Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vasthi schreef:Vandaag kon ik Arough zonder hapje toch lekker op zijn hoofd aaien en achter zijn oren kriebelen. Met geduld komt hij er wel. Voordat er uberhaupt maar gedacht kan worden aan corrigeren zal toch eerst zijn vertrouwen gewonnen moeten worden.
Pensionnetje schreef:Zoals je zelf al zegt, een paard bezit geen menselijke gedachten of redenaties.
De term vriendschap zegt een paard dan ook helemaal niets. Veiligheid echter wel.
Een paard zoekt de veiligheid van de kudde op, simpel omdat het een kansbereking toepast.
Als je in je uppie loopt en je komt een leeuw tegen dan ben je ALTIJD het haasje.
Ben je met 30 paarden dan heb je een kans van 1 op 30 om verslonden te worden.
Heeft zo'n kudde bovendien een verstandig leider(merrie), die weet waar veilige (met zo min mogelijk roofdieren) drink en fourage plaatsen zijn dan krijgen paarden rust. Loopt er bovendien nog een krachtige testosteron bom mee (hengst) die ongewenste jonge hengsten en andere indringers op afstand weet te houden, dan funktioneert een kudde goed.
Een leidende merrie zal onzekere paarden nooit een aai over de bol geven in kritieke situaties.
Zij geeft hun een mep onder hun donder en zegt fort doorlopen en rap want je brengt de rest van de kudde in gevaar. En anders laat zij de eigenwijze exemplaren aan hun lot over, dan mogen ze zelf hun les kiezen, opgevreten worden of gehoorzamen. Dát is paardentaal, dat is wat ze begrijpen. Duidelijke regels, zo niet dan heb je pech. En alle paarden volgen....... die ene eigenwijze kan het niet meer na vertellen.
Met het moderne paard is het niet anders. Zij hebben zich te schikken naar de mens, zonder mens geen overlevingskans. Zij geven eten, water én veiligheid. Daar schikt een paard zich in, hij moet wel.
Dat vinden ze geen probleem, zo zijn ze nl genetisch gevormd. Dat mensen er onkundig mee omgaan is een ander verhaal. Doordat de mens de eigenwijze en overmoedige exemplaren niet goed weet te handteren valt hen het zelfde lot toe als in het wild. Hij kan het niet meer na vertellen ze eindigen nl. bij de slager. Niemand wil een eigenwijs, brutaal, onhandelbaar paard tegenwoordig.
Een verstandige opvoeding kan deze paarden behoeden voor het lot van de slager.
Nee, niet met foei zoete poes! Maar door hen zéér duidelijk te maken wat wel én niet gewenst is binnen de kudde. De kudde van mens én paard.
lindake schreef:Pensionnetje schreef:Zoals je zelf al zegt, een paard bezit geen menselijke gedachten of redenaties.
De term vriendschap zegt een paard dan ook helemaal niets. Veiligheid echter wel.
Een paard zoekt de veiligheid van de kudde op, simpel omdat het een kansbereking toepast.
Als je in je uppie loopt en je komt een leeuw tegen dan ben je ALTIJD het haasje.
Ben je met 30 paarden dan heb je een kans van 1 op 30 om verslonden te worden.
Heeft zo'n kudde bovendien een verstandig leider(merrie), die weet waar veilige (met zo min mogelijk roofdieren) drink en fourage plaatsen zijn dan krijgen paarden rust. Loopt er bovendien nog een krachtige testosteron bom mee (hengst) die ongewenste jonge hengsten en andere indringers op afstand weet te houden, dan funktioneert een kudde goed.
Een leidende merrie zal onzekere paarden nooit een aai over de bol geven in kritieke situaties.
Zij geeft hun een mep onder hun donder en zegt fort doorlopen en rap want je brengt de rest van de kudde in gevaar. En anders laat zij de eigenwijze exemplaren aan hun lot over, dan mogen ze zelf hun les kiezen, opgevreten worden of gehoorzamen. Dát is paardentaal, dat is wat ze begrijpen. Duidelijke regels, zo niet dan heb je pech. En alle paarden volgen....... die ene eigenwijze kan het niet meer na vertellen.
Met het moderne paard is het niet anders. Zij hebben zich te schikken naar de mens, zonder mens geen overlevingskans. Zij geven eten, water én veiligheid. Daar schikt een paard zich in, hij moet wel.
Dat vinden ze geen probleem, zo zijn ze nl genetisch gevormd. Dat mensen er onkundig mee omgaan is een ander verhaal. Doordat de mens de eigenwijze en overmoedige exemplaren niet goed weet te handteren valt hen het zelfde lot toe als in het wild. Hij kan het niet meer na vertellen ze eindigen nl. bij de slager. Niemand wil een eigenwijs, brutaal, onhandelbaar paard tegenwoordig.
Een verstandige opvoeding kan deze paarden behoeden voor het lot van de slager.
Nee, niet met foei zoete poes! Maar door hen zéér duidelijk te maken wat wel én niet gewenst is binnen de kudde. De kudde van mens én paard.
Dit vind ik een mooi stukje tekst. Eigenlijk zou dit verplichte literatuur moeten zijn voor iedereen die met paarden omgaat
.
JoviBan schreef:[Wat veel posters nu adviseren, is straf; het toevoegen van grof geweld en pijn. (Of: iets wegnemen, zoals drinkwater; alsof het paard daarmee de link legt met voortaan dan toch maar meelopen aan het halster (?!).)
Stèl dat dit gaat lukken, wat heeft het paard dan geleerd? Het heeft geleerd om bang te zijn. En dat heeft niets met respect of 'goede leider zijn' of wat dan ook te maken.
JoviBan schreef:@Breghje.
Wat TS de afgelopen maand heeft gedaan, is mij niet helemaal duidelijk. Duidelijk is voor mij wel dat ze het niet goed heeft gedaan. De 'oorzaak' ligt dus bij haar, nièt bij het paard.
Dus ik zie niet waarom het paard nu gestraft of 'op z'n plek gezet' zou moeten worden.
Dit paard is ook niet goed van z'n plek te jagen, aangezien hij in een behoorlijk groot weiland loopt. Het paard van z'n plek sturen, heeft alleen zin in een kleinere ruimte.
JoviBan schreef:@superwoman, ik zeg ook niet dat het paard nù bang is, maar dat hij dat zeker wórdt wanneer toegepast wordt wat hier geadviseerd is. En dàt vind ik dus geen goede les, niet voor het paard en niet voor de eigenaar van het paard.
Het paard vertoont nu idd - in onze ogen - negatief gedrag. En dat gedrag is nu blijkbaar al een maand beloond.
Dan zeg ik, ga nu ànder gedrag belonen.
(Dat van het water weghalen snap ik..)
debiel schreef:volgens mij hebben ze nog weinig met de tips gedaan die hier gegeven worden, ik lees nu dat ze al wel achter zijn oren kan kriebelen naar meer dan een maand, nou daar zou ik niet blij van worden.
De tip om hem te laten lopen tot hij moe is een hele goede, gebruik ik ook als een paard niet wil komen, hoef je maar een of twee keer te doen en ze weten het. Wel belonen als ze dan wel komen ook zou je ze het liefst achter het behang plakken. Ik ben benieuwd of ze een keer iets anders gaan proberen dan aaien en paaien.
Breghje schreef:Een paard wordt echt niet bang als hij op de manier van wegjagen op zijn plek in de hierarchie wordt gezet, anders zou elk paard bang zijn van zijn alpha merrie
JoviBan schreef:@superwoman, ik zeg ook niet dat het paard nù bang is, maar dat hij dat zeker wórdt wanneer toegepast wordt wat hier geadviseerd is.
superwoman schreef:JoviBan schreef:@superwoman, ik zeg ook niet dat het paard nù bang is, maar dat hij dat zeker wórdt wanneer toegepast wordt wat hier geadviseerd is.
Nee hoor, dan doe je het niet goed als het paard (gelijk of op den duur) toch bang wordt.
Citaat:Het enige wat je kan doen is zorgen dat je hem te pakken krijgt en dat hij zich niet los kan rukken, en ik zou dat in jouw geval doen met inderdaad een kort touwtje aan het halster, dan als je hem vast heb een hengstenketting met daaraan vastgeknupt een longeerlijn....... dat als hij weg gaat denderen je in iedergeval nog wat te vertellen hebt
Citaat:ding gewoon pakken en als het zich los wil rukken een paar klappen op zn harses, getrut allemaal........
wat nou respect........ laat hij eerst maar eens zien dat hij respect verdient. Alsof die pownie zo lief is......... en zo respectvol....... ding heeft slechts een ding geleerd, en dat is dat hij sterker is en het altijd wint van mensen.....
die circel moet je doorbreken door een keer zo in te komen dat hij het nooit meer in zn botte hersens haalt........ en dan kan je weer gaan werken aan een leuke band
Citaat:En als hij zich zo nodig niet wil laten pakken...geen uren in het land, maar lopen zal ie dat loeder! Longeerzweep en laat hem maar eens flink moe worden. 2 keer en meneer weet precies waar hij aan toe is! Natuurlijk uitbundig belonen als hij zich helemaal buiten adem eindelijk laat pakken...ondanks dat ik hem op zo'n moment het liefst.....je snapt hem vast!
Citaat:ik sla hem op zijn koppie![]()
dam het aan de voorkant in
![]()
en is die dan nog vervelend dan een trap onder zijn hol........
![]()
JoviBan schreef:Jullie hebben het over respect.
Jullie kennen ook dit paard niet, weten niet wat er nu precies is gebeurt, weten niet wat TS wel/niet heeft gedaan/gelaten. En toch weten jullie zo goed dat dit dier geen respect heeft en dus deze aanpak 'verdient'.
Deze aanpak drijft het paard tot het uiterste en dus tot angst.
JoviBan schreef:Breghje schreef:Een paard wordt echt niet bang als hij op de manier van wegjagen op zijn plek in de hierarchie wordt gezet, anders zou elk paard bang zijn van zijn alpha merrie
Ik zeg ook niet dat het paard bang wordt wanneer je hem van z'n plek jaagt (waar staat dat?).
Ik zeg dat het paard bang wordt wanneer die harde methodes van bijv. kiwiko en aerdenhout en iedereen die het daarmee eens is, worden toegepast.
_Jessica schreef:debiel schreef:volgens mij hebben ze nog weinig met de tips gedaan die hier gegeven worden, ik lees nu dat ze al wel achter zijn oren kan kriebelen naar meer dan een maand, nou daar zou ik niet blij van worden.
De tip om hem te laten lopen tot hij moe is een hele goede, gebruik ik ook als een paard niet wil komen, hoef je maar een of twee keer te doen en ze weten het. Wel belonen als ze dan wel komen ook zou je ze het liefst achter het behang plakken. Ik ben benieuwd of ze een keer iets anders gaan proberen dan aaien en paaien.
Dan heb je dat verkeerd ik doe er veel mee, ik ben alleen niet van plan een paard te gaan slaan, ik wil niet dat een paard denkt, oh ik moet komen anders krijg ik klappen.
Het laten lopen hebben wij al geprobeerd, met meerdere mensen zelfs.
Het maakt meneer niet uit hoe maar hij komt dan gewoon niet, en om in zon weiland achter hem aan te blijven lopen is ook geen doen, ik heb een aardige conditie maar be my guest, je houd dat niet vol.