Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 00:31

mental11 schreef:
Ja inderdaad belachelijk al dat geknuffel! In de natuur zitten ze toch ook nooit aan elkaar te plukken? Gewoon afstand houden voortaan. Contact leggen doe je maar door te bellen en als paarden dat niet kunnen dan is het omdat ze daar niet voor bedoeld zijn. Hooguit de noodzakelijke borstelbeurt, lekker snel en zonder al te veel sentiment, zadel erop en hoppatee wegrijden maar. We zijn toch geen doetjes!
Daar heb je een paard toch niet voor, voor knuffelen? Dat doe je maar met je teddybeer als je nog zo infantiel bent. Word alsjebleift eens emotioneel volwassen!
Lintenrijden, dat is waar het om gaat. De rest is maar getuttel en gezemel. Straks gaan ze er nog aan wennen en voor je het weet heb je zo'n slijmerig paard dat je steed voor de voeten loopt en aandacht eist. Niets daarvan, net als met kinderen en andere dieren die je africht. Discipline en afzien.
Het moest maar eens gezegd worden.
En het is nog vies ook.
Bah.

Hihihi Clown

Goed, jij hebt mijn punt dus totaal niet begrepen. Jammer dat je niet de enigste bent die wat moeite heeft met lezen Vork

En nu word ik ook nog moe van dit topic. Bijzonder zwaar leven heb ik nu toch Tong uitsteken

Maar goed, mensen, lees aub even wat ik bedoel en reageer daarop. Ik heb het dus niet over normaal knuffelen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:39

[VVDD] Wat is het toch een heerlijke muts..

Schijnheilig Schijnheilig

Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap je punt wel RianneH, het gaat om het respecteren van grenzen van een paard, maar als het er op aan komt dan liever teveel liefde en een daardoor af en toe geirriteerd paard, dan een dier dat verwaarloosd wordt..

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 02:43

Maar toch wel, ik kan prima lezen!
Én ik heb je punt begrepen.
En daaruit vooral gehaald hoe moe jij wordt van wat anderen doen met hun paarden, en dat ook nog uit naam van die andermans paarden op een bijna niet objectief te kwantificeren, hoogst subjectieve handeling. (Te veel, te weinig, te vaak, niet vaak genoeg, lekker niet lekker en voor wie dan etc.).

Ik vind het gewoon zo snuitig dat je er zo moe van word. Van het doodknuffelen, van het topic dat je gestart bent...

Zit niks kwalijks in hoor. Hooguit een andere reactie dan waar jij je op had ingesteld.
Ben al weer koest in mn mandje.

*kwispelt braaf*

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:59

En ik geef je daarbij een lekkere stevige knuffel Afbeelding

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:24

He Rianne, ik kom ook eens op bokt...

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn paard Jutta, vind het niet eens fijn om geknuffeld te worden. Laatst ben ik bij haar in stal gaan zitten. Toen kwam ze bij mij, en heeft ze mij geknuffeld door te snuffelen en aan mijn pet te knabbelen. Ik had het idee dat ze dat veel leuker vond, dan dat ik mijn armen om haar hals heen sla, en haar doodknuffel. Dat begrijpt ze niet, en daar wordt ze onzeker van. Een aai over haar hals, of tussen haar ogen is genoeg. En poetsen is ook een soort van knuffelen. Kan ze ook helemaal van genieten.

Het is de behoefte van een mens om een paard om de hals te hangen, en niet die van een paard. Zo zie je maar, mijn paard is levend bewijs. En ik weet dat de paardjes van Rianne net zo in elkaar zitten, ik heb er zelf ook 1 gereden voordat ik mijn paard kocht.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:33

Ik vind het heerlijk om mijn vent en meid eens lekker te knuffelen Lovers
Alhoewel mijn ruin toch minder "aanhankelijk" is dan onze meid. Die douwd haar neus al in je nek als je haar halser om wil doen.
Nee hoor heerlijk, je koude neus in die dikke zachte vacht stoppen Ja

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:38

Norway_girl schreef:

Ook bij jou is het dus meer jou behoefte dan die van je paard. Heb je wel eens gekeken naar hoe je paard erop reageert?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:42

heb er hier 3 staan die lelijk doen naar elkaar
als ik de een sta te knuffen kriebbelen of aaien
dan komt de volgende met zijn kont "kriebel mij hier"
de andere met zijn hoofd krabbel mij daar

de een houd van lekker hard onder de manen of op de billen
volgende achter zijn oren en de derde op zijn borst
tja ze "vragen"er zelf om gaan er helemaal voor staan
en als ze het zat zijn gaan ze weg
en als ik het zat ben moet ik echt even van goede huize komen om
dor te dringen dat ik nu toch echt stop met kriebellen krabbellen of aaien Cool

als dat penny is dan ben ik maar lekker penny met mijn 30+ jaren Haha!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:43

odolphie schreef:
Norway_girl schreef:

Ook bij jou is het dus meer jou behoefte dan die van je paard. Heb je wel eens gekeken naar hoe je paard erop reageert?

Haha mag ik even lachen Nagelbijten / Gniffelen
Vind je reactie erg kortzichtig. Alsof ik niet naar mijn paard kijk en luister.
Als hij het niet wil doe ik het ook niet, wie ben jij om te zeggen dat mijn paard het niet fijn vind om zo nu en dan een knufje te krijgen? Kijk er zijn grenzen Clown Maar ik vind dat je paard best wel eens een knuffel mag ontvangen. Ja

edit* even duidelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 21-11-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:48

nickyu erg hè, want dan blijf je aan de gang Tong uitsteken Ik ook, ik ook...

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:07

Norway_girl schreef:
odolphie schreef:
Haha mag ik even lachen Nagelbijten / Gniffelen
Vind je reactie erg kortzichtig. Alsof ik niet naar mijn paard kijk en luister.
Als hij het niet wil doe ik het ook niet, wie ben jij om te zeggen dat mijn paard het niet fijn vind om zo nu en dan een knufje te krijgen? Kijk er zijn grenzen Clown Maar ik vind dat je paard best wel eens een knuffel mag ontvangen. Ja

Dan blijft het dus iets wat jij wilt, en jij legt het paard die knuffel op. Dit is natuurlijk mijn mening, die vind ik niet kortzichtig. Ik ken jou paarden natuurlijk niet. Als jij het op die manier wilt doen, hou ik je niet tegen. Maar ik ben iemand die heel erg naar zichzelf kijkt, en dan pas naar mijn paard. Mijn paard is een spiegel voor wat ik doe. Alles wat ik doe heeft een uitwerking op mijn paard, of het nou positief of negatief is. En ik vraag mij af of het opdringen van een knuffel bij een paard een positieve uitwerking heeft.
En een knuffel geven kan op vele manier. Zoals ik al eerder zei. Je kunt poetsen een aai geven etc. En dat is ook wat Rianne bedoelt met dit topic.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:10

Ik dring hèlemaal geen knuffels op, dat zeg ik toch nergens? Als hij niet wil krijgt ie `m ook niet, als ik in zijn neus blaas en hij blaast niet terug weet ik dat ie niet wil. Niet zo moeilijk toch?

Ik snap de mening van het toppic heel goed, en wilde alleen kwijt dat ik mijn paard ook en een lekkere knuf geef. Jammer dat ik dan gelijk eerst naar mezelf kijk ipv mijn paard, je kent me helemaal niet Clown
Als ik hem uit het land haal om te werken, of een stukje te ga rijden in het bos doe ik dat toch ook een egoisme, om dat zo maar te zeggen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:11

Verder als ik bij de box van mijn merrie kom en ze gooit haar neus naar mijn kanttoe waarna een hele dikke blaas van haar kant volgt, geef ik haar gewoon een kus en knuf terug.
Is dat dan ook egoisme?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:17

Ik knuffel Beauty nooit. Hij heeft er namelijk gewoon een hekel aan! Hij is veel gelukkiger als hij lekker met zijn neus mijn zakken af mag gaan op zoek naar snoepjes of als hij aan mijn hand kan likken. Maar op het moment dat ik hem een knuffel of een zoen op zijn hoofd wil geven draait hij gewoon zijn hoofd weg.

Of zou dat meer door mij komen...Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:19

Tuurlijk komt dat niet door jou Ene paard is aanhankelijker dan de ander.

Zie die twee van mij maar Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:20

odolphie schreef:
Norway_girl schreef:

Sorry, ook mijn fjord vind het heerlijk om geknuffeld te worden. En als hij aangeeft of ik voel door zn bui dat hij het vandaag even liever niet heeft dan krijgt hij niks. Mijn shet daarintegen wilt constant overal gekriebeld en gekroeld worden.

En zoals NorwayGirl zegt dringt ze zich niet op. Je kent haar niet, kent haar paarden niet en weet dus ook niet of zij uit egoisme handelt of uit de nehoefte van haar paarden.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:23

Ik heb trouwens een heel leuk voorbeeld op film staan, ik zoek het ff op! Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:38

[
Citaat:

Ook bij jou is het dus meer jou behoefte dan die van je paard. Heb je wel eens gekeken naar hoe je paard erop reageert?[/quote]

Sorry, ook mijn fjord vind het heerlijk om geknuffeld te worden. En als hij aangeeft of ik voel door zn bui dat hij het vandaag even liever niet heeft dan krijgt hij niks. Mijn shet daarintegen wilt constant overal gekriebeld en gekroeld worden.

En zoals NorwayGirl zegt dringt ze zich niet op. Je kent haar niet, kent haar paarden niet en weet dus ook niet of zij uit egoisme handelt of uit de nehoefte van haar paarden.[/quote]

nouw genoeg paarden gehad die er geen hol aanvonden
knuffellen niet maar zelfs poetsen niet , ja als ze in de rui waren dan och dan moest het maar
maar verder .. en die paardjes poets je dan zo min mogelijk
je gaat ze niet lopen pesten e

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:43

http://www.youtube.com/watch?v=521PyKePg9c
Gaat eigenlijk erom dat ik even kan laten zien hoe onze merrie (fjord) zich aan kan dringen (eerste stukje film) welliswaar is ze nu extra geintresseerd in de camera, maar dit blazen is wat ze ook doet als je bij haar in de buurt komt. Dan blaas ik terug en krijg ik op haar manier van doen een "kusje".
Hoef ik bij mijn ruin (bruine warmbloed) niet altijd te doen

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:49

Ik wil even iets rechtzetten. Ik noem niemand egoïstisch. Ik bedoel mijn teksten helemaal niet aanvallend. Misschien komt dit zo over, sorry dan daarvoor. Ik ken inderdaad de personen en hun paarden niet. Maar als ik lees dat iemand vind dat een paard af en toe een knuffel moet accepteren, vind ik dat opdringen. Niet egoïstisch. verder lees ik dat er wel degelijk gekeken wordt naar of een paard een knuffel wil of niet. Dat was mijn vraag, en daar heb ik nu antwoord op.
En we dwalen erg af van het onderwerp wat Rianne inbracht. Zij heeft het over doodknuffelen. Een behoefte die vanuit de mens komt, en niet vanuit het paard. Het is duidelijk dat de mensen die op mij reageren niet aan het doodknuffelen zijn, dus die hoeven zich dan ook niet aangevallen te voelen!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:53

Ach dat knuffelen is toch lief bedoelt?? Als een paard iets echt niet leuk vind geeft ie wel een kopstoot hoor of trekt zn hoofd weg.
Laat mensen lekker knuffelen toch?

Beter dan die mishandeling die je hoort... lief zijn tegen diertjes, dat is de boodschap voor 2009!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:55

Tja Rianne, het spijt me Lachen , maar ik kan me niet zo druk maken over dat geknuffel en ik ken eigenlijk niemand die echt extreem veel knuffelt met een paard....

Mijn paard komt regelmatig met zijn lipjes in mijn nek als ik bij hem op het land ga zitten. Hij is enorm mensgericht, nieuwsgierig, sociaal en ja, zeer aanhankelijk, dol op aandacht, ook lichamelijke aandacht. Ook met andere paarden trouwens Knipoog . Ik hang heel eerlijk gezegd wel eens om zijn nek, als 38-jarige Bloos Haha! . Ik aai en kriebel hem regelmatig, aan klopjes doe ik niet (vindt hij ook helemaal niet fijn). Ik heb niet bepaald het idee dat hij het allemaal zo vreselijk vindt, hoor. Moet wel zeggen dat ik hem niks opdring, dat het meer een kwestie is van aanvoelen en ik altijd let op zijn lichaamstaal en stemming. Hij heeft ook 'afstandelijkere' buien, zeker nu hij volwassener wordt en dan respecteer ik dat ook, maar gemiddeld gezien is hij meestal in een zeer aanhankelijke bui. Ik masseer hem ook regelmatig, ken zijn 'lekkere' plekjes als geen ander. Maar ik denk dat je dat niet helemaal bedoelt, he? Knipoog

Bovendien zie ik liever mensen die hun paard wat extra aanhalen en knuffelen i.p.v. die kletsende zweepjes en dat vreselijke geschreeuw wat ik regelmatig in lessen zie gebeuren. Daar word ik nou moe van, van mensen die dat blijkbaar normaal vinden......

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:57

Suzanne F. schreef:
lief zijn tegen diertjes, dat is de boodschap voor 2009!

Sluit ik me helemaal bij aan. Alleen vind ik er een verschil in zitten dat je je paard kleine knuffels geeft, aait, blaast in de neus, poetsen etc. Dan dat je je paard doodknuffelt, te smoren in jou knuffel. Ik denk dat er gestruikeld wordt over het woord knuffelen. Tuurlijk mag je je paard knuffelen. Maar ik wil dit op een paardvriendelijke manier doen.

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:58

Wat Twiggy2008 schrijft is nou precies wat ik bedoel. Zo kun je ook knuffelen met een paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:04

Odolphie, dank je Lachen . Ik vind ook dat je je paard niets moet opdringen, hoor. Niet met knuffelen, maar ook niet met andere zaken. Opdringen is mijn manier niet, zo ga ik niet met paarden (en andere dieren) om. Dat weet RianneH wel, want we zijn het meestal aardig eens met elkaar. Knipoog Lachen