Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) Een van mijn hengsten is een nogal heftige arabische hengst. Die kan uren piafferen, springt uit pure nijd de capriool in zijn stal en de levade is een klein kunstje voor hem.
De paarden van mijn opa liepen met een vracht stenen naar Hardenberg en met een vracht dakpannen weer terug op een dag. (80 km in totaal) Die waren wel tam en zuinig op hun energie. Ze waren ook blij als ze naar de smid moesten; konden ze even een poosje stilstaan. Zinzi_jewel schreef:maar je leert er wel van met paarden omgaan als je zo,n ultra gevoelig beestje hebt ,
en ook mijn gelderse is kei en kei braaf , maar als haar nek erop gaat en in snurkmodus zoals hier al eerder genoemd werd wordt je echt niet blij !!!! ze begint dan hard te draven en haar benen hoog op te gooien , geeft allemaal niks , even laten uitdraven , uitsnurken rustig aan oppakken en gewoon verder rijden , niks aan de hand ...
dus wat dat betreft geen verschil tussen bloedkikker vindt ik ...
Anne_GTI schreef:http://img221.imageshack.us/img221/9018/mg0025mp2.jpg
Dit soort ongein zouden ze veel meer moeten doen in lessen. Worden ruiters handig van.
. Vroegah (nog een opoe
) deden we dat bijna wekelijks in de les, beugels eraf en gekke dingen op je pony doen. Prachtig was dat. Tegenwoordig, dwz die ene keer dat ik een manegeles zie, wordt er alleen maar aan de dressuur gewerkt (en zelfs daar kun je bij sommigen nog vraagtekens zetten). Rariteiten als zonder zadel rijden, de teugels opknopen of spelletjes zijn niet leuk want daar wordt je geen Anky van...
). Dát is wat ik onder moeilijk versta; paarden waar je bij moet blijven nadenken en doen op de juiste manier en die weinig tot niets pikken. Maar die bij de juiste behandeling fantastische dieren zijn om te mogen rijden en verzorgen.

echt de meest idiote dingen, achterstevoren zonder zadel en dan in alle gangen....... lachen gieren brullen man! 
Terwijl het daar dan stikt van de bejaarden op fietsen, maar werkte wel goed, sindsdien was mijn paard verkeersmak.
Pluizebolpum schreef:Tegenwoordig, dwz die ene keer dat ik een manegeles zie, wordt er alleen maar aan de dressuur gewerkt (en zelfs daar kun je bij sommigen nog vraagtekens zetten). Rariteiten als zonder zadel rijden, de teugels opknopen of spelletjes zijn niet leuk want daar wordt je geen Anky van...
Pluizebolpum schreef:Heel wat anders dan lastig, vind ik. Lastig is, imo, een paard dat overal 'zomaar' over loopt te etteren en moeilijk doen, en dat is lijkt me, eerder een opvoedkundig probleem. En daarmee kom je dan weer uit bij de ruiter/verzorger die in staat moet zijn met het dier overweg te kunnen. Waarbij volbloedpercentage niet eens altijd wat uitmaakt, ik heb meegemaakt dat mensen soms zwaar problemen hadden met mijn anders altijd zo brave verzorghaf...
), maar niet zo heftig als bij andere ruiters. En dan krijg je zo'n opmerking naar je kop geslingerd van: 'Wat een monster/lastpak!' etc. Nee meisje, jij rijdt te veel met je handen en je bent veel te veel/hard aan het drijven (Rano is extreem gevoelig op het been en in de mond!), dan komt hij omhoog...Adil18 schreef:Kunnen we dus de conclusie trekken dat het paard niet moeilijker wordt maar dat het aan de ruiters ligt?

ikenindi schreef:ik denk dat het komt doordat veel mensen hun paard anders zijn gaan houden. de omgang is heel anders dan `vroegah`
Dan stapt er een andere ruiter op, paard moet ineens in de krul (nageeflijk kan ik het niet noemen), krijgt geen ruimte meer en begint dán pas echt te spoken.
Hij had even z'n twijfels of hij op het zeil kon staan, maar toen hij overtuigd was kuierde hij op z'n dooie gemakje eroverheen. Toen alles maar wat spannender gemaakt -> skippybal op zeil en hem tegen de skippybal aan laten lopen. Geen enkel spoortje stress of onrust. Uiteindelijk 'm nog geblindoekt met een handdoek en ook dat ging perfect.

runningkawa schreef:Dat wil ik ook nog eens gaan doen Boemel
Maar dan wil ik hem wel wat verder hebben, lijkt me echt leuk
Vorige week had ik les met Zanda (Tango, v; Jazz) ...ja net op de dag dat ze het hooi kwamen persen...uiteraard langs de bak.
Ik had de les af kunnen bellen...maar ik bedacht me, ik zit nu veilig in een bak, met de juiste persoon op de grond.
Beter kan ik hem niet leren dat grote ratelende machines niet eng zijn.
En we hebben die dag beide een hele fijne ervaring opgedaan
Pensionnetje schreef:Tja een paard leert nou eenmaal niets van zaken waarvoor hij wordt weggehouden.
Confronteer ze met hun angst en laat hen deze overwinnen. Daar krijg je schaapmakke paarden van.
Hoe vaak hoor ik niet...haal die emmer weg daar schrikt mn paard van. Haal die plastic zak weg, daar schrikt ie van. Wat doe je dan in vredesnaam tijdens een buitenrit als je paard angst heeft voor een bepaald gebouw? Af laten breken dan maar?
.
.