Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:37

Kunnen jullie geen hulp zoeken bij iemand die dit soort paarden gewend is?

Ik heb dit ook gedaan bij mijn 12-jarige merrie die net dezelfde eigenschappen vertoonde en dit heeft zeker geholpen!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:39

Urko schreef:
[
Valse dieren bestaan niet, alleen mensen die dieren totaal niet begrijpen...

be ik het opzich wel mee eens. 9 van de 10 keer licht het probleem volgens mij bij de mensen, maar er zijn altijd dieren die totaal niet sporen. net als dat er mensen zijn die totaal niet sporen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:55

Je aanpak in de wei is absoluut fout. Elke keer als je onder het hek door wegloopt heeft ze je uit de wei 'gejaagd' en heeft ze dus succesvol haar domein beschermd. Als je dit te lang doet heb je kans dat ze binnenkort al klauwend bij het hek staat voor dat je de kans hebt erin te komen.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:58

Dit kan wel zo zijn maar sorry ik laat me niet doodtrappen want ze deinst niet terug plus ben niet meteen weggegaan he, heb alles rustig gedaan en heb getoont dat ik niet bang ben want ben niet weggerent het lijk er eerder op dat ze een spelletje speelt die ze wel leuk vindt en vindt het een hele stap dat ze me heeft toegelaten om te lopen in ( haar domein ), ik vermoedt dat ze mensen gewoon totaal niet vertrouwt.
Laatst bijgewerkt door Bianca1985 op 24-04-08 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:00

en daar ga je dus de mist mee in.......... en zal dit gedrag dus alleen maar verergeren.........

Hoe kom je op de mening dat ze mensen niet vertrouwd?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:03

dat is een gevoel die ik krijg hoe ze reageert als je een beweging maakt, het lijkt me niet echt agressief gedrag maar eerder beschermend. Ik ken haar nog niet door en door en weet haar verleden ook niet he dus ik moet haar ook nog leren kennen, ik heb haar nooit eerder in de wei meegemaakt dus is voor mij ook nieuw. Weggaan oke dat is misschien stom maar wat moet ik dan? blijven staan en mijn kop in elkaar laten trappen? en ze komt niet aanrennen he ze komt rustig aan lopen alsof er niets is en als ze bij je is dan pas begint ze.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:08

Tja, ik persoonlijk zou een paard dat zo onaardig tegen me doet toch echt met een eind hout boven op dr bakkes slaan.......... maargoed Haha!

Ik denk ook zeker dat dit niks met wantrouwen te maken heeft maar met het gewoonweg geen respect hebben en te verwend zijn

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:12

Wat sta je onder verwent? vieze stal en alleen eten krijgen en op weiland staan? meer gebeurde er niet met haar hoor, pas sinds ik er ben is ze wat vaker in de hand ( van stal tot stal ) met mesten en dat is het, ze wordt echt niet vertroeteld ofzo hoor want ze accepteerd verder niet, logisch want ze is nog redelijk groen maar dan nog respect heeft ze niet voor mensen dat hoef je mij ook niet te vertellen maar respect kan je op meerdere manieren winnen en dat hoeft niet alleen door middel van slaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:15

KiWiKo schreef:
Tja, ik persoonlijk zou een paard dat zo onaardig tegen me doet toch echt met een eind hout boven op dr bakkes slaan.......... maargoed Haha!

Ik denk ook zeker dat dit niks met wantrouwen te maken heeft maar met het gewoonweg geen respect hebben en te verwend zijn

Als ze zo op mij af zou komen in de wei kreeg ze ook een giga knal met een longeerzweep. Uit mijn persoonlijke ruimte dus. Ik denk ook dat het een dominantieprobleem is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:15

Verwend in de zin van haar zin krijgen........ OOOO, Ik kan me losrukken als ik niet linksaf maar rechtsaf wil...... OOOOOOO ik hoef dat halster niet om als ik naar doe...... Heeeei en het laatste nieuwtje, ze laten me gewoon helemaal met rust als ik ga dreigen Lachen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:23

is het een grote wei? als je op je hurken gaat zitten terwijl zij aan de andere kant van het weiland is, komt ze dan ook zo dreigend naar je toe rennen? in dat geval is het natuurlijk zeker geen angst. zou er altijd voor zorgen dat ik een stuk touw of een zweep bij me heb en als ze et nog eens doet echt gewoon flink boos worden en echt een enorme tik geven. het is zielig, maar de enige manier om respect te krijgen want et is echt gevaarlijk dit. probeer der idd uit jou ruimte te houden. join up zou ook nog een optie kunnen zijn maar dit kan ook levensgevaarlijk zijn. ze kunnen natuurlijk altijd op je af komen rennen. heb je er al professionele hulp bijgehaald?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:23

Lees mijn ervaring op pagina 4 nog maar eens met die ruin. Die is ook zo extreem geworden omdat hij geleerd had dat hij sterker was.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:25

Als ik klein blijft doet ze niet dat hebben we ook al getest, maar ja ik kan niet alles gaan bepalen en doen ze is niet van MIJ. Ik heb rekening te houden met de eigenaar. Prof wil ik er wel bij halen maar is hartstikke duur het is een verzogrpony en niet van mezelf.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:27

maar het is dan toch eigenlijk zijn probleem? snap echt wel dat je wil helpen maar om nou je leven te riskeren voor een paard van een ander...

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:29

Riskeer me leven niet, de volgende keer is hij er maar bij en dan kan hij zien wat ze doet dan zullen we kijken wat hij zegt en wat hij doet miss zegt ie dan wel hup pak de zweep er maar bij en geef der maar flink van langs

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:32

weet de eigenaar wel dat ze zo doet?

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:33

Ja ze doet het ook bij hem, alleen hij is tja kwa omgang eigenlijk heel lief en beetje onwetend hij noemt haar lief paard maar met karakter haha alleen hij begint nu in te zien dat het zo niet door kan gaan want het wordt te gevaarlijk

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:36

Dat is dan waarschijnlijk het probleem. Mijn jaarling hengst begon ook te dreigen met de achterhand als ik in de paddock bij de bak met kuil kwam. Een klap met een touw op zijn kont op het goede moment heeft wonderen gedaan. Vork

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:37

Maar goed het grootste probleem is nu dus echt dat ik mijn andere verzorgpony niet meer uit de wei kan halen laat staan bij haar komen, de rest van de mensen kunnen hun paarden ook niet meer pakken. En mijn andere verzorgpony dies als de dood voor de zweep dus heb ik weer een probleem erbij. Ik wacht het allemaal wel even af wat de eigenaar zegt en doet

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:38

als je haar een klap geeft komt ze 10x zo hard terug

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:39

stel dat hij dat doet, ga dan wel heel doordacht te werk. Bij een paard als dit dat terug komt, is het het handigst als je slechts EEN keer hoeft te straffen, dus de eerste de beste mep die je uitdeelt moet EN op het goede moment gegeven worden EN zo een ongelooflijke oplawaai zijn dat ze echt even staat te duizelen op dr beentjes.......... Gelijk daarna is er niks meer aan de hand en ga je door met wat je bezig was.

Je kan ook alleen de "tik" uitdelen als ze rot naar je toekomt, en dan het liefst bij de eerste pas........ hierin moet je wel onderscheid maken tussen normaal zeggen "heei, jij mens vind ik niet fijn dat je zo dichtbij komt" (wat een paard imo best mag zeggen) en een "ik vermoord je" actie...... bij de eerste aanzet tot de "ik ga je pakken" actie, dan moet ze hem krijgen.......

Let echt heel goed op dat je niet te zacht slaat, en niet te vroeg of te laat....... laat je ook niet verleiden tot doorslaan, want dat heeft geen zin. Zo een paard afranselen is echt, echt zinloos Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:41

Ik zou bijna zeggen kom xtje langs hahahaha

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:45

haha w8 ff dit vat je verkeert op mijn vriendin durfde niet achter naar de wei te lopen om die andere te pakken dus toen zei ik dat doe ik wel hou jij haar voor maar ff bezig.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:56

Klinkt allemaal vrij hopeloos . En ik kan niet oordelen of het dominantie is (wat ik wel vermoed) of dat ze bang is. Dat kan ik pas beoordelen als ik het paard zelf zie. Er kan ook heel goed iets mis zijn in haar koppie.
Maar als het echt dominatie is; is de enige manier om respect te winnen een goede join-up, en dit net zolang blijven herhalen, totdat ze het leiderschap accepteert; zware klus dus.
Woon je in de buurt van Amsterdam?? ik ben gek op uitdagingen namelijk... Vork Knipoog