Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:17

mamamier schreef:
Dank je saddledancer. Heel fijn Hoe mensen je hier wegzetten... Ik ben inderdaad geen ontsnapte tbs-er of zo. :?

O, overdrijven is ook een vak.

Als jij schrijft dat je gewapend met stalen neuzen en een helm op de arena betreedt, ga ik er niet vanuit dat je hem met suikerklonten gaat omkopen.

Maar goed, jij hebt die stalen neuzen om heel kleine schopjes uit te delen, kan ook.

Feit blijft dat je een pony hebt die uit zelfverdeding trapt, en dat jij dan uit zelfverdediging daarop weer reageert door te trappen.

Saddledancer, weet jij wel zeker dat een paard dat jou aanvalt omdat het in paniek verkeert en niet weg kan, dus geen uitweg uit de situatie heeft, jou nog als leider ziet?

Volgens mij worden wij gewoon weer roofdieren voor een paard op het moment dat we zijn vluchtcircuits triggeren, zeker als we aansluitend geweld gebruiken.

Hoe moet dat paard nou weten dat dat gekke rammelding hem niet gaat opeten, en jij duikt ermee op zijn lijf?

Paarden slaan elkaar namelijk helemaal niet omdat ze bang zijn en iets niet toelaten, ook mindere rangdieren hebben de ruimte om weg te lopen in een kudde als ze iets niet willen. En geen een paard dwingt een ander om op iets af te lopen, of te blijven staan als iets eng is.

Het is om te overleven juist van belang dat paarden zodra er één gaat vluchten, allemaal gaan hollen, of de starter nu de hoogste of laagste in rang is: die tijger kan iedereen spotten.

En daarbij is helemaal geen tijd om respect aan wat voor leider ook te betonen, dat komt dan allemaal wel weer daarna, als het gevaar is geweken.....

Het wegrennen voor Enge Dingen (Die Mij Misschien Op Willen Eten) instinct is groter dan het Respect Betonen Aan De Leider instinct.

Paarden overleven nou eenmaal niet, door hun leider voor te laten gaan als er een tijger op hun nek dreigt te springen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:22

Scheren Pff heb ik een tijdje gedaan om wat bij te verdienen..
Maar dan krijg je ook wel al het uitschot waar de mensen zelf niets mee kunnen.

Heb er een keer een gehad daar heb ik bijna een week over gedaan, en dan had ik nog niet eens z'n achterbenen helemaal gedaan. Gewoon elke dag weer een stukje.
(Oke, na de eerste dag was het gewoon een uitdaging om te kijken of ik het voor elkaar zou krijgen)
Elke keer een spuit tranquigel er in om hem iets rustiger te maken maar het hielp niet heel veel, even als de praam trouwens.

Hij heeft in die week de halve stal gesloopt :) maar was niet mijn stal en eigenaar stond er bij.. Balken van de muur getrokken door het hangen, staldeur in 2e geslagen omdat ik aan z'n achterbenen zat, 6 gewone halsters gesloopt (ben toen maar overgegaan op een touwhalster maar omdat hij die niet stuk kreeg en het zeer ging doen ging hij maar gewoon liggen)

Eigenlijk was het gewoon levensgevaarlijk maar ik was er aan begonnen dus ik zou het af maken ook.. (En dat voor €50 :? )

Even voor de niet schoppers onder ons, deze heb ik dus geen schop verkocht omdat deze gezien de situatie er niet echt van zou opknappen, maar door het te negeren ging het ook niet over.

Mooi voorbeeld van een compromis sluiten met een paard. Hij deed niets zo lang ik maar rustig aan deed en niet op gevoelige plekjes zou scheren.
Helaas ontkom je daar niet aan dus uiteindelijk moest ik toch gewoon z'n liezen scheren enzo en daar was hij minder blij mee :)

Hoefsmid verhaal..
Hadden een pony op stal, daar kon je in het begin nog niet naar z'n voeten wijzen of ze ging al vol in de aanval.
Als de smid kwam moest de dierenarts ook komen om hem plat te spuiten. En dan niet een gewone dosis, maar een dubbele omdat ze er anders doorheen kwam.

Ik heb er bij deze een jaar over gedaan maar daarna kon ik zelfs d'r kootholtes scheren, terwijl mevrouw gewoon stond te slapen.

Ook bij dit paard is er geen schop of iets aan te pas gekomen..

We schoppen echt niet alles en altijd..

mamamier

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:33

En weer die aannames...
Ooit eens een paard op je tenen gaan staan? Doet zeer he? Ooit eens een dolgedraaide pony op je tenen voelen landen? Doet nog veel meer pijn. Stalen neuzen verzachten dat enigszins... Dus stalen neuzen om mn voetjes te beschermen en een cap om hoofdletsel te voorkomen. Of denken jullie dat ik die cap gebruik om kopstoten uit te delen?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:42

Nogmaals, het boeit in een levensgevaarlijke situatie niet waarom een paard uithaalt. Ik moet mezelf beschermen. de schrikreactie op een tik of schop is dan even groter dan zijn angst waardoor hij stopt met zijn gedrag en ik dus safe ben. Daarna gaan we eens nadenken hoe we verder gaan. Dat ie bang is voor de scheerapparaat snap ik ook wel. Maar moet ik me daarom het ziekenhuis in laten slaan?
Hij was in het begin ook doodsbang voor de trailer. Zijn we een half jaar mee aan het oefenen geweest. Met heel veel snoepjes, oh wat is ie braafjes en vooral niks forceren. Na een half jaar kwam de ommekeer en konden we de klep achter m dicht doen. Steeds een stapje verder. Nu loopt ie meestal zo achter je aan of zelfs los de trailer op. Dus ja, de suikerklont-methode wordt ook gebruikt. Het ligt aan de situatie. Kan moeilijk ruim een half jaar uittrekken om hem te scheren, dan zit ie alweer in zijn zomervacht....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:53

*komt hier mamamier maar even uit de ballenbak ontzetten want het lijkt hoognodig dat de paardenikea die weer sluit.. vraag mij af hoe al die kinders aan dat vervroegde Sint Maarten snoep zijn gekomen, want het moeten wel kilo's suiker zijn die deze kudde tieners op hol heeft doen slaan*

dames (we zullen dan maar even net doen of jullie volwassen zijn)..

We hebben het nergens over scheld kanonades of het ongebreideld in elkaar tremmen van paarden en/of ponies...

correcties bouw je op.. je wilt een paard natuurlijk met zo licht mogelijke aanwijzingen duidelijk maken wat je wilt. Niet iedereen heeft zijn paard vanaf geboorte en kan zelf de basis opvoeding van kleins af aan en moeten het dier leren dat hij niet de leider van de kudde is, noch hoeft te zijn, noch dat dat wenselijk is.. En dat gaat niet met grof geweld, maar met basis gedrag en werken vanaf de grond.

er zijn echter situatie waarin sommige paarden in paniek raken, van een geluid of iets wat ze zien of domweg een bakkabouter.. of ze zijn gewoon domweg verveeld op de poetsplaats en nemen het recht in eigen hand om 'wat leuks' te gaan doen en hebben daarbij totaal niet door dat ze een paar honderd kilo zwaarder wegen.

een paard is een vluchtdier.. dat betekent dat een ingebeelde angst al tot een reactie kan leiden. Angst verhelp je niet door weg te wandelen en het dier tot rust te laten komen.. noch met troetelen en woordjes fluisteren, want dan bevestig je dat hij reden heeft om bang te zijn. Je kunt best even zeggen 'het is goed zo, niets aan de hand en m een klopje geven'. Maar dan is het afhankelijk van de reactie van het paard zelf wat er verder gebeurd.. komt hij 'bij'.. mooi, het sussen werkt op dat moment.. wordt het erger, dan is je paard gewoon bezig in paniek te raken. Dat moet je ten alle tijden voorkomen want dan is het paard een gevaar voor zichzelf en/of zijn omgeving.

De getimde tik of trap komt op dat moment, om te zorgen dat de paniek niet zal plaatsvinden.. Of als je te laat bent, om te trachten om het paard uit zijn paniek te 'shocken'.. dat klinkt heel 'panish'. Maar dat doe je ook met een drenkeling.. een zwemmer is dan echt in gevaar.. het paard denkt dat hij echt in gevaar is, dus dezelfde handeling werkt gewoon.

Wat doe je met iemand die in paniek raakt in het water en bovenop je klimt? Eerst geef je aan: Het is goed zo, ik kom je redden, ontspan je maar. Doet dat niets, dan geef je een goede tik zodat hij/zij uit zijn paniek 'snapt', zodat hij/zij je niet onder trekt.. De zwemmer klimt niet op je omdat hij/zij weet dat hij anders een tik krijgt.. hij/zij klimt op je omdat hij/zij in paniek is.. Dit geld ook voor een paard in paniek.. die paniek ontstaat niet vanwege een mogelijke correctie, maar omdat hij denkt dat er wezenlijk gevaar is op dat moment.

Een paard dat helemaal over de rooie gaat op de poetsplaats van het zien of horen van een scheerappelraat is niet alleen een gevaar voor zijn omgeving maar ook voor zichzelf. De laat je niet even 'tot rust komen' door weg te lopen en te negeren. allereerst wil dat niet als hij jou net als nieuw behangpapier tegen de muur aan het plakken is. Maar ook niet omdat een paard dat vaststaat en in paniek raakt van alles kan overkomen. daar stap je alleen weg als je geen enkele andere keuze hebt en het jouw leven of het zijne is.

In de reacties hierboven wordt gesproken van grof geweld en scheldkanonnades en zelfs als de woorden niet gebruikt zijn, dan bedoelen jullie dit wel.

Geen enkele persoon hier zal zijn paard in elkaar trammen of het verrot schelden neem ik aan.. De mensen die hun paard een corrigerende tik of goed getimede trap verkopen. Doen precies dat, afgemeten, met mate en getimed. Soms is een slinger aan het halstertouw voldoende om zijn aandacht weer op jou te richten.. soms alleen een rustige 'heh, wat denk je te gaan doen'. soms moet je je stem verheffen, soms een por om duidelijk te maaien dat er niet naar jou gemaaid hoort te worden op de wasplaats en soms een grovere correctie als hij zichzelf of jou in gevaar brengt.

dat is wat wij zeggen, maak daar geen dierenmishandeling of grof geweld van..
En eet niet zoveel suiker..
En blijf uit de ballenbak, daar zijn jullie te oud voor, zelfs die plastic balletjes komen hard aan als je hard gooit.

randal nog even voor jou:

ik heb ook bergschoenen met verstevigde neuzen, dit is voor het geval er een op mijn tenen wil gaan dansen.. en geloof mij met gebroken tenen ben je snel klaar..

Er is geen reden tot zelfverdediging en als eigenaar moet je dat duidelijk krijgen aan je paard/pony.. dat probeer je altijd eerst vriendelijk, niemand zegt hier dat je vanuit het niets je paard in elkaar ramt, of dat laatste uberhaupt doet.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:40

elenaMM77 schreef:
*komt hier mamamier maar even uit de ballenbak ontzetten want het lijkt hoognodig dat de paardenikea die weer sluit.. vraag mij af hoe al die kinders aan dat vervroegde Sint Maarten snoep zijn gekomen, want het moeten wel kilo's suiker zijn die deze kudde tieners op hol heeft doen slaan*

Heb je 3 keer om laten roepen, waar bleef je? :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:47

mamamier schreef:
elenaMM77 schreef:

sorry ik was met lucifers aan het spelen bij de afdeling brandgevaar. hartstikke veilig want niemand durft mij een tik op de vingers te geven :D.. hoop lieve woordjes en snoepjes gehad dat wel.. Wist je dat zo'n zilveren slinger rond een kerstboom heel leuk vannuh wooshy doet als je m onderaan aansteekt?

(heb overigens op de havo een klasgenoot gehad die dit gedaan heeft.. minder slim detail die kerstboom stond voor het raam van de conrector op de gang.. ik kan mij de blik van die man zo goed voorstellen als hij een vlammetje rondjes omhoog ziet razen voor zijn raam lol.. nodeloos om te zeggen dat die jongen en de bezem erg goede vriendjes zijn geworden in de week die volgde)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-11-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:49

Het gaat hier om schoppen en wij zeggen dat we tegen schoppen zijn maar een tikje verdient een paard soms al weet ik dat bij een door gedraait paard een tik niet werkt maar een schop ook niet wanneer jij je hand opgooit en hij achteruit dijnst heeft hij ook wel door dat jij de baas bent dat hoef je niet te doen met een schop als een tik niet werkt ga ik niet lopen schoppen een tik op de nek is even eng als een schop in je flank maar een tik is beter

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:54

elenaMM77 schreef:
mamamier schreef:

sorry ik was met lucifers aan het spelen bij de afdeling brandgevaar. hartstikke veilig want niemand durft mij een tik op de vingers te geven :D.. hoop lieve woordjes en snoepjes gehad dat wel.. Wist je dat zo'n zilveren slinger rond een kerstboom heel leuk vannuh wooshy doet als je m onderaan aansteekt?

(heb overigens op de havo een klasgenoot gehad die dit gedaan heeft.. minder slim detail die kerstboom stond voor het raam van de conrector op de gang.. ik kan mij de blik van die man zo goed voorstellen als hij een vlammetje rondjes omhoog ziet razen voor zijn raam lol.. nodeloos om te zeggen dat die jongen en de bezem erg goede vriendjes zijn geworden in de week die volgde)

Wha echt? Zou het bijna gaan uitproberen... :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:57

mamamier schreef:
Hihi, dat vindt elke moeder van haar eigen kind natuurlijk maar inderdaad,ik zie op wedstrijd ook zat andere voorbeelden. Het scheelt natuurlijk dat ik zelf ook vanaf mijn 12e een eigen pony heb gehad en dat mijn kinderen vanaf de geboorte mee gingen naar stal. Ik heb 4 dochters, de tweeling (middelste 2) hebben niets met de paardjes. De jongste van 4 wel. Die sjouwt met shetlanders, zit er achterstevoren op om ook zijn kont te kunnen poetsen en wandelt zo met ze over het erf. Maar het allermooiste vindt ze grondwerken. Dat kan ze vooral met de kwpn-er van mijn zus heel goed. Zo mooi om te zien hoe ze "speelt" met zo'n groot dier.
Dus naast ponymishandelaar op z'n tijd ben ik ook nog gewoon lekker trotse mama die uren met kind 1 en 4 kan keutelen en genieten op stal... :j

Ik liet haar jouw stukje lezen Saddledancer, ze ging helemaal blozen hihi.

haha dat is precies hoe het vroeger bij mij thuis ging, en hoe ik het later met mijn guppen wil doen leuk! :D
en wat lief, leuke dochter :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:57

Milouvsm schreef:
Het gaat hier om schoppen en wij zeggen dat we tegen schoppen zijn maar een tikje verdient een paard soms al weet ik dat bij een door gedraait paard een tik niet werkt maar een schop ook niet wanneer jij je hand opgooit en hij achteruit dijnst heeft hij ook wel door dat jij de baas bent dat hoef je niet te doen met een schop als een tik niet werkt ga ik niet lopen schoppen een tik op de nek is even eng als een schop in je flank maar een tik is beter

dat is maar net waar je staat en wat het 'snelst' is om te doen..

men doet hier net alsof wij een aanloop zouden nemen en onze met staalgevoerden neuzen tot diep in de pens van een paard zouden drijven. als je naast de hals staat en je hand is op dat moment al bij de hals, dan kost het meer tijd om je hand weg te halen en een tik te geven dan om je voet die dus weg is van het lijf op te tillen en een 'tikje' met je hak te geven, of met je elleboog een por geven..

hand omhoog en stem werkt in veel gevallen, echter soms kan het je paard ook omhoog en achterover gooien afhankelijk van zijn state of mind, gedrag en reacties.. als een paard dat bezig is door te draaien en je gooit je hand omhoog, dan kan dat wel eens averechts werken.. even ervanuitgaande dat je naast je paard bezig bent is het dan soms effectiever om hem even een 'hakje' te geven en hem mentaal dus in zijn 'vooruit' te zetten, in plaats van de richting (omhoog, achter) waar hij mee bezig was.

niet iedere correctie werkt in iedere situatie op de zelfde manier..
als je vinger/hand afdoende werkt zul je mij ook geen voet zien op tillen, zelfs geen hand tegen zijn huid

ik denk dat alle filmpjes van kopschoppers op facebook menig hoofd op hol brengt hier..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:58

Milouvsm schreef:

Kan het bijna niet volgen zo zonder komma's en punten. Tipje...

Maar ik ben het er niet mee eens. Een doorgedraaid paard kan juist heel goed uit zijn paniek gehaald worden dmv een tik. Elena MM77 beschrijft het heel goed hierboven ergens. (voorbeeld met die drenkeling in paniek)
Het werkt echt zo in veel gevallen. Bij onze pony in elk geval wel. De schrik van de tik of schop haalt hem weer even terug.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:10

mamamier schreef:
Milouvsm schreef:

Kan het bijna niet volgen zo zonder komma's en punten. Tipje...

Maar ik ben het er niet mee eens. Een doorgedraaid paard kan juist heel goed uit zijn paniek gehaald worden dmv een tik. Elena MM77 beschrijft het heel goed hierboven ergens. (voorbeeld met die drenkeling in paniek)
Het werkt echt zo in veel gevallen. Bij onze pony in elk geval wel. De schrik van de tik of schop haalt hem weer even terug.

Ja ik begrijp het helemaal, en ben het er ook mee eens dat je een paard moet straffen voor fouten. maar voor nu hou ik het op een tikje. zoals u weet ben ik 13 en vind het moeilijk om een paard te schoppen, (ook met het feit dat ik onwijs lange benen heb en dus op een meter afstand moet staan wil ik de buik raken anders kom Ik er achter terecht) daarom heb ik zelf nooit een schop gegeven. ik denk na maten ik ouder word ik misschien ooit een schopje zal uitdelen. ik heb pas 1 keer een knietje gegevenen (met mijn knie geduwt niet echt geschopt) dat was om een belgisch trekpaard om te zetten :D verder hou ik het nu bij mijn hand.

Ik heb geprobeert punten en comma's te gebruiken maar heb er wel veel moeiten mee :)
Laatst bijgewerkt door Kimgilles op 08-11-14 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:14

Nu ben je heel goed te volgen hoor! +:)+
Ik hoop ook echt voor je dat je nooit een paard zal hoeven schoppen want dat zou betekenen dat je in een hele vervelende situatie terecht bent gekomen. Meiden van jouw leeftijd moeten vooral lekker genieten van hun paardjes.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:18

Jemig wat is iedereen een essays aan t schrijven hier zeg :D was ook eventjes shoppen :') ik ga niet op iedereen apart reageren, maar ik ben heel blij dat de paardjes van de kids hier in dit topic NOOIT een schop nodig hebben, dat betekend namelijk dat het wss hele leuke lieve kinderponietjes zijn, pluim voor jullie ouders dat ze daar zo goed op letten zeg :D heel fijn dat jullie paardjes allemaal nooit in blinde paniek raken enzo, doe mij er ook maar tien van die :D

nee maar even zonder grappen, dat verhaal van wat ze in t wild doen is onzin. ALS de leider niet voor iets wegrent rent niemand er voor weg. De leidmerrie houd de wacht over de kudde, en ja, natuurlijk kan de rest ook iets engs zien, maar Dan nog bepaalt de leidmerrie wat er vervolgens gaat gebeuren. Blijft die rustig doorvreten, doet de rest dat ook. En als ik dus niet hard aan de hol ga,, hoeft mijn paard dat ook niet. Mits het paard mij als de leider ziet. En daarbij raken de paarden waarmee ik niet zomaar in blinde paniek, want ik ben heel rustig rondom mijn paarden :j maar ook HEEL consequent, ze hoeven bijv. Nog niet met Hun neus voorbij mij Te Komen als ik met ze loop, DAT zijn de momenten waarop ik EH zeg en een vingertje opsteek, en dat is vaak al genoeg, is dat niet genoeg, is de volgende correctie een tik op de borst, IK loop voorop, simpel als wat. En jullie vinden mij vast allemaal een verschrikkelijke dierenbeul als ik zeg dat ik welleens een veulentje geschopt heb (ECHT!?!? ja echt.) beestje dacht wel even dwars door me heen Te rennen toen ik m aan een touwtje had, dus ik trok m terug en zei EH! Werkte niet, dus meneer kreeg een tik op de borst, en als reactie begon hij tegen me op Te steigeren en klapte daarbij bijna achterover, nou toen kreeg hij toch mooi een trap, dat achterlijke gedoe hoef ik niet Te pikken, ook niet van een veulentje :') heeft het daarna ook niet Meer geflikt trouwens :)

ik wil nu ook een kerstboom lslinger in de fik steken hahaha _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:21

Milouvsm schreef:
Ja ik begrijp het helemaal, en ben het er ook mee eens dat je een paard moet straffen voor fouten. maar voor nu hou ik het op een tikje. zoals u weet ben ik 13 en vind het moeilijk om een paard te schoppen, (ook met het feit dat ik onwijs lange benen heb en tus op een meter afstand moet staan wil ik de buik raken anders kom Ik er achter terecht) daarom heb ik zelf nooit een schop gegeven. ik denk na maten ik ouder word ik misschien ooit een schopje zal uitdelen. ik heb pas 1 keer een knietje gegevenen (met mijn knie geduwt niet echt geschopt) dat was om een belgisch trekpaard om te zetten :D verder hou ik het nu bij mijn hand.

Ik heb geprobeert punten en comma's te gebruiken maar heb er wel veel moeiten mee :)

dat komt vanzelf milou..

zoals we aangaven, hoe ouder je wordt hoe meer ervaring je zult krijgen met verschillende soorten paarden (al heb je ook genoeg tieners die met tientallen paarden werken).. En hoe ouder je wordt hoe duidelijker je consequente grenzen zult durven trekken.. En tegen die tijd zul je vast ook meerdere manieren weten om bepaalde conflicten op te lossen (met mensen maar ook met dieren).. voor iedereen is een eigen aanpak nodig.. gelukkig zijn de meeste paarden lievertjes of zelfs doetjes als het erop aankomt..

mijn eerste elleboog stoot heb ik verkocht toen een jong paard op mijn tenen ging staan tijdens het poetsen.. toen ik m voorzichtig om wilde zetten ging hij moet nog meer gewicht mijn kant op hangen. voelde letterlijk mijn kleine teen kraken (kleine teen en die ernaast toen gebroken).. realiseerde mij dat een 'maai' in zijn gezichtsveld kon resulteren in hoofd om hoog en nog meer druk op mijn teen en deed dus het eerste de beste effectieve wat in mij opkwam... mijn elleboog erin.. Had vanaf toen wel wat minder moeite om een paard weg te zetten als dat nodig was en sindsdien ook stevige schoenen aan op stal (dat waren 'bergschoenen' zonder versteviging). En het dier deed verder niet echt iets verkeerd, het zette gewoon lomp zijn voet neer waar de mijne al stond en het snapte het 'wijken' voor mijn druk niet toen ik m opzij wilde duwen.. maar kon daar natuurlijk moeilijk gaan 'wachten' tot meneer zelf besloot mijn voet helemaal te verbrijzelen of zijn hoef op te tillen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:30

saddle, maar dat is toch juist grappig zo'n veulentje dat dat doet..

vooral als hij het drie jaar later nog probeert natuurlijk :)..

heb het een maand of twee geleden nog meegemaakt.. En daar kon het paard nog niet eens wat aan doen.

hij liep keurig netjes op zijn plaats, een pas achter mij (neus op hoogte van schouder dus) en een pas naast mij (dus niet mijn rug, want dat wil ik dus echt niet hebben). Heerlijk compleet ontspannen in het zonnetje

ik zou hem op de wei zetten.. Een paard in de weide die we passeren schrikt ergens van en spurt weg.
ik voel zijn achterkant inzakken en hij springt voorwaards.. Helaas raakte hij met zijn schouder de mijne en hij zond mij dus als een soort 'superwoman' vliegend door de lucht. Het enige dat ik kon denken was 'omg zijn hoeven moeten mijn hoofd nog passeren', dus ik hield uit alle macht het touw vast en liet pas los toen ik als een dood vogeltje plat op mijn buik uit de lucht kwam storten.. blijkbaar was de druk op het touw voldoende om hem om mij heen te laten draaien.. Was behoorlijk geschrokken hoe snel zoiets kan gaan, zelfs als ze netjes meelopen.

reken maar als een paard ineens begint te drammen aan het touw dat ik ze ook corrigeer.. bij mij meestal eerst stem, daarna zwaaien met het uiteinde van het touwtje.. en als dat niet werkt idd ook de borst. Dit is mij nu eenmaal gebeurd toen een paard echt schrok en er geen reactietijd was.. des te meer ben ik overtuigd nu dat je een paard als het kan moet corrigeren.. Nu waren het een paar gekneusde ribben, een gekneusde knie wat schrammen en een beurse schouder, maar het had ook beroerder kunnen aflopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:33

Als ik op zo'n moment zwaai met het touw, is dat wel in de richting van het paard ~~}>

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:07

Ja echt, ontzettend leuk, en t arme veulentje begreep het natuurlijk ook gewoon nog niet dus ik had m misschien rustig moeten uitleggen dat dat niet zo lief is :')

dat soort dingen zijn idd altijd even eng :j nog goed dat ie dus idd niet achter je liep, Dan had je m zo in ne nek gehad :j en in zo'n geval valt er met corrigeren ook weinig Meer Te bereiken (aangezien je niet echt veel kan toen terwijl je door de lucht vliegt :') ) maar het is toch wel ZO belangrijk dat t paard weet waar ie staat, want Dan zullen dit soort dingen igg minder snel gebeuren :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:38

saddledancer schreef:
Ja echt, ontzettend leuk, en t arme veulentje begreep het natuurlijk ook gewoon nog niet dus ik had m misschien rustig moeten uitleggen dat dat niet zo lief is :')

dat soort dingen zijn idd altijd even eng :j nog goed dat ie dus idd niet achter je liep, Dan had je m zo in ne nek gehad :j en in zo'n geval valt er met corrigeren ook weinig Meer Te bereiken (aangezien je niet echt veel kan toen terwijl je door de lucht vliegt :') ) maar het is toch wel ZO belangrijk dat t paard weet waar ie staat, want Dan zullen dit soort dingen igg minder snel gebeuren :)

uhh nee, corrigeren was wel het laatste waar ik aan dacht en er viel ook weinig te vrezen naderhand.. lag plat voor hem op de grond, hij op 5 meter afstand met zijn hoofd naar mij toe en stond mij aan te kijken met een blik van 'waarom liggen we daar, zijn we moe?'

moet er niet aan denken, dit betrof een sport springpaard uch.. vele getrainde kilo's schoon aan de haak op je rug. was ook blij dat hij gewoon recht vooruit sprong en daarna direct weer stilstond. dier is over het algemeen keurig netjes opgevoed, al kan hij wat voorwaards zijn als je hem verplaatst, maar dat is een kwestie van gewoon doorlopen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:49

saddledancer schreef:
Jemig wat is iedereen een essays aan t schrijven hier zeg :D was ook eventjes shoppen :') ik ga niet op iedereen apart reageren, maar ik ben heel blij dat de paardjes van de kids hier in dit topic NOOIT een schop nodig hebben, dat betekend namelijk dat het wss hele leuke lieve kinderponietjes zijn, pluim voor jullie ouders dat ze daar zo goed op letten zeg :D heel fijn dat jullie paardjes allemaal nooit in blinde paniek raken enzo, doe mij er ook maar tien van die :D

nee maar even zonder grappen, dat verhaal van wat ze in t wild doen is onzin. ALS de leider niet voor iets wegrent rent niemand er voor weg. De leidmerrie houd de wacht over de kudde, en ja, natuurlijk kan de rest ook iets engs zien, maar Dan nog bepaalt de leidmerrie wat er vervolgens gaat gebeuren. Blijft die rustig doorvreten, doet de rest dat ook. En als ik dus niet hard aan de hol ga,, hoeft mijn paard dat ook niet. Mits het paard mij als de leider ziet. En daarbij raken de paarden waarmee ik niet zomaar in blinde paniek, want ik ben heel rustig rondom mijn paarden :j maar ook HEEL consequent, ze hoeven bijv. Nog niet met Hun neus voorbij mij Te Komen als ik met ze loop, DAT zijn de momenten waarop ik EH zeg en een vingertje opsteek, en dat is vaak al genoeg, is dat niet genoeg, is de volgende correctie een tik op de borst, IK loop voorop, simpel als wat. En jullie vinden mij vast allemaal een verschrikkelijke dierenbeul als ik zeg dat ik welleens een veulentje geschopt heb (ECHT!?!? ja echt.) beestje dacht wel even dwars door me heen Te rennen toen ik m aan een touwtje had, dus ik trok m terug en zei EH! Werkte niet, dus meneer kreeg een tik op de borst, en als reactie begon hij tegen me op Te steigeren en klapte daarbij bijna achterover, nou toen kreeg hij toch mooi een trap, dat achterlijke gedoe hoef ik niet Te pikken, ook niet van een veulentje :') heeft het daarna ook niet Meer geflikt trouwens :)

ik wil nu ook een kerstboom lslinger in de fik steken hahaha _O-

Sorry hoor... Een veulentje schoppen. Dat is gewoon misselijk. Die snappen nog helemaal niks van regels. En nee dat moet je niet oplossen met geweld. Met heel veel geduld wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:50

oh god... Wat ben ik dan een mishandelaar...
Die kleine hier is net haar moeder en ik ga het dus mooi niet zo ver laten komen als ze met haar moeder hebben laten gebeuren. Haar veulen werd dus heel snel en kort uit gelegd wat wel en niet de bedoeling was toen ze bovenop mensen ging springen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:00

prestarobin schreef:
Sorry hoor... Een veulentje schoppen. Dat is gewoon misselijk. Die snappen nog helemaal niks van regels. En nee dat moet je niet oplossen met geweld. Met heel veel geduld wel.

en hoe ga jij dat dan oplossen als een veulen tegen je op gaat staan steigeren en hij weet niet wat kappen betekent?

hopen dat hij stopt? of loop je er bij weg (leuk spelletje, vooral als je het dan nog op een rennen zet ook).. Als de waarschuwende geluiden van moeder niet werken, en de waarschuwende beweging niet, dan zet moederlief ook haar tanden in het veulen als het nodig is.. Is paardenmoeder dan ook een dierenbeul omdat het veulen er niets van snapt?

hoe wil je een veulen dat gewoon doorgaat dan wat leren? hij mag en kan gewoon niet tegen mensen opspringen. vergeet niet dat dat veulen in enkele maanden een paar honderd kilo weegt.. wil je dan nog dat hij op je springt?

kort en bondig nee.. en als dat niet werkt, weg duwen, afschrikken.. en als dat niet werkt dan geef je m een tik.. en als dat niet werkt dan is hij behoorlijk hardleers en zul je wat harder moeten zijn..

natuurlijk snapt een veulen de regels niet, dat moet je hem juist bij brengen en niet zeggen. ach laat hem wel, ooit snapt hij wel dat het niet mag (hoe dan, want nu zou het veulen dus winnen en in zijn ogen dus denken dat het mag als je hem niet laat stoppen).

heel veel geduld werkt alleen als het veulen je respecteert en niet zijn hoeven gezellig in je gezicht wil zetten in zijn spel.. dat is voor hem een spelletje maar niet voor onze kwetsbaar gezichtsbeenderen.. wat voor geduld wil je dan toepassen.. wachten tot hij uitgespeeld is en dan naar de dokter voor herstelverbouwingen?

Nogmaals er wordt hier niet gesproken over een rotschop geven of hem tegen de grond aan worstelen.. maar een schokmoment waardoor hij zijn gedrag laat varen.. daarbuiten om kun je hem met geduld van alles leren.. maar hij moet ook leren dat nee nee betekent en dan niet je op je achterbenen heffen zodra je nee hoort.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:08

elenaMM77 schreef:
prestarobin schreef:

en hoe ga jij dat dan oplossen als een veulen tegen je op gaat staan steigeren en hij weet niet wat kappen betekent?

hopen dat hij stopt? of loop je er bij weg (leuk spelletje, vooral als je het dan nog op een rennen zet ook).. Als de waarschuwende geluiden van moeder niet werken, en de waarschuwende beweging niet, dan zet moederlief ook haar tanden in het veulen als het nodig is.. Is paardenmoeder dan ook een dierenbeul omdat het veulen er niets van snapt?

hoe wil je een veulen dat gewoon doorgaat dan wat leren? hij mag en kan gewoon niet tegen mensen opspringen. vergeet niet dat dat veulen in enkele maanden een paar honderd kilo weegt.. wil je dan nog dat hij op je springt?

kort en bondig nee.. en als dat niet werkt, weg duwen, afschrikken.. en als dat niet werkt dan geef je m een tik.. en als dat niet werkt dan is hij behoorlijk hardleers en zul je wat harder moeten zijn..

natuurlijk snapt een veulen de regels niet, dat moet je hem juist bij brengen en niet zeggen. ach laat hem wel, ooit snapt hij wel dat het niet mag (hoe dan, want nu zou het veulen dus winnen en in zijn ogen dus denken dat het mag als je hem niet laat stoppen).

heel veel geduld werkt alleen als het veulen je respecteert en niet zijn hoeven gezellig in je gezicht wil zetten in zijn spel.. dat is voor hem een spelletje maar niet voor onze kwetsbaar gezichtsbeenderen.. wat voor geduld wil je dan toepassen.. wachten tot hij uitgespeeld is en dan naar de dokter voor herstelverbouwingen?

Nee de merrie heeft het recht erop, het is haar kind. En de mensen mogen natuurlijk opvoeden voor het omgaan met mensen. Maar zonder daar geweld te gebruiken daar snappen ze niks van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:11

En als het veulen niet meer bij de merrie loopt? Wie moet het dan doen?
En zelfs als ie bij de merrie loopt, al is ie 3 dagen oud, als ie denkt bovenop me te springen breng ik 'm heel vlot op andere gedachten.