Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:51

Haha twee teugels vasthouden is nie zo lastig hoor :D (er goed Mee werken voor veel mensen wel :') maar dat terzijde)

imaan, ik snap dat jij een andere manier van met paarden omgaan/africhten hebt Dan wij. Maar imo zijn er dezer dagen iets Te veel mensen die op de 'natural horsemanship' wagen springen onder het mom van 'samenwerken met je paard' en zich daarbij helemaal niet verdiepen in wat dit eigenlijk inhoud. Zoals al eerder gezegd, is de 'join-up' waar je mee doodgegooid word mentaal heel erg heftig voor een paard, heftiger Dan een schop onder zijn kont. En ik hoef geen paard dat tot hier en ginder stomp gegrondwerkt is, ik hou wel van die scherpe kantjes. Maar die scherpe kantjes Mogen niet gevaarlijk Worden, dus Dan geef je 1 keer duidelijk aan waar de grens nou ookalweer lag, en Dan gaan we daarna gewoon met een schone lei verder. Voor t paard ook fijn, want die weet waar hij aan toe is, paarden houden van duidelijkheid. Zich lekker uitleven mag hij de hele dag met zijn maatjes in de Wei, maar zoals hiervoor al gezegd werd, zodra ik in de buurt ben bepaal ik wat er gebeurt, en Dan hebben ze allemaal maar gewoon Te luisteren.

en HAHAHAHA die my little pony salami _O-

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:59

elenaMM77 schreef:
Waratje schreef:
Of ~~}>

welnee gelijk korte metten mee maken.. (of boerenmet)

[ Afbeelding ]

deze dus :')

Gentlegiant

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:40

het is zeker in het begin even vogelen hoe je die 2 teugels nu correct vast moet houden en er de juiste hulpen mee geeft en op welk bit
En idd er word helaas vaak oncorrect mee gereden wat erg zonde is

En over die join-up je kunt hem uitvoeren en je kunt hem uitvoeren
op het moment dat deze ''nodig'' is dan is het gewoon zo en dan is het meestal ook de bedoeling dat je paard mentaal uitgeput is
verder gebruik ik hem eigenlijk nooit

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:21

Ik kan ook 4 paarden met 4 leidsels rijden, zal 1 paard met 4 teugels toch ook wel lukken :Y)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:23

Haha Jeff zo kun je het ook bekijken idd het is maar net hoe handig dat je bent

maar tussen het ''kunnen'' en weten wat je doet en correct uit voert is wel een verschil

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:25

denisesilver schreef:
Ik zie ze altijd een beetje als mijn "bae" ( :') ) en daar maak je ook weleens ruzie mee :o

Hahahaha helemaal mee eeenss. Ook nog handig dat mijn pony ook een ruin is hahaha <3 <3 <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:28

Twee teugels had ik die keren dat'k eens mocht weinig problemen mee eigenlijk. :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:39

Vier teugels pfoe! Heb een keer met dubbelspan gereden maar dat waren gekruiste teugels en dan had je zegmaar een teugel vast :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:54

Imaan schreef:
Ja ik heb inderdaad een paard met een prettig karakter maar ook zeer gevoelig. Mocht mijn paard bij iemand terecht zijn gekomen die hier geen rekening mee hield en hem zou straffen zou het niet goed aflopen met hem en een "probleem" paard worden. Al bestaan die niet en worden die gecreëerd.

Ieder verstandig paardenmens stemt de hulpen af op het paard. Ik heb geen hobby aan grote hulpen geven, daar wordt je namelijk moe van }>
Mijn oude merrie is een heel ander type, veel subtieler en met een aangeboren beleefdheid waar je dus ook respectvol mee om moet gaan. Na ruim 20 jaar kan ik me bij haar trouwens een hoop veroorloven, maar iemand anders niet.
Jonge paard heeft een veel brutaler karakter, wel lief en aanhankelijk, maar nogal lomp in de omgang en daarnaast kon ze aardig hysterisch doen. Een paar duidelijke correcties hebben daar heel veel in verbetert, de duidelijke grenzen gaven haar ook steun om niet meer zo in hysterisch rondspringen te ontsporen. Zij was dus hard op weg om een "probleempaard" te worden......

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:57

Nowemy schreef:
Ik ben een beetje verbaasd? Een schop? Ik kan mij er eigenlijk niks bij voorstellen hoor.
Wij roepen toch altijd dat onze paarden net onze kinderen zijn? Die schop je toch ook niet. Corrigeren kun je toch ook op andere manieren doen.

Wie weet ben ik dan wel een van die mensen die nog nooit een ' lastig ' paard heb hoeven opvoeden.
In dat geval wil ik dat graag zo houden. ;)

Ja ik wist niet eens dat dat bestond zeg.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:04

Imaan schreef:
Schoppen is onmacht.

Inderdaad.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:25

Prestarobin. Stop nou eens met alleen 'inderdaad' en 'precies' en ja knikken bij de mensen die zoiets zeggen, en kom eens met goede tegenargumenten voor al de dingen die wij zeggen. Want dat zie ik je niet doen, snap ik wel, veel pubers roepen alleen maar heel hard nee en schoppen (leuke woordspeling :') ) tegen alles wat mensen die wat Anders denken Dan zij zeggen. Maar zo werkt een discussie natuurlijk niet he :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:59

saddledancer schreef:
Prestarobin. Stop nou eens met alleen 'inderdaad' en 'precies' en ja knikken bij de mensen die zoiets zeggen, en kom eens met goede tegenargumenten voor al de dingen die wij zeggen. Want dat zie ik je niet doen, snap ik wel, veel pubers roepen alleen maar heel hard nee en schoppen (leuke woordspeling :') ) tegen alles wat mensen die wat Anders denken Dan zij zeggen. Maar zo werkt een discussie natuurlijk niet he :)

Inderdaad!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:02

palousa_boy schreef:
saddledancer schreef:

Inderdaad!

Precies :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:04

Goh, zijn we het daar ook al over eens *\o/*

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:06

Wat zijn wij als schopbrigade toch fijn eensgezind met zijn Allen +:)+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 02:39

Waratje schreef:
saddledancer schreef:

Precies :j
_/-\o_
Een mening prima maar zet die d'r dan wel neer en probeer ons maar te overtuigen of onderbouw het minimaal

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:39

Mensen,
Als ik wat vertel over dat mijn moeder veulens heeft opgevoed zonder schoppen etc, krijg ik gewoon geen reacties. Dus als ik een keer iets nuttigs zeg hier wordt dat gewoon compleet genegeerd. Waarom? Er wordt gedaan alsof ik hier de onwetende penny ben. Ik heb vanaf mn 7e eigen pony, en denk maar niet dat zij een ultiem brave pony is. Maar juist daarvan heb ik heel veel geleerd. En ik hou super veel van haar♡ maar weer terug naar het onderwerp
Ik vind schoppen : super dom, onmacht en ja ook 'sielugh' . Waarom? Ik zit niet in een wereld van : paard moet maar gewoon luisteren, zomaar overal bij in de stal/wei gaan. 1.omdat je met dat eerste gewoon nergens komt. Dan maak je geen contact.
Je moet altijd goed naar een paard zijn signalen luisteren/contact met hem maken. 2. Omdat de 2e gewoon dom is. Stel ze slaan naar elkaar. Sta jij ertussen.
Andere : een stal is een kleine ruimte. Als paard opeens gek gaat doen sta jij samen met paard in een klein hokje. En paard is los. Dus daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties mee.

En dat ik steeds precies en inderdaad zeg: jullie doen het ook. Jullie hebben ook steeds dezelfde argumenten van 'in de kudde doen ze het ook' . En dan mag ik het niet? Omdat ik een penny ben zeker. Het kan me echt niks schelen dat jullie me een penny vinden hoor.
Ik wilde jullie er gewoon even op wijzen dat jullie nooit op mijn berichten met ervaringen zonder te schoppen reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:49

Dan lees je niet goed want ik en nog een paar met me hebben al gereageerd dat wij ons net zozeer op het paard af stemmen. De jongste hengst heeft nog nooit een schop gehad en als ie zo schuchter en zoet blijft, gaat ie die ook niet krijgen. Dat dier nu een schop geven om fout gedrag zou er over zijn gezien een "eh!" ook meer dan voldoende werkt.

Het punt is dat jij niet lijkt te willen zien dat niet alle paarden en niet alle omstandigheden dat toe laten. :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:51

Niemand beweert dat je een veulen niet kunt opvoeden zonder schoppen of slaan. En niemand slaat of schoot hun paard hier ook 'zomaar' (athans dat mag ik hopen). Wat we hier wel willen zeggeb is dat het in sommige situaties niet verkeerd is om te doen. Paarden zijn grote sterke dieren, de kunnen ons fysiek meer pijn doen, dan wij hun.
Ook zijn ze slimme dieren, als ze ontdekken dat zij onder bepaalde dingen uit kunnen komen, door te dreigen te trappen of te slaan, gaan ze dit steeds vaker uitvoeren. Worden ze hier niet op gecorrigeerd, kan het zomaar een keer raak zijn. En dat willen we niet.
Daarom is er niks mis mee om van het begin af aan al duidelijk te maken waar je grenzen zijn. En aangezien het een paard is, lijkt me biks logischer dan het op een paardenmanier te communiceren. (Jij bijt mij, ik bijt terug)

En dit hoeft natuurlijk niet op alle paarden van toepassing te zijn! Ik ken genoeg paarden die nooit naar mij uitgehaald hebben, en die zal ik dus ook nooit schoppen of slaan.
Ik zal je trouwens vertellen: ik heb nog nooit een paard geschopt. Maar mocht een paard ooit echt serieus gericht naar mij trappen, dan zal ik geen moment twijfelen en een trap terug verkopen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:01

Schoppen is voor mij de laatste, hardste correctie: bijvoorbeeld als een veulen op je blijft klimmen, een hele dominante pony die (kinderen) aanvalt of gericht schopt.
Ik heb pas, en hopelijk blijft het erbij, 1x een schop moeten uitdelen aan, jawel, een enorm dominant shetje die vond dat ze mij wel kon trappen, dacht het niet.
Verder moet UH! genoeg zijn bij een goed opgevoed paard.

Kort samengevat: omgang met paarden is altijd zo zacht als kan en zo hard als moet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:24

prestarobin schreef:
Mensen,
Als ik wat vertel over dat mijn moeder veulens heeft opgevoed zonder schoppen etc, krijg ik gewoon geen reacties. Dus als ik een keer iets nuttigs zeg hier wordt dat gewoon compleet genegeerd.

Weet je, heel veel veulens kunnen ook gewoon zonder "geweld" worden opgevoed. Mijn oude merrie heeft 2 veulens gehad, de eerste was een hengstveulen, geen dooie, maar wel heel gemakkelijk op te voeden. Het tweede veulen was het merrieveulen wat ik een stukje hierboven beschrijf. Als ik die als eerste veulen erbij had gehad, was de tweede nooit geboren, kan ik je vertellen.

prestarobin schreef:
Ik vind schoppen : super dom, onmacht en ja ook 'sielugh' . Waarom? Ik zit niet in een wereld van : paard moet maar gewoon luisteren, zomaar overal bij in de stal/wei gaan. 1.omdat je met dat eerste gewoon nergens komt. Dan maak je geen contact.

Schoppen KAN dom zijn, duiden op onmacht en ook zielig zijn, klopt. Het gaat hier om het onderscheid wanneer, waarom en vooral HOE. Een corrigerende schop om gevaarlijk gedrag te voorkomen of te corrigeren is direct, duidelijk en bovenal emotieloos. Het gaat dan niet om een paard aftuigen, maar 1 heel duidelijke correctie. Bij mijn jonge paard moest ik gerust in 3 seconden schakelen van die schop naar "Braaaaaaaffffff, goed zooooo", die schop maakte juist het contact mogelijk omdat ze daarmee uit haar verwende prinsesje rol werd geschopt en als paard aanspreekbaar werd.

prestarobin schreef:
Je moet altijd goed naar een paard zijn signalen luisteren/contact met hem maken. 2. Omdat de 2e gewoon dom is. Stel ze slaan naar elkaar. Sta jij ertussen.
Andere : een stal is een kleine ruimte. Als paard opeens gek gaat doen sta jij samen met paard in een klein hokje. En paard is los. Dus daar krijg je inderdaad gevaarlijke situaties mee.

Juist omdat je in de stal of in de groep erbij bent en ze los staan, moeten ze ervan doordrongen zijn dat zij NOOIT (ja, hier gebruik ik dat woord wel) in aanwezigheid van mensen hun pootjes mogen laten wapperen. Natuurlijk hou je rekening met het paard en kijk/luister je naar de signalen, juist omdat ik dat doe is er geen enkele reden dat mijn paard naar mij mag dreigen, laat staan slaan.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:59

Prestarobin, er is wel zeker gereageerd wanneer jij met een argument kwam, alleen wss niet op de manier waarop jij graag had gewilt dat we reageerden, omdat we je geen gelijk geven.

zoals hierboven al gezegd is, ja sommige veulens kunnen zonder een schop opgevoed Worden, en sommige zullen het met moeten doen.
dat ligt aan het karakter en aan het gedrag van het veulen. Niemand hier zegt dat ze gewoon een veulen gaan schoppen 'omdat dat erbij hoort', nee we schoppen als het nodig is. En soms is het nodig.

verder KAN schoppen dom, onmachtig, of zielig zijn. ALS het in de verkeerde situatie of op de verkeerde manier gebruikt word, als machtsmiddel bij paarden die het helemaal niet nodig hebben, of mensen die schoppen uit woede, frustratie of onmacht. Dat is niet wat moet gebeuren, je schopt een paard Om gevaarlijke situaties niet uit de hand Te laten lopen, en daar is niets mis mee.

En ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking over in de stal of in het land? Want natuurlijk moeten ze zich gedragen op het moment dat ik daar loop. Tis mij weiland, mijn stal, en zij Mogen er toevallig in staan. Die grens moet duidelijk zijn, Om gevaarlijke situaties Te voorkomen. Want als meneer/mevrouw 700/800 kilo of Meer opeens besluit dat t Hun weiland is en dat ze me daar niet moeten heb ik toch een probleem :')
verder is er trouwens niets mis met een beetje penny zijn op jouw leeftijd hoor, waren we denk ik allemaal wel een beetje ;)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:48

Jullie hoeven mij echt geen gelijk te geven hoor haha

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:06

Nou gelukkig maar, want dat zijn we ook echt niet van plan ;)