Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:16

In een kudde zetten is juist geen optie want dan is de kans groot dat er kleine kinderen bij komen en je wilt het niet op je geweten hebben dat een kind in het ziekenhuis ligt door jouw shet.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:32

Ik volg dit ook even Bloos Ben echt benieuwd of het nu gaat lukken! Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:45

russel schreef:
Je hebt een oliebol in huis gehaald. Kennelijk heeft hij zijn kans schoon gezien en weet nu dat hij door zijn gedrag de baas is, ik zou hem dumpen in een wei met andere shetlanders, de kudde lost het wel op, en een andere zoeken.

Jee Russel, lekker kort door de bocht. Heb je de laatste posts van Barmat ook gelezen? Ze heeft allang besloten het beestje nog een kans te geven. Of dat verstandig is, is de vraag, maar dat zal de tijd leren.

Jouw soort opmerkingen voegen nu niet echt iets toe.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 22:01

Ik ga nu slapen,, lees dit topic morgen.. maar typ even een berichtje anders ben ik hem kwijt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:30

Tjee, Barmat.
Wat een beslissing!
Ondanks het feit dat ik er zelf ook vrij hard over was is het een pak van mijn hart te horen dat hij mag blijven en dat je hem nog een kans gaat geven.

HEEL veel succes ermee!

Vertrouw in jezelf, in je eigen kunnen, dat straal je door aan deze kleine terrorist. Tong uitsteken
Misschien is het inderdaad wel een te slim Shettie, die zich verveeld. Het schijnt inderdaad dat veel slimme dieren ook de behoefte hebben om daar wat mee te doen, maarja, als je je zo gedraagt wanneer het niet gebeurd, is het niet heel gek, dat niet iedereen daar op komt, toch?
Heel veel succes! En hopelijk binnenkort een nieuw topic:
"Valse Shetlander is toch niet meer zo vals". Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:03

anneliesdj schreef:
In een kudde zetten is juist geen optie want dan is de kans groot dat er kleine kinderen bij komen en je wilt het niet op je geweten hebben dat een kind in het ziekenhuis ligt door jouw shet.

Het in de kudde zetten van een "lastig paardje" lost helemaal niets op. Het enige wat je krijgt is dat het paard zich moet aanpassen aan de kudde. Met een beetje pech neemt ie nog de leiding ook en is het probleem 5 x zo groot. Wordt hij nog sterker, nog slimmer, nog gemotiveerder.

Definieer eerst goed het probleem, in dit geval dat hij zich niet gedraagt naar mensen toe. Dan zul je dus een interactie moeten teweegbrengen tussen mens én paard en niet tussen paard én paard. Dan sla je de plank geheel mis.

Barmat is er fanatiek mee aan de slag gegaan, ze is er handig genoeg voor en een "les" geleerd dat je met niets doen ook niets bereikt. Komt allemaal goed en ik zie er voor nu ook geen prolemen meer.
Misschien af en toe nog een blauwe plek Vork Maar ik denk dat Barmat nu zoiets heeft van: Hoe dan ook die kleine "etter" zal zich gaan gedragen Haha! Een prima instelling! Zou willen dat meerdere eigenaren dat deden en niet gelijk opgeven......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:26

Ben ik helemaal met je eens, in een kudde zetten lost het probleem mens-paard niet op maar afgezien daarvan zou ik het echt niet durven met het oog op kinderen.
Ook al woon je ergens helemaal achteraf in de rimboe, dan nog zou ik bang zijn dat er kinderen bij komen die hij het ziekenhuis in slaat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 14:13

Ja Anneliesdj, maar daar heb je geen kudde voor nodig hoor. Waar Barmat woont, zouden ook kindjes bij de paarden kunnen komen. Dat gevaar loop je natuurlijk altijd.

En Barmat, hadden er jou al niet eens kinderen op hem gereden en met hem gespeeld? Dacht dat dat toen wel goed ging....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 16:59

Ging niet helemaal goed hoor Diablo Knipoog Die kids zijn er meerdere keren afgebokt en zijn ook gebeten en getrapt toen ze een keer zonder mijn toestemming het land op gegaan zijn. Toen ben ik ook heel boos geworden en sindsdoen mogen ze ook niet meer hier komen. Laatst stonden ze wel weer op de stoep, maar ik heb gezegd dat er met Bert niet meer gespeeld mag worden te gevaarlijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:11

nickyu schreef:
...
veel shetters zijn beter af als er wel wat meegedaan word
en dan niet af en toe nee blijf met m werken
iedere keer als je dan weer stopt komt het gedrag weer terug

....ga lekker met m aan het werk
laat m de bak slepen
en niet van oh nu is die weer braaf dan kan ik m weer op de wei flikkeren
nee bezig blijven met m
....

even een qout van mij zelf ...
op pagina 1 ....
toen werd het als onzin weggewuifd ,..
naja iig fijn voor bert dat je nu serieus , consequent
met m bezig gaat ..dagelijks ..
succes !

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:17

Jeetjeee das knap balen!

Misschien kan je met hem gaan mennen, en vind hij dat wel zo leuk dat er respect van zijn kant ontstaat..
Tjaa ik weet het ook niet, ieder geval veel suc6!
Ben benieuwd of het goed komt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:07

Jezus wat een verhaal.
Ik wil eerst even wat kwijt over dat shetten nou eenmaal wat dwars zijn, dat is al onzin.
Shetten zijn vaak zo omdat ze zoals jouw shet als grasmaaier worden gebruikt, verder mogen ze alles en moeten niks.
Dan zijn het net kinderen die de hele dag aan de grote snoeppot mogen en niet naar school willen/ hoeven.
Het worden dwarse klieren als je dan eens iets van ze vraagt.

Jaren geleden vond ik een plek om mijn shetlandermerrie neer te zetten, er stond echter een hengstje van die man zelf.
Aangezien mijn merrie jaren bij hengstjes heeft gestaan omdat ze wat ouder was en niet meer vruchtbaar leek te zijn zou dit best goed kunnen gaan.
Dat ging het dus ook, het was een geweldig koppel.
Het hengstje was altijd al veel te dik, hij kreeg tafelresten, tuinafval en had een wei en hooi voor zich alleen.
vanaf dag 1 heeft dit kreng me geterroriseerd.
Het was zelfs zo erg dat ik een bepaald moment afwachte dat hij ergens stond en ik gauw de wei in kon, pony pakken en gauw de stal in en dicht maken.
Ik rij al vanaf ik 8 jaar ben en was nog nooit echt bang geweest voor een paard en voor deze dinkietoy was ik bang.
Het was zelfs zo erg dat ik hoopte dat die dood om zou kiepen.
Na een half jaar was ik ook weer bezig bij mij pony en af en toe probeerde ik hem ook wat manieren bij te brengen, het ging al wat beter maar als hij zijn dag niet had begon die ook gewoon te trappen en bijten.
Hij moest ook eens naar de smid, dat was helemaal een drama, raar want hij was ook al 9 jaar.
Op een dag sta ik ook weer bij hem en ineens uit het niks hapt die zo hard in mijn been.
Hij draaide zijn kop ineens en hap en gemeen hard en uit een reflex haal ik uit zo hard dat ik mijn arm genkeusd bleek te hebben achteraf.
Mijn been heeft twee weken lang alle kleuren van de regenboog gehad.
Maar die klap die hij voor zijn kop heeft gekregen was het waard, sindsdien stond ik boven hem en heeft hij nog een paar keer geprobeerd me te overdonderen en dan kreeg hij weer een klap.
Ik heb daar nog 9 jaar gestaan en ik kon alles met die pony voetjes optillen, staart wassen zelfs me kusjes laten geven.
De braafste pony!
Alleen wat ik hem toewenste toen hij zo'n rotzak was is gebeurd toen hij zo lief was, we hebben hem dood geonden op een middag.
Dierenarts nog geweest en die meende een hartstilstand door zijn overgewicht.
Ik ben niet voor klappen uitdelen maar dit leek wel te werken.

Jij hebt dit echter al allemaal geprobeerd en ik denk dat je idd niks anders kunt dan er een punt achter te zetten, want jouw bert is echt onbetrouwbaar.
Zeker gewoon op alles wat beweegt maar beginnen te trappen kan gewoon niet.
Dit zijn shetten die helaas altijd overal en iedereen de baas hebben gekunt en daar nu misbruik van maken.
Dit zie je heel vaak, helaas.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:14

Zolang paarden geen gedegen medische afwijking hebben, hormonaal of chronische pijn, zijn ze allemaal te heropvoeden. Oók kleine shetten terroristen! Wanneer houdt men toch eens op te zeggen dat het een lost case is? Naar de slager ermee! Totale nonsens! Grrrr, erger me er dood aan.
Zo dat is eruit ...... Vork

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:47

Mijn Shetje (hengst) veranderde in ongeveer 2 jaar tijd van een super kinderpony in een agressief monster. Het ging eigenlijk heel geleidelijk, steeds werd hij een beetje knorriger en chagrijniger. Afgelopen zomer bereikte dat zijn hoogtepunt toen hij in de wei eerst een meisje van 5 aanviel en niet lang daarna mijn moeder een paar schoppen verkocht. Hij was echt alleen maar boos en agressief. Op stal steigerde hij de hele dag met ontblote tanden en oren in de nek tegen de wanden op. In de wei liep hij alleen maar van hek naar hek te rennen, weer heel agressief en met de oren in de nek. Paarden in de wei ernaast verdroeg hij niet, als hij de kans had gehad had hij ze te pakken genomen. Liep er iemand op de weg langs met een paard, dan vloog hij eropaf. Liep er iemand met een paard langs de andere kant van zijn wei, steigerde hij tegen het hek op. Echt verschrikkelijk. Wandelen met hem ging goed, totdat je een ander paard tegenkwam. Het is meerdere keren gebeurd dat ik hem niet kon houden en hij het paard aanviel.
Zelfs kippen waren niet meer veilig voor hem, en een ander paard hoefde maar naar hem te kijken of hij wilde eropaf vliegen.

Daar zit je dan, met je eens zo lieve pony waar iedereen gek op was, maar waar nu iedereen op scheldt omdat het zo'n klerebeest is. Wat moet je dan?
Castreren leek bij ons ook geen optie, omdat hij al 17 was. Maar het zo laten kon natuurlijk ook niet, veel te gevaarlijk.
Na overleg met de DA hebben we hem toch laten castreren om te kijken wat het effect zou zijn. Van alle kanten werd gezegd: "zonde van je geld want dat werkt niet meer op die leeftijd". Maar wonder boven wonder begon zijn karakter eigenlijk al heel snel te veranderen, hij werd rustiger en de agressieve buien namen wat af. Afentoe deed hij nog wel eens lelijk, maar er zat duidelijk verbetering in.

En nu, iets meer dan een halfjaar zijn castratie is hij weer helemaal de oude. Kinderen kunnen er weer alles mee en hij doet echt nooit meer lelijk naar andere paarden. Hij lijkt ook zoveel gelukkiger nu!
Een castratie lijkt me in jouw geval dus echt wel de moeite waard, kijk naar het resultaat wat het heeft gehad op mijn pony!

Vorige week is hij zelfs meegeweest naar een Indoor Shetland wedstrijd, hartstikke druk tussen allemaal pony's. Maar hij heeft geen stap verkeerd gezet.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik hem -zonder eerst aan castratie te proberen- had laten inslapen, terwijl er dus echt wel een oplossing was.
Laatst bijgewerkt door Jollybollie op 14-04-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:49

Kun je een ruin nog een keer castreren? Tong uitsteken Clown

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:50

runningkawa schreef:

hmm dan heb ik de helft gemist Tong uitsteken
Moet toch wat beter lezen Clown

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:53

Pensionnetje schreef:
Zolang paarden geen gedegen medische afwijking hebben, hormonaal of chronische pijn, zijn ze allemaal te heropvoeden. Oók kleine shetten terroristen! Wanneer houdt men toch eens op te zeggen dat het een lost case is? Naar de slager ermee! Totale nonsens! Grrrr, erger me er dood aan.
Zo dat is eruit ...... Vork

sorry maar dit doet me toch echt denken aan penny meisjes!!!

Er zijn serieus paarden die niet op te voeden zijn. Gelukkig zijn er niet veel, maar zoals er bij mensen 'gekken' zijn, zo heb je die ook bij paarden... Mensen die alleen op een manege komen kunnen zich dit niet voorstellen, simpel genoeg omdat je op de manege alleen 'schapen' hebt en dus geen angstaanjagende knollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:53

Maar "gekken" valt toch ook onder een medische afwijking? Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:54

runningkawa schreef:

Hahahahahaahahha!!! Castratie van de oogBALLEN zeker? Ziet ie in iedergeval niet meer waar hij moet slaan/bijten Cool

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:56

runningkawa schreef:

Direct mee eens, maar deze 'kwalen'/'medische afwijking' zijn niet altijd aan te tonen... Het was speciaal gericht op pensionnetje, daar ik het idee kreeg dat ze alle 'vervelende' paarden over één kam scheert! Ik ben ook niet voor afmaken. Maar als een paard echt levensgevaarlijk is dan is dat voor mij wel de enige optie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:57

Ik vind juist dat ze de vervelende niet onder 1 kam scheert door juist de medische en hormonale reden en pijn op te noemen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:59

runningkawa schreef:

Tja het is maar hoe je het bekijkt: Men heeft "gekken" dmv een genetische afwijking (in mijn familie heb ik er een paar maar dat is een ander verhaal Knipoog ) gekken vanwege een hormonale afwijking, gekken vanwege een medische afwijking (door pijn bijvoorbeeld) Maar verreweg de meeste gekken zijn gek geworen door omgevingsfactoren, gebeurtenissen of gebrek aan opvoeding waardoor zij niet volgens de regels van de (paarden) maatschapij kunnen functioneren. Paarden mogen/kunnen helaas niet gaan zwerven, aan de drugs of drank gaan, hoerenlopen, banken overvallen, onder bruggen slapen of bij het Leger des Heils schuilen. Dus verzinnen zij andere dingen. Hangen in je kuitspieren, jagen je de wei uit, slaan je knie schijven aan gort, gaan luchtzuigen, kribbebijten etc etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:01

Maar de gekken die iorr noemde nam ik op als zijnde echt lichamelijk..niet de niet begrepen of onopgevoede gekke paarden Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:03

ik heb niet je hele topic door gelezen wel hier en daar wat vlarden gelezen maar is bert een met ballen bert ????
als hij die nog heeft krijg ik het idee erbij dat ie moeite heeft met de enorme hoeveelheid testosteron het word weer voorjaar en de merries worden weer hengstig en ik merk dat mijn eigen knollie dat dondersgoed weet al blijft hij braaf mischien dat bert er moeite mee heeft en dat op deze manier uit

is ie al ruin pff dan zou ik het niet weten
als ie van mij was geweest had ik um vlink aan het werk gezet zodat ie z'n agressie in het werk kwijt kan

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:06

Tja, bij de echt gestoorde exemplaren waarbij je niet binnen een week zichtbare resultaten behaald (hoe klein ook) laat ik altijd de veearts komen. Die is de expert om te beoordelen of er fysiek iets fout zit. Wie ben ik om een paard dat gek van pijn is/wordt te heropvoeden. Pijnbestrijding of uit zijn lijden verlossen is dan echt de enige oplossing in het belang van het dier. De rest gaat onder apél, goed of kwaadschiks. Afkicken van de negatieve eigenschappen en omturnen tot brave staatsburgers. Is voor hen zelf ook veel prettiger Haha!

Het percentage gestoorde paarden dat echt fysiek iets mankeert is slechts heel klein. De rest is het product van zijn verleden/eigenaren/ervaringen geworden.