Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:39

Al was je anky geweest Dan had ik alsnog gezegd dat ik degene die jou op je 13e een paard kaat inrijden niet helemaal lekker vind, en dat ik er geen reet van geloof dat jij 'meneer gevaarlijke hengst' wel even opgevoed heb op de manier die jij zegt. Klein meisje of niet boeit me echt niet, je hebt ook pennymeisjes van 45+ en die vertel ik ook gewoon mijn ongezouten mening :j

denisesilver

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:44

Ben het met saddledancer eens, ik zou het zelf niet eens doen als het me werd gevraagd (er zijn maar twee mensen die ik in dat oordeel vertrouw). Betekend dat dat ik geen paarden op kan voeden? Nee, ik denk het niet. Paarden inrijden en paarden from scratch opvoeden zijn twee verschillende dingen.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:47

saddledancer schreef:
Al was je anky geweest Dan had ik alsnog gezegd dat ik degene die jou op je 13e een paard kaat inrijden niet helemaal lekker vind, en dat ik er geen reet van geloof dat jij 'meneer gevaarlijke hengst' wel even opgevoed heb op de manier die jij zegt. Klein meisje of niet boeit me echt niet, je hebt ook pennymeisjes van 45+ en die vertel ik ook gewoon mijn ongezouten mening :j

Je hoeft me ook niet te geloven dat is toch al wat je de heletijd doet. Maar waarom wil je dan nog antwoorden als je me toch niet gelooft? Stop dan maar. Want ik en jij schieten er niks mee op. Ik ga lekker verder op mijn manier en jij op die van jou. Of je nou 3, 50 of 20 bent hoe jij je hebt gedragen tegen over mij vond ik heel onvolwassen. Erg respectloos.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:54

Sorry l, maar WAAR precies heb ik me respectloos tegen over jou gedragen? Kom op zeg :') en nee, ik geloof je niet, ik heb IETS Te vaak van 13 jarige meisjes gehoord dat ze 'een hengst getemt hebben' (en Dan t liefst nog eentje die mishandeld is of onhandelbaar voor iedereen behalve voorgenoemd meisje) en als iemand een 13jarige in de buurt laat van gevaarlijke hengsten of een paard in laat rijden moet die persoon zich toch nog maar eens eventjes heeeeel goed achter de Oren krabben, want Dan heb je ze ook niet allemaal op een rijtje :') ik voer een discussie met mensen die goede argumenten hebben en die kunnen onderbouwen, niet met meisjes die gaan roepen 'maar ik heb een hengst getemt met lieve woordjes en negeren' want we weten netuurlijk allemaal best dat dat nergens over gaat :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:04

het woord respect is tegenwoordig compleet uit zijn verband gerukt..

ergens het niet mee eens zijn, of iets niet geloven en je hebt meteen geen respect. ik hoor dit steeds vaker uit de mond van tieners en moet zeggen dat ik daar niet erg van gecharmeerd ben.

als het respectloos gevonden wordt als je woord niet direct geloofd wordt, of wanneer iemand het niet met je handelswijze eens is en tegenargumenten geeft.. dan krijgt diegene het nog heel zwaar in zijn/haar leven.. je baas zal het later vaker niet met je eens zijn, en je collega's zullen wel eens iets niet geloven.. ben benieuwd of je dan ook stampend door de gangen gaat dat er geen 'respect' heerst.

iemand beschuldigen van het feit dat hij/zij geen respect voor je heeft op basis van wat er in dit draadje gezegd is, heeft een hogere mate van respectloosheid dan alle woorden die gesproken zijn over dit issue bij elkaar.

maar ik vermoed dat het feit dat ik de reactie om mensen op deze wijze te beschuldigen van respectloosheid, respectloos vind, ook wel respectloos gevonden zal worden (is dit nog een correcte zin?).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:08

elenaMM77 schreef:
het woord respect is tegenwoordig compleet uit zijn verband gerukt..

ergens het niet mee eens zijn, of iets niet geloven en je hebt meteen geen respect. ik hoor dit steeds vaker uit de mond van tieners en moet zeggen dat ik daar niet erg van gecharmeerd ben.

als het respectloos gevonden wordt als je woord niet direct geloofd wordt, of wanneer iemand het niet met je handelswijze eens is en tegenargumenten geeft.. dan krijgt diegene het nog heel zwaar in zijn/haar leven.. je baas zal het later vaker niet met je eens zijn, en je collega's zullen wel eens iets niet geloven.. ben benieuwd of je dan ook stampend door de gangen gaat dat er geen 'respect' heerst.

iemand beschuldigen van het feit dat hij/zij geen respect voor je heeft op basis van wat er in dit draadje gezegd is, heeft een hogere mate van respectloosheid dan alle woorden die gesproken zijn over dit issue bij elkaar.

maar ik vermoed dat het feit dat ik de reactie om mensen op deze wijze te beschuldigen van respectloosheid, respectloos vind, ook wel respectloos gevonden zal worden (is dit nog een correcte zin?).

dit _/-\o_

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:41

Haha,ik moet gewoon lachen hierom. Zal ik eens praten namens mijn 14jarige penny hier thuis? (Mijn oudste dochter)
Om te beginnen kan ze leuk rijden, echt leuk. Ze heeft haar eigen pony doorgereden tot op dit moment 3 x L. Ze gaan als een speer. Ze heeft echt feeling met paarden en draait als volwaardig lid mee in de taken op de doe het zelf stal waar pony staat.
Ze zou best een paard kunnen opvoeden en inrijden. Maar dat doen we niet want ik ben zuinig op haar. Ze kent weinig angst en daar zit voor mij de reden dat ze dit niet mag. Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die het goedvinden dat kindlief een wilde hengst (of lieve groene merrie, maakt eigenlijk niet uit) gaat temmen.
Mijn dochter vindt ook nog wel eens iets zielig. Dus is ze er gewoon niet bij als er iets met de pony moet gebeuren waarbij hij gevaarlijk kan reageren. Scheren bijvoorbeeld. Laat mij die trap dan maar uitdelen, kan zij 's middags lekker knuffelen met haar vriend.
Aan de andere kant is ze inmiddels ook wel zo wijs dat ze met een lange zweep het land ingaat als ze haar pony moet halen. Om zichzelf te kunnen beschermen tegen de haflinger die het grappig vindt om gericht aan te vallen als je in de wei loopt.
En hij krijgt klappen van haar hoor, als hij dreigend op haar afkomt. Niet omdat ze het leuk vindt, maar omdat er geen andere optie is op dat moment.
Dus idd meiden, er zijn ook penny's met voldoende kennis en ervaring. Maar die zijn iets reëler in dit soort zaken dan jullie. In mijn ogen dan hè.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:01

Dat vind ik nou eens een hele mooie reactie. Van een hele verstandige moeder, en een hele verstandige jonge meid, die dus idd echt wel heel veel van paarden weet, maar ook snapt dat je sommige dingen beter aan andere (oudere) mensen kan overlaten :D er is helemaal niks mis met dingen zielig vinden op je 14e, of dingen nog niet doen, maar er is WEL wat mis met doen alsof je t allemaal weet en kan en alsof de 'volwassenen' allemaal tegen je zijn :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:18

ik zie het ook zo voor me mamamier.. Die haflinger gewoon negeren en geen aandacht geven dan houdt het vanzelf op *proest*..
zo ben ik ook languit in de modder beland maar dan met een new forest.
jong geleerd en niet licht vergeten..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:19

Dank je.
Ik had op die leeftijd ook een eigen pony en ouders die er de ballen verstand van hadden. Dus omdat ik weet hoe lastig het was en hoe verkeerd ik er soms mee omging, wil ik absoluut niet dat mijn dochter zichzelf in gevaar brengt. Haar pony is haar alles, haar maatje, haar beste vriend. Ze rijdt beter dan ik ooit gereden heb. Maar ik weet meer en kan rationeler denken dan mijn 14jarige dochter dus sommige beslissingen neem ik of neem ik over. En dat verhaaltje ouders mis ik hier in het verhaal van de penny's die geen penny genoemd willen worden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:21

elenaMM77 schreef:
ik zie het ook zo voor me mamamier.. Die haflinger gewoon negeren en geen aandacht geven dan houdt het vanzelf op *proest*..

Nou idd, dat was echt een minder prettige pony in de omgang. (Zal geen rotbok zeggen) Ben blij dat ie verhuisd is inmiddels. Als ze die genegeerd zou hebben was nu haar zusje de oudste....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:30

mamamier schreef:
elenaMM77 schreef:

Nou idd, dat was echt een minder prettige pony in de omgang, (Zal geen rotbok zeggen) Ben blij dat ie verhuisd is inmiddels. Als ze die genegeerd zou hebben was nu haar zusje de oudste....

gelukkig zo'n 'rotbok' (ik zeg het wel gerust, hij leest vast niet mee). pas op latere leeftijd ontmoet..

was toen ergens midden jaren 20 en betrof een fries.. ik moest door zijn wei naar de wei om mijn bijrijdpaardje te pakken.. rond deze tijd van het jaar, dus al donker. baterij van de zaklamp laag.. dus je zoekt je een ongeluk naar de hekken en vooral de stroomdraadjes (vooral om ze niet verkeerd te pakken) (vervloekt zij de onverlichte weilanden met paarden op 24/7 lol)..

komt daar niet ineens uit de vluchtige avond mist een zwarte schim opdagen.. en ook gewoon niet weten wat hij gaat doen (donker en heiig) en maar op een paar meter meedraven stukjes en weer verdwijnen in het 'niets', om te slotte recht op je af te spuiten.. je moest dan vooral niet aan de kant springen, want dat deed meneer zelf al, grote kans dat je dan recht in zijn pad sprong..

nadat mij dat twee keer overkomen was had ook ook een lange zweep bij mij.. laten we zo zeggen, toen hij chargde heeft hij een goede schrik gehad.. daarna was het over.. hij dook nog wel op uit het donker naast je om even 'imposant' te laten zien dat hij er was, maar mij frontaal aanvliegen heeft hij nooit meer geprobeerd.

was helaas van iemand die vond dat je dan maar 'op moest passen' in zijn wei en m eigenlijk vooral liet doen waar hij zin in heeft.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:39

Dat is ook precies het probleem. Want die Haf bij ons en die Fries bij jou, zouden heel veel baat hebben bij allereerst een consequente aanpak. Maar daarnaast ook veel aandacht en grondwerk. Dat ben ik eens met de meisjes hier. Maar tis mijn paard niet hè? En de eigenaar is er zo eentje van, "doet ie anders nooit!".
Nou ik loop anders ook nooit met een zweep dit de wei maar voor dit kreng maak ik een uitzondering.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:59

Nou, als we deze meisjes moeten geloven hadden jullie m dus moeten negeren of zeggen EHM dat MAG je niet!! :j
Wij hadden thuis altijd een hele leuke hengst, vanaf veulen af aan gehad, maar er waren toch echt dagen dat wij even binnen moesten wachten, want Dan moest mama even met de hengst aan t werk, en denk maar niet dat ze Dan even fijn ging knuffelen hoor :')
en als een van de hengsten waar ik nu mee werk dwars door me heen naar de merries wil zal ik ook maar gewoon zeggen EH dat MAG niet, Dan kan ik daarna namelijk met m lezen en schrijven:D

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 02:07

Die van ons gaat door het vuur voor mijn dochter, ze kan echt letterlijk alles met hem. Als hij iets moeilijk vindt of spannend, gaat ie toch, puur op vertrouwen. Zeker in de cross, ze start nu L en dan kom je toch andere en moeilijkere sprongen. Zodra dochter merkt dat hij terugkomt op zo'n sprong, vertelt ze hem dat hij dat echt wel kan (en tegelijkertijd moedigt ze daarmee zichzelf aan haha) en verdomd, hij zet die oren erop, gas open en springt. Zo gaaf om te zien. En eg schattig vooral, zo'n pratende combinatie... Maar aan de hand blijft tie lastig en dominant. En als hij gevaarlijk wordt, krijgt ie er eentje, kledder en weer verder. Niks aan de hand. Maar wees gerust, hij krijgt nog altijd meer knuffels dan klappen hoor!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 02:39

En dat is belangrijk :D want hij weet wie de leider is, en zolang ie daar maar af en toe even aan herinnerd word, heb je een gouden pony die alles voor je wil doen :j

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:33

mamamier schreef:
Haha,ik moet gewoon lachen hierom. Zal ik eens praten namens mijn 14jarige penny hier thuis? (Mijn oudste dochter)
Om te beginnen kan ze leuk rijden, echt leuk. Ze heeft haar eigen pony doorgereden tot op dit moment 3 x L. Ze gaan als een speer. Ze heeft echt feeling met paarden en draait als volwaardig lid mee in de taken op de doe het zelf stal waar pony staat.
Ze zou best een paard kunnen opvoeden en inrijden. Maar dat doen we niet want ik ben zuinig op haar. Ze kent weinig angst en daar zit voor mij de reden dat ze dit niet mag. Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die het goedvinden dat kindlief een wilde hengst (of lieve groene merrie, maakt eigenlijk niet uit) gaat temmen.
Mijn dochter vindt ook nog wel eens iets zielig. Dus is ze er gewoon niet bij als er iets met de pony moet gebeuren waarbij hij gevaarlijk kan reageren. Scheren bijvoorbeeld. Laat mij die trap dan maar uitdelen, kan zij 's middags lekker knuffelen met haar vriend.
Aan de andere kant is ze inmiddels ook wel zo wijs dat ze met een lange zweep het land ingaat als ze haar pony moet halen. Om zichzelf te kunnen beschermen tegen de haflinger die het grappig vindt om gericht aan te vallen als je in de wei loopt.
En hij krijgt klappen van haar hoor, als hij dreigend op haar afkomt. Niet omdat ze het leuk vindt, maar omdat er geen andere optie is op dat moment.
Dus idd meiden, er zijn ook penny's met voldoende kennis en ervaring. Maar die zijn iets reëler in dit soort zaken dan jullie. In mijn ogen dan hè.

Waarom denk je zelf dat hij zo doet bij scheren dan? Hij verwacht een trap. Zou ik als pony ook raar van doen. 'Laat mij die trap maar uitdelen' zeg je zelf. Dat klinkt alsof hij telkens bij het scheren getrapt wordt. Ik zou daar als pony geen goede herinneringen aan scheren aan over houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:52

:')
Ik denk niet dat je mag oordelen daarover aangezien je niet eens weet wat ie doet. Ik ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:54

Hij doet zo met scheren waarschijnlijk eerder omdat het geluid irritant is of het stil staan hem te lang is.
Ik vind je een weinig realistische kijk hebben om eerlijk te zijn prestarobin.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:57

Overigens een paard wacht niet op een schop, dan zou die schop echt niet werken als correctie. Paarden denken niet op die manier.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:58

mamamier schreef:
Dank je.
Ik had op die leeftijd ook een eigen pony en ouders die er de ballen verstand van hadden. Dus omdat ik weet hoe lastig het was en hoe verkeerd ik er soms mee omging, wil ik absoluut niet dat mijn dochter zichzelf in gevaar brengt. Haar pony is haar alles, haar maatje, haar beste vriend. Ze rijdt beter dan ik ooit gereden heb. Maar ik weet meer en kan rationeler denken dan mijn 14jarige dochter dus sommige beslissingen neem ik of neem ik over. En dat verhaaltje ouders mis ik hier in het verhaal van de penny's die geen penny genoemd willen worden.

Bedoel je dat ik moet vertellen over mijn ouders? Die hebben wel verstand van paarden hoor. Ze leren me alles! Samen met de ponies. Mijn ouders zullen ook nooit een paard schoppen. En mijn moeder heeft zelf paarden opgevoed (van veulen af aan) . Ze heeft nooit geschopt en het zijn super lieve paarden geworden.Het kan dus wel.
En je mag me rustig een penny noemen hoor, dat maakt mij niks uit.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:02

denisesilver schreef:
Overigens een paard wacht niet op een schop, dan zou die schop echt niet werken als correctie. Paarden denken niet op die manier.

Paarden kunnen heel goed verbanden leggen tussen dingen. Dan kan hij een verband leggen tussen scheren en schoppen. Dat scheren betekent dat hij een schop krijgt.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:06

denisesilver schreef:
:')
Ik denk niet dat je mag oordelen daarover aangezien je niet eens weet wat ie doet. Ik ook niet.

Nee dat is waar. Ik weet ook niet wat de pony doet.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:09

Ayasha schreef:
Hij doet zo met scheren waarschijnlijk eerder omdat het geluid irritant is of het stil staan hem te lang is.
Ik vind je een weinig realistische kijk hebben om eerlijk te zijn prestarobin.

Daar kan die pony dan ook niks aan doen.
En je mag dat best van me vinden hoor. Dat kan mij niks schelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:14

Nee, maar alsnog kan ie dat dan uiten zonde schop-uitlokkend gedrag. (eer ik een paard schop moet er al gevaarlijke toeren uit gehaald worden us ik ga er even van uit dat als ie een schop krijgt, ie dus ook dergelijke dingen uit vreet.)