randalinpony schreef:Mamamier, ik vind jouw voorbeeld anders een schoolvoorbeeld, van een paard in zon situatie brengen dat hij nog maar 1 uitweg ziet, en dat is vechten voor zijn leven.
Grof geweld is de oplossing niet, want dan was je probleem al opgelost na de eerste keer schoppen.
Ik vind dat je jezelf een soort schijnveiligheid wijsmaakt door te denken dat schoppen en slaan jouw veiligheid kan waarborgen.
Alleen onvoorwaardelijk vertrouwen van je paard is veiligheid. Een pony die slapend geschoren kan worden, geeft echt meer veiligheid dan stalen neuzen en een cap.
Het roesje is trouwens een goed idee, omdat je paard dan over zijn akelige ervaringen ( er was een doodeng luidruchtig ding dat mij op wilde vreten en ik kon geen kant op, en mijn baas was niet behulpzaam maar ging ook ineens keihard trappen en schreeuwen) een nieuwe heel highe, eh pardon, ontspannen ervaring legt. Zonder geweld van jou kant, maar met rust.
Ik zou dat roesje voorlopig blijven gebruiken en langzaam afbouwen. Werkt vaak veel beter dan al het andere.
Verder kan bij een bang paard de soort scheermachine soms uitmaken.
Wij gebruiken bij de jonge paarden vooral voor de benen en het hoofd (benige delen) een heel licht, weinig trillend opscheermachientje. Vaak kan ik dan in mijn eentje het hoofd zonder hulp scheren.
Bij verzet bij bekappen, VA, scheren en al die dingen die bij het paardenleven horen, zetten wij overigens vaak gelijk de praam erop. Zelfde effect als roesje, ze worden ontspannen, wij kunnen vriendelijk blijven, na 2 keer kan ik al die dingen vaak zonder enige slag of stoot alleen.
Je hebt helemaal gelijk.