Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:31

Gaat er best wel heftig aan toe hier zeg.. Ach gut

Als je er een goed gevoel bij hebt en je krijgt goede begeleiding EN je kunt het dier qua kosten onderhouden, zou ik een poging wagen.

succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:34

nou SW ik vind zijn volwassenheid erg tegenvallen..uiterdaad heb ik ook ff getemd want zulk grof taalgebruik vind ik in en in triest.

Omdat meneer niet wil horen wat de waarheid is zijn wij maar domme sukkels en moeten we vooral wegblijven

Ergens las ik "Ik ga toch een paard aanschaffen" en ik moet eerlijk zeggen of je nou nu of over een maand desnoods 2 maanden een paard aanschaft, je hebt dan nog steeds geen ervaring en kennis genoeg voor een eigen paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:20

Peter is echt ego ! Hij wil zo graag een paard kopen , maar hij weet nog niks over hun !
Hij weet echt niet van een paard hebben in houd , en wil geen commentaar horen !
Wij zitten tenslotte al lang in de paarden , weten wat het is om een paard te hebben ! Maar Hij weet geen idee hoe het is. Maar toch wil hij er 1 kopen , met het idee dat het een makkie is om een paard te hebben , dan het altijd goe gaat enzo. Een paard kopen is niet gewoon een ding kopen , het is een leven wezen , een paard eet , poep , plast , heeft goede verzorging nodig elke dag , en hij kan ziek worden ! Een paard is niet iets van je alleen voor je eigen plezier koopt , maar een paard moet ook een fijn leventje hebben ! Jij moet niet alleen plezier van hem hebben , maar hij ook van jouw.
En als je niks weet , dan dnek ik niet dat je hem dat kan geven . Koopt je dus toch een paard , is dat heel erg ego ! Want niet jij maar dat paard gaat onder jouw hebberigheid lijden ! En dan kan je nog wel vrienden hebben die er veel van weten , maar toch , die zijn er niet altijd ! En als er wat is , weet jij dus niet wat er is en kan je niks doen !
En peter , wat gebruik jij een taal zeg ! Zelf ik doe dat niet meer en ik ben pas 13 !!
Je kan wel boos zijn , maar dan hoef je nog niet te gaan schelden ! ( en je bent vast boos omdat je erger toch weet dat wij gelijk hebben !! )

.. ( ik ben 13.. Minder ego en minder onvolwassen dan jij ! )

En een paard is dus geen ding om je te vermaken , het is een levend wezen , die ook pijn voelt !
En een paard kopen is zo iets als een baby krijgen !! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:51

Als het aan Tita, Sannekee, Zap en nog een paar van die betwetertjes zou liggen, zou de hele Nederlandse paardenhandel allang op de rug hebben gelegen want dan zou er geen paard meer verkocht mogen worden.
Ik blijf erbij dat als iemand een paard wil kopen diegene dat helemaal zelf moet weten, punt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:54

suleilitha schreef:
Als het aan Tita, Sannekee, Zap en nog een paar van die betwetertjes zou liggen, zou de hele Nederlandse paardenhandel allang op de rug hebben gelegen want dan zou er geen paard meer verkocht mogen worden.
Ik blijf erbij dat als iemand een paard wil kopen diegene dat helemaal zelf moet weten, punt uit.

idd, en als iemand wat minder ervaring heeft dan een ander wilt echt niet zeggen dat het paard het gelijk slecht heeft hoor. Zeker niet als eigenaar begeleid word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:55

Nee maar daar lezen ze halsstarrig overheen, dat zie je al 7 blz. lang.
Iedereen die een eigen paard heeft is ooit aan zijn of haar eerste paard begonnen, ik vraag me toch echt af dat dat al eeuwen en eeuwen goed is gegaan...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:58

suleilitha schreef:

hihi, "gelukkig" zijn er zoveel "probleempaarden" dat het duidelijk is dat er wel degelijk een probleem is met de kundigheid van paardeneigenaren.
Veel goede dierenartsen concluderen ook dat veel, héél veel medische problemen worden veroorzaakt door verkeerd rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:41

suleilitha schreef:
Nee maar daar lezen ze halsstarrig overheen, dat zie je al 7 blz. lang.

Nee, daar lezen we niet halsstarrig overheen, DAT GELOOF IK GEWOON NIET. Boos!
Ik geloof niet dat als je zonder enige ervaring en kennis van zaken een paard koopt, dat dat goed gaat. Maak je mij niet wijs Rolleyes

Een paard is een levend, ademend en zeer gevoelig wezen met een nogal uigebreide gebruiksaanwijzing, waar je in 300 jaar nog niet alles over weet...

Laat staan in 1 lesje. En dat ponny_power niet naar mensen wil luisteren die toch al aardig wat langer in de paardenwereld rondlopen, zegt mij voldoende over zijn wil om te leren en te luisteren, en dus over de toekomst van het paard.

Cinnepin, denk je nu ECHT dat TS netjes naar je blijft luisteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:42

Jij hebt ook niet goed gelezen, Yamcha. Het paard komt immers te staan waar Cinnepin haar paard ook heeft staan en Cinnepin zal voor de nodige begeleiding zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:50

Ik heb volgens mij wel goed gelezen hoor, want dat had ik ook begrepen.
Ik vraag mij alleen af hoe goed Peter gaat luisteren naar Cinnepin, aangezien hij ook niet naar (ervaren) mensen hier luistert...
Als hij zo eigenwijs is dat hij op zijn 15e al van school afgaat (ook niet erg verstandig) verwacht ik niet dat hij braaf naar mensen met ervaring op die stal zal blijven luisteren, jij wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:55

Ten eerste is het geen garantie dat iemand die lid van Bokt is, en met allemaal adviezen komt, daadwerkelijk zaakkundig is.
Her en der lees je op Bokt toch de grootst mogelijke onzin, die niet echt getuigt van kennis.
En laat die Peter maar gewoon in zijn waarde. Er zijn er meer die voor het eerst een paard hebben en na een aantal jaren op een manegeknol rondhobbelen kun je echt niet zeggen dat je een volleerd ruiter bent. Dus waarom geen eigen paard, lijkt me vaak juist wel zo verstandig.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:08

Peter,

als je advies en onafhankelijke begeleiding wil, denk dan zeker ook aan de vereniging eigen paard (http://www.verenigingeigenpaard.nl), die is er speciaal om mensen te begeleiden in dit soort aankopen en om als vraagbaak voor onzekerheden etcetera te fungeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:14

suleilitha schreef:
Ten eerste is het geen garantie dat iemand die lid van Bokt is, en met allemaal adviezen komt, daadwerkelijk zaakkundig is.

hmm, feiten over over probleempaarden door onkundge ruiters kun je moeilijk weerleggen...
Overschatten van zichzelf en onderschatten van paarden is iets wat zo vaak voorkomt, zelfs door meer ervaren personen.
Blijkbaar heeft iedere halve zool recht om een paard te kopen, maar als het niet lukt, het toch anders is dan verwacht is helaas het paard de dupe.

Proberen = meestal niet zonder gevolgen voor het paard.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:14

FloortjeM schreef:
Peter,

als je advies en onafhankelijke begeleiding wil, denk dan zeker ook aan de vereniging eigen paard (http://www.verenigingeigenpaard.nl), die is er speciaal om mensen te begeleiden in dit soort aankopen en om als vraagbaak voor onzekerheden etcetera te fungeren.

Op die site staat dat fjorden rustig zijn, nou bij de helft van de fjorden klopt dat toch echt niet.
Nutteloze site dus en het kost ook nog eens geld om lid te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:17

superwoman schreef:
suleilitha schreef:

hmm, feiten over over probleempaarden door onkundge ruiters kun je moeilijk weerleggen...
Overschatten van zichzelf en onderschatten van paarden is iets wat zo vaak voorkomt, zelfs door meer ervaren personen.
Blijkbaar heeft iedere halve zool recht om een paard te kopen, maar als het niet lukt, het toch anders is dan verwacht is helaas het paard de dupe.

Proberen = meestal niet zonder gevolgen voor het paard.

Totaal eens Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:19

Nou ja, een Fjord is geen hete Gribaldi ofzo en is ook soberder in onderhoud.
Het is weer typisch Bokt hierzo, mensen veroordelen die een paard willen kopen, net of de beslissing hier moet worden genomen.... tsssst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:21

De Vereniging Eigen Paard schreef:
De Dierenbescherming uitte eind januari 2008 haar grote zorg over het welzijn van paarden in Nederland. Maar liefst in een kwart van alle meldingen van dierenleed, die bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) binnenkomen, gaat het om welzijnsproblemen van paarden en pony's. Het ging in deze gevallen met name om verwaarloosde hoeven, eenzame opsluiting of blootstelling aan weer en wind zonder beschutting. Het is aan de orde van de dag. Er is momenteel veel aandacht voor dierenwelzijn.

De oorzaak van een verkeerde behandeling van paarden is meestal te vinden in:

onjuiste voeding, huisvesting, training of combinatie ervan;
(te) laat of niet herkennen van aandoeningen of blessures;
(te) laat of niet inschakelen van werkelijk deskundige hulp.
Citaat:
Hieruit kun je concluderen dat gebrek aan kennis de meeste vormen van onjuiste behandeling of mishandeling van een paard veroorzaakt.
Paarden vereisen een hele andere verzorging en huisvesting dan bijvoorbeeld honden of andere huisdieren. Met name dat paarden niet alleen gehouden kunnen worden, het zijn kuddedieren en hebben behoefte aan sociaal contact met soortgenoten.

En dit is de reden dat wij er zo een punt van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:25

De dierenbescherming heeft geen snars verstand van paarden, dat is al lang gebleken. Als je ze nodig hebt komen ze niet maar heb je een paard met ataxie wat behandeld wordt, dan mag je z ook nog een keer UITLEGGEN wat dat inhoudt en wat de dierenarts er aan doet, vervolgens krijg je ook nog eens een boete, met dank aan deze leken-organisatie.

Aangezien Cinnepin (ik blijf herhalen) toe gaat zien op de toekomstige pony van Peter, slaat bovenstaande post dus ook nergens op. Cinnepin weet vast wel wat een paard nodig heeft en ook dat een paard op gezette tijden een hoefsmid nodig heeft.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:36

Jammer dat de dierenbescherming geen verstand heeft van paarden. Het is voor veel mensen echt vervelend om op deze wijze hun hele oude ponies lekker te laten lopen. Zo'n oude knar ziet er niet meer uit, maar zolang hij nog plezier in het leven heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:37

suleilitha schreef:
Aangezien Cinnepin (ik blijf herhalen) toe gaat zien op de toekomstige pony van Peter, slaat bovenstaande post dus ook nergens op. Cinnepin weet vast wel wat een paard nodig heeft en ook dat een paard op gezette tijden een hoefsmid nodig heeft.

Als hij naar cinnepin blijft luisteren.... en als cinnepin ook genoeg tijd heeft voor wanneer het peter even niet meer uit komt, want peter heeft ook en sociaal leven.

Helaas heb ik het eerder gezien dat er óf niet naar de begeder werd geluisterd (opvolgen van advies) of dat de eigenaar verwacht dat de begeleider meer doet dan alleen begeleiden en daar helemnaal geen tijd voor wil vrijmaken naar verloop van tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:41

Generaliseer niet zo, Superwoman. Wat voor een ander gold, hoeft niet voor deze mensen te gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:45

Nee, dat is waar.
Déze mensen zijn uiteraard uitzonderingen, volkomen uniek, en zij zullen niet de stomme fouten maken die iedere andere paardeneigenaar, die niet gehinderd wordt door enige kennis of ervaring.

Dat ik dat niet eerder bedacht!!! Gestoord

Natúúrlijk gaat dit gewoon goed!! Dat het 9 van de 10 keer fout gaat, zegt toch niks? Het KAN toch goed gaan?
TS is tenslotte een volgzaam en beleefd mens die goed luistert...

Goh, wat stom van mij zeg... Koe

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:46

suleilitha schreef:
Generaliseer niet zo, Superwoman. Wat voor een ander gold, hoeft niet voor deze mensen te gelden.

Maar de kans is gewoon erg groot.
Hij is immers afhankelijk en daardoor het paard nog meer afhankelijk

Waarom kan hij niet gewoon eerst leren en dan een paard kopen?
Steeds klooien met een paard door je onkunde is echt geen feest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:54

En van een op de automatische piloot met cruise-control-manege-hobbelpaard leer je ook niks.
Kindjes, kindjes, het is niet aan ons om te bepalen of deze man een paard mag hebben ja dan nee.
Hij moet tenslotte het dier zelf betalen, en niet wij...

Tot slot, ik ben ook als kind van vier begonnen met een eigen pony en heb 37 jaar later mijn nek nog steeds niet gebroken, geen paard naar de filistijnen gereden en ook nog nooit verwaarloosd... doe die oogkleppen eens af...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:59

suleilitha schreef:
doe die oogkleppen eens af...

hmm, ik ben al lang uit de romatische fabeltjes gestapt. ROFL
juist de realiteit is niet rooskleurig.