M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FEST

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:24

weer zo'n hoefsmid.

ik heb laatst ook zoiets meegemaakt met een hoefsmid :

eerst bekapte hij een paard, het paardje begon te stijgeren en kreeg een enorme schop in zijn maag. (echt belachelijk)

daarna was hij bezig met een shetlander.
de shetlander was nog jong en vond de achterbenen niet zo leuk.
dus begon bewegingen te maken, de man trok het been helemaal naar boven waardoor de shetlander warm werd en begon te trillen.
hij bleef het been helemaal omdraaien tot die - letterlijk - op de rug van de shetlander zat en de shetlander omviel.
daarna liep de shet kreupel terug naar stal.
ook was er fout bekapt want heel de hoef bloedde.

echt ongehoord, die hoefsmeden die dit doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:26

Wat ik zo apart blijf vinden, is dat sommige mensen (inclusief hoefsmeden Knipoog ) van nature zonder gebruik van enige vorm van geweld met elk paard aan de slag kunnen en anderen sneller naar het meppen/schoppen terug grijpen, zodra er iets verkeerd gaat in de communicatie. Onder het mom van 'ik ben de baas' of 'in de kudde doen ze dit ook'. Daarbij vergetend dat een paard bv. altijd meerdere signalen geeft, voordat ze een schop uitdelen (iets wat veel mensen echt niet zien, hoor Knipoog )

Nou, dan weet ik wel wie net effe wat meer paardengevoel hebben en waar ik dan voor zou kiezen (wat ik inmiddels ook gedaan heb). Haha!

Als ik zie hoe sommige hoefsmeden als een botte boer aan de slag gaan, vind ik het niet zo raar dat een paard even zegt 'hey, wat ga jij doen? Doe effe normaal!!' om het maar even in jip en janneketaal uit te leggen wat mijn punt is. Knipoog
Zal best dat er mensen zijn die dit niet helemaal snappen, hoor, want die zie ik inderdaad ook om me heen in het paardenwereldje. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:42

raar..ik zie juist anders... nadya Lachen
Ik hoef zelfden te slaan of schoppen...mijn eigen paarden al nooit.
Die staan al beteruterd te kijken als ik eens grof met de stem wordt...want dat kennen ze zelfs niet eens omdat het niet nodig is

Wat ik dan ooit een knal heb verkocht was hoogstens zo'n verwende knol van een ander...
Die ander waar alleen aaien mocht...anders was het zielug
Daar waar de smid de nek moet breken omdat het baasje verzuimd had op te voeden...
En die kwamen dan onder de noemer onhandelbaar op stal...
Waar je na een paar dagen niets meer van merkte...en nee bang waren ze dan ook niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:46

runningkawa schreef:
raar..ik zie juist anders... nadya Lachen
Ik hoef zelfden te slaan of schoppen...mijn eigen paarden al nooit.
Die staan al beteruterd te kijken als ik eens grof met de stem wordt...want dat kennen ze zelfs niet eens omdat het niet nodig is

Ik heb een paard wat niet snel onder de indruk is van je stem. Knipoog
Maar wel onder de indruk kan raken van iemand's natuurlijke leiderschap. Lachen
Of (als je dat niet hebt, zoals ik en dat geef ik gerust toe Bloos ) van het gebruik van de juiste lichaamstaal. Dan is hij als was in je handen. Hij is een ideale spiegel als ik een DA, smid of instructrice laat komen. Haha!
Dan weet ik meteen of ik een echt goeie heb of niet.

Ik vraag die mensen vaak naar hun ervaringen met andere paarden en de dramaverhalen vallen erg mee, hoor. Die lees ik hier meer op bokt (al die hoefsmeden die zoveel draken hebben). Hoe komt dat dan, vraag ik me af???? Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:49

Als een hoefsmid het in zijn hoofd haalt om mijn paard een tik met een tang te verkopen om het wegtrekken van een voet, dan weet ik wel dat het de allerlaatste keer is geweest dat hij aan mijn paard heeft gezeten...

Oke, een paard moet leren om stil te staan bij de hoefsmid, maar een lel geven is daarvoor niet de oplossing...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:49

Ohnee? Soms ook wel hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:51

Angela schreef:
Als een hoefsmid het in zijn hoofd haalt om mijn paard een tik met een tang te verkopen om het wegtrekken van een voet, dan weet ik wel dat het de allerlaatste keer is geweest dat hij aan mijn paard heeft gezeten...

Oke, een paard moet leren om stil te staan bij de hoefsmid, maar een lel geven is daarvoor niet de oplossing...

Lijkt mij ook niet, Angela. Lachen
De band met mijn paard is ook niet gebaseerd op deze manier van omgaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:53

Angela schreef:

Niet, heb er anders pas nog een gezien die na een lel zich wel wist te dragen. Stilstaan ging opeens prima net als t optillen van zn foto. Elk paard is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:02

weg bericht...grr

Nadya jij hebt je paard vanaf jongs af aan, dan heb je idd een band
Ik hoef bij Zanda ook geen tik te geven, die zijn wel eerder braaf.

Maar dan sta je daar met een verwend onopgevoed dier.
4 jaar, brok energie van 1,75 die heeft geleerd dat vervelend zijn naar de stal/wei toegaan is.
Nee hij is niet bang, snapt het allemaal prima..maar is gewoon dominant.
Zijn hoeven splijten, hij moet echt naar de smid, langer wachten is vragen op een kreupel paard.

Wat doe je dan?

Nou die mag van mij een optater... en weet je, die zie je denken...potver, die is niet bang, ik mag niet naar stal...laat ik dan maar gewoon luisteren.

Eigenlijk net zo als een nieuwe in de groep...die paarden hebben ook geen band.
Komt er dan 1 brutaal op de leider aan krijgt hij eerst een boze blik...maar denderd hij dan door dan heeft hij ook een knal te pakken...

dat is zo in de hand niet anders hoor Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:02

Maar dat is zeker niet aan de hoefsmid om dit te bepalen. Als hij problemen heeft met hoe het paard zich gedraagt, dan hoort hij dit aan de eigenaar te melden, zodat die ervoor kan zorgen dat het paard het wel leert.

En ja, soms gedraagt een paard zich wel na een lel, maar bij een jong paard bereik je er alleen maar mee dat het bang voor de smid wordt. Het heeft immers geen idee dat er verwacht wordt dat ie stil staat. Zoiets moet hij leren, en dat doe je eerder door belonen voor het moment dat ie doet wat je wilt en streng toespreken op het moment dat ie dat niet doet. Direct een lel geven (zelfs tot 2 keer toe, dus blijkbaar hielp het totaal niet) is echt de oplossing niet..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:04

als onze hoefsmid dit zou doen bij mijn paard zou die niet meer hoeven terug te komen!

de helft van onze paarden zijn jong en onervaren. dit is puur angst. en zeker als het paard niet eens uitgehaald heeft!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:05

Als er een gevaarlijke situatie ontstaat (paard gaat stijgeren of al dan niet gericht trappen) dan mag je uiteraard duidelijk zijn dat dit absoluut niet getolereerd wordt. De fase duidelijk zijn met stem is dan meteen voorbij. Bij het wegtrekken van een hoef zie ik echt geen probleem, tenminste niet eentje waarvoor je zou moeten gaan slaan met een tang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:06

weg trekken kan op verschillende levels hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:08

Citaat:
achterbenen vond ze wat vervelend en trok ze vele malen terug, in de beweging van achteruit-vooruit. Na de tweede keer kreeg ze van mijn hoefsmid een ongelovelijke klap tegen haar flank met een nijptang

Dit roept mij dus vragen op Lachen

vele malen
en dan ineens 2 keer.

Maar het is wel achteruit en vooruit...als dat achteruit met heel veel kracht gaat?
Wellicht noemen jij en ik dat gewoon slaan Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:08

Daar heb je gelijk in runningkawa... maar als het paard na de eerste lel niet luistert, dan heeft ie het waarschijnlijk niet begrepen en moet je het op een andere manier gaan uitleggen. De eigenaar zou het moeten oplossen, niet de smid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:09

dat ben ik met je eens dat de eigenaar het moet doen...maar als die verzuimd?

Denk dat de smid ook voor arrogante l.. uit wordt gemaakt als hij zegt, doei!
Voed hem maar op Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:10

runningkawa schreef:
Citaat:
achterbenen vond ze wat vervelend en trok ze vele malen terug, in de beweging van achteruit-vooruit. Na de tweede keer kreeg ze van mijn hoefsmid een ongelovelijke klap tegen haar flank met een nijptang

Dit roept mij dus vragen op Lachen

vele malen
en dan ineens 2 keer.

Maar het is wel achteruit en vooruit...als dat achteruit met heel veel kracht gaat?
Wellicht noemen jij en ik dat gewoon slaan Lachen

Zou idd kunnen dat dat onder slaan valt. maar dan nog,.. waarom met de tang een mep geven??? Een flinke duw (eentje die ze uit balans haalt) is meestal ook genoeg om duidelijk te maken dat het echt niet door de beugel kan..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:11

runningkawa schreef:
dat ben ik met je eens dat de eigenaar het moet doen...maar als die verzuimd?

Denk dat de smid ook voor arrogante l.. uit wordt gemaakt als hij zegt, doei!
Voed hem maar op Haha!

En dan zou ik hem hartelijk bedanken voor het advies, en vragen hoe hij het zou aanpakken. Als ie het fatsoen heeft om mij aan te spreken op het gedrag van mijn paard ipv het zelf hardhandig aan te pakken, dan mag ie mij ook vertellen hoe ie het zou oplossen.

Maar ja... dat ben ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:12

De tang is idd niet goed te praten, dat vind ik ook not done..maar aan de andere kant?
Hoe hard ging dat?

Jij zou dat vragen...ik zie bij andere al een topic op bokt komen
Wat denkt die smid wel Boos!
Laat ik die piep komen doet hij mijn paard niet en heeft ook nog het lef te zeggen dat ik hem niet opgevoed heb!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:14

runningkawa schreef:
weg bericht...grr

Nadya jij hebt je paard vanaf jongs af aan, dan heb je idd een band
Ik hoef bij Zanda ook geen tik te geven, die zijn wel eerder braaf.

Maar dan sta je daar met een verwend onopgevoed dier.
4 jaar, brok energie van 1,75 die heeft geleerd dat vervelend zijn naar de stal/wei toegaan is.
Nee hij is niet bang, snapt het allemaal prima..maar is gewoon dominant.
Zijn hoeven splijten, hij moet echt naar de smid, langer wachten is vragen op een kreupel paard.

Wat doe je dan?

Nou die mag van mij een optater... en weet je, die zie je denken...potver, die is niet bang, ik mag niet naar stal...laat ik dan maar gewoon luisteren.

Als ik een ouder paard had gekocht, had ik gezorgd dat ik ook zo'n band zou krijgen. Paarden kunnen gelukkig ook als ze ouder zijn nog een hoop leren. Knipoog
Die van mij was 'al' twee jaar, een enorme draaikont, die ook geen mensen vertrouwde bij zijn benen en dus terug trok. Niet uit kwaadaardigheid, gewoon uit angst en soms ook uit dominantie (wat ik wat anders vind dan kwaadaardigheid Knipoog ). Als ik zijn domantie altijd met meppen had aangepakt, had ik nu niet zo'n zachtaardig paard gehad, denk ik. Knipoog
Natuurlijk moet hij luisteren en zich rustig gedragen. Net als de hoefsmid, ook die moet 'luisteren' en zich rustig gedragen. Die spiegel. Haha!

We hebben het hier over een jong dier in dit topic. Ga je die meteen met een tang slaan, omdat hij zijn voet een paar keer terug trekt? Of trek je even wat tijd uit om vertrouwen tussen jou en dat dier op te bouwen, zodat het dier geen problemen meer heeft om zijn voetje te geven? Het is voor een paard niet natuurlijk om zomaar een voet te geven, laat staan aan een een of andere onbehouwen hoefsmid (want zo ervaar ik iemand die zich zo gedraagt Ja ).

Overigens zie ik paarden, die een lel/schop krijgen echt niet altijd denken 'die is niet bang, laat ik maar luisteren'. Ik zie meer angst in hun ogen en van daaruit geven ze zich maar over. Fijne samenwerking. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:19

Nadya, als ik een 20 jarige koop bouw ik er nog wel een band mee op.

maar goed dat dier staat daar en je weet gewoon dat jij die band niet opgebeouwd kunt hebben voor dat de hoef is ingescheurd tot boven...

want de paarden die zo braaf waren bij de smid...die hebben wel nette hoeven Lachen

En daar gaat het mij om...wat doe je dan??

En als ze dan angst hebben was het ook geen dominant paard...dan heeft er iemand flink verkeerd gekeken....gaat mijn voorbeeld dus ook niet over...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:21

RK, als ik zo'n paard zou krijgen, bel ik Wout (mijn NBer) en die weet er wel raad mee en zal er zijn tijd voor nemen. Knipoog
Maak ik me echt geen zorgen dat het beestje een ijzeren tang tegen zich aan krijgt, hoor. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:23

ja nadya...sure....

die kan een door en door verwenden in een uurtje goed hebben....

nogmaals de ijzerentang is ook niet mijn ding...maar bij een dominante etter een klap...mmm geen bezwaar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:11

runningkawa schreef:
ja nadya...sure....

die kan een door en door verwenden in een uurtje goed hebben....

nogmaals de ijzerentang is ook niet mijn ding...maar bij een dominante etter een klap...mmm geen bezwaar

Een uurtje? Bij mijn vriendin met haar jaarling trok hij er een aantal uren voor uit, hoor. Knipoog
Het gaat mij om de nuance 'klap' of 'schoppen, slaan met ijzeren tangen' e.d.
Ik vind daar nogal verschil in zitten...... Daarnaast is het bij MIJN paard niet nodig om te slaan, dus tolereer ik het niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:15

duh...mijn paard is het ook niet nodig...

wat ik eerder zei, tang vind ik ook niet nodig...maar aan de andere kant...als het bij flink ge-etter eens zou gebeuren zou ik niet over de rooie raken, maar eens bedenken hoe ik hem in de volgende 6 weken opgevoed ga krijgen Lachen