prestarobin schreef:Mensen,
Als ik wat vertel over dat mijn moeder veulens heeft opgevoed zonder schoppen etc, krijg ik gewoon geen reacties. Dus als ik een keer iets nuttigs zeg hier wordt dat gewoon compleet genegeerd.
Weet je, heel veel veulens kunnen ook gewoon zonder "geweld" worden opgevoed. Mijn oude merrie heeft 2 veulens gehad, de eerste was een hengstveulen, geen dooie, maar wel heel gemakkelijk op te voeden. Het tweede veulen was het merrieveulen wat ik een stukje hierboven beschrijf. Als ik die als eerste veulen erbij had gehad, was de tweede nooit geboren, kan ik je vertellen.
prestarobin schreef:Ik vind schoppen : super dom, onmacht en ja ook 'sielugh' . Waarom? Ik zit niet in een wereld van : paard moet maar gewoon luisteren, zomaar overal bij in de stal/wei gaan. 1.omdat je met dat eerste gewoon nergens komt. Dan maak je geen contact.
Schoppen KAN dom zijn, duiden op onmacht en ook zielig zijn, klopt. Het gaat hier om het onderscheid wanneer, waarom en vooral HOE. Een corrigerende schop om gevaarlijk gedrag te voorkomen of te corrigeren is direct, duidelijk en bovenal emotieloos. Het gaat dan niet om een paard aftuigen, maar 1 heel duidelijke correctie. Bij mijn jonge paard moest ik gerust in 3 seconden schakelen van die schop naar "Braaaaaaaffffff, goed zooooo", die schop maakte juist het contact mogelijk omdat ze daarmee uit haar verwende prinsesje rol werd geschopt en als paard aanspreekbaar werd.
prestarobin schreef:Je moet altijd goed naar een paard zijn signalen luisteren/contact met hem maken. 2. Omdat de 2e gewoon dom is. Stel ze slaan naar elkaar. Sta jij ertussen.
Andere : een stal is een kleine ruimte. Als paard opeens gek gaat doen sta jij samen met paard in een klein hokje. En paard is los. Dus daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties mee.
Juist omdat je in de stal of in de groep erbij bent en ze los staan, moeten ze ervan doordrongen zijn dat zij NOOIT (ja, hier gebruik ik dat woord wel) in aanwezigheid van mensen hun pootjes mogen laten wapperen. Natuurlijk hou je rekening met het paard en kijk/luister je naar de signalen, juist omdat ik dat doe is er geen enkele reden dat mijn paard naar mij mag dreigen, laat staan slaan.