Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imaan

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:30

Omdat er gebrek aan kennis is. Er is geen optimale communicatie tussen mens en paard,er zijn nog onduidelijkheden voor paard en/of mens. Uit onmacht van zowel paard als mens wordt er schopt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:00

Imaan dat is echt onzin... Hoe wil je dat doen met 20 paarden
Waarvan je er dagelijks de helft moet rijden...

Dus volgends jou moet ik me maar laten mee sleuren bijten en trappen door n hengst van 900 kilo minimaal
Omdat ik niet mag schoppen en jij zegt dat ik geen kennis heb van paarden?

Wanneer kom je even langs mag je met ze allemaal gaan werken
Ze lachen je hier allemaal uit

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:49

Imaan schreef:
Omdat er gebrek aan kennis is. Er is geen optimale communicatie tussen mens en paard,er zijn nog onduidelijkheden voor paard en/of mens. Uit onmacht van zowel paard als mens wordt er schopt.

Een schop is ook communicatie, het is ze zwaarste correctie die uitgevoerd kan worden. En, hoewel liever niet natuurlijk, soms is dat wat je nodig hebt om de boodschap over te brengen. Want de andere communicatiemogelijkheden worden wel eens genegeerd door sommige paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Wat me op valt is dat vooral mensen met een paard of twee pony's reageren dat ze praten met hun paarden over dingen die niet mogen.

Ik heb er zes waarvan twee hengsten die samen lopen. Bij hen is een 'NEE!' Vaak genoeg maar als die ouwe het jonkie wil terecht wijzen als ik bij in de weide loop neem ik echt niet de tijd om te overleggen waarom ik liever niet heb dat die dat doet. Ik heb de gevolgen van toen ik dat wel nog deed nog steeds op mijn rug staan. Zo lang ik er loop ben ik de baas en ben ik de enige die corrigeerd. Klaar.

Dan loopt er nog een stel van vier samen, twee dominante merries waarvan een 7 maanden maar die verdorie brutaler is dan de 2,5 jarige hengst en twee ruinen. Als een van de dames wil buldozeren dan neem ik ook niet de tijd om 'doe es asjeblieft niet want... Uit te leggen.
Ik wil gewoon zonder gezeik er tussen kunnen lopen en hooi verspreiden. Punt. Overleggen doen we wel als we één op één bezig zijn. Zodra ze in kudde lopen ben ik dictator. Mijn wil is wet. En weet je wat? Dat zorgt dat ik nog steeds elke dag ongedeerd terug thuis kom ondanks dat ik werk met krapul waar niemand nog wat mee wilde.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-11-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:21

Had vandaag nog het ultieme verschil tussen merrie en ruin. Merrie stond te schuren dus ik duw er weg met een kort duwtje, ze heeft me een half uur ontlopen. Ruin stond m'n hand te likken en beet er op een gegeven moment in, dus ik geef een tik hij gooit zijn heeft omhoog als zijnde reactie en blijft vervolgens gewoon staan en verder likken :')

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:58

Dat merk ik ook zo erg! Met het paard waarmee ik nu die problemen mee heb is het ook altijd zo geweest. Denk dat de problemen dan daardoor ,en het feit dat ik gewoon niet streng genoeg kan zijn, kwamen. Ruin heeft met alles blijkbaar wat meer/betere overtuiging nodig.
Met een merrie die ik verzorgde was het wel altijd heel duidelijk, ze 'vluchtte' ook sneller dan dat ze over mij heen stormde, maar als ze dan met je kwam knuffelen, geweldig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:59

Hier zijn de merrie's de drammers. De ruinen en hengsten weten na 1x dat het echt niet geapprecieerd wordt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:57

Het valt mij idd ook op dat het mensen met 1 of 2 paarden zijn die t niet nodig vinden. Ik werk op een professionele stal, waar 8 tot 15 (Oude vs nieuwe job) paarden elke dag naar binnen, naar buiten, em gereden moeten Worden. Dan heb ik dus echt geen zin om de hele dag gevaarlijke situaties Te ontwijken. Ik zet liever 1 keer een duidelijk voorbeeld en werk daar verder met plezier Dan dat ik elke dag bang ben om mijn Nek Te breken en geen tijd heb Om Te doen wat ik moet doen. De paarden zijn allemaal hartstikke gek op me, dus blijkbaar gaat er toch iets goed :') en om nou Te zeggen dat ik geen verstand van paarden heb... De mensen waar ik voor werk zijn internationale wedstrijdruiters, die huren niet de eerste de beste in hoor :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:01

Imaan schreef:
Er zijn meerder manieren om met je paard te communiceren, verdiep je in natural horsmanship, steek veel tijd in grondwerk waarin het paard leert gehoorzaam te zijn (dit zonder schoppen :-)).
Dit doe ik met mijn jonge groene paard en dit werkt super. Ik hoef mijn paard niet te schoppen en ik zeg ook geen foei dat mag niet. Er is sprake van vertrouwen en respect .

Dan heb je waarschijnlijk een jong paard dat een prettig basis karakter heeft en een nette basisopvoeding heeft gehad als veulen.
Mijn jonge paard heeft de paar schoppen die ze heeft ontvangen in de eerste maand bij ons gehad, daarna was het niet meer nodig en kon het met minder grote correcties. Ondertussen doet ze aardig denken aan een opgevoed paard, maar dat was bepaald niet zo toen ze kwam.
Dat grondwerk was in het begin uitsluitend mogelijk aan een leadrope en met een longeerzweep erbij, zeker niet los in een roundpen met een wortelstokje. Die schoppen waren daarbij ook een onmisbaar onderdeel van dat grondwerk }>
Geloof me, een 3,5 jarig verwend prinsesje van 500 kg dat haar zin wil doordrijven is niet zomaar te overtuigen dat ze opeens niet meer altijd haar zin kan doordrijven.....

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:22

Als grondwerk niet eens goed gaat en het paard daarbij wil staken, tja, wat doe je dan?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:52

Natsuki schreef:
Als grondwerk niet eens goed gaat en het paard daarbij wil staken, tja, wat doe je dan?

Dan schop je }:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:56

Of ~~}>

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:43

Waratje schreef:
Imaan schreef:
Er zijn meerder manieren om met je paard te communiceren, verdiep je in natural horsmanship, steek veel tijd in grondwerk waarin het paard leert gehoorzaam te zijn (dit zonder schoppen :-)).
Dit doe ik met mijn jonge groene paard en dit werkt super. Ik hoef mijn paard niet te schoppen en ik zeg ook geen foei dat mag niet. Er is sprake van vertrouwen en respect .

Dan heb je waarschijnlijk een jong paard dat een prettig basis karakter heeft en een nette basisopvoeding heeft gehad als veulen.
Mijn jonge paard heeft de paar schoppen die ze heeft ontvangen in de eerste maand bij ons gehad, daarna was het niet meer nodig en kon het met minder grote correcties. Ondertussen doet ze aardig denken aan een opgevoed paard, maar dat was bepaald niet zo toen ze kwam.
Dat grondwerk was in het begin uitsluitend mogelijk aan een leadrope en met een longeerzweep erbij, zeker niet los in een roundpen met een wortelstokje. Die schoppen waren daarbij ook een onmisbaar onderdeel van dat grondwerk }>
Geloof me, een 3,5 jarig verwend prinsesje van 500 kg dat haar zin wil doordrijven is niet zomaar te overtuigen dat ze opeens niet meer altijd haar zin kan doordrijven.....

Ja ik heb inderdaad een paard met een prettig karakter maar ook zeer gevoelig. Mocht mijn paard bij iemand terecht zijn gekomen die hier geen rekening mee hield en hem zou straffen zou het niet goed aflopen met hem en een "probleem" paard worden. Al bestaan die niet en worden die gecreëerd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:47

Waratje schreef:
Of ~~}>

welnee gelijk korte metten mee maken.. (of boerenmet)

Afbeelding

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:03

Gentlegiant schreef:
Imaan dat is echt onzin... Hoe wil je dat doen met 20 paarden
Waarvan je er dagelijks de helft moet rijden...

Dus volgends jou moet ik me maar laten mee sleuren bijten en trappen door n hengst van 900 kilo minimaal
Omdat ik niet mag schoppen en jij zegt dat ik geen kennis heb van paarden?

Wanneer kom je even langs mag je met ze allemaal gaan werken
Ze lachen je hier allemaal uit

Waar schrijf ik dat je je moet laten meesleuren, bijten en trappen?
Langskomen zou toch niet werken omdat wij allebei heel anders over paarden denken. Ik zie werken met paarden als een samenwerking waarin ik het paard als levend wezen zie met een eigen karakter dat er mag zijn en ruimte voor is. Ik beschouw het paard niet als een ding wat maar op commando moet doen wat ik wil. En ja in mijn manier gaat veel tijd in zitten en niet iedereen wil of kan dat opbrengen.

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:05

Natsuki schreef:

Hulp inschakelen en leren

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:11

Imaan schreef:
Natsuki schreef:

Dat is leuk bij 1 of 2 paarden, niet met 100 paarden..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:15

Oh maar ik beschouw mijn paard ook als een levend wezen hoor, sterker nog het is een levend wezen. En op commando dingen doen, doen we een soort van onder het rijden, maar dat ene uur dat ie naar mij heeft te luisteren, moet ie dat ook doen. Dan doet ie nog niets op commando.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:19

Imaan schreef:
Waar schrijf ik dat je je moet laten meesleuren, bijten en trappen?
Langskomen zou toch niet werken omdat wij allebei heel anders over paarden denken. Ik zie werken met paarden als een samenwerking waarin ik het paard als levend wezen zie met een eigen karakter dat er mag zijn en ruimte voor is. Ik beschouw het paard niet als een ding wat maar op commando moet doen wat ik wil. En ja in mijn manier gaat veel tijd in zitten en niet iedereen wil of kan dat opbrengen.

Ik zie werken met paarden ook als een samenwerking, vind het alleen maar goed als het paard karakter toont. Die doodse, afgestompte, overgegrondwerkte paarden (veelal kapot gebroken door overmatig gebruik van join-ups) vind ik verschrikkelijk. Ik heb heel duidelijk afgezette grenzen waarin heel veel ruimte is voor het paard om zichzelf te zijn. Wat ik graag wil van paarden is heel duidelijk. Niet drammen, vlotte reactie op mijn vragen (danwel commando's), geen gevaarlijk gedrag, en alles wat ik vast heb is van mij (dat gaat over eten). Eigenlijk is alles te handhaven op stemcommando's, maar zo nu en dan worden de grenzen getest. En dat mag, maar de grenzen blijven. Wordt mijn gewone stemcorrectie genegeerd of onvoldoende in acht geno en dan volgt een tik, por met elleboog of schop, al naar gelang de 'overtreding' 1 hardere correctie is nagenoeg altijd voldoende om er weer lang tegenaan te kunnen. Het is een heldere, ruisloze communicatie en ik merk dat deze manier bij eigenlijk alle paarden die ik tegen ben gekomen goed werkt. Of het nu dullige, lompe koudbloeden zijn, of hete bliksems en alles daar tussenin. Paarden houden gewoon van duidelijke communicatie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:25

Ik heb zo'n hekel aan het zien van gebroken paarden. Er staat op stal een verschrikkelijk leuk paard, maar die is nu zo gebroken. Eerst was hij zo mooi trots en nu durft ie amper naar me toe te komen om hem te aaien, maar dat even terzijde.

Correcties helpen hier ook op alle soorten paarden, ook gevoelige. Nogmaals, ze hebben gewoon te luisteren. En als trappen bij jou niet nodig is, omdat je er maar een of twee hebt staan prima toch? Geen probleem mee :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:30

Imaan schreef:
Natsuki schreef:

Weet je, een paard dat zo ver is, daar zijn pareli en Roberts heus ook niet zo zachtzinnig mee. De geliefde join up is voor een paard mentaal een veel hardere schop dan ik ze fysiek ooit zal kunnen geven. Dus doe aub niet zo moreel superieur.

Het gevoelige manneke hier wordt heel anders mee om gegaan dan met die tank die er bij loopt. Je past je aan aan het type paard dat je voor je hebt, want ja, als je die neuroot verkeerd straft heb je kans dat ie zichzelf stuk maakt (en jou er bij). Maar dat weet ik net zo goed als jij. Daar pas ik me net zo goed op aan. Die neuroot stuur je weg door naar 'm te wijzen. Die tank heeft soms meer nodig. Ze krijgen thans dezelfde opvoeding. Dus daar ligt het niet aan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:37

Ik denk niet dat een andere denk wijze een probleem hoeft te zijn imaan ik laat iedereen vrij in zijn of haar ideeën ook wat paarden betreft
Het is niet zo dat ik zeg kom hier heen om met m'n paarden te werken om te gaan bek vechten
Maar wil je juist laten zien dat het niet altijd werkt op de "lieve" manier

Wat al n paar keer gezegt word met 1/2 paarden zou je hier wel tijd in kunnen steken

Ik probeer hier m'n tijd te verdelen over 10 tallen paarden
Dat betekend niet dat ik m'n paarden niet goed behandel
Hier staan alle dieren op nummer 1

Maar het moet wel veilig blijven voor ons als mensen
Als een uhhhh! Of n nee! Of n vinger omhoog werkt zal ik dit zeker toepassen zoals bij n aantal paarden hier
Maar dit werkt bij lange na niet bij elk paard om het veilig te houden voor beide

Ik heb ook graag paarden met karakter en temprament en tijdens een training werken ze ook allemaal graag voor me
En zijn we een echt team
Geen afgematte en afgestompte paarden hier
Sterker nog ik zal heel eerlijk zijn ik ben nog nooit met een zweep op m'n paarden gestapt... Gewoon omdat ik het ondingen vind
Ik probeer juist samen met m'n paarden op een harmonieuze wijze te trainen of dit nu onder weg na de wei is of ohz
Zo dra ik in de buurt ben moeten ze gewoon na me luisteren
Dit is een minuscule deel van hun dag besteding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:49

Deze twee ^

Ober de zweep is weer een andere discussie, maar die gebruik ik over het algemeen om gerichter hulpen te geven. Vind het overigens ook ondingen en rijd er bijna niet mee

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 01:02

Ik vind het gewoon vervelend vast te houden
Op wedstrijd mag ik er niet mee starten
En stang en trens en zweep dat is zo ontzettend lomp
Maar idd beetje of topic

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 07:45

Gentlegiant schreef:
Ik vind het gewoon vervelend vast te houden
Op wedstrijd mag ik er niet mee starten
En stang en trens en zweep dat is zo ontzettend lomp
Maar idd beetje of topic

Ik snap nog steeds niet hoe je twee teugels vast moet houden :')