Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

KiWiKo

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:27

ik stuur hem 3 minuten de hoek in Haha! Haha!

ach mijn dochter heeft ook wel eens mijn rechtervoet tegen haar kont aan gehad, of mijn rechterarm tegen haar achterhoofd..........

maar mijn kind staat wel goed in het leven, voelt zich prima (zegt haar therapeut....... en dan komt de vraag waarom een teherapeut natuurlijk......... nou omdat ik als 40 jarige tegen muren oploop uit mijn verleden, en ik graag wil dat mijn kind haar probleempjes nu gelijk maar verwerkt)

er is niks mis met grenzen stellen zowel niet naar een paard als naar een kind

en voor beide zijn de grenzen duidelijk............ zolang er geen gevaar is voor mij, en zolang er respect is voor mij en mijn ruimte........... kan eigenlijk alles.......

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:27

Citaat:
Wat is dan de overeenkomst met de manier van opvoeden van kinderen en paarden? buiten het concequent zijn bij beide?

Positief belonen
straf geven bij respectloos gedrag
kort en bondig zijn
grenzen stellen
een veilige omgeving voor ze creëren, en dit kan toch ook al krijgen ze wel eens straf, of bij een paard een schop onder hun kont.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:28

Onze haf heeft het zwaar, 3 mensen en niet allemaal even consequent...................

Toen we hem kregen was het al duidelijk dat hij ontzettend lomp was met poetsen en zadelen, longeren liet hij niet toe. Gezien het laatste was de opmerking van de keurende dierenarts: weet niet of hij geschikt is als kinderpony?

Vorige eigenaar gaf hem wat hooi onder poetsen en zadelen zodat het niet elke keer in een strijd eindigde. Helaas werkt dat bij ons niet zo. Tussen twee touwtjes wordt er gepoetst zonder eten. En idd hij bleek errug lomp, plette je tegen de wand, maait en stampte met het voorbeen als je zadel erop lag.

Het gewoon consequent terugzetten, reageerde hij geeneens op, kwakte je gewoon steeds weer tegen de wand. Totdat hij in aanraking kwam met mijn knie of elleboog. Ik kon hem na twee dagen normaal poetsen en zadelen zonder al zijn fratsen. Nu volstaat een euh of nee! Dus ja, ik deel wel eens wat uit!

De eerste maanden bleef ik erbij als de oudste met hem aan de gang ging. Ik corrigeerde. Maar nu moet ze het zelf uitzoeken, dat resulteerd dus in een hoop gemopper op hem maar onderneemt geen actie. Ze wil niet slaan oid, prima maar dan moet je zijn fratsen op de koop toe nemen en goed uitkijken voor je tenen (stampend voorbeen). Eigenlijk moet ik dat eens opnemen, gewoon hilarisch hoe ze met elkaar omgaan. Beetje als een lang getrouwd stel. Dus nee, ze deelt niet uit!

Dan de jongste, zij is te klein om hem zelf te doen maar wel veel consequenter dan haar grote zus. Poetst hem met in elke hand een borstels, een om te borstelen, een om hem te porren als hij wil omzwaaien. Hij is bij haar dan ook een stuk rustiger en reageert dan ook op haar euh en nee. Dus ja, ze deelt wel eens een por uit.

Het verschil is ook in het rijden te zien. Mijn oudste moet echt moeite te doen om hem voorwaarts te krijgen en te houden, springen is voor haar haast niet te doen. Ze wil hem geen tik geven als hij niet op haar been reageert want dat is zielug maar wel mopperen natuurlijk, haha!

De jongste daarentegen, gaf hem in het begin wel die tik als hij niet op haar been reageerde en heeft daar nu plezier van. Hij is ontzettend voorwaarts bij haar en vliegt met haar over een hindernis.

Dus bij het opstappen is het voor hem al duidelijk of het de "ik kan slak spelen" of "we gaan aan het werk" modus wordt.

Of de haf een trauma van ons overhoudt, ik heb geen idee. Mischien ziet ie ons wel als zijn kudde, één leider, een grensgeval gelijkwaardig, een ver onder hem. Maar wel altijd blij ons te zien, komt als één van ons de wei in komt op ons af en verlaat dan vrijwillig de paardenkudde. Of zou dat zijn omdat ie weet dat hij dan eten krijgt.......................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:29

ik prijs alle altijd de hemel in........... elke poging tot, al dan niet geslaagd.............

maar het kleinste beetje is al genoeg om blij mee te zijn

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:31

KiWiKo schreef:
ik prijs alle altijd de hemel in........... elke poging tot, al dan niet geslaagd.............

Dat is een goede instelling! Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:34

Ik doelde meer op de manier van... zo zeg je tegen een kind niet braaf en zeg je tegen een paard niet dat mag niet want... wat mij betreft zijn dieren geen mensen en is de omgang met beide totaal verschillend maar ik zie mijn dieren dan ook als dieren en niet als mensen. Ik geef mijn dieren de zorg die ze nodig hebben zowel fysiek als metaal maar besef heel goed de dieren er wel zijn voor mijn plezier en niet andersom.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:36

Tuurlijk houdt de vergelijking op een bepaald punt ook op. Paarden zijn geen mensen. Maar tegen een kind zeg je ook wel eens: dat mag niet- punt. En geen:want..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:37

tegen een paard zeg je nooit dit mag niet want........................

tegen een paard zeg je heeeeee, grens hier!!!! Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:39

Precies

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:41

KiWiKo schreef:

Juist!! en zo zou ook elke stap buiten grens
Citaat:
.... elke poging tot, al dan niet geslaagd...
gecorrigeerd moeten worden!! Maak hier een goede combinatie van en je hebt de heerlijkste dieren om mee te werken. Het is helemaal niet zo moeilijk hoor, dat met paarden omgaan, als je maar concequent bent in je reacties.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:45

en zo is het............ elke poging tot braaf zijn al dan niet geslaagd is reden om het paard de hemel in te prijzen.......... elke poging om over mijn grenzen heen te gaan is reden om het paard een straf te geven die passend is voor dat paard......

en ik beloon liever, ik vind het leuker om ze de hemel in te prijzen dan ze ze een skup te geven...........

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:48

Ik ook en dan als je ze dan een halve meter ziet groeien hoe trots ze om zichzelf zijn dan is je hele dag toch weer gemaakt!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:50

Ja ik weet t trots zijn = vermenselijking maar ik heb echt n paar paarden op stal staan die je letterlijk voelt groeien als je begint te roepen goed zo knappe meid/jongen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:53

dat is zoooooooo mooi............ als je een braaf paard zegt, en je ziet het dier op dat moment groeien............. er nog een scheutje bovenop doen.............

zulke mooie momenten, echt...........

er is niks mooiers als je het paard het nog een keer over ziet doen in volle overtuiging, en in complete blijdschap

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:05

Eigenlijk is het bij mij nooit nodig, maar als hij bijt dan weet hij ook dat hij iets kan verwachten , dus dan geef ik hem een tik op zijn neus.
Met het rijden rijd ik met zweep, als hij een hoek eng vind dan vind hij dat eng, gaan we er rustig langs , en praat ik met hem, dan gebruik ik de zweep soms want dan wil hij opzij springen dan geef ik hem een tik op zijn schouder dat hij daar wel moet blijven.
Als hij een bok geeft geef ik hem wel een tik.
Maar dat is meer ieder voor zich , de een doet het harder als de ander.

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:06

slimmerik schreef:
Mijn DA èn hoefsmid mogen mijn paarden rustig een ram verkopen als ze staan te klieren.

idd Ja mijn paard heeft onze hoefsmid wel 2 keer gebeten, nou dan mag de hoefsmid van mij mijn paard wel een paar flinke meppen geven!
ookal is het mijn paard!
als mijn paard bijt of trapt krijgt ie ook een trap terug, en toch kunnen wij het goed vinden met elkaar! Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:08

Ik beloon liever dan ik straf.

Ik houd me altijd maar vast aan het oude: 'een paard onthoudt een straf duizend maal langer dan een beloning, dus moet je hem ook duizend maal vaker belonen dan straffen.'

Áls ik echter moet straffen, dan wel bij voorkeur zo dat ie het inderdaad ook duizend jaar onthoudt.

En zo kan ik ook duizend maal vaker belonen en zijn we allemaal blij.Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:09

ik beloon ook liever dan dat ik straf.............. alleen als ik straf dan doe ik het we zo dat ik het niet nog een keer hoef te doen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:19

Randalinpony schreef:

Citaat:
dan wel bij voorkeur zo dat ie het inderdaad ook duizend jaar onthoudt.

Dat lijkt me wel ongeveer op dezelfde lijn te liggen, Kiwiko.Lachen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:20

Een goede klap op het juiste moment is nooit fout, mits je het ook echt op het juiste moment doet. Die van mij heeft een keer een trap van mij gehad, toen ze geprobeert had om mij te bijten en op dat moment was mijn reactie echt snel. Sindsdien heeft ze het nooit meer geprobeert Lachen Mijn pony behandel ik niet als fluweel, of tenminste op de momenten dat ze mij echt wat wil doen, maar voor de rest ben ik er zuining mee Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:23

randalinpony schreef:
Randalinpony schreef:

Citaat:
dan wel bij voorkeur zo dat ie het inderdaad ook duizend jaar onthoudt.

Dat lijkt me wel ongeveer op dezelfde lijn te liggen, Kiwiko.Lachen

absoluutl!!!........... ik wil maar een keer straffen, want dat vind ik namelijk niks leuk Lachen

en dus doe ik het een keer zo goed dat een paard dat nooit meer vergeet..............

net zoals randalinpony................. een keer en dan niet meer

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:10

Ik geef liever een keer een schop dan eindeloos te blijven vragen of ie alsjeblieft even braaf wil zijn, over het algemeen blijft het ook bij een keer (een enkele koppige donderstraal krijgt hem een paar keer indien nodig). Wat niet betekent dat mijn paard (of andere paarden waarmee ik werk) verrot geschopt of geslagen worden. Slaan met de zweep doe ik zowiezo niet, ik zal nooit een zweep meenemen de wei in, kan wel dreigen met een halstertouw en als er een hele lompe boer tussen zit die niet beseft dat ik een mens ben en minder sterk ben mag ie dat touw (of maat 39) best voelen (na dreigen).

Met voelen bedoel ik dus per definitie niet dat het enorme pijn moet doen, maar dat ze wel even weten waar ze staan.

Ik let er altijd op dat ik een probleem op een zo paards mogelijke manier oplos. Alleen dingen als bijten, slaan, steigeren accepteer ik echt niet, bij alle andere dingen is het eerst een paar keer dreigen (zoals een ander paard ook doet) en pas als dat niet werkt een schop.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:28

Equidea schreef:
voor de "zachte eitjes" hier, wat doe je als je een jonge hengst hebt die voor je staat te steigeren en met zijn benen staat te zwaaien? (speelgedrag, maar wel gevaarlijk voor ons).
Wat doe je op dat moment Lachen

Lijkt me niet dat je dan met een hele kalme stem vraagt of hij misschien naar beneden wilt komen.

Ik heb ik dat geval die hengst een gigantische ram verkocht (zo hard mogelijk) zo snel als ik die kans had. Probleem direct opgelost, nooit meer gebeurt daarna.

Ja, dat ken ik wel. De eerste keer 'overkwam' het me eerlijk gezegd, ik was er totaal niet op voorbereid. Een jaarlinghengst kwam erachter dat hij hengst was, en dan is een stal van 3x4 opeens niet zo groot, grinnik.
Mijn reactie was (zonder na te denken, want dan zou ik al te laat zijn geweest) om me nog groter te maken dan hij. Dus een stap in zijn richting met de armen omhoog en hard 'HEE' geroepen. Dat was kennelijk dreigend genoeg, de dag erna heeft hij het nog een keer geprobeerd, en daarna niet meer. Ook bij andere paarden effectief gebleken. Lachen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:43

sharir schreef:
@ Betrie
Toevallig heb jij dan een netjes opgevoed paard.
Maar er zijn genoeg mensen die het mindergetroffen hebben.

Het is niet 'toevallig' dat we netjes opgevoede paarden hebben. Clown
En we hebben ook wel eens een paard aangeboden gekregen dat naar de slacht moest omdat ze mensen aanviel. Dat was niet zo grappig. Maar met respect van onze kant kwam ook heel veel respect van haar kant.
Geen klap gevallen. Wel heeeeeeel veel met haar gewandeld, aangeraakt, gepraat, geoefend in opletten. Ze was al bij 'professionals' geweest die haar ook professioneel geslagen hadden. Vastbinden, en dan net zo lang slaan tot ze zich wel zou overgeven. Maar die merrie gaf zich niet over. Wat wel hielp was samenwerking aanbieden.

Het mag misschien stoer klínken om te zeggen dat je (algemeen bedoeld 'je') een paard een ram verkocht hebt of alle hoeken van de stal hebt laten zien, maar uiteindelijk zet iemand zichzelf en z'n wanhoop en onkunde daarmee mooi te kijk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:53

amo500 schreef:
slimmerik schreef:
Mijn DA èn hoefsmid mogen mijn paarden rustig een ram verkopen als ze staan te klieren.

idd Ja mijn paard heeft onze hoefsmid wel 2 keer gebeten, nou dan mag de hoefsmid van mij mijn paard wel een paar flinke meppen geven!
ookal is het mijn paard!

Kennelijk is het paard in de gelegenheid om de hoefsmid te bijten. Kun je hem niet zo vasthouden dat jij tussen hoefsmid en paard instaat, en hem wat afleiding geeft? En het zou toch niet zo moeten zijn dat een paard de kans krijgt om het voor een tweede keer te doen? Sta je dan zelf te suffen of zo? Haha!

Straffen is meestal al een brug te ver: probeer het eens zó te doen dat je het gedrag van een paard als het ware vanzelf in goede banen leidt?
We proberen hier altijd de 'moeilijke' dingen te voorkomen. Afleiden, vertrouwen opbouwen in wat wél goed gaat. Dat geeft meer respect, en geeft je ook de rust en ruimte om áls het een keer echt moeilijk wordt, nog ingang bij je paard te krijgen.
Voorbereiding, situaties vantevoren inschatten en doorspreken, het helpt om 'straf'situaties vóór te zijn.