Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:52

Bij het losgooien gebruik ik een voetbal, gaan we voetballen, paardje en ik, in de bak. Vind ze prachtig (ze moest wel even wennen aan de bal). Zo blijft zowel zij als ik in beweging en een lol dat we hebben!

Maar eerst laat ik haar aan de hand haar spieren losmaken. Gewoon met de halster en een touw een stuk lopen, af en toe een kort stukje draven. En daarna voetballen. Voordeel is dat ze niet nog banger wordt van de zweep dan ze al is (met dank aan een vorige eigenaar of bijrijder) en dat het voetballen echt een spelletje is. Ze probeert dan de bal hoog te houden met haar snuit en dan moet ik hem zien te vangen en weer terug gooien. We laten elkaar daarbij alle hoeken van de bak zien en dat is goed voor ons allebei. Ze ziet het ook als ontspanning. Als ik eens de bal pak en ze er geen zin in heeft laat ze dat ook merken en dan doen we het ook niet. Ik vind het een hele leuke manier om samen te leren werken en paardje is het volgens mij (en anderen op stal) met me eens.

Sinds kort spelen we wel eens "team". Paarden tegen mensen. We bakken er geen van allen wat van maar leuk dat het is!

Ik gebruik een hele lichte bal uit een speelgoedwinkel en ze heeft dat ding ook als stalspeeltje, als ze s'winters het grootste deel van de dag binnen staat.

Mijn paardje heeft vrij slechte hoeven en op die manier kan ze zelf bepalen hoe ze haar benen belast terwijl ze wel aan haar beweging komt. Ze is ook een stuk minder vaak kreupel dan wanneer ik haar telkens longeerde.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:56

ik vind het niet zielig zolang je zeg maar longeert zonder touw dus dat je de zweep laag houd.
ik doe dat ook als die dan uitgerent is en gesprongen komt die vanzelf naar met toe dus weet ik wanneer ie er genoeg van heeft.

xAngeldust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:20

Ik ken een shet die op dieet moest omdat ze veel te veel gras at. Ze mocht dus niet meer lekker in de wei rond lopen, dus deden we haar in de bak en joegen we haar een beetje op zodat ze toch haar dagelijke beweging kreeg. Ik vind het dus niet zielig Knipoog Tenzij je echt veeel te lang doorgaat..

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:43

Als ik mijn paard 's winters losgooi dan loop ik er ook achteraan me de zweep en dan staat ze me met haar oortjes helemaal rechtop vol verwachting aan te kijken wanneer ik dichtbij genoeg ben zodat ze weg kan rennen, en dan hebben we een wedstrijdje wie het eerst aan de andere kant van de bak is (zij wint altijd natuurlijk maar het gaat om het idee) maar zij vind het geweldig, en naderhand komt ze gewoon naar me toe ook al heb ik de zweep nog in mn hand, dus ik vind er niks zieligs aan zolang je ze maar niet aanraakt met de klappende zweep.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:47

Opjagen oke, zolang je niet slaat en blijft klapperen met de zweep, en zolang het maar bij 2 rondjes blijft en je dan je paard naar je toe vraagt door je kleiner te maken. Blijven opjagen is nooit goed.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:18

Echt zielig is het niet..
maar al hou je er niet zo van, kan je misschien aan freestyl beginnen?

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:05

Opjagen tja een beetje laten rennen af en toe er een klein tikje op de grond geven vind ik gaan.
maar met een zweep er achteraan rennen.... dat vind ik overdreven dus zielig.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:08

Als ik de mijne loslaat in de bak gaan we altijd spelletjes doen, eerst gaat hij rondrennen, zit ik gewoon in de bak, en dan rent hij rondjes, gaat ie eten, roep ik Jimmy, komt ie naar me toe, sta ik op, loopt ie weg, draai ik om, laat ik hem 'schrikken' rent ie kei blij weg, en dan ga ik weer zitten, en dan roep ik m weer, enz enz. En leuk dat ie dat vind!
Ik doe het dus nooit met de zweep, met longeren overigens wel, maar gewoon opjagen doe ik eigenlijk niet, als hij niet wil rennen hoeft dat niet, als hij niet komt als ik roep (dus geen zin heeft om te spelen) dan heeft hij geen in om te spelen, en val ik hem niet lastig!

Diabloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:52

Ik sta altijd in eht midden van de bak met de zweep of een halstertouw, en dan jaag ik hem meestal samen met zijn vriendje of een ander paard op, en als ik klaar ben laat ik ze nog lekker spelen. Vork
écht zielig vind ik het niet Clown

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:11

Ik vind er niets zielig aan. En gebruik bij het longeren ook mijn zweep. Opjagen in een bak met een paard wat net van stal komt vind ik niet een goed idee. De kans op blessures door het opjagen is erg groot. Vandaar dat ik altijd kies voor de gecontroleerde manier, namelijk longeren. Lekker gek doen kan ze iedere dag op haar eigen manier zonder opgejaagd te worden met haar vriendjes in het land.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:16

Ik vind dit zielig want een paard ziet de zweep tog wel als een middel om hem harder te laten lopen. Als je dit voor je plezier doet laat je een paard niet in zijn waarde. Een paard zal jou dan opgegeven moment niet in zijn waarde laten maar als je het tijdens longeren doet is het niet zielig want als paarden in een kudde ook niet doorlopen geven ze elkaar een hap. dus is met een zweep opjagen niet zielig tot je het voor je plezierdoet

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:17

LiNdA1986 schreef:
Lab_iris schreef:
mensen zeggen hier je doet je pony er geen pijn mee met een klappertje in de lucht ofzo.. maar je doet hem wel op andere manieren kwaad, wat nog erger kan zijn.

je maakt de pony als het ware bang voor jou zodat hy van je weg wilt rennen, omdat hij bang voor je is. dit kan ook nog eens verkeerd uitpakken in je pony`s gedrag, richting jou.

En wat vind je dan van een join-up? In weze is dat ook je paard opjagen en dan tot het paard signalen geeft dan stop je en laat je hem op je af komen, dan beloon je hem.
Als je deze manier gebruikt met opjagen, is er niet veel aan de hand lijkt mij.

Ik zat er op te wachten Haha!

Een join-up is juist heel goed voor de verstandhouding tussen ruiter en paard.

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:47

xRomanxMir schreef:
Zelf vind ik het niet al te goed,
omdat de pony zich veilig hoord te voelen bij de leider.
En dat ben jij tog?
Als je dan een pony gaat lope opjagen omdat je het leuk vind, is een beetje dierenmishandeling.
Maar sowieso, dit is MIJN mening.
En miss vinden andere mensen dit dus helemaal niet waar.
Dat kan dus Lachen
Maar voortaan moet je niet meer zoveel opjagen, want telkens schrikken is niet goed voor een pony, dan kan die een hartaanval krijgen!
Daarom jaag ik ook nooit me pony ofzo op.
Als ze te weinig beweegt ga ik klikken met me tong,
en dan weet mijn pony al dat ze door moet lopen.
Maar ze weet dat omdat ik haar dat heb aangeleerd.
En miss moet jij dat ook maar even doen, om een hartaanval te vermijden.
Want dat lijkt me wel heel erg als je der te veel opjaagt, en een dag later is ze dood.
Dat zou dus ook echt afschuwelijk zijn!
Daarom moet je hem/haar niet late schrikken!
Voor je het weet is ze dood, en dan heb jij dat op je geweten.

mvg, xRomanxMir

Rolleyes

wat wordt er in dit topic een hoop onzin uitgekraamt!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:29

xRomanxMir

Geweldig!!!! Ja Ja Afgod Afgod
Ts een hartaanval Clown valt dus wel mee. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Join up is niet zo'n goed idee, staat genoeg van via de zoekoptie op bokt. Wat spelen met je (opgewarmde) paard in een goed omheinde bak met goede ondergrond kan best. Ik zie wel vaak vooral wat jongere mensen steeds maar rennend achter het paard aan met een zweep. Het lijkt mij voor de eigenaar wat zwaar om steeds zo hard te moeten lopen. En voor het paard lijkt het me ook niet prettig. Dus dat zou ik niet doen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:35

.
Laatst bijgewerkt door Mitchall op 14-07-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:35

Ik ren wel eens achter Mitch aan, maar dat vind hij juist leuk..
Beetje raar doen, in galop rondjes rennen, gewoon even opjutten, ik vind er niks zieligs aan,
als je hem maar niet bang maakt of pijn doet ! Vork
En longeren doe ik wel met zweep, anders luistert hij gewoon niet Clown

ps; ik sla hem niet, klapper alleen mee in de lucht [ dat is al voldoende Haha! ]

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:54

Coby schreef:
xRomanxMir

Geweldig!!!! Ja Ja Afgod Afgod
Ts een hartaanval Clown valt dus wel mee. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Join up is niet zo'n goed idee, staat genoeg van via de zoekoptie op bokt. Wat spelen met je (opgewarmde) paard in een goed omheinde bak met goede ondergrond kan best. Ik zie wel vaak vooral wat jongere mensen steeds maar rennend achter het paard aan met een zweep. Het lijkt mij voor de eigenaar wat zwaar om steeds zo hard te moeten lopen. En voor het paard lijkt het me ook niet prettig. Dus dat zou ik niet doen.

Waarom is join-up niet zo'n goed idee?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:05

ik vind t ook niet zielig, mn paard vind t geweldig en gaat dan helemaal met me spelen enzo (rennen we samen door de bak Clown ) ik kan m ook om me heen laten lopen longeren zonder lijn ik vind wel dat het heel belangrijk is dat je paard niet bang is voor de zweep ik sla hem er ook niet mee daar is ie echt niet voor bedoeld maar als ik er mee klap dat ziet hij dat als een ik moet lopen en niet als vluchten voor de zweep

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:29

Blackheart.

Via de zoekoptie op bokt (staat ook in mijn bericht) staat genoeg over voor-en tegenstanders van de join up. Join up is niet bedoeld als spelletje in de bak en kan erg gevaarlijk zijn bij dominante paarden. Of erg vervelend en irritant voor het paard wanneer je niet exact op de goede moment reageert.

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:55

@ Coby.

Ik heb vandaag al meer informatie erover opgezocht, en ik ben blij dat ik het maar één keer heb gedaan bij mijn pony.
Ik zie nu ook in dat het niet zo goed is als Monty beweert.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:05

Met opjagen is niets verkeerd zolang je paard het maar als een spelletje ziet. Als je paard het helemaal niet leuk vind en je er echt achteraan moet rennen dan kan je het beter niet doen. Deed het eerder met mijn vzpaarden ook. Ik sloeg een keer een klein beetje op de grond en ze begon zich uit te sloven te rennen en te bokken. Als ze geen zin meer had dan ging ze in een hoekje staan en liet ik ze weer gaan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:06

het ligt eraan hoe het paard hierop reageerd,
al reageerd het paard erg fel en boos vind ik het zielig, anders niet.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:08

Ligt eraan op wat voor manier je het doet. Ga je als een bezetene door de bak rennen achter je paard aan luid zwiepend met de zweep, tja, dan ben je niet helemaal correct bezig.

Maar als je je paard zeg maar 'losgooit' en de zweep houdt zoals je ook doet met longeren en hem zo opdrijfd, dan is er geen probleem en is het niet zielig

Ik doe het ook wel eens bij mij paarden. Als ze geen zin meer hebben oid, dan gaan ze wel stilstaan in een hoek en dan laat ik ze ook.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:29

En wat betreft de keuringen: daar word het gedaan om het paard nog iets actiever te maken zodat het niet meegesleurd moet worden maar gewoon netjes meeloopt en soms is het even nodig om zijn beste kant te laten zien!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:38

ik vind dat er een verschil is tussen opjagen en losgooien want als ik een paardje losgooi omdat hij ook beweging moet hebben sta ik in het midden van de bak met longeerzweep en laten lopen en zo,, maar ook de tijd geven om bijvoorbeeld ffies lekker te gaan rollen..
maar ja opjagen vind ik niet zo nodig ,, hoewel sommige dan wel ffies lekker uit hun stekker gaan net als in de paddock of wei.. maar niet laten rennen om te laten rennen.. nee dat hoeft van mij niet,,