Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:10

Ik heb hier ook zo'n lomperd staan, meneer kwam terug uit de wei waar hij lekker de baas had kunnen spelen. Had écht géén manieren meer toen hij terugkwam. Van een klap nog zweep was meneer niet onder de indruk. Ik heb een keer de sleutelbos tegen zijn hoofd aangegooid en hij heeft het nooit meer gedaan. Het is even zielig, maar hij weet dan gelijk dat hij dat niet nog een keer bij je hoeft te proberen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:28

denice schreef:
yeye schreef:
misschien kan je eens proberen met hem gewoon te negeren en verder op te zadelen.
wat ze ook wel eens doen is:
als je aan het aansingelen bent en hij hapt, gewoon een keertje iets harder aansingelen (dus eens een keertje hard trekken) en als hij dan na een tijdje niet stopt kan je hem straffen met je stem. dus eventjes heel hard NEE roepen en er met je rug naar toe gaan staan (dus weer verder negeren).
meestal helpt dit wel hoor
ik zou hem nu niet gaan slaan want dan gaat hij jou minder vertrouwen en jij bent misschien wel de 1ige persoon die hij nog een beetje vertrouwd!
succes!!

ja dat helpt, harder aansingelen als correctie, terwijl hij singelnijd heeft...

Pas straffen als hij daadwerkelijk jou gebeten heeft, vooralsnog zou ik het proberen te negeren.

ja eigenlijk helpt dit wel aangezien hij "bang" heeft van het aansingelen ga je hem corrigeren door dat geen te doen waar hij net bang voor is. zo leert hij dat als hij niet bijt, er ook niets erg gebeurt maar zodra hij bijt...de aanvallende singel!
zo ziet hij de singel pas als gevaar als hij bijt.
ik heb al 4 paarden van hun singelnijd afgeholpen door die methode toe te passen.
je doet hem er geen pijn mee maar hij verschiet wel even.
als jij dit geen goede manier vind...dat moet jij weten he...ik ben hier niet om een discussie te starten, gewoon om MIJN mening en ervaring te delen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:22

Weet niet of het er al staat maar heb eens gelezen over een hete Aardappel (met schil want dan blijft ie echt heet) op een stokkie. als ie bijt dan verbrand hij zijn tong/lip net als wij wel eens aan de hete soep en dan kijkt hij wel uit om nog gauw eens te bijten. Wij blazen ook een volgende keer voor we toehappen Knipoog

popez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 00:49

Ik dacht dat brandmerken verboden was in nederland? Sigaar Je gaat toch niet een paard opzettelijk z'n mond laten verbranden Boos! ookal bijt hij :S

Ivonka schreef:
Weet niet of het er al staat maar heb eens gelezen over een hete Aardappel (met schil want dan blijft ie echt heet) op een stokkie. als ie bijt dan verbrand hij zijn tong/lip net als wij wel eens aan de hete soep en dan kijkt hij wel uit om nog gauw eens te bijten. Wij blazen ook een volgende keer voor we toehappen Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:58

Heb je al in een citroen laten happen geprobeerd, vriendelijk en levert geen blijvend letsel op. Een aantal keren herhalen en hij ervaart dat happen een vieze smaak oplevert, en houd er dan vanzelf mee op.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:53

Mijn jaarling bijt ook in alles dat ze tegenkomt. Deed ze eerst ook bij mensen. Toen heb ik een dag lang iedereen die in de buurt kwam gezegd dat ze haar met 2 vingers een kneep moesten geven als ze het probeerde. En dan precies in de huid rond de mond. Ze schrok zich dood de eerste keer! Maar na een paar keer had ze toch wel door dat bijten niks leuks opleverde! Ze knabbelt nu nog wel aan touwtjes e.d. maar niet meer aan mensen!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:36

Het gedrag op stal zou bij mijn paardje komen door een trauma. Ze heeft geen vertrouwen in mensen en daardoor stelt ze zich zo vijandig op. Ze heeft van de week een healing gehad en ik ben benieuwd of dat iets gaat helpen. Ik zou wel juist handelen door de leider te zijn die ze hard nodig heeft. Nu is het dus maar even afwachten....

En een goede tik is op zijn tijd echt wel nodig!! Mishandelen is wat anders...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:42

popez schreef:
Ik dacht dat brandmerken verboden was in nederland? Sigaar Je gaat toch niet een paard opzettelijk z'n mond laten verbranden Boos! ookal bijt hij :S

Ivonka schreef:

Lees eens eerst voor je stomme opmerkingen maakt!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:31

over dat terugbijten of slaan, ik ben het er mee eens, maar velen maken een fout, als je hem straft, doe dat zodra hij wil bijten of bijt. niet als hij heeft losgelaten, want dan straf je hem voor het loslaten, is ook niet handig

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:44

als die zo mond alleen al open doet gelijk hem een keiharde knal verkopen.
bij ons op stal stond er ook 1 als je alleen al langs liep beet hij al.
de pony heeft de staleigenaar bij ons in zijn schouderblad gebeten toen heeft die pony een knal voor ze kop gekregen en deed dit nooit meer. hij heeft 3 dagen achterin ze stal gestaan als de staleigenaar langs liep. nu bijt hij bijna niet meer.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:11

Heb je wel eens aan een gedragstherapeut gedacht? Petra Vlasblom bv van 2moons.. Zij is echt erg goed met paarden weer op de rails krijgen..succes verder..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:32

Whoo, straffe adviezen van de paardenlovers lees ik hier allemaal. En heeft het allemaal nog niks geholpen inmiddels?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:43

yeye schreef:
misschien kan je eens proberen met hem gewoon te negeren en verder op te zadelen.
wat ze ook wel eens doen is:
als je aan het aansingelen bent en hij hapt, gewoon een keertje iets harder aansingelen (dus eens een keertje hard trekken) en als hij dan na een tijdje niet stopt kan je hem straffen met je stem. dus eventjes heel hard NEE roepen en er met je rug naar toe gaan staan (dus weer verder negeren).
meestal helpt dit wel hoor
ik zou hem nu niet gaan slaan want dan gaat hij jou minder vertrouwen en jij bent misschien wel de 1ige persoon die hij nog een beetje vertrouwd!
succes!!

wat een onzin zeg :S

Singelnijd oplossen met juist hetgene waar ze nijd voor tonen :|

Singeldwang los je juist op om niet in 1x strak aan te singelen..

kwestie van normaal zadelmak maken, en rustig omgaan met het zadel en je heb nergens last van..

Maar jou manier vind ik een beetje tegenstrijdig.. zal best kunnen helpen hoor.. maar niet de juiste manier!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:29

ze zegt zelf dat er niets anders helpt!
dan kan je nog altijd proberen om goed gedrag te belonen en stout gedrag op te lossen door juist datgene te doen dat hij niet fijn vind!!
je mag je mening gerust zeggen maar op een beleefde manier he!
niet met meteen te zeggen wat een onzin want jij hebt het blijkbaar zelf nog nooit geprobeert...
zoals ik eerder al gemeld heb, heb ik op deze manier al 4 paarden van hun singelnijd af geholpen!!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:30

Lijkt wel een asociaal probleem. Ieder paard/pony kent toch de lichaamstaal van andere paarden/ponies. Als een paard zoiets zou flikken bij een ander paard, KREEG-ie toch een knauw terug! OF ... het andere paard stond lager in de rangorde, dan blijft-ie het doen. Een "tik" helpt niets. Ik heb ook zo'n grapjas, die dat wel leuk leek (vooral, omdat ik waarschijlijk snoepjes in m'n zak had, kreeg hij dan niks was het opeens KNAUW).. Ik kan je verzekeren, dat ik toen geen TIK heb uitygedeeld, maar een DREUN, en wel bovenop z'n neusgaten. Dat hij nog geen bloedneus had (een mens had een gebroken neus gehad) is een wonder.
Mijn paard mag veel, ik respecteer z'n eigenaardigheden ook, maar ik wens niet gebeten, geschopt of anderszins gericht verwond te worden. Ongelukjes kunnen altijd gebeuren, maar dat is wat anders. Als je paard kwaad wordt als je een dreun terug uitdeelt heeft-ie NUL respect voor je, of kent hij de paardentaal niet (staat hij wel met anderen in de wei?). Doet-ie het met aansingelen, dan heeft de vorige spreekster al het nodige gezegd waar ik het volledig mee eens ben. Een pard dat hapt bij het aansingelen (of hoeven-uitkrabben) moet voorzichtig op andere gedachten gebracht worden. Met overleg en beleid. Een paard dat bijt als je er alleen maar langs loopt, of aan het halster leidt, krijgt van mij gelijk een KLEUN, en hard ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:32

ach................. breng het dier bij mij........... en dan leer ik En het paard EN de eigenaar in 3 dagen hoe het werkt met dat specifieke paard

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:36

play_coy schreef:
over dat terugbijten of slaan, ik ben het er mee eens, maar velen maken een fout, als je hem straft, doe dat zodra hij wil bijten of bijt. niet als hij heeft losgelaten, want dan straf je hem voor het loslaten, is ook niet handig

helemaal mee eens!!
er was eens een bijter op de manege die iedereen en alles altijd beet.
ik was erbij in de stal gegaan en natuurlijk hapte hij naar mij.
dan ben ik dichter bij gaan staan (bij zijn hals) en zodra hij mij probeerde te bijten heb ik een keertje heel hard in zijn hals gebeten (mijn tanden deden er pijn van Knipoog) en hij heeft tot nu toe niet meer gebeten :d
maarja, het is een ander verhaal dan het bijten bij aansingelen natuurlijk...volgens vele hier op de site...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:38

dat heb ik trouwens bij mijn paard ook een keertje gedaan en daar hielp het ook wel bij.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:40

als je petra laat komen van de 2moons dan mag je wel een klap geld meenemen. maar je moet hem gewoon op het juiste moment een flinke tik verkopen dat helpt vaak het beste.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:47

Ik heb ook een 3,5 jarige draak staan. Hij is behoorlijk aan het puberen en grenzen verkennen. Hij is ook niet onder de indruk van een mep/klap/gigantische stoot. Hij vind het op dit moment een leuk spelletje, maar met consequentie heeft ie dagen dat ik alleen maar heel streng EUHHH Nee en vinger moet opsteken en dan is het genoeg. Maar heel consequent blijven is veel moeilijker dan gedacht Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:03

weet niet of het al genoemd is hier?? maar is het desbetreffende paard een hengst of ruin? lees in het begin dat het een hij is, maar heb niet zo zin om het hele topic terug te lezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:19

Ik heb mijn veulen van jongs af aan al geleerd dat lipspelletjes mogen, maar altijd mét de tanden op elkaar. Toen hij ouder was wist hij dat nog. Hij heeft het wel geprobeerd, met als resultaat een zeer consequente nee, gevolgd door een tik als de tanden toch van elkaar komen. En hij speelt altijd met de tanden op elkaar. Wriemelen met de lippen vindt hij leuk.

In ieder geval: heel handig want hij is 1.80 geworden en vrij imposant. Dan moeten ze zeker niet bijten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-12-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:24

een ruin..

durfde het eigenlijk niet te zeggen. maar bij deze:
als paard die erom vraagt een goede tik/schop geeft zielig is, waarom rijd je dan paard..
als ik moet kiezen tussen mn eigen veiligheid of paard die even verwonderd staat te kijken, nou die keuze heb ik zo gemaakt!
hoeveel paarden belanden er niet op de 'schroothoop' omdat de eigenaren niet het lef hebben om hun paard op te voeden.
(ik bedoel nu niet dat je paard in elkaar moet rammen, een brul is vaak voldoende)
maar een paard moet zn grenzen kennen, en als eigenaar/verzorger etc bepaal jij die regels. daarin moet je consequent zijn.
dit is wel zo eerlijk voor jou en voor je paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:26

ach ik heb altijd mijn centjes verdient aan dat soort eigenaren...........

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:28

de een zn dood is de ander zn brood.. Clown