Paard vliegt mij aan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Re: Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:50

daijano schreef:
Nou ik heb een ruin van 168 lang hengst geweest met een hoop agressie en dominatie!!!
Als hij op je afkomt ben je ook echt niet blij!
Ik ga die constante confrontatie niet opzoeken, het is zijn ruimte op de wei, ik heb daar weinig te zoeken, hij is lang agressief geweest in de wei totdat ik gewoon simpelweg heb laten zien dat ik alleen kom om hem te halen en vervolgens heb laten eten en terug brengen. Jullie hebben het ieder ekeer over "MIJN RUIMTE" waar heeft je paard de ruimte???????Stap voor stap duidelijkheid over wat de bedoeling is! Mensen mogen best leren dat paarden niet altijd behoefte hebben aan onze aandacht!
En wat doen we omdat we de zin van hem niet begrijpen hij kan tenslotte niet zeggen sorry BAAS ik heb nu geen zin! Nou dan verkopen we hem een trap! Knap van jullie heel stoer!
1 ding wil ik erbij zeggen je moet je veiligheid voorop stellen, maar probeer dingen eens anders op te lossen!
Want serieus als je hem een trap geeft en hij ziet je echt als bedreiging ga je het niet winnen!! Ook niet met een stokje. Wederzijds respect is nergens in jullie verhalen te vinden volgens de meesten hier is het mijn wil is wet! Ieder mag blij zijn dat de meesten paarden neit weten hoe sterk ze zijn, anders hadden jullie nu echt een probleem!
Een trap, een lel, een opdonder, slaan... Hebben jullie ook andere communicatie met jullie dier????
Lees ook dat iemand geen zin heeft in maanden lang geklooi... ga dan aub schaken of op ballet.Je bent met een LEVEND DIER bezig en dat kost nu eenmaal tijd!

Die van mij stormt op me af als ik de paaltjes recht zet of water aan het verversen ben, ik geef hem dan helemaal geen aandacht. Hij kan vrij rond lopen in "zijn' wei. Maar toch komt ie met de oren plat in de nek mij aanvallen? Nee hoor, dat gaat er bij mij niet in, net zoals het er bij jou niet ingaat dat ik het op mijn manier doe.
Gelukkig laat ik ieder in zijn waarde en vertel niet wat een ander moet doen. dat mag je zelf uitzoeken. Als je denkt dat het jou helpt, veel succes ermee dan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 00:02

Zoals ik al schreef, er zijn in de praktijk maar een paar paarden die mijn maatje 39 van dichtbij hebben gevoeld, terwijl ik de hele dag met paarden omga en zelf een paard heb en diverse andere paarden rij/ verzorg. Die paar keer dat het nodig was was het in mijn ogen ook nodig omdat het paard anders de baas was geworden, als je goed kijkt naar paarden zijn ze onderling ook niet altijd lief.

Ik val een paard in principe NIET lastig in de wei (wacht tot ze aan het hek komen), NIET in de stal, ook niet om te poetsen, hooguit om wat extra hooi te geven. Heb meer dan genoeg respect voor het paard's ruimte. Maarja, ik heb geen verstand van paarden en schop ze verrot zonder reden, dus daarom vragen steeds meer mensen of ik voor hun dier kan zorgen als zij eens niet kunnen.

En ja, ik heb gezegd dat een goed getimede en goed geplaatste (let wel op he) lel of trap soms maanden werk kan schelen. Ik kan natuurlijk ook vragen als eentje mij aanvalt of ie alsjeblieft even opzij wil gaan want ik vind vliegende achterhoeven of tanden niet prettig. Vermoed dat dat echter weinig effect heeft.

Ik blijf erbij dat er situaties zijn die je niet zonder geweld KUNT oplossen, of waarbij inderdaad die ene trap maanden werk uitspaart. Als jij zin en tijd hebt om die maanden te besteden aan vertrouwen, mij best, jouw probleem. Ik heb dat geduld niet, en er ook de tijd niet voor. Maargoed, daarom komen ze ook altijd naar het hek toe als ik langskom, omdat ze doodsbang zijn weer eens nutteloos in elkaar gemept te worden... En ik geef ze niet eens snoep of ander lekkers! Het hele zwikkie loopt zo achter me aan, vol vertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 06:58

ik ben ook 3 dagen in de week met paarden bezig.. van half 9 tot 5.. imo maakt dat geen donder uit, onderling zijn ze idd ook niet altijd lief, ze kunnen flinke trappen uitdelen Ja maar goed als het paard lief tegen mij is, ben ik lief tegen hem, doet ie dat niet, dan ben ik ook niet vriendelijk meer.
als ik moet wachten tot mijn bijrijdfries bij het hek/de draad staat, dan sta ik er volgende week nog te wachten vrees ik Nagelbijten / Gniffelen die vind het gras veel intressanter.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:45

Ieder mag het op zijn manier doen, prima als het werkt voor ieder.
Het enige wat ik zeg is dat ik het er niet helemaal mee eens ben...
Er zijn momenten dat je niet anders kan ingrijpen dus dan valt er een klap, prima.
Maar ik hoop dat daar niet alles mee opgelost wordt!
Snap heus wel dat als je paard je bijt je hem even op zijn plek wijst!
Wat ik al zei andere problemen zijn heus ook op andere manieren op te lossen!
Een hond die je iedere dag de paasei slaat kwispelt ook nog steeds heel blij als je thuis komt, zit in de aard van het beestje. Maar dat wil niet zeggen dat het goede omgang met je dier is!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:10

daijano schreef:
Ieder mag het op zijn manier doen, prima als het werkt voor ieder.
Het enige wat ik zeg is dat ik het er niet helemaal mee eens ben...
Er zijn momenten dat je niet anders kan ingrijpen dus dan valt er een klap, prima.
Maar ik hoop dat daar niet alles mee opgelost wordt!
Snap heus wel dat als je paard je bijt je hem even op zijn plek wijst!
Wat ik al zei andere problemen zijn heus ook op andere manieren op te lossen!
Een hond die je iedere dag de paasei slaat kwispelt ook nog steeds heel blij als je thuis komt, zit in de aard van het beestje. Maar dat wil niet zeggen dat het goede omgang met je dier is!

Ik sla mijn hond niet elke dag en mijn paarden ook niet. Ik heb hem 2x een giga mep verkocht, en respecteerd hij mijn ruimte. Dus voor mijn eigenwijze donder was het een opvoedkundige tik!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:30

Ben een beetje versteld van wat ik in dit topic heb gelezen... Bloos

Dan moet ik hier toch super brave kerels hebben... Knipoog

Wat de hondjes aangaat...heeft er al iemand een hond gezien die een andere hond slaat ? Nee dus....waarom doe jij het dan ? Boos! Vingers thuishouden zal je meer opleveren...en een beetje hondentaal leren Haha!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:45

Chikiboy schreef:

Wat de hondjes aangaat...heeft er al iemand een hond gezien die een andere hond slaat ? Nee dus....waarom doe jij het dan ? Boos! Vingers thuishouden zal je meer opleveren...en een beetje hondentaal leren Haha!

Nou ik ben blij dat je het zegt. Danku! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:21

Chikiboy schreef:

iemand wel eens een hond zien bijten? gaat een beetje lastig he.. die van mij krijgen eigenlijk nooit een tik, maar mochten ze bijten, dan pak ik ze in het nekvel..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:09

Oja, de reden dat een paar mij aanvliegen als ik in de wei kom voor een reparatie of om drollen te scheppen is dat ik dan inderdaad in hun ruimte kom. Maar de wei is groot genoeg dus dat stukje waar ik bezig ben zonder iets van ze te verlangen (behalve dat zij mij ook met rust laten) hebben ze maar te respecteren. Ik respecteer ook hun ruimte en zal nooit iets van ze vragen in de wei of in hun eigen box. Als ik iets van ze verlang roep ik ze en komen ze ook nog naar het hek toe!

Palindroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:43

Met sint maarten deed ik de deur open voor zingende onschuldige kinderen, maar de ridgeback van de vriendin van mijn broer liep de hele tijd de gang in klaar om naar buiten te rennen, mijn broer was dat zat, greep hem bij zijn nekvel en sleurde hem mee. Moet ik gaan uitleggen aan die geschokte meisjes dat het verantwoord was.. toen ging er maar eentje vertellen dat haar hond die ochten even ontsnapt was.

Geef je hond geen tik maar draai hem om, dan ben je pas dominant, slaan is onmacht(of zelfverdediging?).

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:06

Palindroom schreef:
Geef je hond geen tik maar draai hem om, dan ben je pas dominant, ....

Ik hoop dat je dat nooit zult moeten doen.... of ik bijt je zelf wel Knipoog