Onverstoorbaar, maar er is af en toe zeker ook ontploffingsgevaar
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Onverstoorbaar, maar er is af en toe zeker ook ontploffingsgevaar
Anya schreef:Waarom hebben jullie het idee dat flegmatieke paarden niet kunnen ontploffen??? Dat kan namelijk heel goed.
Ik heb er twee. Flegmatiek, zeker. Voor de duvel niet bang. Zeker ook. Maar ook driftig. En dus ontplofbaar![]()
Krijg je eerst een wilde hoofdschud, dan een stapvoet en dan een ontplofje![]()
neeh niet aan zien komen ook, was onverwachts en ze had konstant der oortjes naar voren en was lekker voorwaarts. (voor de ontploffing)
liljebo schreef:flegmatieke paarden zijn vaak (meestal) introverte paarden. Met andere woorden... ze lijken onverstoorbaarder dan ze zijn. Irritaties worden opgehoopt, totdat het tot een uitbarsting komt. Als je je paard heel goed komt, zie je die kleine irritaties wel en kun je een uitbarsting vaak voorkomen. Ook omdat je alle verdere tekens herkent. Maar dan moet je je paard wel goed kennen.
Als ik mij niet vergis, heb je je paardje nog niet zo lang, Ans?
In dat geval is het een kwestie van veel mee bezig zijn (grond, erop) en goed op haar signalen te letten. Leren kennen dus.
(vergelijk de aard maar met de aard van een introvert mens)

Anya schreef:liljebo schreef:flegmatieke paarden zijn vaak (meestal) introverte paarden. Met andere woorden... ze lijken onverstoorbaarder dan ze zijn. Irritaties worden opgehoopt, totdat het tot een uitbarsting komt. Als je je paard heel goed komt, zie je die kleine irritaties wel en kun je een uitbarsting vaak voorkomen. Ook omdat je alle verdere tekens herkent. Maar dan moet je je paard wel goed kennen.
Als ik mij niet vergis, heb je je paardje nog niet zo lang, Ans?
In dat geval is het een kwestie van veel mee bezig zijn (grond, erop) en goed op haar signalen te letten. Leren kennen dus.
(vergelijk de aard maar met de aard van een introvert mens)
niks introvert hoor. Dominant. En dat is heel wat anders.
Voorbeeld: mijn rustige maar slimme en dominante Wizkid ziet in een lesje een nieuw paard. Hij wil erheen en begint die kant uit te 'tanken'. Ik stuur hem weg. Dat is niet de bedoeling. Snort, stamp, bokt woedend weg. En echt geen eerdere kleine irritaties. Gewoon niet zijn zin gekregen.![]()
Tegenwoordig is een duidelijk nee zeggen al genoeg. Toen niet. Hij was nog niet zolang zadelmak en nog erg jong (net vier).
Hij heeft het er wel over, maar ik wist het al van mijn instrukteur van dertig jaar geleden. 
..
.....
Citaat:Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.
Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.
Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageerd beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.
Dan nog een paar algemene opmerkingen
Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.
Niet vijf keer hetzelde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.
Blijf niet te lang in hetzelde tempo rijden.
Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.
Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.
Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.
Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.
Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.
succes
. Volgens mij is in of extrovert in aanleg aanwezig, maar speelt de opvoeding een heel belangrijke rol in het naar buiten komen van die trek. Je merkt tenminste dat introverte paarden onder de goede begeleiding meer naar buiten durven te komen en een extrovert paard wat te zwaar onder druk komt te staan, zich in zichzelf ziet keren.
Ook elk paard wordt hartelijk begroet
Gewoon een uitzonderlijk vriendelijk paard eigenlijk, met gevoel voor humor! Ans schreef:Gister belde trouwens mijn da me op nav het bloedonderzoek.
Ik moet zowel merrie als veulen even heel goed ontwormen en hij adviseerde me (ondanks dat ze heel flegmatiek is) der 2x daags 3/4 kilo(bakje) haver bij te voeren...
Ik gaf haar al wel een paar handjes, maar moet dus drastisch meer.
Zijn er ook die wèl goede ervaringen met haver bijvoeren hebben?
Bij de meesten hielp het niet las ik wel in dit topic.
Je hebt verschillende soorten haver, wat is het beste dan? (was ik vergeten te vragen)
gepunte/geplette/zwarte haver.... ik geef nu gepunte geloof ik.
Want ik voerde altijd na het rijden.