saddledancer schreef:randalinpony schreef:
Ik zou de volgende keer zijn halster eens af doen, kijken hoe hard ie jouw echt als zijn kudde beschouwt.
nou, hij beschouwt mij niet als 'zijn' kudde hoor, hij is deel van die van mijnat als dat het niet zijn stal is niet zijn Wei, niet zijn paddock, niet zijn voer, helemaal niks niet van hem, allemaal van mij
en als ik zijn halster af doe zal er vrij weinig gebeuren, doe ik namelijk nog welleens
ik weet niet wat jij denkt dat er gebeurd als je een halster af doet? Veranderd ie Dan opeens in een ijsbeer ofzo?
Het ging hier natuurlijk om een situatie waarin je paard echt iets eng vindt. Doe dan het halster nog eens af? Het gemiddelde paard zal gewoon uitwijken voor wat eng is, of jij er nu bij staat of niet.
Je belet hem met zijn halster om te gaan wijken, vluchten enz. Door aan zijn kop te rukken in de meeste gevallen.
Jij bent helemaal geen kudde, jij bent een mens. En die kan best een paard trainen om bij hem te blijven. Je paard kan zich zelfs op zijn gemak voelen bij je, of veilig.
Ik heb er zelf ook die los staan als ik ze optuig enz.
Niets mis mee, maar wel training.
Daar hoef ik echt niet voor voor Grote Smurf te spelen hoor. Gericht trainen, dat wel.
Verder maken paarden deel uit van een specifieke groep, hún kudde. Maar voor de duidelijkheid: wat ik bedoel is 'deel uitmaken van', niet 'eigenaar zijn van'.
Ze blijven in ieder geval bij elkaar omdat ze zo zijn geprogrammeerd. Het geeft veiligheid en welbevinden. De richting van bewegen of initiatie van gedrag komt lang niet in alle gevallen van de alphamerrie, ook in een paardenkudde is het geheel meer dan de som der delen.
En natuurlijk is het belangrijk de baas over je paard te zijn. We brengen die beesten immers in de mensenwereld, waar hun instincten levensgevaarlijk zijn. Daar is ook training voor, om ze te leren hun impulsen te beheersen of nog beter, om die uit te schakelen.... En gewenning, waarbij je paard telkens leerervaringen heeft, door ons gewenst of ongewenst maar hij heeft ze.
Interessante link hierover:
http://paardengedrag.be/wp-content/uplo ... tation.pdf
oh ja, wat is jouw bron?