Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:43

z0rr0 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.

sorry maar dit vind ik een domme opmerking.
als jij met je pony in de strijd blijft gaan...
dan krijgt hij echt geen respect voor je hoor....
stik braaf ja uhum nou sorry als ik dit lees denk ik altijd wat ebn ik blij dat ik daar niet was.
want ik had jou een rot schop verkocht en in je mond hoek gaan plukken...
weet je hoe dat voelt....[/quote]

Late reactie, maar daar gaan we dan maar weer... Clown
Je hebt kennelijk niet alles gelezen, en niet goed ook.

1: Het was niet mijn pony, maar een manegepony.
2:Ik had die pony gehuurd om een LEUKE, ontspannen buitenrit te maken.
3: Ik heb niks gezegd over in mondhoeken plukken, dus ik weet niet waar dat op slaat?
4: één rotschop is, zoals ik al zei, beter als dat ik de rest van de rit steeds bezig zou zijn om hem te laten merken wie de baas was.
5: Op bokt bedreigen we elkaar niet met geweld, je kunt hier een OW of erger voor krijgen.

Zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:03

Hoi,
Nu bemoei ik me er ook even mee meestal zien ze mij als herrie schopper aan omdat ik mijn menig geef en somigen bokkers het verkeerd begrijpen.
Ik vraag aan jullie allemaal hou het asjeblieft gezzelig.
Iedereen doet hier zijn verhaal en schrijft zijn ervaringen op wat hij of zij mee heeft gemaakt.
Is er iemand er niet mee eens kan gebeuren praat er dan op een fatsoenlijke manier over en maar geen ruzie maken wordt er niet leuker op.
Ik heb ook wel eenstegen iemand gezegt moet je hier komen zeg maar even.
Maar je lost toch niet veel op want je denkt toch niet dat iemand uit brabant even in de wagen stapt om naar friesland te gaan haha of ergens anders dat kost benzine haha en onderweg ben je toch meestal al afgekoeld haha.
Sorry voor de spelfouten die er mogelijk in zitten ik heb dislectie.

We hebben anders een tem knop we gebruiken die niet graag .

Miss_Malfoy
Dat was wel een engen ervaring dan van die gehuurde ponny.
Ik heb dat op het strand gehad was een ex renpaard haha ging erook van door ik was best bang geen cap niks maar kun je geloof ik een paar blz terug lezen.
Ik heb ook best veel mee gemaakt met paarden en pony's

Groetjes missfcdb

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:42

Vorige week vrijdag ben ik ook van een paard afgevallen.
Weet er nix meer van, wat mij ook beter lijkt.
Heb er een hersenschudding, pijn aan mijn rug en 1 hele week zonder school opgeleverd! Haha!
Ik mag trouwens ook 2/3 weken geen proefwerken of so's doen, waar ik dan weer wel van baal..
Zo raak ik nog meer achter en kan ik dat allemaal gaan inhalen in de vakantie (denk ik)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:44

Oui, mij is het wel eens overkomen, be tegen de bakrand gesmeten en heb er oorletsel en rugletsel aan overgehouden.
oor is helemaal geheeld maar op mijn rug zit een grote stomp vocht Huilen van het lachen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:59

Ja laatst nog reed met mijn paard op een smal paadje. En opeens uit het niks kwamen er twee rottweiler kruisingen naar hun hek gerend vanuit bosjes voor het hek. Mijn paard had dit niet aan zien komen en schrok behoorlij ken zette het op een rennen. Gelukkig kon ik hem na een paar meters door hard blijven praten tot stilstand krijgen. Toen afgestapt en laten zien dat de honden niet op ons afkomen. Op trillende beentjes liep hij door. Arm beessie...

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:13

Meerdere keren al.. Maar ik vertel er over 2.

De laatste keer reed ik met m'n moeder en m'n zusje op 2 friesen van ons. De ene was ongeveer 7-8 maanden drachtig. We reden in stap en daarnaast was een weiland met pony's, maar wij zagen ze niet dus reden gewoon door. Op een gegeven moment komen die pony's vanuit de duinen er aan galopperen. Onze paarden schrokken en gingen er alle 3 vandoor. Die van mij heeft waarschijnlijk een bok gegeven, want m'n beugel viel van m'n zadel. Ik ben ook nog door allemaal takken gegaan. Na een tijdje had m'n zusje haar paard bijna terug en ik ging ook langzamer, maar zonder beugel op een gespannen fries zit heel moeilijk, dus ik stuiderde eraf. M'n zusje stapte al bijna. Ik heb m'n paard een bochtje om getrokken en ben er meteen afgestapt. Ik stond te trillen op m'n benen. De andere 2 stonden ook stil. Alleen toen moest ik m'n beugel nog halen, dus moest ik ongeveer 500 m heen en terug lopen want we durfden er niet nog eens langs te gaan. Daarna zijn we rustig naar huis gestapt.

De andere keer moesten we paarden zonder zadel ophalen. We waren met 3 en hadden 8 paarden. (doen we altijd zo) 1 van de achterste paarden ging op een jasbeschermer van een fiets staan die daar lag en ze schrokken zo dat 1 meisje er meteen afviel. Ik reed voorop en kon eerst nog wel stoppen, maar omdat de andere 2 los liepen gingen ze weer. Iets later viel een ander meisje er ook af. (ze had een paar hechtingen en schaafwonden) Maar toen reed ik daar, zonder zadel, met 7 paarden los. Het paard luisterde nergens meer naar. Na een tijdje kreeg ik haar iets rustiger en toen ging de rest voorbij. Halver wege konden ze nog afslaan naar huis maar dat deden ze niet. Ik kwam ook allemaal bange fietsers tegen die in de berm stonden. Later zag ik de paarden afslaan, toen ik als laatst ook de bocht om ging, heb ik haar ook geprobeerd om te trekken. Na een tijdje stond ze stil en sprong ik er af. Toen stond ik wel zo erg te trillen, maar uiteindelijk is alles goed gekomen. Op 1 kapot hoofdstel na..

Ik zat bij die 2e ook nog zonder cap, heel fout, maar dat doe is dus ook niet meer..

Lang verhaal eigenlijk.. Maargoed dat die andere er niet bij kwamen.. Clown

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:16

Ja, een keer tijdens ponykamp toen ik 12 was. We gingen met een hele groep rijden door het bos. Ik reed helemaal achteraan, want 'mijn' pony wilde geen andere pony's achter haar hebben. Op een gegeven moment begonnen er aan de voorkant 2 pony's te vechten met elkaar terwijl de ruiters er nog op zaten! Het was echt vreselijk om te zien. want die pony's begonnen helemaal steigerend te vechten en die kindjes vonden het natuurlijk super eng. Doordat die 2 pony's begonnen te vechten werden alle andere pony's en paarden helemaal onrustig. Ze begonnen allemaal achteruit te lopen en dus ook die van mij. Gelukkig lag er een rabarberveld achter ons, zodat ik binnen de kortste keren midden in het rabarberveld stond Tong uitsteken Ik vond buitenritten al hardstikke eng, en toen dat gebeurde vond ik het helemaal vreselijk. Met de meisjes op de vechtende pony's is het goed afgelopen, ze hadden helemaal niets(lichamelijk dan).

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:29

Dat heb ik twee keer meegemaakt.
De eerste keer lag er een open veld naast het pad waar we reden & kon ik hem op een volte sturen & hem zo terug krijgen.
Maar de tweede keer reden we op een smal paadje waar aan het einde een hele scherpe bocht zat (echt een haakse bocht!)... Hij vloog er in volle galop op af.. ik zag de bocht, maar kreeg hem met geen mogelijkheid terug & kon alleen maar hopen dat hij zelf zou zien dat ie die bocht niet zou halen met die snelheid. Helaas besefte hij dat niet & vloog in volle galop door de bocht (dwz hij deed een poging..). In een fractie van een seconde zag ik hem onder me vandaan glijden & vallen, even dacht ik nog "ik moet hem optrekken, zorgen dat hij niet op de grond valt!", maarja, dat kan natuurlijk helemaal niet. En direct daarna viel ik eraf, hij kwam half op mijn been terecht & het enige wat ik daarna kon denken was "laat hem alsjeblieft snel weer opstaan & helemaal in orde zijn!" en hopen dat ie niet weg zou scheuren in zijn eentje. Ik ben snel overeind gekrabbeld & hij bleef gewoon staan.. Clown Hij stond me echt zo aan te kijken van "hmm... wat ging daar mis?!"
Nou, meteen paard nagekeken.. hij had alleen een klein wondje aan zijn achterbeen (en de dagen daarna misschien wat spierpijn), verder was ie in orde. Ik zelf had wat schaafwonden & eigenlijk overal wel wat pijn. Maar gelukkig hadden we allebei geen ernstige verwondingen! Daarna ben ik maar naar stal gelopen, ik wilde er niet meteen weer op: de schrik zat gewoon in mijn benen, dus was erg bibberig. En was bang dat hij misschien ook ergens pijn zou hebben.

Ik hoop dit niet meer mee te maken, ik voelde me zo machteloos & schuldig toen hij onderuit ging! Het enige wat ik kon denken was "laat hem geen pijn hebben, laat hem in orde zijn!!"

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:42

Hmm, die reacties van mensen wiens pony helemaal niet op hol geslagen is terwijl ze denken van wel beginnen dus knap irritant te worden. Boos!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:49

Miss_Malfoy schreef:
Hmm, die reacties van mensen wiens pony helemaal niet op hol geslagen is terwijl ze denken van wel beginnen dus knap irritant te worden. Boos!

Als je er niet tegenkunt meid, dan kijk gewoon niet meer in het topic, dan ga je je er ook net verder aan ergeren Lachen

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:54

Bij mij 2 keer gebeurt, op het strand en tussen allemaal graan naast een bos. Bij dat bos was de eerste keer, 2 jaar geleden, maar ik weet dat je als mens met je kleine lichaampje zo'n gpaard niet kan tegenhouden, dus ben er maar op gebleven, want ik wist dat ze naar stal zou gaan, en heb voor de rest niks gedaan... En op het strand is niet zo lang geleden, maar toen heb ik gewoon gebprobeert een volte te rijden, dan verliezen ze snelheid, en nadat we het halve strand enzo over geraced zijn is het gelukt, en konden we terug naar de rest van de groep xD Lachen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:01

Liiesjjj schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Als je er niet tegenkunt meid, dan kijk gewoon niet meer in het topic, dan ga je je er ook net verder aan ergeren Lachen

Ja maar er zitten ook goede tips tussen. Clown
En bokt is toch om een serieuze discussie te voeren, niet om overal meeuwenflatsen neer te zetten.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:03

Gelukkig heb je dan maar niets ernstigs! Lachen

Mijn paard vliegt minstens altijd wel 1 keer door de bak als ik op hem rijd. Meesteal uit onzekerheid. Maar bij mij lukt het wel altijd met rustig praten. Een rustige stem opzetten, jezelf zwaar maken, en niet te veel druk op de teugels, helpt bij mij altijd. Dan zoekt hij net dat stukje vertrouwen.

Maar dat is dan ook niet echt op hol slaan. Want onder op hol slaan zie ik een paard wat nergens meer op reageert en alle kanten heen vliegt. Dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt in mijn manege tijd, en toen kon ik niets doen, behalve er van af vallen.. Nagelbijten / Gniffelen

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:14

Was een keer bij een pony bij ons op stal (reed er dus niet op). Zij mocht net op de wei, maar wat bleek; ze vrat zick helemaal rond. Korter op de wei was geen optie, waren net begonnen met opbouwen van de tijd, ze mocht nog maar 1 uurtje erop. Het enige wat erop zat was haar een kleiner stuk te geven. Maar de weides waren niet van haar en de pensionhoudster had er geen zin in om door 1 pony haar hele weide schema te moeten verbouwen, dus... Er moest een paal in de grond. Met een touw eraan. Met daaraan de pony, kon niet anders Verward ... Ging allemaal prima, totdat ze op r touw ging staan...ze gooide haar hoofd omhoog, begon te steigeren, waarbij ze die paal uit de grond trok. In volle galop scheerde ze door de wei, sprong de sloot over, richting de weg. De paal bleef in de sloot haken en het touw brak af. Totale paniek! Ze galopeerde over het fietspad. Ze konden niets anders doen dan erachter aan. De man van de eigenaresse sprong op zn fiets en crosste erachteraan. (nooit geweten dat een mens zo hard kon fietsen Tong uitsteken ) Paard rende de dijk op. Daar reed een bekende op haar paard en zag de pony aankomen. Ze zette haar paard stil en versperde deels de weg. Pony komt bovenaan de dijk, keert zich daar als een gek om en crost de dijk af, het akkerland in. (Zo, dat ploegen hoeft ook niet meer te gebeuren Tong uitsteken ). Ze rende als een gek rondjes over dat akkerland en daarna weer richting de weg. Er kwam een vrachtwagen aan.... Met piepende banden stopte hij. Het scheelde maar een haartje, maar de pony leek niet eens te merken dat er een vrachtwagen stond. Uiteindelijk rende het dier het terein weer op en met zn drieen konden ze haar eindelijk weer pakken. Het heeft echter wel uren geduurd voordat ze weer gekalmeerd was... En de pensionhoudster heeft inmiddels tog een stukje weiland voor haar afgezet... Bloos

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:14

Ik heb het 2 keer meegemaakt... het was wel doodeng... en ben daarna van paardrijden af gegaan maar nu heb ik verzorgpony's en het gaat super goed... allebei de keren schrok het paard en viel ik ervan af en toen kreeg ik geen lucht meer... de laatste keer dacht ik dat ik dood ging...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:30

@Pelryo : Als je paard op hol geslagen is kun je hem niet na een paar meter tot stilstand krijgen.
@mariska_emke: Ik denk niet dat een paard van een groep op hol geslagen paarden er eentje al bijna aan het stappen is en dat jij een op hol geslagen paard een bochtje om kan trekken.
@_clau_1991: Paarden die achteruit lopen zijn niet op hol geslagen. Clown
@ Vankje: Een op hol geslagen paard kan je niet in een weiland op een volte zetten en terugrijden..

Ik dacht dat er eerder in dit topic al was uit gelegd wat op hol slaan nou eigelijk precies is.. Sigaar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:32

tevergeefse moeite skygirl Knipoog

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:35

in oktober heb ik dit gehad.
met mijn paard aan het butienrijden, onderaan de dijk rustig in galop gesprongen, pakt mijn paard het bit vast en slaat op de kletter ruim 3 kilometer lang. trekken heeft totaal geen zin, versterkt het alleen maar. ben 2 keer bijna uitgegleden met haar, omdat ze de sloot ernaast uitgebaggerd hadden. heb lopen vloeken, trekken weet ik veel wat, uiteidnelijk toch maar de dijk op gestuurd (kwam gelukkig geen auto aan) 1 x een harde ruk gegeven (niet zo lief van mij, maar ik kon niet anders) en ze stond stil (wel stuiterend op haar plek, maar ze rende gelukkig niet meer). ben er gelij kvanaf gesprongen, moest even lucht halen (en op mijn zusje wachten die er snel aan kwam fietsen). na 3 minuten trillend op me benen te hebben gestaan, er weer opgestapt en verder gestapt richting huis. ze was toen nog ontzettend druk, maar wel weer normaal te rijden gelukkig Lachen
sindsdien heb ik dat stuk niet meer gegalopeerd met haar, moet het binnenkort maar gewoon weer eens proberen (nu wel in een rustige galop)

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:50

Ik heb en keer zoiets meegemaakt, alleen dat was mijn eigen schuld. Het is wel alweer 2.5 jaar geleden maar ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik was op buitenrit, en vlak bij de stal waar zei staat heb je een lekker pad waar je kan galoperen.. Mijn moeder was mee op de fiets toen ik voor de 1e of 2e keer naar buiten ging. We waren bij dat pad en ik vroeg aan me moeder of ik terug naar huis kon galoperen, me moeder zei dat het kon omdat zei dat ookal een aantal keren had gedaan, dus ik dacht dan kan ik dat ook! Ik in galop over dat pad, in het beging ging het goed, maar ze ging steeds harder en harden, op dat moment wist ik echt niet wat ik moest doen, ik ging in de beugels staan omdat ik anders niet bleef zitten, ze geen steeds maar harder maar ik kreeg haar niet stil.. Ik was super bang.. Gelukkig aan het eind van het pad was er een bruggetje en een hek precies voor dat hek stopte ze gelukkig anders lagen we in de sloot! Ik ben toen meteen van me paard gestapt en toen me moeder na een tijdje eindelijk bij mij was aangekomen zei ik dat ik nooit meer op dat beest ging rijden, natuurlijk moet ik er van me moeder meteen weer op.. Dus ik erop maar ik was doods bang, maar toch ben ik blij dat ik heb geluisterd naar me moeder Ja Best wel stom terug naar stal galopperen! Maar daar leer je wat van Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:05

Miss_Malfoy schreef:
z0rr0 schreef:
tja ik vind stap af en neem hem mee aan de hand.
ga hem niet staan schoppen.
auto's wachten maar!

Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.

Dit zijn manieren waarop mensen redeneren, dat heeft niets met paarden te maken.... Of het paard nu onder het zadel, of aan de hand moet doorlopen maakt geen hol uit, als ie er maar langs gaat.... of dat nu 5 min of een uur duurt, hij moet en zal erlangs. Met een beetje rust en zelfvertrouwen loods je ze bijna overal langs. Door te gaan lopen meppen lukt het je wel 1x, maar de volgende weet hij dat dat ding dubbel eng is; want naast het feit dat het object eng is, wordt je ook nog getrapt! 2 redenen om de volgende keer nog harder te flippen. 9 uit 10 x kun je met kalme overtuiging meer bereiken hoor.
En de idiote veronderstelling dat paarden 'spelletjes spelen' is helemaal een menselijke eigenschap, die kun je niet aan paarden toeschrijven.... zo zit een dier niet in elkaar.
Tenslotte zeggen sommige mensen dat paarden elkaar nog veel harder schoppen. Dat zal allemaal wel, maar paarden schoppen elkaar normaal gesproken alleen maar in extreme gevallen.... geweld wordt zeeeeeeer spaarzaam gebruikt. Wanneer paarden elkaar telkens verwonden blijft er van de groepskracht (strength in numbers) niet veel over op den duur. We zien het in de weilanden waar we paarden zonder na te denken bij elkaar plempen wel veel meer, maar dat is louter omdat mensen daar niet goed over nadenken....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:27

Vandaag zijn 2 paarden er vandoor gegaan.
Ik zat er wel niet op, maar er achter.
We gingen met de paardentram ritjes in het bos maken.
Maar als je er naartoe rijd moet je eerst 4 km over een fietspad waarvan het laatste stukje iets af held.
Toen we op dat stukje kwamen deed de rem het opeens niet meer.
We kwamen nog wel de bocht door, maar daarna namen de paarden het bit op en konden we niets meer.
De evenaar (waar de paarden aan vast zitten met hun strengen) klapte er af en toen hadden we alleen nog een teugel.
Toen hebben we de paarden losgelaten.
We konden gelukkig nog wel sturen.
De paarden vielen samen op de grond.
Eentje had alleen een paar schrammen en staat nu in de wei.
Met het andere paard zijn we naar wapenveld gegaan omdat er iets niet goed was bij zijn kogel.
Het lag daar helemaal open.
3 uur geleden kregen we een telefoontje dat het kroonbeen gedeeltelijk gebroken was en dat er maar 50 procent kans op herstel was, en dat hij daarna nooit meer als sport paard gebruikt zou kunnen worden.

We hebben hem af laten maken.
Ik kan niet geloven dat dit is gebeurd.
Nu ik terug lees wat ik heb geschreven, krijg ik het gevoel alsof het niet kan.
Het kan niet zijn gebeurd. Het is zo onwerkelijk.

Het had nog veel erger af kunnen lopen.
Er waren daar zoveel auto's.
Er waren zoveel mensen.
Ik moet blij zijn dat de evenaar was de wagen afkwam en dat de paarden vielen.
Ik moet blij zijn dat hij niet vast is blijven zitten, wat dan waren er ergere ongelukken gebeurd.

Ik weet het niet meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:34

Mijn god S_zanne.... ik ben er stil van, wat een klote-ervaring.... veel sterkte met het verwerken ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:42

Bubsj schreef:
Overigens heb ik nooit op een paard staan gillen. Ik heb dat altijd met dit soort situaties,
blijf heel kalm, de schrik komt pas als het paard weer veilig op stal staat.. Bloos

Dat heb ik nou ook.

De eerste keer dat ik naar buiten ging met mijn huidige bijrijdpaard is ze er dus ook vandoor gegaan, KEIHARD richting huis, over de verharde weg (godzijdank kwamen er geen auto's aan).

Gelukkig blijf ik in zo'n situatie wel heel rusig (hooooooo maar, ruuuuuuustig maar). Maar als ik er thuis eenmaal af ben, dán sta ik wel met knikkende knietjes!!

Vind het nog steeds eng om in de winter, met koud weer buitenritten te maken... Ze is dan zo fel (terwijl ze de hele dag buiten staat).

In de zomer ben ik echt niet bang. Ik rijd ook haast alleen maar buitenritten...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:47

Ninx schreef:
Mijn god S_zanne.... ik ben er stil van, wat een stinkmodder-ervaring.... veel sterkte met het verwerken ervan.

Het voelt ook zo raar.
Ik mis gewoon een paard op stal.
Een hinnek als je binnen komt.
Een schrapende hoef als je met eten komt.

Hij hinnekte toen de baas de trailer op ging halen.
En hij hinnekte toen we weer van het erf af reden. (we moesten eerst het andere paard op stal zetten)

Dit paardje gaat zo erg worden gemist.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:52

2 keer gebeurt bij mij, maar ik ben rustig gebleven. gelukkig is het beide keren `goed` afgelopen. in de zin van: ik leef nog. 1 keer ben ik er gewoon op blijven zitten tot ze zelf stopte. heb ook niets gedaan. niet terug proberen te nemen iof wat ook. laat maar rennen. de andere keer was ik er afgedonderd Knipoog