Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:18

saddledancer schreef:
randalinpony schreef:

Ik zou de volgende keer zijn halster eens af doen, kijken hoe hard ie jouw echt als zijn kudde beschouwt. :D

nou, hij beschouwt mij niet als 'zijn' kudde hoor, hij is deel van die van mij :')nat als dat het niet zijn stal is niet zijn Wei, niet zijn paddock, niet zijn voer, helemaal niks niet van hem, allemaal van mij :D en als ik zijn halster af doe zal er vrij weinig gebeuren, doe ik namelijk nog welleens :') ik weet niet wat jij denkt dat er gebeurd als je een halster af doet? Veranderd ie Dan opeens in een ijsbeer ofzo? :')

Het ging hier natuurlijk om een situatie waarin je paard echt iets eng vindt. Doe dan het halster nog eens af? Het gemiddelde paard zal gewoon uitwijken voor wat eng is, of jij er nu bij staat of niet.

Je belet hem met zijn halster om te gaan wijken, vluchten enz. Door aan zijn kop te rukken in de meeste gevallen.

Jij bent helemaal geen kudde, jij bent een mens. En die kan best een paard trainen om bij hem te blijven. Je paard kan zich zelfs op zijn gemak voelen bij je, of veilig.
Ik heb er zelf ook die los staan als ik ze optuig enz.

Niets mis mee, maar wel training.

Daar hoef ik echt niet voor voor Grote Smurf te spelen hoor. Gericht trainen, dat wel.

Verder maken paarden deel uit van een specifieke groep, hún kudde. Maar voor de duidelijkheid: wat ik bedoel is 'deel uitmaken van', niet 'eigenaar zijn van'.

Ze blijven in ieder geval bij elkaar omdat ze zo zijn geprogrammeerd. Het geeft veiligheid en welbevinden. De richting van bewegen of initiatie van gedrag komt lang niet in alle gevallen van de alphamerrie, ook in een paardenkudde is het geheel meer dan de som der delen.

En natuurlijk is het belangrijk de baas over je paard te zijn. We brengen die beesten immers in de mensenwereld, waar hun instincten levensgevaarlijk zijn. Daar is ook training voor, om ze te leren hun impulsen te beheersen of nog beter, om die uit te schakelen.... En gewenning, waarbij je paard telkens leerervaringen heeft, door ons gewenst of ongewenst maar hij heeft ze.

Interessante link hierover:

http://paardengedrag.be/wp-content/uplo ... tation.pdf

oh ja, wat is jouw bron?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:22

prestarobin schreef:
Ayasha schreef:
En als het veulen niet meer bij de merrie loopt? Wie moet het dan doen?
En zelfs als ie bij de merrie loopt, al is ie 3 dagen oud, als ie denkt bovenop me te springen breng ik 'm heel vlot op andere gedachten.

Mensen moeten ook opvoeden, voor het sociaal contact met mensen, maar zonder geweld, dat snappen ze al helemaal niet.

Klopt prestarobin, van nature snapt een paard helemaal niets van mensen dus we moeten veulens stap voor stap aanleren wat we van ze willen.

Dat je voor ongewenst gedrag dan een keer een tik geeft, is niet zo erg hoor. Je hoeft een veulen niet van je af te meppen, omdat ze van nature toch al een beetje schrikachtig zijn vaak, is een tikje of vlugge reactie van jou genoeg om ze af te schrikken jou te bijten, trappen of bespringen.

Paarden leren als het goed is 2 sets gedrag: een voor tussen de paarden (antwoord op ayashas vraag :+ ) een 1 voor bij mensen.

Een brave merrie die mensen vertrouwd helpt dat gedrag over te brengen. Verder kan een merrie alleen paardengedrag aanleren. Wat een paard bij mensen moet doen, moeten mensen hem leren.

Echt simpel.

Aanleren is natuurlijk idd altijd zonder geweld.

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:58

Ptje007 schreef:
Ik zeg altijd: als jij een paard schopt mag het paard jou ook schoppen...
Geldt vooral voor mensen die vinden dat ze mogen schoppen omdat de paarden onder elkaar dat ook doen ... Maar dan mag het paard jou toch ook als een kuddelid zien en dan mag hij evengoed terugschoppen om uit te maken wie de baas is.
Als je je paard bewust slaat/schopt dan verlies je eigenlijk jezelf in je woede/angst vind ik. Je moet boven geweld staan, zeker bij paarden.

Jij doet net of de mensen hier de eerste schop uitdelen. Volgens mij hadden we het erover dat het paard begint met een bijt of een schop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:13

Randalinpony: kom jij de kleine hier eens uitleggen dat ze schrikkerig moet zijn? Denk nl. Dat ze de briefing gemist heeft..

Is trouwens een heel lief, aanhankelijk veulen nu. Ondanks dat ze wel eens een schop onder haar bips gehad heeft.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:02

prestarobin schreef:
Ayasha schreef:
En als het veulen niet meer bij de merrie loopt? Wie moet het dan doen?
En zelfs als ie bij de merrie loopt, al is ie 3 dagen oud, als ie denkt bovenop me te springen breng ik 'm heel vlot op andere gedachten.

Mensen moeten ook opvoeden, voor het sociaal contact met mensen, maar zonder geweld, dat snappen ze al helemaal niet.

ja prestarobin, en daarbij lees je voor het gemak even over mijn bericht heen? Veulentje snapte t prima. :j en een schop noem ik trouwens geen geweld hoor :')

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:10

Mijn bron, is mijn studieboeken randalinpony, en Om heel eerlijk Te zijn, heb ik daar Meer vertrouwen in Dan in het internet :j
maar igg het maakt verder ook eigenlijk helemaal geen ruk uit wie de baas IN de kudde is, want zolang ik niet in de Wei ben zal t mij aan mijn reet roesten wie daar de baas is, als t maar duidelijk is dat zodra IK de Wei in loop, IK daar de baas ben :D
En op het moment dat ik het halster afdoe als het paard schrikt, bestaat er natuurlijk altijd de kans dat ie opzij springt, maar wegrennen? Wss niet, of igg niet ver. Paard mag in een kudde ook best een stukkie hollen als ie schrikt, maar hij dwaalt echt niet Te ver af hoor, dus je argument klopt niet helemaal. Daarbij snap ik niet waar jij vandaan haalt dat ik 'aan mijn paard zijn kop loop Te rukken' als ie schrikt, ik ben geen Wilde :') de niet-schoppers schijnen Te denken dat wij een stel losgeslagen wilden zijn die geen idée hebben wat we eigenlijk aan t doen zijn, maar dat valt allemaal best nog wel nee hoor :')

en kan je ook even hier langskomen Om aan een aantal veulies uit Te leggen dat ze schrikkerig en onderdanig horen Te zijn? Zou me een hoop gedoe schelen :')

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:37

Soms klinkt het wat zielig maar eigenlijk wie niet luisteren wil moet maar voelen

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:48

Ik vind dat je een paard als een paard moet behandelen. Mocht een paard ooit naar mij uithalen, dan krijgt hij zeker een mep! Is dit zielig? Nee, zou hij het bij een ander paard hebben gedaan, kreeg hij ook een trap terug.
En geloof me. Paarden kunnen elkaar veel harder raken dan dat ik ooit kan doen.

Verder wil ik wel even benadrukken dat ik nooit zomaar een paard zou slaan. Ik heb het er nu over als hij echt gericht naar mij zou bijten of trappen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:24

even voor alle duidelijkheid..

dit is niet wat wij bedoelen met een trap onder de kont geven of een tik uitdelen..

al lijkt het erop dat mensen hier idd wel schijnen te denken dat veulens de weide worden rondgeschopt
of aan een halstertouw als soort veredeld kogelslingeren op hun plek worden gezet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:59

saddledancer schreef:
en kan je ook even hier langskomen Om aan een aantal veulies uit Te leggen dat ze schrikkerig en onderdanig horen Te zijn? Zou me een hoop gedoe schelen :')

*Grinnik* het merrieveulen dat mijn merrie had jaren geleden had ook niet zoveel idee over onderdanig en schrikkerig. Die was brutaal, ondernemend en heel snel met het bepalen wat ze ergens van dacht. Stonden dingen haar niet aan dan stond ze op haar achterste benen (letterlijk, ja) en dat was vanaf de eerste dag al zo.
Madammeke heeft in haar eerste 2 levensweken geleerd dat ze aan een halstertje mee kan lopen en dat dit op 4 benen gaat. Op de achterbenen staan betekende tegen de grond gaan...... Toen had ze door hoe het bij mij werkte, toen ik haar nog een week of wat later in handen gaf van iemand anders, probeerde ze het even zo vrolijk weer (zonder succes uiteraard, dat was degene die het mij geleerd had }> ) en zo nog een keer of wat. Eigenwijs stuk vreten was het en echt niet bang.......
Steigeren zie ik als even gevaarlijk als slaan en bijten en dus als iets dat altijd direct en duidelijk wordt gecorrigeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:05

Waratje schreef:
saddledancer schreef:

*Grinnik* het merrieveulen dat mijn merrie had jaren geleden had ook niet zoveel idee over onderdanig en schrikkerig. Die was brutaal, ondernemend en heel snel met het bepalen wat ze ergens van dacht. Stonden dingen haar niet aan dan stond ze op haar achterste benen (letterlijk, ja) en dat was vanaf de eerste dag al zo.
Madammeke heeft in haar eerste 2 levensweken geleerd dat ze aan een halstertje mee kan lopen en dat dit op 4 benen gaat. Op de achterbenen staan betekende tegen de grond gaan...... Toen had ze door hoe het bij mij werkte, toen ik haar nog een week of wat later in handen gaf van iemand anders, probeerde ze het even zo vrolijk weer (zonder succes uiteraard, dat was degene die het mij geleerd had }> ) en zo nog een keer of wat. Eigenwijs stuk vreten was het en echt niet bang.......
Steigeren zie ik als even gevaarlijk als slaan en bijten en dus als iets dat altijd direct en duidelijk wordt gecorrigeerd.

Hier staat dus ook zo'n dame.. Als ik het goed begrijp blijft dat er dus in zitten? :+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:43

elenaMM77 schreef:
even voor alle duidelijkheid..

dit is niet wat wij bedoelen met een trap onder de kont geven of een tik uitdelen..

[ Video ]

al lijkt het erop dat mensen hier idd wel schijnen te denken dat veulens de weide worden rondgeschopt
of aan een halstertouw als soort veredeld kogelslingeren op hun plek worden gezet.

oh maar zo doe ik het idd wel hoor!! Hoort dat niet!?! Oops :')
_/-\o_ _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:47

Waratje schreef:
saddledancer schreef:

rofl, jij haalt het veulen onderuit met een wel gemikte tackle?!?
of gewoon een linkse directe... 10..9..8...<>..2...1 dingdingding KO

ik dacht dat saddledancer erg was
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-11-14 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:49

Ja, zulke hebben wij dus ook waratje!! Leuk zijn die he, grapjassen :')
wij hadden er zelfs eentje die we op een gegeven moment uit ellende maar aan zijn moeder vast bonden met het naar de Wei brengen, want er was geen houden aan, nou dat hebben we ook 1 keer gedaan en nooit Meer, dat achterlijke dominante drakenbeest liep gewoon met zijn 1,5 maand dwars door zijn moeder heen, trapte naar haar en beet naar haar, dat was echt sneu. (voor die moeder) en dat heeft ie geweten, kleine rat :j anyhow, dat blijft er dus idd vaak ook inzitten ja ayasha :j dit is namelijk dezelfde die op 2 jaar oud mijn zus al in zoveel levensgevaarlijke situaties gebracht had (letterlijk op der rug springen, door haar heen lopen, schoppen etc.) dat mijn moeder heeft gezegd dat zus lief de dierenarts NU ging bellen, of dat ze m Anders zelf wel even zou helpen :') nu issie best Te handelen, maar tis nog steeds niet bepaald en pennypaardje :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:50

Hahaha ja Elena, wij zijn wel geharde dierenbeulen hoor, vinden wij leuk, paardje schoppen/tackelen/aan de kop rukken :j :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:11

Dat belooft dan Saddledancer, hier een merrieveulen Dat goed weet wat ze niet wil en graag op de achterbenen staat, al een paar keer naar een horizontale positie begeleidt en het enige dat ik kreeg was een beledigd gemurmel. :roll: maar dat was het ook. Inmiddels lijkt ze er grotendeels overheen maar je moet toch opletten als ze iets 'moet'. Toch op zich een braaf veulen, trailer, smid, geen probleem maar oh wee als ze iets móet... (Wachten bv, stil staan..)
Een vreselijk driftkopke dat dan ook echt op de grond kan trappen met een hoef.. Niet schrapen, echt op de grond trappen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:05

Ayasha schreef:
Dat belooft dan Saddledancer, hier een merrieveulen Dat goed weet wat ze niet wil en graag op de achterbenen staat, al een paar keer naar een horizontale positie begeleidt en het enige dat ik kreeg was een beledigd gemurmel. :roll: maar dat was het ook. Inmiddels lijkt ze er grotendeels overheen maar je moet toch opletten als ze iets 'moet'. Toch op zich een braaf veulen, trailer, smid, geen probleem maar oh wee als ze iets móet... (Wachten bv, stil staan..)
Een vreselijk driftkopke dat dan ook echt op de grond kan trappen met een hoef.. Niet schrapen, echt op de grond trappen.

uch gewoon negeren, daar krijgt ze sterke pootjes van :j
(of een blessure als ze een keer teveel stampt of op de verkeerde plek)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:06

Als je zo'n veulen naast je laat lopen en ze gaan op de achterste benen kun je ze heel gemakkelijk opzij omleggen door een zijdelingse ruk aan het halster. Met een jong veulen heel goed te doen, met een volwassen paard een stuk lastiger......
Ja, die neiging blijft erin zitten, Ayasha, maar ze leren heel goed bij wie ze met wat precies wegkomen. Meestal was het een heel lief diertje, maar heel intelligent en heel snel met dingen beoordelen, dus eerste keer goed had wel heel erg de voorkeur. De paar dingen waarbij dat niet gelukt is, heb ik de hele zoogtijd ook last van gehouden. Hoe ze zich als volwassen paard heeft ontwikkeld weet ik niet, ze was een veulen "op bestelling", gelukkig voor iemand die ook wel wat in huis had ;)
Driftig klinkt wel bekend :j Veel arabierenbloed erin? Bovenstaand veulen was om te zien vrijwel een arabiertje, wat dus ook mijn idee bevestigde dat er vrij wat arabier in haar moeder moest zitten. Paps was NRPS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:13

Voorlopig staat ze alleen op weide, dat veert nog wel. := Maar soms denk ik echt "dat kan toch niet fijn voelen.."
Laatst moest ze wachten op eten, ze wilde in de emmer duiken (da mag nie) dus ik zeg "Rêve, NEEN!" waarop ze achteruit stapt en keihard op de grond trapt. :+
Maar ze ging achteruit en wachtte, hoe driftig ze daar verder over is zal me een zorg zijn. :')

Klopt Waratje, ik heb haar zo dus verschillende keren "om gelegd" maar om nu te zeggen dat ze daar van onder de indruk was? :')
Rêve heeft berber en SBS bloed en de moeder is kwpn met 37.5% XX/OX maar is een erg sterk karakter... koppig en volgens mij is die haar vader stiekem een spaanse Stier ofzo. :x
Rêve zelf zit op 21.5% oid. :) De vader van Rêve was thans een erg braaf paard.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:15

Oh, lekker laten stampen hoor, als je t negeert krijgt ze er geen aandacht mee en Dan houdt ze vanzelf op!! :j
ooohh jij ook al zo'n mishandelaar waratje, zomaar je veulie omtrekken _-:(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:34

Oh ben'k ook nie zo moeilijk in hoor. Heeft ze alleen zichzelf mee, zo lang ze naar achter gaat als ik dat vraag, trapt ze zo veel ze wil. Rêve staat hier ook wel bekent als 't krengetje. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:47

Zo'n driftig stampertje kun je soms ook heel goed uitlachen, is soms een heel goede tactiek om gedrag om te buigen :D
De pappa van mijn driftkopje was ook een heel braaf paard, die was ook heel erg goed opgevoed :j (daar had ik me dus op verkeken bij kennismaking :') )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:30

Citaat:
Mijn bron, is mijn studieboeken randalinpony, en Om heel eerlijk Te zijn, heb ik daar Meer vertrouwen in Dan in het internet

Bedoel je nu mijn link Saddledancer? Ik snap wel dat een artikel uit het Journal of Veterinary Behaviour, geschreven door Paul mcGreevy en Andrew mcLean jou een heel stuk minder boeit dan je leerboeken. :j

Er staat van alles op het internet. ;)

Citaat:
de niet-schoppers schijnen Te denken dat wij een stel losgeslagen wilden zijn die geen idée hebben wat we eigenlijk aan t doen zijn, maar dat valt allemaal best nog wel nee hoor :')

Ten eerste ben ik geen nietschopper, ik maak alleen onderscheid in situaties waarin ik wel en niet schop. En die eerste situaties hebben we hier zelden. Ten tweede geloof ik niet dat jullie een stel wilden zijn, wel jullie opvattingen over paardengedrag en -opvoeding koesteren die ik niet deel.
Dat lijkt me verder geen probleem, omdat jullie hier geen bloedpaarden komen omgooien. :P

Verder ben ik, als ik dat zo allemaal lees hierboven, dan toch weer blij met alle paardjes die wij ooit gefokt, opgefokt en opgeleid hebben. :)

En daar wilde ik het maar bij laten.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:36

randalinpony schreef:
Citaat:
Mijn bron, is mijn studieboeken randalinpony, en Om heel eerlijk Te zijn, heb ik daar Meer vertrouwen in Dan in het internet

Bedoel je nu mijn link Saddledancer? Ik snap wel dat een artikel uit het Journal of Veterinary Behaviour, geschreven door Paul mcGreevy en Andrew mcLean jou een heel stuk minder boeit dan je leerboeken. :j

Er staat van alles op het internet. ;)

Citaat:
de niet-schoppers schijnen Te denken dat wij een stel losgeslagen wilden zijn die geen idée hebben wat we eigenlijk aan t doen zijn, maar dat valt allemaal best nog wel nee hoor :')

Ten eerste ben ik geen nietschopper, ik maak alleen onderscheid in situaties waarin ik wel en niet schop. En die eerste situaties hebben we hier zelden. Ten tweede geloof ik niet dat jullie een stel wilden zijn, wel jullie opvattingen over paardengedrag en -opvoeding koesteren die ik niet deel.
Dat lijkt me verder geen probleem, omdat jullie hier geen bloedpaarden komen omgooien. :P

Verder ben ik, als ik dat zo allemaal lees hierboven, dan toch weer blij met alle paardjes die wij ooit gefokt, opgefokt en opgeleid hebben. :)

En daar wilde ik het maar bij laten.

Fijn dat je het hierbij laat gezien de vele aannames die je eerder deed over ons in dit topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:01

Met bloedpaarden die we gelukkig niet bij jullie komen 'omgooien' bedoel je de AMHA's en NMPRS'ers die je fokt?

Ook hier wordt al bij al weinig geschopt overigens. Eenmaal op een lijn is dat niet meer nodig.