinig tot geen mensen langs komen gelopen en waar het ook erg rustig is qua geluid om zich heen.
Kortom, zou je hier een duidelijke omschrijving van kunnen geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:21

waarom een gedragstherapeut :) dit is heel normaal gedrag :) :)

en geloof me heeft niks met voeding te maken, voernijd is er alleen als er voer is :)

TS, laat je alsjeblieft niks wijsmaken ...... ga gewoon PVD erbij halen als Gaelle niet wil.

Dat zijn mensen die gewoon, gewoon zijn..... en je gewoon zeggen waar het op staat zonder jou een loer voor ogen te draaien.

Het heeft met niks anders te maken dan de manier waarop jij met het paard omgaat.

En jij moet leren met het paard om te gaan zodat hij dit gaat laten.

Ik snap dat het fijner is voor jou om te horen dat het in voer, stalling, de stand van de sterren is.......... maar dat is het allemaal niet.... JIJ bent de storende factor in het verhaal...... en jij moet het leren .......

Wijsheid toegewenst als je je toch op het pad van de goeroes ipv de paardenmensen begeeft.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:09

Ik ben het hier toch even niet met je eens hoor Kiwiko.
9 van de 10 keer is een paard er mee geholpen duidelijke signalen te krijgen van zijn eigenaar.
Toch zijn er ook uitzonderingen. Een van mijn paarden is zo'n uitzondering.

Ik geloof niet dat je zomaar kunt zeggen dat het aan Djune ligt.
Dit paard is gevaarlijk voor iedereen die bij zijn stal in de buurt komt. Is nu iedereens manier van omgaan met paarden dan fout?
Dat lijkt me toch ook niet het geval.

Het kan zomaar zijn dat dit paard ooit een vervelend iets heeft mee gemaakt op stal (mijn eerste pony beet en sloeg iedereen zijn stal uit, was ook afgerost geweest op stal)
Het kan ook zomaar zijn dat dit paard in de verkeerde stal staat. Zal niet de eerste zijn die niet tegen de drukte om hem heen kan hoor.

Het zou zomaar kunnen dat voer en stal niet eens met elkaar te maken hebben.

Je kunt alle paarden wel over 1 kam scheren, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Er is altijd een reden waarom een paard zich zo gedraagt als dat hij doet. Het kan niet zo zijn dat rossen met een eind hout prioriteit nummer 1 is en dat het uitzoeken waarom een paard zich agressief gedraagt pas op de 2de plaatst komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:34

paard was niet gevaarlijk voor de handelaar vorige week :)

en daarnaast zijn ook de paarden met trauma's of wat dan ook voor een doorgewinterde paardenkenner geen moeilijke gevallen, en ligt imo het toegestane gedrag altijd bij de eigenaar/de gene die met het dier werkt :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:44

djune13 schreef:
De trainer is geweest, natuurlijk heeft hij zich gedragen..., zelfs geen oortje plat gelegd....
Heb enkele tips gekregen zoals niet meer uit de hand voederen, consequent zijn, hand boven zijn hoofd leggen... voorlopig gaat dit goed.
Vanaf zaterdag start ik met grondoefeningen

dit bedoel ik :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:17

Misschien dat ik het verkeerd opvat of scheef heb gelezen hoor, maar zover ik het begreep heeft de trainer het dier buiten de stal bekeken en er mee gewerkt. Terwijl het paard zich juist vervelend gedraagt in de stal en als het om voer gaat.

Daarom dat ik vraag of Djune zijn stal situatie eens wil omschrijven.
Het is wellicht ook mogelijk dat het voerprobleem niets met het stal probleem te maken heeft.

Hoe meer duidelijkheid er is in wat en wanneer er nu precies iets fout gaat, hoe gerichter wij mee kunnen denken.
Je kunt wel heel makkelijk zeggen, laat het aan een prof over, maar om bij elk wissewasje die persoon op te laten draven....

Ik ben het absoluut met je eens hoor dat een sodemieterend paard best een optater mag ontvangen, maar ben dan wel zo eerlijk tegen over het paard om zeker te weten dat jouw straf terecht is.
Van achter een beeldschermpie kunnen wij wel heel gemakkelijk roepen, sla er eens flink onder door, maar je weet zelf ook wel Kim dat als je de taal van je paard compleet verkeerd verstaat, dat dat heel verkeerd kan aflopen als je zomaar een stel draaien om de oren uitdeelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:20

heeee :) er zijn duizenden paarden die zich anders gedragen als er voer in het spel is :) dat is ook heel normaal gedrag :)

ik heb het nergens over optaters :D ik zeg dat de ts moet leren omgaan met dit paard :)

en ik zeg ook helemaal nergens dat er op geslagen moet worden :) want dat kan ik vanaf hier niet zien waar het hoe verkeerd gaat, ik zeg slechts dat ik dat gedrag niet accepteer :) maar er is ook geen reden voor een paard om zich zo te gedragen in mijn bijzijn :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:34

Gelukkig maar dat dat eind hout weer in de kast ligt :P

Het is inderdaad het leren communiceren met het paard. Soms gaat dat vrij vloeiend, soms duurt het een poos voor je elkaar door hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:39

hihi eind hout kwam uit de kast in de hypothese dat een paard mij zo benaderd, daar is namelijk geen reden voor :) en ik laat me niet bedreigen door een paard :) dat straal ik uit, en paarden pakken dat gruwelijk goed op :) Paarden doen dat ook doorgaans niet bij mij, op een enkele dommerik na....... en dan komt wel dat eind hout uit de kast :) maar in de regel is dat allemaal echt, echt niet nodig :)

Ik zeg alleen dat TS zelf de ruimte geeft voor dit gedrag, en dat zij moet leren dit om te draaien naar positief gedrag......... Peerd weet het allemaal wel :) die snapt heel goed hoe de wereld tikt :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:40

vraagje:

wat eet je paard?
wat voor hard voer, hoeveel.
hoeveel hooi/kuil.

en is daarin iets veranderd? wat gaf je in het begin en wat nu?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:43

is allemaal al beantwoord stableenable :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:53

o dan moet ik ff terugzoeken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:54

djune13 schreef:
Als ik hem uithaal om er iets mee te doen, dan is er helemaal niets aan de hand... dan is hij doodbraaf. Maar wanneer ik hem vb uit de weide haal, op stal zet en een half uurtje later in zijn stal ga dan is hij nors en agressief, dus eigenlijk wanneer ik niets met hem doen...
Hij komt elke dag buiten, enkel s'avonds staat hij binnen. Hij staat samen met mijn ander paard, die dominant is tgv hem
Ik ga elke dag naar de stalling, en om de dag rijd ik ermee (in het weekend soms 4u per dag)

Paard vind het dus niet leuk om alleen op stal te staan, kan hij voldoende contact hebben met andere paarden als hij op stal staat?
Hij kan er natuurlijk ook nors van worden als hij alleen op stal moet staan, probeer hem dus meer afleiding te geven, zet zijn vriendje naast hem en zorg dat hij ruim gelegenheid heeft tot contact. Mss een speelbal oid?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:52

KiWiKo schreef:
hihi eind hout kwam uit de kast in de hypothese dat een paard mij zo benaderd, daar is namelijk geen reden voor :) en ik laat me niet bedreigen door een paard :) dat straal ik uit, en paarden pakken dat gruwelijk goed op :) Paarden doen dat ook doorgaans niet bij mij, op een enkele dommerik na....... en dan komt wel dat eind hout uit de kast :) maar in de regel is dat allemaal echt, echt niet nodig :)

Neem ik mijn paard weer even als voorbeeld he.
Dat is geen dommerik, maar had dit wel zo bij jou gedaan. Eind hout had verkeerd uit gepakt.
Paard LEEK flink dominant te zijn, maar was totaal tegenover gesteld gewoon de weg kwijt en durfde dus niet fatsoenlijk met mij te communiceren.
Als je je dan vergist en elke dreigpoging af straft, tja gaat dan niet goed komen hoor.
(inmiddels voelt mijn paard zich zo prima thuis dat ik hem regelmatig even bij zijn oren moet pakken omdat er weer eens iets niet mag van mij)

Kiwiko ik lees het volgende:
Ze kan alles doen met het paard buiten de stal.
Zodra het paard op stal staat is het onvriendelijk tegen alle mensen, niet alleen tegen Djune.
Aangezien het mij vreemd lijkt dat al Djune's stalgenoten verkeerd met het paard omgaan, lijkt het mij dat het paard zelf een stal probleem heeft.
Wat zou dat kunnen zijn?

Ik zou haast denken dat dit paard zich niet prettig voelt in zijn stal en dat een andere stal best eens het probleem zou kunnen verminderen of zelfs oplossen.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:54

holly schreef:
Dus kort samen gevat Djune, gedraagt jouw paard zich zo vervelend:
Op stal + wanneer er eten in het spel is.
2 dingen dus.

Ik ga weer verder met enkele vragen.
Kun je een omschrijving geven van de stal waar jouw paard in staat?
Staat hij bijvoorbeeld in een stal die tussen andere stallen in zit (dus aan alle kanten een ander paard) en komen er ook erg veel mensen langs zijn stal gelopen dagelijks en is er veel geluid?
Of staat hij misschien helemaal in de laatste stal, waar hij niet veel zicht heeft op andere paarden, waar weinig tot geen mensen langs komen gelopen en waar het ook erg rustig is qua geluid om zich heen.
Kortom, zou je hier een duidelijke omschrijving van kunnen geven?

Stal: Heel rustige omgeving, het is een kleinschalige privestalling met een stuk of 12 paarden, dus geen druk verkeer. Naast hem staat een merrie, aan de andere kant is een lege stal.
In de weide staat hij samen met mijn ander paard.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 18:58

holly schreef:
Ik ben het hier toch even niet met je eens hoor Kiwiko.
9 van de 10 keer is een paard er mee geholpen duidelijke signalen te krijgen van zijn eigenaar.
Toch zijn er ook uitzonderingen. Een van mijn paarden is zo'n uitzondering.

Ik geloof niet dat je zomaar kunt zeggen dat het aan Djune ligt.
Dit paard is gevaarlijk voor iedereen die bij zijn stal in de buurt komt. Is nu iedereens manier van omgaan met paarden dan fout?
Dat lijkt me toch ook niet het geval.

Het kan zomaar zijn dat dit paard ooit een vervelend iets heeft mee gemaakt op stal (mijn eerste pony beet en sloeg iedereen zijn stal uit, was ook afgerost geweest op stal)
Het kan ook zomaar zijn dat dit paard in de verkeerde stal staat. Zal niet de eerste zijn die niet tegen de drukte om hem heen kan hoor.

Het zou zomaar kunnen dat voer en stal niet eens met elkaar te maken hebben.

Je kunt alle paarden wel over 1 kam scheren, maar zo werkt het natuurlijk niet.
Er is altijd een reden waarom een paard zich zo gedraagt als dat hij doet. Het kan niet zo zijn dat rossen met een eind hout prioriteit nummer 1 is en dat het uitzoeken waarom een paard zich agressief gedraagt pas op de 2de plaatst komt.

IK wil best geloven dat het aan mij ligt, maar mijn paard is 15 jaar en ik heb hem pas 4 maand, zijn karakter was volgens mij allang gevormd. Sinds de eerste dag was hij nors, nu is het gewoon erger geworden.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:03

anneliesdj schreef:
djune13 schreef:
Als ik hem uithaal om er iets mee te doen, dan is er helemaal niets aan de hand... dan is hij doodbraaf. Maar wanneer ik hem vb uit de weide haal, op stal zet en een half uurtje later in zijn stal ga dan is hij nors en agressief, dus eigenlijk wanneer ik niets met hem doen...
Hij komt elke dag buiten, enkel s'avonds staat hij binnen. Hij staat samen met mijn ander paard, die dominant is tgv hem
Ik ga elke dag naar de stalling, en om de dag rijd ik ermee (in het weekend soms 4u per dag)

Paard vind het dus niet leuk om alleen op stal te staan, kan hij voldoende contact hebben met andere paarden als hij op stal staat?
Hij kan er natuurlijk ook nors van worden als hij alleen op stal moet staan, probeer hem dus meer afleiding te geven, zet zijn vriendje naast hem en zorg dat hij ruim gelegenheid heeft tot contact. Mss een speelbal oid?

Er staat een paard naast hem, maar ze komen niet echt overeen. Misschien moet ik de stallen wisselen met mijn ander paard, die is heel gemakkelijk in omgang. Maar dan komt hij naast een jaarling (hengst) te staan...
Die speelbal komt er.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:08

Ik zou je eigen paard in de lege stal aan de andere kant zetten, dan heeft hij én zijn vertrouwde stalmaatje (nl die merrie) en zijn weidemaatje.

Kan hij wel een beetje overweg met die merrie? Als dat niet zo is kun je hem natuurlijk naast een ander paard zetten, een jaarling kan vrijwel altijd overweg met oudere paarden dus dat is wel een goede optie.
En misschien kan hij iets meer vooraan op stal staan? Waar de drukte is? Misschien verveelt hij zich gewoon?

En trouwens, iets om mee te spelen kun je ook zelf maken, scheelt een hoop geld ;) Heel simpel; een bos wilgentakken samenbinden en ophangen in de stal, op 1,5 meter van de grond, kan een paard onwijs veel lol mee hebben, kost je vrijwel niet en is heel makkelijk te vervangen als hij het stuk maakt.