Paard is 'boos' op me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Re: Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:23

@ dorienn, weekendje was nog niet voor bij he Tong uitsteken

hier mijn verslagje.
Vrijdag middag kwam ik naar huisgefietst.
Onderweg een enorme hagelbui gehad.
Nou ja, ik meteen de weide checken. Ze waren wel wat drassig, maar et kon ermee door.

Ik mijn paardje op wei gedaan en je verwacht dan dat ze lekker hard rondracen en bokken enzo, maar nee, ze staan allemaal weer aan het hek zielig te kijken (och got, ze hebben suikerhoeven).
Ik heb ze toch maar op wei laten staan.
Ook 's nachts lekker laten staan, ze hadden namelijk allemaal een lekker dekentje op. (behalve het veulen dan)
Toen stond ik 's ochtends op en ja, wat zag ik.
Er lag een lekkere dikke laag sneeuw.
Vaderfiguur boos omdat de paarden nog op de weide stonden.
nou ja, niks aan te doen.
Ik kwam daar aan om hooi enzo te geven, staan ze dus lekker in de sneeuw met un neuzen te schuiven. Zo'n lief gezicht. Dan hebben ze net zo'n melksnorretje.
Nou ja, eff terug naar mijn verslag, ik had ze dus gewoon lekker op de weide laten staan.
Zaterdag avond ook.
Vanochtend lag er dus weer sneeuw.
Nu dus 2 x zoveel, zo'n 15 cm.
Ikke weer hooi geven en wat warm water meegenomen want de waterbakken waren bevroren.
's middags moest ik ze toch echt naar binnen halen, het begion keihard te hagelen en te sneeuwen.
Ik kwam dus die middag naar de weide en ik pak het veulentje mee.
ons roosje helemaal blij om weer droge voetjes te hebben.
Toen ging ik onze Whisper en Why halen.
Toen onze Crystal en Christy.
Ik kwam bij hun weide aan en toen kwamen ze allebei op ons af gegalopeerd.
En ja, ik zag het al gebeuren, onze Christy (jaarling) glijd uit en valt op haar toeterd.
Ze kreupelde een beetje en haar knie werd dik.
Wat een lomperd is het toch Tong uitsteken
Maar nu heb ik er dus weer een zorg bij.
Maar gelukkig ook een zorg minder want de operatie van mijn zus is verplaatst naar vrijdag, dus die kan nog een paar daagjes extra helpen.

Van haar gedrag, het is nog altijd hetzelfde.
Ze bijt alleen niet, ik heb nu wat bijtspeeltjes in haar stal gehangen.
Kont naar me toe draaien doet ze nog wel en me negeren enzo ook.

Dit was mijn verslagje

Sorry voor de eventuele typfouten, typen is tegenwoordig zo moeilijk Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:25

Nou dat klinkt super goed, een hele zorg hoor voor jouw alleen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:41

Uhuh, het enigste probleem is dat als ze de weiden kapot lopen, we volgend jaar geen gras meer hebben, en dat vind mijn vader wat minder

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Als je nu in de wei een winterstuk afzet, waar je de paarden op zet overdag, en niet ineens van 24/7 op stal naar 24 uur op de wei. Maar gewoon lekker overdag eruit. Je zussen kunnen meelopen dus je hoeft niet alleen te lopen, in het donker. Dan lopen ze niet de hele wei kapot maar alleen dat wintergedeelte, waar je eventueel houtsnippers of zo in kan gooien tegen de modder.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:02

Sorry hoor, maar je zet je paard toch niet ALLEEN op rubber matten?!?!?!? Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:02

Kun je niet een stukje afzetten wat ze kapot mogen lopen? Een soort paddock? Daar zal het komende jaar ook weer gras gaan groeien en dan kan je de rest van de wei sparen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

sopper schreef:
Sorry hoor, maar je zet je paard toch niet ALLEEN op rubber matten?!?!?!? Ziek

er zijn speciale matten voor paardenstallen Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:11

russel schreef:
Kun je niet een stukje afzetten wat ze kapot mogen lopen? Een soort paddock? Daar zal het komende jaar ook weer gras gaan groeien en dan kan je de rest van de wei sparen.

Ja idd. Al komen ze er maar een paar uurtjes uit overdag. Als jij dan 's avonds gaat kun je er ook nog een paar ingooien terwijl je met de andere wandeld of bosteld ofzo, en de dag erna omdraaien.

Wat is nou idealer dan je paarden aan huis met een flink stuk grond waar ze iedere dag op kunnen.. Maak daar gebruik van!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:11

Ja, mijn paard staat alleen op rubber matten, ik vind het er alleen zo zielig uitzien.
Vaderlief heeft geïnformeerd (2 weken geleden ofzo) voor stro-koorels maar we hebben nog altijd niets teruggekregen.

Over de weide.
Langs ons weiland ligt een behoorlijk stuk weide waar er gras op staat tot aan je knieën.
Papa gaat kijken van wie dat die is en wil hem gaan huren voor onze paarden.
Er staat toch nooit iets op dat stukje.

Weiden afzetten gaat bij ons niet.
Wij hebben een houten afrastering met stroomdraad. Er is helaas niet meer van dat stroomdraad over.
En daarbij, we hebben helemaal geen palen daarvoor

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:13

Dan ga je naar de winkel en koopt palen en draad en als dat niet kan zou ik echt paarden gaan verkopen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:15

Makkelijer gezegt dan gedaan.
Het kopen enzo is geen probleem, maar het erin zetten wel.
Dat kan pas vrijdag gebeuren want ik zit van maandag tot donderdag tot half 5 op school, kom rond kwart na 5 thuis en dan is het al donker.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:18

je kan ook losse paaltjes kopen die je steeds kan verzetten
en een rol lint of draad
ik heb een keer van een bokker 10 paaltjes en een rol lint overgenomen en daar kan je een flinke paddock mee afzetten
ik heb daar toen iets van 60 euro voor betaald Haha!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:20

Dat is allemaal niet het probleem, ik stuur moeder gewoon naar de winkel en die haalt dat.
Het grootste probleem is dus dat het zo vroeg donker is en dat als ik thuiskom ik niks meer zie Knipoog

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:21

Paarden kunnen ook in een natte rijbak een aantal uren per dag staan. Is bij ons ook zo swinters, en zomers 24 uur op de wei.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:23

Je kan toch 1 van je ouders met een zaklamp mee laten lopen en jij met je zussen even een stuk afzetten. Sorry begrijp me niet verkeerd maar vind dat je er nogal laconiek over denkt...Zulke dingen moet je aan gedacht hebben vóórdat die paarden kwamen.

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:26

Citaat:
Sorry hoor, maar je zet je paard toch niet ALLEEN op rubber matten?!?!?!?

Waarom niet??? Kunnen ze prima op liggen is zacht en verend en ze hebben dekens op. Mijn paard eet bodemstrooisel op en met gevolg koliek. Ze krijgen wel veel ruwvoer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:32

Je kan ook je ouders vragen of die overdag, als jij op school zit, een draadje willen trekken. Zo moeilijk is het niet. Iedere 10 meter een paaltje de grond in stampen, draadje door de kop halen en op naar het volgende paaltje. Aangezienjou vader er een probleem mee heeft dat die wei kapot gelopen wordt, kan hij er ook iets tegen doen lijkt mij.
Of je vraagt het aan je zussen als die eerder thuis zijn dan jij. Die moesten toch ook meer gaan doen voor die paarden? Dan is dit een mooi begin.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:33

Ladygiroc schreef:
Je kan toch 1 van je ouders met een zaklamp mee laten lopen en jij met je zussen even een stuk afzetten. Sorry begrijp me niet verkeerd maar vind dat je er nogal laconiek over denkt...Zulke dingen moet je aan gedacht hebben vóórdat die paarden kwamen.

meisje is 16 jaar en vraagt om raad,haar ouders betalen alles als ik het goed begrepen hebt en deze bepalen de gang van zaken.

zo ging dat bij mij thuis vroeger ook, mijn zus en ik waren 9 en 11 en we hadden een kleine ponyclub
mijn vader had het laatste woord en soms wilde ik het ook anders,maar dat was dan jammer voor mij.

gelukkig stonden onze pony`s op zandgrond en het hele jaar buiten.

ik vind niet dat we TS hard moeten aanvallen en roepen dat ze maar paarden moet wegdoen, juist goed [ vind ik ] dat ze de oude paarden houden,veel mensen brengen ze weg omdat ze waarde meer hebben voor hun.

en TS super dat jij gewoon blijft posten ook al zijn sommige erg hard tegen je!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:40

HOOO mirgino, ik val TS absoluut niet aan.

Het is al eerder aangegeven dat het een oploosing zou kunnen zijn om een stuk van de wei af te zetten, nu geeft ze aan dit te overwegen maar dat kan pas vrijdag ivm school. Dan vind ik dat je erg lax bent omdat als je een beetje hulp vraag het met een uurtje gefixed kan zijn.

Ik zeg ook niet dat ze de oude paarden weg moet doen (eerder de jonger beestjes) maar ook, lees vooral voor oudere paarden is 23/7 stil staan niet goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:49

Ladygiroc schreef:
HOOO mirgino, ik val TS absoluut niet aan.

Het is al eerder aangegeven dat het een oploosing zou kunnen zijn om een stuk van de wei af te zetten, nu geeft ze aan dit te overwegen maar dat kan pas vrijdag ivm school. Dan vind ik dat je erg lax bent omdat als je een beetje hulp vraag het met een uurtje gefixed kan zijn.

Ik zeg ook niet dat ze de oude paarden weg moet doen (eerder de jonger beestjes) maar ook, lees vooral voor oudere paarden is 23/7 stil staan niet goed.

mijn bericht slaat op al het voorgaande,daar word nl wel gezegt dat ze de helft van de paarden moet opruimen
ze hebben best wel wat ouwetjes en gelukkig mogen deze bij hun blijven!
en als haar vader het zo allemaal best vind wie is zij dan om dat te veranderen?
wij als kinderen haddan thuis het ook niet voor het zeggen, mijn ouders namen de beslissingen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:07

Vind jij het ook niet beter dat er een paar weg zouden gaan? Ik begrijp dat haar ouders het voor het zeggen hebben, maar als je vrijdag paaltjes kan zetten voor een soort van paddockje kan dat ook eerder. Snap je wat ik bedoel..Je kan toch niet 10 paarden 5 maanden binnen zetten?

Als mijn paard niet in de bak kon liep ze gewoon op de plaats (stenen) maar kon wel even de benen strekken..

jelle2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:13

Ik heb dit hele topic even gelezen...

Nu vind ik dat TS best veel wordt aangevallen ook... Wij hebben een fokstal en hebben vandaag de paarden op stal gezet omdat het gewoon te nat werd in het land... Wij hebben een 3 jarige, 2,5 jarige, 2 enters en een veulen ook op stal staan die gaan gewoon elke dag naar buiten omdat ze anders niet meer te hanteren zijn... Maar al onze andere paarden blijven gewoon op stal staan en dat doen we al jaren en nog nooit geen problemen mee gehad...

En als je een veulen naar de opfok brengt komt het ook in een hok... Wel een groter hok maar ze komen niet in een land... En ze staan er met meer in zodat lekker even rennen er niet inzit... En alle jonge hengsten die de hele zomer hebben buiten gestaan komen ook van het een op het andere moment in een stal te staan en komen er misschien 2 keer per dag een half uurtje uit... Dus die zitten in dezelfde situatie...

Als ik dit lees heb ik er wel respect voor want ze probeert toch van alles om het te verbeteren...

En als er dan toch mensen zijn die denken dat ze het zo goed weten snap ik niet dat sommigen zeggen dat hun paard 24/7 op de weide staat maar dat ze er niet elke dag komen... Dan mag je ook hopen dat er wel anderen komen want het beestje hoeft maar koliek te krijgen in die dagen dat je er niet bent of in het draad te komen... Dan ben je ook te laat...

Ik wil je nog veel succes wensen met je paarden ik heb er een stuk of 30 (heb nog een aantal bij een trainingsstal staan ) en ze worden allemaal super goed verzorgt en als ik dat van jou lees zie ik dat jij ook het beste voor je paarden wilt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:25

@jelle2005:

De opfok hier in de buurt betekent toch echt 24/7 weidegang, hoor. Knipoog
Niks geen ophokken.
Niet alle opfokadressen zijn hetzelfde. Knipoog

Mag ik vragen waar je het vandaan haalt je dat mensen met 24/7 buitenpaarden niet dagelijks komen Verward ? Wie zegt dat hier? Ben ik wel benieuwd naar. De mijne staat toevallig bewust 24/7 buiten, ik ben er elke dag, soms zelfs meerdere keren en daarbij is er meerdere keren per dag, zo niet de gehele dag (hangt af waar ze staan op het land) toezicht van de staleigenaren. Draad hebben we niet, wel goed hekwerk en water. Oja, daar kan hij ook invallen natuurlijk. Clown

Bij ons komen zelfs de stalpaarden (de meesten bij ons staan ook op stal in de winter, op een kudde na, waar de mijne ook in staat) momenteel nog op het land voor enkele uurtjes per dag. Of ze staan in de bak, naast hun dagelijkse training.

Overigens wordt het winterweiland van het voorjaar weer recht getrokken en dan groeit het gras zo weer aan. We staan op veengrond, niet de gemakkelijkste grondsoort in de winter.

Ik ga er ook van uit dat TS misschien het beste voor haar paarden wil en ik snap echt wel dat ze afhankelijk is van haar ouders. Lijkt mij heel vervelend, zo'n situatie. Maar zoals ze het nu beschrijft heb ik idd kritiek, omdat ik vind dat paarden, jong, maar ook oud, niet zo lang opgestald horen te staan. Bij ons pikken de paarden het ook redelijk, al hoewel er eentje lucht zuigt, een ander stampt tegen de muren, eentje flappert met zijn lippen (om endorfinen aan te maken) en weer een ander is strontchagerijnig. Die van mij is onhoudbaar op stal, daar kan ik je hele verhalen over vertellen. Die pikt het echt niet.

Maar om nou meteen te gaan beweren dat mensen met zo'n buitenpaard niet dagelijks komen of dat er ik-weet-niet-wat kan gebeuren. Alsof dat op stal niet kan. Clown
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-11-08 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:37

@Twiggy2008:

Ook bij ons staan de paarden allemaal weer binnen, de laatste zijn afgelopen week naar binnen gekomen. Tot 1 november mochten alle paarden 24/7 buiten blijven daarna moesten ze toch echt naar binnen, alleen de jaarlingen hebben nog langer buiten gestaan. Tot deze week mochten ze wel overdag nog de wei op maar ook dat is nu afgelopen, ze lopen alles kapot en dan hebben we in de zomer geen weiland meer over + dat het veel te glad is en met de steile hellingen breekt zich dadelijk nog een de benen. Er zullen opfokbedrijven zijn waar ze naar buiten kunnen maar dan zijn toch wel zeldzaam. De jongeren paarden bij ons staan in loopstallen ( schat 4 x 8 m ofzo ?, ben niet zo goed in schatten ) mijn hengstjaarling staat op dit moment daar met z'n tweetjes in. We hebben wel 1 modderwei die we mogen gebruiken in de winter maar die is 10 x 15 m ( ook weer geschat ) en dat is de enige mogelijkheid in de winter waar alle paarden terecht kunnen, veel paarden kunnen bij elkaar alleen met de hengsten is dat anders, die komen dus ook maar gemiddeld 2 x per week een paar uurtjes in de wei. Verder is het nadeel dat het kleigrond is en de wei dus behoorlijk ongelijk en blubberig is waardoor ze er weer niet inkunnen wanneer het gevroren heeft.. Niet iedereen heeft dus evenveel geluk, en vind dan ook dat topicstarter een beetje hard aangevallen wordt, ze wil zo te lezen ook het beste voor haar paardjes maar haar ouders zijn nog altijd de baas..

@ topicstarter, denk toch zo te lezen dat het echt pubergedrag is en dat je het niet moet accepteren. Vooral omdat ze het naar andere niet doen, waarschijnlijk ben jij in haar ogen de zwakste en kan ze het beste eerst bij jou proberen om een stapje hoger in de rangorde te komen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-11-08 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:45

Twinducklin, realiseer jij je dat er paarden zijn die op stal staan echt niet trekken? En daardoor een complete gedragsverandering ondergaan? Ik heb er zelf namelijk zo eentje en natuurlijk kun je dan zeggen dat het om pubergedrag gaat, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat DAT het nou net niet is. Ja

Daarbij is het nou eenmaal het beste voor hun beendergestel als ze in hun jeugd veel bewegen. Ze worden daar heel wat sterker van en daar heb je later weer meer profijt van.

Kun je je paarden echt niet op het land houden, wat kan, zeker met kleigrond e.d., zorg dan voor een paddock of iets dergelijks. Dat is wel het minste wat je kunt doen.

TS, die van mij galoppeerde vanavond keihard door de sneeuw toen ik hem terug bracht naar het land, waarbij ik ook mijn hart even vast hield, aangezien de grond daaronder nat is (en veengrond, dus hier en daar ook wat kuilen). Niets aan de hand. Ja, hij kan geblesseerd raken, maar aangezien hij al jaren zo leeft en het allemaal prima gaat, ga ik hem daarvoor niet voor opstallen. Ik heb geen zin meer in een ongelukkig, protesterend paard, als het even kan.
(de keren dat ik hem op stal had waren om medische redenen, soms ontkom ik er ook niet aan).