paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:12

"vrogger" had je werkpaarden en rijpaarden.

Nu rijdt iedereen, maar vroeger alleen de mensen die dat "goed" konden en drufte edit = durfte.
En dat voor hun beroep deden, of alleen de rijke mensen die personeel hadden om de paarden tussendoor te rijden.

Volgens mijn opa, die altijd met paarden gewerkt heeft, waren er vroeger ook zeer moeilijke (werk) paarden.
(dat waren de beste, zei hij)
Maar die werden "gewoon" voor de ploeg aan het werk gezet.
En die werkten ook 6 - 8 uur per dag (soms langer).
Daar worden ze vanzelf rustiger van.

Tegenwoordig zijn er steeds minder paarden die zo hard moeten werken
en krijgen nu ook vanalles bij gevoerd waardoor ze steeds heter worden.

Ik hoor het steeds vaker een leuke kinder pony die 4 kilo krachtvoer per dag krijgt om 4 x per week gereden te worden.
(raar he, dat hij moeilijk is voor de kids).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 05-07-08 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:21

Waar ik mijn stallen van huur daar loopt nog een oude baas van 90 jaar rond.
Heeft bij de cavalerie gezeten. Toen ik mijn paarden kwam brengen kwam hij enthousiast aangelopen.
(ja hij is nog heel kwiek Haha! ) Een van mijn hengsten is een nogal heftige arabische hengst. Die kan uren piafferen, springt uit pure nijd de capriool in zijn stal en de levade is een klein kunstje voor hem.

Opa stond erbij en keek er naar. Dikke smile op zijn gezicht. Kijk das nou een echt peerd! Zo waren ze vroeger bij de cavalerie nou ook. Niet van die watjes van nu, maar echte peerden.

Vroeger geen lastige paarden? Moet je zijn verhalen eens horen. Maar ze hadden het te nemen met de paarden die ze kregen toegewezen. Dan moesten ze maar handiger worden en voor de stallen blijven slapen om de paarden kalm te krijgen..... Niet gelijk rennen naar de osteopaat. Dokter mn paard doet zo raar, hij springt de capriool in zijn stal. Zou hij wat mankeren?

Nee, dat zijn gewoon SUPERKNOLLEN met veel talent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:48

Haha! De paarden van mijn opa liepen met een vracht stenen naar Hardenberg en met een vracht dakpannen weer terug op een dag. (80 km in totaal) Die waren wel tam en zuinig op hun energie. Ze waren ook blij als ze naar de smid moesten; konden ze even een poosje stilstaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 05:57

Zinzi_jewel schreef:
maar je leert er wel van met paarden omgaan als je zo,n ultra gevoelig beestje hebt ,
en ook mijn gelderse is kei en kei braaf , maar als haar nek erop gaat en in snurkmodus zoals hier al eerder genoemd werd wordt je echt niet blij !!!! ze begint dan hard te draven en haar benen hoog op te gooien , geeft allemaal niks , even laten uitdraven , uitsnurken rustig aan oppakken en gewoon verder rijden , niks aan de hand ...
dus wat dat betreft geen verschil tussen bloedkikker vindt ik ...

Inderdaad, als je dan aan het rijden moet gaan heb je ook niks te vertellen, en van een klap worden nog gekker omdat ze al zo opgefokt zijn op dat moment.
Tot zover de mythe van de brave basispaarden dan weer Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:14

Ach braaf zijn is niet RAS maar BAAS gebonden Haha!

Geef mij maar zo'n volbloed.....Als een Gelder aan de kletter gaat blijf ik nergens met mn 45 kilo Knipoog
Ieder zn meug zal ik maar zeggen. Zoek een paard dat bij je past met 0 of 100% volbloed.
Maakt allemaal geen snars uit als ge maar leur hebt! Wel of niet een lastig peerd heb je volledig zelf in de hand.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:40

Anne_GTI schreef:
http://img221.imageshack.us/img221/9018/mg0025mp2.jpg
Dit soort ongein zouden ze veel meer moeten doen in lessen. Worden ruiters handig van.

Heb ik al jaren niet meer gezien, die gekkigheid Haha! . Vroegah (nog een opoe Knipoog ) deden we dat bijna wekelijks in de les, beugels eraf en gekke dingen op je pony doen. Prachtig was dat. Tegenwoordig, dwz die ene keer dat ik een manegeles zie, wordt er alleen maar aan de dressuur gewerkt (en zelfs daar kun je bij sommigen nog vraagtekens zetten). Rariteiten als zonder zadel rijden, de teugels opknopen of spelletjes zijn niet leuk want daar wordt je geen Anky van...
Eén van mijn laatste 'engelse' instructrices deed dat overigens wel, net zoals je stijf schelden als je liep te klooien en soms gooide ze er (ben ik nu ik western rijd achter) trailoefeningen tussendoor; 'zo, ga daar maar eens over nadenken'. Moeilijk, maar leerzaam en leuk.

Overigens haal ik uit de laatste berichten hier toch wel dat de ruiter de meeste invloed heeft op het wel of niet hebben van een lastig paard. En als het om lastig gaat kan ik daar niet anders dan gelijk in geven.

Moeilijk is voor mij iets anders. Jack is moeilijk (okay, geen gewone warmbloed maar een Quarter). Ze is een schat in de omgang en met rijden, maar je moet enorm blijven nadenken over wat je doet en hoe je het vraagt. Bwv één verkeerde beweging en mevrouw sluit zich af of komt omhoog (ja, zelfs Quarters kunnen dat Knipoog ). Dát is wat ik onder moeilijk versta; paarden waar je bij moet blijven nadenken en doen op de juiste manier en die weinig tot niets pikken. Maar die bij de juiste behandeling fantastische dieren zijn om te mogen rijden en verzorgen.

Heel wat anders dan lastig, vind ik. Lastig is, imo, een paard dat overal 'zomaar' over loopt te etteren en moeilijk doen, en dat is lijkt me, eerder een opvoedkundig probleem. En daarmee kom je dan weer uit bij de ruiter/verzorger die in staat moet zijn met het dier overweg te kunnen. Waarbij volbloedpercentage niet eens altijd wat uitmaakt, ik heb meegemaakt dat mensen soms zwaar problemen hadden met mijn anders altijd zo brave verzorghaf...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:42

Pluizebol heeft right Haha! Haha!

Ik deed dat trouwens wel toen ik nog manegelessen gaf Lachen echt de meest idiote dingen, achterstevoren zonder zadel en dan in alle gangen....... lachen gieren brullen man!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:48

[quote="suleilitha"]Ik heb zelf altijd al een vreemde aanpak gehad, jong spul gaat eerst mee de weg op, eerst een aantal keren aan de hand, dan onder de man. Kunnen ze gelijk lekker rechtuit lopen. Ik moet zeggen, dat deze aanpak mij nog altijd erg goed bevalt, in plaats van alleen maar in een bak rondtuffen.
[quote]
zo deed ik het ook met mijn merrie. Toen ze een maand onder het zadel was besloot ik als 14-jarige zonder enige angst, dat ik zin had in een buitenrit. Dus ik op een zondagmiddag in mijn eentje langs het fietspad rijden Tong uitsteken Terwijl het daar dan stikt van de bejaarden op fietsen, maar werkte wel goed, sindsdien was mijn paard verkeersmak. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:48

Pluizebolpum schreef:
Tegenwoordig, dwz die ene keer dat ik een manegeles zie, wordt er alleen maar aan de dressuur gewerkt (en zelfs daar kun je bij sommigen nog vraagtekens zetten). Rariteiten als zonder zadel rijden, de teugels opknopen of spelletjes zijn niet leuk want daar wordt je geen Anky van...

Tsja, dat is een kwestie van naar verschillende maneges gaan. Bij ons wordt het zeker wel gedaan.
(Maar... niet iedere week. Dus als je heel af en toe komt kijken is de kans best groot dat je het niet ziet - alles heeft z'n plekje in de les.)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:01

Alleen maar super dát dat nog gedaan wordt hoor!
Maar het was mij gewoon opgevallen, vooral de laatste jaren dat ik nog 'engels' reed, dat gekke oefeningen doen niet meer gebeurde. Niet bij de volwassenen en zelfs niet in lessen met kids, terwijl ik toen toch echt behoorlijk wat tijd op maneges doorbracht.
Terwijl 'vroegah', ik als kind toch heel wat gekkigheid heb moeten verduren, op verschillende maneges (mijn ouders verhuisden elk jaar). Galoperen 'metzonder' beugels en handen, én je ogen dicht...mafketels. Haha!

Over de laatste tijd kan ik idd niet echt een zwaar onderbouwde mening geven, daar heeft Shadow0 gelijk in, als je maar eens in de zoveel tijd komt kijken...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:04

Pluizebolpum schreef:
Heel wat anders dan lastig, vind ik. Lastig is, imo, een paard dat overal 'zomaar' over loopt te etteren en moeilijk doen, en dat is lijkt me, eerder een opvoedkundig probleem. En daarmee kom je dan weer uit bij de ruiter/verzorger die in staat moet zijn met het dier overweg te kunnen. Waarbij volbloedpercentage niet eens altijd wat uitmaakt, ik heb meegemaakt dat mensen soms zwaar problemen hadden met mijn anders altijd zo brave verzorghaf...

Kunnen we dus de conclusie trekken dat het paard niet moielijker wordt maar dat het aan de ruiters ligt?

Zoals ik volgens mij al eerder schreef zou ik niet zomaar iedere ruiter op Rano laten rijden. Rano is een paard wat gewoon extreem heftig kan protesteren bij het geven van foute of onduidelijke hulpen. Dit doet hij ook wel eens bij mij (elke keer weer wijst dat paard mij op mijn fouten, hij leert mij rijden Lachen ), maar niet zo heftig als bij andere ruiters. En dan krijg je zo'n opmerking naar je kop geslingerd van: 'Wat een monster/lastpak!' etc. Nee meisje, jij rijdt te veel met je handen en je bent veel te veel/hard aan het drijven (Rano is extreem gevoelig op het been en in de mond!), dan komt hij omhoog...

Ik zie dat ook niet als een opvoedingszaak, ik ben blij dat hij zo extreem gevoelig is, alleen: je moet er mee om kunnen gaan! (kern van de discussie?)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:30

Adil18 schreef:
Kunnen we dus de conclusie trekken dat het paard niet moeilijker wordt maar dat het aan de ruiters ligt?

Wat dat aangaat ga ik mee in eerdere berichten dat bv een volbloed anno 1908 niet veel moeilijker of makkelijker is dan een volbloed uit 2008. Dat het lijkt dat paarden steeds lastiger/moeilijker worden is, denk ik (afgaande op wat ik hoor, zie en lees) een combinatie van factoren.

Er worden meer 'moeilijke' paarden gefokt, omdat de markt/fokkerij vraagt om hete sensibele sportpaarden ipv een veelzijdig paard met een aardig temperament, maar eveneens zijn er veel meer mensen die paardrijden en die helaas niet allemaal evenveel kennis en ervaring hebben om op een juiste manier daarmee om te gaan.
De paardensport heeft een enorme vlucht gemaakt, de laatste jaren. Dat heeft behalve de toename van paardensporters ook tot gevolg dat er meer mensen rondlopen die daar snel een slaatje uit willen slaan en minder bezig zijn met op principiele basis wel of geen paarden verkopen/fokken.
Maar ook de huidige maatschappij, waarin alles snel, nu maar het liefst gisteren en iig beter dan bij de buren 'moet' helpt er niet aan mee.
Die combinatie maakt dat er minder paarden bij de juiste mensen komen en dat er dus meer lastige paarden zijn, of althans, lijken te zijn.

Maargoed, dat is mijn idee, afgaande op wat ik van allerlei kanten meekrijg over paarden en mensen. Misschien doordat ik iets buiten het warmbloedpaarden/sport wereldje sta, dat ik er anders tegen aankijk en het misschien bij het verkeerde end heb. Evengoed verbaast het mij ook dat de laatste tijden paarden lastiger schijnen te zijn geworden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:36

ik denk dat het komt doordat veel mensen hun paard anders zijn gaan houden. de omgang is heel anders dan `vroegah` Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:43

ikenindi schreef:
ik denk dat het komt doordat veel mensen hun paard anders zijn gaan houden. de omgang is heel anders dan `vroegah` Knipoog

Ik denk ook omdat het doel nu heel erg anders ligt....En inderdaad zoals gezegd: Alles heeft haast tegenwoordig, helaas ook het rijden...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:34

Toch maakt het doel ook niets uit. Een paard behoort braaf te zijn, of hij nu bomen uit het bos moet slepen, de schillenkar moest trekken, op duindigt zijn snelheid laat zien, een kur op muziek of aan de lange teugel, je kiest een type paard die past bij de sport die je er mee wil gaan beoefenen.
Daarnaast moet er een karakter klick zijn tussen paard en eigenaar.

Hier gaan de meeste de fout in, ze kiezen het verkeerde karakter en het verkeerde type paard voor het werk wat ze er mee willen gaan doen. Dat op zich is nog geen drama, indien je geduld hebt kun je alsnog een heel eind komen. Maar als je dan stront eigenwijs bent, geen goede hulp inschakeld en het ook nog eens snel moet dan is het vragen om grote problemen. Ze hebben een verkeerd verwachtings patroon, iets waar het paard fysiek niet aan kan voldoen. het paard moet het dan ontgelden, is vervelend, lui een etter etc etc....

Nee de paarden "an sich" zijn niets veranderd. Hooguit is het % koudbloed terug gelopen ten aanzien van % volbloed. Dat is een reflectie van het doel waarvoor de meeste paarden tegenwoordig gebruikt moeten worden. Dat mensen de verkeerde keuzes maken staat los van het misverstand of paarden lastiger zijn geworden. Dat zijn ze namelijk NIET!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:03

Ik denk dat het inderdaad ook een stuk ligt in de omgang en huisvesting. Ik zie op Bokt paarden die met bandages en springschoenen de wei in gaan, want hij zou eens gek doen!
En in de regen buiten staan? Welnee, voor je het weet hebben ze een koutje!
Lekker buiten het hoofd leeg waaien? Stel je eens voor, mijn paard kan alleen in de bak, want buiten is het veel te eng en gevaarlijk!

En je paard rijden zonder tien verschillende versies van bescherming? Dat kan al helemáál niet.

Denk dat menig heet, moeilijk paard een stukkie minder moeilijk zou zijn als hij gewoon de hele dag buiten zou lopen en elke week eens lekker uit zou kunnen razen buiten onder het zadel. Wie zou niet kriegel worden van elke dag maar weer in die zandbak rond hobbelen? Nooit eens voluit kunnen galopperen? Tuurlijk, hete, lastige en moeilijke paarden zullen heus niet ineens in makke lammetjes veranderen. Maar ik denk dat ze wel een stuk rustiger in dat koppie zullen worden.

En je ziet ook steeds meer het verschil tussen paardenmensen, en mensen met paarden. Uit onwetendheid wordt het paard volbehangen met de meest nutteloze beschermingen, setjes en weet ik niet wat. Paard komt niet meer buiten, wordtie vies van en hij vind het fijn, 'lekker warm op stal.'

Paarden met veel bloed komen daarnaast ook meer en meer in de handen van mensen die daar niet veel mee kunnen. Let wel, ik kan er zelf ook niet mee! Ik ben een koudbloedtype, niet kriegel te krijgen en geen spier vertrekken. Bij ons in de buurt staat een bloedmooie merrie, maar heet! Ik heb daar een ruiter op zien rijden die denkt "laat maar waaien", die zit de sprongen en gekte uit, en het paard lóópt Vingers aflikken Dan stapt er een andere ruiter op, paard moet ineens in de krul (nageeflijk kan ik het niet noemen), krijgt geen ruimte meer en begint dán pas echt te spoken.

Paarden zullen misschien meer bloed hebben dan vroeger, maar denk dat dat 'lastige' meer komt door de mensen met paarden, onwetendheid en de verandering in huisvesting.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:17

Net even een test gedaan en voor m'n 4-jarige AES ruin (bloederig type) een heel "eng" obstakelparcours neergezet.
Vloerbedekking in de bak, knalblauw zeil, skippybal, plastic lint, handdoek en een gekke hindernis. Nooit eerder gedaan met 'm en gewoon gedaan of m'n neus bloedde en het heel normaal was.

Niets werd eng bevonden Haha! Hij had even z'n twijfels of hij op het zeil kon staan, maar toen hij overtuigd was kuierde hij op z'n dooie gemakje eroverheen. Toen alles maar wat spannender gemaakt -> skippybal op zeil en hem tegen de skippybal aan laten lopen. Geen enkel spoortje stress of onrust. Uiteindelijk 'm nog geblindoekt met een handdoek en ook dat ging perfect.

2,5 maand geleden voor 't eerst met 'm op de weg geweest. Toen was alles eng en gevaarlijk en vloog hij alle kanten op. Ik dacht toen niet "laat ik maar stoppen", maar dat ik het gewoon vaker moest doen. Nu is hij zo koel in z'n kop geworden. Van de week nog een grote trekker gepasseerd en met over een spoorbaan gelopen. Echt leuk om die vorderingen te zien en te merken dat vertrouwen zoveel doet.

Ik wil heel graag het bos in met mijn jonge paard, maar vind 't in het begin wel prettig om samen met een ander te gaan. Helaas ken zo weinig ruiters die mee willen, want de meesten zijn bang dat hun paard te druk wordt. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit over nagedacht. Ging gewoon...... druk paard of niet. De meesten gedroegen zich overigens prima. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:07

Dat wil ik ook nog eens gaan doen Boemel Ja
Maar dan wil ik hem wel wat verder hebben, lijkt me echt leuk Lachen

Vorige week had ik les met Zanda (Tango, v; Jazz) ...ja net op de dag dat ze het hooi kwamen persen...uiteraard langs de bak.

Ik had de les af kunnen bellen...maar ik bedacht me, ik zit nu veilig in een bak, met de juiste persoon op de grond.
Beter kan ik hem niet leren dat grote ratelende machines niet eng zijn.
En we hebben die dag beide een hele fijne ervaring opgedaan Lachen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:13

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de mens,
mensen zijn sowieso te veel bezig met het fokken van een
steeds beter sportpaard, maar er zijn nou eenmaal
paarden die gevoeliger zijn en naarmate deze meer doorgefokt
wordt komen er steeds meer van.
Toch liggen deze problemen vaak aan de mensen, een paard
kan van nature gevoeliger zijn, maar dat paarden als link worden
ervaren, ligt ook regelmatig aan de ruiters.
Ook blijven we blijkbaar toch fokken met bijvoorbeeld de Jazz-afstammelingen,
daar kiezen wij zelf voor, terwijl de paarden blijkbaar niet heel geschikt zijn.

Ook moet je niet denken dat er vroeger veel minder "linke" paarden waren, maar het werd gewoon ook minder bekend.
En misschien was het ook meer verspreid onder verschillende
afstammelingen, misschien worden het er niet meer, maar
concentreerd het zich meer, wat voor mensen soms de keuze
wel weer makkelijker maakt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:55

runningkawa schreef:
Dat wil ik ook nog eens gaan doen Boemel Ja
Maar dan wil ik hem wel wat verder hebben, lijkt me echt leuk Lachen

Vorige week had ik les met Zanda (Tango, v; Jazz) ...ja net op de dag dat ze het hooi kwamen persen...uiteraard langs de bak.

Ik had de les af kunnen bellen...maar ik bedacht me, ik zit nu veilig in een bak, met de juiste persoon op de grond.
Beter kan ik hem niet leren dat grote ratelende machines niet eng zijn.
En we hebben die dag beide een hele fijne ervaring opgedaan Lachen

Tja een paard leert nou eenmaal niets van zaken waarvoor hij wordt weggehouden.
Confronteer ze met hun angst en laat hen deze overwinnen. Daar krijg je schaapmakke paarden van.

Hoe vaak hoor ik niet...haal die emmer weg daar schrikt mn paard van. Haal die plastic zak weg, daar schrikt ie van. Wat doe je dan in vredesnaam tijdens een buitenrit als je paard angst heeft voor een bepaald gebouw? Af laten breken dan maar? Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:08

Pensionnetje: a-men.

Ik was vandaag op wedstrijd, lag mijn dressuurring naast een koeienwei.

Dat meisje voor mij liep maar tegen haar vader te klagen dat haar paard daar zeker van zou schrikken, en dat het een slechte organisatie was. En inderdaad, haar paard was Doei, doei

Dat ze haar paard maar beter kon leren dat-ie er niet uit mag naaien als hij iets ziet wat hem niet bevalt komt niet in dr op.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:11

Pensionnetje schreef:
Tja een paard leert nou eenmaal niets van zaken waarvoor hij wordt weggehouden.
Confronteer ze met hun angst en laat hen deze overwinnen. Daar krijg je schaapmakke paarden van.

Hoe vaak hoor ik niet...haal die emmer weg daar schrikt mn paard van. Haal die plastic zak weg, daar schrikt ie van. Wat doe je dan in vredesnaam tijdens een buitenrit als je paard angst heeft voor een bepaald gebouw? Af laten breken dan maar? Haha!

Nee hoor, Terug draaien *LOL*.

En vervolgens kan je helemaal niet meer op buitenrit want dan vinden ze alles eng... Hoe zou dat nu komen Wow!.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:38

Ik wilde het eens omdraaien. Soms wordt er gezegd dat je, als je van een manege komt, niet te snel moet denken dat je ineens overal op kunt rijden, omdat manegepaarden zulke makke paarden zijn en dat een sportpaard iets heel anders is.

Maar in dit topic is de conclusie dus vooral dat het de ruiter is die een paard mak maakt of niet? Betekent dat dan dat de maneges dus toch iets heel goed doen in hun omgang met paarden, dat ze vaak zulke makke dieren hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:50

hoeveel volbloeden lopen er in manegelessen mee?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:56

Op het moment 3 geloof ik, maar ik ken de precieze details niet. Maar er werd boven toch gesteld dat het volbloedpercentage niet leidde tot lastige paarden en dat dit er dus niet toe deed, dat het de ruiters zijn die dat veroorzaken?

En dit is niet om er een woordspelletje van te maken, ik kan echt niet helemaal volgen wat jullie willen zeggen.