Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:21

Ayasha schreef:
Nee, maar alsnog kan ie dat dan uiten zonde schop-uitlokkend gedrag. (eer ik een paard schop moet er al gevaarlijke toeren uit gehaald worden us ik ga er even van uit dat als ie een schop krijgt, ie dus ook dergelijke dingen uit vreet.)

Dus als een pony onrustig wordt van scheren is dat 'schop uitlokkend gedrag' ? Hoe moet hij het dan uiten?

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:23

Lees mijn bericht nu nog eens en kijk eens of je je reactie wil aanpassen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:30

Ayasha schreef:
Lees mijn bericht nu nog eens en kijk eens of je je reactie wil aanpassen.

Ik vond je vorige bericht zo klinken (alsof onrust bij het scheren niet mag ). Met onrustig bedoel ik ook angst uiten door naar het scheer apparaat te slaan bijvoorbeeld.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:09

Wat een aannames zeg. Pony wordt onrustig van het scheren, klopt. Dat uit zich in draaien en wat gebok. Dan staat het scheerapparaat nog niet eens aan. Op het moment dat we daadwerkelijk gaan scheren, doet ie alles om ons bij hem weg te houden. Schoppen, bijten, pletten, tegen je op steigeren. Voor een groot deel uit angst. Maar dat doet net zo zeer. Laatste keer hebben we hem Door de dierenarts plat laten spuiten omdat het te gevaarlijk is. Toen ging het goed. Hij was een klein half uur totaal van de wereld. Dat was pas zielig om te zien zeg. We scheren alleen wat echt nodig is, zodat hij niet zolang hoeft te staan . Dus wat dat betreft zijn we echt wel reëel hoor. Misschien moet je bedenken dat het voor ons ook echt niet leuk is, schoppen in zo'n situatie maar wel noodzakelijk om mezelf te beschermen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:20

Al die aannames weer..
Nogmaals, er word echt niet zomaar geschopt of omdat we het leuk vinden ofzo.

Misschien interpeteren de "niet schoppers" de "gevaarlijke situatie" een beetje verkeerd.
Zag eerder al met z'n hoofd tegen jou schuren, of gelijk met jou door een deur willen voorbij komen..
Dat zijn niet echt de situaties waarbij een schop een oplossing is, en voldoet een hé ofzo wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:43

Heb ook zo het ide dat mijn definitie van "gevaarlijk" een beetje anders is. :D

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:54

Ayasha schreef:
Heb ook zo het ide dat mijn definitie van "gevaarlijk" een beetje anders is. :D

Dat denk ik ook... Gevaar is bij mij de keuze: hij een schop of ik de ambulance in met een schedelbreuk. Scheren doen wij dus goed beschermd, dus met cap en stalen neuzen werkschoenen. Nooit alleen en stalgenoten of de boer eerst inlichten wat we gaan doen. Need I say more? :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:12

Mamamier, ik vind jouw voorbeeld anders een schoolvoorbeeld, van een paard in zon situatie brengen dat hij nog maar 1 uitweg ziet, en dat is vechten voor zijn leven.

Grof geweld is de oplossing niet, want dan was je probleem al opgelost na de eerste keer schoppen.
Ik vind dat je jezelf een soort schijnveiligheid wijsmaakt door te denken dat schoppen en slaan jouw veiligheid kan waarborgen.

Alleen onvoorwaardelijk vertrouwen van je paard is veiligheid. Een pony die slapend geschoren kan worden, geeft echt meer veiligheid dan stalen neuzen en een cap.

Het roesje is trouwens een goed idee, omdat je paard dan over zijn akelige ervaringen ( er was een doodeng luidruchtig ding dat mij op wilde vreten en ik kon geen kant op, en mijn baas was niet behulpzaam maar ging ook ineens keihard trappen en schreeuwen) een nieuwe heel highe, eh pardon, ontspannen ervaring legt. Zonder geweld van jou kant, maar met rust.

Ik zou dat roesje voorlopig blijven gebruiken en langzaam afbouwen. Werkt vaak veel beter dan al het andere.
Verder kan bij een bang paard de soort scheermachine soms uitmaken.

Wij gebruiken bij de jonge paarden vooral voor de benen en het hoofd (benige delen) een heel licht, weinig trillend opscheermachientje. Vaak kan ik dan in mijn eentje het hoofd zonder hulp scheren.

Bij verzet bij bekappen, VA, scheren en al die dingen die bij het paardenleven horen, zetten wij overigens vaak gelijk de praam erop. Zelfde effect als roesje, ze worden ontspannen, wij kunnen vriendelijk blijven, na 2 keer kan ik al die dingen vaak zonder enige slag of stoot alleen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:22

Het was nu geen klein roesje hoor. Vorige keren hebben we er een volledige tube tranquigel ingegooid. Hij viel bijna om totdat we gingen scheren. Hij brak er dwars doorheen. Toen we klaar waren heeft ie nog bijna een hele dag staan suffen. Het werkt dus alleen voor en na het scheren bij onze mafkees.
Nu hebben we de dierenarts erbij gehaald om hem te verdoven. Hij kon nog net blijven staan. Heel sneu maar het is gelukt zonder ongelukken. Na zo'n 20 minuten kwam hij een beetje bij en het eerste dat hij deed was proberen zijn hoef op ons te planten. Daar lukte niet want dan zou hij vallen. Maar zegt wel genoeg over meneertjes volhardende karakter.
Nu alleen een stappenplan Hoe we toch ooit veilig en zonder sedatie kunnen scheren. Zal jaren overheen gaan maar dat geeft niet.

Edit: Enne... benen scheren? Zover zijn we nog lang niet. We komen nog steeds niet verder dan de borst en hals. Ziet er niet uit vind ik maar voorlopig alleen het noodzakelijke.

Edit 2: waar zeg ik dat ik vanuit het niets begin te schreeuwen en trappen?
Laatst bijgewerkt door mamamier op 08-11-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:24

tranquigel heeft geen zin bij extreme angst. Gisteren een poging gedaan met een bange hengst (goudeerlijk, super lief maar hij is doodsbang). Die stond suf te zijn tot hij de smid zag (hij is niet bang voor de smid an sich maar voor mensen in het algemeen. :(:) ) was ie er zo doorheen... Smid weer op afstand, ging ie weer gedrogeerd staan...

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:26

Prestarobin, lees al jouw berichten nog eens terug en ga eens rustig nadenken over wat je nou eigenlijk precies zegt. Je bent nog een kind/puber, en het is letterlijk bewezen dat die gevaarlijke situaties minder goed in kunnen schatten en day die minder oplossend vermogen hebben Dan volwassenen. Daatom laat je bepaalde dingen dus aan volwassenen over :D daarnaast, stop alsjeblieft met doen alsof je de wijsheid in pacht hebt, want je zegt echr dingen die nergens over gaan. Kan je niets aan doen, die dingen dacht ik ook toen ik een jaar of 12/13 was. Maar besef wel dat wij deze dingen heus niet doen omdat we het zo leuk vinden Om 'effe lekker paardjes Te schoppen', wij doen dit omdat het nodig is. En wat jullie niet kijken Te begrijpen is dat een paard NOOIT het recht heeft Om mij aan Te vallen, in welke situatie maakt niet uit. Ik ben de leider, en de leider val je NIET aan. Doe je dat wel? Krijg je een trap. Duidelijk, en omdat het duidelijk is begrijpt paardlief het ook. Als hij zich loopt aan Te stellen en daarbij gevaarlijk gedrag vertoont, mag dat ook niet. Want ik ben de leider en ik heb gezegd dat t veilig is. Mag ie nog steeds bang zijn, maar dat is geen reden Om aan Te vallen. ;)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:26

randalinpony schreef:
Mamamier, ik vind jouw voorbeeld anders een schoolvoorbeeld, van een paard in zon situatie brengen dat hij nog maar 1 uitweg ziet, en dat is vechten voor zijn leven.

Grof geweld is de oplossing niet, want dan was je probleem al opgelost na de eerste keer schoppen.
Ik vind dat je jezelf een soort schijnveiligheid wijsmaakt door te denken dat schoppen en slaan jouw veiligheid kan waarborgen.

Alleen onvoorwaardelijk vertrouwen van je paard is veiligheid. Een pony die slapend geschoren kan worden, geeft echt meer veiligheid dan stalen neuzen en een cap.

Het roesje is trouwens een goed idee, omdat je paard dan over zijn akelige ervaringen ( er was een doodeng luidruchtig ding dat mij op wilde vreten en ik kon geen kant op, en mijn baas was niet behulpzaam maar ging ook ineens keihard trappen en schreeuwen) een nieuwe heel highe, eh pardon, ontspannen ervaring legt. Zonder geweld van jou kant, maar met rust.

Ik zou dat roesje voorlopig blijven gebruiken en langzaam afbouwen. Werkt vaak veel beter dan al het andere.

Wij gebruiken bij de jonge paarden vooral voor de benen en het hoofd (benige delen) een heel licht, weinig trillend opscheermachientje. Vaak kan ik dan in mijn eentje het hoofd zonder hulp scheren.

Bij verzet bij bekappen, VA, scheren en al die dingen die bij het paardenleven horen, zetten wij overigens vaak gelijk de praam erop. Zelfde effect als roesje, ze worden ontspannen, wij kunnen vriendelijk blijven, na 2 keer kan ik al die dingen vaak zonder enige slag of stoot alleen.

Je hebt helemaal gelijk.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:28

Ayasha schreef:
tranquigel heeft geen zin bij extreme angst. Gisteren een poging gedaan met een bange hengst (goudeerlijk, super lief maar hij is doodsbang). Die stond suf te zijn tot hij de smid zag (hij is niet bang voor de smid an sich maar voor mensen in het algemeen. :(:) ) was ie er zo doorheen... Smid weer op afstand, ging ie weer gedrogeerd staan...

even off topic (trouwens ook een vraag voor mamamier hier :D) ik hoor heel veel over tranguigel hier op bokt, hoe werkt dat? Volgens mij hebben we dat hier in England niet? Wij gebruiken die goede Oude praam :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:31

prestarobin schreef:
randalinpony schreef:

Je hebt helemaal gelijk.

ho ho ho wacht eens even. Dat zijn echt hele rare aannames die jij daar maakt. 'baasje begon keihard Te schoppen en schreeuwen'. 'grof geweld'. Etc. Etc. Hoe denk jij in godsnaam dat wij onze paarden corrigeren, doe eens even normaal joh :') wij gaan echt niet als een soort Wilden ons paard Te lijf op t moment dat ie een keer uitblaast :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:32

tranquigel is gewoon een pasta die ze zou moeten versuffen. :) Dat doe je onder het voer of spuit je in de mond gelijk wormenpasta. :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:32

saddledancer schreef:
Ayasha schreef:

even off topic (trouwens ook een vraag voor mamamier hier :D) ik hoor heel veel over tranguigel hier op bokt, hoe werkt dat? Volgens mij hebben we dat hier in England niet? Wij gebruiken die goede Oude praam :D

Het werkt niet bij die van ons. Het zou kalmerend moeten werken. Hou het maar gewoon bij de praam. Nu lukt dat ook niet bij die van ons want hij trekt mij ermee van de grond...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:33

praam is met deze hengst "geen optie". Of tenminste; ik vind dat geen optie gezien zijn verhaal. :)
We zullen een andere oplossing moeten vinden (of ik moet leren bekappen. Ik mag het nl wel allemaal. :(:)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:34

Dank je saddledancer. Heel fijn Hoe mensen je hier wegzetten... Ik ben inderdaad geen ontsnapte tbs-er of zo. :?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:42

Oh grappig, doe-it-yourself kalmeringsgel :j denk dat wij maar gewoon de praam erbij houden en idd in extreme gevallen de vet met een spuitje..

haha nee idd mamamier, maar bedenk als je die berichtjes leest wie t zegt, t zijn pubers! al is de jouwe ook een puber en die klinkt een stuk reeëler, maar als penny's niet de juiste begeleiding hebben (en dus net als t paard wel eens goed op Hun plek Worden gezet)aar ipv daarvan Te horen krijgen dat ze geweldig zijn en alles weten van paarden, denken ze alles Te kunnen zeggen in een situatie als deze :D

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:51

saddledancer schreef:
Oh grappig, doe-it-yourself kalmeringsgel :j denk dat wij maar gewoon de praam erbij houden en idd in extreme gevallen de vet met een spuitje..

haha nee idd mamamier, maar bedenk als je die berichtjes leest wie t zegt, t zijn pubers! al is de jouwe ook een puber en die klinkt een stuk reeëler, maar als penny's niet de juiste begeleiding hebben (en dus net als t paard wel eens goed op Hun plek Worden gezet)aar ipv daarvan Te horen krijgen dat ze geweldig zijn en alles weten van paarden, denken ze alles Te kunnen zeggen in een situatie als deze :D

je hebt gelijk. Niet alle pubers zijn al zover als de mijne. Die overigens vorige week met scheren voor het eerst erbij mocht zijn omdat hij plat gespoten werd. A.omdat we nu geen extreem gedrag verwachtten en b. Omdat zij degene is die hij onvoorwaardelijk vertrouwt.
Ze heeft zelfs een stukje zelf geschoren, hoe leuk is dat.
Maar ook zij heeft nog penny ideeën hoor. Toen het spuitje ging inwerken zag dat er vreselijk uit. Ze kon wel janken. Ze gaf zelf aan dat ze liever in de winter niet meer rijdt zodat hij dan niet geschoren hoeft te worden. Tja kind, daar hebben we hem niet voor gekocht. Dan blijf je maar weg als je het niet wil zien. Achteraf is ze apetrots dat het gelukt is hoor maar ik snap heel goed dat je als klein meisje niet jouw grote vriend op zo'n manier wil zien. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:55

Ik moet zeggen dat ik een verdoofd paard nog steeds sneu vind om te zien. :o :(:)
Maar soms kan het niet anders.... Als die vos zo doodsbang is zou ik liefst willen janken (nu heb ik wel het uitvlucht dat mijn emoties iets minder geremd zijn door hersenletsel. :o ) maar dan moet je de zelfbeheersing hebben om even diep adem te halen en door te bijten. :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:05

Ayasha schreef:
Ik moet zeggen dat ik een verdoofd paard nog steeds sneu vind om te zien. :o :(:)
Maar soms kan het niet anders.... Als die vos zo doodsbang is zou ik liefst willen janken (nu heb ik wel het uitvlucht dat mijn emoties iets minder geremd zijn door hersenletsel. :o ) maar dan moet je de zelfbeheersing hebben om even diep adem te halen en door te bijten. :)

Ik ook. Vind het heel sneu. Het verschil in reactie daarop tussen pubers en volwassenen is idd het reageren vanuit emotie. Daar kan je niks aan doen, dat komt omdat het gedeelte in je hersenen waarmee je kunt schakelen naar rationeel denken nog niet volledig ontwikkeld is. Stukje ontwikkelings psychologie en anatomie waar ik niet verder op in zal gaan.
Paard zit daar qua reactie overigens nog voor. Die reageert vanuit zijn eerste hersenhelft, dus vluchten, vechten of verstarren.
Kort gezegd, alle reacties zijn te verklaren.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:24

Ik vind jouw dochter klinken als een hele gave meid mamamier! :D opvoeding done well! +:)+
natuurlijk mag ze een hele hoop penny ideen hebben, maar idd, zoals je zegt, sommige dingen moeten gewoon, en Dan kijkt ze even de Andere Kant op, dat is het fijne aan kind zijn, je hoeft t allemaal nog niet :D

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:44

Dat ik een paard niet trap betekent niet dat ik niet boos kan worden echt wel ik kan echt wel boos worden alleen ik trap niet

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:46

Hihi, dat vindt elke moeder van haar eigen kind natuurlijk maar inderdaad,ik zie op wedstrijd ook zat andere voorbeelden. Het scheelt natuurlijk dat ik zelf ook vanaf mijn 12e een eigen pony heb gehad en dat mijn kinderen vanaf de geboorte mee gingen naar stal. Ik heb 4 dochters, de tweeling (middelste 2) hebben niets met de paardjes. De jongste van 4 wel. Die sjouwt met shetlanders, zit er achterstevoren op om ook zijn kont te kunnen poetsen en wandelt zo met ze over het erf. Maar het allermooiste vindt ze grondwerken. Dat kan ze vooral met de kwpn-er van mijn zus heel goed. Zo mooi om te zien hoe ze "speelt" met zo'n groot dier.
Dus naast ponymishandelaar op z'n tijd ben ik ook nog gewoon lekker trotse mama die uren met kind 1 en 4 kan keutelen en genieten op stal... :j

Ik liet haar jouw stukje lezen Saddledancer, ze ging helemaal blozen hihi.