Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:47

Ik knipte ook enkel de oren een beetje bij (nouja, de haren, niet zo'n oren natuurlijk). Op dezelfde manier als de meesten hier.
Zachtjes dichtknijpen en het overtollige haar afknippen.

Tastharen afknippen daar heb ik zelfs nog nooit over nagedacht :) En een paard met volledig uitgeschoren oren heb ik volgens mij
nog nooit gezien. Of anders heb ik er gewoon nog nooit op gelet. Iemand een voorbeeldfoto?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:47

Tastharen laat ik zitten, maar ik maak ze wel iets korter, circa 5 cm. De oorharen laat ik een cm of 2 tot 3 zitten. Gewoon ziet het er iets fraaier uit maar de bescherming is er imo nog wel.
Afgelopen weekend had ik een combi in de ring, waar je echt vlechtjes kon breien met hetgeen dat uit de oren kwam, dat was echt geen gezicht :D

StableEnable

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:51

Ik ging heel lang geleden in het buitenland werken bij een internationaal springamazone. Op een van de eerste dagen vertelde ze me dat ze de oren uitgeschoren wilde hebben. Ik vroeg haar waarom ze dat deed terwijl die haren zo'n belangrijke functie hebben? Ze gaf direct aan dat ze zich dat eigenlijk nooit had afgevraagd en het altijd al deed uit gewoonte. Maar vanaf dat moment mochten er daar geen oren meer worden uitgeschoren.

En tastharen... het woord zegt alles. Zijn om de omgeving mee af te tasten. Best nuttig.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:56

zolang mijn paard er geen last van heeft blijf ik vrolijk zijn oren bijwerken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:27

jannie86 schreef:

Dan zou ik maar stoppen.
Hoe wil je dat je paard 't je duidelijk maakt? Dat kán een paard niet. Waarschijnlijk blijft hij gewoon braaf staan. Blijf toch gewoon eens van die onderdelen af!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:30

jannie86 schreef:

super verstandig ;) weetje, je moet t zelf weten. Als jou paard ooit infecties of andere narigheden oploopt.... tsja tis niet te hopen voor het beestje, maar jij zou dan misschien wel 3 x nadenken voordat je weer de oren uitscheert!!!

je eigen keus ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:00

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:05

Ik knijp het oor dicht en scheer de uitstekende delen af, heb 1 keer uitgeschoren en dat vindt ie niet fijn plus dan lijken zn oren nog groter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:06

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:08

De haren van een paard zijn een zelf-regelend systeem voor kou of warmte. Als een paard het koud heeft kan hij zijn eigen haren opzetten om daar warme lucht in op te slaan zodat hij warm blijft. Als je een paard gaat scheren breng je dat hele natuurlijke systeem in de war, dus daar ben ik fel tegen!
Dat geldt ook voor de oren. Een paard heeft niet voor niets een dikke pluk haar in zijn oren, tevens ook om vuil, infecties en nattigheid tegen te houden.
Als je er dan over nadenkt is het echt belachelijk dat wij dat dan willen gaan afscheren en weet ik wel niet wat, omdat dat móói is. Pfff.
Als ik zo iemand was zou ik wel even twee keer nadenken voor ik dat deed.
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 01-09-09 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:10

ik scheer ze altijd helemaal uit

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:27

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:34

__Robijn__ schreef:
Citaat:
Ik vind het welzijn gebeuren nogal overtrokken, sommige hier doen het overkomen als dierenmishandeling. := Je kan ook van een mug een olifant maken hoor!

vandaar dat het in andere landen verboden en strafbaar is. het is geen dierenmishandeling joh! := hoe kom je daar nou bij ???? |o

........ :roll:

Ach kom op zeg, doe ff normaal. Mijn paarden leven nog steeds hoor. Dat jij het zielig vind, moet jij lekker weten maar om het nu dierenmishandeling te noemen vind ik erg overdreven. Om eerlijk te zijn vind ik het belachelijk hoe hier gereageerd wordt. Ik lag me eigen kapot om hoe half bokt weer typisch op de bokt manier reageerd. Zwaar overtrokken...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:35

Vind je? Jij wet niet hoe je paard zich voelt zonder de nodige bescherming of wel? ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:35

Citaat:
Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de Raad voor Dierenaangelegenheden
concludeert dat diverse cosmetische ingrepen die
worden toegepast op paarden negatieve effecten hebben
op hun welzijn;
verzoekt de regering, cosmetische ingrepen bij paarden
als het afscheren van tastharen, het uitscheren van oren
en het scheren van de vetlok niet langer toe te staan,
en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid
Ouwehand. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan
voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 283 (28286

http://74.125.77.132/search?q=cache%3Ah ... l=nl&gl=nl

Het is niet voor niks ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:36

Citaat:
Ach kom op zeg, doe ff normaal. Mijn paarden leven nog steeds hoor. Dat jij het zielig vind, moet jij lekker weten maar om het nu dierenmishandeling te noemen vind ik erg overdreven. Om eerlijk te zijn vind ik het belachelijk hoe hier gereageerd wordt. Ik lag me eigen kapot om hoe half bokt weer typisch op de bokt manier reageerd. Zwaar overtrokken...

nou dan moet je mn laatste post maar niet lezen.. want als t allemaal zo overdreven is worden dit soort dingen toch niet ondernomen lijkt me .................... trouwens.. ik doe normaal ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:37

Hannah_Menno schreef:
Vind je? Jij wet niet hoe je paard zich voelt zonder de nodige bescherming of wel? ;)

En jij weet niet hoe je paard zich voelt met haar. :D Zo kan ik ook nog wel ff doorgaan. :+

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:39

Aukelizzy schreef:
Hannah_Menno schreef:

En jij weet niet hoe je paard zich voelt met haar. :D Zo kan ik ook nog wel ff doorgaan. :+

jij begrijpt het écht niet ;)

edit:

of je wíl het niet begrijpen.. kan ook

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:40

Het is gewoon een kwestie van er verstand van hebben of niet.
Als je een paard zijn oren uitscheert heb je in mijn ogen geen idee waar je mee bezig bent.
Zoals ik al eerder zei: paarden hebben niet voor niets enorme haarplukken in de oren, alles met een reden. Warmte/kou - regeling, virussen, vuil en water buiten houden... En als jij dat wilt verstoren omdat je dat mooi vind...
Maargoed om nou van dierenmishandeling te spreken... Daar stel ik me toch echt iets meer geweld bij voor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:40

Tjsa, als we ineens met zulke antwoorden gaan komen..
Heb je geeneens GOEDE argumenten om te scheren? (Behalve dat 't mooi staat want dat is gewoon Bullsh*t)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:43

@ Hannah_Menno:
inderdaad, dit gaat echt helemaal nergens meer over hè?
'Jij weet niet hoe een paard zich voelt met haar', pff haha, omg.
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 01-09-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:43

Citaat:
jij begrijpt het écht niet ;)

edit:

of je wíl het niet begrijpen.. kan ook

Ik ben niet achterlijk hoor, maar ik vind dit gewoon echt om te lachen. Sorry hoor. Hou jij nou maar je paarden lekker met haar, en ik zonder. Jij moet doen wat jij wilt en ik doe wat ik wil. Hoe druk je je er ook om maakt, ik doe het toch wel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:45

Hannah_Menno schreef:
Tjsa, als we ineens met zulke antwoorden gaan komen..
Heb je geeneens GOEDE argumenten om te scheren? (Behalve dat 't mooi staat want dat is gewoon Bullsh*t)

Ik hoef geen argumenten te geven, ik hoef me niet tegenover jouw te verandwoorden, kom op zeg. Het is mijn paard en mijn keus of je het nu zielig vind of niet. ;) Verder ga ik maar niet meer met je in discussie want ik kan nog wel uren doorgaan. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:46

Dat hoeft inderdaad niet, ik verplicht je tot niks maar ik vind 't gewoon onzin dat mensen dat doen.
Zullen we jou hoofd ook maar kaalscheren? Misschien vind ik dat wel mooier, en ach, dat haar houd je warm maar als we je een dekentje opdoen merk je er niks meer van!

:+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:48

Hannah_Menno schreef:
Dat hoeft inderdaad niet, ik verplicht je tot niks maar ik vind 't gewoon onzin dat mensen dat doen.
Zullen we jou hoofd ook maar kaalscheren? Misschien vind ik dat wel mooier, en ach, dat haar houd je warm maar als we je een dekentje opdoen merk je er niks meer van!

:+

En laat mijn paard nu net toch 9 vd 10 keer onder dek staan. Maarja das een dandere discussie geloof ik. ;) Dat zal je ongetwijfeld ook wel belachelijk vinden. :+ Moet je mij maar een pruik opzetten. :D