Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:23

prestarobin schreef:
Nee de merrie heeft het recht erop, het is haar kind. En de mensen mogen natuurlijk opvoeden voor het omgaan met mensen. Maar zonder daar geweld te gebruiken daar snappen ze niks van

een tik, of hap of schop (en dan heb ik het over met mate, niet voluit met 11 meter aanloop, zoals sommigen hier soms denken).. snapt een veulen beter dan je sussende woordjes in eerste instantie..

hij zal eerst je woorden en 'taal' moeten leren voor hij daarop kan anticiperen.. een veulen dat rechtop tegen je staat snap eerder wat je met een 'nee' bedoelt gevolgd door een duw/tik/por or whatever want dat is de taal die zijn moeder ook spreekt.. sterker nog, daarna begrijpt hij ook wat jij met 'nee' bedoelde een woord waar hij geen benul bij had alleen waarvan de klank 'dreigend' was. door de correctie bij het uitblijven van goed gedrag weet hij op een gegeven moment dat jou 'nee' betekent dat hij zijn spelletje hoort te onderbreken..

je zult eerst een taal moeten spreken die een veulen begrijpt voor je met mensen taal en mensengewoonten aan komt zetten. dat verband kent een veulen nog niet en dat moet je hem leren.
zoete broodjes worden er niet gebakken, duidelijkheid is waar eerst behoefte aan is.. als de grenzen duidelijk zijn kun je de rest invullen met subtiele taal

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:50

randalinpony schreef:
Minstens driekwart van de situaties waarin een paard levengevaarlijk is, onstaat door onze stommiteiten.

Uit zichzelf doen ze nog niet zoveel mis, behalve in een wei staan en gras kauwen. :')

De problemen beginnen doorgaans pas als wij ze gaan vastbinden, in karretjes op wielen hijsen, erop gaan zitten en ze in allerlei nauwe situaties allerlei dingen laten ondergaan.

Mijn dominante en in eerste instantie niet opgevoede Haflinger probeerde gewoon uit te halen als je zijn benen af stond te spoelen en er werd gevoerd. Hij wilde dan namelijk naar zijn box om te eten en ik stond in de weg. Wanneer hij door me heen probeerde te lopen en ik corrigeerde hem door hem een stap achteruit te zetten, ging hij de lucht in en maaide met zijn voorbeen naar me omdat hij dat niet accepteerde. Weinig stommiteiten hoor, behalve de manege kinderen van wie hij jaren de baas mocht spelen, paar keer hard in moeten komen, nu laat hij zelfs alle vier zijn benen staan als er een paard achter hem langs loopt. Voorheen haalde hij dan ook uit, waardoor hij een meisje op een Shetlander vol op haar knie trapte.... Dit heb ik hem afgeleerd door naast hem te gaan staan als er iemand met paard achter langs liep en hij tilde zijn achterbeen op, een schop tegen zijn reet te geven en een boze schreeuw te geven. Later was alleen een uh genoeg.
Mijn paard heeft tegenwoordig wel respect voor mij en zal dit soort dingen niet meer in zijn hoofd halen. Ik geloof niet dat hij me nu minder aardig vindt, ik geloof wel dat hij nu snapt dat hij mij moet volgen en ik niet hem.....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:57

saddledancer schreef:
Mijn mams zei altijd 'als je met een paard moet vechten ga je verliezen, daarom mag een paard nooit twijfelen aan het feit dat jij de leider bent' als een paard namelijk denkt dat jij de leider bent, een sterke leider, een goede leider, gaat hij geen gevecht aan. Als jij hem gaat behandelen als een gelijke, gaat hij denken dat HIJ de leider wel kan Worden, en DAN ben je de banketstaaf :')

Precies dit inderdaad....
Daarom dus beter een keer goed laten zien/voelen dat bepaald gedrag niet getolereerd wordt, onder geen enkele omstandigheid.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:36

prestarobin schreef:
saddledancer schreef:
Jemig wat is iedereen een essays aan t schrijven hier zeg :D was ook eventjes shoppen :') ik ga niet op iedereen apart reageren, maar ik ben heel blij dat de paardjes van de kids hier in dit topic NOOIT een schop nodig hebben, dat betekend namelijk dat het wss hele leuke lieve kinderponietjes zijn, pluim voor jullie ouders dat ze daar zo goed op letten zeg :D heel fijn dat jullie paardjes allemaal nooit in blinde paniek raken enzo, doe mij er ook maar tien van die :D

nee maar even zonder grappen, dat verhaal van wat ze in t wild doen is onzin. ALS de leider niet voor iets wegrent rent niemand er voor weg. De leidmerrie houd de wacht over de kudde, en ja, natuurlijk kan de rest ook iets engs zien, maar Dan nog bepaalt de leidmerrie wat er vervolgens gaat gebeuren. Blijft die rustig doorvreten, doet de rest dat ook. En als ik dus niet hard aan de hol ga,, hoeft mijn paard dat ook niet. Mits het paard mij als de leider ziet. En daarbij raken de paarden waarmee ik niet zomaar in blinde paniek, want ik ben heel rustig rondom mijn paarden :j maar ook HEEL consequent, ze hoeven bijv. Nog niet met Hun neus voorbij mij Te Komen als ik met ze loop, DAT zijn de momenten waarop ik EH zeg en een vingertje opsteek, en dat is vaak al genoeg, is dat niet genoeg, is de volgende correctie een tik op de borst, IK loop voorop, simpel als wat. En jullie vinden mij vast allemaal een verschrikkelijke dierenbeul als ik zeg dat ik welleens een veulentje geschopt heb (ECHT!?!? ja echt.) beestje dacht wel even dwars door me heen Te rennen toen ik m aan een touwtje had, dus ik trok m terug en zei EH! Werkte niet, dus meneer kreeg een tik op de borst, en als reactie begon hij tegen me op Te steigeren en klapte daarbij bijna achterover, nou toen kreeg hij toch mooi een trap, dat achterlijke gedoe hoef ik niet Te pikken, ook niet van een veulentje :') heeft het daarna ook niet Meer geflikt trouwens :)

ik wil nu ook een kerstboom lslinger in de fik steken hahaha _O-

Sorry hoor... Een veulentje schoppen. Dat is gewoon misselijk. Die snappen nog helemaal niks van regels. En nee dat moet je niet oplossen met geweld. Met heel veel geduld wel.

uhu, yeah... Actually, het veulentje snapte het dondersgoed, want als je even gelezen had had je gezien dat ie t daarna nooit Meer gedaan heeft :') ik zei namelijk heel hard NEE, terwijl ik m een schop gaf, en dat is dus prima blijven hangen, als ik nu NEE zeg, snapt ie dat ie iets doet wat niet de bedoeling is :j handig joh, opvoeden :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:42

elenaMM77 schreef:
prestarobin schreef:
Nee de merrie heeft het recht erop, het is haar kind. En de mensen mogen natuurlijk opvoeden voor het omgaan met mensen. Maar zonder daar geweld te gebruiken daar snappen ze niks van

een tik, of hap of schop (en dan heb ik het over met mate, niet voluit met 11 meter aanloop, zoals sommigen hier soms denken).. snapt een veulen beter dan je sussende woordjes in eerste instantie..

hij zal eerst je woorden en 'taal' moeten leren voor hij daarop kan anticiperen.. een veulen dat rechtop tegen je staat snap eerder wat je met een 'nee' bedoelt gevolgd door een duw/tik/por or whatever want dat is de taal die zijn moeder ook spreekt.. sterker nog, daarna begrijpt hij ook wat jij met 'nee' bedoelde een woord waar hij geen benul bij had alleen waarvan de klank 'dreigend' was. door de correctie bij het uitblijven van goed gedrag weet hij op een gegeven moment dat jou 'nee' betekent dat hij zijn spelletje hoort te onderbreken..

je zult eerst een taal moeten spreken die een veulen begrijpt voor je met mensen taal en mensengewoonten aan komt zetten. dat verband kent een veulen nog niet en dat moet je hem leren.
zoete broodjes worden er niet gebakken, duidelijkheid is waar eerst behoefte aan is.. als de grenzen duidelijk zijn kun je de rest invullen met subtiele taal

ik vind jouw uitleg heel fijn, duidelijk enzo :j :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:53

Elena doet zeker iets in de psychologie :D fijn uitgelegd allemaal :)

Verder ga ik op die veulentjes niet in, omdat ik er geen ervaring mee heb, maar idd opvoeden is een gegeven :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:56

Lol, nee roeping gemist denk ik..

ben een gesjeesde biotechnoloog.. wel een loog studie dus, maar de verkeerde hehe..
(en in het procesmanagement, projectmanagement en communicatiemanagement gewerkt.. ben dus eigenlijk compleet verknipt :P )

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:58

Ach, de ene loog of de Andere, goed uitleggen kan je iig wel :D (zullen je paarden ook blij mee zijn, duidelijkheid enzo :j)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:06

Communicatiemanagement hè :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:05

Nens77 schreef:
randalinpony schreef:
Minstens driekwart van de situaties waarin een paard levengevaarlijk is, onstaat door onze stommiteiten.

Uit zichzelf doen ze nog niet zoveel mis, behalve in een wei staan en gras kauwen. :')

De problemen beginnen doorgaans pas als wij ze gaan vastbinden, in karretjes op wielen hijsen, erop gaan zitten en ze in allerlei nauwe situaties allerlei dingen laten ondergaan.

Mijn dominante en in eerste instantie niet opgevoede Haflinger probeerde gewoon uit te halen als je zijn benen af stond te spoelen en er werd gevoerd. Hij wilde dan namelijk naar zijn box om te eten en ik stond in de weg. Wanneer hij door me heen probeerde te lopen en ik corrigeerde hem door hem een stap achteruit te zetten, ging hij de lucht in en maaide met zijn voorbeen naar me omdat hij dat niet accepteerde. Weinig stommiteiten hoor, behalve de manege kinderen van wie hij jaren de baas mocht spelen, paar keer hard in moeten komen, nu laat hij zelfs alle vier zijn benen staan als er een paard achter hem langs loopt. Voorheen haalde hij dan ook uit, waardoor hij een meisje op een Shetlander vol op haar knie trapte.... Dit heb ik hem afgeleerd door naast hem te gaan staan als er iemand met paard achter langs liep en hij tilde zijn achterbeen op, een schop tegen zijn reet te geven en een boze schreeuw te geven. Later was alleen een uh genoeg.
Mijn paard heeft tegenwoordig wel respect voor mij en zal dit soort dingen niet meer in zijn hoofd halen. Ik geloof niet dat hij me nu minder aardig vindt, ik geloof wel dat hij nu snapt dat hij mij moet volgen en ik niet hem.....

In jouw geval waren de stommiteiten al door je voorgangers gepleegd. :)

Ik zeg namelijk helemaal nergens dat het een goed idee is om een paard door je heen te laten lopen omdat ie nou toevallig ergens moet wezen. Dat is duidelijk een geval waarin de kuddetaal van pas komt. ;)

Dat snapt ie.

Saddledancer schreef:
Citaat:
nee maar even zonder grappen, dat verhaal van wat ze in t wild doen is onzin. ALS de leider niet voor iets wegrent rent niemand er voor weg. De leidmerrie houd de wacht over de kudde, en ja, natuurlijk kan de rest ook iets engs zien, maar Dan nog bepaalt de leidmerrie wat er vervolgens gaat gebeuren. Blijft die rustig doorvreten, doet de rest dat ook. En als ik dus niet hard aan de hol ga,, hoeft mijn paard dat ook niet. Mits het paard mij als de leider ziet.

Gevaar kan van alle kanten komen, en eerst eens even gaan bekijken wat een lager rangdier nou zo eng vindt en de beslisboom hanteren, tja dan ben je al lunch.

Het eerst rennen, dan kijken principe wordt niet voor niets door kuddes gehanteerd.

Kuddedynamiek is wat ingewikkelder dan dat 1 dier (en vaak is de hengst dan gewoon de baas) alles bepaalt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:17

Uhm de hengst is NIET de baas in een kudde paarden, dus misschien snap je kuddedynamiek niet helemaal.
en paarden gaan NIET zomaar aan de ren als een lager dier er vandoor gaat, zolang de leidmerrie aanwezig is besliit de leidmerrie of er al Dan moet gerend word. Dat is JUIST veilig, als ze zouden gaan rennen iedere keer dat 1 van de dieren iets gevaarlijks denkt Te zien zou dat wss tot veel Meer gevaarlijke situaties leiden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:32

Nens77 schreef:
randalinpony schreef:

In jouw geval waren de stommiteiten al door je voorgangers gepleegd. :)

Ik zeg namelijk helemaal nergens dat het een goed idee is om een paard door je heen te laten lopen omdat ie nou toevallig ergens moet wezen. Dat is duidelijk een geval waarin de kuddetaal van pas komt. ;)

Dat snapt ie.

Saddledancer schreef:
Citaat:
nee maar even zonder grappen, dat verhaal van wat ze in t wild doen is onzin. ALS de leider niet voor iets wegrent rent niemand er voor weg. De leidmerrie houd de wacht over de kudde, en ja, natuurlijk kan de rest ook iets engs zien, maar Dan nog bepaalt de leidmerrie wat er vervolgens gaat gebeuren. Blijft die rustig doorvreten, doet de rest dat ook. En als ik dus niet hard aan de hol ga,, hoeft mijn paard dat ook niet. Mits het paard mij als de leider ziet.

Gevaar kan van alle kanten komen, en eerst eens even gaan bekijken wat een lager rangdier nou zo eng vindt en de beslisboom hanteren, tja dan ben je al lunch.

Het eerst rennen, dan kijken principe wordt niet voor niets door kuddes gehanteerd.

Kuddedynamiek is wat ingewikkelder dan dat 1 dier (en vaak is de hengst dan gewoon de baas) alles bepaalt.[/quote]

Hij probeerde mij te trappen met zijn achterbenen toen ik zijn benen stond af te spoelen. Door me heen lopen deed hij gewoon als ik hem naar de bak bracht en zag een ander paard staan waar hij even stoer voor moest doen (dikke nek erop en gaaaaann).....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:02

saddledancer schreef:
Uhm de hengst is NIET de baas in een kudde paarden, dus misschien snap je kuddedynamiek niet helemaal.
en paarden gaan NIET zomaar aan de ren als een lager dier er vandoor gaat, zolang de leidmerrie aanwezig is besliit de leidmerrie of er al Dan moet gerend word. Dat is JUIST veilig, als ze zouden gaan rennen iedere keer dat 1 van de dieren iets gevaarlijks denkt Te zien zou dat wss tot veel Meer gevaarlijke situaties leiden.

Zou jij even met mijn kudde willen gaan praten dan? :+ >;)

Hoe ongelooflijk ook, onze driejarige lummel is toch echt deze zomer de baas over de hele kudde geworden, zelfs onze leidmerrie die al jaren de baas is accepteert zijn mannelijk overwicht. :P

Zelf zijn we ook verbaasd over wat we afgelopen jaar allemaal vanuit het keukenraam mochten aanschouwen.

Verder niet echt een onderwerp binnen het bestek van dit topic denk ik, hoe interessant ook. Tip: er is wel wat onderzoek op dit gebied, en het spreekt elkaar tegen. Zoals ik al zei, kuddedynamiek is niet zo simpel als jij voorstelt. Verder houd ik er hier over op. :)

Nens77, in jouw geval was ik ook even flink doorgekomen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:18

Ik meende dat de hengst beslist over wel/niet vluchten en beschermd maar dat de alpha merrie beslist waar ze heen trekken voor te grazen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:21

randalinpony schreef:
saddledancer schreef:

Zou jij even met mijn kudde willen gaan praten dan? :+ >;)

Hoe ongelooflijk ook, onze driejarige lummel is toch echt deze zomer de baas over de hele kudde geworden, zelfs onze leidmerrie die al jaren de baas is accepteert zijn mannelijk overwicht. :P

Zelf zijn we ook verbaasd over wat we afgelopen jaar allemaal vanuit het keukenraam mochten aanschouwen.

Verder niet echt een onderwerp binnen het bestek van dit topic denk ik, hoe interessant ook. Tip: er is wel wat onderzoek op dit gebied, en het spreekt elkaar tegen. Zoals ik al zei, kuddedynamiek is niet zo simpel als jij voorstelt. Verder houd ik er hier over op. :)

Nens77, in jouw geval was ik ook even flink doorgekomen hoor.

Wanneer hij oprecht bang is, handel ik zeker anders maar reageert hij ook anders.... In dit soort gevallen waande hij zich de leider en probeerde mij af te bluffen, toen hij doorkreeg dat ik niet opzij ging maar boos werd en uithaalde was het vrij snel klaar.
Maar het is en blijft een haf dus zo af en toe probeert hij het nog weleens, waarschuwen of een ruk aan het halstertouw is dan meestal genoeg.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:34

Ayasha schreef:
Ik meende dat de hengst beslist over wel/niet vluchten en beschermd maar dat de alpha merrie beslist waar ze heen trekken voor te grazen.

oh dat zou misschien nog kunnen, ik heb altijd geleerd dat de leidmerrie bepaald, maar dat zal ik Dan nog maar even nalezen :)

iig, doet dit niets af aan t feit dat er 1 de leider is, en in mijn kudde ben ik dat. En dus als ik zeg dat er geen reden is Om Te vluchten, is er geen reden Om Te vluchten, as simple of that :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:49

Bij ons is mijn Welsh ruin jaren baas geweest (ook over de kwpn'er merrie) nu staat de nieuwe merrie erbij ook kwpn en is die baas. Het ligt er denk ik maar net aan wie de sterkste is, althans in gevangenschap, in het wild zal het wel anders zijn gok ik

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:15

saddledancer schreef:
Ayasha schreef:

oh dat zou misschien nog kunnen, ik heb altijd geleerd dat de leidmerrie bepaald, maar dat zal ik Dan nog maar even nalezen :)

iig, doet dit niets af aan t feit dat er 1 de leider is, en in mijn kudde ben ik dat. En dus als ik zeg dat er geen reden is Om Te vluchten, is er geen reden Om Te vluchten, as simple of that :D

Ik zou de volgende keer zijn halster eens af doen, kijken hoe hard ie jouw echt als zijn kudde beschouwt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:17

Mijn paard rent dan dus echt niet weg hoor... Die vind het dan ook prima om bij mij te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:20

dat is nu net het verschil randal..

het paard maakt onderdeel uit van jouw kudde..
niet jij onderdeel van dat van hem..

op het land mag hij als jij er niet bent het als 'zijn' kudde beschouwen als hij toevallig de baas is daar.. zodra de baas erin stapt is het de kudde van de baas.

en met een goede verstandhouding tussen baas en paard gebeurd er echt niets als je dat halster af doet.. de meesten zullen net zo makkelijk meelopen als zonder..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:35

Om eerlijk te zijn ben ik 90% van de tijd te lui om ze een halster om te doen. := krijg ze toch altijd waar ik ze heen wil zonder moeite dus ik wil de halster af uitdaging best aan gaan. :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:17

M'n pony loopt dan gewoon achter me aan :')
Hij kent overigens wel mijn lichaamshouding voor "vrij"

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 04:04

randalinpony schreef:
saddledancer schreef:

Ik zou de volgende keer zijn halster eens af doen, kijken hoe hard ie jouw echt als zijn kudde beschouwt. :D

nou, hij beschouwt mij niet als 'zijn' kudde hoor, hij is deel van die van mij :')nat als dat het niet zijn stal is niet zijn Wei, niet zijn paddock, niet zijn voer, helemaal niks niet van hem, allemaal van mij :D en als ik zijn halster af doe zal er vrij weinig gebeuren, doe ik namelijk nog welleens :') ik weet niet wat jij denkt dat er gebeurd als je een halster af doet? Veranderd ie Dan opeens in een ijsbeer ofzo? :')

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 04:09

Oh heb over t vluchten trouwens even opgezocht :) er is een leidhengst en merrie in een kudde (zoals we denk ik allemaal wel weten) merrie bepaalt WAAR heen gevlucht word (dus de richting van de vlucht) hengst drijft hierbij de kudde van achter aan :j

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:12

Ayasha schreef:
En als het veulen niet meer bij de merrie loopt? Wie moet het dan doen?
En zelfs als ie bij de merrie loopt, al is ie 3 dagen oud, als ie denkt bovenop me te springen breng ik 'm heel vlot op andere gedachten.

Mensen moeten ook opvoeden, voor het sociaal contact met mensen, maar zonder geweld, dat snappen ze al helemaal niet.